abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219341578

6-11-2025:
quote:
De rechtszaak over het mishandelde pleegmeisje in Vlaardingen gaat donderdag van start. De zaak zit vol gruwelijke details. Eerder is al gebleken dat hulpinstanties in de zaak verkeerd hebben gehandeld. Signalen over mishandeling werden niet opgepikt.

Het toen tienjarige pleegmeisje zou in een kooi die onder stroom stond zijn gezet. Het Openbaar Ministerie (OM) verdenkt pleegouders Johnny van den B. en Daisy W. er ook van haar aan meubels te hebben vastgebonden en haar mond met tape te hebben dichtgeplakt.

Ook zouden de pleegouders de deurklink van de kamer waarin het meisje verbleef hebben weggehaald en haar hard op de bovenbenen hebben geslagen. Het pleegmeisje werd in mei 2024 in het ziekenhuis opgenomen, omdat ze van de trap was gevallen of geduwd. Daarna werden Van den B. en W. aangehouden.

Het nu elfjarige meisje functioneert op peuterniveau. Ze kan een paar woorden zeggen en simpele opdrachten uitvoeren.

Ze heeft flinke neurologische schade opgelopen door wat er met haar is gebeurd. Daardoor loopt ze volgens het OM "houterig" en soms "doelloos dwalend". Ze gaat twee dagen per week vanuit een revalidatiecentrum naar een zorgboerderij.

'Een kind zegt niet zomaar dingen, luister gewoon'
De biologische moeder van het pleegmeisje stelt jeugdbeschermingsinstantie William Schikker Stichting en pleegzorgorganisatie Enver aansprakelijk. Ze vindt dat de instanties haar de kans hebben ontnomen als familie verder te leven.

In een interview met RTL Nieuws riep de moeder woensdag op te luisteren naar signalen van hulpvragen. Ze had de zorgelijke situatie aangekaart bij de instanties en ook het pleegmeisje had om hulp gevraagd. Maar het meisje werd niet weggehaald uit het pleeggezin. "Een kind zegt niet zomaar dingen. Luister gewoon", zei de moeder daarover.

Eerder constateerde de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) dat de hulpverlening voor het meisje ernstig is tekortgeschoten. Enver en de William Schikker Stichting zijn daarom onder verscherpt toezicht gesteld. Hun handelen rondom het mishandelde meisje is volgens de inspectie "onprofessioneel".

Nog drie pleegkinderen mishandeld
Het OM verdenkt Van den B. en W. (allebei 38 jaar) van zware mishandeling, wederrechtelijke vrijheidsberoving en het onthouden van zorg. Eerder verdacht het OM ze ook van poging tot doodslag, maar die verdenking is vervallen. Er kan niet worden aangetoond of het meisje van de trap is gevallen of geduwd.

De twee pleegouders zouden nog drie pleegkinderen hebben mishandeld. Het zusje van het eerder genoemde slachtoffer zou ook zijn gestompt en geslagen. De verdachten zouden haar ook in een emmer met haar eigen urine en uitwerpselen hebben gezet.

Ook twee Syrische broertjes zouden door de pleegouders zijn geslagen. Ze moesten met te weinig kleren en zonder eten in een hondenhok verblijven en de verdachten zouden brandende sigaretten naar hen hebben gegooid.

Deskundigen adviseren tbs met dwangverpleging
Na onderzoek in het Pieter Baan Centrum is bij W. een ernstige en complexe persoonlijkheidsstoornis vastgesteld, waarbij een "gebrek aan empathie en wantrouwen vooropstaan". Haar persoonlijkheidsstoornis heeft antisociale, narcistische, theatrale en borderlineachtige trekken. Het zorgt ervoor dat W. verminderd toerekeningsvatbaar is.

Van den B. heeft volgens onderzoekers een niet-gespecificeerde persoonlijkheidsstoornis. Daarnaast lijdt hij aan een agressiestoornis. Hij is volgens deskundigen niet in staat zich aan te passen aan zijn omgeving. Ook hij is verminderd toerekeningsvatbaar. Deskundigen adviseren voor allebei tbs met dwangverpleging.

De rechtbank heeft drie dagen uitgetrokken voor de zaak. Donderdag komen de feiten aan bod en kunnen de slachtoffers hun spreekrecht uitoefenen. Vrijdag komen deskundigen van het Pieter Baan Centrum aan het woord en maakt het OM de geëist straf tegen Van den B. en W. bekend. Dinsdag kunnen de advocaten daarop reageren.
https://www.nu.nl/binnenl(...)eert-als-peuter.html

Update 20.00 uur (7 nov 25)

Het Openbaar Ministerie heeft elf jaar cel en tbs met dwangverpleging geëist tegen Johnny van den B. en Daisy W. Ze worden verdacht van onder meer zware mishandeling van een tienjarig meisje dat als pleegkind bij hen verbleef.

Volgens de officier van justitie kent deze zaak geen gelijke. "Uniek in zijn gruwelijkheid", zei de officier van justitie. "Iedereen zal het erover eens zijn dat dit niet nogmaals mag gebeuren."

https://www.nu.nl/binnenl(...)n-gruwelijkheid.html

Update 25 november

quote:
Vlaardingse pleegouders veroordeeld tot 8 jaar cel, geen tbs, lager dan eis

De pleegouders van het Vlaardingse pleegmeisje zijn veroordeeld tot acht jaar gevangenisstraf. De rechtbank acht onder meer bewezen dat Johnny van den B. en Daisy W. het meisje langere tijd van haar vrijheid hebben beroofd en ook dat zij haar hebben geslagen. Maar er kon niet worden vastgesteld dat zij verantwoordelijk waren voor al het letsel waarmee het meisje in het ziekenhuis werd opgenomen.

Het Openbaar Ministerie had 11 jaar en tbs met dwangverpleging geëist. De rechtbank vindt tbs niet nodig.

De rechtbank oordeelt dat de kans op herhaling klein is, omdat de twee waarschijnlijk nooit meer pleegouder zullen worden. Daarom is tbs niet passend. Bovendien komen Van den B. en W. als ze vrijkomen onder langdurig toezicht te staan.

De celstraf is lager dan geëist omdat de rechtbank oordeelt dat zware mishandeling niet is bewezen.
Persoonlijkheidsstoornissen

Ook het zusje van het pleegmeisje en twee Syrische broertjes die in het pleeggezin zaten, werden mishandeld. Zo werd het zusje kaalgeschoren en vernederd en werden de Syrische broertjes vernederd en geschopt. De rechtbank vindt dat alle kinderen zo erg zijn geschaad dat een gevangenisstraf de enige passende reactie is.

De pleegouders uit Vlaardingen werden anderhalf jaar geleden opgepakt, nadat hun 10-jarige pleegdochter zwaargewond in het ziekenhuis was beland. Ze had hersenletsel, botbreuken, overal littekens en was sterk vermagerd. Bij de opname woog ze 19 kilo.

Deze maand gaf de pleegvader van het pleegmeisje toe dat hij haar had opgesloten. Ze zat vast in een kooi, aan een ketting, en de klink van haar slaapkamerdeur was weggehaald. Volgens de vader was dit om het meisje tegen zichzelf en anderen in het gezin te beschermen. Ook moest het meisje dansen tot ze niet meer kon en werd er gebruik gemaakt van prikkeldraad.

Uit onderzoek van het Pieter Baan Centrum is gebleken dat beide ouders kampen met persoonlijkheidsstoornissen, waardoor ze zich bijvoorbeeld niet goed kunnen verplaatsen in een ander.
Afhankelijk van zorg

Het pleegmeisje zal haar hele leven afhankelijk blijven van zorg. Door het veroorzaakte hersenletsel functioneert ze op het niveau van een peuter. Ze wordt op dit moment verzorgd door twee hulpverleners.

De pleegouders werden ook verdacht van poging tot doodslag, maar die verdenking heeft het OM geschrapt. Justitie kan niet bewijzen dat het meisje van de trap is geduwd door de pleegouders.
https://nos.nl/artikel/25(...)en-tbs-lager-dan-eis
Twiddel
  dinsdag 25 november 2025 @ 15:59:36 #2
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_219341595
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:54 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Ik snap haar wel. Wanneer het om kinderen gaat is het gewoon heel anders dan als het om een volwassene zou gaan. Nog steeds verschrikkelijk, maar kinderen zijn zo ontzettend kwetsbaar en compleet van volwassenen afhankelijk. Ik denk dat de meeste hier wel een kind hebben of in de familie hebben waar ze ontzettend van houden. Als zo iets zou gebeuren met je eigen kind zou je compleet gestoord worden.
Het zijn toch niet deedeetee's kinderen? :?

Ik heb er ook 2. Ik denk dat ik ook best ontzettend veel van ze hou en ik vind het ook bizar. Maar er is echt geen haar op mijn hoofd die denkt 'ja, laten we die rechter eens gaan lynchen'.
pi_219341611
quote:
16s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:52 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ben ik het niet mee eens, of je dit nou bij een onschuldig kind doet of een veroordeeld kindermartelaar. Zonder te beoordelen of het nou goed of fout is om dat te praktiseren als straf zit er wel een groot verschil in qua verwerpelijkheid tussen deze twee zaken.
Het gaat erom dat je kennelijk onderscheid maakt bij wie maar dat de daad zelf niet iets is wat je verwerpelijk vindt.

Dat is niet alleen hypocriet maar ook verderfelijk.

En ja, tuurlijk zit er gradatie tussen degene die het uitvoert en degene die er naar verlangt om het bij een dader uit te voeren, daarom krijgt de eerste straf en de tweede niet. Maar beide delen een verderfelijke standaard wat betreft dat soort sadistische praktijken.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_219341615
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:55 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Weet ik, maar in Nederland is dat toch doorgaans voor hele specifieke gevallen een optie? A la Holleeder, Tachi enzo?
Je moet niet iemand een keer een mep verkocht hebben nee, maar het is niet alleen voor de superzware bekende criminelen, ook een meervoudige moord kan tot levenslang leiden. In dit geval is het niet echt reëel, blijkt ook wel uit de eis van het OM. Alhoewel dat de facto nog steeds op levenslang zou kunnen uitdraaien als die tbs dwang was opgelegd.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_219341687
Nou, 8 jaar, een dikke "foei, niet weer doen"
  dinsdag 25 november 2025 @ 16:30:16 #6
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_219341755
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 16:16 schreef Masberum het volgende:
Nou, 8 jaar, een dikke "foei, niet weer doen"
2/3e uitzitten bij normaal gedrag dus over 4,5 jaar lopen die gewoon weer vrij rond.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  dinsdag 25 november 2025 @ 16:38:46 #7
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_219341813
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:51 schreef BE het volgende:

[..]
Serieus? Vind je dit niet een klein tikkie hysterisch? :o
LOL nee natuurlijk meen ik dit niet serieus, maar het is toch echt niet te geloven dat deze rechter die mensen er zo gemakkelijk mee laat wegkomen ? Een verwoest kinderleven is blijkbaar voor deze rechter niet veel waard.
We hebben het hier tenslotte niet over een incidentje maar over langdurige zware mishandelingen zowel lichamelijk als geestelijk nietwaar ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  dinsdag 25 november 2025 @ 16:43:24 #8
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_219341841
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 16:38 schreef deedeetee het volgende:

[..]
LOL nee natuurlijk meen ik dit niet serieus, maar het is toch echt niet te geloven dat deze rechter die mensen er zo gemakkelijk mee laat wegkomen ? Een verwoest kinderleven is blijkbaar voor deze rechter niet veel waard.
We hebben het hier tenslotte niet over een incidentje maar over langdurige zware mishandelingen zowel lichamelijk als geestelijk nietwaar ?
Tuurlijk, helemaal eens!
Maar roepen dat die rechter gelyncht moet worden snap ik niet.
  dinsdag 25 november 2025 @ 16:50:31 #9
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_219341880
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 16:01 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Het gaat erom dat je kennelijk onderscheid maakt bij wie maar dat de daad zelf niet iets is wat je verwerpelijk vindt.

Dat is niet alleen hypocriet maar ook verderfelijk.

En ja, tuurlijk zit er gradatie tussen degene die het uitvoert en degene die er naar verlangt om het bij een dader uit te voeren, daarom krijgt de eerste straf en de tweede niet. Maar beide delen een verderfelijke standaard wat betreft dat soort sadistische praktijken.
Niet hypocriet hoor, niet eens een beetje. Ik vind die praktijken erg omdat ze het doen bij een kind, als strafmaat na een veroordeling bij zulke figuren is een hele andere kwestie. Je kan de daad niet los zien van het slachtoffer.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  dinsdag 25 november 2025 @ 16:57:06 #10
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_219341920
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 16:43 schreef BE het volgende:

[..]
Tuurlijk, helemaal eens!
Maar roepen dat die rechter gelyncht moet worden snap ik niet.
Joh ik eigenlijk ook niet, ik was echt ff letterlijk ademloos van de schrik. Heel ff gebrek aan zuurstof in mijn hersenen, dáár zal die rare gedachte wel door zijn gekomen. :D
Het ging in mijn hoofd zo van : als die luitjes zo snel weer vrij komen zouden ze wel 'ns heel erg boze mensen kunnen tegen komen en toen schakelde ik door naar : Dan kunnen ze beter die rechter te grazen nemen.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_219341994
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 16:38 schreef deedeetee het volgende:

Denk niet dat ze het makkelijk gaan hebben in de gevangenis. En ik weet niet wat passend is, qua straf. Ik denk dat geen enkele straf rechtvaardig zal voelen, want het valt altijd in het niet bij wat dat meisje is aangedaan. Ik begrijp je frustratie en boosheid. Alleen denk ik wel altijd dat de rechter er vast goed en lang over heeft nagedacht en er heus veel meer verstand van heeft dan ik.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_219342196
Ik heb chatgpt even gevraagd, maar die is het wel eens met de reacties hier:

quote:
Is 8 jaar laag? Vergeleken met andere zaken: ja, extreem.

Voor vergelijkbare zaken (opzettelijke langdurige kindermishandeling met levenslange schade) zie je:

10–15 jaar cel

vaak tbs met dwangverpleging

soms zelfs hogere straffen bij dood of bijna-dood

In dit dossier heeft het slachtoffer levenslange, ernstige neurologische schade.
Het feit dat er meerdere kinderen zijn mishandeld, maakt het maatschappelijk nog zwaarder.

Dus moreel-maatschappelijk gezien:

👉 8 jaar is uitzonderlijk laag
👉 Geen tbs is zeer afwijkend van adviezen én eerdere jurisprudentie
quote:
De rechtbank volgde strikt-juridische bewijsregels en legde veel gewicht op de lage recidivekans - iets wat in de praktijk erg betwistbaar is.

Een passendere straf (vanuit proportionaliteit, bescherming én behandeling) zou zijn geweest:

10-12 jaar cel + tbs met dwangverpleging, zoals door het OM geëist.
OM was wel spot-on, de rechter wat minder ;(
  dinsdag 25 november 2025 @ 17:52:01 #13
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_219342284
Mensen die nog verrast zijn over de lachwekkend lage straffen in dit land :')
pi_219342453
Wat bezielt die rechter eigenlijk ? Kunnen we onderzoek doen naar zijn handel en wandel? Het lijkt me niet normaal dat zo’n lage uitspraak vanuit het niets wordt gegeven. Het lijkt wel alsof er hier andere belangen meespelen.
pi_219342460
8 jaar is naar mijn mening erg laag maar geen tbs met dwang is zorgwekkend gezien al hun stoornissen en ik hoop dan ook dat het OM in hoger beroep gaat.
pi_219342474
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 18:24 schreef William_Papadin het volgende:
Wat bezielt die rechter eigenlijk ? Kunnen we onderzoek doen naar zijn handel en wandel? Het lijkt me niet normaal dat zo’n lage uitspraak vanuit het niets wordt gegeven. Het lijkt wel alsof er hier andere belangen meespelen.
Zoals die falende instellingen die de dans ontspringen.
  dinsdag 25 november 2025 @ 19:14:30 #17
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_219342852
Was het trouwens 1 rechter? Of een meervoudige raadskamer? Is vast wel ergens te vinden. :@ #lui
pi_219343133
Ik probeer altijd voorzichtig te zijn met oordelen over rechterlijke uitspraken. Want we mogen heel gelukkig zijn dat wij een rechtssysteem hebben. Maar ik moet toch behoorlijk aan het copingslangetje zitten om dit te begrijpen. 8 jaar?
  Miss 200.000.000! dinsdag 25 november 2025 @ 19:47:10 #19
367000 roos94
pi_219343177
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 18:25 schreef -river- het volgende:
8 jaar is naar mijn mening erg laag maar geen tbs met dwang is zorgwekkend gezien al hun stoornissen en ik hoop dan ook dat het OM in hoger beroep gaat.
Iedereen verdient een 2e of 3e of 4e kans!!!!

Gr gr gr,

Alle rechtertjes van Neerlandse bodem
pi_219344213
Als hulpverlener en als inwoner van Vlaardingen maakt deze hele zaak mij extra ziek.

Ik werk niet in de jeugdhulpverlening maar ik kan niet geloven dat jeugdzorg / hulpverleners zoveel steken hebben laten vallen.

En hoe bestaat het dat buren, school, juffen of wie dan ook de andere kant op keken?

Ik woonde toendertijd een wijk verderop en ik heb vaak nagedacht of de kans bestond dat ik het pleegmeisje op straat zou kunnen hebben gezien, in de winkels.

Het idee dat ze overal om hulp riep en nergens hulp kreeg is hartverscheurend.

Het meisje en haar zusje en hun moeder is donker, moeder vroeg zich openlijk af of racisme hier een rol heeft gespeeld.

Waarom haten deze 2 gestoorden de gekleurde meisjes en de Syrische broertjes zo erg?

Waarom is dit niet verder onderzocht?

Hoe bestaat het dat ze 8 jaar krijgen, waar van 1 derde wordt afgetrokken dus ze staan in 5 jaar weer buiten.

Waarom geen TBS?

Wat is dat voor gelul dat ze waarschijnlijk geen nieuwe pleegkinderen meer op zullen nemen dus ze zijn verder geen gevaar?

Ze zijn levensgevaarlijk voor alle kinderen die ze in de toekomst nog gaan tegen komen.

Het gaat hier niet om een tik hier en daar, het gaat om langdurig sadisme

Dat meisje had gebroken boven benen en kreeg geen hulp. Hoe bestaat het dat niemand op school zag dat ze gebroken botten had.

Ik vind dit 1 van de meest walgelijke kindermishandeling zaken in NL die ik de laatste decennia heb gehoord.

Dit gaat veel verder dan kindermishandeling, er is geen naam voor hoe walgelijk dit is

En wie gaat die tonnen schade vergoeding eigenlijk betalen??

Die idioten hebben geen geld, dus de staat of de belastingbetaler draait daar zeker voor op?
pi_219344221
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 19:43 schreef theunderdog het volgende:
Ik probeer altijd voorzichtig te zijn met oordelen over rechterlijke uitspraken. Want we mogen heel gelukkig zijn dat wij een rechtssysteem hebben. Maar ik moet toch behoorlijk aan het copingslangetje zitten om dit te begrijpen. 8 jaar?
Als je heel gelukkig bent met het feit dat er een rechtssysteem is, waarom ben je dan voorzichtig in het opmerken van rechterlijk falen?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  roze dinsdag 25 november 2025 @ 22:03:57 #22
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219344577
Op de NPO is nu de 1ste aflevering van seizoen 2 van in het hart van de zaak te zien en dat gaat over deze zaak en andere pleegkinderen in dat gezin.

(Eerste seizoen ging over de zaak van Gino)
Your beauty never ever scared me.
pi_219344702
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 19:14 schreef BE het volgende:
Was het trouwens 1 rechter? Of een meervoudige raadskamer? Is vast wel ergens te vinden. :@ #lui
Dit komt niet voor de politierechter, gewoon meervoudig.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  dinsdag 25 november 2025 @ 22:26:22 #24
338319 ZarB
Piña colada
pi_219344739
Ik heb het idee dat die ouders het in de bak zo zwaar gaan krijgen dat ze er zelf een eind aan gaan maken.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  dinsdag 25 november 2025 @ 22:28:47 #25
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_219344754
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 22:20 schreef nostra het volgende:

[..]
Dit komt niet voor de politierechter, gewoon meervoudig.
Ja toch? Ik ging even twijfelen door alle onderbuik ‘de rechter’ is idioot/invompetent/moet gelyncht/spoort niet opmerkingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')