Zo is het blijkbaar helaas wel. Bedreigingen horen er tegenwoordig bij als kamerlid, zo lijkt het. Misschien niet voor de backbencher van de VVD, maar zodra je woordvoerder bent op een iets meer omstreden onderwerp (landbouw, asiel, energietransitie, maar ook van zorgwoordvoerders heb ik het gelezen) is het raak.quote:Op donderdag 11 december 2025 08:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mooi artikel. Ik vond haar een erg prettig kamerlid en vind het jammer dat ze stopte. Dat de bedreigingen zo erg waren, wist ik niet. Dat er dan andere kamerleden zijn die zeggen dat je maar een dikkere huid moet kweken, snap ik niks van. Zo zou het toch niet moeten zijn?
https://www.nporadio1.nl/(...)t-ze-arm-genoeg-zijnquote:Gemeenten verdrinken in de armoederegelingen: 'Mensen moeten telkens bewijzen dat ze arm genoeg zijn
Gisteren 17:00
Zo’n anderhalf miljoen Nederlanders kunnen niet rondkomen en leven in relatieve armoede. Er bestaan talloze gemeentelijke regelingen om hen te helpen. Maar wie probeert om actief hulp te krijgen, belandt al heel snel in een bureaucratisch doolhof. Marianne van der Sloot, herkent dit beeld. "We zien kinderen die geen Sinterklaascadeau vragen, maar een warme winterjas en ouders die de verwarming lager zetten zodat hun kind naar volleybaltraining kan", zegt ze in De Nieuws BV.
De armoedebestrijding werkt onvoldoende, stelt De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Hoewel er tientallen regelingen zijn - van een stadspas tot een tandartsvergoeding - verlicht het mensen onvoldoende. Volgens Marianne van der Sloot, wethouder in de gemeente Den Bosch en voorzitter Participatie, Schuldhulpverlening en Integratie bij de VNG, is het huidige systeem te versnipperd. "We doen ons best, maar mensen raken verdwaald in de hoeveelheid potjes en voorwaarden. Het zou veel eenvoudiger zijn als de landelijke basis op orde is", zegt Van der Sloot.
'Arm genoeg'
Op dit moment verzanden gemeentes én individuen in bureaucratie. Daarom pleit de wethouder voor een eenduidig landelijk beleid. "Dan kunnen gemeenten juist doen waar ze goed in zijn: maatwerk bieden voor individuele gevallen", zegt Van der Sloot. Tim ’s Jongers is journalist bij De Correspondent en noemt de huidige situatie "gekmakend". Hij ziet hoe inwoners telkens opnieuw moeten bewijzen dat ze ‘arm genoeg’ zijn om in aanmerking te komen voor dergelijke regelingen. "Er zijn gemeenten waar je per maand moet aankloppen om hulp te krijgen, terwijl het veelal gaat om basisbehoeften zoals kleding en eten. Dat raakt mensen in de kern van hun bestaan."
Grote gemeentelijke verschillen
Het gebrek aan landelijke regie leidt ook tot grote ongelijkheid tussen gemeenten en mogelijkheden om te helpen. "In Rotterdam kun je bijvoorbeeld aanspraak maken op regelingen ter waarde van 276 euro per maand", zegt ’s Jongers. "Veertig kilometer verderop, in Alphen aan den Rijn, is dat maar 65 euro." De gemeente Wageningen laat volgens de journalist zien dat het helemaal anders kan: daar wordt niet naar losse potjes gekeken, maar naar wat mensen daadwerkelijk overhouden aan het eind van de maand. "Iedereen moet minstens vijftig euro per week vrij te besteden hebben."
Eén basis
Van der Sloot pleit ervoor dat het sociaal minimum - het bedrag dat iemand minimaal nodig heeft om van te leven - wordt verhoogd. Die verantwoordelijkheid ligt volgens haar bij het Rijk. "Als die basis stevig is, kunnen wij ons als gemeenten richten op de individuele ondersteuning, zonder honderd losse regelingen. Mensen moeten weten waar ze aan toe zijn, ongeacht wat hun postcode is." Journalist Tim ’s Jongers is het daarmee eens. "De Commissie Sociaal Minimum heeft uitgezocht dat het sociale minimum nu veel te laag is. Dat zou moeten worden verhoogd tot zo’n 125 tot 130 procent van wat het nu is", zegt hij.
De VNG heeft haar oproep inmiddels bij de Tweede Kamer neergelegd. "Maar nu is het aan de formatie. Dit probleem wacht niet, het treft mensen elke dag. Daarom moet structurele armoedebestrijding bovenaan de formatietafel liggen."
Heb nooit begrepen dat je als boerin zo in je eigen nest cq belangen kunt schijten.quote:Op donderdag 11 december 2025 07:27 schreef Hanca het volgende:
Lang interview met Vedder, die als boerin gestopt is omdat ze eerst PAS melder was en later rode cijfers ging schrijven. Maar vooral: die als kamerlid gestopt is omdat ze bedreigd werd, omdat ze zichzelf niet meer kon zijn, omdat politie 5 keer per dag langs haar huis moest rijden en omdat er overal camera's op haar erf hingen.
https://www.trouw.nl/poli(...)n-het-doen~b546b876/
Gelukkig wordt ze weer statenlid, misschien dat ze ooit terug kan komen want ze was een uitstekend kamerlid.
Juist als je van de nikserige koers af wil wijken krijg je bedreigingen. Die nikserige koers komt door bedreigingen (dat begint al met het feit dat we nu stikstof- en waterkwaliteitproblemen hebben door bedreigingen door boeren in 1998), deze analyse lijkt me dus totaal het tegenovergestelde van wat het geval is.quote:Op donderdag 11 december 2025 08:33 schreef Perrin het volgende:
Bedreigingen en rabiate woede van 'het vollek' zullen met de huidige niksige koers van Nederland en Europa enkel toenemen.
Mensen hebben door dat we niet de goede kant op gaan. Dat we niet optimaal of zelfs maar behoorlijk bestuurd worden. Dat 'de politiek' weinig tot niks doet om grote problemen te benoemen en op te lossen. Of een aantrekkelijke stip op de horizon te schetsen.
Bestuurlijk rommelen we maar wat aan terwijl extreemrechts staat te trappelen om het stuur over te nemen.
Ze was het eens met Bromet, omdat ze het eens is met de jonge boeren die het ook volkomen eens zijn met Bromet. Omdat zowel de jonge boeren als Vedder zien dat die route de enige weg is om toekomstperspectief voor de boeren te krijgen.quote:Op donderdag 11 december 2025 08:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Heb nooit begrepen dat je als boerin zo in je eigen nest cq belangen kunt schijten.
Ik heb wel eens wat kleine commissie vergaderingen gevolgd. Ze was het altijd roerend eens met Bromet en consorten. Alsof ze er graag bij wilde horen. Noem het een soort conformisme ofzo.
Biologisch waren ze niet volgens mij. Wel relatief klein en grondgebonden.quote:Op donderdag 11 december 2025 08:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze was het eens met Bromet, omdat ze het eens is met de jonge boeren die het ook volkomen eens zijn met Bromet. Omdat zowel de jonge boeren als Vedder zien dat die route de enige weg is om toekomstperspectief voor de boeren te krijgen.
Ja, ze ging tegen de big-agro-industrie in, maar dat is geen schijten in eigen nest. Zelf was ze een biologische boer, met zoveel mogelijk kringlooplandbouw en grondgebondenheid. Haar bedrijf is kapot gegaan door de big-agro-industrie, niet door regels uit Den Haag. Kleinere boeren die het eens zijn met BBB, die schijten in eigen nest.
Oprecht. Hoe is haar bedrijf de vernieling in geholpen door de agro industrie?quote:Op donderdag 11 december 2025 08:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze was het eens met Bromet, omdat ze het eens is met de jonge boeren die het ook volkomen eens zijn met Bromet. Omdat zowel de jonge boeren als Vedder zien dat die route de enige weg is om toekomstperspectief voor de boeren te krijgen.
Ja, ze ging tegen de big-agro-industrie in, maar dat is geen schijten in eigen nest. Zelf was ze een biologische boer, met zoveel mogelijk kringlooplandbouw en grondgebondenheid. Haar bedrijf is kapot gegaan door de big-agro-industrie, niet door regels uit Den Haag. Kleinere boeren die het eens zijn met BBB, die schijten in eigen nest.
Logisch dat dat een van de grootste problemen van nu is. Het betekent dat mensen stoppen, het betekent dat mensen er niet aan beginnen, het betekent dat mensen niet kunnen zeggen wat ze denken, waar ze voor staan.quote:Op donderdag 11 december 2025 08:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zo is het blijkbaar helaas wel. Bedreigingen horen er tegenwoordig bij als kamerlid, zo lijkt het. Misschien niet voor de backbencher van de VVD, maar zodra je woordvoerder bent op een iets meer omstreden onderwerp (landbouw, asiel, energietransitie, maar ook van zorgwoordvoerders heb ik het gelezen) is het raak.
En dan zijn er hier mensen die zeggen dat je je van online bedreigingen niks aan moet trekken en dat privacy zo heilig is dat het belangrijk is dat we niks kunnen doen aan zulke bedreigingen, want stel je voor...
Het bedreigen van politici op alle niveaus (lokaal, provinciaal, landelijk) is momenteel echt één van de allergrootste problemen die er is. Ook SCP directeur Karen van Oudenhoven schrijft daar wat over: https://www.scp.nl/actuee(...)-rechtsstaat-omarmen
De rechtsstaat staat onder druk door bedreigingen en door de onwil daar tegen op te treden.
Ik hoop dat het kabinet Jetten ook op dit onderwerp eens door gaat pakken, het CDA had er wat over in het verkiezingsprogramma staan en heeft er al langer oog voor: https://www.nd.nl/nieuws/(...)edia-raar-dat-niet-d
Ik ben alleen bang dat dat met D66 samen lastig gaat worden, al kan er juist ook een heel zorgvuldige aanpak uitrollen als D66 mee doet.
Ze schrijft dat ze is gestopt omdat ze financieel niet rond kan komen, dat komt omdat big agro de prijzen kunstmatig laag houdt en ze dus te weinig krijgt voor haar product.quote:Op donderdag 11 december 2025 08:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Oprecht. Hoe is haar bedrijf de vernieling in geholpen door de agro industrie?
Ik lees het artikel en zij schrijft -mijn eigen woorden ik mag niet citeren- is zij gestopt door de financiële druk door politieke besluitvorming. Nergens schrijft zij dat ze gestopt is door grote agro bedrijven.
Maar wat ik écht onbegrijpelijk vind is dat zij gestopt is (eeuwenlange geschiedenis van veebedrijven op die grond) omdat het even tegen zit door wat hypes en rages. Dat gaat wel over. Zomaar afscheid nemen van de grond die je familie eeuwenlang heeft gevoed is niet hetzelfde als de aankoop van een nieuwe auto. Toch gaat ze daar erg licht mee om.
Ik denk dat bedreigers niet per se ene nikserige koers zonder oplossingen voor problemen willen, maar dat ze alleen hun gewenste koers willen en anders niets. Geen compromissen, geen andere manieren om tot zo ongeveer dezelfde oplossing te komen, alleen hun zin. Stampvoetende kleuters in een volwassen lichaam met derhalve gevaarlijkere dreiging dan "als je niet doet wat ik wil, vind ik je niet meer lief".quote:Op donderdag 11 december 2025 08:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Juist als je van de nikserige koers af wil wijken krijg je bedreigingen. Die nikserige koers komt door bedreigingen (dat begint al met het feit dat we nu stikstof- en waterkwaliteitproblemen hebben door bedreigingen door boeren in 1998), deze analyse lijkt me dus totaal het tegenovergestelde van wat het geval is.
Zodra je problemen aan wil pakken (spreidingswet, stikstofproblemen, energietransitie, maar ook de stijgende zorgkosten bijvoorbeeld) heb je bedreigingen te pakken. Bedreigers willen juist een nikserige koers zonder oplossingen voor problemen.
Ik denk echt dat je geen flauw idee hebt waar je het over hebt. En als je ook maar een beetje hebt gekeken en geluisters naar haar in de kamer, dan weet je dat ze er niet licht mee omgaat. Helemaal niet zelfs.quote:Op donderdag 11 december 2025 08:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Oprecht. Hoe is haar bedrijf de vernieling in geholpen door de agro industrie?
Ik lees het artikel en zij schrijft -mijn eigen woorden ik mag niet citeren- is zij gestopt door de financiële druk door politieke besluitvorming. Nergens schrijft zij dat ze gestopt is door grote agro bedrijven.
Maar wat ik écht onbegrijpelijk vind is dat zij gestopt is (eeuwenlange geschiedenis van veebedrijven op die grond) omdat het even tegen zit door wat hypes en rages. Dat gaat wel over. Zomaar afscheid nemen van de grond die je familie eeuwenlang heeft gevoed is niet hetzelfde als de aankoop van een nieuwe auto. Toch gaat ze daar erg licht mee om.
Ze willen niks doen tegen klimaatverandering, niks doen om de problemen in Ter Apel aan te pakken, niks doen tegen de stikstof- en waterkwaliteitproblematiek, niks doen tegen de uitstervingsgolf in de biodiversiteit van het moment.quote:Op donderdag 11 december 2025 09:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat bedreigers niet per se ene nikserige koers zonder oplossingen voor problemen willen, maar dat ze alleen hun gewenste koers willen en anders niets. Geen compromissen, geen andere manieren om tot zo ongeveer dezelfde oplossing te komen, alleen hun zin. Stampvoetende kleuters in een volwassen lichaam met derhalve gevaarlijkere dreiging dan "als je niet doet wat ik wil, vind ik je niet meer lief".
Zie extinction rebellion. Het wordt gewoon geaccepteerd.quote:Op donderdag 11 december 2025 09:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het nog steeds moeilijk te geloven dat we inmiddels in een wereld leven waarin je zin proberen te krijgen door middel van bedreigingen, intimidatie en geweld normaal geworden is.
Ik denk dat ze gewoon een ander beeld heeft van het stikstof probleem zoals dit leeft?quote:Op donderdag 11 december 2025 08:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Heb nooit begrepen dat je als boerin zo in je eigen nest cq belangen kunt schijten.
Ik heb wel eens wat kleine commissie vergaderingen gevolgd. Ze was het altijd roerend eens met Bromet en consorten. Alsof ze er graag bij wilde horen. Noem het een soort conformisme ofzo.
Ik denk dat jij niet weet waar het over gaat. Ik heb het over het trouw artikel. Je rakelt er nu van alles en nog wat bij. Maar in het trouw artikel schrijft ze dat ze stopt door de politiek. Niet omdat muis, agro, de rabobank, of het weer. Omdat de politiek. LE-ZEN!quote:Op donderdag 11 december 2025 09:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk echt dat je geen flauw idee hebt waar je het over hebt. En als je ook maar een beetje hebt gekeken en geluisters naar haar in de kamer, dan weet je dat ze er niet licht mee omgaat. Helemaal niet zelfs.
Echt, complete nonsens die je uitkraamt.
Ik reageer met name op je opmerking dat jij vindt dat ze er maar licht mee omgaat, dat ze het bedrijf stoppen. Dat is complete nonsens.quote:Op donderdag 11 december 2025 09:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik denk dat jij niet weet waar het over gaat. Ik heb het over het trouw artikel. Je rakelt er nu van alles en nog wat bij. Maar in het trouw artikel schrijft ze dat ze stopt door de politiek. Niet omdat muis, agro, de rabobank, of het weer. Omdat de politiek. LE-ZEN!
ER komt over het algemeen niet bij de mensen thuis en zorgen niet voor benodigde beveiliging dat politie vijf keer per dag langs je huis moet rijden.quote:Op donderdag 11 december 2025 09:23 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zie extinction rebellion. Het wordt gewoon geaccepteerd.
Haar kinderen wilden het bedrijf niet overnemen, ze kon niet uitbreiden en er moest jaarlijks geld bij (bron). Ik vind het niet meer dan logisch dat je dan doorgaat tot het faillisement, eigenlijk zou je haar gewoon ernstige nalatigheid moeten verwijten.quote:Op donderdag 11 december 2025 08:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Want XR bedreigt mensen. Doe daar even wat voorbeelden van lieverd.quote:Op donderdag 11 december 2025 09:23 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zie extinction rebellion. Het wordt gewoon geaccepteerd.
De prioriteiten van de VVD:quote:Op donderdag 11 december 2025 08:33 schreef Perrin het volgende:
Bedreigingen en rabiate woede van 'het vollek' zullen met de huidige niksige koers van Nederland en Europa enkel toenemen.
Mensen hebben door dat we niet de goede kant op gaan. Dat we niet optimaal of zelfs maar behoorlijk bestuurd worden. Dat 'de politiek' weinig tot niks doet om grote problemen te benoemen en op te lossen. Of een aantrekkelijke stip op de horizon te schetsen.
Bestuurlijk rommelen we maar wat aan terwijl extreemrechts staat te trappelen om het stuur over te nemen.
Het is mijn club niet, maar XR demonstreert voor een betere wereld, de boeren voor zichzelf. Beide gevallen kunnen zolang de wet het toe laat, maar mijn sympathie ligt dan meer bij de eerste.quote:Op donderdag 11 december 2025 10:13 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Want XR bedreigt mensen. Doe daar even wat voorbeelden van lieverd.
Zoals gewoonlijk ben je de waarheid weer aan het verkrachten. Terrorisme door boeren is heel acceptabel, maar oh wee wanneer een klimaatactivist een weg blokkeert.
nou ik vind het een prima coalitie wat ije dan Groen links in de regering??quote:Op donderdag 11 december 2025 10:25 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
De prioriteiten van de VVD:
• Een redelijk stabiel kabinet met D66/CDA/CU laten klappen met een leugen. Om jezelf daarna over te leveren aan radicaal rechts.
• Rutte-4 361 dagen demissionair (en liberale ministers die en masse naar lobbyclubjes renden voor wat meer geld op de bank). Schoof-1 191 demissionair (eigenlijk gewoon heel zijn regeringsperiode). 62% van de tijd demisionair over de laatste 2,5 jaar met dank aan de VVD.
• Een antifa-motie aannemen om de gigantisch terroristische dreiging in Nederland in te dammen. Dit alles omdat er een of andere christelijke belhammel neerknald is in Amerika.
• Lekker met Schoof apathisch toekijken hoe reltuig uit de extreemrechtse hoek gemeentepolitiek om zeep helpt rond alle AZC beslissingen. Wilders is weg, maar we blijven nog steeds een wedstrijdje ver plassen over de asiel en de spreidingswet.
• Rustig in een compleet onthoofd kabinet zitten met de BBB en 0,0 uitvoeren. En BBB nog steeds de hele boel laten saboteren
• Schoof, Veldkamp, Brekelmans en van Weel. Niemand in Brussel weet wie ze zijn. Alleen is er vaag duidelijk dat Nederland naar de pijpen danst van de PVV (Opt-out voor asiel, maar niemand die belt. Oeganda is geregeld, maar niemand heeft Faber ooit gezien), en de BBB (Wiersema, wie is dat?). De enige goede legacy die Rutte nog wel achter had gelaten voor Nederland, invloed en goede betrekkingen in de EU, in twee jaar volkomen te grabbel gegooid. Laten we wel wezen, een rechtse Meloni krijgt veel meer voor elkaar.
• Momenteel CDA en D66 continue aan de rechtermouw trekken naar de radicaal rechtse flank. Klaver (die staat voor de NAVO en de EU) is het echte gevaar voor Nederland.
• Aansturen op een minderheidskabinet (liefst met JA21) zonder slagkracht. Niet naar links kijken voor meerderheden, maar naar radicaal rechts. Dit terwijl het Kremlin heeft zijn poten al vuistdiep in de FvD heeft gestoken. En MAGA al openlijk zijn tentakels om REFORM UK en de AFD heeft geslagen (met als kers op de taart de speech van Vance in Munchen). En nu is overduidelijk neergepend dat Europa in verval is, en er alleen nog wat valt van te maken als de USA de patriottische bewegingen binnen de EU gaat stemmen (ergo: aanstuurt op dictatoriale natiestaatjes waar je niks van hoeft te vrezen).
We kijken erbij en doen er niks aan (Jetten en Bontebal voorop). Ik zie het gitzwart in voor Nederland. Praktisch al onze buurlanden staan er beter voor.
En in Frankrijk, Duitsland, het VK is het ook een chaotische puinzooi.quote:Op donderdag 11 december 2025 10:25 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
We kijken erbij en doen er niks aan (Jetten en Bontebal voorop). Ik zie het gitzwart in voor Nederland. Praktisch al onze buurlanden staan er beter voor.
https://www.ad.nl/politie(...)n-gaan-weg~a3ddc0b6/quote:Op donderdag 11 december 2025 09:30 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Haar kinderen wilden het bedrijf niet overnemen, ze kon niet uitbreiden en er moest jaarlijks geld bij (bron). Ik vind het niet meer dan logisch dat je dan doorgaat tot het faillisement, eigenlijk zou je haar gewoon ernstige nalatigheid moeten verwijten.
Wat kun jij dom lullen zeg....
quote:Van Friesland naar Texas
Olke verhuist op 22-jarige leeftijd van Friesland naar het oosten van Texas. 'Een hele stap,' vertelt Olke. '
Mijn ouders gingen ernaartoe omdat er in Nederland steeds meer regels voor boeren kwamen.
Daarnaast is er in Texas veel meer ruimte.
Niet alleen ik, maar ook een paar van mijn broers wilden boeren. In Texas kon je goedkoper beginnen.'
Olke neemt uiteindelijk de boerderij van zijn ouders over en bouwt deze uit tot een melkveebedrijf met 1500 koeien. Voor Nederlandse begrippen is dat enorm.
'In principe is dit nog klein, zegt Olke. 'In het westen van Texas zijn bedrijven met wel 10.000 koeien.'
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |