Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
De bladeren vallen van de bomen, de dagen worden korter, het weer wordt meer en meer geschikt voor erwtensoep, kortom: De Top 2000 van 2025 komt eraan! En dat betekent na 26 edities dat de Lijst der Lijsten toetreedt tot de Club van 27. Hopelijk wordt het niet de zwanenzang van de lijst, al was dat onderwerp in het verder weinig historische jaar 2025 helaas wel het immer terugkerende thema.
Ron, Dieuwertje, Manuëla, Gerard en Joke, Loretta, Harmen, (Don) Leo, Jonnie, de carrière van Marco, de ene na de andere verruilde het tijdelijke voor het eeuwige dit jaar. En op muziekgebied was dat niet anders. Het overleden muzikanten-topic is in elk geval een topic op FOK! dat nog wel draait, zullen we maar zeggen. Je kan moeiteloos een nog veel langere opsomming maken van topartiesten, voor wie de dood nu niet meer zoiets is als de poes van hun grootje. Hopelijk zijn zij niet uit ons hart, en krijgen ze de bonus die ze verdienen in de Top 2000.
Er waren gelukkig ook leuke dingen. De kiezer Schoof de matige premier aan de kant voor airmilesverzamelaar Rob Jetten. We kregen ook een nieuwe Paus, namelijk Leo XIV. Iemand die een naam kiest waarin hij Cruijff én Beenhakker eert, kan toch niet anders dan een enorme verbinder zijn. Mathieu van der Poel won in San Remo en Roubaix en reed dagenlang in de gele trui. En we hadden nog die geslaagde NAVO-top, waar het land even van in rep en roer was.
Ondertussen werkt de Amerikaanse vredesactivist Donald Trump aan een einde van de oorlog in Israël. Ook dat was een terugkerend thema in 2025, en dan niet de ons ook al ontvallen IJzeren Rinus, maar de strijd in het Midden-Oosten. Bijna niemand weet nog hoe het winnende liedje op het ESF heet, maar dat Israël ook meedeed, is niemand ontgaan. Er is nu op papier sprake van een staakt-het-vuren, maar een echt einde van het geweld in de regio lijkt een illusie.
Radio 2 Top 2000: Editie 2025
Tijd voor belangrijkere zaken! Op donderdag 25 december, een paar minuten na middernacht, beginnen we met de Top 2000. Zonder de huisvlijt van Bart Arens deze keer, maar wel met een editie met een mooie strijd voor de eerste plaats. Wordt het de volgens de Radio 2-luisteraars grootste band van de 20e eeuw of die van de 21e eeuw die het jaar mag afsluiten, Bohemian Rhapsody of Fix You? Of krijgen we een verrassing?
Daarnaast kan de lijst in beweging worden gezet door hernieuwde aandacht voor artiesten die overleden, of grotere gezelschappen die één van hun leden verloren. Golden Earring, Black Sabbath, Beach Boys, Supertramp, om er maar een paar te noemen die de Top 2000 elk jaar weer de nodige juichmomentjes geven. Ook gaat het persoonlijke drama van Freek van Suzan ongetwijfeld een flinke stempel op de lijst drukken.
Wat het ook wordt, we gaan ons weer kunnen opmaken voor een week vermaak met genoeg pareltjes ertussen. De vele kopieën ten spijt, blijft de Top 2000 toch het enige origineel dat er echt toe doet.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 1 december t/m 5 december (16:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf 23 november wekelijks op NPO 3 om 20:20 uur. C. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks op NPO 1. D. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. E. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. F. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen
Na het voorproefje voor de Tweede Kamer is het nu tijd voor het echte werk: een stemlijst van 35 favorieten maken voor de Top 2000. Vanaf 1 december kan er tot en met 8 december een ruime week gestemd worden. Het is aan een ieder om voor zich te bepalen wat de platen zijn met de meeste eeuwigheidswaarde. Maar het is leuk om even in de geschiedenis te duiken. Er zijn momenteel 546 platen die in alle edities van de Top 2000 aanwezig waren. Dat worden elk jaar een aantal minder, en ook dit jaar staan er weer veel klassiekers aan de rand van de afgrond. 35 ervan zelfs bij de onderste 240 in de lijst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is een kwestie van deze 35 even kopiëren, en je hebt een stemlijst waar het gepruts in de Vinexwijk of bij NCRV-families bij zal verbleken. Maar ook een enkeling uit deze lijst een reddingsstem gunnen zou de lijst al enorm laten opfleuren.
Voor degenen die nog wat meer inspiratie willen welke platen ze op hun lijstje kunnen zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte vorig jaar een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 11 december checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
De Top 2000 op FOK! door de jaren heen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De lijst door de jaren heen: (afbeelding volgt zodra de nieuwe lijst bekend is)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
[ Bericht 0% gewijzigd door Nizno op 01-12-2025 21:57:22 ]
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Messy - Lola Young Zeit - Rammstein The Less I Know The Better - Tame Impala Live Forever - Oasis Oceans - Johan Appleknockers Flophouse - Cuby & the Blizzards Have You Ever Seen The Rain - Creedence Clearwater Revival Smokers Outside The Hospital Doors - Editors Longview - Green Day Comfortably Numb (Albumversie) - Pink Floyd Echoes (Albumversie) - Pink Floyd Iron Sky (Albumversie) - Paolo Nutini Come Take My Hand - 2 Brothers On The 4th Floor Fix You - Coldplay Kashmir - Led Zeppelin Everlong - Foo Fighters Sound of Silence – Simon and Garfunkel The Unforgiven (Albumversie) - Metallica What's The Frequency, Kenneth? - R.E.M. Your Love - Outfield Mama (Albumversie) - Genesis Sovereign Light Cafe - Keane Street Spirit (Fade Out) - Radiohead The Show Must Go On - Queen Why Do You Care - RONDÉ Love Story (Taylor's Version) - Taylor Swift Inside (Albumversie) - Stiltskin Anybody Seen My Baby - The Rolling Stones Something In The Way - Nirvana Self Esteem - The Offspring Child In Time (Albumversie) - Deep Purple Linger - The Cranberries Silence (Tiesto Mix) - Delerium ft. Sarah McLachlan Promised Land – Paul Elstak Silent Lucidity - Queensr che
In principe heb ik maar 1x elke artiest, met als uitzondering Pink Floyd.
[ Bericht 2% gewijzigd door Gunner op 01-12-2025 22:17:08 ]
Een poging. Dit jaar bewust bijna alleen maar nummers die ooit hits geweest zijn (op de vierde na, maar dat heeft alsnog vaak in de lijst gestaan). Behoorlijke nummers pushen waar op z'n minst een redelijk publiek voor bestaat lijkt me zinvoller dan van alles invullen wat slechts een nichepubliek heeft.
Dit heeft wel tot gevolg dat het een verzameling (overwegend) nogal oude liedjes is.
1. Adamski, Seal - Killer 2. Air - All I need 3. The Breeders - Cannonball 4. Cuby & The Blizzards - Somebody will know someday 5. The Cure - A forest 6. David Bowie - Blackstar 7. David Bowie - Rebel rebel 8. De La Soul - Eye know 9. Depeche Mode - Enjoy the silence 10. Earth & Fire – Memories 11. Elvis Costello & The Attractions - I want you 12. Fine Young Cannibals - Johnny come home 13. Gary Numan, Tubeway Army - Are 'friends' electric 14. Heaven 17 - Temptation (Brothers In Rhythm Remix Edit) 15. Incognito, Jocelyn Brown - Always there 16. Inner City - Big fun 17. Jamiroquai - Too young to die 18. Led Zeppelin - Kashmir 19. Living Colour - Love rears it's ugly head 20. London Grammar - Strong 21. Massive Attack - Unfinished sympathy 22. Nirvana - The man who sold the world (live) 23. Noir Désir - Le vent nous portera 24. Paolo Conte - Max 25. Portishead - Glory box 26. Primal Scream - Loaded (Andy Weatherall Mix) 27. Procol Harum - Homburg 28. The Prodigy - Out of space 29. Queens Of The Stone Age - No one knows 30. R.e.m. - Drive 31. R.e.m. - Everybody hurts 32. The Roots, Cody Chestnutt - The seed (2.0) 33. The Scene - Blauw 34. The Specials - Ghost town 35. The Stranglers - Golden brown
[ Bericht 1% gewijzigd door Eightyone op 02-12-2025 07:09:01 ]
Ik ben echt verbaasd dat de volgende vier nummers, wel gedraaid op R2 vorig jaar, missen op de keuzelijst: People Watching, Ik Haat Hem Voor Jou, Dark Matter, Oh No :: He Said What? Die eerste twee waren zekere binnenkomers.
Ook I Love You I'm Sorry had ik verwacht, maar is blijkbaar nooit op 2 gekomen. Dat maakt de kans op binnenkomst van That's So True wat groter.
Ik moet er nog een paar schrappen, omdat er vrij veel nieuwe zijn waar ik op stemmen wil.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Op maandag 1 december 2025 20:30 schreef PippenScottie het volgende: Dienstmededeling. Mijn hoofd en agenda staan er niet naar om een meet te organiseren of een FOK2000 samen te stellen.
Mijn lijst. Zonder al te veel na te denken gewoon op nummers gestemd die me blij maken. Lang niet allemaal maken ze een kans en ik heb zonder gene vooral op nummers uit the seventies en eighties gestemd.
The Beatles - The Long And Winding Road Stevie Wonder - For Once In My Life Motors - Airport Lenny Kravitz - Does Anybody Out There Even care Supertramp - Goodbye Stranger (Albumversie) Dire Straits - Private Investigations (Albumversie) Het Goede Doel - Hou Van Mij De Dijk - Onderuit Deep Purple - Child In Time (Albumversie) The Moody Blues - Nights In White Satin The Babys - Isn't It Time Labi Siffre - (Something Inside) So Strong Ph.D. - I Won't Let You Down Aerosmith - Dream On (Albumversie) George Michael - Freedom! '90 Wham! - Everything She Wants What Fun - The Right Side Won Fleetwood Mac - Go Your Own Way Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water The The - Uncertain Smile (Albumversie) Kate Bush - Army Dreamers New Order - True Faith Godley & Creme - Under Your Thumb Specials - Ghost Town Billy Joel - Honesty Eagles - Desperado Phil Lynott - Old Town Lovin' Spoonful - Summer In The City ABBA - The Winner Takes It All The Beach Boys - God Only Knows Elvis Presley - Suspicious Minds The Alan Parsons Project - Old And Wise Crowded House - Into Temptation Cameo - Word Up
Eigen keuze Wallace Collection - Daydream
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
Nothing Beats A Jet 2 Holiday "Hold My Hand" is ook wel een potentiële trouwens, als nieuwkomer in de keuzelijst. Verder zouden danceclassics als Freefall of On The Move erg fijn zijn.
@Nizno is op dit moment actief, die wil vast wel even gastmodden en deze topics reeksen. Pleeaaaase
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Op maandag 1 december 2025 20:50 schreef Tussle266 het volgende: Voor zover je dat tegenwoordig nog kan zien krijgt In The Modern World ook behoorlijk wat stemmen. Die zagen we volgens mij ook wel aankomen, toch?
Heb je info over stemmen voor Break Stuff? Er werd gezinspeeld dat die ook zonder keuzelijst nog wel kans zou maken. Ben zelf alsnog wel van plan erop te stemmen (als ik weer thuis ben)
Op maandag 1 december 2025 21:37 schreef Cassa95 het volgende: Nothing Beats A Jet 2 Holiday "Hold My Hand" is ook wel een potentiële trouwens, als nieuwkomer in de keuzelijst. Verder zouden danceclassics als Freefall of On The Move erg fijn zijn.
Wat zou er achter Hold My Hand zitten? Dat was ooit topsong, maar is blijkbaar ook afgevoerd van de keuzelijst? Dit jaar ineens (voor het eerst sinds 2020) 8 keer gedraaid en ook al nieuw in de MOL4000. Dat moet toch haast wel een of andere hype zijn dan?
Op maandag 1 december 2025 20:50 schreef Tussle266 het volgende: Voor zover je dat tegenwoordig nog kan zien krijgt In The Modern World ook behoorlijk wat stemmen. Die zagen we volgens mij ook wel aankomen, toch?
[..] Heb je info over stemmen voor Break Stuff? Er werd gezinspeeld dat die ook zonder keuzelijst nog wel kans zou maken. Ben zelf alsnog wel van plan erop te stemmen (als ik weer thuis ben)
Wel hier en daar gezien, maar niet in de mate dat het er echt uitspringt op dit moment. Maar je kan minder lijstjes dan ooit zien, dus Waar je voorheen het topje van de ijsberg zag, zie je nu alleen nog die paar sneeuwvlokjes op dat topje.
Aretha Franklin – R-E-S-P-E-C-T Sophie Straat – Vrijheid, Gelijkheid, Zusterschap Pip Lieke Lucas – Als het donker wordt
Aretha hadden we natuurlijk al, maar zet die maar in de plus. Die andere 2 durf ik na 1 dag al met zekerheid als nieuwkomers te voorspellen (net als Messy en In The Modern World en Ozzy, Ozzy en Ozzy)