Nou überhaupt al door Koolmees zelf he. Zeg niet dat het onterecht is verder.quote:Op maandag 10 november 2025 13:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Door wie eigenlijk allemaal, niet door D66?
Of is dat zo'n idiote en ondenkbare combinatie dat Jetten daar geeneens woorden aan heeft willen vuil maken tijdens en na de verkiezingen.
Zucht. Ik zal maar proberen om het beter uit te leggen...quote:Op maandag 10 november 2025 13:57 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
Het waren toch echt jouw woorden.
Jij stelt; rechts heeft meer zetels dus men wil een rechts kabinet.quote:Op maandag 10 november 2025 13:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Rechts heeft samen gewoon veel meer zetels en mensen willen ook een rechts kabinet. Als VVD nu met PVDA gaat stem ik nooit meer op ze.
Ik val in herhaling; maar je kiest niet voor een soort kabinet. Je kiest voor een partij en die moet dan kijken; wil/kan ik regeren en met wie. Daarop zei ik dus. ALS de combinatie GL-PvdA - CDA - D66 - PVV zeggen ja wij willen en kunnen samen. Dan is dat het. Je argument van; rechts heeft meer zetels is niet valide. Deze combinatie heeft immers de meerderheid en wil dan samen.quote:Op maandag 10 november 2025 13:22 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Het midden heeft gewonnen dus men wil een middenkabinet. Zulke simplistische conclusies kan ik ook trekken.
Je hebt bij het stemmen niet gekozen voor 'links', 'midden' of 'rechts'-kabinet. Je hebt gekozen voor een partij. En die partij moet naar eigen goeddunken weten met wie het wil werken. Als dat een combinatie van GL-PvdA - CDA - D66 - PVV krijgt is dat wat het is.
Ik heb hem het horen zeggen in een podcast. Niet met VVD en JA21quote:
D66, CDA, VVD en JA21 hebben nog steeds maar 75 zetels, de democraat zal inzien dat dit geen meerderheid is?quote:Op maandag 10 november 2025 13:46 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Kennelijk sluit Jetten ook ja21 uit. De democraat.
Dat is gewoon een voorkeur uitspreken natuurlijk. Net als dat Bontenbal liever met VVD gaat dan met PVDA-GL maar als het echt niet anders kan dan gaat wel mee over links.quote:Op maandag 10 november 2025 14:04 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik heb hem het horen zeggen in een podcast. Niet met VVD en JA21
Als VVD absoluut niet wil met PvdA dan is dat toch gewoon geen optie? Waarom mogen partijen op voorhand wel WIlders uitsluiten die uiteindelijk de tweede partij is aldus de kiezer maar niet PvdA/GL? Dan hanteer je toch dubbele standaarden?quote:Op maandag 10 november 2025 14:02 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Zucht. Ik zal maar proberen om het beter uit te leggen...
[..]
Jij stelt; rechts heeft meer zetels dus men wil een rechts kabinet.
Mijn reactie was op zich vrij duidelijk:
[..]
Ik val in herhaling; maar je kiest niet voor een soort kabinet. Je kiest voor een partij en die moet dan kijken; wil/kan ik regeren en met wie. Daarop zei ik dus. ALS de combinatie GL-PvdA - CDA - D66 - PVV zeggen ja wij willen en kunnen samen. Dan is dat het. Je argument van; rechts heeft meer zetels is niet valide. Deze combinatie heeft immers de meerderheid en wil dan samen.
Dat is geen serieus voorstel. Ieder idioot in dit land weet ook wel dat GL/PvdA niet met PVV kan. Sterker nog; D66 en CDA hebben PVV ook uitgesloten. Nogmaals; dit was een voorbeeld.
Er is geen serieuze meerderheid op welke flank dan ook; er moet dus altijd worden samengewerkt. met een andere flank.
Tis ook geen minderheid. En Bontenbal gaf aan daar prima mee overweg te kunnenquote:Op maandag 10 november 2025 14:07 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
D66, CDA, VVD en JA21 hebben nog steeds maar 75 zetels, de democraat zal inzien dat dit geen meerderheid is?
50+ past er zeker qua economische standpunten prima tussen en dan heb je wel je gewenste meerderheid.quote:Op maandag 10 november 2025 14:09 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Tis ook geen minderheid. En Bontenbal gaf aan daar prima mee overweg te kunnen
Hij zei letterlijk dat hij ze er niet mee gaat helpen.quote:Op maandag 10 november 2025 14:08 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dat is gewoon een voorkeur uitspreken natuurlijk. Net als dat Bontenbal liever met VVD gaat dan met PVDA-GL maar als het echt niet anders kan dan gaat wel mee over links.
Genoeg niet-coalitie wat constructief mee wil denken las ik alquote:Op maandag 10 november 2025 14:11 schreef Elan het volgende:
[..]
50+ past er zeker qua economische standpunten prima tussen en dan heb je wel je gewenste meerderheid.
Moet ik nog maar zien, want als bijvoorbeeld een BBB meewerkt aan strenger asielbeleid moeten ze er rekening mee houden dat de coalitie over links zal gaan voor het stikstofbeleid en halvering veestapel, want daar is een kamermeerderheid voor.quote:Op maandag 10 november 2025 14:12 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Genoeg niet-coalitie wat constructief mee wil denken las ik al
SGP, 50+ en Forum zeker?quote:Op maandag 10 november 2025 14:12 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ik blijf het zeer bijzonder vinden dat men het verschil niet ziet tussen uitsluiten van PVV/FVD en van andere partijen.quote:Op maandag 10 november 2025 14:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Als VVD absoluut niet wil met PvdA dan is dat toch gewoon geen optie? Waarom mogen partijen op voorhand wel WIlders uitsluiten die uiteindelijk de tweede partij is aldus de kiezer maar niet PvdA/GL? Dan hanteer je toch dubbele standaarden?
En wat ik bedoel met Nederland wil liever over rechts bedoel ik dit soort onderzoekjes deze is van Hart van Nederland en op basis van exit polls maar er is er ook eentje van Eenvandaag waar min of meer hetzelfde uit kwam.
Rutte 2 was er bij beide partijen veel meer steun voor een dergelijke samenwerking. Al was dat ook omdat het crisis was en zo.
Denk niet dat SGP een regering geleid door D66 en ook nog een homoseksuele premier makkelijk gaat helpen.quote:
Exact.quote:Op maandag 10 november 2025 14:12 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Volgens het CDA heeft Nederland behoefte aan een stabiel kabinet dat moedige keuzes maak en D66 spreekt over “grote opgaven die vragen om een stabiel kabinet dat met breed draagvlak en lef aan de slag gaat”. Bij dit soort statements denk je toch niet meteen aan BBB?quote:Op maandag 10 november 2025 13:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
BBB erbij is de enige optie die ook een meerderheid in de Eerste Kamer geeft. Maar dan ga je er dus vanuit dat D66 wil samenwerken met zowel JA21 als BBB.
Nee fair point. Maar wel de typische partij die een rechtse coalitie kan aanvullen tot een meerderheidquote:Op maandag 10 november 2025 14:19 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Denk niet dat SGP een regering geleid door D66 en ook nog een homoseksuele premier makkelijk gaat helpen.
Dat ze dan wel even de grootste gaan worden is ook maar een grote gok. Dat dachten ze ook nadat ze Rutte 4 hadden opgeblazen. Toen werden ze derde.quote:Op maandag 10 november 2025 14:23 schreef Lurf het volgende:
De VVD heeft gewoon de beste kaarten en het minste belang om toe te geven. Als D66 er niet in slaagt om een coalitie te vormen is voor de vorm eerst nog de PVV en dan de VVD aan de beurt. Dan kunnen ze alsnog wat toegeven, maar leveren ze wel de premier. En als de rest dan niet meer wil komen er nieuwe verkiezingen en worden ze vermoedelijk alsnog de grootste.
Jetten heeft het nog niet door, maar als hij (langer dan een paar maanden) premier wil zijn zal hij toch echt over rechts moeten.
Waarom niet? Komt geen vrouw aan te pas.quote:Op maandag 10 november 2025 14:19 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Denk niet dat SGP een regering geleid door D66 en ook nog een homoseksuele premier makkelijk gaat helpen.
https://www.rd.nl/artikel/1126053-grote-winst-van-d66-zorgelijkquote:Op maandag 10 november 2025 14:25 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Waarom niet? Komt geen vrouw aan te pas.
Is dat zo? Er ligt toch een totaal andere motivatie ten grondslag aan die uitsluiting? Die standaarden komen dus geheel verschillend tot stand.quote:Op maandag 10 november 2025 14:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Als VVD absoluut niet wil met PvdA dan is dat toch gewoon geen optie? Waarom mogen partijen op voorhand wel WIlders uitsluiten die uiteindelijk de tweede partij is aldus de kiezer maar niet PvdA/GL? Dan hanteer je toch dubbele standaarden?
En wat ik bedoel met Nederland wil liever over rechts bedoel ik dit soort onderzoekjes deze is van Hart van Nederland en op basis van exit polls maar er is er ook eentje van Eenvandaag waar min of meer hetzelfde uit kwam.
Rutte 2 was er bij beide partijen veel meer steun voor een dergelijke samenwerking. Al was dat ook omdat het crisis was en zo.
Uitsluitenn = uitsluitenquote:Op maandag 10 november 2025 14:27 schreef probeer het volgende:
[..]
Is dat zo? Er ligt toch een totaal andere motivatie ten grondslag aan die uitsluiting? Die standaarden komen dus geheel verschillend tot stand.
Als mijn kind ter verdediging (van een derde) een pestkop mept krijgt hij toch echt een hele andere straf dan wanneer hij als pester een kind mept. Om het maar even heel cru te stellen. Hanteer ik dan ook dubbele standaarden? Lijkt me overduidelijk van niet.
En een partij uitsluiten omdat ze rechtsstatelijk niet deugen en diens leider openlijk aangeeft dat hij een overheid wil die gerechtelijke uitspraken mbt asiel (maar daar mag je dan ook gerust 'en klimaat' invullen, want als de deur eenmaal open staat ..) gaat negeren, is héél wat anders dan een partij uitsluiten om ... tsja, Dilan's verrechtsing tov haar voorganger?
Dat was een heel andere dynamiek. Ik denk dat je het nu meer moet zien als een verkiezing in twee ronden. Ook gezien de peilingen en de hoeveelheid zwevende kiezers was het politieke landschap onduidelijk. De verkiezingsuitslag heeft wel duidelijk gemaakt waar de kiezer staat. In de volgende ronde krijg je dan een concentratie bij de meest kansrijke partijen. Op (cultureel) rechts is dat de VVD, op links D66. Waarbij ik ook denk dat D66 de rechtsige retoriek weer een beetje gaat loslaten.quote:Op maandag 10 november 2025 14:25 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat ze dan wel even de grootste gaan worden is ook maar een grote gok. Dat dachten ze ook nadat ze Rutte 4 hadden opgeblazen. Toen werden ze derde.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |