abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219238458
Ik ben op zoek naar de beste oplossing voor een probleem in de woning van mijn vriendin.

Het is een appartement uit 1920. Eerste verdieping, dus buren onder, boven en beide zijkanten. Effectief geveloppervlak is zo'n 2x 8x3.5m. De gevel is aan de binnenzijde nageisoleerd, maar dat is niet super goed, zo'n 4cm schuim. Indeling is een grote woonkamer met voor- en achterkamer. Aan de voorzijde een slaapkamer en aan de achterzijde een slaapkamer en de badkamer.

Niet geheel handig naar mijn mening, maar ze hebben de oude gaskachels verwijderd en gas laten afsluiten zonder een oplossing voor de verwarming te hebben. Dit is gebeurd voordat ik in beeld was. Koken en warmwater is middels inductie en een elektrische boiler.

Aangezien zo goed als alles gerenoveerd is, lijkt mij de enige realistische oplossing een lucht-lucht warmtepomp, ofwel airco units als hoofdverwarming. Een CV met gasketel aan laten leggen is duur en ingrijpend. Idem voor lucht-water warmtepomp. Convectieputten kan ook niet. Infrarood is niet echt geschikt als hoofdverwarming volgens mij. Airco als hoofsverwarming schijnt door de luchtstroom niet als meest behagelijk te worden ervaren, maar het is in ieder geval wat. VVE goedkeur is ook nog een ding.

Ik zit dus te denken aan 2x een dual-split unit airco van zo'n 2.5 tot 3kW per stuk. Eén unit aan de voorkant voor slaapkamer 1 en de voorkamer en één unit aan de achterkant voor de achterkamer (nu keuken/eetkamer) en slaapkamer 2.

Momenteel verwarmd ze incidenteel bij middels 2 elektrische kacheltjes van elk 1.5kW en daarmee is het toch verrassend warm te krijgen. Het is alleen niet echt een permanente oplossing en een woning zonder verwarming verkopen kan ook niet echt.

De badkamer heeft overigens elektrische vloerverwarming en een elektrisch verwarmde design radiator. Dit op mijn aanraden, anders was daar ook geen verwarming in gekomen.

Hebben jullie nog suggesties en overwegingen?
pi_219238473
Wat, een appartement zonder verwarming begrijp ik dat goed.?
pi_219238505
Dat begrijp je goed ja.
pi_219238514
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 14:02 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
Dat begrijp je goed ja.
Dat is in Nederland, dat ze je gas afsluiten, je woning renoveren en vervolgens geen alternatieve verwarming installeren?
Ik vind dat achterlijk.

Vraag me af of dat zomaar mag.
pi_219238564
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 14:04 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dat is in Nederland, dat ze je gas afsluiten, je woning renoveren en vervolgens geen alternatieve verwarming installeren?
Ik vind dat achterlijk.

Vraag me af of dat zomaar mag.
Het is een koopappartement, dus 'ze' hebben dit zelf gedaan. Wel handige info om er bij te vermelden, al wees de betrokkenheid van een VVE hier al wel op.

Oordelen mogen achterwege blijven, haar ouders en het familielid met wie ze dit project uitvoert vind ik op z'n zachts gezegd niet de meeste handige personen.
pi_219238672
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2025 13:56 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
Ik zit dus te denken aan 2x een dual-split unit airco van zo'n 2.5 tot 3kW per stuk. Eén unit aan de voorkant voor slaapkamer 1 en de voorkamer en één unit aan de achterkant voor de achterkamer (nu keuken/eetkamer) en slaapkamer 2.

Momenteel verwarmd ze incidenteel bij middels 2 elektrische kacheltjes van elk 1.5kW en daarmee is het toch verrassend warm te krijgen. Het is alleen niet echt een permanente oplossing en een woning zonder verwarming verkopen kan ook niet echt.

De badkamer heeft overigens elektrische vloerverwarming en een elektrisch verwarmde design radiator. Dit op mijn aanraden, anders was daar ook geen verwarming in gekomen.

Hebben jullie nog suggesties en overwegingen?
Vind het slimme oplossingen, en als het met de bestaande elektrische kachels kan verwarmen: why not? Twee lucht-lucht airco systemen vergen de nodige aansluitingen naar buiten* (4 stuks) en de vraag is, wat ze 's winters doen qua COP.

Zit er nog een oude schoorsteen* naar buiten toe? Is een Zibro kachel een optie??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219238699
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 14:22 schreef blomke het volgende:

[..]
Vind het slimme oplossingen, en als het met de bestaande elektrische kachels kan verwarmen: why not?
Omdat het van het Bouwbesluit niet is toegestaan om COP1-verwarming als hoofdverwarming te hebben / aan te leggen, bijvoorbeeld. En waarschijnlijk loop je er qua kosten ook op leeg.

@oudeinlogiskwijt airco kan, maar hou wel rekening mee de geluidseisen van je buitenunit. Dat is bij een appartement een extra uitdaging...
  maandag 10 november 2025 @ 14:48:37 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219238881
Ik zou toch eerst nagaan wat de VVE toestaat.
The love you take is equal to the love you make.
pi_219239101
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 14:25 schreef Piles het volgende:

[..]
Omdat het van het Bouwbesluit niet is toegestaan om COP1-verwarming als hoofdverwarming te hebben / aan te leggen, bijvoorbeeld.

Is dat niet geldend voor nieuwbouw?

We hebben het over een pand uit 1920, zou iedereen in een oud pand daaraan moeten gaan voldoen??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219239119
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 15:23 schreef blomke het volgende:

[..]
Is dat niet geldend voor nieuwbouw?

We hebben het over een pand uit 1920, zou iedereen in een oud pand daaraan moeten gaan voldoen??
Nee, volgens mij is dat alleen bij nieuwbouw of ingrijpende renovatie. Maar los van de letter van de wet, is er wel een reden dat die regel er is ;) En je moet je dus afvragen of je dat wil in je oude appartement.
pi_219239436
Je hebt ook monoblock warmtepompen met het uiterlijk van een radiator.

Die vergen door de gevel slechts 2 gaten.

Zijn wel aan de prijs: tot +/- 1750 per stuk.

Deze is 999 euro:

https://www.gaslooswonen.nl/nurion-airco-monoblock-10000btu.html
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219239672
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 14:22 schreef blomke het volgende:

[..]
Vind het slimme oplossingen, en als het met de bestaande elektrische kachels kan verwarmen: why not? Twee lucht-lucht airco systemen vergen de nodige aansluitingen naar buiten* (4 stuks) en de vraag is, wat ze 's winters doen qua COP.

Zit er nog een oude schoorsteen* naar buiten toe? Is een Zibro kachel een optie??
Die aansluitingen naar buiten zijn nodig, maar dat zijn relatief dunne doorvoeren van koelvloeistofleidingen meen ik. Bovendien moet je dit toch laten aanleggen.

Wat die COP precies doet weet ik niet, maar zo vaak vriest het niet echt hard, zeker niet op de plek waar het om gaat.

Een petroleumkachel lijkt me niet echt een serieuze optie, met name niet met het oog op verkoop. Een schoorsteen is er denk ik ook niet meer. Het woonblok is in de tussentijd opgetopt en ik denk niet dat de bovenburen de kanelen van de oude gaskachel hebben doorgetrokken.
pi_219239683
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2025 16:16 schreef Wantie het volgende:

Deze is 999 euro:

Wat is het vermogen bij -7 graden Celsius?
pi_219239697
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 14:25 schreef Piles het volgende:

[..]
Omdat het van het Bouwbesluit niet is toegestaan om COP1-verwarming als hoofdverwarming te hebben / aan te leggen, bijvoorbeeld. En waarschijnlijk loop je er qua kosten ook op leeg.

@:oudeinlogiskwijt airco kan, maar hou wel rekening mee de geluidseisen van je buitenunit. Dat is bij een appartement een extra uitdaging...
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2025 14:48 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou toch eerst nagaan wat de VVE toestaat.
Uiteraard gaan we voor toestemming van de VVE voordat we overgaan tot aanleg. Er zijn wel redelijk voor de handliggende plekken voor de buitenunit waar er relatief weinig geluidsoverlast is.

Bovendien is de optopping tbv de bovenburen en de (vermoedelijk) verwijderde kanelen van de oude gaskachel een extra argument waarom ze akkoord kunnen gaan. Verder zijn er meerdere woningen in het blok met aircos. Dat zijn wel woningen uit andere VVEs.
pi_219239704
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 15:26 schreef Piles het volgende:

[..]
Nee, volgens mij is dat alleen bij nieuwbouw of ingrijpende renovatie. Maar los van de letter van de wet, is er wel een reden dat die regel er is ;) En je moet je dus afvragen of je dat wil in je oude appartement.
Ben ik het mee eens. Bij verkoop (toch mijn belangrijkste reden, aangezien ik er niet ga wonen) wil je wel een huis met een volwaardig verwarmingsysteem hebben.
pi_219239713
Hoe verwarmen de buren?
pi_219239727
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2025 16:16 schreef Wantie het volgende:

Deze is 999 euro:

Ziet er opzich netjes uit, maar wel een hoog geluidsniveau voor binnen. Die 2 gaten zijn een diameter of 10cm, terwijl die van een airco een stuk kleiner zijn.

Ik krijg er toch een beetje mobiele airco vibes van, van die dingen met zo'n slang. Ik heb er ooit een gehad als airco en de slang netjes met een doorvoer gedaan ipv open raam, maar dat werkte toch matig en maakte veel geluid.
  maandag 10 november 2025 @ 16:55:06 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219239731
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 16:49 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]
[..]
Uiteraard gaan we voor toestemming van de VVE voordat we overgaan tot aanleg. Er zijn wel redelijk voor de handliggende plekken voor de buitenunit waar er relatief weinig geluidsoverlast is.

Bovendien is de optopping tbv de bovenburen en de (vermoedelijk) verwijderde kanelen van de oude gaskachel een extra argument waarom ze akkoord kunnen gaan. Verder zijn er meerdere woningen in het blok met aircos. Dat zijn wel woningen uit andere VVEs.
Dat is een beetje het punt. Ik zou naar die toestemming informeren voordat je iets gaat plannen wat niet mag.
The love you take is equal to the love you make.
pi_219239739
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2025 16:52 schreef Black_Baron het volgende:
Hoe verwarmen de buren?
Dat is een goede vraag. Dat weet ik niet. Ik denk dat veel mensen de oude gaskachels al decennia geleden vervangen hebben door een CV systeem, maar dat is een aanname.
pi_219239750
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2025 16:55 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dat is een beetje het punt. Ik zou naar die toestemming informeren voordat je iets gaat plannen wat niet mag.
Dat is het plan.

Maar dan wel je wel een uitgewerkt idee presenteren met locatie van de units en het type. Dus stap 1 is dat uitzoeken.
pi_219240739
Ik zou gewoon voor een minisplit gaan van een gerenommeerd merk. Dat monoblock heeft hoe dan ook een veel minder rendement (op hun site noemen ze nergens de COP dus zal die niet geweldig zijn).

Ik verwarm nu vier winters met een eengezinswoning met een enkele airco. Dat gaat prima, echter verwarm ik alleen beneden. Voor heel extreem weer kan je er nog altijd een van die blaaskachels bij zetten.

Die flat is dus met 3 KW eenvoudig op temperatuur te houden, dan lukt het met een airco (van 3,5 KW) ook prima.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_219240921
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 16:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Goeie vraag.
Hangt natuurlijk af van welke kwaliteit je koopt.
pi_219240963
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 16:54 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]
Ziet er opzich netjes uit, maar wel een hoog geluidsniveau voor binnen. Die 2 gaten zijn een diameter of 10cm, terwijl die van een airco een stuk kleiner zijn.
Nou, een gewone airco heeft een buiten unit.

En deze niet.

Als een buitenunit toegestaan is door de VVE zou ik daar voor kiezen.
Goedkoper in aanschaf en energiezuiniger.

Kan dat niet, dan is zo'n monoblock een optie

quote:
Ik krijg er toch een beetje mobiele airco vibes van, van die dingen met zo'n slang. Ik heb er ooit een gehad als airco en de slang netjes met een doorvoer gedaan ipv open raam, maar dat werkte toch matig en maakte veel geluid.
Het is maar net welke kwaliteit je koopt.
Een mobiele airco is vaak niet de beste kwaliteit.

Sowieso zou ik eerst zo'n apparaat in een showroom bekijken en ervaren hoeveel lawaai het apparaat produceert.
Een airco is natuurlijk nooit helemaal stil. Ook niet met een buitenunit.
pi_219242832
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 15:26 schreef Piles het volgende:

[..]
Dus (de vriendin van) TS kan gewoon elektrisch verwarmen?
pi_219242854
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 08:49 schreef blomke het volgende:

[..]
Dus (de vriendin van) TS kan gewoon elektrisch verwarmen?
Natuurlijk kán het. Er is geen politie die het komt controleren ofzo. Je moet je vooral afvragen of het wenselijk is.
pi_219243319
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2025 20:20 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nou, een gewone airco heeft een buiten unit.

En deze niet.

Als een buitenunit toegestaan is door de VVE zou ik daar voor kiezen.
Goedkoper in aanschaf en energiezuiniger.
Voordeel van dit apparaat is dat je het zelf kan installeren, omdat je enkel twee gaten hoeft te boren. Geen leidingen met gas die aangelegd en gevuld moeten worden. Aangezien de installatie tegenwoordig bijna net zo duur is als de airco zelf, kan het prijsverschil met montage wel eens heel wat kleiner zijn dan je denkt.
quote:
Kan dat niet, dan is zo'n monoblock een optie
[..]
Het is maar net welke kwaliteit je koopt.
Een mobiele airco is vaak niet de beste kwaliteit.

Sowieso zou ik eerst zo'n apparaat in een showroom bekijken en ervaren hoeveel lawaai het apparaat produceert.
Een airco is natuurlijk nooit helemaal stil. Ook niet met een buitenunit.
Het bovengenoemde merk ken ik niet, maar de apparaten van olimpia unico zijn met 27db best stil. Bijkomend voordeel is dat ze niet alleen verwarmen, koelen en ontvochtigen, maar ook kunnen ventileren. Als je in je oude woning alles dicht hebt gemaakt met nieuwe ramen, maar geen ventilatie aangelegd hebt, dan zou dat best een nuttige toevoeging kunnen zijn.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_219243399
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 10:08 schreef knoopie het volgende:
Aangezien de installatie tegenwoordig bijna net zo duur is als de airco zelf, kan het prijsverschil met montage wel eens heel wat kleiner zijn dan je denkt.
Als een split net zo duur is als dit dan zou ik geen seconde twijfelen. Die split is binnen stiller, kleiner en vooral een stuk zuiniger.
quote:
Als je in je oude woning alles dicht hebt gemaakt met nieuwe ramen, maar geen ventilatie aangelegd hebt, dan zou dat best een nuttige toevoeging kunnen zijn.
Dat is zondermeer wel waar maar ergens iets extra ventilatie voorzien is nou ook weer niet een monsterklus
pi_219243401
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 16:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoe vaak is dat relevant? Natuurlijk is het fijn om altijd genoeg verwarming te hebben, maar de laatste keer dat het meer dan drie dagen achter elkaar onder de -7 was, was in 2018. In 2024 was het in NL zelfs niet één keer 24 uur lang onder de nul graden.
Natuurlijk zou je het liefst de hele woning voorzien van een lage temperatuur vloerverwarming, bijbehorende warmtepomp die de ventilatielucht gebruikt. Maar dat is waarschijnlijk niet echt een optie als de hele woning net gerenoveerd is. In plaats daarvan een verwarming die 99.95% van de tijd voldoet, en waar je één keer per zeven jaar de elektrische straalkacheltjes uit de kelder moet halen lijkt mij dan een heel goed compromis.
pi_219243442
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 10:22 schreef 215 het volgende:

[..]
Als een split net zo duur is als dit dan zou ik geen seconde twijfelen. Die split is binnen stiller, kleiner en vooral een stuk zuiniger.
Heb je al de daadwerkelijke COP en dB van beide opties vergeleken? Een COP van 3 bij een buitentemperatuur van 7 graden is helemaal niet zo veel slechter dan een airco.
De goedkopere airco's maken ook herrie, want daar zit net zo goed een ventilator in die lucht over een warmtewisselaar blaast, en dit apparaat heeft volgens de website ook maar 27dB in de stille stand. Dat is vergelijkbaar met normale airco's.
Ik zeg absoluut niet dat dit per sé beter is. Maar in sommige gevallen (buiten unit moeilijk bijvoorbeeld) is het zeker weten een goede optie. En een monoblock bij voorbaat dat afschieten omdat mobiele airco's herrie maken& inefficient zijn is dan niet verstandig, want een monoblock is niet hetzelfde.
quote:
Dat is zondermeer wel waar maar ergens iets extra ventilatie voorzien is nou ook weer niet een monsterklus
Dat is waar. Maar wel weer extra moeite en materiaal dat je ook mee moet tellen als je een eerlijke vergelijking wil maken. Bovendien kan goede ventilatie ook bijdragen aan een comfortabeler gevoel.
pi_219243451
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 10:22 schreef 215 het volgende:

[..]
[..]
Nou, een goeie WTW-ventilator kost ook een paar honderd euro, en levert weer een gat op in de gevel (wat kennelijk een probleem is).
pi_219244860
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 10:35 schreef knoopie het volgende:
Heb je al de daadwerkelijke COP en dB van beide opties vergeleken? Een COP van 3 bij een buitentemperatuur van 7 graden is helemaal niet zo veel slechter dan een airco.
Nu, van de voorgestelde monoblock kon ik geen specificaties vinden. Bij 7 graden buiten is een cop van 3 niet geweldig maar ook niet heel slecht. Ik denk dat een minisplit van een goed merk daar ruim boven komt. Kwa prijs zal het elkaar niet veel ontlopen tenzij je zelf twee grote gaten in je gevel durft te boren.

quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2025 10:37 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nou, een goeie WTW-ventilator kost ook een paar honderd euro, en levert weer een gat op in de gevel (wat kennelijk een probleem is).
Je kan ook een raampje op een kier zetten. Het ventileren van een airco is niets meer dan dat, sommige splits kunnen dat ook trouwens. Een wtw ventilatie is wel iets meer dan dat. N.B. die in en uitblaas ventilatie dingen doen ok niet zo veel aan warmte binnenhouden heb ik begrepen.
pi_219248406
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:55 schreef 215 het volgende:

[..]
Nu, van de voorgestelde monoblock kon ik geen specificaties vinden. Bij 7 graden buiten is een cop van 3 niet geweldig maar ook niet heel slecht. Ik denk dat een minisplit van een goed merk daar ruim boven komt. Kwa prijs zal het elkaar niet veel ontlopen tenzij je zelf twee grote gaten in je gevel durft te boren.
[..]
Je kan ook een raampje op een kier zetten. Het ventileren van een airco is niets meer dan dat, sommige splits kunnen dat ook trouwens. Een wtw ventilatie is wel iets meer dan dat. N.B. die in en uitblaas ventilatie dingen doen ok niet zo veel aan warmte binnenhouden heb ik begrepen.
Een gewone split level heeft geen verbinding tussen binnen en buiten voor lucht. De "ventilatiestand" op een split is simpelweg de binnenlucht rondpompen.
Dit soort monoblock apparaten heeft weldegelijk twee verbindingen voor lucht van binnen naar buiten. Deze kan dus wel echt frisse buitenlucht naar binnen brengen (en verwarmen), en de oude lucht er uit ventileren. Of dat belangrijk is, is van de specifieke situatie afhankelijk. Maar in principe kunnen ze wel ventileren, en een split-unit niet.
pi_219248452
Wij hebben sinds een week of twee een nieuwe CV-ketel. Tót de ketel en laatste deel vorige winter verwarmd met de airco's. Wat een armoede is dat! Fijn dat we ze hebben, maar nog fijner dat we gewoon weer een werkende cv hebben. Er moet heel wat gebeuren voor ik een appartement zou kopen dat alleen met airco verwarmd kan worden.

Elektrische vloerverwarming voor de overige vertrekken geen optie?
pi_219249869
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 23:59 schreef Queller het volgende:
COP = 1, doodszonde.
pi_219251288
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 23:59 schreef Queller het volgende:
Wij hebben sinds een week of twee een nieuwe CV-ketel. Tót de ketel en laatste deel vorige winter verwarmd met de airco's. Wat een armoede is dat! Fijn dat we ze hebben, maar nog fijner dat we gewoon weer een werkende cv hebben. Er moet heel wat gebeuren voor ik een appartement zou kopen dat alleen met airco verwarmd kan worden.

Wat was er zo slecht aan verwarmen met airco's? Geluid, luchtstroom, onvoldoende capaciteit?

Kijk, mijn voorkeur zou het ook niet hebben, naar we zijn nu op zoek naar een acceptabele oplossing voor de huidige situatie. Als ik dit zelf vanaf de start had gedaan, dan had ik waarschijnlijk een CV aangelegd of eventueel de optie voor een vloerverwaming in alle ruimtes op basis van een HR ketel onderzocht.

E-vloerverwarming in de overige ruimtes is geen optie. De vloeren liggen er al in en ten tweede is het qua energieverbruik even slecht als de huidige tijdelijke oplossing met kacheltjes.
pi_219251341
Dat monoblock van gaslooswonen.nl dat hiervoor gepost werd, heeft een geluidsniveau van 58dB(A). Dat lijkt me voor binnen best hoog. Bovendien is de verwarmingscapaciteit 2350W en dan heb je een behoorlijke unit binnen staan. Daar zijn er zeker 2 van nodig voor voldoende capaciteit.

We hebben nu een offerte voor een 2kW + 3.5kW multi-split unit. COP van 3.8. Buitenunit produceert 51dB volgens de specificatie. Kosten zijn net onder de 4000 inclusief installatie plus extra groep in de meterkast.

Vergeleken met 14.000 euro voor een complete CV installatie is het best te doen en dan is er in ieder geval een vorm van hoofdverwarming.

Voor een echt volledig systeem zou je dit dubbel moeten doen, dus ook aan de achterzijde, maar we overwegen nu eerst alleen de voorzijde te doen en te ervaren hoe de capaciteit is. Op echt koude dagen kan zon kacheltje er altijd nog bij.

Uiteraard eerst nog een gesprek met de VVE.
pi_219252216
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 14:40 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
Dat monoblock van gaslooswonen.nl dat hiervoor gepost werd, heeft een geluidsniveau van 58dB(A). Dat lijkt me voor binnen best hoog. Bovendien is de verwarmingscapaciteit 2350W en dan heb je een behoorlijke unit binnen staan. Daar zijn er zeker 2 van nodig voor voldoende capaciteit.

We hebben nu een offerte voor een 2kW + 3.5kW multi-split unit. COP van 3.8. Buitenunit produceert 51dB volgens de specificatie. Kosten zijn net onder de 4000 inclusief installatie plus extra groep in de meterkast.

Vergeleken met 14.000 euro voor een complete CV installatie is het best te doen en dan is er in ieder geval een vorm van hoofdverwarming.

Voor een echt volledig systeem zou je dit dubbel moeten doen, dus ook aan de achterzijde, maar we overwegen nu eerst alleen de voorzijde te doen en te ervaren hoe de capaciteit is. Op echt koude dagen kan zon kacheltje er altijd nog bij.

Uiteraard eerst nog een gesprek met de VVE.
Lijkt me meer dan voldoende. Met alleen die 3.5 Kw zou je het ook wel redden en dat scheelt gauw de helft van de kosten. Laat je niet gek maken door verkopers, hun rekenmodel (als ze dat al hanteren) gaat uit van stoken tot 21 graden bij langdurig -15 graden buiten. Of ze kijken welke capaciteit er hing en kopiëren dat getal.

Ik heb dus een 3.5 hangen voor een hele eengezinswoning en dat is tot nu toe (4 jaar) ruim voldoende gebleken. Als er werkelijk weer een elfstedentocht komt dan creëer ik wel een warm hoekje in de kamer waar ik ga zitten. De rest mag dan best iets frisser blijven.
pi_219252390
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 16:52 schreef 215 het volgende:

[..]
Lijkt me meer dan voldoende. Met alleen die 3.5 Kw zou je het ook wel redden en dat scheelt gauw de helft van de kosten. Laat je niet gek maken door verkopers, hun rekenmodel (als ze dat al hanteren) gaat uit van stoken tot 21 graden bij langdurig -15 graden buiten. Of ze kijken welke capaciteit er hing en kopiëren dat getal.

Ik heb dus een 3.5 hangen voor een hele eengezinswoning en dat is tot nu toe (4 jaar) ruim voldoende gebleken. Als er werkelijk weer een elfstedentocht komt dan creëer ik wel een warm hoekje in de kamer waar ik ga zitten. De rest mag dan best iets frisser blijven.
Straalkacheltje of infraroodpaneel doet wonderen in die situaties.
Die kosten niet zoveel meer en handig voor uitzonderlijke situaties.
pi_219252557
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 16:52 schreef 215 het volgende:

[..]

Dank. Nog een paar vragen:

Hoe jouw ervaring verder met verwarming met airco's? Ervaring jullie het qua luchtstroom eventueel nog als storend?

Als je met één unit verwarmd, dan moeten de deuren wel open blijven als je verschillende ruimtes wil verwarmen. Hoe doen jullie dit? Mijn vriendin gebruikt de voorste slaapkamer als werkkamer, dus daarom de overweging om wel twee binnen units te nemen. Daarnaast is haar appartement redelijk groot voor één verdieping, vandaar dat ik eventueel problemen zie met de verspreiding van de warmte.

Wat waren jullie redenen om voor verwarmen met een lucht-lucht warmtepomp te gaan?
pi_219253237
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 18:18 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]
Dank. Nog een paar vragen:

Hoe jouw ervaring verder met verwarming met airco's? Ervaring jullie het qua luchtstroom eventueel nog als storend?

Als je met één unit verwarmd, dan moeten de deuren wel open blijven als je verschillende ruimtes wil verwarmen. Hoe doen jullie dit? Mijn vriendin gebruikt de voorste slaapkamer als werkkamer, dus daarom de overweging om wel twee binnen units te nemen. Daarnaast is haar appartement redelijk groot voor één verdieping, vandaar dat ik eventueel problemen zie met de verspreiding van de warmte.

Wat waren jullie redenen om voor verwarmen met een lucht-lucht warmtepomp te gaan?
Ik heb een plafond ventilator voor de airco hangen, daardoor kan ik de ventilator van de airco altijd heel zacht zetten wat scheelt in geluid. De plafondventilator op de laagste stand verdeeld de warmte prima over de kamer zonder merkbare luchtstromen.

De bovenverdieping is beduidend kouder dan beneden, het verwarmt door de vloer heen een beetje en dat is voor mij voldoende. Bij heel koud weer laat ik de deur naar boven wel eens open. De badkamer verblijf ik nooit lang dus hoeft dat ook niet zo warm. Sowieso is die ruimte na het douchen voldoende warm voor afdrogen en aankleden. Wel heb ik voor nood er een blaaskacheltje in de buurt staan dat als het me te koud wordt dat ik het dan in een paar minuten even op kan warmen. Eerder dat gepoogd met een IR paneel maar dan was of rond de wasbak warm of op de wc en ik wil op beide plekken even kunnen verblijven.

Als er ook een werkkamer is zou ik daar idd een extra unit hangen. Je kan overwegen voor een multisplit of twee losse minisplits, dat laatste is waarschijnlijk goedkoper aan te leggen, flexibeler in gebruik en zuiniger in gebruik plus ook nog redundantie als er een in storing gaat. Maar je hebt dan wel twee buiten units en dat is minder mooi natuurlijk.

De reden om over te gaan was dat ik iets te veel zonnepanel had en ik wilde eigenlijk wel van het gas af. Na anderhalve winter testen inderdaad het gas opgezegd.

Voor warm water heb ik twee kleiner boilers, een in de keuken die eigenlijk nooit aan staat en een klein boilertje wat ik in vijf minuten opwarm voor het douchen. Dat laatste zou ik met een partner niet snel doen trouwens, die willen een douchebeurt vaak niet tevoren inplannen en al helemaal niet de lengte van die douchebeurt ook al tevoren vastleggen. Maar goed, ik ben nerd.

Resume: Als je twee vertrekken regelmatig gebruikt zorg dan in beide vertrekken voor een airco. Of dat losse systemen zijn of een multi kan je overwegen. Zorg ook voor een blaaskacheltje voor nood, met name met mistig weer als het bijna vriest dan wil een airco niet hel erg lekker doorwarmen. Warm houden gaat dan mogelijk nog wel maar opwarmen wil dan echt niet met vaker dan elk half uur en defrost van minimaal tien minuten. Ik heb dat een keer gehad en ben toen maar naar bed gegaan omdat ik niet op het idee kwam om dat kacheltje er bij te halen.

N.B. De met Koevlaas methode kan je verzinnen hoeveel vermogen je nodig hebt als je weet hoeveel gas je er gebruikte. Google maar.
pi_219253549
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 14:28 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

Wat was er zo slecht aan verwarmen met airco's? Geluid, luchtstroom, onvoldoende capaciteit?

De warmte vervliegt snel, temperatuur moeilijk in te regelen en te verdelen, lucht wordt erg droog, luchtstroom, lawaai. Nu we weer cv hebben is het comfortabel gelijkmatig warm, zonder alle nadelen van de airco.

Begrijp me goed; beter airco dan niets. Ons huis is niet best geisoleerd. In mijn kantoor is het vrij vlot bijna net zo koud als buiten. Nou is 14 graden voor een uurtje of twee wel te doen, maar daarna vind ik het vrij naar worden.
pi_219254138
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 20:46 schreef Queller het volgende:
De warmte vervliegt snel, temperatuur moeilijk in te regelen en te verdelen,
Dit is zonder meer het geval als je het huis ver laat afkoelen. Mijn ervaring is dat er meerdere situaties zijn:

Vlot even opstoken als het huis koud is met als gevolg dat het inderdaad vrij vlot weer afkoelt en de temperatuur niet erg beheersbaar is maar wel even lekker na het opstaan iets warmer en je de rest van de dag toch weg bent.

Je huis rustig op temperatuur laten komen en daar houden. Je airco gaat dan op een rustig tempo verwarmen waardoor muren en meubilair ook de kans krijgen warm te worden. De temperatuur blijft dan veel stabieler en de airco (van genormeerd merk) pruttelt rustig verder. Mijn ervaring is dat ik zeker in de opwarm fase de thermostaat wel een paar graden warmer moet zetten dan ik het wil hebben maar als het huis echt op temperatuur is dan blijft de temperatuur best wel stabiel. In die zin is het wel waar dat je soms in de loop van de avond een keer moet bijregelen als je met een kouder huis begon.

Droge lucht heeft niet zo heel veel met de manier van verwarmen te maken en is redelijk simpel op te lossen. Ik heb een vochtig huis en dat is denk ik lastiger in het najaar.

Lawaai lijkt me merk gebonden, ik hoor het wel suizen maar met een plafondventilator ervoor is dat nauwelijks meer dan de koelkast.
pi_219254577
Het verwarmt inderdaad snel en als je maar even thuis bent, is het redelijk te doen. Maar imho haalt het het niet bij het comfort van de cv. Dat ligt niet alleen aan de airco uiteraard, maar ook aan het huis.

Het is een beetje vergelijkbaar met een snackje tussendoor als je honger hebt. Het helpt, maar komt niet in de buurt van een goede maaltijd ;)
pi_219254701
Vrienden van me hebben 2 split-airco's, eentje beneden en eentje boven.
Dat bevalt zo goed dat de cv nooit meer aan staat.
pi_219259728
Dank voor de ervaringen.

Dit weekend gesprek met de buren en hopelijk kunnen we dan opdracht geven voor deze oplossing.
pi_219272974
De VVE leden zien er geen probleem in. Ze moeten het alleen nog even op papier bevestigen.

Ik was er vandaag voor eerst sinds dit idee concreet is en heb nu voor het eerst even goed gekeken naar de exacte locatie:

[url="link"]https://imgur.com/a/gq1byDK[/url]

Zou dit genoeg 'buiten' zijn voor een buitenunit? Aan de ene kant wellicht ook minder last van vorst en regen etc.

In de portiek zitten verder geen ramen, alleen 4 voordeuren. Een kamer van m'n vriendin zit aan de portiek en een kamer van de buren. De andere 2 voordeuren zijn van de mensen een verdieping hoger, dus daar zit alleen een halletje met trap achter. Een van die twee woningen staat al 5 jaar leeg ivm illegale opbouw, dus daar krijgen we geen officiele toestemming van. Die mensen zitten in een andere VVE en zijn zelf niet Nederlands en wonen ook niet meer in Nederland.

[ Bericht 4% gewijzigd door oudeinlogiskwijt op 15-11-2025 15:37:10 (Image issues) ]
pi_219273000
Dat plaatje lukt even niet vanaf mobiel. Het linkje is wel kopieerbaar.
pi_219273358
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 november 2025 15:34 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
De VVE leden zien er geen probleem in. Ze moeten het alleen nog even op papier bevestigen.

Ik was er vandaag voor eerst sinds dit idee concreet is en heb nu voor het eerst even goed gekeken naar de exacte locatie:

Zou dit genoeg 'buiten' zijn voor een buitenunit? Aan de ene kant wellicht ook minder last van vorst en regen etc.

In de portiek zitten verder geen ramen, alleen 4 voordeuren. Een kamer van m'n vriendin zit aan de portiek en een kamer van de buren. De andere 2 voordeuren zijn van de mensen een verdieping hoger, dus daar zit alleen een halletje met trap achter. Een van die twee woningen staat al 5 jaar leeg ivm illegale opbouw, dus daar krijgen we geen officiele toestemming van. Die mensen zitten in een andere VVE en zijn zelf niet Nederlands en wonen ook niet meer in Nederland.
Ik denk dat het wel erg op prijs gesteld wordt als je een condensafvoer maakt zowel voor de binnenunit als voor de buiten unit, die laatste zal je nog tegen vorst moeten beveiligen ook, de binnen unit lekt alleen in de zomer dus dat hoef je niet tegen vorst te beveiligen.

Het ophangen en vooral onderhoud gaat je ook wel wat kosten want dan heb je iedere keer een steiger nodig die je op een trap kan plaatsen.

Voor verwarmen lijkt die plek me wel geschikt maar als je gaat koelen zal het wel heel erg warm worden in het portiek en de warmte kan daar slecht weg want die blijft bovenin hangen.

Ik zou een beter bereikbaar plekje zoeken en ook wat beter geventileerd eigenlijk.
pi_219273507
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 november 2025 15:34 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

Zou dit genoeg 'buiten' zijn voor een buitenunit? Aan de ene kant wellicht ook minder last van vorst en regen etc. .
Dit is toch niet buiten maar binnen??
  zaterdag 15 november 2025 @ 18:45:36 #50
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_219273991
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 17:11 schreef blomke het volgende:

[..]
Dit is toch niet buiten maar binnen??
Dit is in de portiek, dus buiten.

Ik hoop dat de portiek niet als een klankkast gaat functioneren en het gebrom van de buitenunit versterkt.

Ik zou er als portiekburen wel iets van vinden. En ik weet ook niet of met deze plek kunt voldoen aan je dB eisen op de perceelsgrens.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')