abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220642015
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 18:47 schreef Sport_Life het volgende:

Ik heb 2 EV's (1 plugin en 1 volledige elektrische) met beide een eigen laadpaal/oprit en van maart tm oktober kunnen we bijna 100% laden via de pv panelen. En nooit meer tanken.. (af en toe voor de plugin).

Nou ik moet zeggen dat ik regelmatig overdag weg ben met de auto. Overdag laden lukt vaak maar voor een paar uur, en dan nog leveren mijn panelen ergens tussen de 1 en 1,5 KW. Mijn granny lader doet 3,5 KW. Een laadbeurt is dus iets van tien uur.

Ik heb wel een thuisbatterij en vandaag heb ik inderdaad een paar KWh uit de batterij in de auto gedaan maar een batterij waarmee je de auto substantieel op kunt laden kost toch wel een aardig kapitaaltje. Stel dat ik daar (optimistisch) vijftig keer per jaar mee zou kunnen laden Dan levert dat +- 375 Euro op maar de investering gaat al snel richting 6000 Euro. Daar moet ik toch nog een nachtje over slapen denk ik.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  donderdag 23 april 2026 @ 22:25:14 #152
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220642406
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 18:47 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Dan snap ik niet waarom je pas een EV neemt zodra je bidirectioneel kan laden.

Ik heb 2 EV's (1 plugin en 1 volledige elektrische) met beide een eigen laadpaal/oprit en van maart tm oktober kunnen we bijna 100% laden via de pv panelen. En nooit meer tanken.. (af en toe voor de plugin).

Scheelt echt honderden euro's per maand, veel meer dan het rendement op een batterij.
De enige keerzijde is dat je auto wel aan vervanging toe moet zijn , een auto van 4-5 jaar oud is zonde om in in te wisselen . Onze plugin is 3 jaar oud dus die blijft voorlopig nog wel .
Ik heb een hele mooie Saab Cabrio van 27 jaar oud en we rijden amper 8.000 km per jaar, dus vooralsnog hebben we helemaal geen andere auto nodig.
Vandaar dat ik pas aan een EV wil als die bidirectioneel kan laden.

Qua kosten scheelt het dus ongeveer 1 volle tank per maand, wel een dure tank, want er gaat V-Power in, maar goed, dat heb je nou eenmaal met oude auto's :D
Toen we haar kochten zei ik "ik wil er over 10 jaar nog steeds in rijden" en dat zeg ik nu (bijna 12 jaar later) ook nog, dus in principe wordt die bidirectionele EV een tweede auto, en dus soort van thuisbatterij op wielen, want als het aan mij ligt blijven we deze auto nog heel lang rijden, en voor de km per jaar hebben we geen 2de auto nodig.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220642632
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 22:25 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik heb een hele mooie Saab Cabrio van 27 jaar oud en we rijden amper 8.000 km per jaar, dus vooralsnog hebben we helemaal geen andere auto nodig.
Vandaar dat ik pas aan een EV wil als die bidirectioneel kan laden.

Qua kosten scheelt het dus ongeveer 1 volle tank per maand, wel een dure tank, want er gaat V-Power in, maar goed, dat heb je nou eenmaal met oude auto's :D
Toen we haar kochten zei ik "ik wil er over 10 jaar nog steeds in rijden" en dat zeg ik nu (bijna 12 jaar later) ook nog, dus in principe wordt die bidirectionele EV een tweede auto, en dus soort van thuisbatterij op wielen, want als het aan mij ligt blijven we deze auto nog heel lang rijden, en voor de km per jaar hebben we geen 2de auto nodig.
Ja dan snap ik dat je de auto niet gaat vervangen voorlopig.
Bidirectioneel laden vraag ik me af hoe dat zit met de accu capaciteit na 5 jaar..
pi_220642709
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 23:18 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Bidirectioneel laden vraag ik me af hoe dat zit met de accu capaciteit na 5 jaar..
Dat kan meevallen na 5 jaar.

Een EV-accu is doorgaans zo'n 60-70kWh.
Als je voor een gemiddelde nacht zo'n 5kWh nodig hebt dan gebruik je dus ongeveer 1/13e laadcyclus per dag, ofwel 0,077 laadcyclus per dag.

Dat zijn 28 volledige laadcycli per jaar.

Als je EV een LiFoPO4 accu heeft zou je zo'n 3.000 tot 5.000 laadcycli moeten halen.
Een EV met Lithium-Ion accu zou zo'n 1.500 laadcycli moeten halen.

In de winter verbruik je misschien meer stroom met een warmtepomp maar dan is het nut voor V2G minder groot, je kan dan toch niet met je panelen laden.
Dus ja, op zich.

Maar gezien het tempo waarin accu capaciteit goedkoper wordt, zou ik een thuisbatterij neerzetten.
Het gaat net als met zonnepanelen, enkele jaren geleden betaalde je nog ¤200 voor een 300Wp paneel, nu tel je ¤70 neer voor een 500Wp paneel.
  donderdag 23 april 2026 @ 23:41:19 #155
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220642719
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 23:18 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Daar is allang ervaring mee joh, we doen wel altijd alsof we hier het wiel opnieuw moeten uitvinden, maar in Japan is men al jaren bezig met bidirectioneel laden.
Geschiedenis van bidirectioneel laden https://share.google/jjtlNt3Bnv0r9twVu

Japan heeft na Fukushima het bidirectioneel laden verplicht gesteld voor EV's met CHAdeMO-stekker.
Welke auto kan bidirectioneel laden? 15 merken onder de loep https://share.google/KDAS8nBmbRg4oHWuh
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220642725
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 23:41 schreef Leandra het volgende:

[..]
Daar is allang ervaring mee joh, we doen wel altijd alsof we hier het wiel opnieuw moeten uitvinden, maar in Japan is men al jaren bezig met bidirectioneel laden.
Geschiedenis van bidirectioneel laden https://share.google/jjtlNt3Bnv0r9twVu

Japan heeft na Fukushima het bidirectioneel laden verplicht gesteld voor EV's met CHAdeMO-stekker.
Welke auto kan bidirectioneel laden? 15 merken onder de loep https://share.google/KDAS8nBmbRg4oHWuh
In Nederland zijn ze te bang dat je thuis de stroom van je werkgever gebruikt om 's nachts je woning van stroom te voorzien, vermoed ik.
  donderdag 23 april 2026 @ 23:45:28 #157
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220642729
Net als met thuisbatterijen overigens, je hoort jarenlang dat ze "niet rendabel" zijn, terwijl mensen in Duitsland en België al jaren thuisbatterijen hebben.

De enige reden dat ze in NL "niet rendabel" zijn, is omdat we kunnen salderen, zodra je niet meer kunt salderen is wel of niet rendabel een heel andere som.
Dat heeft niet met de batterijen te maken, maar puur met het feit dat we al gratis geld kregen voor onze teruggeleverde stroom.

@Jan_Onderwater heeft volgens mij in Duitsland ook al jaren een thuisbatterij.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 23 april 2026 @ 23:47:44 #158
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220642734
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 23:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In Nederland zijn ze te bang dat je thuis de stroom van je werkgever gebruikt om 's nachts je woning van stroom te voorzien, vermoed ik.
Ja idd.
Hoewel ik ook 100% zeker weet dat we er topics over gaan krijgen zodra bidirectioneel laden idd mogelijk is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220642754
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 23:45 schreef Leandra het volgende:
Net als met thuisbatterijen overigens, je hoort jarenlang dat ze "niet rendabel" zijn, terwijl mensen in Duitsland en België al jaren thuisbatterijen hebben.

De enige reden dat ze in NL "niet rendabel" zijn, is omdat we kunnen salderen, zodra je niet meer kunt salderen is wel of niet rendabel een heel andere som.
Dat heeft niet met de batterijen te maken, maar puur met het feit dat we al gratis geld kregen voor onze teruggeleverde stroom.

@:Jan_Onderwater heeft volgens mij in Duitsland ook al jaren een thuisbatterij.
Dan ben ik wel benieuwd naar de rekensom (na salderen).
Ik heb een tarief van 22ct (tot 2030), in de maanden december en januari een overschot van resp. 14kWh en 24kWh , dat levert dan 8 euro op. Vanaf maart kunnen we dus alles in de auto's kwijt en dan zouden we de nachten kunnen overbruggen. Ca 2kWh per nacht = 44ct.

Ik kan het nog niet helemaal rond krijgen.
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 24 april 2026 @ 06:43:53 #160
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_220643082
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 23:45 schreef Leandra het volgende:
@:Jan_Onderwater heeft volgens mij in Duitsland ook al jaren een thuisbatterij.
Wij ook.
pi_220643471
Mijn eerste dag dit jaar boven de 100kWh *O*

Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  vrijdag 24 april 2026 @ 09:24:34 #162
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220643523
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:12 schreef boegschroef het volgende:
Mijn eerste dag dit jaar boven de 100kWh *O*

[ afbeelding ]
Lol, 14+ kW ofzo op de piek.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_220643564
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:24 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Lol, 14+ kW ofzo op de piek.
14.476 :) Dat gaat ook wel de max zijn voor de 15kW omvormer denk ik, misschien dat ik hem de komende weken een keer zie aftoppen.
  vrijdag 24 april 2026 @ 09:33:45 #164
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220643580
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:30 schreef boegschroef het volgende:

[..]
14.476 :) Dat gaat ook wel de max zijn voor de 15kW omvormer denk ik, misschien dat ik hem de komende weken een keer zie aftoppen.
Lekker man. Ik kom niet verder dan 6 op de piek.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_220643642
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Lekker man. Ik kom niet verder dan 6 op de piek.
Ik haal met een dynamisch contract zelden de piek meer _O- want dat is mijn omvormer al lang af geslagen :9
pi_220643673
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:49 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik haal met een dynamisch contract zelden de piek meer _O- want dat is mijn omvormer al lang af geslagen :9
Voor mij was het gisteren een thuis werk dag, dus alles is in de auto en de thuisbatterijen gegaan. En ondertussen ook maar begonnen met het buitenzwembad te verwamen :o
  vrijdag 24 april 2026 @ 10:09:31 #167
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220643755
Oh... een zwembad verwarmen om de stroom kwijt te kunnen, wat een goed idee! :D
Eens vragen of de heren dat ook een interessant idee vinden, een zwembad :')
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 24 april 2026 @ 10:13:16 #168
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220643769
Zwembad???

Ik dacht meer aan een subtropisch zwemparadijs met capibara's en de hele mikmak.
Huilen dan.
  vrijdag 24 april 2026 @ 10:33:40 #169
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220643874
quote:
6s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:13 schreef Isdatzo het volgende:
Zwembad???

Ik dacht meer aan een subtropisch zwemparadijs met capibara's en de hele mikmak.
Zoveel panelen heb ik niet liggen :')
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220643912
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:33 schreef Leandra het volgende:

[..]
Zoveel panelen heb ik niet liggen :')
Waar blijft jouw rekensom waaruit blijkt dat een batterij gunstig is na salderen zoals jij aangaf? :)
  vrijdag 24 april 2026 @ 10:51:07 #171
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220643963
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:39 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Waar blijft jouw rekensom waaruit blijkt dat een batterij gunstig is na salderen zoals jij aangaf? :)
Waarom altijd dat toontje?
Dat ligt aan de kosten per kWh, de terugleververgoeding en de terugleverboete, en dan wil je dat ik een sommetje maak op basis van jouw cijfers?
Mijn cijfers zijn anders, ik betaal al wel een terugleverboete, maar nog niemand kan vertellen hoe hoog die gaat zijn na het einde van salderen.

Het enige dat ik stelde is dat we hier altijd roepen dat batterijen "niet rendabel" zijn, maar dat we dat vooral roepen omdat we kunnen salderen, in landen waar ze dat niet kunnen denken ze daar heel anders over.
En dus hoeven we het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Even los van het gegeven dan batterijen kunnen helpen met de stabiliteit van het net.

Plus, als dat ding 10 jaar meegaat en ik de kosten er in 8 jaar uit heb, het gewoon rendabel is.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 24 april 2026 @ 10:53:57 #172
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220643981
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:39 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ik kan het sommetje niet voor anderen maken, maar uit mijn rekensommetje voor mijn situatie blijkt dat m'n thuisbatterij zowel met als zonder salderen rendabel is.
Huilen dan.
pi_220643989
Ik heb het niet uitgerekend, ga ik ook niet doen.
Ik zie wel dat m'n woning en bijgebouw 24/7 op zonnestroom (uit batterij) draaien nu en dat is onbetaalbaar ;)
  vrijdag 24 april 2026 @ 11:00:10 #174
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220644027
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:53 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik kan het sommetje niet voor anderen maken, maar uit mijn rekensommetje voor mijn situatie blijkt dat m'n thuisbatterij zowel met als zonder salderen rendabel is.
Nou ja dit, net als stellen dat het honderden euro's per maand scheelt als je geen benzine (diesel) hoeft te tanken... ja, bij jou thuis misschien, maar ik tank niet voor honderden euro's per maand, en dus kan ik dat ook niet besparen door een EV voor de deur te zetten.
Want die daalt nog harder in waarde dan ik de batterij leeg rijd, met mijn 8.000 km per kaar, en dus ook maar amper vol kan laden en daarmee toch nog weer energie teruglever aan het net.
Hoewel ik vast meer ga rijden als dat milieuvriendelijker kan en het geen oude auto is waarmee je geen kleine eindjes wilt rijden maar gewoon een gebakje dat voor de deur staat.
Onnodige ritjes dan dus.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220644694
Morgen midden op de dag krijg je 20 ct per kWh erbij (voor zover je kunt salderen) _O-
  vrijdag 24 april 2026 @ 13:55:55 #176
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220644745
Dynamisch contractGENOT _O_

Vanavond tegen zo'n 40ct/kWh de accu's leegpompen, morgenmiddag 20ct/kWh krijgen om ze vol te laden, en morgenavond weer het net op pompen voor +-40ct/kWh.
Huilen dan.
pi_220644785
Mja ik laad de leaseauto 'gratis' op zonnestroom en ontvang daar 36ct per kWh voor (onze contract prijs).
Maar dat wil nog niet zeggen dat de auto rendabel is..
  vrijdag 24 april 2026 @ 14:06:52 #178
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220644795
Oké.
Huilen dan.
pi_220644803
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:51 schreef Leandra het volgende:

[..]
Waarom altijd dat toontje?
Dat ligt aan de kosten per kWh, de terugleververgoeding en de terugleverboete, en dan wil je dat ik een sommetje maak op basis van jouw cijfers?
Mijn cijfers zijn anders, ik betaal al wel een terugleverboete, maar nog niemand kan vertellen hoe hoog die gaat zijn na het einde van salderen.

Het enige dat ik stelde is dat we hier altijd roepen dat batterijen "niet rendabel" zijn, maar dat we dat vooral roepen omdat we kunnen salderen, in landen waar ze dat niet kunnen denken ze daar heel anders over.
En dus hoeven we het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Even los van het gegeven dan batterijen kunnen helpen met de stabiliteit van het net.

Plus, als dat ding 10 jaar meegaat en ik de kosten er in 8 jaar uit heb, het gewoon rendabel is.
Je hoeft je niet aangevallen te voelen, was alleen benieuwd omdat jij aangaf dat het rendabel is.
Terwijl op tweakers een heel topic erover loopt waarin de conclusie is dat het leuk voor de hobby is en niet meer dan dat.
Vandaar.

Dat laatste zou voor mij ook een argument zijn om er 1 aan te schaffen, het idee om zoveel mogelijk direct te verbruiken :).

[ Bericht 7% gewijzigd door Sport_Life op 24-04-2026 15:00:12 ]
  vrijdag 24 april 2026 @ 14:17:01 #180
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220644844
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 14:08 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Je hoeft je niet aangevallen te voelen, was alleen benieuwd omdat jij aangaf dat het rendabel is.
Terwijl op tweakers een heel topic erover loopt waarin de conclusie is dat het leuk voor de hobby is en niet meer dan dat.
Vandaar.
Vanaf half februari tot half/eind oktober kan ik (bijna) elke dag doorkomen met stroom vanaf het dak. Dat betekent dat ik meer dan 200 dagen van het jaar geen enkel kWh-tje hoef in te kopen.

De dagen dat ik dat wel moet, dan kan ik ze tegen het meest voordelige tarief inkopen. En als de spread afdoende groot is dan loont het ook om duur te verkopen.

Ik weet niet of jouw uitspraak over wat ze op Tweakers zeggen klopt, maar in mijn situatie (warmtepomp, all-electric huis) is het zeker rendabel. Het scheelt dat ik alles zelf aangelegd heb, maar óók als dat niet zo was.
Huilen dan.
pi_220644854
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 april 2026 13:55 schreef Isdatzo het volgende:
Dynamisch contractGENOT _O_

Vanavond tegen zo'n 40ct/kWh de accu's leegpompen, morgenmiddag 20ct/kWh krijgen om ze vol te laden, en morgenavond weer het net op pompen voor +-40ct/kWh.
Ik zie het nu ook morgen inderdaad -20 :o Zorgen dat de accu's leeg zijn om 11 uur :>

Op dit soort dagen heb je eigenlijk weinig aan je eigen zonnenpanelen, zelfs na salderen zou je in deze situatie nog geld krijgen.
  vrijdag 24 april 2026 @ 15:13:34 #182
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220645068
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 april 2026 14:17 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Vanaf half februari tot half/eind oktober kan ik (bijna) elke dag doorkomen met stroom vanaf het dak. Dat betekent dat ik meer dan 200 dagen van het jaar geen enkel kWh-tje hoef in te kopen.

De dagen dat ik dat wel moet, dan kan ik ze tegen het meest voordelige tarief inkopen. En als de spread afdoende groot is dan loont het ook om duur te verkopen.

Ik weet niet of jouw uitspraak over wat ze op Tweakers zeggen klopt, maar in mijn situatie (warmtepomp, all-electric huis) is het zeker rendabel. Het scheelt dat ik alles zelf aangelegd heb, maar óók als dat niet zo was.
Nou geen enkel... deze week (vanaf maandag), toch al wel 2,3 kWh ingekocht :')
Maar goed, die halve kWh per dag is idd te verwaarlozen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220647561
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 april 2026 14:17 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Hier ook all electric enzo (met hoog verbruik), maar dat is juist vrij goed te sturen, boiler gaat aan zoveel mogelijk als de zon schijnt, idem met de verwarming in het voor- en najaar (de wintermaanden pruttelt ie 24/7).

Ik heb nu een contract dat loopt tot 2030 waarbij ik per 2027 een kleine vergoeding krijg voor de stroom (dus geen teruglever boete).

Dan zou ik met 15kWh batterij ongeveer 15x0,22x 182,5 = ~600 euro besparen.
Kosten zijn 3800 dus ruim 6 jaar om terug te verdienen.
Zou ik eigenlijk nog de rente mee moeten nemen. (Of in mijn geval ~8% rendement op aandelen).

Een batterij lijkt me leuk om te hebben, maar krijg het helaas niet rond gerekend. Natuurlijk hoeft niet alles wat duurzaam is meteen geld op te leveren, dat snap ik ook wel. (Onze hele verbouwing om gasloos te worden verdient zich ook niet echt terug, maar levert wel veel comfort op en bovendien waarde verhoging voor de woning).

[ Bericht 2% gewijzigd door Sport_Life op 24-04-2026 22:57:52 ]
pi_220647713
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 22:11 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Zou ik eigenlijk nog de rente mee moeten nemen. (Of in mijn geval ~8% rendement op aandelen).

Zie het als "diversifiëren".
pi_220649549
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 14:18 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Ik zie het nu ook morgen inderdaad -20 :o Zorgen dat de accu's leeg zijn om 11 uur :>

Op dit soort dagen heb je eigenlijk weinig aan je eigen zonnenpanelen, zelfs na salderen zou je in deze situatie nog geld krijgen.
Heb in HA een automatisering gemaakt die de SMA omvormer knijpt naar 1% als de stroom incl btw en eb negatief is.

Batterijen en EV op dat moment vol laden.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_220649657
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 14:18 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Is effectief -10 toch doordat je standaard iets van 12 ct belasting hebt?

Ik baal wel dat m’n EV nu op 98% staat. In ieder geval vanmiddag tussen 1 en 4 de zonnepanelen uitschakelen en alles wat stroom verbruikt aanzetten.
pi_220651447
Morgen -47 cent _O-
pi_220653691
Ik heb het eindelijk voor elkaar dat mijn panelen uit gaan bij negatieve prijzen. Op de Solis kan dat eigenlijk alleen via DRM. Een relais op pin 5 en 6 van een rj45 en dan een instelling veranderen in het menu. Het uitzoeken wat de pincode van het menu is koste het meeste tijd.

De DRM functie is in Australië verplicht waardoor het op vrijwel elke omvormer is ingebouwd. Zelfs op een budget Solis dus.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220685036
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 19:28 schreef 215 het volgende:
Ik heb het eindelijk voor elkaar dat mijn panelen uit gaan bij negatieve prijzen. Op de Solis kan dat eigenlijk alleen via DRM. Een relais op pin 5 en 6 van een rj45 en dan een instelling veranderen in het menu. Het uitzoeken wat de pincode van het menu is koste het meeste tijd.

De DRM functie is in Australië verplicht waardoor het op vrijwel elke omvormer is ingebouwd. Zelfs op een budget Solis dus.
Solis pincode is 0010 toch?

Maar idd, je moet het maar net weten.

April zit er op, en deze heeft vorig jaar april zelfs overtroffen dankzij een uitzonderlijk mooie week op het einde.
91kWh per dag gemiddeld de laatste 10 dagen. Dus dat tikt wel aan.
2080kWh deze maand. Bijna net zoveel als heel kwartaal 1.

Ben benieuwd wat mei gaat doen, vorig jaar mei was mijn beste maand ooit.

Nog een laatste jaartje knallen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_220708753
Hoe je vrij eenvoudig je omvormer uit kan zetten als de stroomprijs negatief is:

In dit geval 2 omvormers.
Heb 15 seconden vertraging zitten op 1 omvormer, zodat ze niet gelijktijdig van 100 naar 0 gaan of 0 naar 100 gaan, al gaat dat in de praktijk toch wel met een curve.
pi_220708890
Ik gebruik de zonnedimmer app om mijn panelen te dimmen (Solis omvormer). Werkt top.
pi_220708936
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 21:04 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik gebruik de zonnedimmer app om mijn panelen te dimmen (Solis omvormer). Werkt top.
Als zoiets er is, is dat ook mooi natuurlijk :)

Voor wat oudere SolarEdge omvormers (of integratie in Homey Pro / Home Assistant) is deze manier ook bruikbaar.
pi_220709007
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 21:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als zoiets er is, is dat ook mooi natuurlijk :)

Voor wat oudere SolarEdge omvormers (of integratie in Homey Pro / Home Assistant) is deze manier ook bruikbaar.
Was ook vooral als aanvulling bedoeld! Elke manier die voor iemand werkt is een prima manier natuurlijk. Ik heb zelf geen home assistant of andere slimme shit en had ook weinig zin me enorm te verdiepen in hoe het op de omvormer zelf zou moeten oid, dus voor mij was het ideaal dat ik dat nu niet hoefde te regelen maar alsnog mijn panelen wel kan dimmen bij negatieve prijzen :) . Werkt met meerdere omvormers, niet met allemaal. Dus dacht, mochten er meer mensen zoals ik hier meelezen, dan is dit mss een tip waar ze ook wat mee kunnen.
pi_220713767
Voor wie een 3-fase SolarEdge omvormer heeft (of nog wil), ze zijn nu belachelijk goedkoop.

Je hebt voor rond de ¤150 een 4, 6, 7, 8, 9 of 10kWh model.

Zie bijvoorbeeld:
https://www.stralendgroen.nl/categorie/omvormers/solaredge

https://www.jenm-zonnepanelen.nl/nl/solaredge-se8k-omvormer-89963219.html

Denk dat het een combi is van teruglopende verkopen in het algemeen, meer vraag naar de "Home Hub" versie (voor thuisbatterijen) en uitgaande serie.

Maar alsnog leuk. Heb er 2 van 10kW besteld voor nieuwe woning, maar 1 nodig dus 1 op voorraad, mocht deze ooit stuk gaan als de garantie voorbij is.

Uiteraard nog wel optimizers nodig maar dit scheelt alvast ~¤900 op het totaal.
pi_220729520
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 15:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor wie een 3-fase SolarEdge omvormer heeft (of nog wil), ze zijn nu belachelijk goedkoop.

Zie bijvoorbeeld:

Denk dat het een combi is van teruglopende verkopen in het algemeen, meer vraag naar de "Home Hub" versie (voor thuisbatterijen) en uitgaande serie.

Maar alsnog leuk. Heb er 2 van 10kW besteld voor nieuwe woning, maar 1 nodig dus 1 op voorraad, mocht deze ooit stuk gaan als de garantie voorbij is.

Ja die non-hybride modellen slaan nergens meer op qua prijs.

Ik heb nog een 1 fase SE10000 liggen, homehub zie je zelf moet instlelen hoeveel kW (nieuwe type).
Maar daar gaan de 400V batterijen op, die verkopen wij niet.

Klant van ons had een hd wave 6000 die kapot ging, wij hebben nieuwe opgehangen en toen kregen we van SolarEdge deze, omdat de hd wave niet meer op voorraad is bij de fabriek.

Deze zijn iets meer waard, maar kom er maar eens vanaf.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_220730952
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 15:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

Zie bijvoorbeeld:

Heb ooit gelezen dat SolarEdge een omruilactie had (heeft?) waarbij de bestaande voor PV panelen kon worden ingeruild voor hybride modellen. Misschien zijn de retourexemplaren in die aanbieding geplempt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220731283
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 20:35 schreef blomke het volgende:

[..]
Heb ooit gelezen dat SolarEdge een omruilactie had (heeft?) waarbij de bestaande voor PV panelen kon worden ingeruild voor hybride modellen. Misschien zijn de retourexemplaren in die aanbieding geplempt.
Ik heb er al een paar binnen, zijn hagelnieuw.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-05-2026 21:23:30 ]
pi_220731342
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 17:36 schreef bambino het volgende:

[..]
Ja die non-hybride modellen slaan nergens meer op qua prijs.
Nee, inderdaad. En accu's + bijhorende omvormer heb ik al van GoodWe.

De SE10k ga ik ook flink terugschroeven in maximum vermogen (en dynamisch, afhankelijk van stroomprijs).
Leg wel 36 panelen bij, omdat het kan.

Aan de GoodWe hangen nu 24x 500Wp panelen op een plat dak, dus die liggen vrij vlak.
Daarom ga ik ook nog voor 2x 18 panelen op oost-west op een schuin dak (moet eerst nog vervangen worden, evenals ~5.000 dakpannen) aan die SE10k.

quote:
Ik heb nog een 1 fase SE10000 liggen, homehub zie je zelf moet instlelen hoeveel kW (nieuwe type).
Maar daar gaan de 400V batterijen op, die verkopen wij niet.
10kW op 1-fase is wel vaag, voor Nederland dan.

quote:
Klant van ons had een hd wave 6000 die kapot ging, wij hebben nieuwe opgehangen en toen kregen we van SolarEdge deze, omdat de hd wave niet meer op voorraad is bij de fabriek.

Deze zijn iets meer waard, maar kom er maar eens vanaf.
Ok, dus die HD Wave gaan er ook uit dan wss?

Heb trouwens een 2e hands defecte SE5k met display gekocht (dus nog de grote versie) voor een paar tientjes.
Die ga ik leeghalen en een scharnier aan maken met magneetsluitingen en dan gebruiken als sleutelkastje.

Paar fake kabels er aan, werkschakelaar eronder, sticker "hoogspanning", knipperende LED en niemand die daar in gaat kijken _O-
Moet wel ff nep inbusboutjes er op lijmen, stukje afzagen denk ik.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-05-2026 21:30:37 ]
  woensdag 6 mei 2026 @ 22:29:56 #199
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_220732020
Holy, dat is wel interessant. Staat nog op de planning om hier 30 panelen op het dak te gooien. Maar als ik het goed begrijp werken deze omvormers niet in een systeem met thuisaccu? Of zou dat prima kunnen met bijv. een Victron systeem? Ik hoef niet perse in een solaredge ecosysteem te zitten ofzo.
pi_220732159
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 22:29 schreef bleiblei het volgende:
Holy, dat is wel interessant. Staat nog op de planning om hier 30 panelen op het dak te gooien. Maar als ik het goed begrijp werken deze omvormers niet in een systeem met thuisaccu?
Zover ik weet niet, het zijn gewoon prima PV-omvormers, heb 2 van de voorgangers in m'n oude woning (garage) hangen en die doen het beiden nog prima na 8 jaar. Geen enkel probleem mee gehad, ook niet met de optimizers (P370 optimizer is aardig probleemvrij geloof ik).

Voor m'n nieuwe dak ga ik voor 400Wp panelen (ivm de maatvoering, 500Wp zijn te groot om 2 rijen te maken) en die combineer ik met S500 of S500B optimizers.

quote:
Of zou dat prima kunnen met bijv. een Victron systeem? Ik hoef niet perse in een solaredge ecosysteem te zitten ofzo.
Het is het meest efficiënt om je DC uit je panelen (bijna) direct als DC in je batterijen te stoppen, dat geeft de minste conversieverliezen. Met 2 omvormers zou je van DC uit je panelen naar AC gaan in je huisinstallatie en dan van die AC weer naar DC in je batterijen.

Dat heb ik straks ook maar aangezien er 36 panelen bijkomen en ik de omvormer sowieso afknijp (en dus rendement weggooi) kan ik me daar niet echt druk over maken. Het gaat me vooral om zo lang mogelijk in het jaar zelfvoorzienend te zijn / eigen verbruik hoger te krijgen.

Daarnaast is het ook wat compacter om 1 omvormer te hebben verschillende bakjes.

Maar in mijn geval komt de SolarEdge omvormer toch al in de woning, terwijl de rest in het bijgebouw hangt / staat. Er is wel een dikke 3-fase grondkabel aangelegd alvast, met het oog op die uitbreiding.

In 1 ecosysteem zitten kan handig zijn, dan heb je omvormer, batterijen, laadpaal, allemaal van 1 merk.
Dat kan fijn zijn.

Maar het maakt je ook iets afhankelijker.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-05-2026 23:01:27 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')