- goede vraag. Dat we niet door een stel klerejochies in Rotterdam bekogeld worden met grind als we de wijk bij het gerechtsgebouw betreden.quote:Op woensdag 12 november 2025 10:57 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
In eerste instantie vooral gericht aan mensen hier die zelf homoseksueel zijn (ook lesbiennes en bi-seksuele mensen en iedereen die zich onder de LHBT-groep beschouwt). Echter ik kan wat dat betreft ook vragen stellen aan heteroseksuele mensen:
- Wat versta jij precies onder acceptatie?
- Kan jij mensen die homoseksueel zijn volwaardig accepteren?
- Zijn jouw denkbeelden over homoseksualiteit veranderd in de loop der jaren?
- Heeft homoseksualiteit invloed op vriendschappen en wat merk je daarbij vooral bij jezelf?
- Hoe vind je hoe de maatschappij tegenover homoseksualiteit staat?
- Kan je hierover zelf nog iets aanvullen?
Ik zal deze vragen zelf beantwoorden in een volgende post.
Acceptatie is dat je iemand accepteert voor wie hij is en dus gewoon behandelt als ieder ander.quote:Op woensdag 12 november 2025 10:57 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
In eerste instantie vooral gericht aan mensen hier die zelf homoseksueel zijn (ook lesbiennes en bi-seksuele mensen en iedereen die zich onder de LHBT-groep beschouwt). Echter ik kan wat dat betreft ook vragen stellen aan heteroseksuele mensen:
- Heeft homoseksualiteit invloed op vriendschappen en wat merk je daarbij vooral bij jezelf?
Dat vind ik dus ook.quote:Op woensdag 12 november 2025 14:23 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik denk vooral dat het toevoegen van de L & H aan dat alfabet van LHTB....etc. de acceptatie geen goed doet/heeft gedaan. Als homoseksueel word je nu vaak in een hokje gestopt waar je helemaal niet per se in zou willen zitten: die van de afwijkenden met een eigen afkorting.
Dat is hoe de maatschappij ernaar kijkt, denk ik.
Maar dat heeft toch ook 2 kanten? er is een kant die zich redelijk geaccepteerd voelde, natuurlijk zal het nooit honderd procent worden. Maar er was een bepaalde rust...quote:Op woensdag 12 november 2025 16:49 schreef Lienekien het volgende:
Ik vind het wel opvallend dat de oorzaak voor die ‘narigheid’ wordt gelegd aan de kant van degenen die voor hun rechten opkomen. Vergeten we dan maar even wat voor narigheid er zit aan de kant die die mensen het leven soms heel zuur maakt? De kant die de mond vol heeft van ‘ze douwen ons alles maar door de strot’?
Door met zo’n vingertje te wijzen naar de achtergestelde groep die op erkenning uit is, zeg je eigenlijk tegen ze: wij, de grote meerderheid, willen jullie niet horen en niet zien.
Ik vind dit echt stuitend. Er wordt een reden aangegrepen om te polariseren en een bepaalde groep tot een soort vijand te maken. Want als we nou maar heel hard schreeuwen dat we ons bedreigd voelen door mannen en vrouwen die zich niet thuisvoelen in dat hokje, dan hebben we een fijne uitlaatklep voor wat ons niet bevalt. En als we hier niet genoeg aan hebben, dan beginnen we wel weer over asielzoekers. Of over mensen die zich druk maken om het klimaat. Of over mensen die roetpieten verkiezen boven zwarte pieten.quote:Op woensdag 12 november 2025 17:01 schreef Chandler het volgende:
[..]
Maar dat heeft toch ook 2 kanten? er is een kant die zich redelijk geaccepteerd voelde, natuurlijk zal het nooit honderd procent worden. Maar er was een bepaalde rust...
Nu door al die extra letters is er extra druk gekomen, ook op hun.. want zij zijn ook onderdeel van deze groep, de groep die anders is dan hetero's. Daar zijn velen niet blij mee. Daarnaast zijn er ook zat binnen die groep die niets moeten hebben met de rest van de letters, dit omdat ze het niet snappen, niet zien, niet willen snappen en of zien. Er zijn ook zat die het wel omarmen, maar dat terzijde.
Echter door de dwingende vorm en snelheid (hunnie/het/weet ik veel wat voor noemers waar je je maar aan zou moeten houden) en omdat het allemaal snel geaccepteerd/genormaliseerd moest worden.
Daarnaast is een homo een man die op een man valt en weet ook dat het een MAN is
Daarnaast zijn lesbi's vrouwen die op vrouwen vallen en weten dat ze VROUW zijn.
De rest van de groep is wat dat betreft andersdenkend. Of dat juist is of niet laat ik even buiten beschouwing. Dat maakt het nog moeilijker en ingewikkelder voor de rest van de wereld want bij homo's en lesbi's weet je het zijn MANNEN en VROUWEN maar bij andersdenkenden weet je het nooit... "If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck." is een goed voorbeeld. Je kunt het niet afdingen maar wel vragen, en juist door het dwingende karakter gaan mensen de hakken in het zand zetten (waaronder ik).
Dus dat.
Is dat zo? weet je dat zeker? of is het meer dat het ons opgedrongen wordt? en mogelijk wat te snel gaat?quote:Op woensdag 12 november 2025 17:07 schreef Lienekien het volgende:
Ik vind dit echt stuitend. Er wordt een reden aangegrepen om te polariseren en een bepaalde groep tot een soort vijand te maken. Want als we nou maar heel hard schreeuwen dat we ons bedreigd voelen door mannen en vrouwen die zich niet thuisvoelen in dat hokje, dan hebben we een fijne uitlaatklep voor wat ons niet bevalt. En als we hier niet genoeg aan hebben, dan beginnen we wel weer over asielzoekers. Of over mensen die zich druk maken om het klimaat. Of over mensen die roetpieten verkiezen boven zwarte pieten.
Lelijk. Heel lelijk.
Doet mij denken aan discussies over pesten: "Het slachtoffer heeft niks misdaan, dus het is oneerlijk dat het slachtoffer moet leren voor zichzelf op te komen. Het zijn juist de daders die moeten leren anderen in hun waarde te laten."quote:Op woensdag 12 november 2025 16:49 schreef Lienekien het volgende:
Ik vind het wel opvallend dat de oorzaak voor die ‘narigheid’ wordt gelegd aan de kant van degenen die voor hun rechten opkomen. Vergeten we dan maar even wat voor narigheid er zit aan de kant die die mensen het leven soms heel zuur maakt? De kant die de mond vol heeft van ‘ze douwen ons alles maar door de strot’?
Door met zo’n vingertje te wijzen naar de achtergestelde groep die op erkenning uit is, zeg je eigenlijk tegen ze: wij, de grote meerderheid, willen jullie niet horen en niet zien.
Ik begrijp vandaag de dag nog steeds niet waarom een ander problemen heeft met wat een ander in zijn/haar slaapkamer uitvreet. Mits op alle fronten legaal qua leeftijd en wederzijdse instemming.quote:Op woensdag 12 november 2025 10:57 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
We veroordelen elkaar toch telkens over onze opvattingen en levensstijl? Welk gezond denkend persoon doet dat niet?quote:Wat versta jij precies onder acceptatie?
Dat je elkaar als gelijkwaardige kunt accepteren. Dat je de ander niet veroordeeld op zijn/haar opvattingen, levensstijl en op de persoon wie hij/zij is + dat je je daarbij ook door de ander geaccepteerd voelt en de ruimte voelt om tegen de ander te kunnen zeggen wat je oprecht denkt.
Een gezond denkend persoon probeert juist dat soort gedachten te relativeren.quote:Op donderdag 13 november 2025 00:16 schreef Masberum het volgende:
We veroordelen elkaar toch telkens over onze opvattingen en levensstijl? Welk gezond denkend persoon doet dat niet?
Zeker gebeurt dat wel. Heel erg veel, kijk maar eens op de gemiddelde werkvloer, al dat gegossip en weet ik veel wat. Het is heel leuk dat we onszelf voorhouden dat het oké is wie je bent, maar het gebeurt gewoon niet. En als je wel zo'n iemand ben dan val je buiten de boot.quote:Op donderdag 13 november 2025 00:16 schreef Masberum het volgende:
We veroordelen elkaar toch telkens over onze opvattingen en levensstijl? Welk gezond denkend persoon doet dat niet?
Die clown-landen hebben een hele waslijst aan andere problemen.quote:Op donderdag 13 november 2025 00:16 schreef Masberum het volgende:
Ik heb zelf het idee dat de maatschappij in Nederland heel vriendelijk is naar homoseksuele mensen. In sommige landen ga je daarvoor de gevangenis in als je genegenheid naar een man toont als man zijnde. Ik weet niet of er ook landen zijn waar daar de doodstraf op staat.
Sommigen meer dan anderen.quote:Op donderdag 13 november 2025 00:16 schreef Masberum het volgende:
[..]
Wellicht kan je dat uitleggen?quote:Op donderdag 13 november 2025 13:18 schreef Marsenal het volgende:
Homoseksualiteit onder vrouwen ben ik actief voorstander van.
In ons bedrijf werken op hoge posities homo's/lesbiennes die daar gewoon op het intranet over schrijven. Formeel bedrijfsbeleid is inclusiviteit voor iedere geaardheid.quote:Op donderdag 13 november 2025 00:16 schreef Masberum het volgende:
Ik heb zelf het idee dat de maatschappij in Nederland heel vriendelijk is naar homoseksuele mensen
Vanwege de beeldvorming en ingegoten denkpatronen, o.a. door religieuze instituties. Zelf denk ik dat Jezus ook een homo was, en Lazarus z'n vriend.quote:Op woensdag 12 november 2025 19:38 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Dat raakt een ander toch voor geen meter?
Hoe heeft een ander daar last van?
Ik vind het zelf opmerkelijk dat ik het bij lesbiennes eigenlijk niet zie. Er zijn weliswaar lesbiennes die meer masculien zijn. Ik noem een voorbeeld Frederique Spigt. Maar ze verschuilt zich niet achter een rol: ze komt op mij authentiek over.quote:Op vrijdag 14 november 2025 13:08 schreef Cockwhale het volgende:
Maar bij homo's/queers lijkt dat wel wat vaker voor te komen.
Ja. Mensen in Nederland zijn veel truttiger geworden dan vroeger.quote:Op vrijdag 14 november 2025 13:18 schreef Seeburg54 het volgende:
Als kind kwam ik eind jaren 70 naast een homostel te wonen. Dan vraag je als 8 jarige wel even hoe het zit, en mijn moeder zei dat 2 mannen net zo van elkaar konden houden als een man en vrouw. En daarmee was de kous af. De krampachtigheid in deze tijd wat betreft acceptatie valt me wel op, ik vind daar wel wat van. Het lijkt wel of het in de jaren 70/80 allemaal gemakkelijker was. Ik heb nog steeds een prima contact met mijn oude buurmannen, al woon ik in een ander dorp inmiddels. En af en toe gaan mijn man en ik even met ze lunchen, gezellig.
Ik denk dat het meer een kwestie is van op je woorden letten. Binnen no tome heb je iemand beledigd.quote:Op vrijdag 14 november 2025 20:43 schreef Horzula het volgende:
[..]
Ja. Mensen in Nederland zijn veel truttiger geworden dan vroeger.
Daar zou ik me geen zorgen over maken.quote:Op vrijdag 14 november 2025 20:51 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik denk dat het meer een kwestie is van op je woorden letten. Binnen no tome heb je iemand beledigd.
Dat zegt meer over de ander dan over jou.quote:Op vrijdag 14 november 2025 20:51 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik denk dat het meer een kwestie is van op je woorden letten. Binnen no tome heb je iemand beledigd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |