1
2
3
4
5
6

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:35 • 1
Nova is mijn prinses
Racefans aten ongemerkt zeewierburgers op Formule 1 Zandvoort, zonder klachten
Racefans hebben tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort afgelopen zomer massaal hamburgers gegeten die voor een deel uit zeewier bestonden. Dat is de fans niet van tevoren verteld en ze lijken het ook niet door te hebben gehad. Het nieuws werd bekend tijdens een congres, waar de organisatie uitleg gaf over de stille introductie van de zogeheten hybride burger.

"Wij hebben niets geheim gehouden", benadrukt Simon Keizer, woordvoerder van de Dutch Grand Prix. "Het is niet geadverteerd als zeewier, want het is gewoon een hamburger."
Tijdens het North Sea Seaweed 2025-congres werd bekend dat de hamburgers die afgelopen zomer op het Formule 1-weekend in Zandvoort werden geserveerd voor een deel uit zeewier bestonden, schreef De Correspondent gisteren.
Op het congres lichtte duurzaamheidsdirecteur Dimitri Bonthuis toe waarom bezoekers dat niet vooraf te horen kregen. Formule 1-fans staan volgens hem vaak kritisch tegenover duurzaamheidsinitiatieven. "Zeggen we niks, dan gaat de enige klacht over de prijs."
"Het project draait om zo duurzaam mogelijk zijn, niet om: hoe gaan we de consument misleiden?", zegt Keizer nogmaals. "Als iemand ons vraagt om wat voor burger het gaat, doen we daar niet geheimzinnig over."
Duizenden burgers, nul klachten
De burger in kwestie is de zogeheten ‘Halfway burger’ van Olijck Foods. Een hybride burger die voor de helft uit rundvlees en voor de helft uit plantaardige ingrediënten zoals zeewier bestaat.
"Zeewier is gewoon een waanzinnig product", legt Aris Molenaar van Olijck Foods uit. Hij benadrukt dat het zeewier de burger duurzamer en gezonder maakt, zonder dat de smaak eronder lijdt. "We hebben op de Grand Prix duizenden mensen een burger geserveerd, en geen klacht gehad. Dat zegt toch genoeg?"
Dat zeewier niet op de wettelijke allergenenlijst staat, zorgt er bovendien voor dat het ingrediënt niet apart hoeft te worden vermeld. "Het is compleet veilig", garandeert Molenaar.
'Lekker is lekker'
Hoeveel hybrideburgers er precies zijn verkocht, weet hij niet. Wel zegt hij dat het overgrote deel van de geserveerde hamburgers uit de zeewiervariant bestond. Klachten bleven uit en bezoekers leken nauwelijks door te hebben dat de samenstelling anders was. "Lekker is lekker, of het nu deels plantaardig is of niet."
De aanpak was overigens niet uniek voor Zandvoort. Ook bij Sail 2025 werden dezelfde zeewierburgers geserveerd.
https://www.nhnieuws.nl/n(...)oort-zonder-klachten
---------------------------------
Ik vind het wel grappig dat juist het publiek wat weinig op heeft met duurzaamheid gewoon lekker zeewierburgers naar binnen schuift. Blijkbaar gaat het vooral om het idee dat het duurzaam is want de smaak is blijkbaar prima
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:39 • 2
No one here is exactly what he
Hoewel zeewier ook gewoon echt insane lekker is, verwacht ik eerder dat mensen zullen hebben geklaagd om de prijzen (zoals bij elk evenement). Een echte vleeshamburger van ¤12,50 smaakt net zo slecht als een imitatieburger van ¤12,50.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:39 • 3
LAAG = RELATIEF
"een deel"
Laat je weg.

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:41 • 4
Binnenkort hoeven supermarkten het ook niet meer vertellen en worden we allemaal geforcèerd om vega meuk te vreten.

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:41 • 5
Born in the echoes.
GODVERDOMME dat kan echt niet ik gooi NU METEEN een aquarium op de BBQ men foppen ze nie!!
Huilen dan.

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:42 • 6
Niet zo netjes om mensen te misleiden met fake hamburgers.

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:43 • 7
grgr pajanus
Lachen joh.

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:44 • 8
Ongekend.
Op vrijdag 12 december 2025 15:42 schreef RotatoR het volgende:
Dit inderdaad.
Ook in moeilijke tijden.

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:45 • 9
Nova is mijn prinses
Op vrijdag 12 december 2025 15:43 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Want mensen zouden massaal op internet zetten dat de burger iets minder was?
Dan zouden ze gaan janken dat het geen echte hamburgers zijn en dat het vies is

En dat ze eckte burgers van bloederig vlees willen

Maar iedereen vond het heerlijk
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:45 • 10
Born in the echoes.
Op vrijdag 12 december 2025 15:42 schreef RotatoR het volgende:
Doorgaans zit er 50% bloem in. Is het dan ook misleiding en een fake hamburger?
Huilen dan.

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:51 • 11
Appears.

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:52 • 12
Forum Admin
Je zuster op een houtvlot
Echt heel grappig om mensen niet te informeren wat ze consumeren ja hahahaha
Dit is waarom mensen klappen vangen. Dit kun je niet maken.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:52 • 13
Myers-Briggs: INTJ
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:52 • 14
Och gebakken rat met behoorlijk wat kruiden en je denkt ook iets lekkers te eten.
Maw het is wat mij betreft niet goed om mensen niet vooraf te vertellen wat je nu precies eet. Het is toch een vorm van misleiding.

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:53 • 15
Op vrijdag 12 december 2025 15:45 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
50% bloem? Waar haal je die wijsheden vandaan?

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:53 • 16
Born in the echoes.
Op vrijdag 12 december 2025 15:52 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit is waarom mensen klappen vangen. En terecht, dit kun je niet maken.
De gemiddeld 'hamburger' op zo'n evenement bestaat voor de helft uit meel en dan hoor je niemand piepen.
Huilen dan.

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:53 • 17
Nova is mijn prinses

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:53 • 18
[..]
Ja aangezien een burger voor 100% uit rundvlees bestaat. Je kunt er ook er niet zomaar paardenvlees in verwerken zonder dat expliciet te vermelden.

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:54 • 19
Forum Admin
Op vrijdag 12 december 2025 15:52 schreef Cherni het volgende:
Och gebakken rat met behoorlijk wat kruiden en je denkt ook iets lekkers te eten.
Maw het is wat mij betreft niet goed om mensen niet vooraf te vertellen wat je nu precies eet. Het is toch een vorm van misleiding.
Ja, maar dat mag als het voor een goed doel is tegenwoordig. Dan gelden regels en fatsoensnormen niet meer
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:54 • 20
Born in the echoes.
Op vrijdag 12 december 2025 15:53 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
50% bloem? Waar haal je die wijsheden vandaan?
Misschien niet lettelrijk de helft, maar kijk maar eens naar de ingrediënten bij dit soort hamburgers:
https://producten.makro.n(...)s/panklaar/hamburger
Huilen dan.

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:54 • 21

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:55 • 22
Nova is mijn prinses
Op vrijdag 12 december 2025 15:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja, maar dat mag als het voor een goed doel is tegenwoordig. Dan gelden regels en fatsoensnormen niet meer
De mensen hebben toch een lekkere hamburger opgepeuzeld

Wat is het probleem?

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:56 • 23
Forum Admin

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:56 • 24
Op vrijdag 12 december 2025 15:52 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit is waarom mensen klappen vangen. Dit kun je niet maken.
Wat een onzin. Je weet nooit wat er in je burger zit of saus of whatever als je dat bij de horeca haalt.
In de supermarkt zal het gewoon op de verpakking staan.
http://i50.tinypic.com/oj1iew.png

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:56 • 25
meenjeniet?
[..]
Dat vind ik heel anders, je wilt toch gewoon opeten wat je koopt?
...en niet dat 1 of andere engerd het ineens verwisselt voor iets anders. Waar je misschien allergisch voor bent of weet ik wat.
Het is pas echt crisis als het bier op is.

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:56 • 26
Appears.

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:57 • 27
Nova is mijn prinses
Op vrijdag 12 december 2025 15:56 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het probleem is dat je voeding aanpast zonder dit te melden aan diegenen die het eet.
In een hamburger zit ook geen ham. Dat is toch ook wel een probleem en misleiding hoor!

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:57 • 28
Myers-Briggs: INTJ
En als je nou in een vegetarisch klinkend product stiekem vlees verwerkt. Is dat ook prima?
Bericht 3% gewijzigd door monkyyy op 12-12-2025 19:12:35
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:57 • 29
Op vrijdag 12 december 2025 15:56 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het probleem is dat je voeding aanpast zonder dit te melden aan diegenen die het eet.
Je koopt een hamburger je krijgt een hamburger. Of ga je ook klagen als er 20 procent kip of varken inzit? Tenzij geadverteerd als 100 procent rund, want dan klopt het inderdaad niet.

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:57 • 30
Forum Admin
Op vrijdag 12 december 2025 15:56 schreef koemleit het volgende:
[..]
Wat een onzin. Je weet nooit wat er in je burger zit of saus of whatever als je dat bij de horeca haalt.
In de supermarkt zal het gewoon op de verpakking staan.
Oh nee dan is het goed

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:57 • 31

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:57 • 32
Op vrijdag 12 december 2025 15:57 schreef monkyyy het volgende:
En als je nou een in vegetarisch klinkend product stiekem vlees verwerkt. Is dat ook prima?
Scherp

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:58 • 33
Op vrijdag 12 december 2025 15:54 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Misschien niet lettelrijk de helft, maar kijk maar eens naar de ingrediënten bij dit soort hamburgers: https://producten.makro.n(...)s/panklaar/hamburger
Ingrediënten: rundvlees (98,9%), zout, peper.
Oftewel je lukt maar wat.

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:58 • 34
Er zal maar iemand een dodelijk zeewier allergie hebben

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:58 • 35
Forum Admin
Op vrijdag 12 december 2025 15:57 schreef koemleit het volgende:
[..]
Je koopt een hamburger je krijgt een hamburger. Of ga je ook klagen als er 20 procent kip of varken inzit? Tenzij geadverteerd als 100 procent rund, want dan klopt het inderdaad niet.
Je hebt de morele plicht te melden als je een groot deel van je burgers uit iets anders dan rund of varkensvlees laat bestaan. Dat die goedkope seperatorburgers vol zitten met troep en vulmiddelen is al erg zat maar doet daar niet aan af.

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:59 • 36
Forum Admin
En als je nou een in vegetarisch klinkend product stiekem vlees verwerkt. Is dat ook prima?
Dan zitten ze hier het hardste te gillen..

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:59 • 37
Forum Admin
Op vrijdag 12 december 2025 15:57 schreef Starhopper het volgende:
[..]
In een hamburger zit ook geen ham. Dat is toch ook wel een probleem en misleiding hoor!
Gooi jezelf weg

• vrijdag 12 december 2025 @ 15:59 • 38
meenjeniet?
Op vrijdag 12 december 2025 15:57 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Zou jij het leuk vinden als ik jouw groenteburger zou verwisselen voor een vleesburger zonder dat je dat zou weten?

• vrijdag 12 december 2025 @ 16:00 • 39
Nova is mijn prinses
Op vrijdag 12 december 2025 15:58 schreef RotatoR het volgende:
[..]
[..]
Oftewel je lukt maar wat.
Ja. Je kijkt daar ook naar de Black Angus 99% burger
Klik eens de Chef Grillburger extra groot aan:
Ingrediënten
Ingrediënten: rundvlees, water, TARWEBLOEM, suikerstroop, groenten, zout, gehydroliseerd plantaardig eiwit, zonnebloemolie, gist, rode bietensap, conserveermiddel, (, natriumacetaten, ), antioxidant, (, ascorbinezuur, ), voedingszuur, (, citroenzuur, )

• vrijdag 12 december 2025 @ 16:01 • 40
FREEJANCEES
Leuk experiment, mogen ze met vegaburgers waar dan stiekem 100% rund in zit ook eens doen.
VBL SC influencer
Left, right, behind

• vrijdag 12 december 2025 @ 16:01 • 41
Leuke stelling. Mensen klagen ook niet dat er 90% appelsap zit in hun exotische niemand-heeft-hier-ooit-van-gehoordvruchtensap. Vegetarisch klinkend is nog altijd niet hetzelfde als daadwerkelijk vegetarisch lijkt me dan.
Appears.

• vrijdag 12 december 2025 @ 16:01 • 42
Op vrijdag 12 december 2025 16:00 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ingrediënten
Ingrediënten: rundvlees, water, TARWEBLOEM, suikerstroop, groenten, zout, gehydroliseerd plantaardig eiwit, zonnebloemolie, gist, rode bietensap, conserveermiddel, (, natriumacetaten, ), antioxidant, (, ascorbinezuur, ), voedingszuur, (, citroenzuur, )
Dat is het broodje

• vrijdag 12 december 2025 @ 16:01 • 43
Nova is mijn prinses
Op vrijdag 12 december 2025 15:58 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je hebt de morele plicht te melden als je een groot deel van je burgers uit iets anders dan rund of varkensvlees laat bestaan. Dat die goedkope seperatorburgers vol zitten met troep en vulmiddelen is al erg zat maar doet daar niet aan af.
Dus snackbarren die seperatorburgers verkopen moeten een bordje neerzetten wat voor shit er in die burgers zit? Want het bestaat uit iets anders dan vlees

• vrijdag 12 december 2025 @ 16:01 • 44
Born in the echoes.
Huilen dan.

• vrijdag 12 december 2025 @ 16:02 • 45
Op vrijdag 12 december 2025 15:58 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
? maar een burger kan dus rund/varken, ook kip? kan dat ook?
Bij zo'n horeca kraam weet je toch van te voren vaak niet wat voor burger het precies is? en als je het vraagt zullen ze antwoorden lijkt me.
Ik heb zelf (denk ik) nog nooit zo'n zeewier burger op, en als het goor is zal ik deze niet meer nemen. Is deze gewoon lekker wat is dan het probleem?
blijkbaar smaakte het "gewoon" naar hamburger, anders was er allang een nationale rel geweest ten tijde van de GP.

• vrijdag 12 december 2025 @ 16:02 • 46
Forum Admin
Op vrijdag 12 december 2025 16:00 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ingrediënten
Op vrijdag 12 december 2025 16:01 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Leuke stelling. Mensen klagen ook niet dat er 90% appelsap zit in hun exotische niemand-heeft-hier-ooit-van-gehoordvruchtensap. Vegetarisch klinkend is nog altijd niet hetzelfde als daadwerkelijk vegetarisch lijkt me dan.
Dat de voedselndustrie er een teringzooi van gemaakt heeft betekent niet dat anderen het ook maar moeten doen.
Mensen niet vertellen wat ze eten..en dat nog toejuichen ook. Gestoord.

• vrijdag 12 december 2025 @ 16:03 • 47
FREEJANCEES
Op vrijdag 12 december 2025 16:02 schreef koemleit het volgende:
[..]
Bij zo'n horeca kraam weet je toch van te voren vaak niet wat voor burger het precies is? en als je het vraagt zullen ze antwoorden lijkt me.
Ik heb zelf (denk ik) nog nooit zo'n zeewier burger op, en als het goor is zal ik deze niet meer nemen. Is deze gewoon lekker wat is dan het probleem?
blijkbaar smaakte het "gewoon" naar hamburger, anders was er allang een nationale rel geweest ten tijde van de GP.
Met 10 bier in je mik vreet je toch nagenoeg alles wat in een frituur heeft gelegen joh
Heb ik van horen zeggen
VBL SC influencer
Left, right, behind

• vrijdag 12 december 2025 @ 16:03 • 48
meenjeniet?
Op vrijdag 12 december 2025 16:02 schreef koemleit het volgende:
[..]
Ze kunnen ook gewoon aankondigen wat er in zit en dan iedereen zelf laten besluiten of ze het proeven.

• vrijdag 12 december 2025 @ 16:03 • 49
ootjekatootje
Dan hadden ze de prijs ook moeten aanpassen. Zeewier is vele malen goedkoper dan rundvlees.

• vrijdag 12 december 2025 @ 16:03 • 50
Op vrijdag 12 december 2025 16:01 schreef Caland het volgende:
Leuk experiment, mogen ze met vegaburgers waar dan stiekem 100% rund in zit ook eens doen.
dat gaat niet op. Een vegaburger is niet meer vega als er rund inzit.
Net zoals een 100% rund burger geen zeewier zal bevatten.
maar een hamburger kan van alles zijn. Varken/rund/kip en blijkbaar ook zeewier.
1
2
3
4
5
6