Alle ellende, slopende ziektes, rampen, parasieten, genetische afwijkingen, misvormingen, alles!quote:Op donderdag 11 december 2025 20:00 schreef Abdullah2 het volgende:
[..]
Ik bedoel dat God, De Alwijze, De Almachtige, De Alwetende De Schepper is van de gehele schepping en dit met Wijsheid en precisie heeft gedaan en dat we daarom enkel en alleen Hem dienen te aanbidden. Diegene aan wie wij alles te danken hebben.
Stel je ziet een men verder op de arm van een andere man eraf snijden, wat denk je dan?quote:Op vrijdag 12 december 2025 15:59 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Alle ellende, slopende ziektes, rampen, parasieten, genetische afwijkingen, misvormingen, alles!
VZMH.
- waar is dat goed voor?quote:Op vrijdag 12 december 2025 18:18 schreef Abdullah2 het volgende:
[..]
Stel je ziet een men verder op de arm van een andere man eraf snijden, wat denk je dan?
Waar slaat dit op?quote:Op vrijdag 12 december 2025 18:18 schreef Abdullah2 het volgende:
[..]
Stel je ziet een men verder op de arm van een andere man eraf snijden, wat denk je dan?
@hoatzinquote:Op vrijdag 12 december 2025 21:45 schreef Beathoven het volgende:
[..]
- waar is dat goed voor?
- wat was het alarmnummer ook alweer?
Heb je een beter voorbeeld?quote:Op zondag 14 december 2025 14:58 schreef Abdullah2 het volgende:
[..]
@:hoatzin
Precies, en dan druk je het nog zacht uit. Wat een gek is dat!
Maar als je dan dichterbij komt en het blijkt een dokter te zijn die een ziekte in de arm van die man geconstateerd heeft en deze amputeert zodat de ziekte niet verder verspreidt.. Dan is het opeens een held in onze ogen.
M.a.w. er zijn veel zaken waar we de wijsheid niet van weten. Maar God, De Alwijze weet het wel.
Hoe ziet god eruit voor jou dan, en dan bedoel ik niet of je hem wilt tekenen of niet, want afbeelden mag niet, maar een beschrijving, wat is het en wat doet het en waarom doet het dat wat het doet, waar bevind het zich, en hoe zou je t int algemeen beschrijven qua gedrag en invloed op de mens.quote:Op zondag 14 december 2025 14:58 schreef Abdullah2 het volgende:
[..]
Maar als je dan dichterbij komt en het blijkt een dokter te zijn die een ziekte in de arm van die man geconstateerd heeft en deze amputeert zodat de ziekte niet verder verspreidt.. Dan is het opeens een held in onze ogen.
M.a.w. er zijn veel zaken waar we de wijsheid niet van weten. Maar God, De Alwijze weet het wel.
Misschien moeten we de TT even veranderen naar "Ultieme religieuze dooddoeners".quote:Op zondag 14 december 2025 14:58 schreef Abdullah2 het volgende:
[..]
Dat het niet anders is dan nu, de teksten zijn nooit veranderd toch?quote:Op donderdag 11 december 2025 19:20 schreef Abdullah2 het volgende:
[..]
In welk opzicht maakt dat niet uit?
En eens met dit.quote:Op vrijdag 12 december 2025 09:50 schreef Haushofer het volgende:
Dit argument is als de loterijwinnaar die meent dat de loterij speciaal voor hem/haar is georganiseerd. Je zou het ook survival bias kunnen noemen. Waarom finetuning geen goed godsargument is kun je, als je geďnteresseerd bent, in mijn boek "Goddelijke patronen" lezen (https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071).
Bedankt voor je uitleg en aanvulling.quote:Op donderdag 11 december 2025 18:44 schreef Mijk het volgende:
[..]
Snap ik, dit is geen makkelijke video om te begrijpen.
[..]
Sterker nog, Rumi verwoord dit nog beter;
"They say there is a doorway from heart to heart, but what is the use of a door when there are no walls?"
[..]
Hij bedoelt hier;
Je bent al dáár, waar zoek je naar? Je bent vanaf je geboorte al zo totdat ego erin komt (zondeval). Dát waarom het vertroebeld raakt, dát is waarom we "Religare" (reconnecting) nodig hebben. Dát is waarom óók Rumi zei;
"Unlearning is the highest form of Learning".
Dát is waarom Adya zelf, ook 1 van zijn boeken opent met;
"If you want to learn something go elsewhere,
if you wish to un-learn everything, then sit and listen".
Hij doelt erop; Dat de natuurlijke staat van ZIJN hetgeen is wat je al bent en wat je dus zoekt. Maar áls er dus allerlei teksten deze kant op wijzen, die kant opwijzjen, naar boven wijzen, naar onder, rechts links, of whatever waar ze naar wijzen... als je die teksten gaat volgen, mis je datgeen wat er al is. Want je gaat op zoek naar iets in de toekomst, terwijl datgeen wat je zoekt, enkel in het nu te vinden is.
Dát is wat hij hier probeert uit te leggen. Want natuurlijk is het Buddhism (dat is wat hij leert, WesternBuddhism) een "pad" wat hij gevolgd heeft, maar het pad bestaat niet, of gaat iig in de verkeerde richting zolang het een pad is. En dat is precies wat je moet doorzien. Life is a paradox.
"The pathless path" (al zou ik aanraden de eerste 2 versies hiervan als eerst te kijken), de titel is treffend.
Zo zei Rumi zelf ook; "As soon as you start to walk the path, the path will appear.".
Buddha; "The journey never ends"
En Adyashanti zelf ergens; "The journey _IS_ the path".
Je "komt nooit aan", tenzij je doorziet, je bent er al. Hetgeen wat je zoekt vind je in loslaten, niet in gainen.
Eens. Op een bepaald niveau is tekst nodig binnen samsara om de boodschap over te brengen. Die tekst kun je vervolgens, in je eigen tempo en wanneer je er zelf klaar voor bent, in een bepaalde staat ook weer loslaten (het is dan zelfs noodzakelijk). De ‘ervaring’ waar jij hier over spreekt, kan je namelijk niet direct met anderen delen, noch is iedereen er gelijktijdig klaar voor. Tekst daarentegen kun je aan iedereen aanbieden, waarbij eenieder die tekst interpreteert vanuit de fase waar hij/zij zich in bevindt. Daarom zie je binnen de Indische religies, zoals het hindoeďsme, het boeddhisme of zelfs Advaita Vedanta, zoveel teksten, en biedt ook Adyashanti (uit je video) zelf tekst (boeken) aan. Deze teksten kunnen je naar dat inzicht leiden en zijn daar ook voor bedoeld. Om die reden zijn er binnen vrijwel elke religie mystieke stromingen ontstaan die in essentie naar hetzelfde wijzen.quote:Ik ben zelf ook wel van beweren dat "elke religie er naartoe leidt", maar eigenlijk doen ze het tegenover gestelde om de reden dat je tekst aan het volgen bent. Je bent labels aan het conceptualiseren. Je hangt waarde aan die labels. En hoe kun je ooit iets conceptualiseren dat onconceptualiseerbaar is om het te ervaren?
Het is niet dat ik je reactie ben vergeten. Het is dat de video’s geen antwoord geven op mijn oorspronkelijke punt: er bestaan geen primaire bronnen die het gebruik van de termen salaf-i of salafiyyah legitimeren.quote:Op donderdag 11 december 2025 19:58 schreef Abdullah2 het volgende:
[..]
Ik wachtte om hierop te reageren totdat je had gereageerd op de video's maar dat ben je misschien vergeten. Moge Allaah je behouden.
Ik had aanvankelijk een uitgebreide, inhoudelijke reactie geschreven naar aanleiding van je post hier. Achteraf gezien merkte ik echter dat het niet mijn bedoeling is om iemands geloof aan te vallen en mijn eigen opvattingen op te dringen. Die heb ik daarom nu niet geplaatst. Het gaat mij meer om het uitwisselen van gedachten dan discussiëren.quote:-knip-
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.…dan snap je wat er “mis” mee is, en waarom er sinds de dood van Mohammed tot op de dag van vandaag zoveel sektarisch geweld in het Midden-Oosten voorkomt, een conflict dat je ook online terugziet op fora en in video’s tussen allerlei groeperingen.
Succes verder en ik hoop dat je pad je brengt waar je op hoopt.
Naar mijn mening is dit de 'tijd' gebruiken zoals sommige gelovigen 'God' gebruiken: een soort toverstok waarmee alles mogelijk wordt, als je het maar genoeg tijd geeft.quote:Op maandag 15 december 2025 00:09 schreef Mijk het volgende:
[..]
En eens met dit.
Geef randomness genoeg tijd, en állles komt voorbij.
Als jij 1920x1080 HD , en daar een aantal, zeg 7000 RANDOMIZED pixels op laat renderen, dan kómt er óóit een keer te staan , als je het maar genoeg tijd geeft.
"Jullie FOK gekkies".
Wet v big numbers.
Exact.quote:Op maandag 15 december 2025 02:50 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitleg en aanvulling.
Ik begrijp, ook vanuit eigen ervaring, wat jij, en wat personen als Adyashanti, Rumi en Laozi bedoelen met uitspraken als: “Je bent al dáár, waar zoek je naar?”, “Je bent er al”, “Waar loop je naartoe? De waarheid is al hier.”
Het gaat mij meer om mensen die niet bekend zijn met deze materie of deze ervaring (nog) niet kennen. Zij kunnen zulke uitspraken (“er is geen pad…”) anders interpreteren, bijvoorbeeld als: “Er is geen pad, dus waarom zou ik zoeken?”, of een bevestiging erin zien dat alle religies en spirituele paden onzin zijn, inclusief die van Adyashanti. In die zin denk ik dus dat de uitspraak “er is geen pad” ook verkeerd opgevat kan worden. Ik probeer het daarom in een breder perspectief te plaatsen: als we namelijk naar de praktijk kijken, dan zien we dat Adyashanti, Rumi, Laozi en vele anderen toch wel een pad hebben gevolgd om tot dat inzicht te komen. Het waren verschillende paden, van verschillende religies en mystieke stromingen, maar ze leidden tot hetzelfde inzicht: je bent er al, de waarheid is al hier.
Maar de ‘paradox’ zit dan volgens mij, bij nader inzien, niet zozeer in de woorden van Adyashanti zelf, maar in het feit dat een pad, wanneer oprecht en correct gevolgd, je uiteindelijk leidt tot het inzicht of de ervaring van: dat er geen pad is, ik ben er al. Of zoals de titel van je andere video het mooi verwoordt: the pathless path.
[..]
Eens. Op een bepaald niveau is tekst nodig binnen samsara om de boodschap over te brengen. Die tekst kun je vervolgens, in je eigen tempo en wanneer je er zelf klaar voor bent, in een bepaalde staat ook weer loslaten (het is dan zelfs noodzakelijk). De ‘ervaring’ waar jij hier over spreekt, kan je namelijk niet direct met anderen delen, noch is iedereen er gelijktijdig klaar voor. Tekst daarentegen kun je aan iedereen aanbieden, waarbij eenieder die tekst interpreteert vanuit de fase waar hij/zij zich in bevindt. Daarom zie je binnen de Indische religies, zoals het hindoeďsme, het boeddhisme of zelfs Advaita Vedanta, zoveel teksten, en biedt ook Adyashanti (uit je video) zelf tekst (boeken) aan. Deze teksten kunnen je naar dat inzicht leiden en zijn daar ook voor bedoeld. Om die reden zijn er binnen vrijwel elke religie mystieke stromingen ontstaan die in essentie naar hetzelfde wijzen.
Met het verschil dat je logischerwijs kunt aantonen dat deze herhaling een wiskundige noodzaak is. Het argument is verwant aan Poincaré's herhalingsstelling (recurrence theorem),quote:Op maandag 15 december 2025 03:05 schreef ejtleeditnA het volgende:
Naar mening is dit de 'tijd' gebruiken zoals sommige gelovigen 'God' gebruiken: een soort toverstok waarmee alles mogelijk wordt, als je het maar genoeg tijd geeft.
Ik geloof daar niet persee in, tenzij je cross-universum kunt ervaren. Je kunt infinity ervaren en dat heb ik gedaan. Dus áls je infinity kunt ervaren dan moet je ook cross-universum kunnen ervaren als dat zou bestaan. Want vanzelfsprekend houdt infinity direct op als daar iets buiten zou vallen. Ik denk dat het 1 groot geheel is, maar 100 zeker weet ik t niet. Misschien omvat diezelfde infinity, wel óók die multi-versa.quote:Op maandag 15 december 2025 09:47 schreef Haushofer het volgende:
Daarnaast heb je nog argumenten zoals het multiversum, waarmee je via een anthropisch principe zou kunnen "verklaren" waarom je mag verwachten dat wij een universum waarnemen zoals het onze.
ah afgrijselijke ziekten, genetische afwijkingen of parasieten waardoor baby's ziek worden zijn eigenlijk goed voor het kind, alleen wij zien dat niet. Hetzelfde geldt dan natuurlijk voor misvormingen waarbij mensen zwaar gehandicapt door het leven moeten gaan. Of alles verwoestende natuurrampen... dit alles ter heil van de mens.quote:Op zondag 14 december 2025 14:58 schreef Abdullah2 het volgende:
[..]
Ja ik zie niet echt het relevante deel van het 2e stuk, misschien kun je dat beter toelichten.quote:Op maandag 15 december 2025 03:05 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Naar mening is dit de 'tijd' gebruiken zoals sommige gelovigen 'God' gebruiken: een soort toverstok waarmee alles mogelijk wordt, als je het maar genoeg tijd geeft.
Ik denk dat zelfs als we alles eindeloos zouden herhalen op zo'n scherm (waarbij we voor het gemak aannemen dat het scherm ook door willekeur is ontstaan, net zoals elke component erin, elke verbinding tussen die componenten, elke molecuul en atoom die deze onderdelen vormen, enz.), waarna er op een gegeven moment zo'n tekst verschijnt: "Jullie FOK gekkies", dan heb je ook nog een bewust wezen nodig, dat ook door willekeur is gevormd, dat daarbovenop eveneens door willekeur in staat is die tekst te lezen. Als je alles, al die factoren, op die manier bij elkaar optelt, dan leidt dat uiteindelijk nog steeds maar tot één enkel moment waarop alles perfect op elkaar is afgestemd, perfect samenvalt, waarna het meteen weer terug in chaos vervalt. Die pixels blijven namelijk daarna veranderen, waarmee het beeld meteen weer in ruis uiteenvalt. Ik vind dat wel een verschil met onze wereld zoals wij die ervaren, waarin alles blijft bestaan, natuurwetten die stabiel zijn, enz.
en is die God Brahma?quote:Op zondag 14 december 2025 14:58 schreef Abdullah2 het volgende:
[..]
Je bedoelt waarschijnlijk hier dat "de andere kant van non-dualiteit heet duality"?quote:Op maandag 15 december 2025 06:00 schreef Mijk het volgende:
Taal staat vaak in de weg in deze maetrie. Zo hoor ik ook doorgaans;
"Non-duality bestaat niet, want de andere kant van die dualiteit heet duality"
Ik denk dat je aan mijn punt voorbij gaat, want ik ontken niet dat er op enig moment een tekst op het scherm kan verschijnen, noch dat het zich na verloop van tijd opnieuw kan herhalen. Dat nemen we voor het gemak al aan in het denkexperiment.quote:Op maandag 15 december 2025 09:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Met het verschil dat je logischerwijs kunt aantonen dat deze herhaling een wiskundige noodzaak is. Het argument is verwant aan Poincaré's herhalingsstelling (recurrence theorem),
https://en.wikipedia.org/wiki/Poincar%C3%A9_recurrence_theorem
Dat zegt bijvoorbeeld dat als je 1024 luchtmoleculen (ca 100 liter) in een hoekje van een kamer loslaat, er na een bepaalde tijdsduur (veel langer dan de leeftijd van het heelal) dezelfde toestand weer wordt aangenomen (opgave: wat gebeurt er met de 2e hoofdwet van de thermodynamica in dit geval?)
Als jij wiskundige stellingen "toverstokjes" wilt noemen, dan heb je helemaal gelijk. Maar je kunt het niet zomaar op 1 hoop gooien met religieus godsgeloof.
Daarnaast heb je nog argumenten zoals het multiversum, waarmee je via een anthropisch principe zou kunnen "verklaren" waarom je mag verwachten dat wij een universum waarnemen zoals het onze. Dat is al veel discutabeler, maar zelfs daar zit in elk geval nog iets van een wetenschappelijk model onder (hoewel dat in mijn ogen wetenschapsfilosofisch nogal wankel is).
Het tweede gedeelte van mijn post volgt uit wat je stelt met het pixel-argument/denkexperiment.quote:Op maandag 15 december 2025 12:05 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja ik zie niet echt het relevante deel van het 2e stuk, misschien kun je dat beter toelichten.
Maar nee. Wet vd grote getallen zegt dat álles uiteindelijk voorkomt, en dat is logisch. Als jij 10x die pixels laat renderen binnen 1 seconde met een videokaart dan zal die kans niet zo groot zijjn nee. Als je het 10 miljard keer doet wordt die kans veel groter.
Als je nu google data centers erbij pakt, en het 1000triljoen keer per dag doet, dan wordt die kans behoorlijk wat groter. Laat dit 900 (of 13 miljard) jaar draaien, en t gaat een keer gebeuren.
Zo viel , ik geloof ergens in las vegas, op roulette 26x achter elkaar zwart. Vantevoren is die kans ook vrijwel nul en zou je belachelijk veel winnen als je daarop had ingezet. In de praktijk blijft het , élke draai, 50/50. (Ja 49nogwat idd met 0 erbij), maar you get the point.
Dit werkt niet anders, en dan hebben we het nog lang niet over 900jaar met 1000triljoen spins per dag. Dan gaat er ook een keer 100x achter elkaar zwart vallen.
Nee, want het bestaan van natuurwetten is een totaal andere categorie. Het enige dat we kunnen doen is deze als gegeven veronderstellen, maar zonder uitspraak over hoe en of ze "ontstaan" zijn. Je conclusie "Dan zouden die natuurwetten en allerlei andere zaken, net als het scherm zelf en alle componenten ervan, eerst ook door willekeur gevormd moeten worden" klopt dus niet.quote:Op maandag 15 december 2025 19:23 schreef ejtleeditnA het volgende:
Daarnaast ga je in je voorbeeld automatisch uit van het bestaan vaste natuurwetten, wiskunde noodzaak, een stabiel kader. Als we het denkexperiment aanhouden, dan zouden die natuurwetten en allerlei andere zaken, net als het scherm zelf en alle componenten ervan, eerst ook door willekeur gevormd moeten worden. In die zin zijn de twee voorbeelden imo niet helemaal vergelijkbaar.
Ja, dat is een doorgeschoten variant van sciëntisme, denk ik.quote:Ik noem wiskundige stellingen overigens geen toverstokjes, dat begrijp je verkeerd. Ik noem ‘tijd’ een toverstokje wanneer het ingezet wordt om het ontstaan of de complexiteit van het leven te verklaren, vergelijkbaar met hoe sommige gelovigen God gebruiken als verklaring.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |