abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219206108
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 12:54 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]
Onzin, de schijf van 5 toen verschilt van de schijf van 5 van nu omdat er verhouding in is aangebracht, vroeger waren de groepen even groot. En water (thee en koffie) zijn toegevoegd als een extra sector. Groep brood, graanproducten, crackers en aardappelen voor de zetmeel en vitamine B, peulvruchten zijn naar deze groep geschoven, en ze roepen ook al sinds de jaren ‘50 dat dit volkoren brood of roggebrood moet zijn, groep melkproducten voor eiwitten en vitamine A, en D, is in de nieuwe schijf bij de eiwitrijke producten gekomen, groep groenten en fruit voor spore-elementen en vitamine C, groep vlees, vis, schaaldieren, ei, en tofoe heeft hier de plek van peulvruchten overgenomen voor eiwit, groep vetten voor in vet oplosbare vitamines, weer A en D.

Jij bent van miljoenen doden in Nederland teruggeschaald naar veel leed wereldwijd. Maar het is natuurlijk bizar te denken dat men wereldwijd naar het Nederlandse voedingsbureau heeft geluisterd. En brood en aardappelen is maar 1 van de 5 groepen, elke dag iets uit elke sector blijft gezond, alleen naar verhouding veel meer groente en fruit.

Hart- en vaatziekten krijg je echt niet van dat eten. Suiker komt op beide schijven niet voor, en alcohol ook niet.
Mijn uitspraak ging over overheden die de schijf van vijf / food pyramid hebben gebruikt om het plebs uit te leggen wat goed voor ze is. Ik heb toen gezegd dat die schijf van vijf miljoenen mensen onnodig eerder heeft doen overlijden. Dat speelt zoals wel vaker vooral in de VS, waar de overheid corrupter is dan bij ons, maar het speelde ook bij ons, en zelfs in Japan. Toen mijn Japanse arts mij vroeg of ik veel vet at, want ik had een vette lever, viel ik van m’n stoel want ik ben mager en at nauwelijks vet. Pas toen realiseerde ik dat we voor het lapje zijn gehouden.

quote:
Google AI:

The original US food pyramid's high-carbohydrate recommendation was controversial because it was based on the belief that saturated fat was the primary cause of heart disease, not carbohydrates. This led to a "low-fat, high-carb" diet that many experts now believe contributed to health issues like obesity and diabetes. While some earlier guidelines encouraged complex carbohydrates, the 1992 pyramid's base of refined grains and sugars has been linked to negative health outcomes, and the current focus is on whole foods, healthy fats, and limiting refined sugars and starches.

History of the US Food Pyramid and carb recommendations

1970s: Some research began to link refined carbs and sugar to heart disease, but this was overshadowed by a strong focus on saturated fat.

1977: The Senate Select Committee on Nutrition released "Dietary Goals for Americans," which recommended increasing carbohydrate intake to 55–60% of calories and decreasing fat to 30%. However, these goals were controversial and influenced by industry lobbying.

1992: The US Food Guide Pyramid was released, placing bread, cereal, rice, and pasta at the base and recommending six to 11 servings a day. This was a major shift that encouraged a high intake of carbohydrates, including refined ones.

1990s: The low-fat, high-carbohydrate message was widely promoted, and many "fat-free" processed foods were introduced, which often contained high amounts of sugar.

2005 and beyond: The pyramid was updated to "MyPyramid" and then replaced by "MyPlate" in 2011.

Current understanding: Today, research shows that replacing saturated fat with refined carbohydrates does not prevent heart disease. Instead, refined carbs and sugar-sweetened beverages are linked to an increased risk of cardiovascular disease, while whole grains and fiber are protective. The current advice is to limit refined carbs and focus on whole foods like vegetables, fruits, nuts, and olive oil.

Re-evaluation of "extra carbs" for heart patients
Refined vs. complex carbs: The old pyramid mistakenly encouraged all carbohydrates, but current recommendations emphasize limiting refined carbs (like white bread, sugary drinks) and prioritizing complex carbs from whole grains, vegetables, and legumes.

Role of fats: The emphasis has shifted from a "low-fat" approach to recognizing the importance of healthy fats (like those in nuts, avocados, and olive oil) for heart health.

Protein's role: Some evidence suggests that higher protein intake can improve blood lipid profiles and aid in weight management, which is beneficial for heart health.

Processed foods: The current focus is on limiting processed foods, which are often high in hidden sugars and unhealthy fats.

In short, while the historical food pyramid promoted high carb intake based on an outdated understanding of diet, current US dietary guidelines emphasize limiting refined carbohydrates and focusing on a balanced diet rich in whole foods and healthy fats for heart health.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219206195
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 14:11 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Het AD vertelt dat Sweeney in een reclame acteerde waar ophef over was omdat deze zowel seksistisch als fascistisch was. Om dan het stuk te eindigen met een onbenul die doodleuk beweert dat conservatieven het onnodig opgeblazen hadden.

Waarom begint het AD zelf met de uitleg dat de reclame als aanstootgevend werd gezien? Je kunt niet van twee walletjes eten. Of er was geen ophef want het was niet seksistisch zonder Nazi ondertoon, of er was wel ophef en het was wel seksistisch met een Nazi ondertoon. Maak een keuze, AD.

Er waren meerdere influencers die volledig van het padje ging over een onschuldige reclame over een vrouw in jeans. Hilarisch! Dat dit viraal ging is logisch. Ik heb me er uitstekend mee vermaakt, al die ophef. Dus ja, er was ophef en die ging viraal omdat de neutrale toeschouwer het grappig vond.
Het is juist goed dat nota bene het AD benoemt hoe deze processen werken.

De rechterkant is er meester in om veel ophef over de ophef te maken. Waar ze dan selectief een 'linkse debiel' eruit pikken en opblazen tot grote proporties.

De Republikeinen gaan zelfs over tot het betalen en groot maken van linkse influencers (in de meer lineaire tijd was Fox News er goed in om de juiste linkse personen eruit te pikken). Denk daar maar over na.

Net zoals hoe de Republikeinen 300 miljoen dollar spendeerden om aan het publieke wijs te maken dat Democraten vooral druk doen over lhbti rechten, ten koste van alledaagse problemen (wat gewoon niet waar was).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219206264
Je hoeft niet selectief een 'linkse debiel' te kiezen. Je kunt Kamala, Biden, Hillary, Mamdani, Jimmy Kimmel, Colbert, Crockett, wie dan ook uit de Democratische partij kiezen en stand up comedy is er niets bij. En zeg nu zelf, voor de Republikeinen geldt precies hetzelfde. Don't Vote It Just Encourages the Bastards.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 6 november 2025 @ 15:04:38 #104
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_219206321
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 09:25 schreef bianconeri het volgende:
Hoe kunnen mensen nog pro-Trump zijn?

Die man stuurt dat hele land de afgrond in. Mensen lijden daar, maar natuurlijk alleen de lagere klasses. Trump helpt de rijken wel.

Zorg stort in.
Overheid zelf stort in. Overal rellen.
Hele wereld neemt steeds meer afstand van de VS.

Die man is een ramp voor de VS.
De beurs gaat wel goed nu. En omdat tegenwoordig toch ook veel normale mensen via apps investeren is er nog relatief weinig onvrede op dit vlak.

Natuurlijk is de vraag voor hoelang nog. Ik verwacht zelf dat Trump de markt blijft stuwen voorlopig. Wellicht dat de bubbel pas na zijn termijn knapt en dan krijgt de volgende president gewoon de schuld.

(Maar wie weet klapt de boel volgende week, of helemaal niet.)
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 6 november 2025 @ 15:18:13 #105
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219206413
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_219206458
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 14:26 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Mijn uitspraak ging over overheden die de schijf van vijf / food pyramid hebben gebruikt om het plebs uit te leggen wat goed voor ze is. Ik heb toen gezegd dat die schijf van vijf miljoenen mensen onnodig eerder heeft doen overlijden. Dat speelt zoals wel vaker vooral in de VS, waar de overheid corrupter is dan bij ons, maar het speelde ook bij ons, en zelfs in Japan. Toen mijn Japanse arts mij vroeg of ik veel vet at, want ik had een vette lever, viel ik van m’n stoel want ik ben mager en at nauwelijks vet. Pas toen realiseerde ik dat we voor het lapje zijn gehouden.
[..]

Los van de inhoudelijke discussie over de schijf van vijf. Ben jij er nu echt zo van overtuigd dat onze overheid in een communistische heilstaat opereert dat het plebs blindelings doet wat er in de schijf van vijf staat?

Misschien zijn er ook nog wat andere variabelen in onze maatschappij die leiden tot de miljoenen doden door hart en vaatziekten, waar jij het nu over hebt.

De invloed van de voedselindustrie in onze neo-liberale samenleving bijvoorbeeld.
De structurele inname van teveel zout en suiker van het plebs, ondanks die schijf van vijf, lijkt mij toch ook een belangrijke factor in deze?

Het plebs dat gewoon lekker kan worden gemaakt met misleidende reclames (e.g. natuurlijke suikers, etc.).

Daarbij is het plebs natuurlijk erg goed in staat om zichzelf voor de gek te houden. En dat wordt ze natuurlijk erg makkelijk gemaakt door de voedselindustrie.

Daarbij is natuurlijk ook al heel erg lang bekend dat teveel inname van rood vlees leidt tot hard en vaatziektes. Echter, de vleeslobby heeft zo'ń grote vinger in de pap in de EU, dat vegaburgers op basis van linzen of soja kosten wat het kost niet de overhand mag krijgen in ons dieet.

Het lijkt mij een beetje cru om de volledige schuld bij de overheid met zijn Schijf van Vijf te leggen. Miljoenen mensen die elke dag braaf door klikten naar voedingscentrum.nl, om te bepalen of er stamppot of witte pasta op de tafel moest om netjes aan de gewenste hoeveelheid koolhydraten te komen? Yeah right, wat zijn het plebs toch brave burgers!

Het lijkt mij dan stukken logischer de schuld te leggen bij het neo-liberale marktdenken van onze overheid, waardoor bewust en onbewust ons voedingspatroon mag worden bepaald door keiharde euro's. Of de baas, die wil dat je vanaf negen uur netjes achter je bureau om je excelfiletjes op orde te houden. Kies maar.

[ Bericht 0% gewijzigd door De_Verschoppeling op 06-11-2025 15:52:58 ]
pi_219206746
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_219206760
Het stabiele genie…
Trump: "For 1,000 years, communism has not worked"
https://bsky.app/profile/atrupar.com/post/3m4w754culx2p
Bekijk deze YouTube-video

En in Europa werd her en der oorlog gevoerd: De legers van graaf Dirk III van West-Frisia en bisschop Adelbold van Utrecht stonden bij Bodegraven tegenover elkaar. De graaf won. Waarschijnlijk gebeurde dit in het jaar 1023.

https://nl.wikipedia.org/wiki/1025
pi_219206836
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:29 schreef Sabata het volgende:

[..]
Iemand heeft Gary Oldman gezien in Darkest Hour, Scene Churchill takes the subway
De keuze voor reizen met OV is niet iets wat je naar aanleiding van een film hoeft te maken.
pi_219207154
https://news.sky.com/stor(...)itish-right-13464487

Onderzoek over hoe het algoritme op X werkt. Het algoritme bevordert dus ultrarechtse stemmen. Zelfs linkse users die alleen maar linkse accounts volgen kregen voor de helft xenofobe zooi te zien.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 6 november 2025 @ 17:24:23 #111
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219207266
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 17:01 schreef Klopkoek het volgende:
https://news.sky.com/stor(...)itish-right-13464487

Onderzoek over hoe het algoritme op X werkt. Het algoritme bevordert dus ultrarechtse stemmen. Zelfs linkse users die alleen maar linkse accounts volgen kregen voor de helft xenofobe zooi te zien.
Dat verwacht je ook totaal niet van mediakanalen die door miljardairs worden opgekocht, dat ze met die kanalen de politiek willen beinvloeden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219207302
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 15:24 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Los van de inhoudelijke discussie over de schijf van vijf. Ben jij er nu echt zo van overtuigd dat onze overheid in een communistische heilstaat opereert dat het plebs blindelings doet wat er in de schijf van vijf staat?

Misschien zijn er ook nog wat andere variabelen in onze maatschappij die leiden tot de miljoenen doden door hart en vaatziekten, waar jij het nu over hebt.

De invloed van de voedselindustrie in onze neo-liberale samenleving bijvoorbeeld.
De structurele inname van teveel zout en suiker van het plebs, ondanks die schijf van vijf, lijkt mij toch ook een belangrijke factor in deze?

Het plebs dat gewoon lekker kan worden gemaakt met misleidende reclames (e.g. natuurlijke suikers, etc.).

Daarbij is het plebs natuurlijk erg goed in staat om zichzelf voor de gek te houden. En dat wordt ze natuurlijk erg makkelijk gemaakt door de voedselindustrie.

Daarbij is natuurlijk ook al heel erg lang bekend dat teveel inname van rood vlees leidt tot hard en vaatziektes. Echter, de vleeslobby heeft zo'ń grote vinger in de pap in de EU, dat vegaburgers op basis van linzen of soja kosten wat het kost niet de overhand mag krijgen in ons dieet.

Het lijkt mij een beetje cru om de volledige schuld bij de overheid met zijn Schijf van Vijf te leggen. Miljoenen mensen die elke dag braaf door klikten naar voedingscentrum.nl, om te bepalen of er stamppot of witte pasta op de tafel moest om netjes aan de gewenste hoeveelheid koolhydraten te komen? Yeah right, wat zijn het plebs toch brave burgers!

Het lijkt mij dan stukken logischer de schuld te leggen bij het neo-liberale marktdenken van onze overheid, waardoor bewust en onbewust ons voedingspatroon mag worden bepaald door keiharde euro's. Of de baas, die wil dat je vanaf negen uur netjes achter je bureau om je excelfiletjes op orde te houden. Kies maar.
Dank voor deze uitgebreide respons, ik ben meestal te lui om het zo aan te pakken _O_

Wil er nog aan toevoegen (aka lui meeliften op jouw werk) dat de redenatie van Lyrebird me doet denken aan veel argumenten tegen klimaatbeleid, die vooral mogelijk gemaakt worden door halve oplossingen en laffe keuzes vanwege de gigantische invloed op dat beleid door lobby. Lobby van bedrijven die nog wat langer willen cashen in het bestaande systeem. Die deksele deugneuzen ook die je gehaktbal af willen pakken!
What Would Goku Do
pi_219207314
quote:
15s.gif Op donderdag 6 november 2025 17:24 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dat verwacht je ook totaal niet van mediakanalen die door miljardairs worden opgekocht, dat ze met die kanalen de politiek willen beinvloeden.
Tot voor kort kon je die miljardairs en/of hun (social) media nog een soort van het voordeel van de twijfel geven omdat rancuneuze domrechtse aanstellerij nu eenmaal meer geld oplevert. Sinds Trump's tweede termijn laten ze echter geen enkele twijfel meer bestaan over hun bedoelingen. @Danny lees je mee?
What Would Goku Do
pi_219207332
Het is natuurlijk ook weer fantastisch nieuws dat Hegseth alles op alles zet om liever vandaag dan morgen King Bomba te detoneren in de woestijn van Nevada.

Die evangelisten hebben natuurlijk een avondje Netflix gehad met A House of Dynamite, en zien gelijk een shortcurt naar het Duizendjarige Vrederijk. In Israël mag Smotrich wel eens vaart gaan maken met de herbouw van de Derde Tempel in Jeruzalem!
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 6 november 2025 @ 17:38:35 #115
862 Arcee
Look closer
pi_219207339
quote:
Dat krijg je als niemand je ooit durft tegen te spreken.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  donderdag 6 november 2025 @ 17:39:54 #116
38496 Perrin
pi_219207350
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 17:38 schreef Arcee het volgende:

[..]
Dat krijg je als niemand je ooit durft tegen te spreken.
Narcisme en een laag IQ helpen ook mee.
pi_219207423
Eerlijk is eerlijk, als Mamdani het voor elkaar weet te krijgen om gratis bussen te regelen dan lost hij ook meteen het daklozenprobleem op.
pi_219207538
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 17:39 schreef Perrin het volgende:

[..]
Narcisme en een laag IQ helpen ook mee.
Trump is toch de slimste allertijden? Hij acede zelfs eeniqdementietest!
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219207645
Robert Moog died for our synths
pi_219207655
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 17:56 schreef Chivaz het volgende:
Eerlijk is eerlijk, als Mamdani het voor elkaar weet te krijgen om gratis bussen te regelen dan lost hij ook meteen het daklozenprobleem op.
Mwah, verbeterde mobiliteit voor de massa alleen zal niet genoeg zijn. Gelukkig heeft ie ook andere ijzers in het vuur daarvoor.
What Would Goku Do
pi_219207669
quote:
Waarom hangt Jezus om zijn nek en de vrouw van Kirk?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
pi_219207720
holy shit -- one of Trump's toadies just passed out and the White House event is brought to an abrupt end
https://bsky.app/profile/atrupar.com/post/3m4y45wvoyn2p

Look how RFK Jr. just fled the scene! lol
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3m4y4hzsuns2i

Hij stond ook precies in de vuurlinie van Trumps scheten.

[ Bericht 10% gewijzigd door la_perle_rouge op 06-11-2025 18:49:17 ]
  donderdag 6 november 2025 @ 18:52:39 #123
38496 Perrin
pi_219207801
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 18:42 schreef la_perle_rouge het volgende:
holy shit -- one of Trump's toadies just passed out and the White House event is brought to an abrupt end

Ja op die leeftijd sneuvelt er soms eentje.
pi_219207902
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 18:42 schreef la_perle_rouge het volgende:

Trump: Ja jeetje gasten, ik was net aan het vertellen hoe ik 13 oorlogen gestopt heb. Kan hij niet even ergens anders doodgaan ofzo?

/s (want anders is ‘t demoniserend enzo)
pi_219207949
Hahaha, schitterend hoe die heroïnejunk er meteen tussenuit peert. Zeker bang dat hij door de mand zou vallen als hij om zijn medisch "expertise" gevraagd zou worden _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')