abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 1 december 2025 @ 22:14:29 #1
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_219390165
Nazaten van tot slaaf gemaakten en inheemse gemeenschappen accepteren de excuses van koning Willem-Alexander voor het Nederlandse slavernijverleden. Ook vergeven ze hem. Tijdens het staatsbezoek in Suriname sprak de koning met deze groep.

Na het gesprek achter gesloten deuren benadrukte de Surinaamse president Simons dat Suriname in de nabije toekomst in gesprek wil met Nederland over het zogenoemde herstelprogramma, waar in 2023 66 miljoen euro voor is vrijgemaakt. Simons wil dat Suriname een leidende rol krijgt bij de uitvoering van dit programma.

"Ik ben blij dat nabestaanden zich hebben uitgesproken", zegt Simons. "Er komt een moment waarop we hier verder op in kunnen gaan. Volgens de Surinaamse overheid is de 66 miljoen geen reparatie. En volgens mij beschouwt ook de Nederlandse overheid het als gebaar, als ik het goed heb."

Op 1 juli 2023 maakte de koning tijdens de Nationale Herdenking Slavernijverleden in Amsterdam excuses voor het slavernijverleden. Daarbij vroeg hij ook om vergiffenis. Hij maakte het persoonlijk omdat zijn voorouders nooit hebben ingegrepen tegen het systeem van de slavernij.

De ontmoeting tussen de koning en de nazaten van tot slaaf gemaakten is een belangrijk onderdeel van het staatsbezoek. De groep wilde graag met de koning in gesprek over de excuses.

Het accepteren van de excuses werden uitgesproken door Hesdy Ommen, voorzitter van de Federatie van Para Plantages. "De acceptatie van de excuses en de vergiffenis heb ik namens alle leiders gedaan. En van daaruit moeten wij voortborduren voor het vervolg, dus wat er na de komma die eerder door de premier is gezet, moet gebeuren."

'Besef dat pijn generaties lang doorgaat'
Tijdens het gesprek onderstreepte koning Willem-Alexander nogmaals het belang van de excuses. "We zijn allen nazaten van degenen die betrokken waren. Ik besef dat de pijn generaties lang doorgaat."

De koning sprak ook over het belang om samen te bouwen aan de toekomst. "Het is nu een moment om te luisteren naar u, wat er hier leeft. Ik hoop meer te leren wat het precies betekent om te leven als nazaten van tot slaaf gemaakten."

Voorafgaand aan het gesprek waren er buiten verschillende traditionele rituelen. Ook de koning had daarbij een rol. Hij zat op een aparte stoel vooraan en hield samen met twee andere leiders een stuk touw vast dat werd losgetrokken. Op deze manier werd er symbolisch vrede gesloten.

Dat de koning hieraan meedeed wordt gewaardeerd, zei Ommen na afloop. "Het voelt goed aan. Dat hij ook heeft meegedaan aan een stukje ritueel van ons, getuigt ervan dat zijn excuses en zijn vraag naar vergiffenis menens is. Dus dat voelt heel goed voor ons aan. "

Het is voor het eerst in 47 jaar dat het Nederlandse staatshoofd op bezoek is in Suriname. In 1978 was koningin Juliana de laatste regerende vorst op Surinaamse bodem, drie jaar na de onafhankelijkheid van Suriname. Het staatsbezoek duurt tot en met woensdag.

Twee eeuwen van grootschalige slavenhandel
In de Atlantische koloniën (Suriname en de Caribische eilanden) maakte Nederland ruim twee eeuwen lang gebruik van grootschalige slavenhandel. Nederlanders verscheepten in totaal zo'n 200.000 zwarte Afrikanen naar Suriname, dat in 1667 een Nederlandse kolonie werd. Mannen, vrouwen en kinderen werkten daar onder verschrikkelijke omstandigheden op plantages. Veel tot slaaf gemaakten kwamen om het leven.

In 1863 werd de slavernij afgeschaft. In Suriname moesten de tot slaaf gemaakten echter nog gedwongen tien jaar doorwerken op de plantages.

https://nos.nl/artikel/25(...)or-slavernijverleden

Dit land is echt helemaal naar de kloten. Alleen al 66 miljoen euro in 2026 en wat daarna allemaal nog volgt. Ze accepteren de excuses en vergeven hem - toe maar, maar ze accepteren maar al te graag het geld wat hieraan vast zit. Wie denken ze gvd wel niet dat ze zijn ......
"Hoka Hey!"
  maandag 1 december 2025 @ 22:23:54 #3
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_219390228
Suriname heeft nog geen miljoen inwoners en is ruim vijf keer zo groot als Nederland. Het land is bovendien rijk aan natuurlijke hulpbronnen. Dat mensen daar beneden de armoedegrens leven is geheel te wijten aan de shithole die de politiek daar is met telkens opnieuw clowns die aan de macht worden gestemd
pi_219390234
Ik als verre nazaat boeit dit echt geen ene reet, maar verheug mij nu al wel op die duizenden euro’s herstelbetalingen waar ik straks recht op heb om al het leed wat ik heb moeten meedragen weer goed te maken
pi_219390238
quote:
"Er komt een moment waarop we hier verder op in kunnen gaan. Volgens de Surinaamse overheid is de 66 miljoen geen reparatie.
Slechts een fooi ja.
pi_219390240
:')
U MAD?
pi_219390242
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 22:24 schreef 111210 het volgende:
Ik als verre nazaat boeit dit echt geen ene reet, maar verheug mij nu al wel op die duizenden euro’s herstelbetalingen waar ik straks recht op heb om al het leed wat ik heb moeten meedragen weer goed te maken
De maatschappij van neuken of geneukt worden.
pi_219390298
quote:
8s.gif Op maandag 1 december 2025 22:25 schreef DutchPandora het volgende:

[..]
Slechts een fooi ja.
:D

Gaat om geld natuurlijk. Over de dode ruggen van hun zwoegende voorouders.

Echt zo ranzig.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 1 december 2025 @ 23:11:06 #9
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219390435
quote:
"Ik ben blij dat nabestaanden zich hebben uitgesproken", zegt Simons.
Ik dacht dat we van dat mens af waren :r
  maandag 1 december 2025 @ 23:15:14 #10
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219390453
Kijk, ik kan niet in die Surinamers kijken of wat ze precies voelen.

Maar dat geld is toch mooi meegenomen.

Oh wacht..
pi_219390454
Nou, dan zullen ze nu wel om excuses gaan vragen bij leiders van de Afrikaanse naties die hun voorouders gevangen en verkocht hebben, toch?
  maandag 1 december 2025 @ 23:20:19 #12
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_219390481
Natuurlijk gaat het weer om geld. Ga nou zelf gewoon eens wat maken van dat land, met alle natuurlijke hulpbronnen en toerisme kan dat best zonder tot in de eeuwigheid het handje op te houden.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  Moderator maandag 1 december 2025 @ 23:28:45 #13
236264 crew  capricia
pi_219390533
Ik zou het wel zien zitten als we meer gaan samenwerken. En de band Suriname Nederland flink aanhalen. O+
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_219390586
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2025 23:28 schreef capricia het volgende:
Ik zou het wel zien zitten als we meer gaan samenwerken. En de band Suriname Nederland flink aanhalen. O+
Zeker, pompen we die grondstoffen zelf naar boven, en dan lief lachen en ze “herstelbetalingen” geven.
Zij blij en wij nog blijer.

Man man, 50 jaar verder en nog geen ontwikkeling daar.
pi_219390589
quote:

[..]
Slechts een fooi ja.
Ze hebben al vele miljarden gehad maar daar hoor je ze niet over
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  Moderator maandag 1 december 2025 @ 23:51:57 #16
236264 crew  capricia
pi_219390615
Daarop aanhakend: Suriname gebruikt onze (soms oude) schoolboeken, ons lessysteem. Ons onderwijssysteem.
Als zijn daar de laatste tijd wel wat veranderingen in gekomen.
Maar Havo, MBO, VWO, HBO etc kennen ze daar gewoon.

Ze zijn ook vertrokken vanuit onze wetboeken, her en der aangepast aan de Surinaamse werkelijkheid en noden.
Bijvoorbeeld hun Nieuw Burgerlijk Wetboek (NBW). Dat sluit gewoon aan bij de rechtsontwikkelingen in Nederland en de Nederlandse Caraïben.

Daarnaast lopen ook veel Nederlandse medische studenten hun stages in Suriname. Omdat het goed aansluit.
De VU biedt bijvoorbeeld dat soort stages aan. "Zo kun je bijvoorbeeld je zorgstage (in het eerste bachelorjaar) lopen op Aruba, Bonaire, Curaçao en in Suriname.."

Lijkt me een prima basis om veel meer samen te werken.
- Goethe, “Faust”
pi_219390617
Ja, dit zagen we al jaren geleden aankomen.
NWS / Gaat koning in Amsterdam excuses aanbieden voor slavernijverleden?

Dit gaat ons een honderden miljoenen kosten.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_219390675
Tot slaaf gemaakten?

Mogen we geen slaven meer zeggen?
pi_219390682
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 00:20 schreef ZanneG het volgende:
Tot slaaf gemaakten?

Je moet juist 'slaaf' zeggen, zo bleek 2 weken terug.
1947-2016
  dinsdag 2 december 2025 @ 01:18:08 #20
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219390747
Wanneer gaan we Suriname weer herannexeren?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219391230
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2025 23:51 schreef capricia het volgende:
Daarop aanhakend: Suriname gebruikt onze (soms oude) schoolboeken, ons lessysteem. Ons onderwijssysteem.
Als zijn daar de laatste tijd wel wat veranderingen in gekomen.
Maar Havo, MBO, VWO, HBO etc kennen ze daar gewoon.

Ze zijn ook vertrokken vanuit onze wetboeken, her en der aangepast aan de Surinaamse werkelijkheid en noden.
Bijvoorbeeld hun Nieuw Burgerlijk Wetboek (NBW). Dat sluit gewoon aan bij de rechtsontwikkelingen in Nederland en de Nederlandse Caraïben.

Daarnaast lopen ook veel Nederlandse medische studenten hun stages in Suriname. Omdat het goed aansluit.
De VU biedt bijvoorbeeld dat soort stages aan. "Zo kun je bijvoorbeeld je zorgstage (in het eerste bachelorjaar) lopen op Aruba, Bonaire, Curaçao en in Suriname.."

Lijkt me een prima basis om veel meer samen te werken.
Een medebouwkunde Bouwkunde student van mijn studievereniging deed er zijn stage.

Maar dat was een Hindoestaan.
  dinsdag 2 december 2025 @ 08:34:40 #22
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_219391232
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 22:24 schreef 111210 het volgende:
De miljarden die we betaald hebben aan uitkeringen aan Surinamers hier de afgelopen 50 jaar lijkt me wel voldoende.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_219391241
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 23:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ja, dit zagen we al jaren geleden aankomen.
NWS / Gaat koning in Amsterdam excuses aanbieden voor slavernijverleden?

Dit gaat ons een honderden miljoenen kosten.
Voor die ongein in de Oekraïne kon zonder te knipperen 5 miljard afgetikt worden.
pi_219391259
Het blijft vreemd dat hier een excuses voor moet worden aangeboden. Totaal overbodig, niemand die nu leeft is hier schuldig aan of een slachtoffer van. Het mag ook duidelijk zijn dat dit slechts wordt gebruikt om meer geld te innen.

Een van de grote fouten die Nederland heeft gemaakt is mensen uit Suriname en de Antillen doodleuk directe toegang geven tot Nederland. En natuurlijk een fout die is begaan door het enige linkse kabinet dat Nederland ooit kende.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219391273
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 08:34 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
De miljarden die we betaald hebben aan uitkeringen aan Surinamers hier de afgelopen 50 jaar lijkt me wel voldoende.
Toen ze onafhankelijk werden kregen ze een grote zak geld mee..

Maar ja, dat verdween in de zakken van corrupte ambtenaren...
pi_219391280
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 december 2025 08:41 schreef HowardRoark het volgende:
Het blijft vreemd dat hier een excuses voor moet worden aangeboden. Totaal overbodig, niemand die nu leeft is hier schuldig aan of een slachtoffer van. Het mag ook duidelijk zijn dat dit slechts wordt gebruikt om meer geld te innen.

Een van de grote fouten die Nederland heeft gemaakt is mensen uit Suriname en de Antillen doodleuk directe toegang geven tot Nederland. En natuurlijk een fout die is begaan door het enige linkse kabinet dat Nederland ooit kende.
Sowieso kappen met dat excuusflauwekul.
Hoe ver terug wil je doorgaan?

Laten ze zich maar bezig houden met problematiek die er echt toe doet vandaag de dag...
  dinsdag 2 december 2025 @ 08:48:49 #27
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219391281
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 00:20 schreef ZanneG het volgende:
Tot slaaf gemaakten?

Ik gebruik dergelijke termen de hele tijd; tot bakker opgeleide, tot minister beëedigde etc. etc.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_219391282
Ik ga vanmiddag even boodschappen doen in Duitsland. Ga ik gelijk even excuses eisen voor de oorlog en een mobiel pinapparaat meenemen, want die herstelbetalingen die Duitsland gedaan heeft, zijn natuurlijk bij lange na niet genoeg.
  Moderator dinsdag 2 december 2025 @ 08:51:34 #29
236264 crew  capricia
pi_219391298
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 08:48 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Ik gebruik dergelijke termen de hele tijd; tot bakker opgeleide, tot minister beëedigde etc. etc.
Tot Fok veroordeelde
- Goethe, “Faust”
pi_219391321
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 08:46 schreef Toine51 het volgende:

[..]

Tja, zoals we weten geeft het mensen in bepaalde contreien een goed gevoel als men het boetekleed kan aantrekken over dit soort aangelegenheden. Het heeft bijna een religieus karakter, wat vroeger biechten of zondes erkennen was, is nu de positie innemen dat het Westen 'slecht' was en is en dat er allerlei dingen moeten worden gedaan voor niet-Westerse mensen.

Suïcidale empathie heet dat, want het is deze ongegronde emotie die er ook voor zorgt dat sommigen vinden dat het Westen miljoenen kansarme migranten moet opvangen uit niet-Westerse landen.

De realiteit is natuurlijk echter anders. Niemand die nu leeft is verantwoordelijk voor het slavernijverleden en Westerse landen zijn niets verschuldigd richting niet-Westerse landen en diens inwoners.

Die landen moeten het zelf zien uit te zoeken, alleen het blijkt keer op keer dat men dat niet kan en van hun eigen landen op allerlei manieren (corruptie, oorlog, conflict, politieke chaos, dictators, etc.) er een grote puinzooi van maakt en dan het handje komt ophouden in het Westen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  dinsdag 2 december 2025 @ 08:57:13 #31
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_219391327
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 december 2025 08:41 schreef HowardRoark het volgende:

Waarom was dit zo'n grote fout volgens jou?
Krekker is de bom!
pi_219391353
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2025 23:44 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Ze hebben al vele miljarden gehad maar daar hoor je ze niet over
Hoeveel was dat? Waar was dat voor? En hoeveel daarvan was een lening? En hoeveel jaar geleden is dat?
  dinsdag 2 december 2025 @ 09:06:19 #33
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_219391377
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoeveel was dat? Waar was dat voor? En hoeveel daarvan was een lening? En hoeveel jaar geleden is dat?
Bij haar onafhankelijkheid in 1975 kreeg Suriname 3,5 miljard Nederlandse gulden van Nederland, de zogenaamde Verdragsmiddelen, voor ontwikkeling en infrastructuur.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
  dinsdag 2 december 2025 @ 09:09:50 #34
3542 Gia
User under construction
pi_219391405
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 22:14 schreef matspontius het volgende:

Dit land is echt helemaal naar de kloten. Alleen al 66 miljoen euro in 2026 en wat daarna allemaal nog volgt. Ze accepteren de excuses en vergeven hem - toe maar, maar ze accepteren maar al te graag het geld wat hieraan vast zit. Wie denken ze gvd wel niet dat ze zijn ......
En dan zien ze die 66 miljoen ook alleen maar als gebaar, soort van kadootje. Dat is nog geen reparatie. Dus ze willen nog meer geld.
quote:
Volgens de Surinaamse overheid is de 66 miljoen geen reparatie. "En volgens mij beschouwt ook de Nederlandse overheid het als gebaar, als ik het goed heb."
pi_219391414
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2025 08:57 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Waarom was dit zo'n grote fout volgens jou?
Om te beginnen natuurlijk culturele redenen, Suriname en de Antillen zijn geen Westerse landen. De enige reden waarom deze mensen naar Nederland kwamen waren en zijn economische redenen. Zie ook:
quote:
Surinamers kwamen naar Nederland om verschillende redenen: om te studeren of te werken, met name tijdens de jaren '70 en rond de onafhankelijkheid van Suriname in 1975, en vanwege economische en politieke onzekerheid in Suriname. Grote migratiegolven vonden plaats in 1975, toen tienduizenden mensen besloten de Nederlandse nationaliteit te behouden en naar Nederland te verhuizen, en kort daarna, vanwege de economische situatie en het einde van de soepele toelatingsregels na 1980.

Bron: Google Gemini
Dat is geen goed argument om mensen toegang te geven, tenzij deze echt aantoonbaar iets kunnen toevoegen. Daarnaast zijn beide groepen op negatieve manieren oververtegenwoordigd, denk bijvoorbeeld aan de criminaliteit waar beide groepen er flink uitspringen. Cijfers daarvan kun je hier vinden.

Toen Suriname onafhankelijk werd in 1975, had Nederland direct de Nederlandse paspoorten van die mensen moeten omzetten in een Surinaams paspoort en het land hun eigen problemen moeten laten oplossen. Dat hoort bij onafhankelijkheid.

Helaas leidde 'onafhankelijk' juist tot een toevlucht van Surinamers naar Nederland en is Nederland ook na de vermeende onafhankelijkheid van Suriname miljarden in zowel Suriname als de Antillen blijven stoppen.

De afgelopen jaren, onder aanvoering van woke-isme en allerlei progressieve identiteitspolitiek is daar nog een collectieve schuldhysterie bijgekomen die in bepaalde contreien heerst, waar autochtone Nederlanders het gevoel hebben dat wij zulke landen nog van alles verschuldigd zouden zijn. Niets is minder waar natuurlijk.
  dinsdag 2 december 2025 @ 09:15:28 #36
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_219391453
pi_219391485
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 december 2025 08:55 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Tja, zoals we weten geeft het mensen in bepaalde contreien een goed gevoel als men het boetekleed kan aantrekken over dit soort aangelegenheden. Het heeft bijna een religieus karakter, wat vroeger biechten of zondes erkennen was, is nu de positie innemen dat het Westen 'slecht' was en is en dat er allerlei dingen moeten worden gedaan voor niet-Westerse mensen.

Suïcidale empathie heet dat, want het is deze ongegronde emotie die er ook voor zorgt dat sommigen vinden dat het Westen miljoenen kansarme migranten moet opvangen uit niet-Westerse landen.

De realiteit is natuurlijk echter anders. Niemand die nu leeft is verantwoordelijk voor het slavernijverleden en Westerse landen zijn niets verschuldigd richting niet-Westerse landen en diens inwoners.

Die landen moeten het zelf zien uit te zoeken, alleen het blijkt keer op keer dat men dat niet kan en van hun eigen landen op allerlei manieren (corruptie, oorlog, conflict, politieke chaos, dictators, etc.) er een grote puinzooi van maakt en dan het handje komt ophouden in het Westen.
Bepaalde contreien _O_
  dinsdag 2 december 2025 @ 09:21:23 #38
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_219391518
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2025 08:51 schreef capricia het volgende:

[..]
Tot Fok veroordeelde
Op zolder bivakkerende.
  dinsdag 2 december 2025 @ 09:21:50 #39
287741 matspontius
pi_219391523
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:09 schreef Gia het volgende:

[..]
En dan zien ze die 66 miljoen ook alleen maar als gebaar, soort van kadootje. Dat is nog geen reparatie. Dus ze willen nog meer geld.
[..]

Precies, je moet echt goed tussen de regels doorlezen. "Ze vergeven hem" - wat een f..... arrogante houding zeg!!!! En die 66 miljoen is alleen voor 2026 dus ze willen nog veel, veel meer! En wie gaat dat allemaal betalen?
"Hoka Hey!"
  dinsdag 2 december 2025 @ 09:28:38 #40
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_219391646
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:21 schreef matspontius het volgende:

[..]
Precies, je moet echt goed tussen de regels doorlezen. "Ze vergeven hem" - wat een f..... arrogante houding zeg!!!! En die 66 miljoen is alleen voor 2026 dus ze willen nog veel, veel meer! En wie gaat dat allemaal betalen?
Dan ook al die Surinaamse criminelen terugsturen, dat zijn er ook heel veel.
pi_219391704
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 08:46 schreef Toine51 het volgende:

[..]

Oeh!

Twintig miljoen gulden!

Koop je nèt een vrijstaand huis van in de Randstad.
pi_219391712
quote:

[..]
Slechts een fooi ja.
Klopt.
  dinsdag 2 december 2025 @ 09:33:47 #43
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_219391719
quote:
Ook vergeven ze hem
Mooi dan is het klaar.

Pfew wat een gedoe.. maar eindelijk is de discussie over.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  dinsdag 2 december 2025 @ 09:35:09 #44
287741 matspontius
pi_219391743
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:28 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Dan ook al die Surinaamse criminelen terugsturen, dat zijn er ook heel veel.
Wat heeft dat met dit topic te maken?
"Hoka Hey!"
  dinsdag 2 december 2025 @ 09:36:34 #45
287741 matspontius
pi_219391760
Ah, de linkse woke brigade is ook wakker _O- _O- _O-
"Hoka Hey!"
pi_219391776
Don't GIVE the Surinamer money but use the money TO TEACH them to drill oil and exploit other natural resources.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_219391791
Namens wie spreken die mensen? Er is niemand in mijn familie iets gevraagd.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 2 december 2025 @ 09:49:03 #48
3542 Gia
User under construction
pi_219391855
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:10 schreef HowardRoark het volgende:
Toen Suriname onafhankelijk werd in 1975, had Nederland direct de Nederlandse paspoorten van die mensen moeten omzetten in een Surinaams paspoort en het land hun eigen problemen moeten laten oplossen. Dat hoort bij onafhankelijkheid.

Helaas leidde 'onafhankelijk' juist tot een toevlucht van Surinamers naar Nederland en is Nederland ook na de vermeende onafhankelijkheid van Suriname miljarden in zowel Suriname als de Antillen blijven stoppen.

De afgelopen jaren, onder aanvoering van woke-isme en allerlei progressieve identiteitspolitiek is daar nog een collectieve schuldhysterie bijgekomen die in bepaalde contreien heerst, waar autochtone Nederlanders het gevoel hebben dat wij zulke landen nog van alles verschuldigd zouden zijn. Niets is minder waar natuurlijk.
We hadden ook kunnen verwachten dat de Surinamers die hierheen kwamen, niet voor een blanke baas wilden werken, als ze daar onderuit konden. Die schuldhysterie is alleen maar aangezwengeld door figuren als Afriye om zichzelf te verrijken met subsidies voor "Ahum" 'het goede doel'.
  dinsdag 2 december 2025 @ 09:53:29 #49
3542 Gia
User under construction
pi_219391888
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:32 schreef Horzula het volgende:

[..]
Oeh!

Twintig miljoen gulden!

In 1975 was dat heel veel geld, ja. Als dat goed besteed was, hadden ze daar nu nog profijt van. Maar nee, er moet geld naartoe, wat ze verbrassen en dan beginnen ze weer opnieuw te mekkeren om herstelbetalingen.

Er hoeft niets hersteld te worden, want er is niets kapot. Deze generatie, hun ouders en grootouders en zelfs overgrootouders, zijn geen slaven geweest. Zij hoeven hier geen geld voor te krijgen, tot in het oneinidige.

Doe wat leuks met die 66 miljoen en hou je bek verder.
pi_219391901
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:32 schreef Horzula het volgende:

[..]
Oeh!

Twintig miljoen gulden!

Eh, dik 3 miljard hoor...
pi_219392018
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:06 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Bij haar onafhankelijkheid in 1975 kreeg Suriname 3,5 miljard Nederlandse gulden van Nederland, de zogenaamde Verdragsmiddelen, voor ontwikkeling en infrastructuur.
En wat heeft Nederland er (met inflatiecorrectie) aan verdiend in die 200 jaren van slavenarbeid?
pi_219392156
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 10:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En wat heeft Nederland er (met inflatiecorrectie) aan verdiend in die 200 jaren van slavenarbeid?
Weinig tot niks, misschien negatief?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 2 december 2025 @ 10:57:40 #53
287741 matspontius
pi_219392540
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 10:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nou vertel, professor?
"Hoka Hey!"
pi_219392620
quote:
4s.gif Op maandag 1 december 2025 22:23 schreef Cruzinats het volgende:
Suriname heeft nog geen miljoen inwoners
En Nederland wil 66 miljoen geven??

Iedereen miljonair! _O_. 8)7
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_219392650
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 22:14 schreef matspontius het volgende:
Nazaten van tot slaaf gemaakten en inheemse gemeenschappen accepteren de excuses van koning Willem-Alexander voor het Nederlandse slavernijverleden. Ook vergeven ze hem.
Opgelost. Slotje. Geen herstelbetalingen. Doei!
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_219392669
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 08:34 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Hun halve bevolking is hier naar toe gekomen.

Stel je voor dat dat met Indonesië ook zo gegaan was, denkend aan de huidige woningnood :)
Pecunia non olet
  dinsdag 2 december 2025 @ 11:18:24 #57
287741 matspontius
pi_219392843
Ik heb een Surinaamse schoonfamilie en die schamen zich werkelijk kapot voor dit gedrag van hun "landgenoten", willen er helemaal niets mee te maken hebben. Die permanente slachtofferrol hangt ze gigantisch de keel uit en het is echt een grote schande om over de ruggen van je voorvaderen geld te claimen en excuses te eisen.

Wij kunnen ook de Duitsers, Fransen en Spanjaarden gaan aanspreken om al het leed dat ze hier in het verleden hebben aangericht en daar om geld gaan bedelen en excuses eisen 8)7 8)7 8)7

Wat heel storend is dat die wappie koning pils, woke Nederland en de woke politici hier ook nog eens in meegaan. Bottom line is dan dat wij als burgers flink gaan meebetalen aan iets wat in een ver verleden gebeurd is :r :r :r

[ Bericht 0% gewijzigd door matspontius op 02-12-2025 11:58:16 ]
"Hoka Hey!"
  dinsdag 2 december 2025 @ 11:20:55 #58
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_219392911
quote:
12s.gif Op dinsdag 2 december 2025 11:01 schreef vosss het volgende:

[..]
En Nederland wil 66 miljoen geven??

Iedereen miljonair! _O_. 8)7
Iets beter rekenen. ;)
  Moderator dinsdag 2 december 2025 @ 11:21:52 #59
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219392934
We hadden Suriname nooit van de hand moeten doen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219392986
quote:
4s.gif Op maandag 1 december 2025 22:23 schreef Cruzinats het volgende:
Suriname heeft nog geen miljoen inwoners en is ruim vijf keer zo groot als Nederland. Het land is bovendien rijk aan natuurlijke hulpbronnen. Dat mensen daar beneden de armoedegrens leven is geheel te wijten aan de shithole die de politiek daar is met telkens opnieuw clowns die aan de macht worden gestemd
Ze hebben ook grote goudontdekkingen gedaan. Zie wat Founders Metal daar aan het doen is.

Eigenlijk is de Surinamer bijzonder rijk als je optelt hoeveel goud en olie het land bezit. Alleen het bereikt de gemiddelde burger niet, door enorme corruptie en achterlijk beleid.

Maar het echte probleem is een enorm geestelijke blokkade bij de gemiddelde Surinamer: geen zelfreflectie.

Alles is de schuld van de 'witmang'.

Dan kom je anno 2025 niet veel verder mee.
  dinsdag 2 december 2025 @ 11:26:15 #61
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_219392995
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 december 2025 09:10 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Om te beginnen natuurlijk culturele redenen, Suriname en de Antillen zijn geen Westerse landen. De enige reden waarom deze mensen naar Nederland kwamen waren en zijn economische redenen. Zie ook:
[..]
Dat is geen goed argument om mensen toegang te geven, tenzij deze echt aantoonbaar iets kunnen toevoegen. Daarnaast zijn beide groepen op negatieve manieren oververtegenwoordigd, denk bijvoorbeeld aan de criminaliteit waar beide groepen er flink uitspringen. Cijfers daarvan kun je hier vinden.

De definitie westers/niet-westers is vooral een politieke en economische definitie, geen culturele.

quote:
"Niet-westerse landen" is een classificatie die wordt gebruikt om landen te onderscheiden van de westerse wereld, meestal gebaseerd op culturele, sociaaleconomische en politieke criteria. In Nederland wordt het onderscheid vaak gebruikt bij de migratieachtergrond en omvat het landen in Afrika, Latijns-Amerika en Azië (met uitzondering van Japan en Indonesië), evenals Turkije, volgens de statistische definitie van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Voorbeelden van zulke landen zijn Marokko, Turkije, en veel landen in Afrika en Azië.

[...]

Belangrijke overwegingen bij deze classificatie
Verouderde definitie: Sommige instanties, zoals de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR), vinden de indeling te simplistisch en pleiten voor een meer genuanceerde benadering.
Onafhankelijke landen: De classificatie heeft geen invloed op de politieke soevereiniteit of de status van een land. Zelfs landen met sterke banden met Nederland, zoals Suriname en Curaçao, worden volgens deze definitie vaak als "niet-westers" beschouwd, vanwege hun sociaal-economische en sociaal-culturele positie.
Andere definities: Er kunnen andere definities bestaan die de westerse wereld anders indelen, wat kan leiden tot verwarring. Zo wordt Oezbekistan volgens het CBS tot de "westerse" landen gerekend, terwijl het geografisch niet in Europa ligt.
Evolutie: De classificatie is aan verandering onderhevig, omdat landen zich in de loop der tijd sociaal-economisch en cultureel ontwikkelen.

Op cultureel gebied liggen bijv. de Nederlandse en Surinaamse cultuur, juist door de kolonisatie, de Nederlandse schoolboeken die men vroeger gebruikte, de Nederlandse gebruiken, etc. juist dichtbij elkaar.

Suriname was onderdeel van ons koninkrijk en veel Surinamers wilden niet eens onafhankelijk worden. Het was de toen gekozen regering die dit heeft doorgezet, maar niet elke Surinamer had voor deze regering gekozen.

Het was Nederland die instemde met de onafhankelijkheid en er waren tevens een hoop Nederlandse staatsburgers in Suriname die helemaal geen Surinaams staatsburger wilde worden. Nederlandse staatsburgers hun staatsburgerschap tegen hun wil afpakken gaat erg ver. Raar dat jij dit een normaal iets lijkt te vinden.

Hoeveel last heeft de gemiddelde Nederlander overigens van Surinaamse Nederlander? Volgens mij integreert het merendeel prima en is er niet bepaald een gevoel van maatschappelijke onveiligheid veroorzaakt soor Surinamers.

Mbt de Antillen, dit is nog steeds onderdeel van ons Koninkrijk. Onderlinge verschillen per eiland zijn enorm. Volgens mij zijn er nauwelijks mensen van Aruba. Bonaire en de s-eilanden die voor problemen zorgen.
Krekker is de bom!
pi_219393007
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 10:35 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Netto negatief idd.
We zijn rijk geworden ondanks de slavernij niet door de slavernij.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_219393014
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 11:18 schreef matspontius het volgende:
Ik heb een Surinaamse schoonfamilie en die schamen zich werkelijk kapot voor dit gedrag van hun "landgenoten", willen er helemaal niets mee te maken hebben. Die permanente slachtofferrol hangt ze gigantisch de keel uit en het is echt een grote schande om over de ruggen van je voorvaderen geld te clamen en excuses te eisen.

Wij kunnen ook de Duitsers, Fransen en Spanjaarden gaan aanspreken om al het leed dat ze hier in het verleden hebben aangericht en daar om geld gaan bedelen en excuses eisen 8)7 8)7 8)7

Wat heel storend is dat die wappie koning pils, woke Nederland en de woke politici hier ook nog eens in meegaan. Bottom line is dan dat wij als burgers flink gaan meebetalen aan iets wat in ver verleden gebeurd is :r :r :r
Het is geestelijke slavernij. Een onderdrukking van de zwarte man.

Een zwarte man die in een slachtofferrol duikt, alleen maar bezig zijn met een verwrongen beeld van de verre geschiedenis, houdt zich dus niet bezig met zelfverheffing. Zo blijven ze dom en in een onderlaag.

Zie je het doel?

Opvallend hoeveel zwarte mensen hier met open ogen intrappen. Het is te verleidelijk.

Als je hier aan wilt ontsnappen als zwarte man, zul je aan zelfreflectie moeten doen. Dat is pijnlijk. Een blokkade om tot die zelfverheffing te komen. Sommige lukt dat, maar die krijgen geen podium in de media, want past niet in het narratief en doel wat ik zonet beschreef.
pi_219393191
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 08:48 schreef Saekerhett het volgende:
Ik ga vanmiddag even boodschappen doen in Duitsland. Ga ik gelijk even excuses eisen voor de oorlog en een mobiel pinapparaat meenemen, want die herstelbetalingen die Duitsland gedaan heeft, zijn natuurlijk bij lange na niet genoeg.
Ik wil genoegdoening voor het leed dat mijn grootouders is aangedaan. Eis dat het Bakker-Schutplan wordt uitgevoerd, en miljarden herstelbetalingen. Het zal vast en zeker Duitsland klein maken en houden en nooooooooooooooooooit meer oorlog veroorzaken!!
Dat heeft in de geschiedenis bij landen vaak geholpen hoor om ze in toom te houden voor de volgende oorlog! Eggies echt waar!!
1947-2016
pi_219393243
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 11:18 schreef matspontius het volgende:
Ik heb een Surinaamse schoonfamilie en die schamen zich werkelijk kapot voor dit gedrag van hun "landgenoten", willen er helemaal niets mee te maken hebben. Die permanente slachtofferrol hangt ze gigantisch de keel uit en het is echt een grote schande om over de ruggen van je voorvaderen geld te claimen en excuses te eisen.

Wat heel storend is dat die wappie koning pils, woke Nederland en de woke politici hier ook nog eens in meegaan. Bottom line is dan dat wij als burgers flink gaan meebetalen aan iets wat in een ver verleden gebeurd is :r :r :r
66 miljoen is inderdaad zo’n ¤6,70 per werkende Nederlander. Poeh poeh.

Valt me van je mee dat je iig niet ontkent dat het gebeurd is.
  dinsdag 2 december 2025 @ 12:05:12 #66
287741 matspontius
pi_219393274
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2025 12:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Wie ontkent hier dat er een slavernijverleden is? Helemaal niemand. 66 miljoen alleen al in 2026 - beter lezen dus!!!
"Hoka Hey!"
pi_219393324
quote:

[..]

Gast... niemand hier ontkent dat het slavernijverleden gebeurd is. En niemand hier zegt dat dat niet erg was.

Maar niemand die nu leeft is er schuldig aan. Dan ga je toch geen herstelbetalingen doen? Dat is toch te krankzinnig voor woorden?
pi_219393381
quote:

[..]

Ach ja, zo kan je alles wel relativeren.
66 miljoen hier, 5,1 miljard daar, ach, de belastingbetaler betaalt wel...
Maar op veel plekken in NL is structureel geld te kort en tegelijk geven we 66 miljoen weg aan iets waar wij part noch deel aan hebben gehad...
pi_219393382
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 12:05 schreef matspontius het volgende:

[..]
Wie ontkent hier dat er een slavernijverleden is? Helemaal niemand.
Keurig toch?

quote:
66 miljoen alleen al in 2026 - beter lezen dus!!!
Ja, dat is ¤6,70 per werkende Nederlander.
Poeh poeh.
  dinsdag 2 december 2025 @ 12:22:31 #70
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_219393384
quote:

[..]

Is er een bedrag wat Nederland kan geven waarvan jij denkt: "ok nu is het zat en praten we er niet meer over".

Want ik denk dat je meer een soort huur aan het zoeken bent die tot de hitte-dood van het universum door gaat waarin blanke mensen constant maandelijks bedragjes aan het overmaken zijn aan mensen met een kleurtje. Tot in den oneindigheid.

Verlicht ons eens met wat grenzen en uitersten.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_219393394
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 12:22 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Ach ja, zo kan je alles wel relativeren.
66 miljoen hier, 5,1 miljard daar, ach, de belastingbetaler betaalt wel...
Maar op veel plekken in NL is structureel geld te kort en tegelijk geven we 66 miljoen weg aan iets waar wij part noch deel aan hebben gehad...
Nee, idd, we hebben maar 200 jaar lang mensen tot slaven gemaakt.
pi_219393408
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 10:35 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Dat is niet slim dan om iets 200 jaar lang te doen terwijl het niets oplevert.
pi_219393430
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 12:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja?
Dat is 150 jaar geleden man...
Daarbij was 99% van NL straatarm en hebben niets geprofiteerd van de slavenhandel.
Ze doen net alsof elk huishouden een slaaf in huis had...
Daarbij hebben de landen waar ze vandaan kwamen ook goed geprofiteerd...

En hoe lang wil je terugkijken in het verleden?
Spanje, Italië, Noorwegen, dino's ook allemaal aanklagen?
Die "nazaten" profiteren hier toch ook nog van de "rijkdom"...?

Daarbij, na ww2 was van de rijkdom niet veel meer over...
pi_219393445
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 12:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De WIC was natuurlijk in de eerste plaats een oorlogsinitiatief. Ik zou het feit dat jij de Spaanse Inquisitie niet hoeft te verwachten niet willen kwalificeren als 'niets opgeleverd'. Natuurlijk hebben mensen winst gemaakt in een industrie waarin slavenarbeid werd gedaan, daarom was het ook zo moeilijk te stoppen, maar de WIC was nooit een financieel succes buiten de kaapvaart om, de zilvervloot met name, en uiteindelijk heeft Suriname ons waarschijnlijk veel meer gekost dan opgeleverd.
pi_219393447
quote:

[..]

dinsdag 2 december 2025 @ 12:37:02 #76
287741 matspontius
pi_219393466
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 12:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Keurig toch?
[..]
Poeh poeh.
Alleen al in 2026 - lezen!!!
"Hoka Hey!"
pi_219393484
Mooi en nu een beetje door roeien.
pi_219393497
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 12:29 schreef Toine51 het volgende:

[..]Daarbij, na ww2 was van de rijkdom niet veel meer over...
Sterker nog de Fransen hebben ons in 1795-1815 (ongeveer) ook al eens helemaal leeggeroofd dus al als Macron nog eens langs komt hier dan hebben we ook nog een leuke rekening voor hem? En dan vergeven we hem alles natuurlijk :)
Pecunia non olet
  dinsdag 2 december 2025 @ 12:42:52 #79
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219393499
quote:

[..]
We?

Ik was daar niet bij.
pi_219393510
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 12:13 schreef Saekerhett het volgende:

[..]
Gast... niemand hier ontkent dat het slavernijverleden gebeurd is. En niemand hier zegt dat dat niet erg was.

Maar niemand die nu leeft is er schuldig aan. Dan ga je toch geen herstelbetalingen doen? Dat is toch te krankzinnig voor woorden?
Bovendien is het een hellend vlak, als je hier aan gaat beginnen kloppen er straks nog veel meer op de deur.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_219393511
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2025 12:42 schreef Mubassie het volgende:

[..]
We?

Ik was daar niet bij.
Slavernij en uitbuiting zijn al zo oud als de mensheid. We waren niet de eersten, niet de laatsten en al helemaal niet de grootsten hierin. In Rome bijvoorbeeld liepen meer slaven dan burgers. De grootste smeerlappen afgelopen honderden jaren waren de Arabieren actief in een groot deel van Afrika.
Pecunia non olet
pi_219393514
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 12:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Keurig toch?
[..]
Poeh poeh.
Maar daar gaat het dus niet blij blijven, het hebben we nu alleen over 2026, en dat is dan pas het begin.
  dinsdag 2 december 2025 @ 12:47:34 #83
287741 matspontius
pi_219393518
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2025 12:42 schreef Mubassie het volgende:

[..]
We?

Ik was daar niet bij.
Nee, dat zie je verkeerd. Dat is een collectieve verontwaardiging en aangepraat schuldgevoel vanuit woke Nederland en de zogenaamde slachtoffers uit Suriname. De witte mannen uit het verleden hebben deze mensen tot slaaf gemaakt en daar moet de witte bevolking van nu maar voor gaan betalen. Het gaat dan ook voornamelijk om zo veel mogelijk geld binnen harken en de witte man door het stof te laten kruipen!!

Let wel; gekleurde mensen c.q. Surinamers uit het verleden deden absoluut niet aan slavernij _O- _O- Maar daar hoor je ze natuurlijk niet over ....
"Hoka Hey!"
pi_219393531
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 12:45 schreef obligataire het volgende:

[..]
Slavernij en uitbuiting zijn al zo oud als de mensheid. We waren niet de eersten, niet de laatsten en al helemaal niet de grootsten hierin. In Rome bijvoorbeeld liepen meer slaven dan burgers. De grootste smeerlappen afgelopen honderden jaren waren de Arabieren actief in een groot deel van Afrika.
Vergeet het Ottomaanse rijk niet. En vooral ook niet de Ashanti uit Ghana.
pi_219393547
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 12:46 schreef Hathor het volgende:

[..]
Maar daar gaat het dus niet blij blijven, het hebben we nu alleen over 2026, en dat is dan pas het begin.
Ik heb het ook over 2026.
pi_219393654
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 12:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dus je vind het verder wel ok dat we het in 2027 nog een keer betalen? En dan in 2028 wederom? Want het is tenslotte toch maar 6 euro en een paar dubbeltjes toch?
  Moderator dinsdag 2 december 2025 @ 13:09:43 #87
236264 crew  capricia
pi_219393667
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 december 2025 11:21 schreef xpompompomx het volgende:
We hadden Suriname nooit van de hand moeten doen.
Misschien willen ze wel terug in ons koninkrijk. Als eigen land.
Ze zijn best wel gek met ons koningshuis.
- Goethe, “Faust”
pi_219393775
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 12:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uitstekend voorbeeld van privatise the profits and socialise the losses.

Er zijn maar weinig koloniën netto winstgevend geweest.
En zeker de bredere maatschappij heeft er zelden/nooit iets aan gehad.

En in tegenstelling tot (veel) andere culturen heeft het westen wel oorloggevoerd om het wereldwijd af te schaffen.

Overigens lig ik niet wakker van die ¤60 miljoen voor een museum of iets dergelijks want het is kleingeld en geen gek idee om het te herdenken maar daar moet het dan wel bij blijven.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 2 december 2025 @ 13:24:40 #89
287741 matspontius
pi_219393817
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 13:08 schreef Hathor het volgende:

[..]
Dus je vind het verder wel ok dat we het in 2027 nog een keer betalen? En dan in 2028 wederom? Want het is tenslotte toch maar 6 euro en een paar dubbeltjes toch?
Gewoon oneindig en dan elk jaar inflatiecorrectie erbij ........ 8)7 8)7 })
"Hoka Hey!"
  dinsdag 2 december 2025 @ 13:38:29 #90
3542 Gia
User under construction
pi_219393920
quote:

[..]

Volgens mij heeft nog nooit iemand hier op Fok ontkend wat er gebeurd is.
Alleen niemand die nu leeft is hier schuldig aan en niemand die nu leeft is slaaf geweest.
Dus niemand hoeft te betalen aan niemand die er recht op zou hebben.

Dat de Nederlandse regering geld geeft, wat de Surinaamse regering naar eigen goeddunken kan besteden aan iets waar de hele bevolking van kan profiteren, lijkt me prima en ook genoeg.
pi_219393924
Tyf op met je gebedel.

[ Bericht 45% gewijzigd door Joopklepzeiker op 02-12-2025 21:32:40 ]
  dinsdag 2 december 2025 @ 13:43:40 #92
3542 Gia
User under construction
pi_219393943
quote:

[..]
Wij hebben helemaal niemand tot slaaf gemaakt.
  dinsdag 2 december 2025 @ 13:52:10 #93
3542 Gia
User under construction
pi_219393991
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 12:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
6,70 per werkende Nederlander, voor hoeveel nazaten van de slavernij? Zijn er dat meer of minder dan die werkende Nederlanders? Als dat er meer zijn, of evenveel, betaal je als zwarte in Nederland feitelijk aan jezelf. Beetje sigaar uit eigen doos.

Oh, dat is de reden waarom ze niet willen werken! Dan moeten ze belasting betalen en betalen ze zelf mee aan de 'herstelbetalingen'. Right.
pi_219394004
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 13:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Uitstekend voorbeeld van privatise the profits and socialise the losses.

Er zijn maar weinig koloniën netto winstgevend geweest.
En zeker de bredere maatschappij heeft er zelden/nooit iets aan gehad.

En in tegenstelling tot (veel) andere culturen heeft het westen wel oorloggevoerd om het wereldwijd af te schaffen.

Overigens lig ik niet wakker van die ¤60 miljoen voor een museum of iets dergelijks want het is kleingeld en geen gek idee om het te herdenken maar daar moet het dan wel bij blijven.

https://x.com/JuisteAntwoord/status/1923697259184521693

Er wordt meer gedacht aan 2000 miljard of triljoenen...
pi_219394032
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 12:47 schreef matspontius het volgende:

[..]
Nee, dat zie je verkeerd. Dat is een collectieve verontwaardiging en aangepraat schuldgevoel vanuit woke Nederland en de zogenaamde slachtoffers uit Suriname. De witte mannen uit het verleden hebben deze mensen tot slaaf gemaakt en daar moet de witte bevolking van nu maar voor gaan betalen. Het gaat dan ook voornamelijk om zo veel mogelijk geld binnen harken en de witte man door het stof te laten kruipen!!

Let wel; gekleurde mensen c.q. Surinamers uit het verleden deden absoluut niet aan slavernij _O- _O- Maar daar hoor je ze natuurlijk niet over ....
Het gaat ook om het doordrammen van het narratief dat het Westen rijk zou zijn geworden van kolonialisme, uitbuiting en slavernij, wat zeker in het geval van Nederland pertinente onzin is. Maar daardoor zou de hele wereld een morele claim op onze welvaart hebben en mag elke slavendrijversnazaat met een kleurtje hier komen wonen en zich zonder schuldgevoel laten onderhouden door de hardwerkende Nederlander, doorgaans autochtoon.

Autochtoon en allochtoon zijn afgeschaft, zodat het nu 'witte Nederlanders' moeten heten zodat ook alle cultuurverschillen zoals achterlijkheid ook geracialiseerd worden.
  dinsdag 2 december 2025 @ 14:05:34 #96
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_219394078
Bij de onafhankelijkheid van Suriname hebben we als Nederland al een flinke pot geld meegegeven te compensatie van het aangedane leed. Daarmee hebben we de herstelbetalingen dus al gedaan.
Daarnaast hebben we inderdaad niet actief mensen tot slaaf gemaakt, we waren slechts de vervoerder. Dus voor verdere herstelbetalingen graag verborgen bij een ander loket. De Arabieren en verschillende Afrikaanse stammen zullen hier de poeplap voor moeten trekken.
Life is what you make it.
pi_219394175
NOS-aids, noem het gewoon slaven. Een prima Nederlands woord, daar hebben we geen anglicisme voor nodig. Er is niemand op de wereld die dat woord leest en dan in verwarring raakt over wat het betekent.

Als er nog een keer iemand claimt dat de NOS niet aan 'woke' doet moet diegene dit artikel lezen. Of proberen in ieder geval, het is nagenoeg onleesbaar met dat gekunstel.
pi_219394374
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 14:22 schreef MoreDakka het volgende:
NOS-aids, noem het gewoon slaven. Een prima Nederlands woord, daar hebben we geen anglicisme voor nodig. Er is niemand op de wereld die dat woord leest en dan in verwarring raakt over wat het betekent.

Als er nog een keer iemand claimt dat de NOS niet aan 'woke' doet moet diegene dit artikel lezen. Of proberen in ieder geval, het is nagenoeg onleesbaar met dat gekunstel.
Het correcte Nederlandse equivalent van enslaved zou verslaafd zijn denk ik.
  dinsdag 2 december 2025 @ 15:40:22 #99
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219394818
Toch triest dat dit zó moet gaan.
  dinsdag 2 december 2025 @ 21:33:54 #100
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_219397535
Wanneer ontvangen wij herstelbetalingen van Rome, Spanje, Frankrijk en Duitsland?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')