abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 1 december 2025 @ 22:14:29 #1
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_219390165
Nazaten van tot slaaf gemaakten en inheemse gemeenschappen accepteren de excuses van koning Willem-Alexander voor het Nederlandse slavernijverleden. Ook vergeven ze hem. Tijdens het staatsbezoek in Suriname sprak de koning met deze groep.

Na het gesprek achter gesloten deuren benadrukte de Surinaamse president Simons dat Suriname in de nabije toekomst in gesprek wil met Nederland over het zogenoemde herstelprogramma, waar in 2023 66 miljoen euro voor is vrijgemaakt. Simons wil dat Suriname een leidende rol krijgt bij de uitvoering van dit programma.

"Ik ben blij dat nabestaanden zich hebben uitgesproken", zegt Simons. "Er komt een moment waarop we hier verder op in kunnen gaan. Volgens de Surinaamse overheid is de 66 miljoen geen reparatie. En volgens mij beschouwt ook de Nederlandse overheid het als gebaar, als ik het goed heb."

Op 1 juli 2023 maakte de koning tijdens de Nationale Herdenking Slavernijverleden in Amsterdam excuses voor het slavernijverleden. Daarbij vroeg hij ook om vergiffenis. Hij maakte het persoonlijk omdat zijn voorouders nooit hebben ingegrepen tegen het systeem van de slavernij.

De ontmoeting tussen de koning en de nazaten van tot slaaf gemaakten is een belangrijk onderdeel van het staatsbezoek. De groep wilde graag met de koning in gesprek over de excuses.

Het accepteren van de excuses werden uitgesproken door Hesdy Ommen, voorzitter van de Federatie van Para Plantages. "De acceptatie van de excuses en de vergiffenis heb ik namens alle leiders gedaan. En van daaruit moeten wij voortborduren voor het vervolg, dus wat er na de komma die eerder door de premier is gezet, moet gebeuren."

'Besef dat pijn generaties lang doorgaat'
Tijdens het gesprek onderstreepte koning Willem-Alexander nogmaals het belang van de excuses. "We zijn allen nazaten van degenen die betrokken waren. Ik besef dat de pijn generaties lang doorgaat."

De koning sprak ook over het belang om samen te bouwen aan de toekomst. "Het is nu een moment om te luisteren naar u, wat er hier leeft. Ik hoop meer te leren wat het precies betekent om te leven als nazaten van tot slaaf gemaakten."

Voorafgaand aan het gesprek waren er buiten verschillende traditionele rituelen. Ook de koning had daarbij een rol. Hij zat op een aparte stoel vooraan en hield samen met twee andere leiders een stuk touw vast dat werd losgetrokken. Op deze manier werd er symbolisch vrede gesloten.

Dat de koning hieraan meedeed wordt gewaardeerd, zei Ommen na afloop. "Het voelt goed aan. Dat hij ook heeft meegedaan aan een stukje ritueel van ons, getuigt ervan dat zijn excuses en zijn vraag naar vergiffenis menens is. Dus dat voelt heel goed voor ons aan. "

Het is voor het eerst in 47 jaar dat het Nederlandse staatshoofd op bezoek is in Suriname. In 1978 was koningin Juliana de laatste regerende vorst op Surinaamse bodem, drie jaar na de onafhankelijkheid van Suriname. Het staatsbezoek duurt tot en met woensdag.

Twee eeuwen van grootschalige slavenhandel
In de Atlantische koloniën (Suriname en de Caribische eilanden) maakte Nederland ruim twee eeuwen lang gebruik van grootschalige slavenhandel. Nederlanders verscheepten in totaal zo'n 200.000 zwarte Afrikanen naar Suriname, dat in 1667 een Nederlandse kolonie werd. Mannen, vrouwen en kinderen werkten daar onder verschrikkelijke omstandigheden op plantages. Veel tot slaaf gemaakten kwamen om het leven.

In 1863 werd de slavernij afgeschaft. In Suriname moesten de tot slaaf gemaakten echter nog gedwongen tien jaar doorwerken op de plantages.

https://nos.nl/artikel/25(...)or-slavernijverleden

Dit land is echt helemaal naar de kloten. Alleen al 66 miljoen euro in 2026 en wat daarna allemaal nog volgt. Ze accepteren de excuses en vergeven hem - toe maar, maar ze accepteren maar al te graag het geld wat hieraan vast zit. Wie denken ze gvd wel niet dat ze zijn ......
"Hoka Hey!"
  maandag 1 december 2025 @ 22:23:54 #3
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_219390228
Suriname heeft nog geen miljoen inwoners en is ruim vijf keer zo groot als Nederland. Het land is bovendien rijk aan natuurlijke hulpbronnen. Dat mensen daar beneden de armoedegrens leven is geheel te wijten aan de shithole die de politiek daar is met telkens opnieuw clowns die aan de macht worden gestemd
pi_219390234
Ik als verre nazaat boeit dit echt geen ene reet, maar verheug mij nu al wel op die duizenden euro’s herstelbetalingen waar ik straks recht op heb om al het leed wat ik heb moeten meedragen weer goed te maken
pi_219390238
quote:
"Er komt een moment waarop we hier verder op in kunnen gaan. Volgens de Surinaamse overheid is de 66 miljoen geen reparatie.
Slechts een fooi ja.
pi_219390240
:')
U MAD?
pi_219390242
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 22:24 schreef 111210 het volgende:
Ik als verre nazaat boeit dit echt geen ene reet, maar verheug mij nu al wel op die duizenden euro’s herstelbetalingen waar ik straks recht op heb om al het leed wat ik heb moeten meedragen weer goed te maken
De maatschappij van neuken of geneukt worden.
pi_219390298
quote:
8s.gif Op maandag 1 december 2025 22:25 schreef DutchPandora het volgende:

[..]
Slechts een fooi ja.
:D

Gaat om geld natuurlijk. Over de dode ruggen van hun zwoegende voorouders.

Echt zo ranzig.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 1 december 2025 @ 23:11:06 #9
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219390435
quote:
"Ik ben blij dat nabestaanden zich hebben uitgesproken", zegt Simons.
Ik dacht dat we van dat mens af waren :r
  maandag 1 december 2025 @ 23:15:14 #10
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219390453
Kijk, ik kan niet in die Surinamers kijken of wat ze precies voelen.

Maar dat geld is toch mooi meegenomen.

Oh wacht..
pi_219390454
Nou, dan zullen ze nu wel om excuses gaan vragen bij leiders van de Afrikaanse naties die hun voorouders gevangen en verkocht hebben, toch?
  maandag 1 december 2025 @ 23:20:19 #12
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_219390481
Natuurlijk gaat het weer om geld. Ga nou zelf gewoon eens wat maken van dat land, met alle natuurlijke hulpbronnen en toerisme kan dat best zonder tot in de eeuwigheid het handje op te houden.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  Moderator maandag 1 december 2025 @ 23:28:45 #13
236264 crew  capricia
pi_219390533
Ik zou het wel zien zitten als we meer gaan samenwerken. En de band Suriname Nederland flink aanhalen. O+
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_219390586
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2025 23:28 schreef capricia het volgende:
Ik zou het wel zien zitten als we meer gaan samenwerken. En de band Suriname Nederland flink aanhalen. O+
Zeker, pompen we die grondstoffen zelf naar boven, en dan lief lachen en ze “herstelbetalingen” geven.
Zij blij en wij nog blijer.

Man man, 50 jaar verder en nog geen ontwikkeling daar.
pi_219390589
quote:
8s.gif Op maandag 1 december 2025 22:25 schreef DutchPandora het volgende:

[..]
Slechts een fooi ja.
Ze hebben al vele miljarden gehad maar daar hoor je ze niet over
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  Moderator maandag 1 december 2025 @ 23:51:57 #16
236264 crew  capricia
pi_219390615
Daarop aanhakend: Suriname gebruikt onze (soms oude) schoolboeken, ons lessysteem. Ons onderwijssysteem.
Als zijn daar de laatste tijd wel wat veranderingen in gekomen.
Maar Havo, MBO, VWO, HBO etc kennen ze daar gewoon.

Ze zijn ook vertrokken vanuit onze wetboeken, her en der aangepast aan de Surinaamse werkelijkheid en noden.
Bijvoorbeeld hun Nieuw Burgerlijk Wetboek (NBW). Dat sluit gewoon aan bij de rechtsontwikkelingen in Nederland en de Nederlandse Caraïben.

Daarnaast lopen ook veel Nederlandse medische studenten hun stages in Suriname. Omdat het goed aansluit.
De VU biedt bijvoorbeeld dat soort stages aan. "Zo kun je bijvoorbeeld je zorgstage (in het eerste bachelorjaar) lopen op Aruba, Bonaire, Curaçao en in Suriname.."

Lijkt me een prima basis om veel meer samen te werken.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_219390617
Ja, dit zagen we al jaren geleden aankomen.
NWS / Gaat koning in Amsterdam excuses aanbieden voor slavernijverleden?

Dit gaat ons een honderden miljoenen kosten.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_219390675
Tot slaaf gemaakten?

Mogen we geen slaven meer zeggen?
pi_219390682
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 00:20 schreef ZanneG het volgende:
Tot slaaf gemaakten?

Mogen we geen slaven meer zeggen?
Je moet juist 'slaaf' zeggen, zo bleek 2 weken terug.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 2 december 2025 @ 01:18:08 #20
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219390747
Wanneer gaan we Suriname weer herannexeren?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219391230
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2025 23:51 schreef capricia het volgende:
Daarop aanhakend: Suriname gebruikt onze (soms oude) schoolboeken, ons lessysteem. Ons onderwijssysteem.
Als zijn daar de laatste tijd wel wat veranderingen in gekomen.
Maar Havo, MBO, VWO, HBO etc kennen ze daar gewoon.

Ze zijn ook vertrokken vanuit onze wetboeken, her en der aangepast aan de Surinaamse werkelijkheid en noden.
Bijvoorbeeld hun Nieuw Burgerlijk Wetboek (NBW). Dat sluit gewoon aan bij de rechtsontwikkelingen in Nederland en de Nederlandse Caraïben.

Daarnaast lopen ook veel Nederlandse medische studenten hun stages in Suriname. Omdat het goed aansluit.
De VU biedt bijvoorbeeld dat soort stages aan. "Zo kun je bijvoorbeeld je zorgstage (in het eerste bachelorjaar) lopen op Aruba, Bonaire, Curaçao en in Suriname.."

Lijkt me een prima basis om veel meer samen te werken.
Een medebouwkunde Bouwkunde student van mijn studievereniging deed er zijn stage.

Maar dat was een Hindoestaan.
  dinsdag 2 december 2025 @ 08:34:40 #22
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_219391232
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 22:24 schreef 111210 het volgende:
De miljarden die we betaald hebben aan uitkeringen aan Surinamers hier de afgelopen 50 jaar lijkt me wel voldoende.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_219391241
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 23:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ja, dit zagen we al jaren geleden aankomen.
NWS / Gaat koning in Amsterdam excuses aanbieden voor slavernijverleden?

Dit gaat ons een honderden miljoenen kosten.
Voor die ongein in de Oekraïne kon zonder te knipperen 5 miljard afgetikt worden.
pi_219391259
Het blijft vreemd dat hier een excuses voor moet worden aangeboden. Totaal overbodig, niemand die nu leeft is hier schuldig aan of een slachtoffer van. Het mag ook duidelijk zijn dat dit slechts wordt gebruikt om meer geld te innen.

Een van de grote fouten die Nederland heeft gemaakt is mensen uit Suriname en de Antillen doodleuk directe toegang geven tot Nederland. En natuurlijk een fout die is begaan door het enige linkse kabinet dat Nederland ooit kende.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219391273
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 08:34 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
De miljarden die we betaald hebben aan uitkeringen aan Surinamers hier de afgelopen 50 jaar lijkt me wel voldoende.
Toen ze onafhankelijk werden kregen ze een grote zak geld mee..

Maar ja, dat verdween in de zakken van corrupte ambtenaren...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')