Je vergeet dat de situatie van rusland en Oekraine radicaal anders is. Financiering van de Oekrainsche economie is vele malaen gemakkelijker, aangezien die de IMF, Wereldbank, en EU achter zich heeft.quote:Op zondag 16 november 2025 16:54 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Ter vergelijk:
16% van de RU rafinaderij ligt er uit.
3 en 5 oktober jl heeft Rusland 60% van de Oekraiense gasproduktie vernietigd.
100% van de Oekraiense olierafinaderij ligt eruit.
In oktober lag al 71% van de complete Oekraiense energiesector eruit.
En toen moest de meeste recente ronde nog komen waarbij alle Oekraiense TPPs uitgeschakeld werden.
India is nu keysupplier voor Oekraine van petroleumprodukten. Drie keer raden waar die olie vandaan komt. Cynisch gezien kun je stellen dat Oekraine indirect zijn eigen vernietiging betaald.
Dat is ook de reden dat Rusland niet onderhandelt. Rusland is een autarkie. Die hebben de tijd en houden dit een stuk langer vol. Russen kijken er sowieso al anders tegenaan. Amerikanen ook overigens.
Blaz kan je wat meer vertellen (als die wil) over de Oekraiense economie, de handelsbalans en een neigend bankroet. Evenals het feit dat olie fluide is. En er bijna niet valt te achterhalen waar die vandaan komt. Europa koopt ook nog steeds LNG in Rusland.
Ik gaf toch al antwoordquote:Op zondag 16 november 2025 19:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik vraag fatsoenlijk hoe daar invulling aangegeven moet worden.
[..]
Niet gelijk gaan blazen. Maar ik ben oprecht benieuwd hoe je dat moet invullen.
Ja of wat minder flamen vanuit die 3 kleine dwergstaatjes. Een oorlog kun je ook voorkomen natuurlijk.quote:Op zondag 16 november 2025 19:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik gaf toch al antwoord
Hoe meer aanwezig, hoe minder dreiging
Niemand heeft het over Rusland aanvallen, Kallas ook niet
Ja dat is het idee iddquote:Op zondag 16 november 2025 20:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja of wat minder flamen vanuit die 3 kleine dwergstaatjes. Een oorlog kun je ook voorkomen natuurlijk.
Rusland is degene die loopt te flamen.quote:Op zondag 16 november 2025 20:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja of wat minder flamen vanuit die 3 kleine dwergstaatjes. Een oorlog kun je ook voorkomen natuurlijk.
Poetin heeft ook een paar prachtige bunkers en paleizen.quote:Op zondag 16 november 2025 19:52 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
En de Russen boeit het allemaal niks. Wereldmachtje spelen boven individuele welvaart. Als Rusland niet zo door en door corrupt en imperialistisch was geweest, hadden ze steenrijk kunnen zijn. Maar alles is uitgegeven aan geopolitieke spelletjes.
Zucht....quote:Op zondag 16 november 2025 18:56 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maak dat eens concreet? Waar tegen zou moeten worden opgestaan, en door wie? En hoe dan?
Preventief Rusland aanvallen?
Je gaat er van uit dat ik een conclusie trek. Dat is niet zo.quote:Op zondag 16 november 2025 19:55 schreef oheng het volgende:
[..]
Je vergeet dat de situatie van rusland en Oekraine radicaal anders is.
Owh?quote:Op zondag 16 november 2025 20:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ongetwijfeld zal Rusland niet eeuwig onder deze omstandigheden kunnen blijven functioneren. Maar het blijft een immens land, met toegang tot bijna alle grondstoffen, een goed opgeleide bevolking en backing van China. Het is ook een land wat vaak heeft laten zien onder zware omstandigheden nog heel lang niet op te geven.quote:Op zondag 16 november 2025 02:05 schreef ExTec het volgende:
[..]
Net als de val van de USSR zelf, gaat er niet 1 factor zijn die de boel op z'n knieen brengt. Maar 1000en factoren, groot en klein, links en rechts, boven onder.....?
Ja.
Omdat ze bijvoorbeeld de pogingen om in de eerste fase van het conflict (2014-2022) nog tot een vergelijk met Rusland te komen voortdurend getorpedeerd hebben.quote:Op zondag 16 november 2025 05:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, die willen ook geen oorlog met Rusland.
Ik snap niet hoe je daar bij komt.
Dat is niet aan ons. Merk ook op dat 'we' geen oorlog aan het voeren zijn.quote:Op zondag 16 november 2025 20:19 schreef LXIV het volgende:
Gaan we dan gewoon door met oorlogvoeren? Tegen 200K doden per jaar? En tientallen miljarden aan kosten, terwijl de Europese industrie ook onder de sancties lijdt? Dat lijkt me een heel slecht plan.
Nee, de kosten wat mensenlevens betreft komen maar bij één partij terecht. Juist daarom moeten we het al helemaal niet willen. Er zijn wonen nog maar 30 miljoen Oekrainers in Oekraine. Wat blijft er nog over van het land als dit te lang blijft duren?quote:Op zondag 16 november 2025 20:37 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat is niet aan ons. Merk ook op dat 'we' geen oorlog aan het voeren zijn.
Je bezorgdheid om de Oekraïense bevolking is hartverscheurendquote:Op zondag 16 november 2025 20:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, de kosten wat mensenlevens betreft komen maar bij één partij terecht. Juist daarom moeten we het al helemaal niet willen. Er zijn wonen nog maar 30 miljoen Oekrainers in Oekraine. Wat blijft er nog over van het land als dit te lang blijft duren?
Dan geef je ze teveel krediet. Alsof zelensky vooral luistert naar de baltische staten.quote:Op zondag 16 november 2025 20:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat ze bijvoorbeeld de pogingen om in de eerste fase van het conflict (2014-2022) nog tot een vergelijk met Rusland te komen voortdurend getorpedeerd hebben.
Zowel (relatieve) isolatie als qua electriciteit op een eiland zitten is al een feit.quote:Doen voorstellen om Kaliningrad te isoleren (of de facto van het electriciteitsnet te halen) of relatief kleine incidenten,
Ben het wel met je eensquote:Ik vind dat deze landen niet constructief bijdragen aan een oplossing
Kazakstan is 4 keer zo groot als oekraine, en daar wonen maar 20 miljoen mensen. Ik snap dit argument niet echt.quote:Op zondag 16 november 2025 20:41 schreef LXIV het volgende:
Er zijn wonen nog maar 30 miljoen Oekrainers in Oekraine. Wat blijft er nog over van het land als dit te lang blijft duren?
Het is toch een argument op zich dat je niet wil dat er zoveel mensen meer gaan omkomen? En met 30 miljoen geef ik aan hoeveel er al is ingeteerd (vooral emigratie) op een bevolking van 30 miljoen komt dat nog harder aan dan op een bevolking van 120 miljoenquote:Op zondag 16 november 2025 20:47 schreef ExTec het volgende:
[..]
Kazakstan is 4 keer zo groot als oekraine, en daar wonen maar 20 miljoen mensen. Ik snap dit argument niet echt.
Van mij hoeft niemand dood, maar, nogmaals: het is niet aan ons.quote:Op zondag 16 november 2025 20:50 schreef LXIV het volgende:
Het is toch een argument op zich dat je niet wil dat er zoveel mensen meer gaan omkomen?
Ik zeg dat ik hopen op een ineenstorting van Rusland een slechte strategie vind omdat dit nog heel lang kan duren en de oorlog ondertussen doorgaat en veel mensenlevens, geld en andere ellende kost. Verder niks. Het zou ook een pleidooi kunnen zijn voor actief ingrijpen.quote:Op zondag 16 november 2025 20:52 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Het verdedigen van oorlogsmisdaden en dan het westen proberen aan te smeren het doden te stoppen
Zouden de Baltics echt uit zijn op confrontatie met Rusland om zodoende een preventieve oorlog te voeren? Of zou dit toch meer zijn om Oekraïne in een zo'n gunstige mogelijke positie te manoeuvreren?quote:Op zondag 16 november 2025 20:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat ze bijvoorbeeld de pogingen om in de eerste fase van het conflict (2014-2022) nog tot een vergelijk met Rusland te komen voortdurend getorpedeerd hebben.
Maar ook door uitspraken van hun politici bijvoorbeeld. Zij staan echt heel anders in de wedstrijd dan de VS of de Zuid-EUropese landen maar ook Frankrijk, Duitsland of de UK. Doen voorstellen om Kaliningrad te isoleren (of de facto van het electriciteitsnet te halen) of relatief kleine incidenten, zoals bij de lucht-corridor bij St-Petersburg opblazen. Ik vind dat deze landen niet constructief bijdragen aan een oplossing
Ik denk dat ze op korte termijn vooral steun willen in hun verdediging tegen Rusland en op lange termijn zien ze Rusland het liefste desintegreren in een aantal kleinere deelstaten. Dat heeft oa Kalas ook letterlijk zo uitgesproken.quote:Op zondag 16 november 2025 21:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zouden de Baltics echt uit zijn op confrontatie met Rusland om zodoende een preventieve oorlog te voeren? Of zou dit toch meer zijn om Oekraïne in een zo'n gunstige mogelijke positie te manoeuvreren?
Klopt.quote:Op zondag 16 november 2025 21:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat ze op korte termijn vooral steun willen in hun verdediging tegen Rusland en op lange termijn zien ze Rusland het liefste desintegreren in een aantal kleinere deelstaten. Dat heeft oa Kalas ook letterlijk zo uitgesproken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |