Je hoeft je niet aangevallen te voelen, was alleen benieuwd omdat jij aangaf dat het rendabel is.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarom altijd dat toontje?
Dat ligt aan de kosten per kWh, de terugleververgoeding en de terugleverboete, en dan wil je dat ik een sommetje maak op basis van jouw cijfers?
Mijn cijfers zijn anders, ik betaal al wel een terugleverboete, maar nog niemand kan vertellen hoe hoog die gaat zijn na het einde van salderen.
Het enige dat ik stelde is dat we hier altijd roepen dat batterijen "niet rendabel" zijn, maar dat we dat vooral roepen omdat we kunnen salderen, in landen waar ze dat niet kunnen denken ze daar heel anders over.
En dus hoeven we het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Even los van het gegeven dan batterijen kunnen helpen met de stabiliteit van het net.
Plus, als dat ding 10 jaar meegaat en ik de kosten er in 8 jaar uit heb, het gewoon rendabel is.
Vanaf half februari tot half/eind oktober kan ik (bijna) elke dag doorkomen met stroom vanaf het dak. Dat betekent dat ik meer dan 200 dagen van het jaar geen enkel kWh-tje hoef in te kopen.quote:Op vrijdag 24 april 2026 14:08 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Je hoeft je niet aangevallen te voelen, was alleen benieuwd omdat jij aangaf dat het rendabel is.
Terwijl op tweakers een heel topic erover loopt waarin de conclusie is dat het leuk voor de hobby is en niet meer dan dat.
Vandaar.
Ik zie het nu ook morgen inderdaad -20quote:Op vrijdag 24 april 2026 13:55 schreef Isdatzo het volgende:
Dynamisch contractGENOT![]()
Vanavond tegen zo'n 40ct/kWh de accu's leegpompen, morgenmiddag 20ct/kWh krijgen om ze vol te laden, en morgenavond weer het net op pompen voor +-40ct/kWh.
Nou geen enkel... deze week (vanaf maandag), toch al wel 2,3 kWh ingekochtquote:Op vrijdag 24 april 2026 14:17 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Vanaf half februari tot half/eind oktober kan ik (bijna) elke dag doorkomen met stroom vanaf het dak. Dat betekent dat ik meer dan 200 dagen van het jaar geen enkel kWh-tje hoef in te kopen.
De dagen dat ik dat wel moet, dan kan ik ze tegen het meest voordelige tarief inkopen. En als de spread afdoende groot is dan loont het ook om duur te verkopen.
Ik weet niet of jouw uitspraak over wat ze op Tweakers zeggen klopt, maar in mijn situatie (warmtepomp, all-electric huis) is het zeker rendabel. Het scheelt dat ik alles zelf aangelegd heb, maar óók als dat niet zo was.
Hier ook all electric enzo (met hoog verbruik), maar dat is juist vrij goed te sturen, boiler gaat aan zoveel mogelijk als de zon schijnt, idem met de verwarming in het voor- en najaar (de wintermaanden pruttelt ie 24/7).quote:Op vrijdag 24 april 2026 14:17 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Vanaf half februari tot half/eind oktober kan ik (bijna) elke dag doorkomen met stroom vanaf het dak. Dat betekent dat ik meer dan 200 dagen van het jaar geen enkel kWh-tje hoef in te kopen.
De dagen dat ik dat wel moet, dan kan ik ze tegen het meest voordelige tarief inkopen. En als de spread afdoende groot is dan loont het ook om duur te verkopen.
Ik weet niet of jouw uitspraak over wat ze op Tweakers zeggen klopt, maar in mijn situatie (warmtepomp, all-electric huis) is het zeker rendabel. Het scheelt dat ik alles zelf aangelegd heb, maar óók als dat niet zo was.
Zie het als "diversifiëren".quote:Op vrijdag 24 april 2026 22:11 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Zou ik eigenlijk nog de rente mee moeten nemen. (Of in mijn geval ~8% rendement op aandelen).
Heb in HA een automatisering gemaakt die de SMA omvormer knijpt naar 1% als de stroom incl btw en eb negatief is.quote:Op vrijdag 24 april 2026 14:18 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik zie het nu ook morgen inderdaad -20Zorgen dat de accu's leeg zijn om 11 uur :>
Op dit soort dagen heb je eigenlijk weinig aan je eigen zonnenpanelen, zelfs na salderen zou je in deze situatie nog geld krijgen.
Is effectief -10 toch doordat je standaard iets van 12 ct belasting hebt?quote:Op vrijdag 24 april 2026 14:18 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik zie het nu ook morgen inderdaad -20Zorgen dat de accu's leeg zijn om 11 uur :>
Op dit soort dagen heb je eigenlijk weinig aan je eigen zonnenpanelen, zelfs na salderen zou je in deze situatie nog geld krijgen.
Solis pincode is 0010 toch?quote:Op zaterdag 25 april 2026 19:28 schreef 215 het volgende:
Ik heb het eindelijk voor elkaar dat mijn panelen uit gaan bij negatieve prijzen. Op de Solis kan dat eigenlijk alleen via DRM. Een relais op pin 5 en 6 van een rj45 en dan een instelling veranderen in het menu. Het uitzoeken wat de pincode van het menu is koste het meeste tijd.
De DRM functie is in Australië verplicht waardoor het op vrijwel elke omvormer is ingebouwd. Zelfs op een budget Solis dus.
Als zoiets er is, is dat ook mooi natuurlijkquote:Op zondag 3 mei 2026 21:04 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik gebruik de zonnedimmer app om mijn panelen te dimmen (Solis omvormer). Werkt top.
Was ook vooral als aanvulling bedoeld! Elke manier die voor iemand werkt is een prima manier natuurlijk. Ik heb zelf geen home assistant of andere slimme shit en had ook weinig zin me enorm te verdiepen in hoe het op de omvormer zelf zou moeten oid, dus voor mij was het ideaal dat ik dat nu niet hoefde te regelen maar alsnog mijn panelen wel kan dimmen bij negatieve prijzenquote:Op zondag 3 mei 2026 21:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als zoiets er is, is dat ook mooi natuurlijk![]()
Voor wat oudere SolarEdge omvormers (of integratie in Homey Pro / Home Assistant) is deze manier ook bruikbaar.
Ja die non-hybride modellen slaan nergens meer op qua prijs.quote:Op maandag 4 mei 2026 15:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor wie een 3-fase SolarEdge omvormer heeft (of nog wil), ze zijn nu belachelijk goedkoop.
Je hebt voor rond de ¤150 een 4, 6, 7, 8, 9 of 10kWh model.
Zie bijvoorbeeld:
https://www.stralendgroen.nl/categorie/omvormers/solaredge
https://www.jenm-zonnepanelen.nl/nl/solaredge-se8k-omvormer-89963219.html
Denk dat het een combi is van teruglopende verkopen in het algemeen, meer vraag naar de "Home Hub" versie (voor thuisbatterijen) en uitgaande serie.
Maar alsnog leuk. Heb er 2 van 10kW besteld voor nieuwe woning, maar 1 nodig dus 1 op voorraad, mocht deze ooit stuk gaan als de garantie voorbij is.
Uiteraard nog wel optimizers nodig maar dit scheelt alvast ~¤900 op het totaal.
Heb ooit gelezen dat SolarEdge een omruilactie had (heeft?) waarbij de bestaande voor PV panelen kon worden ingeruild voor hybride modellen. Misschien zijn de retourexemplaren in die aanbieding geplempt.quote:Op maandag 4 mei 2026 15:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor wie een 3-fase SolarEdge omvormer heeft (of nog wil), ze zijn nu belachelijk goedkoop.
Je hebt voor rond de ¤150 een 4, 6, 7, 8, 9 of 10kWh model.
Zie bijvoorbeeld:
https://www.stralendgroen.nl/categorie/omvormers/solaredge
https://www.jenm-zonnepanelen.nl/nl/solaredge-se8k-omvormer-89963219.html
Denk dat het een combi is van teruglopende verkopen in het algemeen, meer vraag naar de "Home Hub" versie (voor thuisbatterijen) en uitgaande serie.
Maar alsnog leuk. Heb er 2 van 10kW besteld voor nieuwe woning, maar 1 nodig dus 1 op voorraad, mocht deze ooit stuk gaan als de garantie voorbij is.
Uiteraard nog wel optimizers nodig maar dit scheelt alvast ~¤900 op het totaal.
Ik heb er al een paar binnen, zijn hagelnieuw.quote:Op woensdag 6 mei 2026 20:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Heb ooit gelezen dat SolarEdge een omruilactie had (heeft?) waarbij de bestaande voor PV panelen kon worden ingeruild voor hybride modellen. Misschien zijn de retourexemplaren in die aanbieding geplempt.
Nee, inderdaad. En accu's + bijhorende omvormer heb ik al van GoodWe.quote:Op woensdag 6 mei 2026 17:36 schreef bambino het volgende:
[..]
Ja die non-hybride modellen slaan nergens meer op qua prijs.
10kW op 1-fase is wel vaag, voor Nederland dan.quote:Ik heb nog een 1 fase SE10000 liggen, homehub zie je zelf moet instlelen hoeveel kW (nieuwe type).
Maar daar gaan de 400V batterijen op, die verkopen wij niet.
Ok, dus die HD Wave gaan er ook uit dan wss?quote:Klant van ons had een hd wave 6000 die kapot ging, wij hebben nieuwe opgehangen en toen kregen we van SolarEdge deze, omdat de hd wave niet meer op voorraad is bij de fabriek.
Deze zijn iets meer waard, maar kom er maar eens vanaf.
Zover ik weet niet, het zijn gewoon prima PV-omvormers, heb 2 van de voorgangers in m'n oude woning (garage) hangen en die doen het beiden nog prima na 8 jaar. Geen enkel probleem mee gehad, ook niet met de optimizers (P370 optimizer is aardig probleemvrij geloof ik).quote:Op woensdag 6 mei 2026 22:29 schreef bleiblei het volgende:
Holy, dat is wel interessant. Staat nog op de planning om hier 30 panelen op het dak te gooien. Maar als ik het goed begrijp werken deze omvormers niet in een systeem met thuisaccu?
Het is het meest efficiënt om je DC uit je panelen (bijna) direct als DC in je batterijen te stoppen, dat geeft de minste conversieverliezen. Met 2 omvormers zou je van DC uit je panelen naar AC gaan in je huisinstallatie en dan van die AC weer naar DC in je batterijen.quote:Of zou dat prima kunnen met bijv. een Victron systeem? Ik hoef niet perse in een solaredge ecosysteem te zitten ofzo.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |