Voordeel van dit apparaat is dat je het zelf kan installeren, omdat je enkel twee gaten hoeft te boren. Geen leidingen met gas die aangelegd en gevuld moeten worden. Aangezien de installatie tegenwoordig bijna net zo duur is als de airco zelf, kan het prijsverschil met montage wel eens heel wat kleiner zijn dan je denkt.quote:Op maandag 10 november 2025 20:20 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, een gewone airco heeft een buiten unit.
En deze niet.
Als een buitenunit toegestaan is door de VVE zou ik daar voor kiezen.
Goedkoper in aanschaf en energiezuiniger.
Het bovengenoemde merk ken ik niet, maar de apparaten van olimpia unico zijn met 27db best stil. Bijkomend voordeel is dat ze niet alleen verwarmen, koelen en ontvochtigen, maar ook kunnen ventileren. Als je in je oude woning alles dicht hebt gemaakt met nieuwe ramen, maar geen ventilatie aangelegd hebt, dan zou dat best een nuttige toevoeging kunnen zijn.quote:Kan dat niet, dan is zo'n monoblock een optie
[..]
Het is maar net welke kwaliteit je koopt.
Een mobiele airco is vaak niet de beste kwaliteit.
Sowieso zou ik eerst zo'n apparaat in een showroom bekijken en ervaren hoeveel lawaai het apparaat produceert.
Een airco is natuurlijk nooit helemaal stil. Ook niet met een buitenunit.
Als een split net zo duur is als dit dan zou ik geen seconde twijfelen. Die split is binnen stiller, kleiner en vooral een stuk zuiniger.quote:Op dinsdag 11 november 2025 10:08 schreef knoopie het volgende:
Aangezien de installatie tegenwoordig bijna net zo duur is als de airco zelf, kan het prijsverschil met montage wel eens heel wat kleiner zijn dan je denkt.
Dat is zondermeer wel waar maar ergens iets extra ventilatie voorzien is nou ook weer niet een monsterklusquote:Als je in je oude woning alles dicht hebt gemaakt met nieuwe ramen, maar geen ventilatie aangelegd hebt, dan zou dat best een nuttige toevoeging kunnen zijn.
Hoe vaak is dat relevant? Natuurlijk is het fijn om altijd genoeg verwarming te hebben, maar de laatste keer dat het meer dan drie dagen achter elkaar onder de -7 was, was in 2018. In 2024 was het in NL zelfs niet één keer 24 uur lang onder de nul graden.quote:Op maandag 10 november 2025 16:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat is het vermogen bij -7 graden Celsius?
Heb je al de daadwerkelijke COP en dB van beide opties vergeleken? Een COP van 3 bij een buitentemperatuur van 7 graden is helemaal niet zo veel slechter dan een airco.quote:Op dinsdag 11 november 2025 10:22 schreef 215 het volgende:
[..]
Als een split net zo duur is als dit dan zou ik geen seconde twijfelen. Die split is binnen stiller, kleiner en vooral een stuk zuiniger.
Dat is waar. Maar wel weer extra moeite en materiaal dat je ook mee moet tellen als je een eerlijke vergelijking wil maken. Bovendien kan goede ventilatie ook bijdragen aan een comfortabeler gevoel.quote:Dat is zondermeer wel waar maar ergens iets extra ventilatie voorzien is nou ook weer niet een monsterklus
Nou, een goeie WTW-ventilator kost ook een paar honderd euro, en levert weer een gat op in de gevel (wat kennelijk een probleem is).quote:Op dinsdag 11 november 2025 10:22 schreef 215 het volgende:
[..]
Als een split net zo duur is als dit dan zou ik geen seconde twijfelen. Die split is binnen stiller, kleiner en vooral een stuk zuiniger.
[..]
Dat is zondermeer wel waar maar ergens iets extra ventilatie voorzien is nou ook weer niet een monsterklus
Nu, van de voorgestelde monoblock kon ik geen specificaties vinden. Bij 7 graden buiten is een cop van 3 niet geweldig maar ook niet heel slecht. Ik denk dat een minisplit van een goed merk daar ruim boven komt. Kwa prijs zal het elkaar niet veel ontlopen tenzij je zelf twee grote gaten in je gevel durft te boren.quote:Op dinsdag 11 november 2025 10:35 schreef knoopie het volgende:
Heb je al de daadwerkelijke COP en dB van beide opties vergeleken? Een COP van 3 bij een buitentemperatuur van 7 graden is helemaal niet zo veel slechter dan een airco.
Je kan ook een raampje op een kier zetten. Het ventileren van een airco is niets meer dan dat, sommige splits kunnen dat ook trouwens. Een wtw ventilatie is wel iets meer dan dat. N.B. die in en uitblaas ventilatie dingen doen ok niet zo veel aan warmte binnenhouden heb ik begrepen.quote:Op dinsdag 11 november 2025 10:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, een goeie WTW-ventilator kost ook een paar honderd euro, en levert weer een gat op in de gevel (wat kennelijk een probleem is).
Een gewone split level heeft geen verbinding tussen binnen en buiten voor lucht. De "ventilatiestand" op een split is simpelweg de binnenlucht rondpompen.quote:Op dinsdag 11 november 2025 14:55 schreef 215 het volgende:
[..]
Nu, van de voorgestelde monoblock kon ik geen specificaties vinden. Bij 7 graden buiten is een cop van 3 niet geweldig maar ook niet heel slecht. Ik denk dat een minisplit van een goed merk daar ruim boven komt. Kwa prijs zal het elkaar niet veel ontlopen tenzij je zelf twee grote gaten in je gevel durft te boren.
[..]
Je kan ook een raampje op een kier zetten. Het ventileren van een airco is niets meer dan dat, sommige splits kunnen dat ook trouwens. Een wtw ventilatie is wel iets meer dan dat. N.B. die in en uitblaas ventilatie dingen doen ok niet zo veel aan warmte binnenhouden heb ik begrepen.
COP = 1, doodszonde.quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:59 schreef Queller het volgende:
Elektrische vloerverwarming voor de overige vertrekken geen optie?
Wat was er zo slecht aan verwarmen met airco's? Geluid, luchtstroom, onvoldoende capaciteit?quote:Op dinsdag 11 november 2025 23:59 schreef Queller het volgende:
Wij hebben sinds een week of twee een nieuwe CV-ketel. Tót de ketel en laatste deel vorige winter verwarmd met de airco's. Wat een armoede is dat! Fijn dat we ze hebben, maar nog fijner dat we gewoon weer een werkende cv hebben. Er moet heel wat gebeuren voor ik een appartement zou kopen dat alleen met airco verwarmd kan worden.
Elektrische vloerverwarming voor de overige vertrekken geen optie?
Lijkt me meer dan voldoende. Met alleen die 3.5 Kw zou je het ook wel redden en dat scheelt gauw de helft van de kosten. Laat je niet gek maken door verkopers, hun rekenmodel (als ze dat al hanteren) gaat uit van stoken tot 21 graden bij langdurig -15 graden buiten. Of ze kijken welke capaciteit er hing en kopiëren dat getal.quote:Op woensdag 12 november 2025 14:40 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
Dat monoblock van gaslooswonen.nl dat hiervoor gepost werd, heeft een geluidsniveau van 58dB(A). Dat lijkt me voor binnen best hoog. Bovendien is de verwarmingscapaciteit 2350W en dan heb je een behoorlijke unit binnen staan. Daar zijn er zeker 2 van nodig voor voldoende capaciteit.
We hebben nu een offerte voor een 2kW + 3.5kW multi-split unit. COP van 3.8. Buitenunit produceert 51dB volgens de specificatie. Kosten zijn net onder de 4000 inclusief installatie plus extra groep in de meterkast.
Vergeleken met 14.000 euro voor een complete CV installatie is het best te doen en dan is er in ieder geval een vorm van hoofdverwarming.
Voor een echt volledig systeem zou je dit dubbel moeten doen, dus ook aan de achterzijde, maar we overwegen nu eerst alleen de voorzijde te doen en te ervaren hoe de capaciteit is. Op echt koude dagen kan zon kacheltje er altijd nog bij.
Uiteraard eerst nog een gesprek met de VVE.
Straalkacheltje of infraroodpaneel doet wonderen in die situaties.quote:Op woensdag 12 november 2025 16:52 schreef 215 het volgende:
[..]
Lijkt me meer dan voldoende. Met alleen die 3.5 Kw zou je het ook wel redden en dat scheelt gauw de helft van de kosten. Laat je niet gek maken door verkopers, hun rekenmodel (als ze dat al hanteren) gaat uit van stoken tot 21 graden bij langdurig -15 graden buiten. Of ze kijken welke capaciteit er hing en kopiëren dat getal.
Ik heb dus een 3.5 hangen voor een hele eengezinswoning en dat is tot nu toe (4 jaar) ruim voldoende gebleken. Als er werkelijk weer een elfstedentocht komt dan creëer ik wel een warm hoekje in de kamer waar ik ga zitten. De rest mag dan best iets frisser blijven.
Dank. Nog een paar vragen:quote:Op woensdag 12 november 2025 16:52 schreef 215 het volgende:
[..]
Lijkt me meer dan voldoende. Met alleen die 3.5 Kw zou je het ook wel redden en dat scheelt gauw de helft van de kosten. Laat je niet gek maken door verkopers, hun rekenmodel (als ze dat al hanteren) gaat uit van stoken tot 21 graden bij langdurig -15 graden buiten. Of ze kijken welke capaciteit er hing en kopiëren dat getal.
Ik heb dus een 3.5 hangen voor een hele eengezinswoning en dat is tot nu toe (4 jaar) ruim voldoende gebleken. Als er werkelijk weer een elfstedentocht komt dan creëer ik wel een warm hoekje in de kamer waar ik ga zitten. De rest mag dan best iets frisser blijven.
Ik heb een plafond ventilator voor de airco hangen, daardoor kan ik de ventilator van de airco altijd heel zacht zetten wat scheelt in geluid. De plafondventilator op de laagste stand verdeeld de warmte prima over de kamer zonder merkbare luchtstromen.quote:Op woensdag 12 november 2025 18:18 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
[..]
Dank. Nog een paar vragen:
Hoe jouw ervaring verder met verwarming met airco's? Ervaring jullie het qua luchtstroom eventueel nog als storend?
Als je met één unit verwarmd, dan moeten de deuren wel open blijven als je verschillende ruimtes wil verwarmen. Hoe doen jullie dit? Mijn vriendin gebruikt de voorste slaapkamer als werkkamer, dus daarom de overweging om wel twee binnen units te nemen. Daarnaast is haar appartement redelijk groot voor één verdieping, vandaar dat ik eventueel problemen zie met de verspreiding van de warmte.
Wat waren jullie redenen om voor verwarmen met een lucht-lucht warmtepomp te gaan?
De warmte vervliegt snel, temperatuur moeilijk in te regelen en te verdelen, lucht wordt erg droog, luchtstroom, lawaai. Nu we weer cv hebben is het comfortabel gelijkmatig warm, zonder alle nadelen van de airco.quote:Op woensdag 12 november 2025 14:28 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
Wat was er zo slecht aan verwarmen met airco's? Geluid, luchtstroom, onvoldoende capaciteit?
Dit is zonder meer het geval als je het huis ver laat afkoelen. Mijn ervaring is dat er meerdere situaties zijn:quote:Op woensdag 12 november 2025 20:46 schreef Queller het volgende:
De warmte vervliegt snel, temperatuur moeilijk in te regelen en te verdelen,
Ik denk dat het wel erg op prijs gesteld wordt als je een condensafvoer maakt zowel voor de binnenunit als voor de buiten unit, die laatste zal je nog tegen vorst moeten beveiligen ook, de binnen unit lekt alleen in de zomer dus dat hoef je niet tegen vorst te beveiligen.quote:Op zaterdag 15 november 2025 15:34 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
De VVE leden zien er geen probleem in. Ze moeten het alleen nog even op papier bevestigen.
Ik was er vandaag voor eerst sinds dit idee concreet is en heb nu voor het eerst even goed gekeken naar de exacte locatie:
Zou dit genoeg 'buiten' zijn voor een buitenunit? Aan de ene kant wellicht ook minder last van vorst en regen etc.
In de portiek zitten verder geen ramen, alleen 4 voordeuren. Een kamer van m'n vriendin zit aan de portiek en een kamer van de buren. De andere 2 voordeuren zijn van de mensen een verdieping hoger, dus daar zit alleen een halletje met trap achter. Een van die twee woningen staat al 5 jaar leeg ivm illegale opbouw, dus daar krijgen we geen officiele toestemming van. Die mensen zitten in een andere VVE en zijn zelf niet Nederlands en wonen ook niet meer in Nederland.
Dit is toch niet buiten maar binnen??quote:Op zaterdag 15 november 2025 15:34 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
Zou dit genoeg 'buiten' zijn voor een buitenunit? Aan de ene kant wellicht ook minder last van vorst en regen etc. .
Dit is in de portiek, dus buiten.quote:Op zaterdag 15 november 2025 17:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit is toch niet buiten maar binnen??
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |