abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219238458
Ik ben op zoek naar de beste oplossing voor een probleem in de woning van mijn vriendin.

Het is een appartement uit 1920. Eerste verdieping, dus buren onder, boven en beide zijkanten. Effectief geveloppervlak is zo'n 2x 8x3.5m. De gevel is aan de binnenzijde nageisoleerd, maar dat is niet super goed, zo'n 4cm schuim. Indeling is een grote woonkamer met voor- en achterkamer. Aan de voorzijde een slaapkamer en aan de achterzijde een slaapkamer en de badkamer.

Niet geheel handig naar mijn mening, maar ze hebben de oude gaskachels verwijderd en gas laten afsluiten zonder een oplossing voor de verwarming te hebben. Dit is gebeurd voordat ik in beeld was. Koken en warmwater is middels inductie en een elektrische boiler.

Aangezien zo goed als alles gerenoveerd is, lijkt mij de enige realistische oplossing een lucht-lucht warmtepomp, ofwel airco units als hoofdverwarming. Een CV met gasketel aan laten leggen is duur en ingrijpend. Idem voor lucht-water warmtepomp. Convectieputten kan ook niet. Infrarood is niet echt geschikt als hoofdverwarming volgens mij. Airco als hoofsverwarming schijnt door de luchtstroom niet als meest behagelijk te worden ervaren, maar het is in ieder geval wat. VVE goedkeur is ook nog een ding.

Ik zit dus te denken aan 2x een dual-split unit airco van zo'n 2.5 tot 3kW per stuk. Eén unit aan de voorkant voor slaapkamer 1 en de voorkamer en één unit aan de achterkant voor de achterkamer (nu keuken/eetkamer) en slaapkamer 2.

Momenteel verwarmd ze incidenteel bij middels 2 elektrische kacheltjes van elk 1.5kW en daarmee is het toch verrassend warm te krijgen. Het is alleen niet echt een permanente oplossing en een woning zonder verwarming verkopen kan ook niet echt.

De badkamer heeft overigens elektrische vloerverwarming en een elektrisch verwarmde design radiator. Dit op mijn aanraden, anders was daar ook geen verwarming in gekomen.

Hebben jullie nog suggesties en overwegingen?
pi_219238473
Wat, een appartement zonder verwarming begrijp ik dat goed.?
pi_219238505
Dat begrijp je goed ja.
pi_219238514
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 14:02 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
Dat begrijp je goed ja.
Dat is in Nederland, dat ze je gas afsluiten, je woning renoveren en vervolgens geen alternatieve verwarming installeren?
Ik vind dat achterlijk.

Vraag me af of dat zomaar mag.
pi_219238564
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 14:04 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dat is in Nederland, dat ze je gas afsluiten, je woning renoveren en vervolgens geen alternatieve verwarming installeren?
Ik vind dat achterlijk.

Vraag me af of dat zomaar mag.
Het is een koopappartement, dus 'ze' hebben dit zelf gedaan. Wel handige info om er bij te vermelden, al wees de betrokkenheid van een VVE hier al wel op.

Oordelen mogen achterwege blijven, haar ouders en het familielid met wie ze dit project uitvoert vind ik op z'n zachts gezegd niet de meeste handige personen.
pi_219238672
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2025 13:56 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
Ik zit dus te denken aan 2x een dual-split unit airco van zo'n 2.5 tot 3kW per stuk. Eén unit aan de voorkant voor slaapkamer 1 en de voorkamer en één unit aan de achterkant voor de achterkamer (nu keuken/eetkamer) en slaapkamer 2.

Momenteel verwarmd ze incidenteel bij middels 2 elektrische kacheltjes van elk 1.5kW en daarmee is het toch verrassend warm te krijgen. Het is alleen niet echt een permanente oplossing en een woning zonder verwarming verkopen kan ook niet echt.

De badkamer heeft overigens elektrische vloerverwarming en een elektrisch verwarmde design radiator. Dit op mijn aanraden, anders was daar ook geen verwarming in gekomen.

Hebben jullie nog suggesties en overwegingen?
Vind het slimme oplossingen, en als het met de bestaande elektrische kachels kan verwarmen: why not? Twee lucht-lucht airco systemen vergen de nodige aansluitingen naar buiten* (4 stuks) en de vraag is, wat ze 's winters doen qua COP.

Zit er nog een oude schoorsteen* naar buiten toe? Is een Zibro kachel een optie??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219238699
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 14:22 schreef blomke het volgende:

[..]
Vind het slimme oplossingen, en als het met de bestaande elektrische kachels kan verwarmen: why not?
Omdat het van het Bouwbesluit niet is toegestaan om COP1-verwarming als hoofdverwarming te hebben / aan te leggen, bijvoorbeeld. En waarschijnlijk loop je er qua kosten ook op leeg.

@oudeinlogiskwijt airco kan, maar hou wel rekening mee de geluidseisen van je buitenunit. Dat is bij een appartement een extra uitdaging...
  maandag 10 november 2025 @ 14:48:37 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219238881
Ik zou toch eerst nagaan wat de VVE toestaat.
The love you take is equal to the love you make.
pi_219239101
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 14:25 schreef Piles het volgende:

[..]
Omdat het van het Bouwbesluit niet is toegestaan om COP1-verwarming als hoofdverwarming te hebben / aan te leggen, bijvoorbeeld.

Is dat niet geldend voor nieuwbouw?

We hebben het over een pand uit 1920, zou iedereen in een oud pand daaraan moeten gaan voldoen??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219239119
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 15:23 schreef blomke het volgende:

[..]
Is dat niet geldend voor nieuwbouw?

We hebben het over een pand uit 1920, zou iedereen in een oud pand daaraan moeten gaan voldoen??
Nee, volgens mij is dat alleen bij nieuwbouw of ingrijpende renovatie. Maar los van de letter van de wet, is er wel een reden dat die regel er is ;) En je moet je dus afvragen of je dat wil in je oude appartement.
pi_219239436
Je hebt ook monoblock warmtepompen met het uiterlijk van een radiator.

Die vergen door de gevel slechts 2 gaten.

Zijn wel aan de prijs: tot +/- 1750 per stuk.

Deze is 999 euro:

https://www.gaslooswonen.nl/nurion-airco-monoblock-10000btu.html
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219239672
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 14:22 schreef blomke het volgende:

[..]
Vind het slimme oplossingen, en als het met de bestaande elektrische kachels kan verwarmen: why not? Twee lucht-lucht airco systemen vergen de nodige aansluitingen naar buiten* (4 stuks) en de vraag is, wat ze 's winters doen qua COP.

Zit er nog een oude schoorsteen* naar buiten toe? Is een Zibro kachel een optie??
Die aansluitingen naar buiten zijn nodig, maar dat zijn relatief dunne doorvoeren van koelvloeistofleidingen meen ik. Bovendien moet je dit toch laten aanleggen.

Wat die COP precies doet weet ik niet, maar zo vaak vriest het niet echt hard, zeker niet op de plek waar het om gaat.

Een petroleumkachel lijkt me niet echt een serieuze optie, met name niet met het oog op verkoop. Een schoorsteen is er denk ik ook niet meer. Het woonblok is in de tussentijd opgetopt en ik denk niet dat de bovenburen de kanelen van de oude gaskachel hebben doorgetrokken.
pi_219239683
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2025 16:16 schreef Wantie het volgende:

Deze is 999 euro:

Wat is het vermogen bij -7 graden Celsius?
pi_219239697
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 14:25 schreef Piles het volgende:

[..]
Omdat het van het Bouwbesluit niet is toegestaan om COP1-verwarming als hoofdverwarming te hebben / aan te leggen, bijvoorbeeld. En waarschijnlijk loop je er qua kosten ook op leeg.

@:oudeinlogiskwijt airco kan, maar hou wel rekening mee de geluidseisen van je buitenunit. Dat is bij een appartement een extra uitdaging...
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2025 14:48 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou toch eerst nagaan wat de VVE toestaat.
Uiteraard gaan we voor toestemming van de VVE voordat we overgaan tot aanleg. Er zijn wel redelijk voor de handliggende plekken voor de buitenunit waar er relatief weinig geluidsoverlast is.

Bovendien is de optopping tbv de bovenburen en de (vermoedelijk) verwijderde kanelen van de oude gaskachel een extra argument waarom ze akkoord kunnen gaan. Verder zijn er meerdere woningen in het blok met aircos. Dat zijn wel woningen uit andere VVEs.
pi_219239704
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 15:26 schreef Piles het volgende:

[..]
Nee, volgens mij is dat alleen bij nieuwbouw of ingrijpende renovatie. Maar los van de letter van de wet, is er wel een reden dat die regel er is ;) En je moet je dus afvragen of je dat wil in je oude appartement.
Ben ik het mee eens. Bij verkoop (toch mijn belangrijkste reden, aangezien ik er niet ga wonen) wil je wel een huis met een volwaardig verwarmingsysteem hebben.
pi_219239713
Hoe verwarmen de buren?
pi_219239727
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2025 16:16 schreef Wantie het volgende:

Deze is 999 euro:

Ziet er opzich netjes uit, maar wel een hoog geluidsniveau voor binnen. Die 2 gaten zijn een diameter of 10cm, terwijl die van een airco een stuk kleiner zijn.

Ik krijg er toch een beetje mobiele airco vibes van, van die dingen met zo'n slang. Ik heb er ooit een gehad als airco en de slang netjes met een doorvoer gedaan ipv open raam, maar dat werkte toch matig en maakte veel geluid.
  maandag 10 november 2025 @ 16:55:06 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219239731
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 16:49 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]
[..]
Uiteraard gaan we voor toestemming van de VVE voordat we overgaan tot aanleg. Er zijn wel redelijk voor de handliggende plekken voor de buitenunit waar er relatief weinig geluidsoverlast is.

Bovendien is de optopping tbv de bovenburen en de (vermoedelijk) verwijderde kanelen van de oude gaskachel een extra argument waarom ze akkoord kunnen gaan. Verder zijn er meerdere woningen in het blok met aircos. Dat zijn wel woningen uit andere VVEs.
Dat is een beetje het punt. Ik zou naar die toestemming informeren voordat je iets gaat plannen wat niet mag.
The love you take is equal to the love you make.
pi_219239739
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2025 16:52 schreef Black_Baron het volgende:
Hoe verwarmen de buren?
Dat is een goede vraag. Dat weet ik niet. Ik denk dat veel mensen de oude gaskachels al decennia geleden vervangen hebben door een CV systeem, maar dat is een aanname.
pi_219239750
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2025 16:55 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dat is een beetje het punt. Ik zou naar die toestemming informeren voordat je iets gaat plannen wat niet mag.
Dat is het plan.

Maar dan wel je wel een uitgewerkt idee presenteren met locatie van de units en het type. Dus stap 1 is dat uitzoeken.
pi_219240739
Ik zou gewoon voor een minisplit gaan van een gerenommeerd merk. Dat monoblock heeft hoe dan ook een veel minder rendement (op hun site noemen ze nergens de COP dus zal die niet geweldig zijn).

Ik verwarm nu vier winters met een eengezinswoning met een enkele airco. Dat gaat prima, echter verwarm ik alleen beneden. Voor heel extreem weer kan je er nog altijd een van die blaaskachels bij zetten.

Die flat is dus met 3 KW eenvoudig op temperatuur te houden, dan lukt het met een airco (van 3,5 KW) ook prima.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_219240921
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 16:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat is het vermogen bij -7 graden Celsius?
Goeie vraag.
Hangt natuurlijk af van welke kwaliteit je koopt.
pi_219240963
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 16:54 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:

[..]
Ziet er opzich netjes uit, maar wel een hoog geluidsniveau voor binnen. Die 2 gaten zijn een diameter of 10cm, terwijl die van een airco een stuk kleiner zijn.
Nou, een gewone airco heeft een buiten unit.

En deze niet.

Als een buitenunit toegestaan is door de VVE zou ik daar voor kiezen.
Goedkoper in aanschaf en energiezuiniger.

Kan dat niet, dan is zo'n monoblock een optie

quote:
Ik krijg er toch een beetje mobiele airco vibes van, van die dingen met zo'n slang. Ik heb er ooit een gehad als airco en de slang netjes met een doorvoer gedaan ipv open raam, maar dat werkte toch matig en maakte veel geluid.
Het is maar net welke kwaliteit je koopt.
Een mobiele airco is vaak niet de beste kwaliteit.

Sowieso zou ik eerst zo'n apparaat in een showroom bekijken en ervaren hoeveel lawaai het apparaat produceert.
Een airco is natuurlijk nooit helemaal stil. Ook niet met een buitenunit.
pi_219242832
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 15:26 schreef Piles het volgende:

[..]
Dus (de vriendin van) TS kan gewoon elektrisch verwarmen?
pi_219242854
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 08:49 schreef blomke het volgende:

[..]
Dus (de vriendin van) TS kan gewoon elektrisch verwarmen?
Natuurlijk kán het. Er is geen politie die het komt controleren ofzo. Je moet je vooral afvragen of het wenselijk is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')