Oh, oepsquote:Intimidatie of bedreiging bij raadsleden van de gemeente heeft De Jonge niet kunnen ontdekken. Wel vindt hij dat raadsleden die druk hebben gevoeld daartegen weerbaar gemaakt moeten worden.
Daarover zeiden ze gisteren bij Pauw & de Wit dat ze daar natuurlijk wel over gepraat hebben, maar dat je niet echt over begrotingen kunt praten op basis van alleen deze vijf hoofdpunten. Een begroting behelst veel meer waar nu nog niet over gepraat is, dus je kunt er ook nog niet echt een financieel plaatje aan hangen.quote:Op woensdag 3 december 2025 10:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is wel wat er ontbreekt in dat stuk: waar alles van betaald moet worden.
Maar ik begrijp dat we de staatsschuld flink op gaan laten lopen.
Weet niet of ik daar nou zo vrolijk van word.
Gelul. Ze moeten sowieso bezuinigen door het financiële wanbeleid van Heinen.quote:Op woensdag 3 december 2025 10:37 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Volgens mij gaan die er sowieso niet komen, D66 en CDA zijn mede-verantwoordelijk voor de absurde overheidsuitgaven en dat lijken ze prima te vinden.
Omdat de Tweede Kamer de Eerste gebruikte om tegen stemmen op bezuinigingsplannen hé, wel even het hele verhaal vertellen.quote:Op woensdag 3 december 2025 10:38 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, als dat direct wordt gekoppeld aan investeringen in de toekomst is dat geen ramp. Beter dan afgelopen kabinet dat koos voor een hoger tekort om hogere consumptieve bestedingen te financieren.
In het stuk maken ze ook al een verschil tussen investeringen en andere uitgaven.quote:Op woensdag 3 december 2025 10:38 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, als dat direct wordt gekoppeld aan investeringen in de toekomst is dat geen ramp. Beter dan afgelopen kabinet dat koos voor een hoger tekort om hogere consumptieve bestedingen te financieren.
Dus ook op dit vlak zal het degelijker worden dan Schoof 1.
Natuurlijk kan dat wel, er worden zelfs vrij concrete bandbreedtes aan bedragen van extra uitgaven genoemd, en verder blijven de meeste uitgaven status quo. Daar staat niets tegenover, dus het begrotingstekort gaat oplopen.quote:Op woensdag 3 december 2025 10:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daarover zeiden ze gisteren bij Pauw & de Wit dat ze daar natuurlijk wel over gepraat hebben, maar dat je niet echt over begrotingen kunt praten op basis van alleen deze vijf hoofdpunten. Een begroting behelst veel meer waar nu nog niet over gepraat is, dus je kunt er ook nog niet echt een financieel plaatje aan hangen.
Onzin natuurlijk, D66 en CDA waren allebei onderdeel van het kabinet dat de overheidsuitgaven liet exploderen. Het vorige kabinet heeft een slappe poging gedaan om hier wat aan te doen maar faalde.quote:Op woensdag 3 december 2025 10:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Gelul. Ze moeten sowieso bezuinigen door het financiële wanbeleid van Heinen.
Oh echt..Dus het viel allemaal wel mee met die intimidatie enzo?quote:Op woensdag 3 december 2025 10:43 schreef MoreDakka het volgende:
Gaan er nog mensen van gedachten veranderen nu grote held Hugo vakkundig heeft vastgesteld dat er geen sprake was van intimidatie of bedreiging? Ja? Nee?
In geval van Terneuzen wellicht niet. Blijft een apart verhaal dat Rolf Mobach dan opeens niet wou meestemmen. Dat zaakje stinkt, dat zou ik wel beter gaan onderzoeken.quote:Op woensdag 3 december 2025 10:43 schreef MoreDakka het volgende:
Gaan er nog mensen van gedachten veranderen nu grote held Hugo vakkundig heeft vastgesteld dat er geen sprake was van intimidatie of bedreiging? Ja? Nee?
Wat is in jou ogen het doel van dit document, Klopkoek? Is het een samenvoeging van de partijprogramma’s van CDA en D66 of is het een proeve van een plan van een nieuwe regering?quote:Op woensdag 3 december 2025 10:27 schreef Klopkoek het volgende:
Ik haat D66Hun eigen verkiezingsprogramma zegt niks over ontslagrecht (en ook transitievergoeding) en toch gaan ze door op deze weg
De neoliberale afbraak rolt door.
Volgende keer toch maar Geert stemmen. Uit protest en walging.
Vastgesteld? Waar staat dat?quote:Op woensdag 3 december 2025 10:43 schreef MoreDakka het volgende:
Gelul. Dat was gewoon om bijvoorbeeld in verkiezingstijd aan te kunnen kondigen dat de brandstofprijzen niet zouden stijgen.quote:Op woensdag 3 december 2025 10:39 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Omdat de Tweede Kamer de Eerste gebruikte om tegen stemmen op bezuinigingsplannen hé, wel even het hele verhaal vertellen.
Zijn we nu echt zo extreem?quote:Op woensdag 3 december 2025 10:37 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Volgens mij gaan die er sowieso niet komen, D66 en CDA zijn mede-verantwoordelijk voor de absurde overheidsuitgaven en dat lijken ze prima te vinden.
Ik kan me niet voorstellen dat JA21 daar zelf de keuze in heeft.quote:Op woensdag 3 december 2025 10:56 schreef mackinac het volgende:
Hoe meer ik over de plannen van D66/CDA lees, hoe minder enthousiast ik ben (wat is trouwens een selectieve dienstplicht?). Voornamelijk oude wijn in nieuwe zakken. Hopelijk laat JA21 dit aan zich voorbij gaan.
Ik denk dat JA21, van de genoemde coalitiegenoten, wel het meest moeite zal hebben met dit gepresenteerde plan.quote:Op woensdag 3 december 2025 10:56 schreef mackinac het volgende:
Hoe meer ik over de plannen van D66/CDA lees, hoe minder enthousiast ik ben (wat is trouwens een selectieve dienstplicht?). Voornamelijk oude wijn in nieuwe zakken. Hopelijk laat JA21 dit aan zich voorbij gaan.
Ik zie zo ongeveer 0 serieuze aanknopingspunten voor JA21.quote:Op woensdag 3 december 2025 11:21 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik denk dat JA21, van de genoemde coalitiegenoten, wel het meest moeite zal hebben met dit beleid.
Iets wat ook niet heel bijzonder genoemd hoeft te worden wanneer je bijvoorbeeld het Kiescompas in ogenschouw neemt.quote:Op woensdag 3 december 2025 11:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zie zo ongeveer 0 serieuze aanknopingspunten voor JA21.
quote:Op maandag 1 december 2025 21:50 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Vraag mij vooral heel sterk af dat wanneer je een beetje de ideeën van D66, CDA en VVD bij elkaar legt, of JA21 dan een beetje in deze puzzel past? Ik zie dit gewoon niet zo.
quote:Op dinsdag 2 december 2025 11:54 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Sociaal cultureel kan ik het mij best voorstellen, maar als we dan even de punten van Koolmees erbij pakken:
• Het aanpakken van het woningtekort en de ruimtelijke invulling daarvan;
• Nederland van het stikstofslot halen met noodzakelijke maatregelen waarbij er een duurzame toekomstbestendige en innovatieve landbouwsector en natuurherstel wordt gerealiseerd;
• Het creëren van ruimte voor economische groei en verbetering van het investerings- en vestigingsklimaat met onder meer een aanpak voor energiezekerheid en klimaatbeleid;
• Een voortvarende aanpak voor asiel en andere vormen van migratie; Keuzes voor defensie en veiligheid in overeenstemming met de in de NAVO-verband gemaakte afspraken;
• Uitgangspunten voor het te voeren begrotingsbeleid en de bekostiging van investeringen en in kaart brengen van toekomstbestendige hervormingen met het oog op een sterke samenleving en economie.
Dan denk ik dat het politieke wensdenken van JA21 toch behoorlijk botst met de oplossingen van bestuurderspartij VVD. In de debatten met Wiersma en de BBB hebben we tot nu toe gemerkt hoe de VVD daarover denkt.
Maar zelfs op een sociaal-cultureel thema als migratie merkten we in het afgelopen debat een behoorlijk verschil tussen minister Paul en de maidenspeech van Simon Ceulemans:
In de visie van JA21 wordt arbeidsmigratie daarom weer beperkt tot een gereguleerde vorm van migratie die per definitie van tijdelijke aard is en uitsluitend bedoeld is om aantoonbare tekorten op onze arbeidsmarkt te dichten. Niet om Nederlands personeel te vervangen of om complete bedrijfstakken op arbeidsmigratie te laten drijven.
Daarnaast blijven papieren programma's ook lastig met elkaar te vergelijken. Zo heeft het voornemen om de rijksoverheid met 22% te doen krimpen tijdens Schoof I in de eerste helft van dit jaar geleid tot 2,5% méér rijksambtenaren, om maar iets te noemen.
Dan klinkt het als een stuk wat voorsorteert op een minderheidskabinet.quote:Op woensdag 3 december 2025 11:24 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Iets wat ook niet heel bijzonder genoemd hoeft te worden wanneer je bijvoorbeeld het Kiescompas in ogenschouw neemt.
[ afbeelding ]
Ze hebben duidelijk hun best gedaan VVD en GL-PvdA bij elkaar te krijgen.quote:Op woensdag 3 december 2025 11:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan klinkt het als een stuk wat voorsorteert op een minderheidskabinet.
CBS:quote:
De inkomsten stijgen niet zo hard mee en het tekort blijft maar oplopen. Daar komt het box 3 gemis nog bovenop.quote:De uitgaven van de overheid stegen in 2024 met bijna 8 procent vergeleken met een jaar eerder. Dat is een toename van 36 miljard euro. Alleen in het coronajaar 2020 namen de overheidsuitgaven in een jaar meer toe. In vijf jaar tijd zijn de uitgaven met bijna 150 miljard euro gestegen. Gaf de overheid over 2019 nog 349 miljard uit, afgelopen jaar kwam de stand op 497 miljard euro. De uitgaven stegen sneller dan het bbp, waardoor de uitgaven als percentage van het bbp in vijf jaar stegen van 42,1 procent naar 43,9 procent.
Het lijkt mij logisch dat het CDA en D66 meer belang hebben bij VVD en GL/PvdA comfort bieden, dan bij dit doen met JA21. Want hoe je het ook wend of keert, voor oplossingen op oa. stikstof heb je sowieso tot 17 maar 2027 GL/PvdA nodig. Voor degene die dit stom vind, leg mij maar een andere route uit.quote:Op woensdag 3 december 2025 11:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan klinkt het als een stuk wat voorsorteert op een minderheidskabinet.
Nee, de gemiste box 3 inkomsten zijn inmiddels gecompenseerd. Je weet wel, die hele verbouwing van Grinwis van het belastingplan.quote:Op woensdag 3 december 2025 11:37 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
CBS:
[..]
De inkomsten stijgen niet zo hard mee en het tekort blijft maar oplopen. Daar komt het box 3 gemis nog bovenop.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |