abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219513472

[Afbeelding: @MadMaster]
[OP-tekst: @Fred_B]

De bladeren vallen van de bomen, de dagen worden korter, het weer wordt meer en meer geschikt voor erwtensoep, kortom: De Top 2000 van 2025 komt eraan! En dat betekent na 26 edities dat de Lijst der Lijsten toetreedt tot de Club van 27. Hopelijk wordt het niet de zwanenzang van de lijst, al was dat onderwerp in het verder weinig historische jaar 2025 helaas wel het immer terugkerende thema.

Ron, Dieuwertje, Manuëla, Gerard en Joke, Loretta, Harmen, (Don) Leo, Jonnie, de carrière van Marco, de ene na de andere verruilde het tijdelijke voor het eeuwige dit jaar. En op muziekgebied was dat niet anders. Het overleden muzikanten-topic is in elk geval een topic op FOK! dat nog wel draait, zullen we maar zeggen. Je kan moeiteloos een nog veel langere opsomming maken van topartiesten, voor wie de dood nu niet meer zoiets is als de poes van hun grootje. Hopelijk zijn zij niet uit ons hart, en krijgen ze de bonus die ze verdienen in de Top 2000.

Er waren gelukkig ook leuke dingen. De kiezer Schoof de matige premier aan de kant voor airmilesverzamelaar Rob Jetten. We kregen ook een nieuwe Paus, namelijk Leo XIV. Iemand die een naam kiest waarin hij Cruijff én Beenhakker eert, kan toch niet anders dan een enorme verbinder zijn. Mathieu van der Poel won in San Remo en Roubaix en reed dagenlang in de gele trui. En we hadden nog die geslaagde NAVO-top, waar het land even van in rep en roer was.

Ondertussen werkt de Amerikaanse vredesactivist Donald Trump aan een einde van de oorlog in Israël. Ook dat was een terugkerend thema in 2025, en dan niet de ons ook al ontvallen IJzeren Rinus, maar de strijd in het Midden-Oosten. Bijna niemand weet nog hoe het winnende liedje op het ESF heet, maar dat Israël ook meedeed, is niemand ontgaan. Er is nu op papier sprake van een staakt-het-vuren, maar een echt einde van het geweld in de regio lijkt een illusie.

Radio 2 Top 2000: Editie 2025

Tijd voor belangrijkere zaken! Op donderdag 25 december, een paar minuten na middernacht, beginnen we met de Top 2000. Zonder de huisvlijt van Bart Arens deze keer, maar wel met een editie met een mooie strijd voor de eerste plaats. Wordt het de volgens de Radio 2-luisteraars grootste band van de 20e eeuw of die van de 21e eeuw die het jaar mag afsluiten, Bohemian Rhapsody of Fix You? Of krijgen we een verrassing?

Daarnaast kan de lijst in beweging worden gezet door hernieuwde aandacht voor artiesten die overleden, of grotere gezelschappen die één van hun leden verloren. Golden Earring, Black Sabbath, Beach Boys, Supertramp, om er maar een paar te noemen die de Top 2000 elk jaar weer de nodige juichmomentjes geven. Ook gaat het persoonlijke drama van Freek van Suzan ongetwijfeld een flinke stempel op de lijst drukken.

Wat het ook wordt, we gaan ons weer kunnen opmaken voor een week vermaak met genoeg pareltjes ertussen. De vele kopieën ten spijt, blijft de Top 2000 toch het enige origineel dat er echt toe doet.

Wat mag ik allemaal niet missen?

A. Stemmen. De stemweek is van 1 december t/m 5 december (16:00 uur).
B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf 23 november wekelijks op NPO 3 om 20:20 uur.
C. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks op NPO 1.
D. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis.
E. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits.
F. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.

Stemmen

Na het voorproefje voor de Tweede Kamer is het nu tijd voor het echte werk: een stemlijst van 35 favorieten maken voor de Top 2000. Vanaf 1 december kan er tot en met 8 december een ruime week gestemd worden. Het is aan een ieder om voor zich te bepalen wat de platen zijn met de meeste eeuwigheidswaarde. Maar het is leuk om even in de geschiedenis te duiken. Er zijn momenteel 546 platen die in alle edities van de Top 2000 aanwezig waren. Dat worden elk jaar een aantal minder, en ook dit jaar staan er weer veel klassiekers aan de rand van de afgrond. 35 ervan zelfs bij de onderste 240 in de lijst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is een kwestie van deze 35 even kopiëren, en je hebt een stemlijst waar het gepruts in de Vinexwijk of bij NCRV-families bij zal verbleken. Maar ook een enkeling uit deze lijst een reddingsstem gunnen zou de lijst al enorm laten opfleuren.

Voor degenen die nog wat meer inspiratie willen welke platen ze op hun lijstje kunnen zetten:

- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik
- @DecoAoreste maakte vorig jaar een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik

Staat ie in de top 2000?
Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 11 december checken via staatieindetop2000.nl

Overzichtenlijstjes:
Op https://www.pino112.nl/top2000/jaar.php staat de lijst van 2024, inclusief statistieken

Presentatie:

00.00 – 02.00 uur Jeroen van Inkel
02.00 – 04.00 uur Daniël Lippens
04.00 – 06.00 uur Tim Op het Broek
06.00 – 08.00 uur Tannaz Hajeby
08.00 – 10.00 uur Jeroen Kijk in de Vegte
10.00 – 12.00 uur Bart Arens
12.00 – 14.00 uur Annemieke Schollaardt
14.00 – 16.00 uur Paul Rabbering
16.00 – 18.00 uur Ruud de Wild
18.00 – 20.00 uur Emmely de Wilt
20.00 – 22.00 uur Morad El Ouakili
22.00 – 00.00 uur Jan-Willem Roodbeen

Social media Radio 2:
NPO RADIO 2 op Instagram
NPO RADIO 2 op Twitter
TOP 2000 op Facebook

Meeluisteren:
DAB+:
Op een DAB+-radio kun je NPO Radio 2 ontvangen via kanaal 12 C / 227,36 MHz.

FM-etherfrequenties
https://www.nporadio2.nl/frequenties

Luisteren via internet:
http://icecast.omroep.nl/radio2-bb-mp3

Terugluisteren kan via de site van Radio 2.

De Top 2000 in beeld

NPO 1 Extra:
Vanaf 24 december 23:00 uur kan er gekeken worden naar jolige mensen in het café.

NPO 3:
Diep in de nacht. Daar kijkt dus nog steeds niemand naar.

Website
http://www.nporadio2.nl/top2000

Historie van de Radio 2 Top 2000

Voor uitgebreide statistieken:
https://pino112.nl/top2000/
Pino blijft een held! _O_

De Magie van 25x Top 2000:
https://npo.nl/start/seri(...)izoen-1/25x-top-2000

De eerste Top 2000 op Spotify:
Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1:
Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)

Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( :')!), kun je vast wel ergens vinden.

De Top 2000 op FOK! door de jaren heen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

De lijst door de jaren heen:
(afbeelding volgt zodra de nieuwe lijst bekend is)

@Cassa95 onderzocht: Analyse nieuwe binnenkomers 2025
@PippenScottie & @ok01 stelden samen: FOK!2000 2022
@Mexicanobakker gebruikte het jaar 2025 om alle 4851 platen die ooit in de Top 2000 stonden te reviewen. Van Johnny Reggae tot A Forest, allemaal kwamen ze aan de beurt. De eerste episode van deze monsterklus is hier te vinden.

Nog wat classics:
SPOILER
NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
SPOILER: Dagoduck
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
pi_219513480
(niet te verwarren met de uitvallers die we niet zullen missen)
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
  dinsdag 16 december 2025 @ 22:06:55 #3
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_219513523
quote:
6s.gif Op dinsdag 16 december 2025 22:01 schreef MTheBassman het volgende:

[..]
En terecht, die hoort er gewoon in. Ik moet eens een keer dat hele album ook nog beluisteren.
Die hoort er zeker in ja. Wel jammer dat Last Goodbye niet meer is teruggekomen.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  dinsdag 16 december 2025 @ 22:07:56 #4
487165 Tussle266
Tussle's Version
pi_219513529
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 december 2025 22:06 schreef Redefine het volgende:

[..]
Die hoort er zeker in ja. Wel jammer dat Last Goodbye niet meer is teruggekomen.
Wel woord gehouden.
All Day I Dream About Stemlijsten
pi_219513631
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 17:35 schreef BasBasBas3 het volgende:
https://www.trouw.nl/cult(...)-eigenlijk~b97e4749/

Ik heb niet echt het idee dat Marcel Frost snapt waar het om gaat. Of hij doet alsof
quote:
Het gebeurt namelijk wel degelijk: songs die de lijst halen doordat ze massaal handmatig zijn ingevuld. “Ik kan je niet vertellen om hoeveel nummers dat dit jaar precies gaat...
Nou, dit weten wij wel. Misschien moeten we hem even een berichtje sturen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_219513656
quote:
Als een song van dertig jaar geleden al sinds de eerste editie in 1999 niet in de stem- noch in de eindlijst staat, is de kans klein dat hij nog wordt toegevoegd. Dan kunnen de samenstellers bezig blijven.
Mooi klusje toch? Man man man... haten die mensen hun baan ofzo.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_219513673
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 december 2025 22:18 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Het zijn vast geen Fokkers
pi_219513702
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 22:20 schreef alopio het volgende:

[..]
Het zijn vast geen Fokkers
Nee, laat ons die lijst maar even samenstellen. Kunnen we eerst een paar maanden discussiëren over de randvoorwaarden voor een nummer om in die keuzelijst te komen. En daarna is het slechts een kwestie van de nummers daarbij zoeken.

Nu al zin in *O*

We kunnen ook een ongevraagde kant-en-klaar-notitie inleveren bij Radio 2, kunnen ze die meteen invoeren volgend jaar!
pi_219513868
quote:
6s.gif Op dinsdag 16 december 2025 22:23 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Nee, laat ons die lijst maar even samenstellen. Kunnen we eerst een paar maanden discussiëren over de randvoorwaarden voor een nummer om in die keuzelijst te komen. En daarna is het slechts een kwestie van de nummers daarbij zoeken.

Nu al zin in *O*

We kunnen ook een ongevraagde kant-en-klaar-notitie inleveren bij Radio 2, kunnen ze die meteen invoeren volgend jaar!
Heb ik heus wel eens overwogen
Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
Top 2000 feeling shuffle playlist: https://spoti.fi/3E3r615
  dinsdag 16 december 2025 @ 22:45:00 #10
487165 Tussle266
Tussle's Version
pi_219513915
quote:

[..]
Het is bovendien ook nog eens de grootst mogelijke onzin weten we dankzij het werk van onder andere Cassa. Er worden jaarlijks talloze oude nummers 'ineens' aan de keuzelijst toegevoegd, dus de samenstellers blijven ook daadwerkelijk bezig. Zoals gezegd, we wisten al dat ze totaal geen idee hebben, maar wel fijn dat ze het vandaag zelf nog even bevestigen.
  dinsdag 16 december 2025 @ 22:46:40 #11
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_219513928
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 17:35 schreef BasBasBas3 het volgende:
https://www.trouw.nl/cult(...)-eigenlijk~b97e4749/

Ik heb niet echt het idee dat Marcel Frost snapt waar het om gaat. Of hij doet alsof
quote:
Frost spreekt overigens niet van een keuzelijst, maar van een zoekhulp.
Natuurlijk Marcel. Iedereen spreekt al 25+ jaar over een keuzelijst _O- _O- _O-

quote:
En die wordt elk jaar uitgebreid: met hits die we regelmatig op de zender gedraaid hebben én met nummers die de Top 2000 het jaar ervoor hebben gehaald, maar nog niet in de zoekhulp stonden."
En met een aantal onverklaarbare random toevoegingen, zoals @Cassa95 elk jaar bewijst. Maar alsnog wordt ie nauwelijks uitgebreid, laten we wel wezen.

quote:
Dan kunnen de samenstellers bezig blijven.
Blijkbaar is iedere dj ook gewoon een samensteller (hoi Tim Op het Broek), dus waarom zo moeilijk doen? -O-
Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_219514041
Zag net toen ik door het topic scrolde dat Child in Time op nummer 24 staat... man man man

Heb 'm zelf maar ff opgezet, fenomenale plaat nog altijd, en voor mij echt zo'n typische T2000 plaat _O_
I am not lost, it's just I've no idea where I am
  woensdag 17 december 2025 @ 00:08:05 #13
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_219514438
quote:

[..]
Ik blijf het raar vinden dat een nummer dat ik toevoeg daarna niet door anderen gevonden kan worden. Desnoods zonder de muziek, maar het lijkt me dat ze hun publiek hier toch beter in zouden kunnen zetten.
Life is what you make it.
  woensdag 17 december 2025 @ 00:35:59 #14
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_219514603
Hoezo zit LCD Soundsystem - All My Friends in de Top 2000 quiz, maar ontbreekt deze moderne klassieker op de keuzelijst? -O-

Bekijk deze YouTube-video
Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  woensdag 17 december 2025 @ 08:34:01 #15
487165 Tussle266
Tussle's Version
pi_219515233
quote:
7s.gif Op woensdag 17 december 2025 00:35 schreef Gretzl het volgende:
Hoezo zit LCD Soundsystem - All My Friends in de Top 2000 quiz, maar ontbreekt deze moderne klassieker op de keuzelijst? -O-

Bekijk deze YouTube-video
Die komt nog wel. Dat type zeroes-klassiekers is jaar na jaar iets aan het groeien. Ook al beweert Marcel iets anders. Of het tegen de tijd dat het zover is nog nut heeft, is punt 2 natuurlijk.
pi_219515265
quote:
2s.gif Op woensdag 17 december 2025 00:08 schreef Schanulleke het volgende:

[..]
Ik blijf het raar vinden dat een nummer dat ik toevoeg daarna niet door anderen gevonden kan worden. Desnoods zonder de muziek, maar het lijkt me dat ze hun publiek hier toch beter in zouden kunnen zetten.
Ik snap best dat ze niet elk nummer wat één persoon toevoegt aan de lijst toevoegen, dan is er geen houden meer aan.
Maar het zou volgens mij niet zo moeilijk zijn om een nummer wat door een bepaald aantal mensen als vrije keuze wordt opgegeven standaard aan de lijst toe te voegen.

Maar ja, dat zou logisch zijn, en daar houden ze bij Radio2 niet zo van
pi_219515277
Ik denk niet dat de lijst beter wordt van al die nummers op de keuzelijst zetten.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_219515292
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 08:45 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik denk niet dat de lijst beter wordt van al die nummers op de keuzelijst zetten.
Uiteraard moeten ze ons Fok!ers inhuren al ballotagecommissie
  woensdag 17 december 2025 @ 08:49:41 #19
487165 Tussle266
Tussle's Version
pi_219515300
In de ideale situatie zouden ze natuurlijk een beetje analyseren wat er gebeurt. Door die vrije keuzes van dit jaar is nog duidelijker dat ze zomaar wat doen. Anders hadden ze Di-rect en Dave Chappell Roan wel toegevoegd gedurende de week ipv Donnie en Kuitenbrouwer.

Als ze wel zouden analyseren, dan zouden ze van die 11.206 die er nu staan er gemakkelijk 5000 kunnen schrappen omdat die 0,1 of 2 stemmen krijgen. En dan zouden ze er 500 voor terug kunnen zetten die jaarlijks 10+ vrijekeuzestemmen krijgen. War Pigs is daar een goed voorbeeld van, net als Glue, wat platen van Ayreon en zo nog wat voorbeelden.

Dat zien ze namelijk heus wel, ze doen er alleen simpelweg niks mee.
  woensdag 17 december 2025 @ 08:59:46 #20
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219515346
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 08:49 schreef Tussle266 het volgende:
In de ideale situatie zouden ze natuurlijk een beetje analyseren wat er gebeurt. Door die vrije keuzes van dit jaar is nog duidelijker dat ze zomaar wat doen. Anders hadden ze Di-rect en Dave Chappell Roan wel toegevoegd gedurende de week ipv Donnie en Kuitenbrouwer.

Als ze wel zouden analyseren, dan zouden ze van die 11.206 die er nu staan er gemakkelijk 5000 kunnen schrappen omdat die 0,1 of 2 stemmen krijgen. En dan zouden ze er 500 voor terug kunnen zetten die jaarlijks 10+ vrijekeuzestemmen krijgen. War Pigs is daar een goed voorbeeld van, net als Glue, wat platen van Ayreon en zo nog wat voorbeelden.

Over de jaren acties gezien voor Ayreon, Epica, Tool, Dream Theater in de lijst die echt wel body hadden qua fandom. En dan ook vaak gericht op 1 nummer. Verbaas mij dat die het nooit gehaald hebben. Enkel Porcupine Tree in dat genre een beetje. Nightwish natuurlijk ook pas na dat Floor Jansen bekend werd door Beste Zangers. Dat haar solo nummer erin staat snap ik trouwens niks van, muzikaal niet interessant pop nummer.
pi_219515360
als de Toolfans een beetje hun best doen moeten ze toch makkelijk een nummer er in kunnen krijgen
  woensdag 17 december 2025 @ 09:04:57 #22
487165 Tussle266
Tussle's Version
pi_219515366
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2025 08:59 schreef Momo het volgende:

[..]
Over de jaren acties gezien voor Ayreon, Epica, Tool, Dream Theater in de lijst die echt wel body hadden qua fandom. En dan ook vaak gericht op 1 nummer. Verbaas mij dat die het nooit gehaald hebben. Enkel Porcupine Tree in dat genre een beetje. Nightwish natuurlijk ook pas na dat Floor Jansen bekend werd door Beste Zangers. Dat haar solo nummer erin staat snap ik trouwens niks van, muzikaal niet interessant pop nummer.
Porcupine Tree en Nightwish werden dan ook aan de keuzelijst toegevoegd gedurende de week. Wat het punt versterkt.
  woensdag 17 december 2025 @ 09:05:45 #23
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_219515368
quote:

Ze zouden inderdaad makkelijk wat kunnen saneren als ze kijken naar wat er wel instaat en nauwelijks op zal worden gestemd. Vooral bij artiesten die wel vaak in de lijst staan, staan er vaak heel veel overbodige nummers in de keuzelijst.

Andersom zou er gekeken moeten worden naar artiesten die wel wel (altijd) in staan, maar nauwelijks nummers hebben in de keuzelijst. Bij Placebo bijvoorbeeld nog steeds maar één in de keuzelijst, die er dan wel altijd in staat.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_219515374
quote:
War Pigs is daar een goed voorbeeld van, net als Glue
Zou mooi zijn als er in deze lijst ook plek is voor een moderne Dance klassieker als Glue van Bicep. Voor de variatie alleen al
Remember the jester that showed you tears
The script for tears
  woensdag 17 december 2025 @ 09:08:41 #25
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_219515385
Een paar jaar geleden hadden ze toch ook veel willekeurige nummers uit de jaren negentig toegevoegd. Waar waarschijnlijk niemand op zou stemmen.

Lijkt er toch wel vaak op dat als iemand die bij Radio 2 werkt zelf wel de eigen favorieten vrijelijk mag toevoegen aan de keuzelijst. Waardoor je bijvoorbeeld zoveel Prince krijgt. En Hall & Oates hadden ook opeens heel veel keuzenummers erbij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')