Voel je je niet helemaal top Blomke? Heb je plannen om er tussenuit te piepen?quote:Op maandag 8 december 2025 19:57 schreef blomke het volgende:
Stel je bent al jaren getrouwd (> 20 jaar) en je man valt dood neer of is binnen een maand of twee de pijp uit. Hij bracht een inkomen of pensioen in, deed de tuin en was de klusjesman.
Dan is ie er niet meer en als weduwe blijf je of alleen achter (kinderen verhuisd) of met een paar etterbakjes van pubers die binnen de kortste keren ook vertrekken.
Wat overkomt je:
1) Emotioneel en Mentaal
2) Fysiek,
3) Financieel?
Nee hoor. Denk dat de kans groter is dat ik weduwnaar wordt, dan mijn partner weduwe.quote:Op maandag 8 december 2025 20:40 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Voel je je niet helemaal top Blomke? Heb je plannen om er tussenuit te piepen?
Het is ook een vraag aan ervaringsdeskundigen.quote:Op maandag 8 december 2025 20:52 schreef Nagelslak het volgende:
IJe weet pas hoe dit voelt en wat het met je doet als je zelf in zo’n situatie terechtkomt.
En je kunt je er zelf niet een beetje een voorstelling van maken?quote:Op maandag 8 december 2025 21:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is ook een vraag aan ervaringsdeskundigen.
Nee, enig empathisch vermogen ontbeert mij.quote:Op maandag 8 december 2025 21:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En je kunt je er zelf niet een beetje een voorstelling van maken?
Stel hij bracht 60% van het gezamelijke inkomen (AOW/Pensioen/Salaris uit werk) binnen ....quote:
Dit gaat over een specifieke situatie lijkt me. Dit is geen puur hypothetische vraag.quote:Op maandag 8 december 2025 21:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Stel hij bracht 60% van het gezamelijke inkomen (AOW/Pensioen/Inkomen uit werk) binnen ....
‘Ontbeer ik’ of ‘ontbreekt mij’.quote:Op maandag 8 december 2025 21:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Nee, enig empathisch vermogen ontbeert mij.
Dan is er een levensverzekering voor afbetaling van de hypotheek en nabestaandenpensioen denk ik.quote:Op maandag 8 december 2025 21:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Stel hij bracht 60% van het gezamelijke inkomen (AOW/Pensioen/Inkomen uit werk) binnen ....
quote:Op maandag 8 december 2025 21:13 schreef miss_sly het volgende:
Mmaar je wil duidelijk een bepaalde kant op.
Vast wel. Waarom vraag je anders alleen naar hoe dat is voor een weduwe (niet een weduwnaar) en waarom alleen plotseling (en niet na een ziekte)?quote:
Dat heb je dan weer helemaal zelf in de hand.quote:Op maandag 8 december 2025 21:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Nee hoor. Denk dat de kans groter is dat ik weduwnaar wordt, dan mijn partner weduwe.
Ja Juf. Ik weet het Juf.quote:Op maandag 8 december 2025 21:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
‘Ontbeer ik’ of ‘ontbreekt mij’.
Vrouwen worden veel ouder dan mannen, dus de kans dat je weduwe wordt is veel groter dan andersom.quote:Op maandag 8 december 2025 21:18 schreef Lienekien het volgende:
Waarom vraag je anders alleen naar hoe dat is voor een weduwe (niet een weduwnaar)
Een ziekte van 2 maanden, zie OP; bijv. uitgezaaide slokdarmkanker, pancreascarcinoom of longkanker.quote:Op maandag 8 december 2025 21:18 schreef Lienekien het volgende:
waarom alleen plotseling (en niet na een ziekte)?
Kijk, now are we getting somewhere.quote:Op maandag 8 december 2025 21:18 schreef halfway het volgende:
Ik als man zou mij geen raad weten na 38 jaar.
Ja, want als je levenspartner die je al 20+ jaar hebt 'ineens' weg valt dan heb jij dit topic nodig om duidelijk gemaakt te krijgen dat iemand zich dan geen raad zou kunnen weten? Dat kun jij niet zelf bedenken? Dit topic is er om die open deuren in te trappen?quote:Op maandag 8 december 2025 21:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Kijk, now are we getting somewhere.
Ik ontbeer enig empatisch ...quote:Op maandag 8 december 2025 21:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, want als je levenspartner die je al 20+ jaar hebt 'ineens' weg valt dan heb jij dit topic nodig om duidelijk gemaakt te krijgen dat iemand zich dan geen raad zou kunnen weten? Dat kun jij niet zelf bedenken?
Zoiets. Mijn moeder had er niet echt problemen mee, maar mijn vader was al 10 jaar dementerende. Fysiek ging ze er op vooruit, financieel ook (geen zorgkosten voor de instelling meer, wel nabestaandenpensioen). Emotioneel was ze al af van hem.quote:Op maandag 8 december 2025 21:28 schreef capricia het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe andere mensen dat bij bijvoorbeeld hun ouders hebben ervaren.
Als een van beiden overlijdt.
Tien jaar dementerend is wel heftig ja. Dan neem je emotioneel al steeds meer afscheid.quote:Op maandag 8 december 2025 21:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Zoiets. Mijn moeder had er niet echt problemen mee, maar mijn vader was al 10 jaar dementerende. Fysiek ging ze er op vooruit, financieel ook (geen zorgkosten voor de instelling meer, wel nabestaandenpensioen). Emotioneel was ze al af van hem.
Mijn ouders waren bijna zestig jaar samen. De laatste vier jaar leefden ze apart n hetzelfde huis en het laatste half jaar waren ze officieel gescheiden, op mijn moeders initiatief. Het vinden van een andere woning wilde maar niet lukken, dus woonden ze nog in hetzelfde huis.quote:Op maandag 8 december 2025 21:28 schreef capricia het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe andere mensen dat bij bijvoorbeeld hun ouders hebben ervaren.
Ja. Dat verdriet kan ik me zo goed voorstellen. 60 jaar samen is bijna een heel mensenleven voor velen. Ook al ga je uit elkaar, dat wis je niet uit.quote:Op maandag 8 december 2025 22:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mijn ouders waren bijna zestig jaar samen. De laatste vier jaar leefden ze apart n hetzelfde huis en het laatste half jaar waren ze officieel gescheiden, op mijn moeders initiatief. Het vinden van een andere woning wilde maar niet lukken, dus woonden ze nog in hetzelfde huis.
Ondanks dat ze gescheiden waren, was het voor mijn moeder toch een shock toen hij overleed en vertelde ze later dat ze er ook wel wat verdriet over had gevoeld.
Maar get was ook wel een opluchting dat ze nu het huis niet meer hoefde te delen.
Dat ligt er toch aan wat je geregeld hebt?quote:Op maandag 8 december 2025 20:34 schreef miss_sly het volgende:
Wat een vreemde zaken in je stelling.
Financieel gebeurt er niet zoveel.
Dat ging over mezelf. En met mij gebeurt er fysiek niet zoveel nee.quote:Op maandag 8 december 2025 22:11 schreef 111210 het volgende:
[..]
Dat ligt er toch aan wat je geregeld hebt?
Wij hebben hier een overleidensrisico verzekering, Die een X bedrag uitgekeerd als een van ons overlijdt en de hypotheek nog loopt bv.
quote:Op maandag 8 december 2025 21:08 schreef blomke het volgende:
[..]
quote:Op maandag 8 december 2025 21:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het kán wel grammaticaal, maar niet zoals je het bedoelde, denk ik.quote:
Niet.quote:Op zaterdag 13 december 2025 16:01 schreef Horzula het volgende:
[..]
[..]
[..]
Het kán wel grammaticaal, maar niet zoals je het bedoelde, denk ik.
Hangt ervan af of je een Couperus lezer bent of niet.quote:Op woensdag 17 december 2025 16:18 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Niet.
Lees: https://taaladvies.net/on(...)aan-of-wij-ontberen/
Of je Couperus hanteert als maatstaf voor wat grammaticaal is.quote:Op woensdag 17 december 2025 16:29 schreef Horzula het volgende:
[..]
Hangt ervan af of je een Couperus lezer bent of niet.
Beter dan die ideeën van die spellings hervormers uit 1995.quote:Op woensdag 17 december 2025 16:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Of je Couperus hanteert als maatstaf voor wat grammaticaal is.
Spellingshervormers.quote:Op woensdag 17 december 2025 16:54 schreef Horzula het volgende:
[..]
Beter dan die ideeën van die spellings hervormers uit 1995.
Wat heeft dat ermee te maken dan? Met logisch nadenken kom je ook wel tot de mogelijke scenario's.quote:
Statistisch gezien zijn er veel meer weduwen dan weduwenaars.quote:
Dus???quote:Op woensdag 31 december 2025 16:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Statistisch gezien zijn er veel meer weduwen dan weduwenaars.
Dat is ook wel heftig. Mijn moeder is nogal plotseling overleden, nog niet eens 60. Ik had er zelf wel een intens rouwproces van, maar misschien juist daardoor lukte het ook om de draad weer snel op te pakken. Maar goed, dat is natuurlijk erg persoonlijk. Wat mij betreft bestaat daarin geen goed of fout.quote:Op maandag 8 december 2025 21:28 schreef capricia het volgende:
Dat was de vraag niet.quote:Op woensdag 31 december 2025 16:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Statistisch gezien zijn er veel meer weduwen dan weduwenaars.
Ja, van m'n geloof ben ik ook al jaren af.quote:Op zondag 25 januari 2026 02:28 schreef ikvinmaarstom het volgende:
Ik ben zelf ieder geloof in een God verloren. maar stel dat...dan zou ik wensen dat het jullie pas over, zeg maar 50 jaar overkomt...Geniet van elkaar en leef nu..niet uitstellen tot pensioen of zo..want het kan opeens zomaar afgelopen zijn.
Dat snappen we gezien je profiel vlag.quote:Op maandag 8 december 2025 21:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Whut?quote:Op maandag 23 februari 2026 19:42 schreef blomke het volgende:
We gaan binnenkort (voor de derde keer) naar de notaris; weer een aantal erfgenamen schrappen .... wel tekenend.
Ik maak deze fout ook altijd.quote:Op maandag 8 december 2025 21:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Er gebeurd zeker wel wat financieel, ligt ook aan de leeftijd.quote:Op maandag 8 december 2025 20:34 schreef miss_sly het volgende:
Wat een vreemde zaken in je stelling.
Financieel gebeurt er niet zoveel. Fysiek ook niet.
Mentaal en emotioneel zal ik er wel even beroerd aan toe zijn, want ik ben nog steeds dol op mijn man en wil graag nog flink wat jaren samen verder. Maar ik zal ook mijn leven weer oppakken en verder gaan.
Ik hoef geen ander meer, trouwens. Tenzij ik heel toevallig in het wild een leuke tegenkom, maar ik ga niet daten of op zoek.
Toen ik weduwe werd ben ik zeker wel op achteruit gegaan kwa finacieen..quote:Op maandag 8 december 2025 21:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is ook een vraag aan ervaringsdeskundigen.
Ja klopt.quote:Op donderdag 26 februari 2026 10:15 schreef bianconeri het volgende:
Whut?![]()
Compleet mislukte familie ofzo
Dat ligt er toch aan wat voor werk je zelf doet, bijvoorbeeld? Wat voor leven je leidt, wat voor nabestaandenverzekering er is, levensverzekering, mogelijke aflossing hypotheek, etc. Ik denk dat het niet vanzelfsprekend is dat je minder geld krijgt of te besteden hebt.quote:Op donderdag 26 februari 2026 10:38 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Er gebeurd zeker wel wat financieel, ligt ook aan de leeftijd.
Maar je gaat altijd minder krijgen.
Maar het is ook niet zo dat het vanzelfsprekend is dat je hetzelfde houdtquote:Op donderdag 26 februari 2026 11:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat ligt er toch aan wat voor werk je zelf doet, bijvoorbeeld? Wat voor leven je leidt, wat voor nabestaandenverzekering er is, levensverzekering, mogelijke aflossing hypotheek, etc. Ik denk dat het niet vanzelfsprekend is dat je minder geld krijgt of te besteden hebt.
Ik zeg ook niet dat het vanzelfsprekend is. De vraag in de OP was: wat gebeurt er met je?quote:Op donderdag 26 februari 2026 11:54 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Maar het is ook niet zo dat het vanzelfsprekend is dat je hetzelfde houdt
Er zijn mensen die geen eigenhuis hebben he.
Vooral niet als je zo jong al komt te overlijden en je hebt nog niets opgebouwd
Mijn vader is er toch oook op achteruitgegaan, je AOW bijvoorbeeld wordt ook minder als je partner overlijdt
En ben je vrouw dan krijg je ook minder pensioen van je man.
IK heb nog nooit gehoord dat iemand er niet op achteruit is gegaan in iedergeval. Mensen hebben altijd in moeten leveren.
En ik geef mijn eigenervaring, uit eerste handquote:Op donderdag 26 februari 2026 12:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het vanzelfsprekend is. De vraag in de OP was: wat gebeurt er met je?
En met mij zou ik denken dat er financieel niet zoveel gebeuren. Dat zegt niets over anderen, maar dat was ook niet de vraag.
Hier zal het financieel ook geen verschil maken als mijn man zou komen te overlijden. Sterker nog ik denk dat ik meer overhoud omdat hij meer uitgeeftquote:Op donderdag 26 februari 2026 11:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat ligt er toch aan wat voor werk je zelf doet, bijvoorbeeld? Wat voor leven je leidt, wat voor nabestaandenverzekering er is, levensverzekering, mogelijke aflossing hypotheek, etc. Ik denk dat het niet vanzelfsprekend is dat je minder geld krijgt of te besteden hebt.
Je reageerde op mij met de opmerking dat er zeker wel wat gebeurt op financieel gebied en dat je altijd minder gaat krijgen. Ik reageerde vanuit mezelf en mijn eigen situatie, zoals de vraag was.quote:Op donderdag 26 februari 2026 12:05 schreef Dotteke het volgende:
[..]
En ik geef mijn eigenervaring, uit eerste hand
Ja ik ben er op achteruitgegaan
Haha, ja, qua uitgaven is dat hier ook wel zo, denk ikquote:Op donderdag 26 februari 2026 12:09 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Hier zal het financieel ook geen verschil maken als mijn man zou komen te overlijden. Sterker nog ik denk dat ik meer overhoud omdat hij meer uitgeeftMaar weet niet of ik ooit mentaal nog echt uit het dal zou komen
Veel kosten (wonen, GLW, gemeentelijke belastingen en internet/telefoon) blijven onveranderd. Heeft ie wel een hoog uitgavenpatroon (?)quote:Op donderdag 26 februari 2026 12:09 schreef kwiwi het volgende:
Hier zal het financieel ook geen verschil maken als mijn man zou komen te overlijden. Sterker nog ik denk dat ik meer overhoud omdat hij meer uitgeeftMaar weet niet of ik ooit mentaal nog echt uit het dal zou komen
Blijft niet geheel hetzelfde vanwege levensverzekering, als één van ons nu zou komen te overlijden. En al met al zijn dat sowieso relatief lage kosten in ons geval.quote:Op donderdag 26 februari 2026 14:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Veel kosten (wonen, GLW, gemeentelijke belastingen en internet/telefoon) blijven onveranderd. Heeft ie wel een hoog uitgavenpatroon (?)
Het lijkt me echt afschuwelijk.quote:Op donderdag 26 februari 2026 19:09 schreef kwiwi het volgende:
Ik zie wel eens mensen die op 'jonge' leeftijd hun partner verliezen. Vind het echt bewonderenswaardig hoe die dan hun leven weer op weten te pakken na een tijdje. Hoop dat ik het nooit mee hoef te maken in ieder geval, grootste nachtmerrie.
Nee echt niet. Onze ouders waren overbezorgd ,,, dat heeft ook gevolgenquote:Op donderdag 26 februari 2026 19:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het lijkt me echt afschuwelijk.
Het enige dat me nog erger lijkt, is mijn kind verliezen. Dat hoort gewoon niet, als ouder je kind overleven.
Hoe bedoel je dat?quote:Op vrijdag 27 februari 2026 20:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Nee echt niet. Onze ouders waren overbezorgd ,,, dat heeft ook gevolgen
Dat ze ons (3 kinderen) niet loslieten, wilden voorkomen dat we fouten maakten en geen kans gaven om zelfstandig te worden.quote:
Op die manier.quote:Op vrijdag 27 februari 2026 21:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat ze ons (3 kinderen) niet loslieten, wilden voorkomen dat we fouten maakten en geen kans gaven om zelfstandig te worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |