abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220642015
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 18:47 schreef Sport_Life het volgende:

Ik heb 2 EV's (1 plugin en 1 volledige elektrische) met beide een eigen laadpaal/oprit en van maart tm oktober kunnen we bijna 100% laden via de pv panelen. En nooit meer tanken.. (af en toe voor de plugin).

Nou ik moet zeggen dat ik regelmatig overdag weg ben met de auto. Overdag laden lukt vaak maar voor een paar uur, en dan nog leveren mijn panelen ergens tussen de 1 en 1,5 KW. Mijn granny lader doet 3,5 KW. Een laadbeurt is dus iets van tien uur.

Ik heb wel een thuisbatterij en vandaag heb ik inderdaad een paar KWh uit de batterij in de auto gedaan maar een batterij waarmee je de auto substantieel op kunt laden kost toch wel een aardig kapitaaltje. Stel dat ik daar (optimistisch) vijftig keer per jaar mee zou kunnen laden Dan levert dat +- 375 Euro op maar de investering gaat al snel richting 6000 Euro. Daar moet ik toch nog een nachtje over slapen denk ik.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  donderdag 23 april 2026 @ 22:25:14 #152
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220642406
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 18:47 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Dan snap ik niet waarom je pas een EV neemt zodra je bidirectioneel kan laden.

Ik heb 2 EV's (1 plugin en 1 volledige elektrische) met beide een eigen laadpaal/oprit en van maart tm oktober kunnen we bijna 100% laden via de pv panelen. En nooit meer tanken.. (af en toe voor de plugin).

Scheelt echt honderden euro's per maand, veel meer dan het rendement op een batterij.
De enige keerzijde is dat je auto wel aan vervanging toe moet zijn , een auto van 4-5 jaar oud is zonde om in in te wisselen . Onze plugin is 3 jaar oud dus die blijft voorlopig nog wel .
Ik heb een hele mooie Saab Cabrio van 27 jaar oud en we rijden amper 8.000 km per jaar, dus vooralsnog hebben we helemaal geen andere auto nodig.
Vandaar dat ik pas aan een EV wil als die bidirectioneel kan laden.

Qua kosten scheelt het dus ongeveer 1 volle tank per maand, wel een dure tank, want er gaat V-Power in, maar goed, dat heb je nou eenmaal met oude auto's :D
Toen we haar kochten zei ik "ik wil er over 10 jaar nog steeds in rijden" en dat zeg ik nu (bijna 12 jaar later) ook nog, dus in principe wordt die bidirectionele EV een tweede auto, en dus soort van thuisbatterij op wielen, want als het aan mij ligt blijven we deze auto nog heel lang rijden, en voor de km per jaar hebben we geen 2de auto nodig.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220642632
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 22:25 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik heb een hele mooie Saab Cabrio van 27 jaar oud en we rijden amper 8.000 km per jaar, dus vooralsnog hebben we helemaal geen andere auto nodig.
Vandaar dat ik pas aan een EV wil als die bidirectioneel kan laden.

Qua kosten scheelt het dus ongeveer 1 volle tank per maand, wel een dure tank, want er gaat V-Power in, maar goed, dat heb je nou eenmaal met oude auto's :D
Toen we haar kochten zei ik "ik wil er over 10 jaar nog steeds in rijden" en dat zeg ik nu (bijna 12 jaar later) ook nog, dus in principe wordt die bidirectionele EV een tweede auto, en dus soort van thuisbatterij op wielen, want als het aan mij ligt blijven we deze auto nog heel lang rijden, en voor de km per jaar hebben we geen 2de auto nodig.
Ja dan snap ik dat je de auto niet gaat vervangen voorlopig.
Bidirectioneel laden vraag ik me af hoe dat zit met de accu capaciteit na 5 jaar..
pi_220642709
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 23:18 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ja dan snap ik dat je de auto niet gaat vervangen voorlopig.
Bidirectioneel laden vraag ik me af hoe dat zit met de accu capaciteit na 5 jaar..
Dat kan meevallen na 5 jaar.

Een EV-accu is doorgaans zo'n 60-70kWh.
Als je voor een gemiddelde nacht zo'n 5kWh nodig hebt dan gebruik je dus ongeveer 1/13e laadcyclus per dag, ofwel 0,077 laadcyclus per dag.

Dat zijn 28 volledige laadcycli per jaar.

Als je EV een LiFoPO4 accu heeft zou je zo'n 3.000 tot 5.000 laadcycli moeten halen.
Een EV met Lithium-Ion accu zou zo'n 1.500 laadcycli moeten halen.

In de winter verbruik je misschien meer stroom met een warmtepomp maar dan is het nut voor V2G minder groot, je kan dan toch niet met je panelen laden.
Dus ja, op zich.

Maar gezien het tempo waarin accu capaciteit goedkoper wordt, zou ik een thuisbatterij neerzetten.
Het gaat net als met zonnepanelen, enkele jaren geleden betaalde je nog ¤200 voor een 300Wp paneel, nu tel je ¤70 neer voor een 500Wp paneel.
  donderdag 23 april 2026 @ 23:41:19 #155
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220642719
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 23:18 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ja dan snap ik dat je de auto niet gaat vervangen voorlopig.
Bidirectioneel laden vraag ik me af hoe dat zit met de accu capaciteit na 5 jaar..
Daar is allang ervaring mee joh, we doen wel altijd alsof we hier het wiel opnieuw moeten uitvinden, maar in Japan is men al jaren bezig met bidirectioneel laden.
Geschiedenis van bidirectioneel laden https://share.google/jjtlNt3Bnv0r9twVu

Japan heeft na Fukushima het bidirectioneel laden verplicht gesteld voor EV's met CHAdeMO-stekker.
Welke auto kan bidirectioneel laden? 15 merken onder de loep https://share.google/KDAS8nBmbRg4oHWuh
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220642725
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 23:41 schreef Leandra het volgende:

[..]
Daar is allang ervaring mee joh, we doen wel altijd alsof we hier het wiel opnieuw moeten uitvinden, maar in Japan is men al jaren bezig met bidirectioneel laden.
Geschiedenis van bidirectioneel laden https://share.google/jjtlNt3Bnv0r9twVu

Japan heeft na Fukushima het bidirectioneel laden verplicht gesteld voor EV's met CHAdeMO-stekker.
Welke auto kan bidirectioneel laden? 15 merken onder de loep https://share.google/KDAS8nBmbRg4oHWuh
In Nederland zijn ze te bang dat je thuis de stroom van je werkgever gebruikt om 's nachts je woning van stroom te voorzien, vermoed ik.
  donderdag 23 april 2026 @ 23:45:28 #157
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220642729
Net als met thuisbatterijen overigens, je hoort jarenlang dat ze "niet rendabel" zijn, terwijl mensen in Duitsland en België al jaren thuisbatterijen hebben.

De enige reden dat ze in NL "niet rendabel" zijn, is omdat we kunnen salderen, zodra je niet meer kunt salderen is wel of niet rendabel een heel andere som.
Dat heeft niet met de batterijen te maken, maar puur met het feit dat we al gratis geld kregen voor onze teruggeleverde stroom.

@Jan_Onderwater heeft volgens mij in Duitsland ook al jaren een thuisbatterij.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 23 april 2026 @ 23:47:44 #158
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220642734
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 23:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In Nederland zijn ze te bang dat je thuis de stroom van je werkgever gebruikt om 's nachts je woning van stroom te voorzien, vermoed ik.
Ja idd.
Hoewel ik ook 100% zeker weet dat we er topics over gaan krijgen zodra bidirectioneel laden idd mogelijk is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220642754
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 23:45 schreef Leandra het volgende:
Net als met thuisbatterijen overigens, je hoort jarenlang dat ze "niet rendabel" zijn, terwijl mensen in Duitsland en België al jaren thuisbatterijen hebben.

De enige reden dat ze in NL "niet rendabel" zijn, is omdat we kunnen salderen, zodra je niet meer kunt salderen is wel of niet rendabel een heel andere som.
Dat heeft niet met de batterijen te maken, maar puur met het feit dat we al gratis geld kregen voor onze teruggeleverde stroom.

@:Jan_Onderwater heeft volgens mij in Duitsland ook al jaren een thuisbatterij.
Dan ben ik wel benieuwd naar de rekensom (na salderen).
Ik heb een tarief van 22ct (tot 2030), in de maanden december en januari een overschot van resp. 14kWh en 24kWh , dat levert dan 8 euro op. Vanaf maart kunnen we dus alles in de auto's kwijt en dan zouden we de nachten kunnen overbruggen. Ca 2kWh per nacht = 44ct.

Ik kan het nog niet helemaal rond krijgen.
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 24 april 2026 @ 06:43:53 #160
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_220643082
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 23:45 schreef Leandra het volgende:
@:Jan_Onderwater heeft volgens mij in Duitsland ook al jaren een thuisbatterij.
Wij ook.
pi_220643471
Mijn eerste dag dit jaar boven de 100kWh *O*

Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220643523
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:12 schreef boegschroef het volgende:
Mijn eerste dag dit jaar boven de 100kWh *O*

[ afbeelding ]
Lol, 14+ kW ofzo op de piek.
pi_220643564
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:24 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Lol, 14+ kW ofzo op de piek.
14.476 :) Dat gaat ook wel de max zijn voor de 15kW omvormer denk ik, misschien dat ik hem de komende weken een keer zie aftoppen.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220643580
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:30 schreef boegschroef het volgende:

[..]
14.476 :) Dat gaat ook wel de max zijn voor de 15kW omvormer denk ik, misschien dat ik hem de komende weken een keer zie aftoppen.
Lekker man. Ik kom niet verder dan 6 op de piek.
pi_220643642
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Lekker man. Ik kom niet verder dan 6 op de piek.
Ik haal met een dynamisch contract zelden de piek meer _O- want dat is mijn omvormer al lang af geslagen :9
pi_220643673
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:49 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik haal met een dynamisch contract zelden de piek meer _O- want dat is mijn omvormer al lang af geslagen :9
Voor mij was het gisteren een thuis werk dag, dus alles is in de auto en de thuisbatterijen gegaan. En ondertussen ook maar begonnen met het buitenzwembad te verwamen :o
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  vrijdag 24 april 2026 @ 10:09:31 #167
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220643755
Oh... een zwembad verwarmen om de stroom kwijt te kunnen, wat een goed idee! :D
Eens vragen of de heren dat ook een interessant idee vinden, een zwembad :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 24 april 2026 @ 10:13:16 #168
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220643769
Zwembad???

Ik dacht meer aan een subtropisch zwemparadijs met capibara's en de hele mikmak.
Huilen dan.
  vrijdag 24 april 2026 @ 10:33:40 #169
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220643874
quote:
6s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:13 schreef Isdatzo het volgende:
Zwembad???

Ik dacht meer aan een subtropisch zwemparadijs met capibara's en de hele mikmak.
Zoveel panelen heb ik niet liggen :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220643912
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:33 schreef Leandra het volgende:

[..]
Zoveel panelen heb ik niet liggen :')
Waar blijft jouw rekensom waaruit blijkt dat een batterij gunstig is na salderen zoals jij aangaf? :)
  vrijdag 24 april 2026 @ 10:51:07 #171
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220643963
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:39 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Waar blijft jouw rekensom waaruit blijkt dat een batterij gunstig is na salderen zoals jij aangaf? :)
Waarom altijd dat toontje?
Dat ligt aan de kosten per kWh, de terugleververgoeding en de terugleverboete, en dan wil je dat ik een sommetje maak op basis van jouw cijfers?
Mijn cijfers zijn anders, ik betaal al wel een terugleverboete, maar nog niemand kan vertellen hoe hoog die gaat zijn na het einde van salderen.

Het enige dat ik stelde is dat we hier altijd roepen dat batterijen "niet rendabel" zijn, maar dat we dat vooral roepen omdat we kunnen salderen, in landen waar ze dat niet kunnen denken ze daar heel anders over.
En dus hoeven we het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Even los van het gegeven dan batterijen kunnen helpen met de stabiliteit van het net.

Plus, als dat ding 10 jaar meegaat en ik de kosten er in 8 jaar uit heb, het gewoon rendabel is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 24 april 2026 @ 10:53:57 #172
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220643981
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:39 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Waar blijft jouw rekensom waaruit blijkt dat een batterij gunstig is na salderen zoals jij aangaf? :)
Ik kan het sommetje niet voor anderen maken, maar uit mijn rekensommetje voor mijn situatie blijkt dat m'n thuisbatterij zowel met als zonder salderen rendabel is.
Huilen dan.
pi_220643989
Ik heb het niet uitgerekend, ga ik ook niet doen.
Ik zie wel dat m'n woning en bijgebouw 24/7 op zonnestroom (uit batterij) draaien nu en dat is onbetaalbaar ;)
  vrijdag 24 april 2026 @ 11:00:10 #174
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220644027
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:53 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik kan het sommetje niet voor anderen maken, maar uit mijn rekensommetje voor mijn situatie blijkt dat m'n thuisbatterij zowel met als zonder salderen rendabel is.
Nou ja dit, net als stellen dat het honderden euro's per maand scheelt als je geen benzine (diesel) hoeft te tanken... ja, bij jou thuis misschien, maar ik tank niet voor honderden euro's per maand, en dus kan ik dat ook niet besparen door een EV voor de deur te zetten.
Want die daalt nog harder in waarde dan ik de batterij leeg rijd, met mijn 8.000 km per kaar, en dus ook maar amper vol kan laden en daarmee toch nog weer energie teruglever aan het net.
Hoewel ik vast meer ga rijden als dat milieuvriendelijker kan en het geen oude auto is waarmee je geen kleine eindjes wilt rijden maar gewoon een gebakje dat voor de deur staat.
Onnodige ritjes dan dus.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220644694
Morgen midden op de dag krijg je 20 ct per kWh erbij (voor zover je kunt salderen) _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')