quote:Veel vrouwen willen geen man meer, want wat moet je met ‘een kamerplant met rijbewijs’?
Veel vrouwen hoeven geen emotioneel onvolwassen man meer. Hij vergt te veel onderhoud en levert te weinig op. Daardoor is de ‘echte’ man de weg kwijt, merkt Debby Gerritsen. Want wat moet hij nu precies doen? Zijn spierballen laten zien, over zijn gevoel praten of juist zijn feministische kant ontwikkelen? Alledrie tegelijk lijkt onmogelijk.
Het aantal hetero single vrouwen groeit, blijkt uit cijfers. Een belangrijke reden: ze hebben geen zin meer in een relatie met een emotioneel onvolwassen partner. „Veel vrouwen zijn de hoofdhuishouding, hoofdcommunicatie, crisismanager, therapeut én agenda-beheerder van hun man. Op TikTok wordt hij een ‘kamerplant met een rijbewijs’ genoemd - weinig functies, veel onderhoud’’, zegt Elles Beijers, managing editor van Elle, in de nieuwste aflevering.
Dat fenomeen heet mankeeping en is schadelijker dan je denkt. Voor vrouwen, omdat zij structureel de emotionele last dragen. Voor mannen omdat zij aantoonbaar gelukkiger zijn in een relatie, juist vanwege die emotionele steun, maar tegelijkertijd steeds moeilijker relaties en vriendschappen aangaan. Inmiddels heeft 15 procent van de mannen geen hechte vriendschappen; in 1990 was dat nog 3 procent.
Diep in onze cultuur
Dat mannen niet praten over gevoelens zit diep in onze cultuur. Terwijl die behoefte er wél is. Mannen en vrouwen hebben dezelfde hersenen: ze voelen hetzelfde. Toch woedt online een felle strijd over wat ‘mannelijk’ zou zijn, aangevoerd door Andrew Tate en zijn toxic masculinity-wannabe’s. Mannen die doodsbang zijn voor vrouwelijke kracht en veranderende gendernormen.
Types als fitfluencer Joel Beukers, die uren in de sportschool doorbrengt en opgewonden raakt van zijn eigen spiegelbeeld. De halfnaakte badkamer- en gymselfies worden gretig gedeeld op sociale media, omlijst met lange betogen over wat een ‘echte man’ zou moeten zijn. Gevoeligheid en empathie horen daar niet bij.
En dan is er de tegenreactie: de performative man. Ook wel de Matcha Man. „De man met een linnen tasje en een feministische klassieker onder zijn arm – het liefst uit tweedehands winkels’’, zegt Elles. „Hij heeft tampons voor zijn vriendinnen en plakt menstruatiekrampstickers op zijn buik om te laten zien dat hij ‘precies weet hoe het voelt’.’’
Het oogt als het perfecte tegenwicht van de Andrew-Tate-bro’s. Maar ook dit is vaak een rol. „Een manier om te zeggen: ik ben niet toxic’’, zegt Elles. „Maar ook gebruikt om makkelijk een date te scoren. Want: oh my god, hij snapt haar zó.’’
quote:Op dinsdag 23 december 2025 15:30 schreef Cupfighter het volgende:
Dus als je geen rijbewijs hebt ben je alleen maar een kamerplant
Dat is een charlatanaccount, dus ik zou niet al teveel waarde hechten aan filmpjes die daardoor worden gepost.quote:Op dinsdag 23 december 2025 12:27 schreef Eightyone het volgende:
Elle. Nou, daar heb je wat aan, als bron.
Er verschijnen op het X-account @:MiesBee weleens filmpjes van die mensen. *sprakeloos*
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op dinsdag 23 december 2025 16:52 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Het enige wat ze je geven is hoofdpijn.
Hoe zou dat nou toch komen...quote:Op dinsdag 23 december 2025 10:30 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.ad.nl/gezond/(...)-rijbewijs~ab769b10/
[..]
"kamerplant met een rijbewijs’ - weinig functies, veel onderhoud" dekt het wel.
Mannen worden steeds toxischer. Praten over gevoelens doen ze niet meer, want Andrew Tate vindt dat niet mannelijk genoeg. En huishoudelijke taken ook niet. Veel willen een werkster i.p.v. een gelijkwaardige partner. Er groeit echt een ongezonde kloof tussen mannen en vrouwen.
Oa door dit soort bagger ''opnie'' stukken. In de VS zijn ze al wat verder met het uitspelen van man - vs vrouw. Je hebt daar een stroming ''feminisme'' dat eigenlijk neerkomt op pure mannenhaat.quote:
Dat is geen feminisme, het feminisme staat er voor dat mannen en vrouwen gelijk zijn.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Oa door dit soort bagger ''opnie'' stukken. In de VS zijn ze al wat verder met het uitspelen van man - vs vrouw. Je hebt daar een stroming ''feminisme'' dat eigenlijk neerkomt op pure mannenhaat.
Ik heb ook een ontzettende hekel aan mensen die hun zinnenquote:
M’n hond sprong op schoot en ik duwde per ongeluk op enter.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:11 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb ook een ontzettende hekel aan mensen die hun zinnen
quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:12 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
M’n hond sprong op schoot en ik duwde per ongeluk op enter.
Ja ik weet het, maar ze noemen zichzelf wel feministen.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:11 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat is geen feminisme, het feminisme staat er voor dat mannen en vrouwen gelijk zijn.
Andrew Tate noemt zichzelf ook God's gift to women. Is ook niet waar.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:13 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja ik weet het, maar ze noemen zichzelf wel feministen.
Ik snap het niet zo goed. In het bericht in de OP staat dat een 'echte man' de weg kwijt is en dat vrouwen geen zin meer hebben in mannen die emotioneel onvolwassen zijn.quote:Op dinsdag 23 december 2025 16:54 schreef Gizmogirl28 het volgende:
https://www.ad.nl/gezond/(...)-rijbewijs~ab769b10/
[..]
"kamerplant met een rijbewijs’ - weinig functies, veel onderhoud" dekt het wel.
Mannen worden steeds toxischer. Praten over gevoelens doen ze niet meer, want Andrew Tate vindt dat niet mannelijk genoeg. En huishoudelijke taken ook niet. Veel willen een werkster i.p.v. een gelijkwaardige partner. Er groeit echt een ongezonde kloof tussen mannen en vrouwen.
Ik zeg ook niet dat ze het zijn, hé. Het is inderdaad net als een Tate die zich alfaman noemt, maar dat niet is.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Andrew Tate noemt zichzelf ook God's gift to women. Is ook niet waar.
Je hoopte altijd dat Nederland gevrijwaard bleef van soortgelijke zaken maar het is zo langzamerhand wel tijd om te erkennen dat nuance ook in Nederland een vies woord is geworden. Net als empathie overigens. En jood, moslim, christen, feminist, conservatief.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Oa door dit soort bagger ''opnie'' stukken. In de VS zijn ze al wat verder met het uitspelen van man - vs vrouw. Je hebt daar een stroming ''feminisme'' dat eigenlijk neerkomt op pure mannenhaat.
Is toch niet zo raar, aangezien de meeste mannen nog steeds een of andere wildwestmentaliteit hebben.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat is een wild west mentaliteit?quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:16 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Is toch niet zo raar, aangezien de meeste mannen nog steeds een of andere wildwestmentaliteit hebben.
Geloof dat het hier allemaal reuze meevalt hoor. Sure doet het het leuk op fora en zo omdat het iedereen en zijn moeder zo'n beetje triggert maar geloof jij dat de gemiddelde persoon hier in zijn keuze voor wel of geen relatie daadwerkelijk mee bezig is?quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Eens, nuance is bah en je wil direct de zwaarst mogelijke kwalificatie aan iemand plakken. Je bent niet rechts, je bent een nazi. Je bent niet links, je bent een landverrader. Etc.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:15 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Je hoopte altijd dat Nederland gevrijwaard bleef van soortgelijke zaken maar het is zo langzamerhand wel tijd om te erkennen dat nuance ook in Nederland een vies woord is geworden. Net als empathie overigens. En jood, moslim, christen, feminist, conservatief.
Misschien maar tijd voor een nieuw woordenboek
Aangezien het wilde westen historisch nooit echt bestaan heeft en een Hollywooduitvinding is heb ik hier geen problemen mee.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:16 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Is toch niet zo raar, aangezien de meeste mannen nog steeds een of andere wildwestmentaliteit hebben.
Nee, maar onbewust beinvloedt dit wel mensen die daar vatbaar voor zijn. En het leeft zeker voornamelijk digitaal, maar je ziet vaker dat dat uiteindelijk ook in het dagelijks leven uitsmeert.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Geloof dat het hier allemaal reuze meevalt hoor. Sure doet het het leuk op fora en zo omdat het iedereen en zijn moeder zo'n beetje triggert maar geloof jij dat de gemiddelde persoon hier in zijn keuze voor wel of geen relatie daadwerkelijk mee bezig is?
Dat vrouwen geen man meer willen is ook zoiets dat compleet uit proportie is getrokken. Vrouwen hebben vaker dan vroeger een eigen inkomen en kunnen dus voor zichzelf zorgen en dat is gewoon een prima ontwikkeling.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)/levensloop/scheiden
Dat riedeltje van Debby is bovendien een column (mening, beschouwing) en geen nieuwsfeit. Waarom staat dit überhaupt in NWS.
quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Geloof dat het hier allemaal reuze meevalt hoor. Sure doet het het leuk op fora en zo omdat het iedereen en zijn moeder zo'n beetje triggert maar geloof jij dat de gemiddelde persoon hier in zijn keuze voor wel of geen relatie daadwerkelijk mee bezig is?
Dat vrouwen geen man meer willen is ook zoiets dat compleet uit proportie is getrokken. Vrouwen hebben vaker dan vroeger een eigen inkomen en kunnen dus voor zichzelf zorgen en dat is gewoon een prima ontwikkeling. Het aantal scheidingen is al decennia ongeveer gelijk.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)/levensloop/scheiden
Dat riedeltje van Debby is bovendien een column (mening, beschouwing) en geen nieuwsfeit. Waarom staat dit überhaupt in NWS.
quote:Op dinsdag 23 december 2025 14:23 schreef Elan het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom misandrie zo hip is vandaag? Is feminisme echt zo laag geworden dat het gewoon mannenhaat is?
Dat zegt helaas meer over de mannen in jouw cirkel, of je bent gewoon bijzonder ongeuanceerd.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:16 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Had net op straat nog een ‘hey schatje’ achter me aan en die was gewoon van hier.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:18 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Zouden deze vrouwen de hulp van een man ook afwijzen als ze op straat worden lastig gevallen door een loopse asielzoeker?
Natuurlijk doen zulke mensen dat.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:14 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat ze het zijn, hé. Het is inderdaad net als een Tate die zich alfaman noemt, maar dat niet is.
Wel zorgen zulke mensen voor (nog meer) polarisatie.
Nou en? wat kunnen wij daar aan doen?quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:20 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Had net op straat nog een ‘hey schatje’ achter me aan en die was gewoon van hier.
Maar dat zijn ze dus niet.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:11 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat is geen feminisme, het feminisme staat er voor dat mannen en vrouwen gelijk zijn.
Anders lees je even wie ik quote.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:21 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Nou en? wat kunnen wij daar aan doen?
Mij vertegenwoordig die sukkel niet.
Dat laatste is natuurlijk sad, maar te verwachten op een forum waar er een aantal keyboard warriors rondlopen, maar het is ook gewoon een kansloos stuk waar weing serieus over te bespreken valt.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Natuurlijk doen zulke mensen dat.
Maar de meute laat zich oo kgraag polariseren, waarvan dit topic een erg mooi voorbeeld is. Er is helemaal geen normaal gesprek mogelijk. Er worden meteen allerlei nare en denigrerende opmerkingen gemaakt over vrouwen in het algemeen omdat één vrouw deze column maakt.
Hetzelfde zijn ze niet, maar wel gelijkwaardig.quote:
Ik vind het een belangrijk nuance verschil. Mannen en vrouwen zijn niet gelijk, maar wel gelijkwaardig.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:23 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Hetzelfde zijn ze niet, maar wel gelijkwaardig.
Of wil je anders beweren?
Mwa is dat zo of spreekt hier je onderbuik?quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:19 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee, maar onbewust beinvloedt dit wel mensen die daar vatbaar voor zijn. En het leeft zeker voornamelijk digitaal, maar je ziet vaker dat dat uiteindelijk ook in het dagelijks leven uitsmeert.
We bedoelen hetzelfde.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:24 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik vind het een belangrijk nuance verschil. Mannen en vrouwen zijn niet gelijk, maar wel gelijkwaardig.
Hoe weet jij dat?quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:16 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik geloof er geen biet van.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:20 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Had net op straat nog een ‘hey schatje’ achter me aan en die was gewoon van hier.
Ik doel op mensen die soort artikelen schrijven Hans. Hoeveel mensen ken jij die soort shit (of Tate aan de andere kant) als levensmotto hanteren? Ik nul.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:19 schreef Fok-it het volgende:
[..]
[..]
Gespleten persoonlijkheid Elan
Het gaat al mis om te denken dat een vrouw gelukkig wordt van het makkelijk scoren van een seksdate.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Mwa is dat zo of spreekt hier je onderbuik?
Legio vrouwen willen geen kinderen meer, verdienen hun eigen inkomen en als ze een keer willen neuken kunnen ze dat online binnen 5 minuten regelen via een date of FWB. Waarom zou je je dan nog willen committeren aan één persoon?
Er liggen op het oog primair maatschappelijke oorzaken van een veranderende tijd aan hun keuzes te grondslag. Niet een diepgewortelde aversie jegens mannen of gevoeligheid voor genderwars.
Nee da's geen onderbuik maar wel anektdotisch.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Legio vrouwen willen geen kinderen meer, verdienen hun eigen inkomen en als ze een keer willen neuken kunnen ze dat online binnen 5 minuten regelen via een date of FWB. Waarom zou je je dan nog willen committeren aan één persoon?
Er liggen op het oog primair maatschappelijke oorzaken van een veranderende tijd aan hun keuzes te grondslag. Niet een diepgewortelde aversie jegens mannen of gevoeligheid voor genderwars.
Nederland loopt niet echt voorop hoor. Als ik even mag zeuren.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:15 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Je hoopte altijd dat Nederland gevrijwaard bleef van soortgelijke zaken maar het is zo langzamerhand wel tijd om te erkennen dat nuance ook in Nederland een vies woord is geworden. Net als empathie overigens. En jood, moslim, christen, feminist, conservatief.
Misschien maar tijd voor een nieuw woordenboek
Vrouwen houden net zoveel van seks als mannen. Dat ze het anders invullen maakt niet dat er minder behoefte is aan fysieke intimiteit.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:27 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het gaat al mis om te denken dat een vrouw gelukkig wordt van het makkelijk scoren van een seksdate.
We zijn wat dat betreft geen mannen (of zoals veel mannen). Iets wat dieper gaat en serieuzer wordt, is zeldzaam, maar wel veel fijner.
Mwah. Je hoort best vaak docenten over leerlingen die Tate gedachtegoed ook offline onderschrijven.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik doel op mensen die soort artikelen schrijven Hans. Hoeveel mensen ken jij die soort shit (of Tate aan de andere kant) als levensmotto hanteren? Ik nul.
Dat alles past mooi in de aanval op het traditionele gezinsleven wat met name de vrijgevochten linkse feministische bewegingen in gang hebben gezet. Scheidingen, one night stands en een kinderloos leven zijn en werden volop geromantiseerd in reclames, televisieshows en magazines. Uiteindelijk gaat dat afstralen naar de samenleving en volgens welk wereldbeeld kinderen opgroeien en gevormd worden.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Dan zou het dus eigenlijk gesloten moeten worden, of naar VER gekieperd.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:22 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat laatste is natuurlijk sad, maar te verwachten op een forum waar er een aantal keyboard warriors rondlopen, maar het is ook gewoon een kansloos stuk waar weing serieus over te bespreken valt.
Is ook de reden waarom TS dit geopend heeft trouwens. Vind 'ie leuk.
Er is toch een best interessante discussie uit voort gekomen.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:37 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dan zou het dus eigenlijk gesloten moeten worden, of naar VER gekieperd.
Het is geen nieuws, biedt geen onderbouwing van de standpunten en presenteert feitelijke onjuistheden.
Wat een gezwets. Vrouwen die geen kinderen willen en die niet krijgen moeten dat juist heel vaak uitleggen.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:36 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Dat alles past mooi in de aanval op het traditionele gezinsleven wat met name de vrijgevochten linkse feministische bewegingen in gang hebben gezet. Scheidingen, one night stands en een kinderloos leven zijn en werden volop geromantiseerd in reclames, televisieshows en magazines. Uiteindelijk gaat dat afstralen naar de samenleving en volgens welk wereldbeeld kinderen opgroeien en gevormd worden.
Ik doelde dus meer op de Amerikaanse verslagen die spreken van mannenhaat. Volgens Straatcommando dan.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:17 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wat is een wild west mentaliteit?
Denk dat het wel meevalt. Fok forum geeft geen goed beeld van de doorsnee man.
Nee, ik zeg dat er een bepaalde stroming in de VS is die zichzelf feministisch noemt, maar dat helemaal niet is.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:40 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik doelde dus meer op de Amerikaanse verslagen die spreken van mannenhaat. Volgens Straatcommando dan.
En dat is het grote verschil tussen mannen en vrouwen. Voor mannen is het fysieke het belangrijkste. Erop, erin, klaarkomen, eruit. En dan lekker gaan snurken.quote:Op dinsdag 23 december 2025 17:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Vrouwen houden net zoveel van seks als mannen. Dat ze het anders invullen maakt niet dat er minder behoefte is aan fysieke intimiteit.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |