abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220778647
Ok, en de terugleververgoeding is dan alleen over dat deel van de kwh's die na aftrek van eigen verbruik overblijven?
  woensdag 13 mei 2026 @ 00:12:35 #204
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220778659
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 15:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor wie een 3-fase SolarEdge omvormer heeft (of nog wil), ze zijn nu belachelijk goedkoop.

Je hebt voor rond de ¤150 een 4, 6, 7, 8, 9 of 10kWh model.

Zie bijvoorbeeld:
https://www.stralendgroen.nl/categorie/omvormers/solaredge

https://www.jenm-zonnepanelen.nl/nl/solaredge-se8k-omvormer-89963219.html

Denk dat het een combi is van teruglopende verkopen in het algemeen, meer vraag naar de "Home Hub" versie (voor thuisbatterijen) en uitgaande serie.

Maar alsnog leuk. Heb er 2 van 10kW besteld voor nieuwe woning, maar 1 nodig dus 1 op voorraad, mocht deze ooit stuk gaan als de garantie voorbij is.

Uiteraard nog wel optimizers nodig maar dit scheelt alvast ~¤900 op het totaal.

Dank. Vader en ik hebben beide een SE5K die zo'n 10-12 jaar oud is. Misschien niet onverstandig om een reserve te hebben :)

[ Bericht 0% gewijzigd door leolinedance op 13-05-2026 01:40:19 ]
pi_220778664
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 00:09 schreef Hupje het volgende:
Ok, en de terugleververgoeding is dan alleen over dat deel van de kwh's die na aftrek van eigen verbruik overblijven?
Zolang we nog salderen wel ja.
Dan streep je eerst verbruik weg tegen de teruglevering, en verschil krijg je vergoeding voor

Dat verandert in 2027.
Dan krijg je voor alle teruglevering een vergoeding. En ook nog eens terugleverkosten, als ik het goed heb.
Dan is dynamisch wellicht aantrekkelijker.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  woensdag 13 mei 2026 @ 07:02:04 #206
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_220779076
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2026 00:13 schreef Wantie het volgende:

[..]
Zolang we nog salderen wel ja.
Dan streep je eerst verbruik weg tegen de teruglevering, en verschil krijg je vergoeding voor

Dat verandert in 2027.
Dan krijg je voor alle teruglevering een vergoeding. En ook nog eens terugleverkosten, als ik het goed heb.
Dan is dynamisch wellicht aantrekkelijker.
Vanaf 2027 betaal je daarnaast ook voor de Kwh's die je buiten je eigen opwek via de zonnepanelen verbruikt…
pi_220779159
quote:
7s.gif Op woensdag 13 mei 2026 07:02 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Vanaf 2027 betaal je daarnaast ook voor de Kwh's die je buiten je eigen opwek via de zonnepanelen verbruikt…
Dat snapte ik. Maar voor 2026 was het mij niet duidelijk.

Bedankt!
  woensdag 3 juni 2026 @ 12:00:17 #208
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220949414
Marstek heeft momenteel aantrekkelijke aanbiedingen voor hun batterijen maar ik heb nog een contract tot oktober zonder terugleverkosten.

Weet iemand of Marstek vaker zulke acties heeft? O-)
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 3 juni 2026 @ 12:08:19 #209
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220949447
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2026 12:00 schreef laziness het volgende:
Marstek heeft momenteel aantrekkelijke aanbiedingen voor hun batterijen maar ik heb nog een contract tot oktober zonder terugleverkosten.

Weet iemand of Marstek vaker zulke acties heeft? O-)
Er worden komende maand 3 nieuwe modellen geïntroduceerd (Venus E 4.0, Venus E max en nog een), dus dat zou de reden kunnen zijn.

En opletten dat je wel bij een officiële dealer koopt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 3 juni 2026 @ 13:36:03 #210
244125 laziness
pi_220950164
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 12:08 schreef Leandra het volgende:

[..]
Er worden komende maand 3 nieuwe modellen geïntroduceerd (Venus E 4.0, Venus E max en nog een), dus dat zou de reden kunnen zijn.

En opletten dat je wel bij een officiële dealer koopt.
Het is Marstek zelf die op hun website scherpe deals heeft. Waarschijnlijk vanwege die nieuwe modellen dan.
Ik twijfel of ik mijn man nu overgehaald krijg al te kopen terwijl we er eigenlijk pas in oktober pas profijt van gaan hebben. Mijn man heeft zich echt nul in dit onderwerp verdiept maar met nieuwe auto en laadpaal gaat er genoeg al uit momenteel dus of ie hapt ;)
pi_220950372
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2026 13:36 schreef laziness het volgende:

[..]
Het is Marstek zelf die op hun website scherpe deals heeft. Waarschijnlijk vanwege die nieuwe modellen dan.
Ik twijfel of ik mijn man nu overgehaald krijg al te kopen terwijl we er eigenlijk pas in oktober pas profijt van gaan hebben. Mijn man heeft zich echt nul in dit onderwerp verdiept maar met nieuwe auto en laadpaal gaat er genoeg al uit momenteel dus of ie hapt ;)
Bedoel je Marstek.nl? Da’s gewoon een slimme verkoper en is niet de fabrikant zelf.
Bij Stapnaarduurzaam ben je volgens mij goedkoper uit, ik heb daar onlangs besteld en het is afwachten wanneer het geleverd gaat worden, want ze krijgen maar mondjesmaat voorraad binnen.
  woensdag 3 juni 2026 @ 14:06:25 #212
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220950409
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2026 13:36 schreef laziness het volgende:

[..]
Nope, wat @Doedezemaar al zegt: dat is een verkoper die niet eens officiële dealer is, ook al zeggen ze zelf van wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 3 juni 2026 @ 14:06:39 #213
244125 laziness
pi_220950410
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2026 13:56 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Bedoel je Marstek.nl? Da’s gewoon een slimme verkoper en is niet de fabrikant zelf.
Bij Stapnaarduurzaam ben je volgens mij goedkoper uit, ik heb daar onlangs besteld en het is afwachten wanneer het geleverd gaat worden, want ze krijgen maar mondjesmaat voorraad binnen.
Potversnorries, daar keek ik niet genoeg door inderdaad. Bedankt!
  woensdag 3 juni 2026 @ 14:08:47 #214
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220950416
https://marstek-energy.nl/dealers/
Dit zijn wel de dealers, Meanwell is de importeur voor de BeNeLux.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 3 juni 2026 @ 14:18:16 #215
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220950452
Overigens, qua profijt hebben.... nu ik het spul sinds begin april lekker heb lopen (begin december gekocht) is mijn percentage zelfvoorzienend boven de 90%
April: 92%, maar 47 kWh ingekocht (voornamelijk in die eerste week toen ik het nog nier lekker had lopen).
Mei: 95%, maar 28,7 kWh ingekocht.
Juni tot nu toe 97% maar het ligt eraan hoe het weer blijft, tot nu toe 1,5 kWh ingekocht.

Ik weet niet hoeveel jullie nodig hebben om zeg maar een november of februari nacht door te komen, maar ik denk dat die Venus E 4.0 interessant zou kunnen zijn, en het is wel "Plug and Play" maar het is niet altijd "Plug and Forget" dus als je een hele interessante deal tegenkomt dan zou het zomaar eens handig kunnen zijn om dat spul een beetje te leren kennen en correct in te stellen.
Daarbij zou je wellicht met een batterij ook een andere keuze maken voor een volgend energiecontract.
Overigens hou je tot 1 januari gewoon de mogelijkheid tot salderen, ongeacht het contract wat je afsluit, maar ik snap dat er waarschijnlijk weinig te salderen valt tussen oktober en januari ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 3 juni 2026 @ 14:30:04 #216
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220950497
Cijfers 2025 vs 2026

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verklaringen:
Zelfvoorzienend: Hoeveel procent van je verbruik heb je zelf opgewekt cq opgeslagen.
Eigen verbruik: Hoveel procent van je opwek heb je zelf verbruikt cq opgeslagen.

En ja, het verbruik is, zeker nu er meer opgeslagen wordt, een stuk hoger, maar als zowel de inkoop en teruglevering energie een stuk lager zijn dan maakt me dat niet echt uit :D
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 3 juni 2026 @ 15:08:42 #217
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220950845
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 14:30 schreef Leandra het volgende:
Cijfers 2025 vs 2026

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verklaringen:
Zelfvoorzienend: Hoeveel procent van je verbruik heb je zelf opgewekt cq opgeslagen.
Eigen verbruik: Hoveel procent van je opwek heb je zelf verbruikt cq opgeslagen.

En ja, het verbruik is, zeker nu er meer opgeslagen wordt, een stuk hoger, maar als zowel de inkoop en teruglevering energie een stuk lager zijn dan maakt me dat niet echt uit :D
Jij maakt met t handje wat Home Assistant gewoon automatisch al bijhoudt he :P
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 3 juni 2026 @ 15:17:17 #218
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220950898
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 15:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Jij maakt met t handje wat Home Assistant gewoon automatisch al bijhoudt he :P
Ja... ik heb geen home assistant, daarbij haalt hij alle cijfers die hij niet berekent (inkoop, teruglevering en opbrengst zonnepanelen) uit andere excelbestanden, op basis daarvan berekent hij dan het verbruik, en de percentages zelfvoorzienend en eigen verbruik.

Eigenlijk is dit het enige excelbestand waar ik letterlijk niets op invul :D
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')