Ik heb het item op Figaro gelezen. In grote lijnen is het stuk op NieuwRechts niet gelogen, maar helemaal kloppen met de bron doet het ook niet. Op punten is het generaliserend, en bepaalde verdieping van Le Figaro wordt achterwege gelaten. Het is niet helemaal onwaar wat NieuwRechts schrijft, maar journalistiek is het ook niet helemaal in de haak en het geeft een ander beeld dan het stuk van Le Figaro. Dat Le Figaro achter een paywall zit en Franstalig is, maakt het lastiger om dat te verifieren maar ik heb dat toch maar gedaan.quote:Op maandag 15 december 2025 02:26 schreef Jippie het volgende:
[..]
De link in het item gaat naar dit artikel op Figaro
Christenen, een belangrijk doelwit van islamitische terroristen.
Door Jean Chichizola
25 november 2025 om 19:45 uur
Ook een paywall
quote:La note de la DSGI rappelle ainsi que, dans son livre Appel à la résistance mondiale, Abou Moussab al-Suri, théoricien proche d’al-Qaida, préconisait en 2005 de provoquer des réactions hostiles à l’islam qui pousseraient les musulmans européens à rejoindre les rangs djihadistes.
SPOILER: Nederlandse vertaling door Google translateOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat NieuwRechts daar van maakt is een generaliserende koptekst die het over "Groeiend moslimgeweld" heeft. Niet onwaar, maar het suggereert wel iets anders dan waar Le Figaro het over heeft. Voor de goede orde: Le Figaro kopt "Les chrétiens, cibles privilégiées des terroristes islamistes" en dat laat zich vertalen als "Christenen, een belangrijk doelwit van islamitische terroristen." Het was heel makkelijk en voor de hand liggend geweest voor NieuwRechts om het over islamitische terroristen te hebben, maar ze kiezen voor "moslimgeweld". Niet iedere moslim is een jihadist. Niet iedere moslim is een terrorist. NieuwRechts voedt dat beeld echter wel.
Ook het woordje "Groeiend" is een conclusie van NieuwRechts die Le Figaro niet noemt. Die wil ik ze dan nog wel geven. In het bronartikel wordt er op gewezen dat de Jihadistische propaganda is verschoven van het neerzetten van het Christendom, en de westerse samenleving to het daadwerkelijk oproepen tot aanslagen. Maar de teneur van het inlichtingenrapport waar Le Figaro het over heeft is dat het dan over het Jihadisme gaat, niet over moslims in het algemeen. En dat is waar NieuwRechts heel handig zonder echt te liegen manipuleert en de bron geweld aan doet.Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
Ik reageer op wat Jippie in FB schrijft. Als ik in het topic ga reageren op iets dat in FB wordt geschreven wordt het er allemaal niet leesbaarder op.quote:Op maandag 15 december 2025 08:48 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Kun je dit niet beter in het betreffende topic doen?
Ik plaats later wel een samenvatting ervan in het topic, ben nu onderweg.quote:Op maandag 15 december 2025 09:45 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik reageer op wat Jippie in FB schrijft. Als ik in het topic ga reageren op iets dat in FB wordt geschreven wordt het er allemaal niet leesbaarder op.
Ik heb de korte versie ook in het topic gezetquote:Op maandag 15 december 2025 10:48 schreef Jippie het volgende:
[..]
Ik plaats later wel een samenvatting ervan in het topic, ben nu onderweg.
De moderatie werkt full-time, op mij na want ik werk part-time. Maar heb vandaag veel privézaken af te handelen. Zal gaan kijken, maar moet over een kwartier weer de deur uit.quote:Op maandag 15 december 2025 14:51 schreef recursief het volgende:
Omdat quote-alerts en mention-alerts stuk zijn vroeg ik me af: komen de TRs nog wel door ?
Het gaat me niet om niet afgehandelde TRs hoor, maar ik vroeg me af of die ook stuk waren. Mijn eigen alerts lijken het overigens weer te doen.quote:Op maandag 15 december 2025 15:10 schreef Jippie het volgende:
[..]
De moderatie werkt full-time, op mij na want ik werk part-time. Maar heb vandaag veel privézaken af te handelen. Zal gaan kijken, maar moet over een kwartier weer de deur uit.
Meningen zijn geen feiten, dat jij nou van mening bent dat er verschil is tussen terroristen maakt het geen absolute waarheid, met je "snappen"quote:Op maandag 15 december 2025 11:00 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik heb de korte versie ook in het topic gezet
Wel een beetje jammer dat het topic toch overspoeld wordt door mensen die niet willen snappen dat er een verschil is tussen "de islam" en "jihadisten", en tussen "moslims" en "islamitische terroristen". Dat soort generalisaties worden grif gevoed door bronnen als NieuwRechts. De veiligheidsdienst in het stuk van Le Figaro heeft het over de Jihad, NieuwRechts heeft het over moslims.
Moderatie voelt zich helemaal nergens toe gedwongen door Recursief, dus haal dat soort idioterie maar uit je hoofd.quote:Op maandag 15 december 2025 16:31 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Meningen zijn geen feiten, dat jij nou van mening bent dat er verschil is tussen terroristen maakt het geen absolute waarheid, met je "snappen".
En nee, daarmee wil ik jou niet de mond snoeren, maar je probeert je eigen wereldbeeld hier als de enige echte waarheid neer te plempen en daarmee een discussie dood te slaan. "Moderatie MOET mijn wereldbeeld gebruiken om te modereren!"
Als ik van mening ben dat de islam een pot nat gewelddadige troep is hoef ik niet van jou aan te nemen dat het niet zo is als het bewijs overal te lezen/zien is. (oa reacties op de NOS berichten van juichende moslims na Bondi Beach).
Heb lekker je eigen mening, maar eis niet dat anderen meegaan in je beeld van de islam.
Helemaal prima hoor, het was ook geen suggestie dat jullie het zouden overnemen per se, daarom quote ik hem ookquote:Op maandag 15 december 2025 18:35 schreef Jippie het volgende:
[..]
Moderatie voelt zich helemaal nergens toe gedwongen door Recursief, dus haal dat soort idioterie maar uit je hoofd.
Voor beiden geldt, post je eigen kijk op kwesties en verdraag een andere mening. Een user is niet minderwaardig omdat ze een ander geluid laten horen dan je gewend bent. Dus blijf weg van jijbakken, want daar ben ik persoonlijk wél streng op.
Pardon? Dat niet iedere moslim een Jihadist is is geen mening.quote:Op maandag 15 december 2025 18:35 schreef Jippie het volgende:
[..]
Voor beiden geldt, post je eigen kijk op kwesties en verdraag een andere mening.
Hou toch op met je onderbuik-gereutel.quote:Op maandag 15 december 2025 19:11 schreef Raw85 het volgende:
“Voor beiden geldt”
Dat is nou net het hele probleem met de moderatiestijl van Jippie. De een lult vanuit z’n onderbuik en de ander komt met een gedegen onderbouwing. Als je daadwerkelijk vindt dat die twee evenveel waard zijn heb je geen reet van modereren in een serieus deel van FOK als NWS begrepen.
Users kunnen totaal verschillende wereldbeelden hebben en dat als de ultieme waarheid beschouwen. Ik hoef als mod niet aan waarheidsvinding te doen, daarom spreek ik over beiden.quote:Op maandag 15 december 2025 19:01 schreef recursief het volgende:
[..]
Pardon? Dat niet iedere moslim een Jihadist is is geen mening.
Als je dat een mening vindt dan is kun je ook zeggen dat "beweren dat de aarde rond is" ook maar een mening is.
Als je dat anders in de policy geregeld wil hebben, kun je dat aankaarten bij het hoger management op FOK!quote:Op maandag 15 december 2025 19:11 schreef Raw85 het volgende:
“Voor beiden geldt”
Dat is nou net het hele probleem met de moderatiestijl van Jippie. De een lult vanuit z’n onderbuik en de ander komt met een gedegen onderbouwing. Als je daadwerkelijk vindt dat die twee evenveel waard zijn heb je geen reet van modereren in een serieus deel van FOK als NWS begrepen.
Je kletst uit je nek. Je ziet niet waar ik wel of niet op modereer dus hou dit soort beschuldigingen maar voor je.quote:Op maandag 15 december 2025 19:14 schreef Raw85 het volgende:
En je weet dat zelf ergens ook wel want als het onderwerp jou (indirect) persoonlijk aan gaat (transgenders bijv) dan ben je ineens superscherp op het modereren van onzin.
Ik zie heel duidelijk waar jij wel modereert. Niet liegenquote:Op maandag 15 december 2025 19:58 schreef Jippie het volgende:
[..]
Je kletst uit je nek. Je ziet niet waar ik wel of niet op modereer dus hou dit soort beschuldigingen maar voor je.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |