abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219280973
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 16:54 schreef PluggieOD het volgende:

[..]
Ter vergelijk:

16% van de RU rafinaderij ligt er uit.

3 en 5 oktober jl heeft Rusland 60% van de Oekraiense gasproduktie vernietigd.
100% van de Oekraiense olierafinaderij ligt eruit.
In oktober lag al 71% van de complete Oekraiense energiesector eruit.

En toen moest de meeste recente ronde nog komen waarbij alle Oekraiense TPPs uitgeschakeld werden.

India is nu keysupplier voor Oekraine van petroleumprodukten. Drie keer raden waar die olie vandaan komt. Cynisch gezien kun je stellen dat Oekraine indirect zijn eigen vernietiging betaald.

Dat is ook de reden dat Rusland niet onderhandelt. Rusland is een autarkie. Die hebben de tijd en houden dit een stuk langer vol. Russen kijken er sowieso al anders tegenaan. Amerikanen ook overigens.

Blaz kan je wat meer vertellen (als die wil) over de Oekraiense economie, de handelsbalans en een neigend bankroet. Evenals het feit dat olie fluide is. En er bijna niet valt te achterhalen waar die vandaan komt. Europa koopt ook nog steeds LNG in Rusland.
Je vergeet dat de situatie van rusland en Oekraine radicaal anders is. Financiering van de Oekrainsche economie is vele malaen gemakkelijker, aangezien die de IMF, Wereldbank, en EU achter zich heeft.
Bovendien _moet_ rusland aanvallen, en dat lukt amper met hun huidige enorme budget van 33% van de totale begroting, als we de russen mogen geloven.

De rus heeft al aangekondigd dat ze het oorlogsbudget volgend jaar moeten afbouwen. En je ziet nu al dat de gigantische bonussen voor nieuw vlees aan het afbouwen zijn in de regio's, omdat die ernstig in de geldproblemen zitten.

Zoals ik al zei aan het begin van deze oorlog: de schade aan de russische economie, door het verlies van de lucratieve Europese markt, is permanent.
  Moderator zondag 16 november 2025 @ 19:58:26 #277
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219280993
quote:
7s.gif Op zondag 16 november 2025 19:53 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik vraag fatsoenlijk hoe daar invulling aangegeven moet worden.
[..]
Niet gelijk gaan blazen. Maar ik ben oprecht benieuwd hoe je dat moet invullen.
Ik gaf toch al antwoord

Hoe meer aanwezig, hoe minder dreiging

Niemand heeft het over Rusland aanvallen, Kallas ook niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 16 november 2025 @ 20:01:35 #278
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219281011
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 19:58 schreef sp3c het volgende:

[..]
Ik gaf toch al antwoord

Hoe meer aanwezig, hoe minder dreiging

Niemand heeft het over Rusland aanvallen, Kallas ook niet
Ja of wat minder flamen vanuit die 3 kleine dwergstaatjes. Een oorlog kun je ook voorkomen natuurlijk.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  Moderator zondag 16 november 2025 @ 20:02:24 #279
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219281013
quote:
7s.gif Op zondag 16 november 2025 20:01 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja of wat minder flamen vanuit die 3 kleine dwergstaatjes. Een oorlog kun je ook voorkomen natuurlijk.
Ja dat is het idee idd
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_219281019
quote:

[..]
Rusland is degene die loopt te flamen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zondag 16 november 2025 @ 20:05:08 #281
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219281031
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 19:52 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
En de Russen boeit het allemaal niks. Wereldmachtje spelen boven individuele welvaart. Als Rusland niet zo door en door corrupt en imperialistisch was geweest, hadden ze steenrijk kunnen zijn. Maar alles is uitgegeven aan geopolitieke spelletjes.
Poetin heeft ook een paar prachtige bunkers en paleizen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219281086
quote:
7s.gif Op zondag 16 november 2025 18:56 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Maak dat eens concreet? Waar tegen zou moeten worden opgestaan, en door wie? En hoe dan?
Preventief Rusland aanvallen?
Zucht....

Dat weet jij zelf ook wel.

Tegen de dreiging, Rusland.
En door de hele wereld zou er opgestaan moeten worden.

Hoe? Door economische sancties en hulp aan Oekraine.

Zo lastig is het niet.
  zondag 16 november 2025 @ 20:16:07 #283
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_219281092
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 19:55 schreef oheng het volgende:

[..]
Je vergeet dat de situatie van rusland en Oekraine radicaal anders is.
Je gaat er van uit dat ik een conclusie trek. Dat is niet zo.

Dat zijn alleen percentages over wat er nu aan infra aan beide kanten uitligt.
pi_219281112
quote:

[..]
Owh?

Rusland is toch de agressor? Rusland is toch degene die agressie toont naar de hele wereld toe?

Niet de Baltische Staten.

Een oorlog kun je voorkomen.
Alleen is die oorlog al een tijdje bezig en daarmee ook de dreiging voor de Baltische Staten.

En nee ik denk dat Poetin niet gaat aanvallen, zo dom is hij niet.
Echter dat houdt niet in dat mensen die dreiging niet voelen.
En Oekraine dan ook echt aangevallen is.
  zondag 16 november 2025 @ 20:19:23 #285
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219281131
quote:
7s.gif Op zondag 16 november 2025 02:05 schreef ExTec het volgende:

[..]
Net als de val van de USSR zelf, gaat er niet 1 factor zijn die de boel op z'n knieen brengt. Maar 1000en factoren, groot en klein, links en rechts, boven onder.....?

Ja.
Ongetwijfeld zal Rusland niet eeuwig onder deze omstandigheden kunnen blijven functioneren. Maar het blijft een immens land, met toegang tot bijna alle grondstoffen, een goed opgeleide bevolking en backing van China. Het is ook een land wat vaak heeft laten zien onder zware omstandigheden nog heel lang niet op te geven.

Gaan we wachten op de ineenstorting van Rusland dan kan dit nog wel eens veel langer duren dan we denken. En in die tussentijd? Gaan we dan gewoon door met oorlogvoeren? Tegen 200K doden per jaar? En tientallen miljarden aan kosten, terwijl de Europese industrie ook onder de sancties lijdt? Dat lijkt me een heel slecht plan.
Het kan zo nog 5 jaar duren. Dat zijn dan 1 miljoen doden (in totaal), honderden miljarden aan kosten en grote problemen in vooral Duitsland.
The End Times are wild
  zondag 16 november 2025 @ 20:31:40 #286
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219281217
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2025 05:40 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, die willen ook geen oorlog met Rusland.
Ik snap niet hoe je daar bij komt.
Omdat ze bijvoorbeeld de pogingen om in de eerste fase van het conflict (2014-2022) nog tot een vergelijk met Rusland te komen voortdurend getorpedeerd hebben.
Maar ook door uitspraken van hun politici bijvoorbeeld. Zij staan echt heel anders in de wedstrijd dan de VS of de Zuid-EUropese landen maar ook Frankrijk, Duitsland of de UK. Doen voorstellen om Kaliningrad te isoleren (of de facto van het electriciteitsnet te halen) of relatief kleine incidenten, zoals bij de lucht-corridor bij St-Petersburg opblazen. Ik vind dat deze landen niet constructief bijdragen aan een oplossing
The End Times are wild
  zondag 16 november 2025 @ 20:37:55 #287
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_219281261
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 20:19 schreef LXIV het volgende:
Gaan we dan gewoon door met oorlogvoeren? Tegen 200K doden per jaar? En tientallen miljarden aan kosten, terwijl de Europese industrie ook onder de sancties lijdt? Dat lijkt me een heel slecht plan.
Dat is niet aan ons. Merk ook op dat 'we' geen oorlog aan het voeren zijn.
  zondag 16 november 2025 @ 20:41:01 #288
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219281294
quote:
7s.gif Op zondag 16 november 2025 20:37 schreef ExTec het volgende:

[..]
Dat is niet aan ons. Merk ook op dat 'we' geen oorlog aan het voeren zijn.
Nee, de kosten wat mensenlevens betreft komen maar bij één partij terecht. Juist daarom moeten we het al helemaal niet willen. Er zijn wonen nog maar 30 miljoen Oekrainers in Oekraine. Wat blijft er nog over van het land als dit te lang blijft duren?
The End Times are wild
pi_219281304
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 20:41 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nee, de kosten wat mensenlevens betreft komen maar bij één partij terecht. Juist daarom moeten we het al helemaal niet willen. Er zijn wonen nog maar 30 miljoen Oekrainers in Oekraine. Wat blijft er nog over van het land als dit te lang blijft duren?
Je bezorgdheid om de Oekraïense bevolking is hartverscheurend
  zondag 16 november 2025 @ 20:42:37 #290
6484 ExTec
pi_219281315
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 20:31 schreef LXIV het volgende:

[..]
Omdat ze bijvoorbeeld de pogingen om in de eerste fase van het conflict (2014-2022) nog tot een vergelijk met Rusland te komen voortdurend getorpedeerd hebben.
Dan geef je ze teveel krediet. Alsof zelensky vooral luistert naar de baltische staten.

quote:
Doen voorstellen om Kaliningrad te isoleren (of de facto van het electriciteitsnet te halen) of relatief kleine incidenten,
Zowel (relatieve) isolatie als qua electriciteit op een eiland zitten is al een feit.

quote:
Ik vind dat deze landen niet constructief bijdragen aan een oplossing
Ben het wel met je eens ;)

Ik zou niet zozeer zeggen dat de baltics oorlog willen, alswel, dat als het moment daar zou komen om met rus te gaan matten Y/N, je van de baltics niet veel tegengas hoeft te verwachten.
  zondag 16 november 2025 @ 20:47:23 #291
6484 ExTec
pi_219281351
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 20:41 schreef LXIV het volgende:
Er zijn wonen nog maar 30 miljoen Oekrainers in Oekraine. Wat blijft er nog over van het land als dit te lang blijft duren?
Kazakstan is 4 keer zo groot als oekraine, en daar wonen maar 20 miljoen mensen. Ik snap dit argument niet echt.
  zondag 16 november 2025 @ 20:50:43 #292
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219281371
quote:
7s.gif Op zondag 16 november 2025 20:47 schreef ExTec het volgende:

[..]
Kazakstan is 4 keer zo groot als oekraine, en daar wonen maar 20 miljoen mensen. Ik snap dit argument niet echt.
Het is toch een argument op zich dat je niet wil dat er zoveel mensen meer gaan omkomen? En met 30 miljoen geef ik aan hoeveel er al is ingeteerd (vooral emigratie) op een bevolking van 30 miljoen komt dat nog harder aan dan op een bevolking van 120 miljoen
The End Times are wild
pi_219281381
Het verdedigen van oorlogsmisdaden en dan het westen proberen aan te smeren het doden te stoppen
  zondag 16 november 2025 @ 20:56:02 #294
6484 ExTec
pi_219281401
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 20:50 schreef LXIV het volgende:
Het is toch een argument op zich dat je niet wil dat er zoveel mensen meer gaan omkomen?
Van mij hoeft niemand dood, maar, nogmaals: het is niet aan ons.
  zondag 16 november 2025 @ 20:56:14 #295
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219281403
quote:
13s.gif Op zondag 16 november 2025 20:52 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Het verdedigen van oorlogsmisdaden en dan het westen proberen aan te smeren het doden te stoppen
Ik zeg dat ik hopen op een ineenstorting van Rusland een slechte strategie vind omdat dit nog heel lang kan duren en de oorlog ondertussen doorgaat en veel mensenlevens, geld en andere ellende kost. Verder niks. Het zou ook een pleidooi kunnen zijn voor actief ingrijpen.

Hoe jij hier van weet te maken dat ik oorlogsmisdaden verdedig en 'het westen' probeer 'aan te smeren' om 'het doden te stoppen' is mij een raadsel.

Vaarwel!
The End Times are wild
  zondag 16 november 2025 @ 21:00:52 #296
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219281426
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 20:31 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar ook door uitspraken van hun politici bijvoorbeeld. Zij staan echt heel anders in de wedstrijd dan de VS of de Zuid-EUropese landen maar ook Frankrijk, Duitsland of de UK. Doen voorstellen om Kaliningrad te isoleren (of de facto van het electriciteitsnet te halen) of relatief kleine incidenten, zoals bij de lucht-corridor bij St-Petersburg opblazen. Ik vind dat deze landen niet constructief bijdragen aan een oplossing
Zouden de Baltics echt uit zijn op confrontatie met Rusland om zodoende een preventieve oorlog te voeren? Of zou dit toch meer zijn om Oekraïne in een zo'n gunstige mogelijke positie te manoeuvreren?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219281433
Ja 'je stelt alleen maar vragen'. Pleur toch op man. Altijd dat duiken weer, en binnenkort begint het weer van voor af aan.
  zondag 16 november 2025 @ 21:02:00 #298
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219281437
quote:
7s.gif Op zondag 16 november 2025 21:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Zouden de Baltics echt uit zijn op confrontatie met Rusland om zodoende een preventieve oorlog te voeren? Of zou dit toch meer zijn om Oekraïne in een zo'n gunstige mogelijke positie te manoeuvreren?
Ik denk dat ze op korte termijn vooral steun willen in hun verdediging tegen Rusland en op lange termijn zien ze Rusland het liefste desintegreren in een aantal kleinere deelstaten. Dat heeft oa Kalas ook letterlijk zo uitgesproken.
The End Times are wild
pi_219281442
En een prettige scheut door de pielemuis.
  zondag 16 november 2025 @ 21:04:41 #300
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219281448
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 21:02 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik denk dat ze op korte termijn vooral steun willen in hun verdediging tegen Rusland en op lange termijn zien ze Rusland het liefste desintegreren in een aantal kleinere deelstaten. Dat heeft oa Kalas ook letterlijk zo uitgesproken.
Klopt.
Als hun gedachtegang is dat de NAVO desintegreert op termijn en Rusland sterker wordt kun je maar beter nu de confrontatie aan gaan met de Russen dan over 5 jaar. Tenminste, dat zou een denkrichting kunnen zijn die in hun hoofdjes zit.

Ik wijd het zelf meer aan voluntaristische manier van beleid voeren en wat pijn uit het verleden. Men wil dat vereffenen ofzo.

Wat ik opmerkelijk vind is dat men er wel heel makkelijk vanuit gaat dat USA en Frankrijk hen te hulp komen schieten.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')