Ik vind dit allang geen onzin meer, zeker in het licht van de #MeToo-beweging, grensoverschrijdend gedrag en rechtszaken zoals die rond Marco Borsato. Alleen omdat het nu over de islam gaat, mogen we dit niet uit het oog verliezen. In die traditie wordt een vrouw niet de hand geschud, niet omdat het een vrouw is, want een vrouw schudt een man ook geen hand, maar juist om de eerder genoemde problemen te voorkomen. In dat licht is het dus geen 'slecht gedrag', maar had de man dit wel van tevoren duidelijk moeten communiceren.quote:Op donderdag 13 november 2025 13:15 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Los van de beweegredenen, is het gewoon onzin om iemand niet de hand te willen schudden omwille van het zijn van een vrouw.
Nog meer onzin is daar dan als beloning nog een dikke vette cheque aan over te houden.
Dit is gewoon belonen van zeer slecht gedrag. En een gevaarlijk precedent!
Hoe ondermijnt een of andere IT medewerker dat precies?quote:Op donderdag 13 november 2025 13:51 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nope, dit soort figuren moet je zsm uit je organisatie zien te verwijderen want ze ondermijnen het imago van je bedrijf.
Dit. Heeft hij botweg de hand van de vrouw genegeerd of heeft hij netjes aangegeven dat zijn geloof het niet toestaat dat hij een vrouw op enige wijze aanraakt.quote:Op donderdag 13 november 2025 14:02 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Ik vind dit allang geen onzin meer, zeker in het licht van de #MeToo-beweging, grensoverschrijdend gedrag en rechtszaken zoals die rond Marco Borsato. Alleen omdat het nu over de islam gaat, mogen we dit niet uit het oog verliezen. In die traditie wordt een vrouw niet de hand geschud, niet omdat het een vrouw is, want een vrouw schudt een man ook geen hand, maar juist om de eerder genoemde problemen te voorkomen. In dat licht is het dus geen 'slecht gedrag', maar had de man dit wel van tevoren duidelijk moeten communiceren.
Waar slaat dat nou weer op?quote:Op donderdag 13 november 2025 13:22 schreef Lenny77 het volgende:
Als jij nou eens lekker verhuist naar het land van je dromen![]()
Het is duidelijk dat je hart bij een andere manier van leven ligt dan de 'onze'.
Nou, dat laatste gebeurt ook al..quote:Op donderdag 13 november 2025 14:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit. Heeft hij botweg de hand van de vrouw genegeerd of heeft hij netjes aangegeven dat zijn geloof het niet toestaat dat hij een vrouw op enige wijze aanraakt.
Maar ben het wel eens met degenen die hier aangeven dat zij hier komen wonen en zich maar aan te passen hebben aan onze gewoontes. Want hoever mag dat 'niet aanraken' van het andere geslacht gaan? Mag een mannelijke chirurg een vrouwelijke patient opereren? Of moet er ten alle tijden voorzien worden in een arts van hetzelfde geslacht?
Hallo???quote:Op donderdag 13 november 2025 13:51 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nope, dit soort figuren moet je zsm uit je organisatie zien te verwijderen want ze ondermijnen het imago van je bedrijf.
Wat heeft zijn functie er precies mee te maken? Het gaat om normen en waarden.quote:Op donderdag 13 november 2025 14:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoe ondermijnt een of andere IT medewerker dat precies?
De grens ligt bij of iemand zijn werk naar behoren kan uitoefenen.quote:Op donderdag 13 november 2025 14:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit. Heeft hij botweg de hand van de vrouw genegeerd of heeft hij netjes aangegeven dat zijn geloof het niet toestaat dat hij een vrouw op enige wijze aanraakt.
Maar ben het wel eens met degenen die hier aangeven dat zij hier komen wonen en zich maar aan te passen hebben aan onze gewoontes. Want hoever mag dat 'niet aanraken' van het andere geslacht gaan? Mag een mannelijke chirurg een vrouwelijke patient opereren? Of moet er ten alle tijden voorzien worden in een arts van hetzelfde geslacht?
Echt complete onzin.quote:Op donderdag 13 november 2025 14:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De grens ligt bij of iemand zijn werk naar behoren kan uitoefenen.
Bij een IT medewerker is het vooral van belang dat hij toetsenborden en een muis aanraakt.
Het is ook niet oké, iemand die er zulke denkbeelden op na houdt hoort in Nederland niet thuis vind ik. Maar waar het om gaat is of het een terecht ontslag is en dat is het niet.quote:Op donderdag 13 november 2025 14:27 schreef Solispolar het volgende:
Het gaat echt fundamenteel mis op het stuk dat je denkt dat je vanuit religie respect- en fatsoensnormen mag negeren. Kijk, dat je geen handen wil geven (om bijv. hygiėnische redenen) vind ik meer dan ok. Sterker nog: dat stomme handen schudden mag wat mij betreft sowieso opgedoekt worden.
Maar doelbewust onderscheid maken tussen mannen en vrouwen is gewoon niet ok. Je kan er allerlei mooie verhalen van maken, maar onderaan de streep staat de vrouw in dergelijke culturen gewoon gelijk aan een geit; niet meer en niet minder. Hoofddoek dragen, geen handen schudden, de keuken in en verder gewoon bakkes.
Moeten we die cultuur, waar wij rond 1800 ongeveer al afscheid van hebben genomen, nu doelbewust weer importeren? Mwoah. Ik vind daar wel iets van.
Muizen zijn wel haramquote:Op donderdag 13 november 2025 14:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Bij een IT medewerker is het vooral van belang dat hij toetsenborden en een muis aanraakt.
Onzin.quote:Op donderdag 13 november 2025 13:44 schreef Hexagon het volgende:
Maar los van of rare islamitische regeltjes over wie je fysiek mag aanraken belachelijk zijn. Het is natuurlijk onzin om iemand er dan maar uit te flikkeren omdat het fragiele ego van die leidinggevende het niet aankan. Dat zegt namelijk niets over de geschiktheid voor het werk en is ook geen doelbewuste misdraging.
Volgens mij staat nergens in de wet een handengeefplicht vastgelegd en kan die man prima op een andere manier de nodige beleefdheid tonen naar zijn collega's en leidinggevende. En voor IT-werk is het ook niet relevant.
Verder hebben we nou eenmaal streng gelovige figuren in ons land. Dan is het wel fijn als dat soort lui gewoon aan het werk zijn. En om dat te gaan frustreren door op dit soort slakken zout te gaan leggen dat is niet heel verstandig.
Blijkbaar niet;quote:Op donderdag 13 november 2025 14:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
quote:Op zijn eerste werkdag ontmoette hij zijn teamleider bij het COA. Zij wilde hem de hand schudden, maar hij weigerde.
Of je wel of geen lichamelijk contact met je leidinggevende wil, om welke reden dan ook, is eveneens je eigen zaakquote:Op donderdag 13 november 2025 14:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Onzin.
Geloof is een privé zaak. Dit soort idioten die zo streng in de leer zijn hoef je niet tegemoet te komen.
Gaat er in deze om of er discriminatie is op basis van sexe: dus gaf hij mannelijke collega's wel een hand?quote:Op donderdag 13 november 2025 14:45 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Of je wel of geen lichamelijk contact met je leidinggevende wil, om welke reden dan ook, is eveneens je eigen zaak
Als je het op discriminatie van sexe gooit, zegt hij dat het niet mag van zijn geloof en daar mag je ook niet op discrimineren. Dus of we kijken niet naar discriminatie of we kijken wel naar discriminatiequote:Op donderdag 13 november 2025 14:46 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Gaat er in deze om of er discriminatie is op basis van sexe: dus gaf hij mannelijke collega's wel een hand?
Volgens mij mag je van hem verwachten dat hij zich beleefd gedraagt. Maar als dat op een andere wijze kan door een hand te geven dat voldoet hij eraan.quote:Op donderdag 13 november 2025 14:21 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wat heeft zijn functie er precies mee te maken? Het gaat om normen en waarden.
Daar ben ik het mee eens. Maar er zijn zo veel onzinnige dingen om niet te doen om wat voor reden dan ook. Het niet willen schudden van een hand is simpelweg geen reden voor ontslag, daar zitten helaas nu dus ook veel te dure consequenties aan vast.quote:Op donderdag 13 november 2025 13:15 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Los van de beweegredenen, is het gewoon onzin om iemand niet de hand te willen schudden omwille van het zijn van een vrouw.
Nog meer onzin is daar dan als beloning nog een dikke vette cheque aan over te houden.
Dit is gewoon belonen van zeer slecht gedrag. En een gevaarlijk precedent!
En zo af en toe een handje schudden van je collega's of klanten.quote:Op donderdag 13 november 2025 14:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
In je proeftijd mag je zonder reden van opgave ontslagen worden, tenzij het bv discriminatie is.quote:Op donderdag 13 november 2025 15:09 schreef Durmada het volgende:
Het niet willen schudden van een hand is simpelweg geen reden voor ontslag,
Wanneer het doel legitiem en noodzakelijk is, zoals bij een chirurgische of medische ingreep, is het toegestaan, en dit geldt binnen alle rechtsscholen van de islam. Er bestaan dus duidelijke uitzonderingen op de algemene regel.quote:Op donderdag 13 november 2025 14:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Heeft hij dan met klanten te maken? Dan weten we namelijk niet.quote:Op donderdag 13 november 2025 15:09 schreef Mubassie het volgende:
[..]
En zo af en toe een handje schudden van je collega's of klanten.
Tenminste, als je enig fatsoen in je lijf hebt.
Mja, of ie nu wel of niet met klanten in aanraking komt weet ik niet.quote:Op donderdag 13 november 2025 15:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Heeft hij dan met klanten te maken? Dan weten we namelijk niet.
Bij een accountmanager kun je dat wel opvoeren als deel van het werk.
Als het gewoon een ITer is die kapotte muizen moet vervangen en accounts moet aanmaken voor personeel dan zeker niet.
Een leidinggevende die zich persoonlijk aangevallen voelt vanwege zijn wat andere wijze van fatsoen tonen is zelf tamelijk triest.
Maar hoeveel slakken mag je laten kruipen tot je inziet dat je een plaag hebt en er geen planten meer in je tuin staan?quote:Op donderdag 13 november 2025 13:44 schreef Hexagon het volgende:
Maar los van of rare islamitische regeltjes over wie je fysiek mag aanraken belachelijk zijn. Het is natuurlijk onzin om iemand er dan maar uit te flikkeren omdat het fragiele ego van die leidinggevende het niet aankan. Dat zegt namelijk niets over de geschiktheid voor het werk en is ook geen doelbewuste misdraging.
Volgens mij staat nergens in de wet een handengeefplicht vastgelegd en kan die man prima op een andere manier de nodige beleefdheid tonen naar zijn collega's en leidinggevende. En voor IT-werk is het ook niet relevant.
Verder hebben we nou eenmaal streng gelovige figuren in ons land. Dan is het wel fijn als dat soort lui gewoon aan het werk zijn. En om dat te gaan frustreren door op dit soort slakken zout te gaan leggen dat is niet heel verstandig.
Mij lijkt het vooral goed dat voor ieder ding op de eigen merites te beoordelen. En wat redelijk en billijk isquote:Op donderdag 13 november 2025 15:31 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Maar hoeveel slakken mag je laten kruipen tot je inziet dat je een plaag hebt en er geen planten meer in je tuin staan?
De vraag is ook (buiten je fragile ego opmerking), gaat hij iets aannemen van deze mevrouw? Want dat heb ik dus ook al meegemaakt: ik neem geen opdrachten/orders aan van een vrouw.
Gebrek aan fatsoen. En daar mag een leidinggevende best wat van vinden.quote:Op donderdag 13 november 2025 15:16 schreef Hexagon het volgende:
Een leidinggevende die zich persoonlijk aangevallen voelt vanwege zijn wat andere wijze van fatsoen tonen is zelf tamelijk triest.
Het hangt er vanaf hoe hij zoiets brengt. Als hij gewoon op zijn manier, met een vriendelijke groet, zijn fatsoen kan tonen, dan zou ik het niet willen versmallen tot een plicht tot hand schudden.quote:Op donderdag 13 november 2025 15:24 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Mja, of ie nu wel of niet met klanten in aanraking komt weet ik niet.
Het weigeren van een hand met de beste bedoelingen is gewoon niet erg netjes. Ik ga er even vanuit dat er geen bloed of schijt aan gezeten heeft.
Neem aan dat je dat eens bent..
Dit is niet zo netjesquote:Op donderdag 13 november 2025 15:24 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Mja, of ie nu wel of niet met klanten in aanraking komt weet ik niet.
Het weigeren van een hand met de beste bedoelingen is gewoon niet erg netjes. Ik ga er even vanuit dat er geen bloed of schijt aan gezeten heeft.
Neem aan dat je dat eens bent..
https://www.christenenvoo(...)t-is-wat-er-gebeurdequote:Rivka Ravitz was de stafchef van president Reuven Rivlin (2014-2021) en ontmoette alle grote wereldleiders. Ze is een orthodox-Joodse vrouw, die vasthoudt aan de Joodse wet. Zo is het niet toegestaan om als Joodse vrouw de hand van een man te schudden. Zelfs niet de hand van de paus…
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |