Volgens mij betaal je terugleverkosten over alles wat je teruglevert.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 23:33 schreef Hupje het volgende:
Ik snap nog niet helemaal hoe het zit met salderen en terugleverkosten naast elkaar. Klopt wat ik schrijf?
Binnenkort wordt onze ferrarismeter vervangen. Ik heb een variabel contract met terugleververgoeding en staffels voor terugleverkosten.
Tot nu toe was het zo dat de opbrengst van de zonnepanelen hoger was dan de opbrengst van de zonnepanelen, dus we betaalden alleen het geregistreerde verbruik en geen terugleverkosten.
De komende periode tot de overgang naar niet meer salderen verwacht ik door omstandigheden veel opwek (zomer) en minder verbruik. Oftewel, met de ferrarismeter zou het een negatieve meterstand zijn. Door het salderen kom ik in de min, maar ze weten dus wel hoeveel ik teruglever.
Klopt het dat ik terugleverkosten betaal voor de staffel waarin ik val als ik opbrengst min totaal verbruik doe en dat ik voor die hoeveelheid kwh's dan tegelijkertijd een terugleververgoeding krijg?
Dank. Vader en ik hebben beide een SE5K die zo'n 10-12 jaar oud is. Misschien niet onverstandig om een reserve te hebbenquote:Op maandag 4 mei 2026 15:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor wie een 3-fase SolarEdge omvormer heeft (of nog wil), ze zijn nu belachelijk goedkoop.
Je hebt voor rond de ¤150 een 4, 6, 7, 8, 9 of 10kWh model.
Zie bijvoorbeeld:
https://www.stralendgroen.nl/categorie/omvormers/solaredge
https://www.jenm-zonnepanelen.nl/nl/solaredge-se8k-omvormer-89963219.html
Denk dat het een combi is van teruglopende verkopen in het algemeen, meer vraag naar de "Home Hub" versie (voor thuisbatterijen) en uitgaande serie.
Maar alsnog leuk. Heb er 2 van 10kW besteld voor nieuwe woning, maar 1 nodig dus 1 op voorraad, mocht deze ooit stuk gaan als de garantie voorbij is.
Uiteraard nog wel optimizers nodig maar dit scheelt alvast ~¤900 op het totaal.
Zolang we nog salderen wel ja.quote:Op woensdag 13 mei 2026 00:09 schreef Hupje het volgende:
Ok, en de terugleververgoeding is dan alleen over dat deel van de kwh's die na aftrek van eigen verbruik overblijven?
Vanaf 2027 betaal je daarnaast ook voor de Kwh's die je buiten je eigen opwek via de zonnepanelen verbruikt…quote:Op woensdag 13 mei 2026 00:13 schreef Wantie het volgende:
[..]
Zolang we nog salderen wel ja.
Dan streep je eerst verbruik weg tegen de teruglevering, en verschil krijg je vergoeding voor
Dat verandert in 2027.
Dan krijg je voor alle teruglevering een vergoeding. En ook nog eens terugleverkosten, als ik het goed heb.
Dan is dynamisch wellicht aantrekkelijker.
Dat snapte ik. Maar voor 2026 was het mij niet duidelijk.quote:Op woensdag 13 mei 2026 07:02 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Vanaf 2027 betaal je daarnaast ook voor de Kwh's die je buiten je eigen opwek via de zonnepanelen verbruikt…
Er worden komende maand 3 nieuwe modellen geïntroduceerd (Venus E 4.0, Venus E max en nog een), dus dat zou de reden kunnen zijn.quote:Op woensdag 3 juni 2026 12:00 schreef laziness het volgende:
Marstek heeft momenteel aantrekkelijke aanbiedingen voor hun batterijen maar ik heb nog een contract tot oktober zonder terugleverkosten.
Weet iemand of Marstek vaker zulke acties heeft?
Het is Marstek zelf die op hun website scherpe deals heeft. Waarschijnlijk vanwege die nieuwe modellen dan.quote:Op woensdag 3 juni 2026 12:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Er worden komende maand 3 nieuwe modellen geïntroduceerd (Venus E 4.0, Venus E max en nog een), dus dat zou de reden kunnen zijn.
En opletten dat je wel bij een officiële dealer koopt.
Bedoel je Marstek.nl? Da’s gewoon een slimme verkoper en is niet de fabrikant zelf.quote:Op woensdag 3 juni 2026 13:36 schreef laziness het volgende:
[..]
Het is Marstek zelf die op hun website scherpe deals heeft. Waarschijnlijk vanwege die nieuwe modellen dan.
Ik twijfel of ik mijn man nu overgehaald krijg al te kopen terwijl we er eigenlijk pas in oktober pas profijt van gaan hebben. Mijn man heeft zich echt nul in dit onderwerp verdiept maar met nieuwe auto en laadpaal gaat er genoeg al uit momenteel dus of ie hapt
Nope, wat @Doedezemaar al zegt: dat is een verkoper die niet eens officiële dealer is, ook al zeggen ze zelf van wel.quote:Op woensdag 3 juni 2026 13:36 schreef laziness het volgende:
[..]
Het is Marstek zelf die op hun website scherpe deals heeft. Waarschijnlijk vanwege die nieuwe modellen dan.
Ik twijfel of ik mijn man nu overgehaald krijg al te kopen terwijl we er eigenlijk pas in oktober pas profijt van gaan hebben. Mijn man heeft zich echt nul in dit onderwerp verdiept maar met nieuwe auto en laadpaal gaat er genoeg al uit momenteel dus of ie hapt
Potversnorries, daar keek ik niet genoeg door inderdaad. Bedankt!quote:Op woensdag 3 juni 2026 13:56 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Bedoel je Marstek.nl? Da’s gewoon een slimme verkoper en is niet de fabrikant zelf.
Bij Stapnaarduurzaam ben je volgens mij goedkoper uit, ik heb daar onlangs besteld en het is afwachten wanneer het geleverd gaat worden, want ze krijgen maar mondjesmaat voorraad binnen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verklaringen:
Zelfvoorzienend: Hoeveel procent van je verbruik heb je zelf opgewekt cq opgeslagen.
Eigen verbruik: Hoveel procent van je opwek heb je zelf verbruikt cq opgeslagen.
En ja, het verbruik is, zeker nu er meer opgeslagen wordt, een stuk hoger, maar als zowel de inkoop en teruglevering energie een stuk lager zijn dan maakt me dat niet echt uit![]()
quote:Op woensdag 3 juni 2026 14:30 schreef Leandra het volgende:
Cijfers 2025 vs 2026Jij maakt met t handje wat Home Assistant gewoon automatisch al bijhoudt heSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verklaringen:
Zelfvoorzienend: Hoeveel procent van je verbruik heb je zelf opgewekt cq opgeslagen.
Eigen verbruik: Hoveel procent van je opwek heb je zelf verbruikt cq opgeslagen.
En ja, het verbruik is, zeker nu er meer opgeslagen wordt, een stuk hoger, maar als zowel de inkoop en teruglevering energie een stuk lager zijn dan maakt me dat niet echt uit
Breitling - Instruments for Professionals
Ja... ik heb geen home assistant, daarbij haalt hij alle cijfers die hij niet berekent (inkoop, teruglevering en opbrengst zonnepanelen) uit andere excelbestanden, op basis daarvan berekent hij dan het verbruik, en de percentages zelfvoorzienend en eigen verbruik.quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jij maakt met t handje wat Home Assistant gewoon automatisch al bijhoudt he
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |