abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219316506
De afgelopen dagen zag ik meerdere reacties waarin de verwachting werd uitgesproken dat 2026 een memorabel POL jaar wordt. Een jaar voor de geschiedenisboeken.

Het leek mij een goed idee om hierover een topic te openen . Eind 2026 kunnen we kijken wie gelijk had :lijstje:

Kortom, wat staat ons te wachten in 2026?
pi_219316607
Zal wel weer een gevallen kabinet zijn, als er überhaupt een kabinet komt in 2026.
  zaterdag 22 november 2025 @ 19:07:06 #3
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_219318588
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 13:09 schreef Watmoetjenou het volgende:
Zal wel weer een gevallen kabinet zijn, als er überhaupt een kabinet komt in 2026.
hopen op een kiesdrempel
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_219321331
Ik verwacht ellende. Rusland die een stuk groter is geworden; Oekraïne een stuk kleiner Europa die nog steeds meer ten onder gaat. Amerika, China en Rusland maken Europa volledig kapot.
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  zondag 23 november 2025 @ 06:43:10 #6
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219322614
In 30 jaar tijd zijn we afgezakt van het meest kansrijke continent in de wereldeconomie naar een groepje landen dat hoopt dat Trump, Poetin en Xi hen genadig zijn.

Bestuurd door bange accountants zonder enig plan voor de toekomst.

twitter

[ Bericht 2% gewijzigd door Perrin op 23-11-2025 07:09:18 ]
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 23 november 2025 @ 06:55:44 #7
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219322720
RavijnjaarGenot
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zondag 23 november 2025 @ 07:55:12 #8
38496 Perrin
pi_219322932
Lui en gemakzuchtig. De angstige middelmaat regeert dit continent.

twitter
pi_219325129
quote:
18s.gif Op zondag 23 november 2025 07:55 schreef Perrin het volgende:
Lui en gemakzuchtig. De angstige middelmaat regeert dit continent.

[ x ]
Is goed Bas.
  zondag 23 november 2025 @ 22:21:32 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219330017
Waarom denken mensen dat Rusland een soort wonderland is dat alles kan en Europa niets zou kunnen?
pi_219330322
De verwachting is, dat er zoveel op de gemeenten wordt bezuinigd, dat die op geen enkele manier meer hun werk kunnen doen. Zoals het betalen van de sociale voorzieningen. Waardoor ook de prijzen voor nieuwbouw drastisch exploderen.

We krijgen dus veel minder voor veel meer en de inflatie gaat daarmee door het dak. Gewoon, omdat we die arme rijken verder moeten ontzien.

Dat was in ieder geval de voorspelling. Het is dus afwachten hoe links Jetten is en of het de VVD toch lukt om het beleid te gaan bepalen.
pi_219662603
Bijna 31 december, dus nog snel even mijn gokjes:

In 2026:
* Valt de VS Venezuela aan en zorgt dit voor problemen bij de ABC-eilanden.
* Wordt Europa steeds meer gedwongen te kiezen tussen steun voor Oekraïne of steun vanuit de VS.
* Krijgt de herbewapening van Europa enorme vaart.
* Valt China Taiwan binnen.
* Rusland saboteert een paar leidingen op de oceaan. Niet direct bewijs van dader, dus geen NAVO artikel 5. Wel grote gevolgen.
* Krijgen we een D66-VVD-CDA minderheidskabinet.
* Vinden de verkiezingen in de VS onder schimmige omstandigheden plaatsen. De Amerikaanse burger krijgt de volle golf van propaganda.
* Als de Democraten de verkiezingen winnen, dan wordt dit niet erkent. Er komen onderzoeken naar verkiezingsfraude.
  maandag 29 december 2025 @ 22:03:08 #13
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219662668
Rechts kabinet nummer tigtig
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219668619
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 22:00 schreef Jojoke het volgende:

In 2026:
* Wordt Europa steeds meer gedwongen te kiezen tussen steun voor Oekraïne of steun vanuit de VS.
* Rusland saboteert een paar leidingen op de oceaan. Niet direct bewijs van dader, dus geen NAVO artikel 5. Wel grote gevolgen.
* Vinden de verkiezingen in de VS onder schimmige omstandigheden plaatsen. De Amerikaanse burger krijgt de volle golf van propaganda.
* Als de Democraten de verkiezingen winnen, dan wordt dit niet erkent. Er komen onderzoeken naar verkiezingsfraude.
En dan nog zal men hier blijven volhouden dat er niks aan de hand is want de tanks komen de grens nog niet overrollen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219668658
We krijgen als vanouds weer een rechts kabinet dat de dromen van de kiezer wederom niet waar kan maken en waar mytisch "links" zoals gebruikelijk weer de schuld van gaat krijgen.

Tevens amper meer invloed in het buitenland vanwege intern gekibbel.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219668675
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 22:21 schreef Hexagon het volgende:
Waarom denken mensen dat Rusland een soort wonderland is dat alles kan en Europa niets zou kunnen?
Europa is op papier sterker, maar Rusland heeft meer lef (en simpelweg minder te verliezen).

Stel dat Poetin besluit om de Baltische staten binnen te vallen en hij zegt dat het veroverde gebied onder de nucleaire paraplu van Rusland valt.

Wat is dan de reactie van het westen?

Steun van de Amerikanen kun je vergeten. Het is uitgesloten dat Trump troepen naar Oost-Europa stuurt om de Baltische staten te helpen. Zelfs als het Congres hem daartoe oproept zal hij daar lak aan hebben. Er onstaat een patstelling en er gebeurt uiteindelijk niks.

En de Europese NAVO-lidstaten? Die slaan aan het twijfelen. Wat doen de Amerikanen? Durven we zonder hen de strijd aan te gaan met Rusland? Zijn we bereid om de Russen de oorlog te verklaren, zonder hulp van de VS?

Poetin zou weleens kunnen gokken op dit gebrek aan durf en daadkracht.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 30 december 2025 @ 09:20:04 #17
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_219668702
Ik hoop dat 2026 de start zal zijn op weer een krachtig vooraanstaand continent te worden, waarbij we inzetten op defensie en onze eigen markt beschermen tegen investeerders vanuit buiten de EU. Ik hoop op veel investeringen in o.a. IT.

Waar ik bang voor ben is praatgroepjes, denktanks, bestuurders die jaren en jaren achter de feiten aanlopen, dat ze vlak voordat de AI bubbel barst hier ook eens massaal gaan investeren in AI.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  dinsdag 30 december 2025 @ 13:30:05 #18
38496 Perrin
pi_219672607
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 09:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Als er iets is waar je wat betreft Europa veilig op kunt gokken, is het dat.
pi_219673848
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 09:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Europa is op papier sterker, maar Rusland heeft meer lef (en simpelweg minder te verliezen).

Stel dat Poetin besluit om de Baltische staten binnen te vallen en hij zegt dat het veroverde gebied onder de nucleaire paraplu van Rusland valt.

Wat is dan de reactie van het westen?

Steun van de Amerikanen kun je vergeten. Het is uitgesloten dat Trump troepen naar Oost-Europa stuurt om de Baltische staten te helpen. Zelfs als het Congres hem daartoe oproept zal hij daar lak aan hebben. Er onstaat een patstelling en er gebeurt uiteindelijk niks.

En de Europese NAVO-lidstaten? Die slaan aan het twijfelen. Wat doen de Amerikanen? Durven we zonder hen de strijd aan te gaan met Rusland? Zijn we bereid om de Russen de oorlog te verklaren, zonder hulp van de VS?

Polen gaat niet toestaan dat de Russen aan hun grenzen komen en zal zeker hun hele sterke leger daar naar toe sturen. Ook de Scandinavische landen zullen zich er dan mee gaan bemoeien.
  dinsdag 30 december 2025 @ 14:52:41 #20
38496 Perrin
pi_219674027
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 14:42 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Polen gaat niet toestaan dat de Russen aan hun grenzen komen en zal zeker hun hele sterke leger daar naar toe sturen. Ook de Scandinavische landen zullen zich er dan mee gaan bemoeien.
West-Europa zal wel een excuus vinden om zich onder tafel te blijven verschuilen.
pi_219674106
Poetin gaat in 2026 een stuk verder met zijn getreiter omdat hij dat gewoon kan. Niemand roept hem een halt toe immers, en Trump is net zo'n leugenachtige schurk als Poetin. Dus die laat zijn mede boeven vriend lekker zijn gang gaan, daar heeft Oekraïne, en ook Europa niks aan.

Dan is het ook wel duidelijk dat in 2026 Trump een stap verder gaat en Europa harder in de reet naait dan tevoren.

Een moordaanslag op Trump slaagt dit keer wel, de wereld zit eind 2026 opgescheept met de nog meer gestoorde J.D Vance.

Het kabinet komt langzaam op gang, maar zal wel weer vallen. Voornamelijk omdat ze in Den Haag meer energie steken in hun privé oorlogjes onderling dan het besturen van ons land.

De wolf pakt in 2026 tot grote verbazing van de experts en knuffelaars een kind uit een wandelwagen om de stakker vervolgens met zijn roedel te delen.

Met oudjaar 2026 vliegt de vlam in de pan vanwege onvrede over het vuurwerkverbod. Een Mad Max film is er niks bij, in de grote steden wordt het levensgevaarlijk.

De schatkist verliest komend jaar veel accijns omdat de idioot hoge prijzen mensen dwingen hun brandstof en boodschappen bij onze buurlanden te halen.

Zo maar een greep. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Seeburg54 op 30-12-2025 15:38:34 ]
pi_219674114
We krijgen een D66 CDA VVD kabinet wat je Rutte 5 kan noemen alleen zonder Rutte,
DUs de grote problemen blijven stil staan
Economisch krijgen we weer dat vieze VVD beleid
pi_219687918
Trump
- Met Amerika op zijn zwakst vanwege de dementerende Trump zie ik China Taiwan nog wel eens binnenvallen al denk ik dat het wellicht nog een jaartje te vroeg voor ze is.
- Oekraine vs Rusland gaat toch een wapenstilstand krijgen, welke relatief snel gebroken gaat worden doordat de Russen een bullshit reden verzinnen. Trump grijpt dat als reden aan om eerder gedane beloftes in te trekken tot verbijstering van Europa.
- Het WK gaat eigenlijk als een normaal WK verlopen, maar dagelijks komen er nieuwsberichten langs van chaos en typisch Amerikaanse Trumpiaanse onkunde en clowneske tweets van Trump.

Nederland
- D66-VVD-CDA-JA21 gaan het toch proberen. Economisch blijkt Rob toch veel rechtser dan al die strategische anti-Timmermans stemmers verwachtten. Gemeentes krijgen het nog zwaarder, JA21 weet sociale vangnetten te versoberen. We krijgen wederom min of meer VVD beleid.
- Het EU migratiepact blijkt best succesvol en aantal vluchtelingen hier neemt flink af. Chaos in asielcentra verdwijnt naar de achtergrond
- Tegenvallend aantal medailles op de winterspelen. De schaatsers stellen teleur. Behalve Femke Kok.
- Huizenprijzen blijven toch als vanouds lekker doorstijgen

Wereld
- Aruba en Curaçao komen in de problemen door de chaos in Venezuela. Flink wat vluchtelingen stranden daar.
- Een Russische schaduwvloot-olietanker veroorzaakt een olieramp ergens in de Middellandse zee
- De AI bubbel klapt nog niet, maar de tether stablecoin, dat kunstmatig de hoge bitcoin prijs in stand hield stort in vanwege schimmigheid, waardoor bitcoin wederom een flinke knauw krijgt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Knipoogje op 31-12-2025 10:21:39 ]
beter een knipoog dan een blauw oog
  woensdag 31 december 2025 @ 00:35:10 #24
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_219688254
quote:
9s.gif Op dinsdag 30 december 2025 14:52 schreef Perrin het volgende:

[..]
West-Europa zal wel een excuus vinden om zich onder tafel te blijven verschuilen.
Nee hoor. Die sturen allemaal een militaire waarnemer.
pi_219688778
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 22:00 schreef Jojoke het volgende:

In 2026:
Grappig, de helft van wat je schrijft is inmiddels al gaande. Zo kan ik het ook
  woensdag 31 december 2025 @ 01:41:45 #26
38496 Perrin
pi_219688966
Europa wílde vreedzame handelsrelaties met Rusland. Decennialang.

Gascontracten, Nord Stream, diplomatie, eindeloze 'strategische partnerschappen'. Europa deed precies wat jij zegt dat het had moeten doen.

En toen besloot Rusland, niet de EU, niet Mark Rutte, niet Israël, om met tanks, raketten en vernietiging een Europees buurland binnen te vallen. Een klassieke koloniale invasie.

Vanaf dat moment was goedkope Russische energie geen 'vreedzame handel' meer, maar chantage. Wie dan blijft zeggen: 'ach, laat maar, we nemen het gas wel', getuigt van zijn totale morele leegte.
pi_219689837
Ik wens hartgrondig dat D66, de VVD en het CDA lessen hebben getrokken uit de afgelopen verkiezingsuitslag en hun regeerperiodes onder Rutte. Sander Schimmelpenninck schreef na de verkiezingen in oktober in een column dat als hij in de kassarij staat de persoon voor of achter hem extreemrechts heeft gestemd. Dat is één op de drie kiezers; een toename ten opzichte van de Tweede Kamerverkiezingen die het verschrikkelijke kabinet Schoof opleverde
.
In de Nederlandse maatschappij worden de kloven steeds dieper, bijvoorbeeld in de toegang tot de zorg, duurzaamheidssubsidies, de woningmarkt en het recht. De kansenongelijkheid groeit, net als de economische ongelijkheid. Vooral die laatste factor is cruciaal voor onze democratie. Onderzoek van het Chicago Center on Democracy toont aan dat hoe groter de inkomens en vermogensongelijkheid is, hoe groter het risico op een democratische terugval.

D66, VVD en CDA hebben het klimaat en de biodiversiteit al opgeofferd voor het gewin van aandeelhouders. Ik hoop niet dat de democratie het volgende slachtoffer wordt. Maar als deze drie partijen de economische ongelijkheid verder laten oplopen, is de kans groot dat Schimmelpenninck na de volgende verkiezingen in de rij voor de kassa geflankeerd wordt door louter extreemrechtse stemmers. En probeer dan de democratie maar eens te redden.
pi_219689843
Zakt de dollar tot 1,20
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_219696485
Het eerste protest op Mars. Greta Thunberg zal onder leiding van andere activisten afreizen naar Mars om daar te demonstreren tegen ruimtereizen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 31 december 2025 @ 14:52:49 #30
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219696996
Misschien deescaleert het allemaal wel. Zowel Rusland als de EU willen geen totale oorlog zo lijkt het. Economisch gaat het niet geweldig, maar van een crisis zoals in 2012 is geen sprake.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  woensdag 31 december 2025 @ 15:47:15 #31
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_219697867
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 22:21 schreef Hexagon het volgende:
Omdat Europa hopeloos verdeeld is? En dat eerder gaat toenemen dan afnemen want in gaat Europa kritisch rechts eerder toenemen dan afnemen, met hulp van Amerika.
enkelband
  woensdag 31 december 2025 @ 16:37:19 #32
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219698654
Voorspelling voor 2026:
Investeerders en bedrijven komen er achter dat de gigantische investeringen in AI niet terug verdient gaan worden. Er komt daarmee een correctie op de beurs zoals in 2000 toen de internet bubbel barste.
  woensdag 31 december 2025 @ 16:39:18 #33
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219698709
Hoop voor 2026
Europa realiseert zich dat ze autonoom moeten worden op digitale infra, technologie, economie, defensie, energie en geopolitiek
  woensdag 31 december 2025 @ 20:09:27 #34
38496 Perrin
pi_219703080
Hoopvolle woorden van Meloni.
twitter
pi_219703301
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2025 16:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Voorspelling voor 2026:
Investeerders en bedrijven komen er achter dat de gigantische investeringen in AI niet terug verdient gaan worden. Er komt daarmee een correctie op de beurs zoals in 2000 toen de internet bubbel barste.
De Dollarcrash zit ook in de pijplijn
  woensdag 31 december 2025 @ 20:22:29 #36
38496 Perrin
pi_219703343
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2025 20:20 schreef Beathoven het volgende:

[..]
De Dollarcrash zit ook in de pijplijn
AI-bubbel die barst, schuldencrisis. Interessant jaar komt eraan..
pi_219703412
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2025 20:22 schreef Perrin het volgende:

[..]
AI-bubbel die barst, schuldencrisis. Interessant jaar komt eraan..
Kan ook in 2027 natuurlijk, maar al het gebluf loopt al op zn tandvlees.
pi_219705369
Vooral veel ongewenste politieke inmenging van de VS en Rusland in Europa. Al dan niet door de Trumps, Musks, Poetins etc. van de wereld. Lekker radicale partijen financieren met als doel Europa te destabiliseren.

Zijn ze natuurlijk al een paar jaar mee bezig geweest, maar denk dat in 2026 een nieuw hoogtepunt bereikt wordt. Het zwakke Europa doet er helemaal niets tegen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219705978
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2025 16:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Voorspelling voor 2026:
Dit is een zekerheidje.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_219706024
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2025 20:27 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Kan ook in 2027 natuurlijk, maar al het gebluf loopt al op zn tandvlees.
Het is ook zo dat al die AI- en hardware fabrikanten in ELKAAR investeren en daarmee de bubble op de beurs opblazen. Het is als die 2 buurmannen die een kast aan elkaar verkopen voor steeds meer en daaruit concluderen dat ze prima zaken doen.

Op AI gebied is er geen duidelijk omschreven doel en visie hoe deze techniek alles beter gaat maken en waarom we niet meer zonder zouden kunnen en dat het daarom miljarden mag kosten.
pi_219706129
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2025 23:17 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Het is ook zo dat al die AI- en hardware fabrikanten in ELKAAR investeren en daarmee de bubble op de beurs opblazen. Het is als die 2 buurmannen die een kast aan elkaar verkopen voor steeds meer en daaruit concluderen dat ze prima zaken doen.

Op AI gebied is er geen duidelijk omschreven doel en visie hoe deze techniek alles beter gaat maken en waarom we niet meer zonder zouden kunnen en dat het daarom miljarden mag kosten.
Ja, ongelooflijk.

Ik hoop dat het nog implodeert voor Zuckerberg zn 'Manhattan-sized-datacenter' van de grond komt.
pi_219706225
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2025 23:25 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ja, ongelooflijk.

Ik hoop dat het nog implodeert voor Zuckerberg zn 'Manhattan-sized-datacenter' van de grond komt.
Het is megalomaan en de wereld gaat er in mee. Ik mis dus het doel en het nut van dat alles. Is misschien dat Opa hier de moderne tijd niet meer snapt maar het zou ook kunnen dat Opa ziet dat de Keizer geen kleren aan heeft. De implosie van al dit is nakend. Althans dat zou zo moeten zijn. :)
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 31 december 2025 @ 23:48:33 #43
862 Arcee
Look closer
pi_219706473
Premier Jetten. ^O^
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_219707083
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2025 23:32 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Het is megalomaan en de wereld gaat er in mee. Ik mis dus het doel en het nut van dat alles. Is misschien dat Opa hier de moderne tijd niet meer snapt maar het zou ook kunnen dat Opa ziet dat de Keizer geen kleren aan heeft. De implosie van al dit is nakend. Althans dat zou zo moeten zijn. :)
AI heeft uiteraard professionele waarde, maar er zit teveel lucht in de nepwaarde die men vooral aan Amerikaanse kant in de consumentenmarkt pompt en in China niet zo hyped.

Het verschil tussen de hype-"clipart-achtige"-troep en wat we blijvend gebruiken, maar lang niet zoveel waard is. Taalmodellen die maar wat op "user engagement" boetseren rondom bepaalde onderwerpen en van dag 1 op 2 zeggen dat product x matig is waar ze het eerst de hemel in prezen, omdat ze maar wat gokten rondom een type.

Zuckerberg z'n metaverse en AI had het mogelijk best goed gedaan in 2008 met ontzettend interessante interactieve educatie zoals hij dat jaren geleden demonstreerde.

Maar wat heb je aan interactieve VR educatie als de onderwijsinstellingen die het hadden kunnen kopen met de nek op het Maga hakblok liggen en men zelfs hier geen idee heeft wat de skillsets de jeugd voor morgen nog mee moet krijgen als "mensen" door die coke snuivende miljardairs van CEOs met hun oeverloze gebazel als overbodig worden gezien.

En dan nog gewoon noemen dat er ongelooflijke sommen geld ingepompt worden. Beetje als grote groepen mensen offeren in een tempel want 'het gaat gebeuren'.

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 01-01-2026 00:48:52 ]
pi_219713465
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2026 00:35 schreef Beathoven het volgende:

[..]
AI heeft uiteraard professionele waarde, maar er zit teveel lucht in de nepwaarde die men vooral aan Amerikaanse kant in de consumentenmarkt pompt en in China niet zo hyped.

Het verschil tussen de hype-"clipart-achtige"-troep en wat we blijvend gebruiken, maar lang niet zoveel waard is. Taalmodellen die maar wat op "user engagement" boetseren rondom bepaalde onderwerpen en van dag 1 op 2 zeggen dat product x matig is waar ze het eerst de hemel in prezen, omdat ze maar wat gokten rondom een type.

Zuckerberg z'n metaverse en AI had het mogelijk best goed gedaan in 2008 met ontzettend interessante interactieve educatie zoals hij dat jaren geleden demonstreerde.

Maar wat heb je aan interactieve VR educatie als de onderwijsinstellingen die het hadden kunnen kopen met de nek op het Maga hakblok liggen en men zelfs hier geen idee heeft wat de skillsets de jeugd voor morgen nog mee moet krijgen als "mensen" door die coke snuivende miljardairs van CEOs met hun oeverloze gebazel als overbodig worden gezien.

En dan nog gewoon noemen dat er ongelooflijke sommen geld ingepompt worden. Beetje als grote groepen mensen offeren in een tempel want 'het gaat gebeuren'.
In dat kader vind ik deze post op Tweakers wel interessant. Hij rekent even voor wat men werkelijk verkoopt (daar gaat het uiteindelijk om natuurlijk) en wat de verhouding is tot het geld wat men elkaar toeschuift en zo de bubble opblaast. Het is gruwelijk en als het crashed zijn de gevolgen desastreus.

kiang op T.net

quote:
Wie gelooft dat dit goed komt is, sorry, een regelrechte idioot. Ter vergelijking: dat is alsof ik met een inkomen van 50.000 euro per jaar een huis koop van 4,4 miljoen... Maar ik beloof de bank dat ik ECHT wel heel veel meer geld ga verdienen. Voor de duidelijkheid: voor een hypotheek van 4,4 miljoen zou je normaal een jaarinkomen van ongeveer 900.000 euro nodig hebben, 45 keer meer dan wat ik heb.

En die vergelijking is al misleidend, want hypotheken lopen over veel langere tijd (30j) dan de afschrijving van die server-infra. Geen enkel gezond bedrijf kan onder normale omstandigheden wegkomen met op 2 jaar 88 jaar aan inkomsten uit te geven.
pi_219719913
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 16:49 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
In dat kader vind ik deze post op Tweakers wel interessant. Hij rekent even voor wat men werkelijk verkoopt (daar gaat het uiteindelijk om natuurlijk) en wat de verhouding is tot het geld wat men elkaar toeschuift en zo de bubble opblaast. Het is gruwelijk en als het crashed zijn de gevolgen desastreus.

kiang op T.net
[..]

Mooie uitleg.

Nog een vergelijking. In 1636 en 1637 kon je zeer luxe grachtenpanden van tulpenbollen kopen. Zoveel gevoelswaarde zat er uitgedrukt in geld in. Dat is wel ongeveer het Amerikaanse AI vandaag de dag is.

De markt slaat er opgeklopte godswaarde in. Gedrogeerde opgefokte CEOs wandelen als zombies om de zeepbel en doen alsof het allemaal echte waarde is.
pi_219719939
Ja de Tulpenmanie. En achteraf vraagt men zich af hoe het ooit heeft kunnen gebeuren, die gekte. Ik denk dat het een goede vergelijking is.
pi_219720242
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 12:45 schreef Bart2002 het volgende:
Ja de Tulpenmanie. En achteraf vraagt men zich af hoe het ooit heeft kunnen gebeuren, die gekte. Ik denk dat het een goede vergelijking is.
Het is een gevaarlijke psychose en dat gereutel van sommige letterlijk gedrogeerde CEOs zal zich na de crash wel gaan vertalen in de schuld elders leggen . En wij (de wereld voor zover het bereik van de VS reikt) zal wel moeten bloeden voor de prijs van dit zekere faillisement.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 13:27:50 #49
38496 Perrin
pi_219720257
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 12:45 schreef Bart2002 het volgende:
pi_219720282
Ik verbaas me er ook over dat 'maatschappelijk verantwoord ondernemen' wordt behandeld als een soort nieuwe vinding en het wonderlijk genoeg ophoudt waar het goudzoeken begint, met partijen die dit geen strobreedte in de weg leggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')