abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219395369
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 15:43 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Ach so, het is geen straf maar het gevolg. Van wandaden van anderen. Ja hoor, dat is rechtvaardig, daar kan God verder ook niets aan doen he?
[..]

maar je gelooft dat Jesaja 53 over israel gaat, dan komt het op hetzelfde neer.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_219395424
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2025 16:27 schreef Abdullah2 het volgende:

[..]

2. De meeste mensen op de wereld erkennen innerlijk en uiterlijk De Schepper. Ook de joden en de christenen. Maar waar de meeste mensen de mist mee in zijn gegaan is dat ze iets anders zijn gaan aanbidden dan De Heer der werelden. Zo ook de christenen bijvoorbeeld die Jezus (vrede zij met hem) zijn gaan aanbidden. Dit terwijl het recht op aanbidding het alleenrecht van Allah, De Heer der werelden is; net zoals Hij De Enige is die alles heeft geschapen, bezit en beheerst.

Alle engelen en geesten moesten toch Adam aanbidden, maar alleen iblis weigerde en was dus gehoorzaam?
In de bijbel zei satan tegen Jezus dat als Jezus hem zou aanbidden Hij alle werelden en de heerlijkheid ervan zou krijgen. Maar de volgorde was: eerst het kruis dan de kroon, niet: eerst de kroon , dan de dood en jannah.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_219395461
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 17:02 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Alle engelen en geesten moesten toch Adam aanbidden, maar alleen iblis weigerde en was dus gehoorzaam?
In de bijbel zei satan tegen Jezus dat als Jezus hem zou aanbidden Hij alle werelden en de heerlijkheid ervan zou krijgen. Maar de volgorde was: eerst het kruis dan de kroon, niet: eerst de kroon , dan de dood en jannah.
Dat was geen prosternatie van aanbidding maar van begroeting.

Wat je met het tweede deel van de tekst bedoelt begrijp ik niet.
pi_219395653
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 17:10 schreef Abdullah2 het volgende:

[..]
Dat was geen prosternatie van aanbidding maar van begroeting.

Wat je met het tweede deel van de tekst bedoelt begrijp ik niet.
Mat 4:8-11 SV 8 Wederom nam Hem de duivel mede op een zeer hogen berg, en toonde Hem al de koninkrijken der wereld, en hun heerlijkheid; 9 En zeide tot Hem: Al deze dingen zal ik U geven, indien Gij, nedervallende, mij zult aanbidden. 10 Toen zeide Jezus tot hem: Ga weg, satan, want er staat geschreven: Den Heere, uw God, zult gij aanbidden, en Hem alleen dienen. 11 Toen liet de duivel van Hem af; en ziet, de engelen zijn toegekomen, en dienden Hem.
  dinsdag 2 december 2025 @ 19:18:53 #180
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219396317
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2025 16:27 schreef Abdullah2 het volgende:

[..]
Graag gedaan!
1. Over het ibadisme inhoudelijk weet ik niet veel. Maar wat elke stroming betreft die later is gekomen en met innovaties in de religie is gekomen is het standpunt van een moslim die de pure islam wilt hetzelfde; wat toen (in de eerste generaties) geen islam was is vandaag geen islam.
Maar dit betekent niet dat er geen plek is voor wereldse innovaties zoals moderne technologie; zolang het niet in strijd is met de regels van de islam.

2. De meeste mensen op de wereld erkennen innerlijk en uiterlijk De Schepper. Ook de joden en de christenen. Maar waar de meeste mensen de mist mee in zijn gegaan is dat ze iets anders zijn gaan aanbidden dan De Heer der werelden. Zo ook de christenen bijvoorbeeld die Jezus (vrede zij met hem) zijn gaan aanbidden. Dit terwijl het recht op aanbidding het alleenrecht van Allah, De Heer der werelden is; net zoals Hij De Enige is die alles heeft geschapen, bezit en beheerst.

3. Hier heb ik me niet voldoende in verdiept om antwoord op te kunnen geven.

4. Niet moslims hebben zeker rechten welke gegeven dienen te worden. De islam verbiedt elk vorm van onrecht. Ook joden en christenen hebben dus rechten. Zo overleed de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, terwijl hij een schuld bij een jood had. Als de islam o.a. joden geen rechten zouden geven kon hij dat bezit van hem met kracht afnemen; de moslims waren immers aan het eind van zijn leven een sterke macht.

Hopelijk beantwoordt dit wat vragen.
Islam is simpelweg plagiaat van zowel jodendom als christendom en de meest armzalige theologie die ooit door een zelfverklaarde kind-huwelijkende profeet bedacht is
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219398789
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 19:18 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Islam is simpelweg plagiaat van zowel jodendom als christendom en de meest armzalige theologie die ooit door een zelfverklaarde kind-huwelijkende profeet bedacht is
Doe geen moeite, Etto. Ik heb genoeg van je gelezen om te weten dat ik aan jou geen tijd hoef te verspillen.
pi_219399385
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 19:18 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het zijn hopeloze losse flodders Etto. Als je de theologische bril opzet is er nooit een leeftijd genoemd in de grondslag. Rond de 95% van de moslims zal dit aanvoeren. Daarmee verdwijnt dit argument. En mag je je pijlen weer richten op André Hazes senior waar half Nederland CD's van heeft liggen en tegen zijn 30e op een 12-jarige viel die later zijn vrouw werd . Maar dat vindt Wilders en half "Henk en Ingrid NL" waarschijnlijk prima allemaal.

Als je de theologische bril áf zou zetten, zou je zelfs nog het argument kunnen aanvoeren dat je verdwaald raakt in mogelijk twee composieten van karakters. Hoe wil je daar een boom aan ophangen? Behalve een spirituele?

Je zult Joodse gelovigen en Christenen niet kunnen bewegen om iemand die én niet Joods én niet Christelijk is, maar wél in dezelfde God de Schepper (OT) gelooft (maar niet in "Jezus als God") tot problematisch te bestempelen.

Zoom je in op Constantinopel, zelfs het huidige Istanbul dan waren er wetten ter bescherming. Zoom je in op het oude "Israelische gebied" van 1900. Zoom je in op het huidige New York en andere grote steden. Dan zien we dat waar Moslims, Christenen en Joodse inwoners samenwonen, in wat voor verhouding dan ook (!). Dat het eigenlijk meer dan prima gaat wanneer er geen Britse of Amerikaanse bezetter is en er geen Ben-Gvir of Netanyahu tussendoor roert. Ik heb het idee dat dit ook in Nederland kan. @Mijk, hoe kijk jij hier tegenaan?

Een paar observaties die ik wel wil delen.

- Misschien dat het Zionisme niet zo compatibel blijkt, zeker niet wanneer er bedorven autocraten aan de macht komen, en grondige hervormingen nodig zijn? Dit is geen casus tegen Israel. Wel tegen de huidige politiek die wordt bedreven en ons ook in de greep houdt.

- Misschien dat de oliegolfstaten allerminst de heilige boeken volgen qua verdeling van welvaart over de regio. (?) Waar zijn hun aspiraties om Baghdad weer tot een wetenschappelijk centrum te maken?

Hoewel ik een cultureel liefhebber ben van het "huidige" katholicisme en ook veel wijsheid zie in wat @Abdullah2 uitlegt, denk ik persoonlijk dat de Islam enorm sterk staat met een toegankelijke schepper (God de Vader voor Christenen) waar veel Christenen, waaronder @Ali_Kannibali toch een soort halve bypass omheen leggen naar Christus toe. Maar deze God wordt overal hetzelfde beleefd. En dat heeft geen compatibility-issues met Islam omdat de Islam Jezus erkent. Dus per saldo is er helemaal geen reden tot onderlinge strijd.

En @Ali_Kannibali of anderen, wanneer de kaart van het kwaad uit de kast wordt getrokken, hoe ontkomen jullie er al heel lang aan die kaart op bijna iedereen te parkeren behalve op lieden als Trump, Bin-Salman,Putin en Netanyahu als gezochte criminelen? Kom eens tot elkaar. Er zal meer dialoog nodig zijn tussen Moskeëen, Synagoges en Kerken van alle soorten om elkaar te beschermen tegen fascistische politieke uitbuiting (niet tegen politieke seculiere bescherming). Dit is een uitgelezen tijd om er werkelijk iets mooiers van te maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 03-12-2025 11:02:43 ]
  Moderator woensdag 3 december 2025 @ 14:07:09 #183
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219401020
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2025 09:40 schreef Beathoven het volgende:

Zoom je in op Constantinopel, zelfs het huidige Istanbul dan waren er wetten ter bescherming. Zoom je in op het oude "Israelische gebied" van 1900. Zoom je in op het huidige New York en andere grote steden. Dan zien we dat waar Moslims, Christenen en Joodse inwoners samenwonen, in wat voor verhouding dan ook (!). Dat het eigenlijk meer dan prima gaat wanneer er geen Britse of Amerikaanse bezetter is en er geen Ben-Gvir of Netanyahu tussendoor roert. Ik heb het idee dat dit ook in Nederland kan. @Mijk, hoe kijk jij hier tegenaan?
Kun je de vraag wat concreter stellen? Bedoel je dat Christenen/Joden/Moslims een betere combinatie is qua "met elkaar wonen" dan Nederlanders/Britten met Amerikaanse invloed? Of?

Want dat is wat ik denk te lezen hier.
As above, so below.
pi_219401080
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 december 2025 11:57 schreef Abdullah2 het volgende:

-

De islam volgens het begrip van de vrome voorgangers is dus het salafisme en dat is dus sinds de islam waar Mohammed, vrede en zegeningen zij met hem, mee is gekomen hetzelfde.
Waar Beathoven, denk ik, op doelt, is dat as-salafiyya (salafisme) als term (en dus stroming) pas eind 19e eeuw ontstond, met o.a. al-Afghani, Abduh en anderen. Die gebruikten die term voor het eerst, en later in de 20e eeuw werd deze benaming overgenomen door o.a. al-Albani en ibn Baz, die de stroming een andere richting gaven dan de eerstgenoemden voor ogen hadden.

Het teruggrijpen op de ‘salaf’ (voorgangers, de eerste drie generaties) bestond misschien als ‘idee’ met Ibn Taymiyya, maar had geen aanhang en de term as-salafiyya (salafisme) ontstond pas in de 19e-20e eeuw. Dat is dus niet “sinds de islam waar Mohammed mee gekomen is”. Mohammed bracht slechts de islam als religie. Stromingen zoals het salafisme zijn pas lang na zijn overlijden ontstaan. Dat het salafisme relatief weinig aanhangers heeft in vergelijking met de rechtsscholen (madhahib), die al eeuwen bestaan, wijst er ook op dat het een relatief nieuwe ontwikkeling is en niet iets wat teruggaat tot Mohammed.
pi_219401274
Muslim-jewisj anti-fascistisch front is gewoon een antichristelijk front dunkt me.
De huidige zionistische staat is vgm een appendix van UK en VS.
pi_219401567
quote:
3s.gif Op woensdag 3 december 2025 14:07 schreef Mijk het volgende:

[..]
Kun je de vraag wat concreter stellen? Bedoel je dat Christenen/Joden/Moslims een betere combinatie is qua "met elkaar wonen" dan Nederlanders/Britten met Amerikaanse invloed? Of?

Want dat is wat ik denk te lezen hier.
Dat je prima meerdere religies en stromingen in een stad of land kunt hebben zonder dat het extreem gepolariseerd wordt.

Wat ik met dat andere bedoelde is dat wanneer je het Britse rijk had dat het vooral veel 'democratie thuis en autocratie elders' was en er ontzettend veel verstoord is. Maar dat ligt achter ons. (Bedoelde niet specifiek de Britten)

Amerika sloeg ook als een dolle door structuren ver van huis. Veel voor energie, soms om Netanyahu een plezier te doen. Het is nu veel te doorzichtig en helemaal van het pad af, maar goed.. nu ziet wel bijna de hele wereld hoe sterk het over de houdbaarheidsdatum zit.

Zolang structuren niet teveel een duw krijgen van buitenaf en samenlevingen goed kunnen ontwikkelen, dan is de kans dat er ook minder scheefgroei ontstaat tussen gelovige bevolkingsgroepen.

Als we niet een denkwijze krijgen aangemeten dat er een zondebok is waar we "al onze problemen" aan op kunnen hangen en deze zondebok een soort vergelding zou verdienen. En we daar scherp op blijven dan is er al flink wat winst.

De vraag was meer hoe jij er tegenaan kijkt. Beetje een "is er vrede mogelijk?" vraag.
  Moderator woensdag 3 december 2025 @ 16:26:14 #187
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219401779
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2025 15:57 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Dat je prima meerdere religies en stromingen in een stad of land kunt hebben zonder dat het extreem gepolariseerd wordt.

Wat ik met dat andere bedoelde is dat wanneer je het Britse rijk had dat het vooral veel 'democratie thuis en autocratie elders' was en er ontzettend veel verstoord is. Maar dat ligt achter ons. (Bedoelde niet specifiek de Britten)

Amerika sloeg ook als een dolle door structuren ver van huis. Veel voor energie, soms om Netanyahu een plezier te doen. Het is nu veel te doorzichtig en helemaal van het pad af, maar goed.. nu ziet wel bijna de hele wereld hoe sterk het over de houdbaarheidsdatum zit.

Zolang structuren niet teveel een duw krijgen van buitenaf en samenlevingen goed kunnen ontwikkelen, dan is de kans dat er ook minder scheefgroei ontstaat tussen gelovige bevolkingsgroepen.

Als we niet een denkwijze krijgen aangemeten dat er een zondebok is waar we "al onze problemen" aan op kunnen hangen en deze zondebok een soort vergelding zou verdienen. En we daar scherp op blijven dan is er al flink wat winst.

De vraag was meer hoe jij er tegenaan kijkt. Beetje een "is er vrede mogelijk?" vraag.
Ja er is vrede mogelijk.

Maar nee, niet op de manier waarop dat hier gebeurt in NL.

Je kunt niet 2 mieren kolonies bij elkaar gooien, met to-taal andere waarden en culturen. Waarbij de 1 van kinds af aan leert dat het westen kosten wat het kost kapot moet. Waar er totaal andere normen gelden voor vrouwen wat betreft vrijheid en status. Waarbij culturen allerlei zaken hebben die haaks op elkaar staan qua gewoonten.

Dat kan niet, als je denkt dat dat goed gaaat, is het zelfde als 2 mieren kolonies bij elkaar gooien en denken dat dat goed gaat. Dit standpunt heb ik al jaren , laatst zag ik een spinoff hiervan voorbij komen en dat we moeten kijken "who shakes the jar", maar zelfs dat is niet nodig. Ik ben geen voorstander van dergelijke immigratie omdat je kliekvorming krijgt. En zolang dat gebeurt heb je mini-eilandjes van een bepaald land, en dat moet je niet willen. Zeker niet als die op de cultuur spugen waarin ze terecht komen.

Nu ben ik ook tegen het jodendom, en de claim van land daar. Israel is gekocht en bezet alszijnde "beloofde land". Ja mooi verhaal, maar hoe kun je dit doen in een gebied waar islam heerst al voor eeuwen. En idd, voordat het argument er weer in komt dat de joden daar ook woonden, dat klopt, maar je kunt niet land claimen op dergelijke wijze en dan een openlucht gevangenis bouwen die we nu gaza noemen.

Israel is niet een toeval/perongeluk land, het is de axismundi van de aarde. Dit gaat enkel en alleen om Jerusalem. Ook hier zie je dat christenen, joden en moslims relatief vredig met elkaar leven. Afgezien van de extremistische groeperingen dan. Ze zijn het dan ook alle 3 eens over OT, de ellende begint pas bij NT/Koran. Maar nog steeds ben ik het oneens met de israelische claim op dat land, je moet dát ook niet willen. Want dat is een vorm van andersom; "wij" of naja "joden" bezetten ineens een gebied wat al eeuwen onder islamitisch bewind valt. Dit kun je niet zomaar doen en denken dat het goed gaat.

Dus ja, vrede is mogelijk.
Maar nee, niet op de manier waarop het nu gebeurt met force.
As above, so below.
  Moderator woensdag 3 december 2025 @ 16:32:37 #188
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219401810
En wat betreft usa... die moeten ns kappen met wereldpolitie spelen en denken dat ze t wel ff regelen overal. Wie bepaalt, op basis van wat, wat de beste bestuursvorm is voor een land? Het vallen van Saddam was het ergste wat kon gebeuern in die regio. Een strenge religie, heeft een strenge leider nodig, zo simpel is het.

Het westen moet eens kappen met het bemoeien daar imo.
As above, so below.
pi_219402441
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 14:19 schreef ejtleeditnA het volgende:

[..]
Waar Beathoven, denk ik, op doelt, is dat as-salafiyya (salafisme) als term (en dus stroming) pas eind 19e eeuw ontstond, met o.a. al-Afghani, Abduh en anderen. Die gebruikten die term voor het eerst, en later in de 20e eeuw werd deze benaming overgenomen door o.a. al-Albani en ibn Baz, die de stroming een andere richting gaven dan de eerstgenoemden voor ogen hadden.

Het teruggrijpen op de ‘salaf’ (voorgangers, de eerste drie generaties) bestond misschien als ‘idee’ met Ibn Taymiyya, maar had geen aanhang en de term as-salafiyya (salafisme) ontstond pas in de 19e-20e eeuw. Dat is dus niet “sinds de islam waar Mohammed mee gekomen is”. Mohammed bracht slechts de islam als religie. Stromingen zoals het salafisme zijn pas lang na zijn overlijden ontstaan. Dat het salafisme relatief weinig aanhangers heeft in vergelijking met de rechtsscholen (madhahib), die al eeuwen bestaan, wijst er ook op dat het een relatief nieuwe ontwikkeling is en niet iets wat teruggaat tot Mohammed.
https://m.facebook.com/groups/alifta1/posts/4172401873044000/
Hier een aantal quotes van geleerden die dit woord gebruikt, ook van een aantal die voor ibn taymiyyah waren.

En het volgen van de vroegere moslims is wat alle imaams van de wetscholen probeerden. Zo is toegeschreven aan Malik dat hij zei "de laatsten van deze ummah zullen niet correct zijn behalve middels datgeen de eerste van deze ummah correct maakte."
En het volgen van een wetschool en die bestuderen is niet in strijd met het zijn van salafi of die methodiek volgen.

Er zijn zat teksten die op de voortreffelijkheid van het volgen van de vroegere generaties duidt.

Het vers in maidah dat de religie vervolmaakt is bijvoorbeeld. Of dit vers in An-Nisa' 4:115
English - Mohsin Khan/Taqi-ud-Din al-Hilali
And whoever contradicts and opposes the Messenger (Muhammad صلى الله عليه وسلم) after the right path has been shown clearly to him, and follows other than the believers’ way, We shall keep him in the path he has chosen, and burn him in Hell - what an evil destination![1]

En de gelovigen op het moment van neerdalen van dit vers waren de metgezellen.

En de hadith over de eerste drie generaties en dat zij het beste zijn.

Abdullah reported Allah's Messenger (ﷺ) as saying:

The best of my Umma would be those of the generation nearest to mine. Then those nearest to them, then those nearest to them
Narrated by imam muslim 2533

En de hadith om de khulafa ar rashidien te volgen etc. Etc.

En dat is ook volgens het verstand het enige logische. De religie was volmaakt in de tijd van de profeet صلى الله عليه وسلم, de metgezellen waren hebben de religie stapsgewijs volmaakt zien worden, hun Arabisch was het beste, zij waren bij de momenten dat de verzen werden geopenbaard en begrepen de context. Hoe kunnen we dan ooit andermans begrip verkiezen boven hun begrip?! En hoe kunnen we dan denken dat niemand 7 eeuwen lang de Qur'aan en sunnah volgens hen begrip zou proberen te begrijpen tot ibn taymiyah kwam!!? Dat is werkelijk een bizarre theorie...

En de hoeveelheid volgers is geen bewijs voor of iets klopt of niet.

Al-An'am 6:116
And if you obey most of those on the earth, they will mislead you far away from Allâh’s Path. They follow nothing but conjectures, and they do nothing but lie.

Zoals je leest zijn de meeste mensen dwalend.

En in de hadith die is overgeleverd door bukhari en muslim waarin staat dat de profeet صلى الله عليه وسلم een profeet zag zonder volgelingen! Zeggen dan dat die profeet fout was en iedereen die hem tegenging goed? Dit zijn duidelijke bewijzen dat de hoeveelheid volgers niks zegt over de authenticiteit van wat gevolgt wordt.

[ Bericht 9% gewijzigd door Abdullah2 op 03-12-2025 18:47:49 ]
  woensdag 3 december 2025 @ 21:40:07 #190
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219403688
Als je in een van de 3 (jodendom, christendom, islam) zou moeten geloven dan lijkt me islam het beste.
Waarom? Omdat hun profeet de nieuwste profeet is. Die verkondigde eigenlijk het meest up to date woord van God.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_219404201
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2025 09:40 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Het zijn hopeloze losse flodders Etto. Als je de theologische bril opzet is er nooit een leeftijd genoemd in de grondslag. Rond de 95% van de moslims zal dit aanvoeren. Daarmee verdwijnt dit argument. En mag je je pijlen weer richten op André Hazes senior waar half Nederland CD's van heeft liggen en tegen zijn 30e op een 12-jarige viel die later zijn vrouw werd . Maar dat vindt Wilders en half "Henk en Ingrid NL" waarschijnlijk prima allemaal.

Als je de theologische bril áf zou zetten, zou je zelfs nog het argument kunnen aanvoeren dat je verdwaald raakt in mogelijk twee composieten van karakters. Hoe wil je daar een boom aan ophangen? Behalve een spirituele?

Je zult Joodse gelovigen en Christenen niet kunnen bewegen om iemand die én niet Joods én niet Christelijk is, maar wél in dezelfde God de Schepper (OT) gelooft (maar niet in "Jezus als God") tot problematisch te bestempelen.

Zoom je in op Constantinopel, zelfs het huidige Istanbul dan waren er wetten ter bescherming. Zoom je in op het oude "Israelische gebied" van 1900. Zoom je in op het huidige New York en andere grote steden. Dan zien we dat waar Moslims, Christenen en Joodse inwoners samenwonen, in wat voor verhouding dan ook (!). Dat het eigenlijk meer dan prima gaat wanneer er geen Britse of Amerikaanse bezetter is en er geen Ben-Gvir of Netanyahu tussendoor roert. Ik heb het idee dat dit ook in Nederland kan. @:Mijk, hoe kijk jij hier tegenaan?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Een paar observaties die ik wel wil delen.

- Misschien dat het Zionisme niet zo compatibel blijkt, zeker niet wanneer er bedorven autocraten aan de macht komen, en grondige hervormingen nodig zijn? Dit is geen casus tegen Israel. Wel tegen de huidige politiek die wordt bedreven en ons ook in de greep houdt.

- Misschien dat de oliegolfstaten allerminst de heilige boeken volgen qua verdeling van welvaart over de regio. (?) Waar zijn hun aspiraties om Baghdad weer tot een wetenschappelijk centrum te maken?

Hoewel ik een cultureel liefhebber ben van het "huidige" katholicisme en ook veel wijsheid zie in wat @:Abdullah2 uitlegt, denk ik persoonlijk dat de Islam enorm sterk staat met een toegankelijke schepper (God de Vader voor Christenen) waar veel Christenen, waaronder @:Ali_Kannibali toch een soort halve bypass omheen leggen naar Christus toe. Maar deze God wordt overal hetzelfde beleefd. En dat heeft geen compatibility-issues met Islam omdat de Islam Jezus erkent. Dus per saldo is er helemaal geen reden tot onderlinge strijd.

En @:Ali_Kannibali of anderen, wanneer de kaart van het kwaad uit de kast wordt getrokken, hoe ontkomen jullie er al heel lang aan die kaart op bijna iedereen te parkeren behalve op lieden als Trump, Bin-Salman,Putin en Netanyahu als gezochte criminelen? Kom eens tot elkaar. Er zal meer dialoog nodig zijn tussen Moskeëen, Synagoges en Kerken van alle soorten om elkaar te beschermen tegen fascistische politieke uitbuiting (niet tegen politieke seculiere bescherming). Dit is een uitgelezen tijd om er werkelijk iets mooiers van te maken.
Ik heb niet zo'n trek in zo'n politiek debat. De kerk is niet bedoeld als politieke partij, NGO, of andere organisatie die een wereldlijke strijd aangaat. De kerk predikt verlossing in Jezus Christus met alle morele lessen die daarmee gepaard gaan inclusief als de politiek over de schreef gaat, zet zich in voor de zwakkeren in de samenleving, schiet te hulp in noodsituaties, en dat is genoeg. De bestemming van de kerk is boven, niet hier beneden.

Maar waar jij hier op lijkt te hinten, is dat de religies zich moeten buigen naar jouw visie van wie en wat goed en slecht in de wereld is. Dat is niet jouw plaats.
pi_219404282
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 21:40 schreef Harvest89 het volgende:
Als je in een van de 3 (jodendom, christendom, islam) zou moeten geloven dan lijkt me islam het beste.
Waarom? Omdat hun profeet de nieuwste profeet is. Die verkondigde eigenlijk het meest up to date woord van God.
Dat zou destijds een valide argument geweest kunnen zijn. Al viel het Jodendom uiteraard af, want dat was nog zo gesloten als het maar kon.

Maar ook dit wat eruit voortkwam. Het estafettestokje van de filosofie en wetenschap werd doorgegeven en trok positieve aandacht.

Wikipedia - The Islamic Golden Age (8ste - 13e eeuw)

Een 15 jaar geleden nog een tentoonstelling over gezien in Istanbul.

Aristoteles heeft postuum ook nog een flinke duit in de zak gedaan qua invloed op de intellectuele traditie van de Islam. Als de Islam zoals het toen ontsproot nu nog gedomineerd had, dan had een significant deel van de wetenschappelijke wereld nog in die hoek gezeten. Van Baghdad tot Cordoba.

Al-Ghazali is weleens genoemd als degene die de punt achter de Gouden eeuwen inluidde met zijn 'Tahafut al-Falasifa' (The Incoherence of the Philosophers) in 1095.

Maar er speelde veel meer. De Mongolen denderden ook nog door Baghdad in 1258 en worden wel de laatste nagel in de doodskist van het wetenschapsscentrum daar genoemd.

Iets ook niet zo bekend is, is dat onze eigen MC Escher eigenlijk een heel belangrijk deel van zijn inspiratie putte uit patronen die tijdens de Islamitische Gouden Eeuw in Granada zijn aangebracht.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 03-12-2025 23:16:13 ]
pi_219404390
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 22:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik heb niet zo'n trek in zo'n politiek debat. De kerk is niet bedoeld als politieke partij, NGO, of andere organisatie die een wereldlijke strijd aangaat. De kerk predikt verlossing in Jezus Christus met alle morele lessen die daarmee gepaard gaan inclusief als de politiek over de schreef gaat, zet zich in voor de zwakkeren in de samenleving, schiet te hulp in noodsituaties, en dat is genoeg. De bestemming van de kerk is boven, niet hier beneden.

Maar waar jij hier op lijkt te hinten, is dat de religies zich moeten buigen naar jouw visie van wie en wat goed en slecht in de wereld is. Dat is niet jouw plaats.
Ik sprak "de religies" niet aan, ik sprak je persoonlijk aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 03-12-2025 23:30:40 ]
pi_219404391
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2025 18:39 schreef Abdullah2 het volgende:

[..]
https://m.facebook.com/groups/alifta1/posts/4172401873044000/
Hier een aantal quotes van geleerden die dit woord gebruikt, ook van een aantal die voor ibn taymiyyah waren.

En het volgen van de vroegere moslims is wat alle imaams van de wetscholen probeerden. Zo is toegeschreven aan Malik dat hij zei "de laatsten van deze ummah zullen niet correct zijn behalve middels datgeen de eerste van deze ummah correct maakte."
En het volgen van een wetschool en die bestuderen is niet in strijd met het zijn van salafi of die methodiek volgen.

Er zijn zat teksten die op de voortreffelijkheid van het volgen van de vroegere generaties duidt.

Het vers in maidah dat de religie vervolmaakt is bijvoorbeeld. Of dit vers in An-Nisa' 4:115
And whoever contradicts and opposes the Messenger (Muhammad صلى الله عليه وسلم) after the right path has been shown clearly to him, and follows other than the believers’ way, We shall keep him in the path he has chosen, and burn him in Hell - what an evil destination![1]

En de gelovigen op het moment van neerdalen van dit vers waren de metgezellen.

En de hadith over de eerste drie generaties en dat zij het beste zijn.

Abdullah reported Allah's Messenger (ﷺ) as saying:

The best of my Umma would be those of the generation nearest to mine. Then those nearest to them, then those nearest to them
Narrated by imam muslim 2533

En de hadith om de khulafa ar rashidien te volgen etc. Etc.

En dat is ook volgens het verstand het enige logische. De religie was volmaakt in de tijd van de profeet صلى الله عليه وسلم, de metgezellen waren hebben de religie stapsgewijs volmaakt zien worden, hun Arabisch was het beste, zij waren bij de momenten dat de verzen werden geopenbaard en begrepen de context. Hoe kunnen we dan ooit andermans begrip verkiezen boven hun begrip?! En hoe kunnen we dan denken dat niemand 7 eeuwen lang de Qur'aan en sunnah volgens hen begrip zou proberen te begrijpen tot ibn taymiyah kwam!!? Dat is werkelijk een bizarre theorie...
Bedankt voor de link.

Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen. Het volgen van Mohammed, of zelfs de eerste 3 generaties, is niet wat ik ter discussie stel.

De bronnen die in je link staan dateren uit de periode van Ibn Taymiyya (waar ik eerder op wees), en later, dus bijna 600 jaar na Mohammed. Er is geen bron die direct teruggaat tot Mohammed. M.a.w. er bestaat geen tekst waaruit blijkt dat hij iets gezegd heeft over as-salafiyya (salafisme) als stroming, of over het aanduiden van jezelf als salaf-i. Zelfs de salaf (de eerste 3 generaties moslims) gebruikten die termen niet, omdat die groepering niet bestond. Als ik hierin de redenering van salafisten consequent zou doorvoeren, dan zou dit dus neerkomen op een innovatie/vernieuwing, wat in hun ogen een dwaling is.

Als stroming of georganiseerde groep bestond het niet in de periode van Ibn-Tamiyya, ook al verwees hij soms naar die termen als iets positiefs. Het had echter geen aanhang, zelfs Ibn Tamiyyah zag zichzelf als Hanbali (volgde een rechtsschool) en gebruikte die termen niet als groepslabel, zoals pas vanaf de ~19e en 20e gebruikelijk werd. Dat is pas begonnen met figuren als al-Afghani, Abduh en anderen, en later door al-Albani, Ibn Baz, enz.

Zie dit niet als een aanval, want ik weet niet of je een salafist bent, maar ik zie de logica niet in de opvattingen van salafisten betreft hun stroming. Ik probeer dit te begrijpen.

quote:
En de hoeveelheid volgers is geen bewijs voor of iets klopt of niet.

Al-An'am 6:116
And if you obey most of those on the earth, they will mislead you far away from Allâh’s Path. They follow nothing but conjectures, and they do nothing but lie.

Zoals je leest zijn de meeste mensen dwalend.

En in de hadith die is overgeleverd door bukhari en muslim waarin staat dat de profeet صلى الله عليه وسلم een profeet zag zonder volgelingen! Zeggen dan dat die profeet fout was en iedereen die hem tegenging goed? Dit zijn duidelijke bewijzen dat de hoeveelheid volgers niks zegt over de authenticiteit van wat gevolgt wordt.
Dat is ook niet de insteek/kern van mijn argument, ik beweer niet dat de meerderheid per definitie gelijk heeft.

Mijn punt is dat de relatief kleine aanhang van het salafisme mede ook laat zien dat deze stroming nog vrij jong is (sinds ~19e eeuw). Daardoor heeft het simpelweg niet dezelfde tijd gehad om een grote aanhang op te bouwen zoals de klassieke rechtsscholen dat wel hebben gehad.

M.a.w. het gaat mij niet om wie gelijk heeft, maar om wanneer deze stroming als beweging/groep ontstaan is.
  woensdag 3 december 2025 @ 23:43:30 #195
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219404471
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2025 22:59 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Dat zou destijds een valide argument geweest kunnen zijn. Al viel het Jodendom uiteraard af, want dat was nog zo gesloten als het maar kon.

Maar ook dit wat eruit voortkwam. Het estafettestokje van de filosofie en wetenschap werd doorgegeven en trok positieve aandacht.

[ afbeelding ]

Wikipedia - The Islamic Golden Age (8ste - 13e eeuw)

Een 15 jaar geleden nog een tentoonstelling over gezien in Istanbul.

Aristoteles heeft postuum ook nog een flinke duit in de zak gedaan qua invloed op de intellectuele traditie van de Islam. Als de Islam zoals het toen ontsproot nu nog gedomineerd had, dan had een significant deel van de wetenschappelijke wereld nog in die hoek gezeten. Van Baghdad tot Cordoba.

Al-Ghazali is weleens genoemd als degene die de punt achter de Gouden eeuwen inluidde met zijn 'Tahafut al-Falasifa' (The Incoherence of the Philosophers) in 1095.

Maar er speelde veel meer. De Mongolen denderden ook nog door Baghdad in 1258 en worden wel de laatste nagel in de doodskist van het wetenschapsscentrum daar genoemd.

Iets ook niet zo bekend is, is dat onze eigen MC Escher eigenlijk een heel belangrijk deel van zijn inspiratie putte uit patronen die tijdens de Islamitische Gouden Eeuw in Granada zijn aangebracht.

[ afbeelding ]
Mooi stuk info maar ik heb het over nu, niet destijds.
Ik zie geen reden om het woord van voorgaande profeten te volgen. Ik ga ook geen windows 98 of 95 op mijn windows 11 laptop zetten.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_219404845
quote:
10s.gif Op woensdag 3 december 2025 23:43 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Mooi stuk info maar ik heb het over nu, niet destijds.
Ik zie geen reden om het woord van voorgaande profeten te volgen. Ik ga ook geen windows 98 of 95 op mijn windows 11 laptop zetten.
Precies. Je komt er ook niet mee weg als je de verkeerswetten van x jaar geleden volgt. Je moet de meest recente wetten volgen.

@ejtleeditnA
In sha Allaah reageer ik hier later op.
pi_219406107
quote:
7s.gif Op woensdag 3 december 2025 23:22 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik sprak "de religies" niet aan, ik sprak je persoonlijk aan.
Dat verandert verder niets aan mijn betoog.

Ik zie de wereld door een profetische bril.

Die laat zien hoe de politiek zich verder zal ontwikkelen.

Een politieke strijd voeren is het niet het doel van het geloof.
pi_219406271
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 10:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Wil je hiermee aangeven dat jij door de jaren het licht door de politieke ontwikkelingen bent geweest?

We hebben geloof ik wat gemist hier.
  Moderator donderdag 4 december 2025 @ 11:38:43 #199
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219406546
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 10:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik denk dat je politiek en religie niet echt los kunt trekken van elkaar. Dit komt niet omdat religie zo ernstig verweven is, of lijkt te zijn met politiek op dit moment in onze westerse landen. Maar politiek heeft wel degelijk heel veel te maken met de cultuur van een land. Daar cultuur tot in den extreme verweven is met religie, bestaat het niet dat politiek en religie geen invloed op elkaar hebben.

Dus in indirecte zin, heeft het invloed op elkaar.

Maar je hebt ergens een punt; ik wil uitkijken dat dit niet ontaard in een POL discussie, al is zijdelings politiek bespreken mbt religie , waarbij religie nog de boventoon voert in deze gesprekken, wel relevant imo.
As above, so below.
pi_219406572
quote:
3s.gif Op donderdag 4 december 2025 11:38 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ik denk dat je politiek en religie niet echt los kunt trekken van elkaar. Dit komt niet omdat religie zo ernstig verweven is, of lijkt te zijn met politiek op dit moment in onze westerse landen. Maar politiek heeft wel degelijk heel veel te maken met de cultuur van een land. Daar cultuur tot in den extreme verweven is met religie, bestaat het niet dat politiek en religie geen invloed op elkaar hebben.

Dus in indirecte zin, heeft het invloed op elkaar.

Maar je hebt ergens een punt; ik wil uitkijken dat dit niet ontaard in een POL discussie, al is zijdelings politiek bespreken mbt religie , waarbij religie nog de boventoon voert in deze gesprekken, wel relevant imo.
Waar heeft ie een punt?

Hij beweert dat hij een dusdanige profetische gave heeft dat hij politieke ontwikkelingen voorziet / doorziet. Dat is nieuw.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')