abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219650966

Crowdfunding is hot! In 2024 groeide de Nederlandse zakelijke crowdfundingmarkt aanzienlijk en werd er in totaal ruim 1,137 miljard euro opgehaald, wat een stijging van bijna 20 procent betekende vergeleken met het jaar ervoor.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_219650989
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 12:38 schreef polquito1971 het volgende:
Ja precies ... je geeft alleen je Portefeuillewaarde op bij je beleggingen volgens mij.
Wat ik wel dubieus vind, is dat daar ook al de Inschrijvingen onder vallen terwijl die op zich nog geen rente opleveren toch?
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2025 13:06 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Ik begrijp dat je het zo doet. Alleen wettelijk gezien is de wallet een overige bezitting het valt niet onder de spaartegoeden volgens de belastingdienst.

Dit zijn spaartegoeden. De rest dus niet
3Voor de toepassing van het tweede lid wordt onder banktegoeden verstaan:

a.deposito’s als bedoeld in artikel 1:1 van de Wet op het financieel toezicht en daarmee naar aard en strekking overeenkomende buitenlandse deposito’s;

b.een recht van vruchtgebruik dat rust op een banktegoed als bedoeld in onderdeel a;

c.contant geld;

d.een lidmaatschapsrecht in een vereniging van eigenaars als bedoeld in artikel 125, tweede lid, van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek;

e.een vorderingsrecht voortvloeiende uit de bijzondere rekening van de notaris, bedoeld in artikel 25 van de Wet op het notarisambt;

f.een vorderingsrecht voortvloeiende uit de bijzondere rekening van de gerechtsdeurwaarder, bedoeld in artikel 19 van de Gerechtsdeurwaarderswet.

pi_219651221
Bij GVE tot op heden nog geen update over de aflossing van Ruimtevrij. Had een week geleden afgelost moeten worden.
pi_219651223
quote:
14s.gif Op maandag 29 december 2025 13:15 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]

Oke dank voor de uitleg. Dan heb ik het inderdaad niet goed gedaan de afgelopen jaren.
Gelukkig zijn het ook weer geen hele grote bedragen, maar toch?
pi_219653456
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 13:37 schreef quepos het volgende:
Bij GVE tot op heden nog geen update over de aflossing van Ruimtevrij. Had een week geleden afgelost moeten worden.
Geldnemer heeft wel altijd op tijd betaald. Waarschijnlijk verloopt de herfinanciering wat moeizamer dan verwacht.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_219655263
is bij jullie ook de website van ccf een beetje stuk, oftewel als je naar "Mijn Colin" gaat zien jullie dan aan de linkerkant ook niet meer de keuzes om bijvoorbeeld de rekening courant te selecteren etc. ?
pi_219655271
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:07 schreef tnhb het volgende:
is bij jullie ook de website van ccf een beetje stuk, oftewel als je naar "Mijn Colin" gaat zien jullie dan aan de linkerkant ook niet meer de keuzes om bijvoorbeeld de rekening courant te selecteren etc. ?
alles werkt gewoon perfect.. sneller dan ooit
niet zo druk momenteel op de site en app
pi_219655372
De app doet het bij mij inderdaad wel, maar vanaf pc met diverse browser geprobeerd en met allemaal is het linkermenu helemaal leeg. Als ik het dus goed begrijp zie jij in een browser (onafhankelijk of dat laptop of smartphone is) wel de mogelijkheid om o.a. de rekenign courant te bekijken met alle mutatie sen die als xls te downloaden? (wat ik dus gisteren nog wel zag)
pi_219655429
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:13 schreef tnhb het volgende:
De app doet het bij mij inderdaad wel, maar vanaf pc met diverse browser geprobeerd en met allemaal is het linkermenu helemaal leeg. Als ik het dus goed begrijp zie jij in een browser (onafhankelijk of dat laptop of smartphone is) wel de mogelijkheid om o.a. de rekenign courant te bekijken met alle mutatie sen die als xls te downloaden? (wat ik dus gisteren nog wel zag)
probleem met cookies of je browser
niet met ccf
pi_219655460
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:13 schreef tnhb het volgende:
Hier de afgelopen twee uren geen probleem gehad met de app en ook niet met de website. Zag alle menu's zoals ik gewend was.
pi_219655596
Vandaag weer twee gedeeltelijke vervroegde aflossingen bij Collin. Begint inmiddels wel op te lopen :D
pi_219655776
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:26 schreef Faraday01 het volgende:
Vandaag weer twee gedeeltelijke vervroegde aflossingen bij Collin. Begint inmiddels wel op te lopen :D
wat dan?
pi_219655882
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:35 schreef Boyette het volgende:

[..]
wat dan?
SPOILER
pi_219656297
Wel een vertraging. Het s*nackpunt D*rachten heeft de BTW aflossing gemist. Er komt een update van intensief beheer collin De zaak ziet er op facebook goed uit. Mooi opgebouwd.
Dus icm met zekerheden nog vertrouwen in
pi_219657466
Ik heb momenteel te veel projecten die gewoon niet betalen maar het denk ik wel kunnen..
lijkt wel een kat en muisspel

en de kat slaapt = ccf
pi_219657484
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:39 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
SPOILER
+ deelafloss 10% CCF 46822
SPOILER
pi_219658169
Is er iemand die nog het overzicht van Crowdreal heeft welke bonus bij het geinvesteerde
bedrag hoort?
pi_219658279
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:17 schreef Boyette het volgende:

[..]
niet met ccf
Mooi dat je dat zo op afstand kunt vaststellen. Uiteraard waren cookies en cache etc. al gereset en had ik met zowel accepteren van cookies als het compleet negeren van cookies geprobeerd. Ik heb inmiddels op twee verschillende fysieke locaties (andere internet aansluiting) met op elke locatie minimaal twee aparte computers met op elke computer met twee verschillende browsers aangemeld en steeds hetzelfde resultaat, één computer had daarbij nog nooit de site van collin bezocht. Ook een compleet vers geïnstalleerde W11 machine gepakt met ook daar hetzelfde resultaat. En voor de compleetheid, ook alle firewalling en anti-virus en browserbescherming uitgezet gehad zonder zichtbaar effect. Nog steeds cookies of browser? Als het de site niet is zou het mogelijk in mijn account kunnen zitten want dat is het enige (naast de site) wat steeds weer hetzelfde is. Ook via tablet (zowel ipad als android machine) website bezocht met exact hetzelfde resultaat, alleen via de app kan ik momenteel de rekening courant inzien. Ik zal ccf wel mailen als het bij jullie allemaal werkt, want dan kan het bijna niets anders dan het account zijn (waarmee al langere tijd niet geïnvesteerd is, dat wel!)

[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 29-12-2025 19:33:29 ]
pi_219658433
quote:
7s.gif Op maandag 29 december 2025 19:18 schreef Collin63 het volgende:
Is er iemand die nog het overzicht van Crowdreal heeft welke bonus bij het geinvesteerde
bedrag hoort?
Zie https://www.crowdrealestate.nl/cashback-actie

SPOILER
pi_219658696
Vandaag aflossing ontvangen van mijn laatst lopende project bij Voordegroei, dus daar kan ik de administratie ook van afsluiten. Opgeruimd staat netjes ;)
pi_219659530
Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan. Opnieuw ruimte in SIG project Oudegracht 261 Herfinanciering 2.

Op het moment van schrijven:
Schijf 1 7,7% rente: ¤33.000
Schijf 2 10,65% rente: ¤47.000

Link naar project: https://investeren.sameni(...)61-herfinanciering-2
pi_219660685
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 17:17 schreef Boyette het volgende:

[..]
niet met ccf
Ik heb ook dat probleem met die zwarte linkermarge bij Collin. Heb al een andere browser geprobeerd en de geschiedenis leeggemaakt. Nog steeds dat probleem.
Pecunia non olet
pi_219660871
Er lijkt idd iets aan de hand met de site nu. Ik kan nu niet inloggen, dit was paar dagen geleden ook even het geval, dat de ruimte waar je naam+ww in kan vullen niet zichtbaar werd. Als ik de pagina ververs springt het even tevoorschijn en meteen weer weg, omdat de pagina opnieuw wordt geladen.

Vanmorgen kon ik overigens wel normaal inloggen en alles zien. O, nu werkt het ineens weer. Kan alles gewoon zien bij mij.
pi_219661096
Mijn kleine porto werkt normaal, maar de (veel) grotere niet :6
Pecunia non olet
pi_219661244
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 21:04 schreef obligataire het volgende:
Mijn kleine porto werkt normaal, maar de (veel) grotere niet :6
+1

Prive account werkt wel goed, zakelijk account laat geen Mijn Collin menu zien.

[ Bericht 7% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 30-12-2025 08:35:06 ]
pi_219668263
GVE 22813 Ruimtevrij vandaag deelaflossing , update GVE met toelichting zal zo wel komen.
en inderdaad is eral , restant wordt herfin in begin jan26 met een LTV van 42%

SPOILER

[ Bericht 94% gewijzigd door peterc op 30-12-2025 09:28:59 ]
pi_219668492
quote:
14s.gif Op maandag 29 december 2025 21:10 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
+1

Prive account werkt wel goed, zakelijk account laat geen Mijn Collin menu zien.
Ik heb er maar eens een mailtje aan gewijd, we zullen wel niet de enigen zijn, maar toch.

Edit: het heeft geholpen *O*
(misschien waren er dingen die we niet mochten zien :) :D )

[ Bericht 13% gewijzigd door obligataire op 30-12-2025 09:31:43 ]
Pecunia non olet
pi_219670111
quote:
12s.gif Op dinsdag 30 december 2025 08:16 schreef peterc het volgende:
GVE 22813 Ruimtevrij vandaag deelaflossing , update GVE met toelichting zal zo wel komen.

SPOILER
Dan doet SIG het wel netter met een dubbele dagrente als de aflossingsdatum niet gehaald wordt. De aflossing stond volgens het betaalschema op 23 december, dat wordt nu al snel een maand later GVE kennende.
pi_219670838
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 08:43 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik heb er maar eens een mailtje aan gewijd, we zullen wel niet de enigen zijn, maar toch.

Edit: het heeft geholpen *O*
(misschien waren er dingen die we niet mochten zien :) :D )
Yep, hier ook opgelost.
pi_219671113
quote:
12s.gif Op dinsdag 30 december 2025 08:16 schreef peterc het volgende:

SPOILER
Als de rente enigszins in de buurt komt van het oude project dan pak ik de herfinanciering ook mee. Er is altijd op tijd betaald en de ondernemer heeft al een flink stuk afgelost waardoor de ltv nog lager is.
pi_219671440
GVE geeft nu wat meer data bij stemuitslagen, heel prettig.

quote:
Stemuitslag:
Ja: EUR 894.500 (518 stemmen)
Nee: EUR 3.100 (8 stemmen)
Geen stem: EUR 202.400 (259 stemmen)
pi_219671680
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 12:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Als de rente enigszins in de buurt komt van het oude project......
Ik vrees van niet, maar we zullen zien :)
Pecunia non olet
pi_219672147
Vandaag geen rente ontvangen (termijn 7) van CPG Alpha GmbH (Collin). Gaat denk ik een volgende probleem worden van Dominik Benner met een vermogen volgens de pitches van 160.000.000
pi_219672309
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 13:01 schreef Rush-2112 het volgende:
Vandaag geen rente ontvangen (termijn 7) van CPG Alpha GmbH (Collin). Gaat denk ik een volgende probleem worden van Dominik Benner met een vermogen volgens de pitches van 160.000.000
Waren er dan al meer problemen van benner?
pi_219673120
Benner is ook bekend van Benner Kleiderman Grundbesitz GmbH Collin). Hier stopte na 4 maanden de rente en aflossing. Gaat om grootte leningen van 4,6 en 5 miljoen.
pi_219673222
Ik snap dat het zoetsappig is om te kunnen melden, maar laten we achterstanden - conform de topicregels - hier pas melden na drie (werk)dagen. Dat voorkomt onnodige onrust. En het gebruik van spoilers of sterretjes, zodat de naam niet in zoekresultaten van Google komt, is ook wel zo netjes.
pi_219673344
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 19:23 schreef tnhb het volgende:

[..]
Mooi dat je dat zo op afstand kunt vaststellen. Uiteraard waren cookies en cache etc. al gereset en had ik met zowel accepteren van cookies als het compleet negeren van cookies geprobeerd. Ik heb inmiddels op twee verschillende fysieke locaties (andere internet aansluiting) met op elke locatie minimaal twee aparte computers met op elke computer met twee verschillende browsers aangemeld en steeds hetzelfde resultaat, één computer had daarbij nog nooit de site van collin bezocht. Ook een compleet vers geïnstalleerde W11 machine gepakt met ook daar hetzelfde resultaat. En voor de compleetheid, ook alle firewalling en anti-virus en browserbescherming uitgezet gehad zonder zichtbaar effect. Nog steeds cookies of browser? Als het de site niet is zou het mogelijk in mijn account kunnen zitten want dat is het enige (naast de site) wat steeds weer hetzelfde is. Ook via tablet (zowel ipad als android machine) website bezocht met exact hetzelfde resultaat, alleen via de app kan ik momenteel de rekening courant inzien. Ik zal ccf wel mailen als het bij jullie allemaal werkt, want dan kan het bijna niets anders dan het account zijn (waarmee al langere tijd niet geïnvesteerd is, dat wel!)
oh je logt in met een inactieve account? dat zei je er niet bij

wat zei CCF toen je contact met hen opnam?

[ Bericht 1% gewijzigd door Boyette op 30-12-2025 14:27:47 ]
pi_219673353
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 13:01 schreef Rush-2112 het volgende:
hmm is dat daar ook aan gelieerd
pi_219673361
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2025 14:06 schreef djtiesto8 het volgende:
Ik snap dat het zoetsappig is om te kunnen melden, maar laten we achterstanden - conform de topicregels - hier pas melden na drie (werk)dagen. Dat voorkomt onnodige onrust. En het gebruik van spoilers of sterretjes, zodat de naam niet in zoekresultaten van Google komt, is ook wel zo netjes.
nou als dit aan benner is gelieerd vind ik het wel noemenswaardig..

daar loopt een hoop zooi van
pi_219674030
Zojuist aflossing CRE ontvangen: Zorglandgoed Rumpt
pi_219674104
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 14:52 schreef Jaco078 het volgende:
Zojuist aflossing CRE ontvangen: Zorglandgoed Rumpt
En ook nog eens volgens planning :-), i.t.t. veel andere CRE projecten...
pi_219674181
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 14:15 schreef Boyette het volgende:

[..]
nou als dit aan benner is gelieerd vind ik het wel noemenswaardig..

daar loopt een hoop zooi van
Net op tijd voor een flinke fiscale afschrijving in box 3 resp. vpb , hier heeft Collin wat uit te leggen , o.a. wie de accountant is die die vermogensopstelling heeft aangeleverd, ik vrees Beun der Hase :D
Pecunia non olet
pi_219674504
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 15:04 schreef obligataire het volgende:

[..]
Net op tijd voor een flinke fiscale afschrijving in box 3 resp. vpb , hier heeft Collin wat uit te leggen , o.a. wie de accountant is die die vermogensopstelling heeft aangeleverd, ik vrees Beun der Hase :D
je kunt afschrijven wat je wil maar volgend jaar komt het er denk ik wel weer bij
pi_219674596
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 15:23 schreef Boyette het volgende:

[..]
je kunt afschrijven wat je wil maar volgend jaar komt het er denk ik wel weer bij
Ik hoop het je hopen ;)
pi_219674747
SIG
Paulus Potterstraat 40 Herfinanciering in Schiedam. De hypotheek is op 22 december 2025 vervroegd afgelost.

6 mnd boeterente.
pi_219675796
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 15:41 schreef zeeland6 het volgende:
SIG
Paulus Potterstraat 40 Herfinanciering in Schiedam. De hypotheek is op 22 december 2025 vervroegd afgelost.

6 mnd boeterente.
https://www.funda.nl/deta(...)rstraat-40/43091049/

een weer een huurpand uit de markt / verkocht. Financiering was 279k stond indertijd jul22 op funda voor 335k, nu voor 400k.
pi_219675996
quote:
12s.gif Op dinsdag 30 december 2025 16:30 schreef peterc het volgende:

[..]
https://www.funda.nl/deta(...)rstraat-40/43091049/

een weer een huurpand uit de markt / verkocht. Financiering was 279k stond indertijd jul22 op funda voor 335k, nu voor 400k.
Goede timing maar verder :6 :(
pi_219679098
pi_219680125
quote:
Ik heb toch wel zware twijfels, zie hierna, dat zouden zelfs Knabbel & Babbel niet bedenken.... (let wel: op de woning is alleen P/N verklaring van toepassing).

SPOILER
De balans heeft zich gunstig ontwikkeld: solvabiliteit in 2 jaar tijd van 7% naar 10%. Nou nou.
Current ratio 0,7.... uiteraard wordt het vanaf 2025 beter.

Winkelpand is 404K waard, lening NLI 620K. Maar over 5 jaar is er overwaarde. Moet er wel eerst stevig afgelost worden .

Kortom het is een zwak bedrijf met zwaar onvoldoende zekerheid, maar ze kunnen daar bij NLI leuteren als de spreekwoordelijke Brugman.
Pecunia non olet
pi_219680495
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 19:40 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik heb toch wel zware twijfels, zie hierna, dat zouden zelfs Knabbel & Babbel niet bedenken.... (let wel: op de woning is alleen P/N verklaring van toepassing).

SPOILER
De balans heeft zich gunstig ontwikkeld: solvabiliteit in 2 jaar tijd van 7% naar 10%. Nou nou.
Current ratio 0,7.... uiteraard wordt het vanaf 2025 beter.

Winkelpand is 404K waard, lening NLI 620K. Maar over 5 jaar is er overwaarde. Moet er wel eerst stevig afgelost worden .

Kortom het is een zwak bedrijf met zwaar onvoldoende zekerheid, maar ze kunnen daar bij NLI leuteren als de spreekwoordelijke Brugman.
Positieve punten: het is een herfinanciering waarop al een goed deel is afgelost. Verder hebben ze 2 jaar geleden hun bedrijf uitgebreid door een overname. Het zijn ervaren ondernemers met 2 winkels. Belangrijk voor de HA.

Als het fout zou gaan in het begin dan verwacht ik iets van de helft terug, maar hoe langer het duurt hoe minder verlies je zal hebben in het ergste scenario.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')