Macht komt uit de loop van een geweer. Klopt.quote:Op vrijdag 21 november 2025 11:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Jouw morele standpunt doet niet ter zake. Trump financiert die hele oorlog voor een groot gedeelte dus die heeft daar het laatste woord over.
Als Oekraïne navo-lidmaatschap heeft en er wordt niet meer gevochten dan is de halve krijgsmacht prima (en een hele niet te betalen). Zonder navo lidmaatschap is het een bizarre eisquote:Op vrijdag 21 november 2025 11:29 schreef RotatoR het volgende:
Die eis voor de halvering van de Oekraïense krijgsmacht is vast om voor te sorteren op de volgende invasie. rusland is zelf te zwak voor een volledige overwinning dus hebben ze op deze manier hulp nodig.
En aangezien Rusland, nu Trump ze toch weer alles wil geven, toch nooit instemt met een NAVO-lidmaatschap, is het dus een bizarre eis.quote:Op vrijdag 21 november 2025 11:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als Oekraïne navo-lidmaatschap heeft en er wordt niet meer gevochten dan is de halve krijgsmacht prima (en een hele niet te betalen). Zonder navo lidmaatschap is het een bizarre eis
Risico's hè.quote:Op vrijdag 21 november 2025 11:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
En aangezien Rusland, nu Trump ze toch weer alles wil geven, toch nooit instemt met een NAVO-lidmaatschap, is het dus een bizarre eis.
Tja, dat jij de agressie van de heer Poetin graag beloond ziet worden, is geen groot geheim.quote:Op vrijdag 21 november 2025 11:51 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Risico's hè.
Eventueel geen fijne koers idd, maar toch allemaal inherent aan het leven en noodzakelijke keuzes die wij soms maken! Blijven aanmodderen op deze manier lijkt intussen ook duidelijk uitzichtloos geworden!
Het is hoogverraad.quote:Op vrijdag 21 november 2025 11:21 schreef Perrin het volgende:
[..]
Makkelijk praten. Europa is tandeloos en Oekraine houdt maar net vol.
Hmmm.. daar gaat het hier niet om.quote:Op vrijdag 21 november 2025 11:53 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, dat jij de agressie van de heer Poetin graag beloond ziet worden, is geen groot geheim.
Makkelijk praten vanuit landen waar je comfortabel je defensie kan verwaarlozen en waar je voorlopig niet hoeft te bloeden (echt of financieel) om de veiligheid van je land te waarborgen.quote:
Is natuurlijk ook deels appels en peren om een krijgsmacht in oorlogstijd te vergelijken met eentje in vredestijd. Maximaal 600.000 lees ik. Het is onduidelijk of dat actieve dienst is of reservisten in totaal. Geloof dat ze voor de invasie op 200.000 actief personeel zaten.quote:Op vrijdag 21 november 2025 11:29 schreef RotatoR het volgende:
Die eis voor de halvering van de Oekraïense krijgsmacht is vast om voor te sorteren op de volgende invasie. rusland is zelf te zwak voor een volledige overwinning dus hebben ze op deze manier hulp nodig.
Mij wel. Als je bv wil dat ook europa sancties opheft, lijikt het mij een goed idee om die er ook bij te betrekken.quote:Op vrijdag 21 november 2025 12:53 schreef Wotte het volgende:
Overigens denk ik niet dat dit compleet onrealistisch plan is van ome Donald.
Onzin natuurlijk.quote:Op vrijdag 21 november 2025 11:28 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Trump financiert niks. Europa moet alle wapens kopen.
Blijf het bijzonder vinden dat de EU ondanks dat zij alle vluchteling uit Oekraine opvangt, financiering regels, wapens levert, etc etc niet eens aan tafel zit.quote:Op vrijdag 21 november 2025 11:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Macht komt uit de loop van een geweer. Klopt.
Maar zó tandeloos is Europa ook weer niet. Het probleem is totaal gebrek aan eenheid, van onrealistische en onacceptabele plannen van Kalas (Rusland moet als staat ophouden te bestaan), tot aan Orban die gewoon meer aan Russische zijde staat. De EU doet ook geen enkele moeite tot serieus onderhandelen als je enige standpunt is dat Rusland weg moet uit Oekraïne. Samen met de onwil om risico te lopen doe je dan gewoon helemaal niet mee in het spel en gaat Trump het dus spelen
Sinds enkele maanden financiert de EU alles dacht ik.quote:
Waarom zou Poetin met Europa willen onderhandelen als hij het met Trump op een voordelig akkoordje kan gooien?quote:Op vrijdag 21 november 2025 13:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Blijf het bijzonder vinden dat de EU ondanks dat zij alle vluchteling uit Oekraine opvangt, financiering regels, wapens levert, etc etc niet eens aan tafel zit.
Zou er echt geen beweging zijn in de bestuursburelen van de EU die zoiets heeft wij gaan met Poetin aan tafel en onderhandelen? Men lijkt dat niet te willen, dus dat betekent dat Trump dat gaat doen. Maar dat wil men ook niet.
Recente steun ja. VS hebben 70 miljard aan wapens geschonken en dat is meer dan de EU.quote:Op vrijdag 21 november 2025 13:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Sinds enkele maanden financiert de EU alles dacht ik.
Ik denk dat Oekraïne best consessies wil doen omtrent de bezette gebieden maar de krijgsmacht afbouwen icm met de halfslachtige veiligheidsgaranties lijken me een dealbreaker. Het is de deur openen voor een nieuwe invasie. En aangezien rusland in het verleden al eens eerder een nieuwe invasie is begonnen na het tekenen van een vredesverdrag lijkt me dat ook geen realistische eis.quote:Op vrijdag 21 november 2025 12:51 schreef Wotte het volgende:
[..]
Is natuurlijk ook deels appels en peren om een krijgsmacht in oorlogstijd te vergelijken met eentje in vredestijd. Maximaal 600.000 lees ik. Het is onduidelijk of dat actieve dienst is of reservisten in totaal. Geloof dat ze voor de invasie op 200.000 actief personeel zaten.
Dat alle oorlogsmisdadigers een out of jail for free-kaart krijgen en voor altijd zijn vrijgesteld van vervolging lijkt me ook onverteerbaar.quote:Op vrijdag 21 november 2025 13:32 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ik denk dat Oekraïne best consessies wil doen omtrent de bezette gebieden maar de krijgsmacht afbouwen icm met de halfslachtige veiligheidsgaranties lijken me een dealbreaker. Het is de deur openen voor een nieuwe invasie. En aangezien rusland in het verleden al eens eerder een nieuwe invasie is begonnen na het tekenen van een vredesverdrag lijkt me dat ook geen realistische eis.
Nou, het is inderdaad geloofwaardig dat Poetin niet meteen met Europa in zee gaat als gevolg van in zijn ogen alle westerse propaganda tegenacties jegens Rusland. Of beter gezegd: afkeer vanuit het westen jegens Rusland en een land dat naar eigen overtuiging meest handelt volgens het Russische narratief.quote:Op vrijdag 21 november 2025 13:27 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Waarom zou Poetin met Europa willen onderhandelen als hij het met Trump op een voordelig akkoordje kan gooien?
quote:Ukrainian sources allegedly publish the same 28 points of the “Trump peace plan”, divided into several main blocks.
1. Security and political status of Ukraine
▪️Confirmation of the sovereignty of Ukraine.
▪️Ukraine receives security guarantees from the United States, but with conditions.
▪️Ukraine enshrines its non-aligned status and rejection of NATO in the Constitution; NATO confirms that Ukraine will not become a member forever.
▪️The number of Ukrainian Armed Forces is limited.
▪️Ukraine remains a nuclear-free state.
2. Territorial issues
▪️Crimea, Donetsk and Lugansk are recognized as de facto Russian.
▪️Kherson and Zaporozhye are “frozen” on the contact line.
▪️Part of the territories becomes a demilitarized buffer zone under the control of the Russian Federation de facto.
▪️Both sides undertake not to change borders by force.
3. Military agreements
▪️NATO does not station troops in Ukraine.
▪️NATO fighters are stationed in Poland.
▪️Security dialogue between the US-NATO-RF, creation of a US-Russian working group.
▪️Russia legally establishes a policy of non-aggression against Ukraine and Europe.
4. Economic bloc and restoration of Ukraine
▪️The USA and Europe are launching a large investment package for the restoration of Ukraine.
▪️$100 billion of frozen Russian assets - for the restoration of Ukraine; The US gets 50% of the profits.
▪️Europe adds another $100 billion.
▪️Other frozen Russian assets will be used for joint American-Russian projects.
▪️Creation of the Development Fund of Ukraine, investments in infrastructure, resources, technologies.
5. Russia in the world system
▪️Gradual lifting of sanctions.
▪️Return of the Russian Federation to the G8.
▪️Long-term economic cooperation between the USA and the Russian Federation.
6. Humanitarian issues
▪️Exchange “all for all”, return of civilians and children.
▪️Humanitarian programs, family reunification.
▪️Educational programs about tolerance.
▪️Refusal of “Nazi ideology” (as a condition in the document).
7. Energy and special objects
▪️Launch of Zaporizhia NPP under the supervision of the IAEA, electricity – 50\/50 between Ukraine and the Russian Federation.
▪️The United States is helping to restore Ukrainian gas infrastructure.
8. Internal political processes in Ukraine
▪️Elections 100 days after signing the agreement.
▪️Complete amnesty for all participants in the war.
9. Execution and control
▪️The agreement is legally binding.
▪️Control is exercised by the Peace Council under the leadership of Trump.
▪️Violations - sanctions.
▪️After signing - an immediate ceasefire and withdrawal to the agreed positions.
In short, this is practically the same thing that we have already heard following the results of Alaska and before it. Ukraine’s non-entry into NATO, non-deployment of troops on its territory, a freeze on the front line, Russia’s de facto control over the Donbass and what already exists, the gradual lifting of sanctions, etc. The only new things that stand out are the destruction of frozen Russian assets for the restoration of Ukraine and some projects with the United States.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |