Noord dus. Steenstraat of Walstraat?quote:
quote:Op vrijdag 12 december 2025 08:48 schreef onlogisch het volgende:
Volgens mij had het neefje van @:GGMM het ook allemaal zelf geregeld. Kwestie van geluk hebben of doortastend zijn.
1) Er zijn genoeg werkende zonen en dochters die ondanks voldoende inkomen alsnog geen woning krijgen toegewezen. Sterker nog, verdien je teveel dan val je ineens ook buiten de sociale huurmarkt. En particuliere huurprijzen zijn dan ineens zodanig schrikbarend hoog dat je dat op dat moment ook niet kunt opbrengen.quote:Op vrijdag 12 december 2025 09:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja.
1) Ga werken waar werk is en waar je het meeste verdient, i.p.v. in en uitkeringssituatie of studiebeurs te blijven hangen
2) Koop woonruimte, in welke staat, plaats of locatie dan maar ook, i.p.v. op een niet-werkend systeem te vertrouwen.
Daarbij is dat het punt ook niet.quote:Op vrijdag 12 december 2025 09:08 schreef Montagui het volgende:
[..]
1) Er zijn genoeg werkende zonen en dochters die ondanks voldoende inkomen alsnog geen woning krijgen toegewezen. Sterker nog, verdien je teveel dan val je ineens ook buiten de sociale huurmarkt. En particuliere huurprijzen zijn dan ineens zodanig schrikbarend hoog dat je dat op dat moment ook niet kunt opbrengen.
2) Dan moet je over voldoende inkomen (of spaargeld) beschikken. Dat zal voor vele werkenden pas na een wachttijd van vele jaren beschikbaar komen.
Fijn voor jou dat je dat jij al genoeg inkomen/spaargeld had op je 20e, maar ik ben bang dat je tot een hele, hele, kleine minderheid van de woning zoekenden behoorde.
Maar dat is dus nou het hele punt. Geluk dwing je af. Of anders gezegd; als je gaat zitten wachten totdat het geluk eens jouw kant op valt dan kun je wachten tot je een ons weegt.quote:Op vrijdag 12 december 2025 09:18 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Daarbij is dat het punt ook niet.
Het gaat om de oneerlijkheid van mensen die hier in…2020 zijn binnengekomen die voorrang hebben op iemand die al sinds 2018 ingeschreven staat.
Tuurlijk kan je hard werken etc (al moet je ook gewoon veel geluk hebben met bv je woonplaats dat je iets kan kopen zo jong) maar de kern is dé voorrangsregeling.
Het moet ook gewoon meezitten. Als je opgroeit in een klein provinciedorpje dan kan je wellicht best wat vinden qua huis voor een te betalen prijs op 1 salaris met veel klussen.quote:Op vrijdag 12 december 2025 09:21 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Maar dat is dus nou het hele punt. Geluk dwing je af. Of anders gezegd; als je gaat zitten wachten totdat het geluk eens jouw kant op valt dan kun je wachten tot je een ons weegt.
Je kunt ook, hoe krom het ook is en/of voelt, het beste maken van de situatie en het geluk afdwingen. Er zijn genoeg mogelijkheden maar je moet ze dan ook willen zien en aan willen pakken. En daarbij accepteren dat in het Nederland van vandaag je niet alles zomaar meer in de schoot geworpen wordt (tenzij statushouder).
Het moet inderdaad wel een beetje meezitten. Maar nogmaals, dat beetje geluk kun je ook zelf afdwingen.quote:Op vrijdag 12 december 2025 09:39 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Het moet ook gewoon meezitten. Als je opgroeit in een klein provinciedorpje dan kan je wellicht best wat vinden qua huis voor een te betalen prijs op 1 salaris met veel klussen.
Als je opgroeit in een grote stad (en je daar wilt blijven want ja je hele leven is daar vrienden familie sport werk) dan kan je dat gewoon vergeten. Ja, je kan 70km verderop gaan wonen ja, waar je niks hebt.
Maar dat zijn ze niet. Ik woon zelf in een nieuwbouwwijk in Dordrecht (puur geluk gehad dat ik vorige huis op gunstig moment kon kopen en verkopen, pure mazzel) en de halve wijk zit vol met mensen uit omgeving Rotterdam of ten noorden daarvan. De hele randstad is praktisch onbetaalbaar in je eentje, juist daarom is sociale huur voor starters ideaal.quote:Op vrijdag 12 december 2025 09:52 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het moet inderdaad wel een beetje meezitten. Maar nogmaals, dat beetje geluk kun je ook zelf afdwingen.
Maar wat je beschrijft, een woning kunnen kopen op 1 salaris; heel leuk dat dat een tijd kon maar dat kan gewoon al een tijdje niet meer tenzij je 2 keer modaal verdient. En ik geloof niet dat het merendeel van de jongeren 2 keer modaal verdient.
Vandaag de dag kom je als jongere in je eentje gewoon bijna niet meer aan een huis. En op zich vind ik dat nog niet eens zo heel vreemd. Moeten we dan voor iedere alleen staande een huis beschikbaar hebben?
En ook de keuze om in de stad te willen en blijven wonen; luxeprobleem. Ga 1 dorp buiten de stad kijken of wellicht al in een andere wijk en de prijzen kunnen al een stuk lager zijn.
Waarom zou dit een vereiste moeten zijn?quote:Op vrijdag 12 december 2025 10:04 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Maar dat zijn ze niet. Ik woon zelf in een nieuwbouwwijk in Dordrecht (puur geluk gehad dat ik vorige huis op gunstig moment kon kopen en verkopen, pure mazzel) en de halve wijk zit vol met mensen uit omgeving Rotterdam of ten noorden daarvan. De hele randstad is praktisch onbetaalbaar in je eentje, juist daarom is sociale huur voor starters ideaal.
Waarom niet?quote:Op vrijdag 12 december 2025 10:15 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Waarom zou dit een vereiste moeten zijn?
Precies wat ik bedoel: je moet de mogelijkheden opzoeken en het heft in eigen hand nemen. En inderdaad, dat kan betekenen dat je de oude situatie moet loslaten onder het credo: "als je doet wat je deed, krijg je wat je had".quote:Op vrijdag 12 december 2025 09:39 schreef kalinhos het volgende:
Als je opgroeit in een klein provinciedorpje dan kan je wellicht best wat vinden qua huis voor een te betalen prijs op 1 salaris met veel klussen.
Als je opgroeit in een grote stad (en je daar wilt blijven want ja je hele leven is daar vrienden familie sport werk) dan kan je dat gewoon vergeten. Ja, je kan 70km verderop gaan wonen ja, waar je niks hebt.
Dat is weer dat externaliseren van je eigen situatie: externe factoren bepalen je leven niet, tenzij je het maar over je heen laat komen; je bepaalt zelf waar je gaat wonen, werken en welke relaties je aangaat.quote:
Jij maakt van een macro-probleem een micro-probleem. Op individueel niveau is dat heel begrijpelijk maar dat lost het daadwerkelijke probleem niet op. En laten we wel wezen, de meeste statushouders komen hier niet zomaar binnenwandelen. Die hebben vaak een hoop ellende achter de rug. Als je die achteraan in de wachtrij aan laat sluiten zitten zij dus 10 jaar in een AZC daar waar de gemiddelde Nederlander die op een huis zit te wachten vaak al een dak boven zijn/haar hoofd heeft. Ja dat dat dan bij je ouders is is niet wenselijk, gelijk mee eens. Maar dat is een luxeprobleem wat we hier in Nederland hebben.quote:Op vrijdag 12 december 2025 10:26 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Waarom niet?
Mensen groeien ergens op en bouwen op een bepaalde plek een heel leven op. Niet iedereen, genoeg die het niks boeit waar ze leven, maar genoeg die wel gewoon in de buurt van vrienden familie sociale activiteiten etc blijven wonen.
En dan komen we weer bij de kern, relatief veel sociale huurwoningen zitten vaak dicht tegen een centrum aan: waarom heeft iemand die hier binnen is komen wandelen en 0 binding heeft met Nederland en 0 heeft bijgedragen meer recht op een woning daar dan iemand die er al zijn hele leven woont?
Dat is de kern van de voorrangsregel en het enige tegenargument wat je kan geven is dat diegene die hier heel zn leven al woont maar wat beter zijn (of haar) best moet doen.
De enige die doelpalen verschuift ben jij hoor. We hebben een macro-probleem en jij wil daar een micro-probleem van maken en er allerlei redenen aan plakken die het probleem wat we hebben niet oplossen.quote:Op vrijdag 12 december 2025 10:26 schreef kalinhos het volgende:
Je verschuift overigens steeds de doelpalen. Het gaat over voorrang op sociale huurwoningen en steeds komen er andere zaken bij.
Ik ben geboren en opgegroeid in hartje Rotterdam en woon nu in Zeeland. Ik heb sinds 2018 twee verschillende woningen hier gekregen en bewoond. Als ik in Rotterdam was gebleven zat ik vast te miepen dat ik nog steeds op een wachtlijst stond.quote:Op vrijdag 12 december 2025 09:39 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Het moet ook gewoon meezitten. Als je opgroeit in een klein provinciedorpje dan kan je wellicht best wat vinden qua huis voor een te betalen prijs op 1 salaris met veel klussen.
Wat statushouders in welk land dan ook meegemaakt hebben is niet het probleem van ons.quote:Op vrijdag 12 december 2025 10:35 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Jij maakt van een macro-probleem een micro-probleem. Op individueel niveau is dat heel begrijpelijk maar dat lost het daadwerkelijke probleem niet op. En laten we wel wezen, de meeste statushouders komen hier niet zomaar binnenwandelen. Die hebben vaak een hoop ellende achter de rug. Als je die achteraan in de wachtrij aan laat sluiten zitten zij dus 10 jaar in een AZC daar waar de gemiddelde Nederlander die op een huis zit te wachten vaak al een dak boven zijn/haar hoofd heeft. Ja dat dat dan bij je ouders is is niet wenselijk, gelijk mee eens. Maar dat is een luxeprobleem wat we hier in Nederland hebben.
Daarbij trek je de cijfers zo uit je grote duim. Het is namelijk helemaal niet waar dat veel sociale huurwoningen tegen het centrum aan zitten; dat is in geen enkele stad namelijk het geval.
Ja, voor jou was dat kennelijk minder belangrijk en das ook prima. Genoeg mensen die wel in de buurt willen blijven van hun geboortegrond omdat ze daar hun hele leven nou eenmaal hebben opgebouwd. Er is geen goed of fout in dat.quote:Op vrijdag 12 december 2025 10:38 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik ben geboren en opgegroeid in hartje Rotterdam en woon nu in Zeeland. Ik heb sinds 2018 twee verschillende woningen hier gekregen en bewoond. Als ik in Rotterdam was gebleven zat ik vast te miepen dat ik nog steeds op een wachtlijst stond.
Geen familie en vrienden hebben helpt wel.quote:Op vrijdag 12 december 2025 10:45 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Ja, voor jou was dat kennelijk minder belangrijk en das ook prima. Genoeg mensen die wel in de buurt willen blijven van hun geboortegrond omdat ze daar hun hele leven nou eenmaal hebben opgebouwd. Er is geen goed of fout in dat.
De inhoud van de problemen is geen probleem van ons maar wij hebben in Europa bedacht dat we die mensen moeten helpen dus het gevolg van die problemen is wél een probleem van ons.quote:Op vrijdag 12 december 2025 10:44 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Wat statushouders in welk land dan ook meegemaakt hebben is niet het probleem van ons.
Nogmaals; het enige alternatief wat er nu is, is die mensen dan 10/12 jaar te laten wachten in een AZC.quote:Prima dat Nederland ze opvangt en ze op een dag mogen blijven; maar dan krijg je dus naast alle plichten ook dezelfde rechten en niet meer rechten. Gewoon in dezelfde wachtrij als de rest van de wachtenden.
Maar zijn hier wel geboren en hebben binding met het land.quote:Op vrijdag 12 december 2025 10:51 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De inhoud van de problemen is geen probleem van ons maar wij hebben in Europa bedacht dat we die mensen moeten helpen dus het gevolg van die problemen is wél een probleem van ons.
[..]
Nogmaals; het enige alternatief wat er nu is, is die mensen dan 10/12 jaar te laten wachten in een AZC.
Jij doet nu net of geen enkele Nederlander meer een huis toegewezen krijgt maar dat is gewoon pertinent onwaar.
Het eerste probleem is dat we er teveel opvangen. Het tweede probleem is dat we die statushouders uiteindelijk moeten huisvesten en dat gaat niet in een AZC. Het derde probleem is dat er een aantal voorrang krijgen op Nederlanders. En wederom; mensen die net een paar jaar werken hebben de Nederlandse staat voornamelijk nog geld gekost dus daar valt wat mij betreft ook 0,0 recht aan te ontlenen.
In mijn stad was het vroeger zo dat mensen die (economische) binding hadden met de stad, voorrang hadden. Toen werd het 'groeistad' en kregen juist mensen van buiten de stad voorrang. En nu hebben we elk half jaar een paar honderd statushouders te huisvesten en krijgen die weer voorrang.quote:Op vrijdag 12 december 2025 10:26 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Waarom niet?
Mensen groeien ergens op en bouwen op een bepaalde plek een heel leven op. Niet iedereen, genoeg die het niks boeit waar ze leven, maar genoeg die wel gewoon in de buurt van vrienden familie sociale activiteiten etc blijven wonen.
En dan komen we weer bij de kern, relatief veel sociale huurwoningen zitten vaak dicht tegen een centrum aan: waarom heeft iemand die hier binnen is komen wandelen en 0 binding heeft met Nederland en 0 heeft bijgedragen meer recht op een woning daar dan iemand die er al zijn hele leven woont?
Dat is de kern van de voorrangsregel en het enige tegenargument wat je kan geven is dat diegene die hier heel zn leven al woont maar wat beter zijn (of haar) best moet doen.
Je verschuift overigens steeds de doelpalen. Het gaat over voorrang op sociale huurwoningen en steeds komen er andere zaken bij.
Wel hierin:quote:Op vrijdag 12 december 2025 10:51 schreef Vliegbaard het volgende:
Het eerste probleem is dat we er teveel opvangen. Het tweede probleem is dat we die statushouders uiteindelijk moeten huisvesten en dat gaat niet in een AZC.
Volgens:quote:
Wat mij betreft liever gisteren nog dan vandaag. Maar anderzijds; het grote probleem met migratie is integratie. Ik ben daarin geen wetenschapper maar ik denk dat 1000 statushouders op elkaar stapelen een averechts effect heeft op de integratie.quote:Op vrijdag 12 december 2025 11:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Volgens:
https://www.ikwoonfijn.nl(...)e-containerwoningen/
zijn die al gebouwd.
Ik zou zeggen, bouw meer van deze wijken en laat ze daar wonen en van daaruit, via de reguliere wachtlijst, aan een sociale huurwoning komen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |