Nou ik moet zeggen dat ik regelmatig overdag weg ben met de auto. Overdag laden lukt vaak maar voor een paar uur, en dan nog leveren mijn panelen ergens tussen de 1 en 1,5 KW. Mijn granny lader doet 3,5 KW. Een laadbeurt is dus iets van tien uur.quote:Op donderdag 23 april 2026 18:47 schreef Sport_Life het volgende:
Ik heb 2 EV's (1 plugin en 1 volledige elektrische) met beide een eigen laadpaal/oprit en van maart tm oktober kunnen we bijna 100% laden via de pv panelen. En nooit meer tanken.. (af en toe voor de plugin).
Ik heb een hele mooie Saab Cabrio van 27 jaar oud en we rijden amper 8.000 km per jaar, dus vooralsnog hebben we helemaal geen andere auto nodig.quote:Op donderdag 23 april 2026 18:47 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Dan snap ik niet waarom je pas een EV neemt zodra je bidirectioneel kan laden.
Ik heb 2 EV's (1 plugin en 1 volledige elektrische) met beide een eigen laadpaal/oprit en van maart tm oktober kunnen we bijna 100% laden via de pv panelen. En nooit meer tanken.. (af en toe voor de plugin).
Scheelt echt honderden euro's per maand, veel meer dan het rendement op een batterij.
De enige keerzijde is dat je auto wel aan vervanging toe moet zijn , een auto van 4-5 jaar oud is zonde om in in te wisselen . Onze plugin is 3 jaar oud dus die blijft voorlopig nog wel .
Ja dan snap ik dat je de auto niet gaat vervangen voorlopig.quote:Op donderdag 23 april 2026 22:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb een hele mooie Saab Cabrio van 27 jaar oud en we rijden amper 8.000 km per jaar, dus vooralsnog hebben we helemaal geen andere auto nodig.
Vandaar dat ik pas aan een EV wil als die bidirectioneel kan laden.
Qua kosten scheelt het dus ongeveer 1 volle tank per maand, wel een dure tank, want er gaat V-Power in, maar goed, dat heb je nou eenmaal met oude auto's
Toen we haar kochten zei ik "ik wil er over 10 jaar nog steeds in rijden" en dat zeg ik nu (bijna 12 jaar later) ook nog, dus in principe wordt die bidirectionele EV een tweede auto, en dus soort van thuisbatterij op wielen, want als het aan mij ligt blijven we deze auto nog heel lang rijden, en voor de km per jaar hebben we geen 2de auto nodig.
Dat kan meevallen na 5 jaar.quote:Op donderdag 23 april 2026 23:18 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ja dan snap ik dat je de auto niet gaat vervangen voorlopig.
Bidirectioneel laden vraag ik me af hoe dat zit met de accu capaciteit na 5 jaar..
Daar is allang ervaring mee joh, we doen wel altijd alsof we hier het wiel opnieuw moeten uitvinden, maar in Japan is men al jaren bezig met bidirectioneel laden.quote:Op donderdag 23 april 2026 23:18 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ja dan snap ik dat je de auto niet gaat vervangen voorlopig.
Bidirectioneel laden vraag ik me af hoe dat zit met de accu capaciteit na 5 jaar..
In Nederland zijn ze te bang dat je thuis de stroom van je werkgever gebruikt om 's nachts je woning van stroom te voorzien, vermoed ik.quote:Op donderdag 23 april 2026 23:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daar is allang ervaring mee joh, we doen wel altijd alsof we hier het wiel opnieuw moeten uitvinden, maar in Japan is men al jaren bezig met bidirectioneel laden.
Geschiedenis van bidirectioneel laden https://share.google/jjtlNt3Bnv0r9twVu
Japan heeft na Fukushima het bidirectioneel laden verplicht gesteld voor EV's met CHAdeMO-stekker.
Welke auto kan bidirectioneel laden? 15 merken onder de loep https://share.google/KDAS8nBmbRg4oHWuh
Ja idd.quote:Op donderdag 23 april 2026 23:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In Nederland zijn ze te bang dat je thuis de stroom van je werkgever gebruikt om 's nachts je woning van stroom te voorzien, vermoed ik.
Dan ben ik wel benieuwd naar de rekensom (na salderen).quote:Op donderdag 23 april 2026 23:45 schreef Leandra het volgende:
Net als met thuisbatterijen overigens, je hoort jarenlang dat ze "niet rendabel" zijn, terwijl mensen in Duitsland en België al jaren thuisbatterijen hebben.
De enige reden dat ze in NL "niet rendabel" zijn, is omdat we kunnen salderen, zodra je niet meer kunt salderen is wel of niet rendabel een heel andere som.
Dat heeft niet met de batterijen te maken, maar puur met het feit dat we al gratis geld kregen voor onze teruggeleverde stroom.
@:Jan_Onderwater heeft volgens mij in Duitsland ook al jaren een thuisbatterij.
Wij ook.quote:Op donderdag 23 april 2026 23:45 schreef Leandra het volgende:
@:Jan_Onderwater heeft volgens mij in Duitsland ook al jaren een thuisbatterij.
Lol, 14+ kW ofzo op de piek.quote:Op vrijdag 24 april 2026 09:12 schreef boegschroef het volgende:
Mijn eerste dag dit jaar boven de 100kWh![]()
[ afbeelding ]
14.476quote:
Lekker man. Ik kom niet verder dan 6 op de piek.quote:Op vrijdag 24 april 2026 09:30 schreef boegschroef het volgende:
[..]
14.476Dat gaat ook wel de max zijn voor de 15kW omvormer denk ik, misschien dat ik hem de komende weken een keer zie aftoppen.
Ik haal met een dynamisch contract zelden de piek meerquote:Op vrijdag 24 april 2026 09:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Lekker man. Ik kom niet verder dan 6 op de piek.
Voor mij was het gisteren een thuis werk dag, dus alles is in de auto en de thuisbatterijen gegaan. En ondertussen ook maar begonnen met het buitenzwembad te verwamenquote:Op vrijdag 24 april 2026 09:49 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik haal met een dynamisch contract zelden de piek meerwant dat is mijn omvormer al lang af geslagen
Waar blijft jouw rekensom waaruit blijkt dat een batterij gunstig is na salderen zoals jij aangaf?quote:
Waarom altijd dat toontje?quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:39 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Waar blijft jouw rekensom waaruit blijkt dat een batterij gunstig is na salderen zoals jij aangaf?
Ik kan het sommetje niet voor anderen maken, maar uit mijn rekensommetje voor mijn situatie blijkt dat m'n thuisbatterij zowel met als zonder salderen rendabel is.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:39 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Waar blijft jouw rekensom waaruit blijkt dat een batterij gunstig is na salderen zoals jij aangaf?
Nou ja dit, net als stellen dat het honderden euro's per maand scheelt als je geen benzine (diesel) hoeft te tanken... ja, bij jou thuis misschien, maar ik tank niet voor honderden euro's per maand, en dus kan ik dat ook niet besparen door een EV voor de deur te zetten.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik kan het sommetje niet voor anderen maken, maar uit mijn rekensommetje voor mijn situatie blijkt dat m'n thuisbatterij zowel met als zonder salderen rendabel is.
Je hoeft je niet aangevallen te voelen, was alleen benieuwd omdat jij aangaf dat het rendabel is.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarom altijd dat toontje?
Dat ligt aan de kosten per kWh, de terugleververgoeding en de terugleverboete, en dan wil je dat ik een sommetje maak op basis van jouw cijfers?
Mijn cijfers zijn anders, ik betaal al wel een terugleverboete, maar nog niemand kan vertellen hoe hoog die gaat zijn na het einde van salderen.
Het enige dat ik stelde is dat we hier altijd roepen dat batterijen "niet rendabel" zijn, maar dat we dat vooral roepen omdat we kunnen salderen, in landen waar ze dat niet kunnen denken ze daar heel anders over.
En dus hoeven we het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Even los van het gegeven dan batterijen kunnen helpen met de stabiliteit van het net.
Plus, als dat ding 10 jaar meegaat en ik de kosten er in 8 jaar uit heb, het gewoon rendabel is.
Vanaf half februari tot half/eind oktober kan ik (bijna) elke dag doorkomen met stroom vanaf het dak. Dat betekent dat ik meer dan 200 dagen van het jaar geen enkel kWh-tje hoef in te kopen.quote:Op vrijdag 24 april 2026 14:08 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Je hoeft je niet aangevallen te voelen, was alleen benieuwd omdat jij aangaf dat het rendabel is.
Terwijl op tweakers een heel topic erover loopt waarin de conclusie is dat het leuk voor de hobby is en niet meer dan dat.
Vandaar.
Ik zie het nu ook morgen inderdaad -20quote:Op vrijdag 24 april 2026 13:55 schreef Isdatzo het volgende:
Dynamisch contractGENOT![]()
Vanavond tegen zo'n 40ct/kWh de accu's leegpompen, morgenmiddag 20ct/kWh krijgen om ze vol te laden, en morgenavond weer het net op pompen voor +-40ct/kWh.
Nou geen enkel... deze week (vanaf maandag), toch al wel 2,3 kWh ingekochtquote:Op vrijdag 24 april 2026 14:17 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Vanaf half februari tot half/eind oktober kan ik (bijna) elke dag doorkomen met stroom vanaf het dak. Dat betekent dat ik meer dan 200 dagen van het jaar geen enkel kWh-tje hoef in te kopen.
De dagen dat ik dat wel moet, dan kan ik ze tegen het meest voordelige tarief inkopen. En als de spread afdoende groot is dan loont het ook om duur te verkopen.
Ik weet niet of jouw uitspraak over wat ze op Tweakers zeggen klopt, maar in mijn situatie (warmtepomp, all-electric huis) is het zeker rendabel. Het scheelt dat ik alles zelf aangelegd heb, maar óók als dat niet zo was.
Hier ook all electric enzo (met hoog verbruik), maar dat is juist vrij goed te sturen, boiler gaat aan zoveel mogelijk als de zon schijnt, idem met de verwarming in het voor- en najaar (de wintermaanden pruttelt ie 24/7).quote:Op vrijdag 24 april 2026 14:17 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Vanaf half februari tot half/eind oktober kan ik (bijna) elke dag doorkomen met stroom vanaf het dak. Dat betekent dat ik meer dan 200 dagen van het jaar geen enkel kWh-tje hoef in te kopen.
De dagen dat ik dat wel moet, dan kan ik ze tegen het meest voordelige tarief inkopen. En als de spread afdoende groot is dan loont het ook om duur te verkopen.
Ik weet niet of jouw uitspraak over wat ze op Tweakers zeggen klopt, maar in mijn situatie (warmtepomp, all-electric huis) is het zeker rendabel. Het scheelt dat ik alles zelf aangelegd heb, maar óók als dat niet zo was.
Zie het als "diversifiëren".quote:Op vrijdag 24 april 2026 22:11 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Zou ik eigenlijk nog de rente mee moeten nemen. (Of in mijn geval ~8% rendement op aandelen).
Heb in HA een automatisering gemaakt die de SMA omvormer knijpt naar 1% als de stroom incl btw en eb negatief is.quote:Op vrijdag 24 april 2026 14:18 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik zie het nu ook morgen inderdaad -20Zorgen dat de accu's leeg zijn om 11 uur :>
Op dit soort dagen heb je eigenlijk weinig aan je eigen zonnenpanelen, zelfs na salderen zou je in deze situatie nog geld krijgen.
Is effectief -10 toch doordat je standaard iets van 12 ct belasting hebt?quote:Op vrijdag 24 april 2026 14:18 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik zie het nu ook morgen inderdaad -20Zorgen dat de accu's leeg zijn om 11 uur :>
Op dit soort dagen heb je eigenlijk weinig aan je eigen zonnenpanelen, zelfs na salderen zou je in deze situatie nog geld krijgen.
Solis pincode is 0010 toch?quote:Op zaterdag 25 april 2026 19:28 schreef 215 het volgende:
Ik heb het eindelijk voor elkaar dat mijn panelen uit gaan bij negatieve prijzen. Op de Solis kan dat eigenlijk alleen via DRM. Een relais op pin 5 en 6 van een rj45 en dan een instelling veranderen in het menu. Het uitzoeken wat de pincode van het menu is koste het meeste tijd.
De DRM functie is in Australië verplicht waardoor het op vrijwel elke omvormer is ingebouwd. Zelfs op een budget Solis dus.
Als zoiets er is, is dat ook mooi natuurlijkquote:Op zondag 3 mei 2026 21:04 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik gebruik de zonnedimmer app om mijn panelen te dimmen (Solis omvormer). Werkt top.
Was ook vooral als aanvulling bedoeld! Elke manier die voor iemand werkt is een prima manier natuurlijk. Ik heb zelf geen home assistant of andere slimme shit en had ook weinig zin me enorm te verdiepen in hoe het op de omvormer zelf zou moeten oid, dus voor mij was het ideaal dat ik dat nu niet hoefde te regelen maar alsnog mijn panelen wel kan dimmen bij negatieve prijzenquote:Op zondag 3 mei 2026 21:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als zoiets er is, is dat ook mooi natuurlijk![]()
Voor wat oudere SolarEdge omvormers (of integratie in Homey Pro / Home Assistant) is deze manier ook bruikbaar.
Ja die non-hybride modellen slaan nergens meer op qua prijs.quote:Op maandag 4 mei 2026 15:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor wie een 3-fase SolarEdge omvormer heeft (of nog wil), ze zijn nu belachelijk goedkoop.
Je hebt voor rond de ¤150 een 4, 6, 7, 8, 9 of 10kWh model.
Zie bijvoorbeeld:
https://www.stralendgroen.nl/categorie/omvormers/solaredge
https://www.jenm-zonnepanelen.nl/nl/solaredge-se8k-omvormer-89963219.html
Denk dat het een combi is van teruglopende verkopen in het algemeen, meer vraag naar de "Home Hub" versie (voor thuisbatterijen) en uitgaande serie.
Maar alsnog leuk. Heb er 2 van 10kW besteld voor nieuwe woning, maar 1 nodig dus 1 op voorraad, mocht deze ooit stuk gaan als de garantie voorbij is.
Uiteraard nog wel optimizers nodig maar dit scheelt alvast ~¤900 op het totaal.
Heb ooit gelezen dat SolarEdge een omruilactie had (heeft?) waarbij de bestaande voor PV panelen kon worden ingeruild voor hybride modellen. Misschien zijn de retourexemplaren in die aanbieding geplempt.quote:Op maandag 4 mei 2026 15:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor wie een 3-fase SolarEdge omvormer heeft (of nog wil), ze zijn nu belachelijk goedkoop.
Je hebt voor rond de ¤150 een 4, 6, 7, 8, 9 of 10kWh model.
Zie bijvoorbeeld:
https://www.stralendgroen.nl/categorie/omvormers/solaredge
https://www.jenm-zonnepanelen.nl/nl/solaredge-se8k-omvormer-89963219.html
Denk dat het een combi is van teruglopende verkopen in het algemeen, meer vraag naar de "Home Hub" versie (voor thuisbatterijen) en uitgaande serie.
Maar alsnog leuk. Heb er 2 van 10kW besteld voor nieuwe woning, maar 1 nodig dus 1 op voorraad, mocht deze ooit stuk gaan als de garantie voorbij is.
Uiteraard nog wel optimizers nodig maar dit scheelt alvast ~¤900 op het totaal.
Ik heb er al een paar binnen, zijn hagelnieuw.quote:Op woensdag 6 mei 2026 20:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Heb ooit gelezen dat SolarEdge een omruilactie had (heeft?) waarbij de bestaande voor PV panelen kon worden ingeruild voor hybride modellen. Misschien zijn de retourexemplaren in die aanbieding geplempt.
Nee, inderdaad. En accu's + bijhorende omvormer heb ik al van GoodWe.quote:Op woensdag 6 mei 2026 17:36 schreef bambino het volgende:
[..]
Ja die non-hybride modellen slaan nergens meer op qua prijs.
10kW op 1-fase is wel vaag, voor Nederland dan.quote:Ik heb nog een 1 fase SE10000 liggen, homehub zie je zelf moet instlelen hoeveel kW (nieuwe type).
Maar daar gaan de 400V batterijen op, die verkopen wij niet.
Ok, dus die HD Wave gaan er ook uit dan wss?quote:Klant van ons had een hd wave 6000 die kapot ging, wij hebben nieuwe opgehangen en toen kregen we van SolarEdge deze, omdat de hd wave niet meer op voorraad is bij de fabriek.
Deze zijn iets meer waard, maar kom er maar eens vanaf.
Zover ik weet niet, het zijn gewoon prima PV-omvormers, heb 2 van de voorgangers in m'n oude woning (garage) hangen en die doen het beiden nog prima na 8 jaar. Geen enkel probleem mee gehad, ook niet met de optimizers (P370 optimizer is aardig probleemvrij geloof ik).quote:Op woensdag 6 mei 2026 22:29 schreef bleiblei het volgende:
Holy, dat is wel interessant. Staat nog op de planning om hier 30 panelen op het dak te gooien. Maar als ik het goed begrijp werken deze omvormers niet in een systeem met thuisaccu?
Het is het meest efficiënt om je DC uit je panelen (bijna) direct als DC in je batterijen te stoppen, dat geeft de minste conversieverliezen. Met 2 omvormers zou je van DC uit je panelen naar AC gaan in je huisinstallatie en dan van die AC weer naar DC in je batterijen.quote:Of zou dat prima kunnen met bijv. een Victron systeem? Ik hoef niet perse in een solaredge ecosysteem te zitten ofzo.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |