Dat is in Nederland, dat ze je gas afsluiten, je woning renoveren en vervolgens geen alternatieve verwarming installeren?quote:
Het is een koopappartement, dus 'ze' hebben dit zelf gedaan. Wel handige info om er bij te vermelden, al wees de betrokkenheid van een VVE hier al wel op.quote:Op maandag 10 november 2025 14:04 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dat is in Nederland, dat ze je gas afsluiten, je woning renoveren en vervolgens geen alternatieve verwarming installeren?
Ik vind dat achterlijk.
Vraag me af of dat zomaar mag.
Vind het slimme oplossingen, en als het met de bestaande elektrische kachels kan verwarmen: why not? Twee lucht-lucht airco systemen vergen de nodige aansluitingen naar buiten* (4 stuks) en de vraag is, wat ze 's winters doen qua COP.quote:Op maandag 10 november 2025 13:56 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
Ik zit dus te denken aan 2x een dual-split unit airco van zo'n 2.5 tot 3kW per stuk. Eén unit aan de voorkant voor slaapkamer 1 en de voorkamer en één unit aan de achterkant voor de achterkamer (nu keuken/eetkamer) en slaapkamer 2.
Momenteel verwarmd ze incidenteel bij middels 2 elektrische kacheltjes van elk 1.5kW en daarmee is het toch verrassend warm te krijgen. Het is alleen niet echt een permanente oplossing en een woning zonder verwarming verkopen kan ook niet echt.
De badkamer heeft overigens elektrische vloerverwarming en een elektrisch verwarmde design radiator. Dit op mijn aanraden, anders was daar ook geen verwarming in gekomen.
Hebben jullie nog suggesties en overwegingen?
Omdat het van het Bouwbesluit niet is toegestaan om COP1-verwarming als hoofdverwarming te hebben / aan te leggen, bijvoorbeeld. En waarschijnlijk loop je er qua kosten ook op leeg.quote:Op maandag 10 november 2025 14:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Vind het slimme oplossingen, en als het met de bestaande elektrische kachels kan verwarmen: why not?
Is dat niet geldend voor nieuwbouw?quote:Op maandag 10 november 2025 14:25 schreef Piles het volgende:
[..]
Omdat het van het Bouwbesluit niet is toegestaan om COP1-verwarming als hoofdverwarming te hebben / aan te leggen, bijvoorbeeld.
Nee, volgens mij is dat alleen bij nieuwbouw of ingrijpende renovatie. Maar los van de letter van de wet, is er wel een reden dat die regel er isquote:Op maandag 10 november 2025 15:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Is dat niet geldend voor nieuwbouw?
We hebben het over een pand uit 1920, zou iedereen in een oud pand daaraan moeten gaan voldoen??
Die aansluitingen naar buiten zijn nodig, maar dat zijn relatief dunne doorvoeren van koelvloeistofleidingen meen ik. Bovendien moet je dit toch laten aanleggen.quote:Op maandag 10 november 2025 14:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Vind het slimme oplossingen, en als het met de bestaande elektrische kachels kan verwarmen: why not? Twee lucht-lucht airco systemen vergen de nodige aansluitingen naar buiten* (4 stuks) en de vraag is, wat ze 's winters doen qua COP.
Zit er nog een oude schoorsteen* naar buiten toe? Is een Zibro kachel een optie??
Wat is het vermogen bij -7 graden Celsius?quote:Op maandag 10 november 2025 16:16 schreef Wantie het volgende:
Je hebt ook monoblock warmtepompen met het uiterlijk van een radiator.
Die vergen door de gevel slechts 2 gaten.
Zijn wel aan de prijs: tot +/- 1750 per stuk.
Deze is 999 euro:
https://www.gaslooswonen.nl/nurion-airco-monoblock-10000btu.html
quote:Op maandag 10 november 2025 14:25 schreef Piles het volgende:
[..]
Omdat het van het Bouwbesluit niet is toegestaan om COP1-verwarming als hoofdverwarming te hebben / aan te leggen, bijvoorbeeld. En waarschijnlijk loop je er qua kosten ook op leeg.
@:oudeinlogiskwijt airco kan, maar hou wel rekening mee de geluidseisen van je buitenunit. Dat is bij een appartement een extra uitdaging...
Uiteraard gaan we voor toestemming van de VVE voordat we overgaan tot aanleg. Er zijn wel redelijk voor de handliggende plekken voor de buitenunit waar er relatief weinig geluidsoverlast is.quote:Op maandag 10 november 2025 14:48 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou toch eerst nagaan wat de VVE toestaat.
Ben ik het mee eens. Bij verkoop (toch mijn belangrijkste reden, aangezien ik er niet ga wonen) wil je wel een huis met een volwaardig verwarmingsysteem hebben.quote:Op maandag 10 november 2025 15:26 schreef Piles het volgende:
[..]
Nee, volgens mij is dat alleen bij nieuwbouw of ingrijpende renovatie. Maar los van de letter van de wet, is er wel een reden dat die regel er isEn je moet je dus afvragen of je dat wil in je oude appartement.
Ziet er opzich netjes uit, maar wel een hoog geluidsniveau voor binnen. Die 2 gaten zijn een diameter of 10cm, terwijl die van een airco een stuk kleiner zijn.quote:Op maandag 10 november 2025 16:16 schreef Wantie het volgende:
Je hebt ook monoblock warmtepompen met het uiterlijk van een radiator.
Die vergen door de gevel slechts 2 gaten.
Zijn wel aan de prijs: tot +/- 1750 per stuk.
Deze is 999 euro:
https://www.gaslooswonen.nl/nurion-airco-monoblock-10000btu.html
Dat is een beetje het punt. Ik zou naar die toestemming informeren voordat je iets gaat plannen wat niet mag.quote:Op maandag 10 november 2025 16:49 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
[..]
[..]
Uiteraard gaan we voor toestemming van de VVE voordat we overgaan tot aanleg. Er zijn wel redelijk voor de handliggende plekken voor de buitenunit waar er relatief weinig geluidsoverlast is.
Bovendien is de optopping tbv de bovenburen en de (vermoedelijk) verwijderde kanelen van de oude gaskachel een extra argument waarom ze akkoord kunnen gaan. Verder zijn er meerdere woningen in het blok met aircos. Dat zijn wel woningen uit andere VVEs.
Dat is een goede vraag. Dat weet ik niet. Ik denk dat veel mensen de oude gaskachels al decennia geleden vervangen hebben door een CV systeem, maar dat is een aanname.quote:
Dat is het plan.quote:Op maandag 10 november 2025 16:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat is een beetje het punt. Ik zou naar die toestemming informeren voordat je iets gaat plannen wat niet mag.
Goeie vraag.quote:Op maandag 10 november 2025 16:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat is het vermogen bij -7 graden Celsius?
Nou, een gewone airco heeft een buiten unit.quote:Op maandag 10 november 2025 16:54 schreef oudeinlogiskwijt het volgende:
[..]
Ziet er opzich netjes uit, maar wel een hoog geluidsniveau voor binnen. Die 2 gaten zijn een diameter of 10cm, terwijl die van een airco een stuk kleiner zijn.
Het is maar net welke kwaliteit je koopt.quote:Ik krijg er toch een beetje mobiele airco vibes van, van die dingen met zo'n slang. Ik heb er ooit een gehad als airco en de slang netjes met een doorvoer gedaan ipv open raam, maar dat werkte toch matig en maakte veel geluid.
Dus (de vriendin van) TS kan gewoon elektrisch verwarmen?quote:Op maandag 10 november 2025 15:26 schreef Piles het volgende:
[..]
Nee, volgens mij is dat alleen bij nieuwbouw of ingrijpende renovatie. Maar los van de letter van de wet, is er wel een reden dat die regel er isEn je moet je dus afvragen of je dat wil in je oude appartement.
Natuurlijk kán het. Er is geen politie die het komt controleren ofzo. Je moet je vooral afvragen of het wenselijk is.quote:Op dinsdag 11 november 2025 08:49 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus (de vriendin van) TS kan gewoon elektrisch verwarmen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |