Angela Angela Angela tochquote:Top 100 van Top 2000 overspoeld met Marco Borsato: ‘Het sentiment is aan het kantelen’
Na zijn vrijspraak in de rechtbank wordt Marco Borsato in de Top 2000 van dit jaar volledig gerehabiliteerd. De vijf grootste stijgers in de lijst van NPO Radio 2 komen achter zijn naam. „Nederland gunt hem die tweede kans.”
Alexander van Eenennaam
15 december 2025, 14:01
Laatste update: 15:14
Het was toeval, maar natuurlijk was de timing perfect. Op de dag (4 december) dat de rechter Marco Borsato vrijsprak in de geruchtmakende zaak over vermeende ontucht met een minderjarig meisje, was de stemweek voor de Top 2000 nog maar net bezig. „Marco was top of mind”, zegt radio-dj Daniël Dekker. Hij opende nog dezelfde dag zijn uitzending op Radio 5 met Vrij Zijn, dat dit jaar terugkeert in de Top 2000 op plek 1453.
Dat is verreweg de laagste klassering van dit jaar voor de zanger, want bijna al zijn nummers staan in de top 100. De negen liedjes van Borsato die ook vorig jaar al in de lijst stonden, zijn bij elkaar maar liefst 9346 plaatsen gestegen. De hoogste stijger is Zij, dat 1450 posities klom en nu op 116 staat. De Waarheid (+1393 plekken) is op 35 de hoogste Borsato-notering.
‘Duidelijk twee kampen’
„Het sentiment is aan het kantelen bij de luisteraars”, concludeert Jeroen van Inkel, dj van Radio 2. Hij zag vorige week de reacties binnenkomen toen hij Borsato draaide. „Duidelijk twee kampen, ongeveer 15 procent zegt af te haken en te zappen. Maar het overgrote deel was positief.”
Het geschonden blazoen van Borsato (58) wordt weer opgepoetst, merkt imagodeskundige Zabeth van Veen. Daar helpt hij zelf overigens aan mee. „Dat Borsato kort na de uitspraak een wedstrijd van AZ bezocht, was strategisch heel sterk: een veilig publiek van mannen met een gedeelde passie, voetbal. Daarnaast zien mensen dat zijn ex-vrouw en kinderen hem steunen. De gedachte is dan: ‘Wie zijn wij als Nederlanders om hem dan nog af te vallen?”
De liedjes van Marco Borsato in de Top 2000 (en waar ze vorig jaar stonden)
• 35. De Waarheid (1428)
• 47. Dochters (325)
• 53. Rood (989)
• 82. Afscheid nemen bestaat niet (1276)
• 90. De Bestemming (1202)
• 93. Ik leef niet meer voor jou (1238)
• 116. Zij (1566)
• 127. Margherita (886)
• 182. Hoe het danst (met Armin van Buuren en Davina Michelle) (1261)
• 1453. Vrij Zijn (-)
Angela de Jong, columniste van deze site, kan zich hier niet in vinden. Ze fronst haar wenkbrauwen als ze hoort dat Vrij Zijn in de lijst terugkeert. „Ik vind het tamelijk belachelijk dat je weer naar een plaat wil luisteren waarin hij zingt: Amper achttien jaar, maar zoveel ouder in dit licht. Ik ben voor de rechtspraak, dat iets bewezen moet worden. Maar in dit geval heb ik genoeg gehoord over bijvoorbeeld de appjes van een man van 50 naar een jong meisje. Of ze nu 15, 16 of 17 was, dat blijft ongepast gedrag. Het verbaast me niet eens dat Marco Borsato nu weer zo populair is, hij blijft een ster en mensen willen daar het liefst niets negatiefs over horen. Maar er is wel heel weinig coulance met de slachtoffers.”
Radio-dj Daniël Dekker stopte de afgelopen jaren nooit met het draaien van Borsato’s muziek. „De radio is geen rechtbank. Zijn muziek is weliswaar minder gedraaid, maar hij is nooit weggeweest uit alle lijsten. Dat hij nu weer zo hoog komt, heeft natuurlijk te maken met het sentiment dat nou eenmaal altijd rond zo’n lijst hangt.”
In de koelkast
Borsato’s muziek heeft ‘in de koelkast’ gestaan, concludeert dj Daniël Lippens van Radio 2. „Mensen hebben lange tijd niet geweten hoe ze zich moesten voelen als ze zijn muziek hoorden. Die vrijspraak heeft daar verandering in gebracht. ‘We durven ’m nu weer mee te zingen’, zeggen zij, want het is nu eenmaal zo dat hij een oeuvre heeft met platen waar mensen hartstikke mooie herinneringen aan hebben.”
In hoeverre Borsato nog terugkeert als artiest - er kan nog hoger beroep volgen - is aan hem. Aan het publiek zal het niet liggen. „Nederland gunt hem die tweede kans”, zegt imagodeskundige Van Veen, die nog wel een tip heeft, mocht hij weer muziek uitbrengen: „Maak een mooi liedje, maar kruip niet in de slachtofferrol en geef de tegenpartij niet de schuld. Dat is cruciaal voor een succesvolle comeback.”
M.m.v. Mark den Blanken, Dennis Jansen en Edwin van der Aa
Ja, en van al die kutliedjes is er maar 1 die 's nachts, als iedereen slaapt, langskomt in de top 2000quote:Op dinsdag 16 december 2025 10:47 schreef Hexagon het volgende:
Wat een treurnis om daarom op die schijtliedjes te gaan stemmen.
Mooi.quote:Op dinsdag 16 december 2025 10:36 schreef ootjekatootje het volgende:
Geen hoger beroep.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-in-beroep~a9478dad/
Er komt vast wel een boek.quote:Op dinsdag 16 december 2025 10:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Mooi.
Hopelijk zet Borsato de smaad claim naar die moeder niet door en kan iedereen verder met haar en zijn leven.
Hoop juist dat ie die wel doorzetquote:Op dinsdag 16 december 2025 10:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Mooi.
Hopelijk zet Borsato de smaad claim naar die moeder niet door en kan iedereen verder met haar en zijn leven.
Juist wel, anders blijft Nathalie doorgaan.quote:Op dinsdag 16 december 2025 10:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Mooi.
Mooi, dan zal die fijn de kerstdagen in gaan.quote:Op dinsdag 16 december 2025 10:36 schreef ootjekatootje het volgende:
Geen hoger beroep.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-in-beroep~a9478dad/
Waaaw. Ben het een keer met Hexagon eens merk ik. Op dit onderwerp dan.quote:Op dinsdag 16 december 2025 10:54 schreef Hexagon het volgende:
Maar tijden zijn veranderd. Ooit vond ik Marco Borsato wel de ergste muzikale wansmaakterreur die ons ooit overkwam.
Maar sinds we artiesten als Meau, Suzan & Freek, Flemming, Nielsson en nog meer met bekakte zeikstem zingende landgenoten hebben is het referentiekader zo opgeschoven dat de scherpe randjes er vanaf zijn.
Als ik moet gokken Metal / punkquote:Op dinsdag 16 december 2025 11:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waaaw. Ben het een keer met Hexagon eens merk ik. Op dit onderwerp dan.
Wat luister je zelf dan graag?
Vooral veel dance/electronica en nog bepaalde hiphop en rock.quote:
Nee Metal kan ik helemaal niks mee.quote:Op dinsdag 16 december 2025 11:50 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Als ik moet gokken Metal / punk
Metal fans zijn vaak extreem neerbuigend naar andere soorten muziek
Nu die moeder aanklagen voor smaad.quote:Op dinsdag 16 december 2025 11:43 schreef Red_85 het volgende:
Ze hadden dus geen poot om op te staan.
Hoop dat Marco en gezin mooie feestdagen hebben. Mag wel na al dit gezeik.
Nadeel: die kutmuziek komt nu ook weer op de radio.
Die vieze appjes aan een kind zijn simpelweg nooit weersproken, daar heeft Angela de Jong (quote:Op dinsdag 16 december 2025 11:48 schreef Zoddie het volgende:
En Angela de Jong mag ook wel eens leren dat vrijspraak betekend dat je in de ogen van de wet onschuldig bent.
En ook dat meisjes ook nog wel eens liegen en niet altijd 100% gelijk hebben.
Onschuldig tot bewezen schuld, dat gelde bij Marco al helemaal niet.
Columnisten als Angela en John vallen de rechtstaat alleen maar verder aan door door te blijven hameren op Marco.
https://www.instagram.com/reel/DSS160rktd-/
Waarom is dat treurnisquote:Op dinsdag 16 december 2025 10:47 schreef Hexagon het volgende:
Wat een treurnis om daarom op die schijtliedjes te gaan stemmen.
Oew, dan spreek je toch echt tegen de verkeerde.quote:Op dinsdag 16 december 2025 11:50 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Als ik moet gokken Metal / punk
Metal fans zijn vaak extreem neerbuigend naar andere soorten muziek
Hij is vooral technisch vrijgesproken. Dat neemt niet weg dat hij extreem verwerpelijk gedrag heeft vertoont.quote:Op dinsdag 16 december 2025 11:48 schreef Zoddie het volgende:
En Angela de Jong mag ook wel eens leren dat vrijspraak betekend dat je in de ogen van de wet onschuldig bent.
En ook dat meisjes ook nog wel eens liegen en niet altijd 100% gelijk hebben.
Onschuldig tot bewezen schuld, dat gelde bij Marco al helemaal niet.
Columnisten als Angela en John vallen de rechtstaat alleen maar verder aan door door te blijven hameren op Marco.
https://www.instagram.com/reel/DSS160rktd-/
Dit. En daarom stuit het me tegen de borst dat half Nederland weer zijn voeten aan het kussen is. Zijn we nou met zijn allen echt zo simpel?quote:Op dinsdag 16 december 2025 11:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hij is vooral technisch vrijgesproken. Dat neemt niet weg dat hij extreem verwerpelijk gedrag heeft vertoont.
Maar hoeveel moet je iemand daarvoor straffen?quote:Op dinsdag 16 december 2025 11:56 schreef Caland het volgende:
[..]
Die vieze appjes aan een kind zijn simpelweg nooit weersproken, daar heeft Angela de Jong () zowaar een goed punt.
Dat je niet schuldig bent bevonden aan seksueel misbruik betekent uiteraard niet dat Marco geen ontzettende viespeuk is.
Je kan toch gewoon blijven benoemen dat iemand een enorme viespeuk is als het een enorme viespeuk is.quote:Op dinsdag 16 december 2025 12:00 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Maar hoeveel moet je iemand daarvoor straffen?
Al 6 jaar is zijn hele wereld ingestort, zijn imago is al naar de klote.
En het zal nooit meer volledig herstellen.
Wat dat betreft heeft die al meer straf gehad dan onbekende Nederlanders die nog veel meer hebben gedaan.
Na zo'n uitspraak moet je er dan ook gewoon een punt achter zetten, en niet op een kruistocht blijven gaan om een paar appjes.
Er ligt helemaal niets meer.quote:Op dinsdag 16 december 2025 12:43 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ho ff, er ligt nog een stevige aanklacht.
quote:Op dinsdag 16 december 2025 12:43 schreef ootjekatootje het volgende:
Ho ff, er ligt nog een stevige aanklacht.
Ehhhhh.....quote:
Weet niet of ze op hem stemmen vanuit medelijden of omdat men hem heeft ge-"uncancelled"quote:Op dinsdag 16 december 2025 12:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je vind ze goed of niet.
Niet omdat je de zanger ervan zo zielig vind.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |