https://www.ad.nl/buitenl(...)witte-auto~a4cecebb/Identiteit één van de schutters bekend, getuigen zagen hoe bloedbad Bondi Beach begon met doden van vrouw vanuit witte auto.Eén van de twee schutters die op Bondi Beach in Sydney zeker elf mensen doodschoten, is de Australiër Naveed Akram. Dat meldt ABC. De tv-zender spreekt ook met veel getuigen, die allemaal gruwelijke dingen hebben gezien. „Het stopte maar niet.”
De eerste schoten werden gelost aan het begin van de Australische avond, rond 18.30 uur. De jonge Brit Finn woont om de hoek en vertelt tegen ABC News hoe hij juist met zijn moeder aan het videobellen was. Hij dacht vuurwerk te horen en ging even kijken. „Ik had het zelfs nog bijna in beeld gebracht. Ik zag een witte auto met daarin een man die naar buiten schoot. En ik zag een oudere vrouw die werd doodgeschoten.”
De schutters stapten uit op een parkeerplaats en maakten daar ogenschijnlijk nog een slachtoffer. Op beelden van de schietpartij is te zien hoe iemand op de grond blijft liggen, terwijl de schutters hun wapen op strandgangers van het populaire Bondi Beach richten. Daar is op dat moment een joods feest voor de start van Chanoeka aan de gang. De autoriteiten zullen later aangeven dat ze uitgaan van een terreuraanslag op de joodse gemeenschap.
„Het was een doorsnee zondagavond op Bondi”, zegt Marley Carroll vanuit zijn auto tegen ABC. Iedereen keek om toen de eerste twee schoten te horen waren. „Eerst dacht ik nog: dat is vast niets om me zorgen om te maken, omdat je niet verwacht dat zoiets in Sydney gebeurt. En toen zagen we een groep mensen naar ons toe rennen, vanuit de noordkant van het strand.”
Pas op dat moment zag de inwoner van Sydney dat iedereen om hem heen ook begon te rennen. „Mensen vluchtten de straat op, claxons gingen af, mensen huilden en ik herinner me dat een groepje meiden in het voorbijgaan riep: ‘Hij schiet op mensen, hij schiet op mensen!’”
Beelden van omstanders die wat verderop stonden, tonen hoe mensen razensnel het strand verlaten. Enkele mensen verroeren zich niet en zijn mogelijk geraakt door de kogelregen. „Het leek er echt op dat ze mensen wilden ‘neermaaien’,” zegt iemand later tegen ABC. Ook zwemmers in zee proberen zo snel mogelijk uit het water te komen, zo is te zien op de video.
Wie niet kon vluchten, zocht dekking op het strand. „Ik ging liggen en zag recht voor me een vrouw. Ze bloedde”, zegt Richard Hasten tegen een lokale verslaggever. Ik heb mijn shirt gepakt om het bloeden te stoppen. Mogelijk had ze een schampschot van een kogel, zegt hij. In hun vlucht raakte Hasten zijn vrouw en kinderen kwijt. „Ik werd helemaal hysterisch”, zegt hij. Gelukkig heeft hij hen teruggevonden voor hij zijn verhaal doet op de Australische tv.
Er duiken heldhaftige verhalen op. Van een strandwacht die zo veel mogelijk mensen laat schuilen achter zijn strandbuggy en vervolgens het water in is gegaan om iemand te redden die er niet snel genoeg uit kwam.
En van dé man in het witte shirt. Terwijl één van de schutters vanachter een palmboom richting het strand schiet, komt deze nu al tot volksheld bestempelde man achter een auto vandaan. Na een korte worsteling weet hij de shotgun af te pakken. Hij schiet niet, maar dreigt er wel mee richting de schutter. Die weet vervolgens te ontkomen en gaat terug naar het bruggetje waar zijn metgezel nog altijd in het rond schiet.
„Het stopte maar niet”, zegt Sarah Frydman die met haar dochter naar een bar mitswah met veel kinderen was. Ze hoorden de schoten, wel vijftig of zestig, denken ze. De kinderen huilden en samen met de volwassenen verscholen ze zich een halfuur achter een keuken. Tot de politie hen naar de hal begeleidde, waar ze nog eens een uur moesten schuilen.
De twee schutters lijken zich goed te hebben voorbereid. Ze hadden meerdere pomp-actie shotguns mee en droegen de kogels rond hun middel. Ze werden van meerdere kanten gefilmd. Daar is ook tijd voor, want volgens getuigen gaat de schietpartij wel zo’n tien minuten door. De laatste momenten staan ook op beeld. Te zien is hoe ze een paar keer wegduiken, mogelijk voor politiekogels. Nadat één van de twee schutters naar de grond gaat, duikt de tweede nog een paar keer weg. Maar niet veel later wordt ook hij geraakt.
Daarna duiken agenten er bovenop om hen te arresteren en eerste hulp te verlenen. De situatie is chaotisch, want ook filmende omstanders rennen direct de brug op. Eén man met ontbloot bovenlijf krijgt het voor elkaar om een schutter een paar rake schoppen te geven.
Terwijl omstanders samen met de hulpdiensten de vele slachtoffers reanimeren, wordt de omgeving zo snel mogelijk ontruimd. Er wordt nog een zelfgemaakte bom gevonden bij de brug en in de auto van de schutters. Met onder meer surfborden van de strandwacht worden gewonden versleept en naar ambulances gebracht. Vol bloedvlekken blijven ze daarna achter op de straten van Bondi, dat voorlopig niet meer dat mooie strandparadijs voor toeristen zal zijn.