101 Meat Loaf - Bat Out of Hell
Er moet iemand pech hebben. De pech dat ie nét de top 100 mist. Diegene is Meat Loaf. Een artiest waarvoor top 100 misschien ook teveel eer is voor hoe wisselvallig ik zijn oeuvre vind, maar tegelijkertijd heeft hij ook twee fenomenale songs op naam en dat verdient wel top 100. Ach, plek 101 is ook heel mooi. Voor de titeltrack van Bat Out of Hell geldt in de breedte hetzelfde als voor Paradise By The Dashboard Light. Gewoon geweldige edelkitsch. Bij Paradise is Ellen Foley en het thema daar verwantwoordelijk voor, bij deze titeltrack is vooral het fenomenale gitaarwerk van Todd Rundgren de boosdoener. Al helpt het vlotte pianospel ook wel. Het gaat heerlijk vlot, zoals de beste songs van Bruce ten tijde van Born to Run. Voeg daar een intro a la Baba O'Riley aan toe met heerlijk gitaarwerk en toch stiekem wat Ellen Foley op de achtergrond en je hebt mij binnen. Dit deed het wel erg goed in mijn metaltijd. Ik dacht toen eigenlijk dat ik Meat Loaf heel tof zou vinden op basis van deze song, maar er is geen song met zulk lekker gitaarwerk en zulks een energie als deze. De rest zijn toch meer kitscherige popsongs. We mogen Todd Rundgren zoals gezegd dankbaar zijn. En natuurlijk de stemmer, want dit hoort gewoon in de lijst. Sinds 2006 in de lijst, met plek 228 in 2012 als hoogste positie. In 2024 stond ie op 370.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]