abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219191242
Gegroet :)

Afgelopen week heb ik mijn eerste webshop ooit opgericht. Komende week ga ik mezelf inschrijven bij de KvK en dan kan het feest beginnen :) De productie verloopt via een print-on-demand service; maar technisch gezien is het geen PoD (het zijn vooraf bedachte ontwerpen).

Ik ben eigenlijk, in de meest brede zin van het woord, op zoek naar tips, adviezen en ervaringen van mensen die dit hebben gedaan. Waar moet ik op letten en hebben jullie (vanuit eigen ervaring) nog adviezen voor een beginner?

Is het bijvoorbeeld nodig om een boekhoudprogramma te hanteren of is dat overkill in mijn situatie? Ik verwacht eigenlijk niet of nauwelijks wat te verkopen aan het begin; het is meer het proces wat ik heel leuk vindt.

Alvast bedankt :)
pi_219191405
Vooraf bedachte ontwerpen of niet, het is gewoon een PoD.
Al je huiswerk wat je allemaal hebt opgenoemd, dien je vooraf in een bedrijfsplan neer te pennen. Vooraf een stramien maken hoe je zaken geregeld wilt zien, zodat je gaandeweg, naar mate je winst maakt, het kan implementeren.

Dus wacht nog maar even met je inschrijving, en ga je zaken op orde stellen.
Straks als je eenmaal bezig bent en het loopt toch in de soep, kan alleen een curator je redden.
Google is your friend, abuse your friends
pi_219191466
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 13:51 schreef Metalfrost het volgende:
Al je huiswerk wat je allemaal hebt opgenoemd, dien je vooraf in een bedrijfsplan neer te pennen. Vooraf een stramien maken hoe je zaken geregeld wilt zien, zodat je gaandeweg, naar mate je winst maakt, het kan implementeren.

Straks als je eenmaal bezig bent en het loopt toch in de soep, kan alleen een curator je redden.
Ik geloof niet dat iedereen met een mini webshop een bedrijfsplan heeft en bij een curator eindigt.

Ik zoek eigenlijk naar de middenweg. Ik wil wel enigszins beslagen ten ijs komen, maar heb ook geen zin om me onnodig onder te dompelen in allerlei administratieve rompslomp.
pi_219191634
Zorg ervoor dat het betalingssysteem zo soepel mogelijk is, met een uitgebreid pakket aan betaalmogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan Klarna en/of Riverty.

Nummer 1 reden bij mij en vele anderen om ergens anders te gaan shoppen, is vanwege een moeizaam of beperkt betalingssysteem.
pi_219191644
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 14:28 schreef 2172619626795 het volgende:
Zorg ervoor dat het betalingssysteem zo soepel mogelijk is, met een uitgebreid pakket aan betaalmogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan Klarna en/of Riverty.

Nummer 1 reden bij mij en vele anderen om ergens anders te gaan shoppen, is vanwege een moeizaam of beperkt betalingssysteem.
Goede :) So far heb ik Paypal, Ideal en gewoon wat algemene creditcards.
pi_219191729
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 14:30 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Goede :) So far heb ik Paypal, Ideal en gewoon wat algemene creditcards.
Overweeg Klarna. Best vaak koop ik dingen op afbetaling. Wel vanuit het principe dat ik dan zeker weet dat ik alles in goede orde heb voordat ik moet betalen.

Geen idee in hoeverre dat eventueel nadelige gevolgen heeft voor jou als webshop, en of bijvoorbeeld Klarna daar een verzekering voor heeft oid?

Maar ik wilde die bescheiden bijdrage even meegeven :)
pi_219191756
Ik zou dus wel zeker wel een boekhoudprogramma gaan gebruiken. Hoeveel je verkoopt is niet zo relevant, je moet een goede administratie bijhouden en dat doe je het beste meteen van het begin. Verdiep je ook in btw regels.
pi_219191779
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 14:53 schreef Farenji het volgende:
Ik zou dus wel zeker wel een boekhoudprogramma gaan gebruiken. Hoeveel je verkoopt is niet zo relevant, je moet een goede administratie bijhouden en dat doe je het beste meteen van het begin. Verdiep je ook in btw regels.
Ga ik ook doen. Ik volg vooral wat tutorials op youtube en dan wordt je eigenlijk van A naar B en vervolgens naar C geleidt en komt je vanzelf op bovenstaande punten. Volgende week heb ik mijn gesprek bij de KvK, daar wil ik ook kort even navraag doen naar dingen als BTW en belastingaangifte.
pi_219193814
Ik las oplichten :')
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  woensdag 5 november 2025 @ 08:09:23 #10
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_219196261
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 14:57 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Ga ik ook doen. Ik volg vooral wat tutorials op youtube en dan wordt je eigenlijk van A naar B en vervolgens naar C geleidt en komt je vanzelf op bovenstaande punten. Volgende week heb ik mijn gesprek bij de KvK, daar wil ik ook kort even navraag doen naar dingen als BTW en belastingaangifte.
Die zullen je daarvoor verwijzen naar de Belastingdienst of een boekhouder. En terecht.

Neem simpel boekhoudpakket, liefst gekoppeld aan je webshop.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_219211550
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 13:30 schreef Solispolar het volgende:

Afgelopen week heb ik mijn eerste webshop ooit opgericht. Komende week ga ik mezelf inschrijven bij de KvK en dan kan het feest beginnen :) De productie verloopt via een print-on-demand service; maar technisch gezien is het geen PoD (het zijn vooraf bedachte ontwerpen).

Ik ben eigenlijk, in de meest brede zin van het woord, op zoek naar tips, adviezen en ervaringen van mensen die dit hebben gedaan. Waar moet ik op letten en hebben jullie (vanuit eigen ervaring) nog adviezen voor een beginner?

Is het bijvoorbeeld nodig om een boekhoudprogramma te hanteren of is dat overkill in mijn situatie? Ik verwacht eigenlijk niet of nauwelijks wat te verkopen aan het begin; het is meer het proces wat ik heel leuk vindt.

-inschrijven KVK en BTW nummer opvragen. weet dat je bedrijfsuitgaven tot 2 jaar terug nog in je administratie mag opvoeren
-zorg voor een boekhouder bekend met startende en kleine ondernemingen. die kent de trucs, zeker als je dat in combinatie met je bestaande baan gaat doen.
-boekhoudprogramma is geen overkill. die dingen kosten tussen de 10 en 100 euro in de maand, afhankelijk van je verkopen en doelgroepen. het maakt het leven van je boekhouder veel makkelijker en de gemaakte kosten bespaar je weer in kosten van je boekhouder.
-ga je zelf printen? mag ik vragen welke DTF printer of welke methodiek je gaat gebruiken? houd er rekening mee dat consumenten kut zijn. als de kwaliteit ze niet aanstaat of het bladdert na een week af moet je garantie leveren

en zo zijn er nog 100 meer dingne..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_219211866
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 08:01 schreef freak1 het volgende:

[..]
-inschrijven KVK en BTW nummer opvragen. weet dat je bedrijfsuitgaven tot 2 jaar terug nog in je administratie mag opvoeren
-zorg voor een boekhouder bekend met startende en kleine ondernemingen. die kent de trucs, zeker als je dat in combinatie met je bestaande baan gaat doen.
-boekhoudprogramma is geen overkill. die dingen kosten tussen de 10 en 100 euro in de maand, afhankelijk van je verkopen en doelgroepen. het maakt het leven van je boekhouder veel makkelijker en de gemaakte kosten bespaar je weer in kosten van je boekhouder.
-ga je zelf printen? mag ik vragen welke DTF printer of welke methodiek je gaat gebruiken? houd er rekening mee dat consumenten kut zijn. als de kwaliteit ze niet aanstaat of het bladdert na een week af moet je garantie leveren

Dat ligt natuurlijk niet aan de consument.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_219212123
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 08:01 schreef freak1 het volgende:

[..]

Thx :)

1ste 2 tips zijn in werking gezet. Punt nr 2 ben ik momenteel mee bezig.

Ik gebruik als backend printify en daar heb je verschillende suppliers. Ik heb mijn eerste ontwerp bijna klaar en dan ga ik natuurlijk een prototype bestellen. De kwaliteit schijnt (als ik de reviews mag geloven) goed te zijn. En als de kwaliteit te wensen over laat dan is het inderdaad een kwestie van mailen met de firma die de prints levert.
  vrijdag 7 november 2025 @ 10:42:47 #14
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_219212653
Ik heb een kleine webshop gehad, wel een aantal jaar geleden. Boekhoudprogramma vond ik persoonlijk niet nodig omdat ik alles in mijn webwinkelsoftware kon bijhouden. Je moet wel weten wat je doet, zo veranderen de regels van tijd tot tijd dus zorg dat je up-to-date blijft.
Behalve alle standaard tips zou ik aanraden om een abonnement te nemen op Twinkle, een heel leuk en inspirerend tijdschrift over e-commerce. En bezoek de Webwinkel Vakdagen in maart in de Jaarbeurs Utrecht (gratis toegang).
KuikenGuppy
pi_219212843
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:33 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Thx :)

1ste 2 tips zijn in werking gezet. Punt nr 2 ben ik momenteel mee bezig.

Ik gebruik als backend printify en daar heb je verschillende suppliers. Ik heb mijn eerste ontwerp bijna klaar en dan ga ik natuurlijk een prototype bestellen. De kwaliteit schijnt (als ik de reviews mag geloven) goed te zijn. En als de kwaliteit te wensen over laat dan is het inderdaad een kwestie van mailen met de firma die de prints levert.
-edit break want ik was even flabbergasted-
sorry wait wut?

je webshop idee is dus
jij hebt een "uniek" idee voor een design. dat design laat je bestellen door iemand. dan laat je dat door een 3e partij printen en leveren als een whitelabel service
mag ik even zeggen dat alle alarmbellen afgaan?
dit ga je niet rendabel krijgen. de enige manier waarop dit gaat renderen is als jij een losstaand product hebt of bent (bijvoorbeeld je bent een vlogger, je maakt apparatuur of wat dan ook, maar er is een reden dat mensen je shirts willen) en anders niet.
ik zit al 10 jaar met een van de bedrijven in de whitelabel diensten. trust me, de enige mensen die er geld mee verdienen als ze alleen maar een "uniek" idee hebben en gebruik maken van whitelabel diensten zijn de whitelabel diensten, de boekhouders en de webshop leveranciers. je moet ellendig veel gaan verkopen wil je ooit uit de kosten gaan komen. en wat dacht je van klant acquisitie?
en dank u meneer Dood,
  vrijdag 7 november 2025 @ 11:27:27 #16
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_219213009
Wat een hoop moeite voor een beetje dropshippen on the side via bol.com.
pi_219213312
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 13:30 schreef Solispolar het volgende:

maar, nu ik meer en meer van je opzet begrijp, als ik het dus goed heb is je idee;
je wilt gaan dropshippen

het zijn eigen designs maar ze worden door een derde partij geprint en verstuurd, dus dropshippen

ik wil je er serieus advies over geven, maar sta je daar voor open?
en dank u meneer Dood,
pi_219214496
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 12:05 schreef freak1 het volgende:

[..]
maar, nu ik meer en meer van je opzet begrijp, als ik het dus goed heb is je idee;
je wilt gaan dropshippen

het zijn eigen designs maar ze worden door een derde partij geprint en verstuurd, dus dropshippen

ik wil je er serieus advies over geven, maar sta je daar voor open?
Ja dat is in de basis wel het idee.. ik kende het woord dropshippen wel, maar ben verder niet zo thuis in de terminologie. In een notendop heb ik een idee om een bepaalde lijn (in een niche) te maken met prints op bepaalde producten. Voor nu zijn dat mokken, maar het is natuurlijk vrij makkelijk te vertalen naar meer/andere producten :)

En ja, ik sta zeker open voor tips/adviezen, graag zelfs :)
pi_219214778
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 14:53 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Ja dat is in de basis wel het idee.. ik kende het woord dropshippen wel, maar ben verder niet zo thuis in de terminologie. In een notendop heb ik een idee om een bepaalde lijn (in een niche) te maken met prints op bepaalde producten. Voor nu zijn dat mokken, maar het is natuurlijk vrij makkelijk te vertalen naar meer/andere producten :)

En ja, ik sta zeker open voor tips/adviezen, graag zelfs :)
tip?
doe het niet. kansloos.

je hebt namelijk niets. je hebt een leuke tekst (vind je zelf). prima. daar verkoop je straks een paar mokken van. de gemaakte winst gaat 1 op 1, of realistischer, 2 op 1 richting boekhouder, administratiepakket, retouren etc. etc. en dan zijn je eigen uren nog niet eens betaald.

maar, je blijft overtuigd. dus je gaat adverteren. dat noemen we de customer acquisition cost. hoeveel is je bruto marge? en hoeveel is je acquisition cost voor een net new customer? ik kan je verzekeren, de kosten per klant gaan hoger zijn dan je winst.

maar stel. stel. hele grote stel. dat je een fantastische zin hebt op een mok. die niemand ooit eerder heeft bedacht. en het is een succes. wat houd jouw whitelabel provider tegen (of wie dan ook) om diezelfde mok te gaan verkopen tegen een bodemprijs? omdat zij wel de productie in handen hebben?

heb jij een non compete met je provider? nope. die tekenen ze namelijk niet. precies om deze reden.

maargoed. dit is mijn ervaring in dat wereldje. ik ben namelijk een whitelabel provider. en zaken zoals die CAC staan me tegen. dus dat laat ik lekker door andere partijen doen en ik maak het product wel...
en dank u meneer Dood,
pi_219214873
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 15:31 schreef freak1 het volgende:

[..]
tip?
doe het niet. kansloos.

je hebt namelijk niets. je hebt een leuke tekst (vind je zelf). prima. daar verkoop je straks een paar mokken van. de gemaakte winst gaat 1 op 1, of realistischer, 2 op 1 richting boekhouder, administratiepakket, retouren etc. etc. en dan zijn je eigen uren nog niet eens betaald.

maar, je blijft overtuigd. dus je gaat adverteren. dat noemen we de customer acquisition cost. hoeveel is je bruto marge? en hoeveel is je acquisition cost voor een net new customer? ik kan je verzekeren, de kosten per klant gaan hoger zijn dan je winst.

maar stel. stel. hele grote stel. dat je een fantastische zin hebt op een mok. die niemand ooit eerder heeft bedacht. en het is een succes. wat houd jouw whitelabel provider tegen (of wie dan ook) om diezelfde mok te gaan verkopen tegen een bodemprijs? omdat zij wel de productie in handen hebben?

heb jij een non compete met je provider? nope. die tekenen ze namelijk niet. precies om deze reden.

maargoed. dit is mijn ervaring in dat wereldje. ik ben namelijk een whitelabel provider. en zaken zoals die CAC staan me tegen. dus dat laat ik lekker door andere partijen doen en ik maak het product wel...
Ik snap je punten hoor (en ze zijn terecht denk ik) maar er is 1 hele grote maar: ik doe het echt puur voor de fun. De instapkosten zijn bijna 0 (KvK á 80 euro is mijn grootste kostenpost). Ik zou het al tof vinden om 10 mokken te verkopen, maar ik vind het eigenlijk vooral heel leuk om mijn eigen ideeën tot 'leven' te brengen en om bezig te zijn met een webshop.

Maar nogmaals, dank voor je input :)
pi_219215207
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 15:40 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Ik snap je punten hoor (en ze zijn terecht denk ik) maar er is 1 hele grote maar: ik doe het echt puur voor de fun. De instapkosten zijn bijna 0 (KvK á 80 euro is mijn grootste kostenpost). Ik zou het al tof vinden om 10 mokken te verkopen, maar ik vind het eigenlijk vooral heel leuk om mijn eigen ideeën tot 'leven' te brengen en om bezig te zijn met een webshop.

Kan je die 10 mokken niet gewoon als particulier verkopen?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_219215400
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 16:06 schreef baskick het volgende:

[..]
Kan je die 10 mokken niet gewoon als particulier verkopen?
Ik vind sleutelen aan zo'n webshop gewoon leuk (dat heb ik altijd wel leuk gevonden), maar om nou een lege webshop te maken.. op deze manier zijn beide ideeën geïntegreerd, wat ik dan verkoop zie ik wel.
pi_219215828
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 15:40 schreef Solispolar het volgende:

[..]

ik denk dat je wat dingen over het hoofd ziet.
zogauw jij je kvk hebt en een btw nummer ben je verplicht om btw aangiftes te doen ieder kwartaal en een jaaraangifte. vervolgens heb je de kans dat de belastingdienst ook nog eens terugkomt met de melding, hallo, dit is een hobby dit mag je niet bedrijfsmatig doen en vervolgens kun je alles terugdraaien.

tenzij jij erg overtuigd bent dat de btw aangiftes en jaaraangiftes goed gaan, zul je daar ook kosten aan hebben door een boekhouder of administratie kantoor. die webshop draait ook niet gratis.

en de grootste kostenpost zie je over het hoofd;
je bent verplicht bij een webshop contact gegevens te publiceren. ook komen die bij het kvk.
dankzij die openbaring van je gegevens zul je tot aan het einde der tijden energiecontracten en andere shit op je telefoonnummers en huisadressen aangeboden krijgen....
en dank u meneer Dood,
pi_219216144
Gewoon doen jonge.

Zeker als je het er bij doet, als in naast fulltime werk gewoon als bonus en je de tijd hebt doen!

Boekhouden is wat dat betreft echt geen probleem, eventueel vraag je hulp van een vakbond als je er bij aangesloten bent.

Natuurlijk is het wel handig om geen zeer grote aankopen te doen en deze af te willen schrijven als je amper inkomsten hebt... maar als je jezelf kunt helpen aan een goedkope website met een leuke koppeling naar een bedrijf wat de producten maakt en verzend... just do it..

Zal je echt geen berg met geld kosten....
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_219217413
Leuk, zoals voorganger aangeeft gewoon doen.
Welke webshop software gebruik je?
Ik heb zelf ook al een aantal jaar een webshop (inmiddels 2), ik gebruik shopify. (mocht je daar ergens op vast lopen dan laat het maar weten)
Ik ben zelf ook begonnen na het kijken van veel filmpjes op youtube. (webshop maken, facebook adverteren)

Hoe ga je je producten verkopen, maw hoe komen de potentiële kopers op je website terecht?
pi_219220034
Er wordt hier wel overdreven moeilijk gedaan over de administratie, als je inderdaad een soort dropshipper bent heb je zeker geen boekhouder nodig en kan het zelfs in excel.

En zolang je geen 20.000 euro omzet maakt heb je helemaal niks te maken met BTW, dan beroep je je gewoon op de KOR.
https://www.belastingdien(...)ondernemersregeling/
Daar je wel even voor aanmelden.
Dus al die verhalen van @freak1 kunnen in de prullenbak, want voor 20.000 euro omzet moet je waarschijnlijk meer dan 1000 mokken verkopen, daar ben je nog lang niet.

Laat je niet bang maken door mensen die gelijk overdreven verhalen ophangen. Als jij gewoon voor de lol wat mokken wil verkopen via een webshop, dan kan dat gewoon en is dat allemaal helemaal niet zo spannend. Wel even goed je inkomsten en uitgaven bij houden, met de facturen, zodat je kunt bewijzen dat je onder de 20.000 euro zit. En bij de inkomstenbelasting als je winst maakt het aangeven als inkomen uit overige werkzaamheden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219220199
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:04 schreef Hanca het volgende:
Er wordt hier wel overdreven moeilijk gedaan over de administratie, als je inderdaad een soort dropshipper bent heb je zeker geen boekhouder nodig en kan het zelfs in excel.

En zolang je geen 20.000 euro omzet maakt heb je helemaal niks te maken met BTW, dan beroep je je gewoon op de KOR.
https://www.belastingdien(...)ondernemersregeling/
Daar je wel even voor aanmelden.
Dus al die verhalen van @:freak1 kunnen in de prullenbak, want voor 20.000 euro omzet moet je waarschijnlijk meer dan 1000 mokken verkopen, daar ben je nog lang niet.

Laat je niet bang maken door mensen die gelijk overdreven verhalen ophangen. Als jij gewoon voor de lol wat mokken wil verkopen via een webshop, dan kan dat gewoon en is dat allemaal helemaal niet zo spannend. Wel even goed je inkomsten en uitgaven bij houden, met de facturen, zodat je kunt bewijzen dat je onder de 20.000 euro zit. En bij de inkomstenbelasting als je winst maakt het aangeven als inkomen uit overige werkzaamheden.
laten we dan wel even eerlijk zijn hier, en mij niet meteen wegzetten als "bangmaker"

ik ben 10+ jaar ondernemer en heb het meeste wel voorbij zien komen. uiteraard is argumentatie gebaseerd op ervaring niet altijd de sterkste maar ik ben het toch enorm oneens met je;

-tot zover heeft TS weinig kennis van zaken laten zien als het aankomt op administratie, zelfstandig ondernemen en aanverwante zaken. Zeker kun je in Excel alles prima bijhouden. zelfs handgeschreven in een schriftje. maar dan moet je wel weten wat je doet. een boekhoudpakket zoals eboekhouden is anderhalf jaar gratis momenteel en anders tussen de 5 en 10 euro per maand. en dan klopt je administratie en heb je nooit gezeik met factuurnummers en wat dan ook. maargoed een euro besparen om er later honderden uit te geven vind ik geen goed advies. later een keer je administratie ontwarren is een hels karwei. dus nogmaals ik ben het met je eens dat het prima in excel kan, mits je weet wat je doet.

-leuk idee die KOR maar pak je gelijk alle nadelen even mee? als TS dus met zijn lumineuze mokken een keer aan een bedrijf levert kan hij dus geen BTW factuur leveren. tenzij er toch weer een losse BTW aangifte plaats gaat vinden. wat het nut van de KOR torpedeert. ook is er geen aftrek mogelijk van BTW op zakelijke investeringen. zolang je gebruik maakt van die KOR hoef je idd geen BTW aangifte te doen, mits je geen BTW facturen hoeft te maken en je mag dus ook geen gebruik maken van de aftrek. en het ontslaat je niet van je plicht om je jaaromzet in je belastingaangifte te verwerken inclusief bedrijfsmatige aanschaffingen, afschrijvingen en andere aftrekposten. dus ja, de KOR verlicht de administratieve last maar naar mijns inziens minimaal, het is enkel de BTW aangifte (die de makkelijkste is zo ongeveer).

dan mag je dat bangmaken noemen maar de rij mensen die wel even gingen ondernemen, een controle kregen omdat het voor de belastingdienst wel een hobby leek en vervolgens met een frommel van een administratie aankwamen is bijzonder lang.

verder ben ik het eens met, als hij gewoon voor de lol wat mokken wil verkopen, dan moet hij dat doen. en dan zou ik hem ten stelligste adviseren geen KOR te doen, gewoon uberhaupt geen kvk inschrijving te doen en geen BTW nummer aan te vragen. gewoon als consument (wat effectief de KOR is) en eventueel de winst nog opgeven als neveninkomsten. dat is de makkelijkste weg. maar dat vroeg TS niet, TS is een bedrijf aan het opzetten.

en verder "Wel even goed je inkomsten en uitgaven bij houden, met de facturen" je adviseert hem net de KOR waarbij een van de voordelen is, vanuit de site, "Deelname aan de KOR vermindert uw administratieve verplichtingen voor de btw. U hoeft geen facturen meer te sturen aan uw klanten. U doet ook geen btw-aangifte meer."
dus als je je inkomsten dmv facturen bij wilt houden en je uitgaven (Waarbij de btw aftrek niet geld) zul je toch een gedegen administratie moeten voeren.

verder klopt je laatste advies al helemaal niet; als hij zich registreert als ondernemer door o.a. een kvk inschrijving, vallen die inkomsten (of verliezen) absoluut niet uit neveninkomsten, maar uit winst uit onderneming
https://www.belastingdien(...)_inkomstenbelasting/

waarbij TS dus een gedegen administratie zal moeten voeren om niet als "hobbyist" gezien te worden...
en dank u meneer Dood,
pi_219220648
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:38 schreef freak1 het volgende:

[..]
verder klopt je laatste advies al helemaal niet; als hij zich registreert als ondernemer door o.a. een kvk inschrijving, vallen die inkomsten (of verliezen) absoluut niet uit neveninkomsten, maar uit winst uit onderneming
https://www.belastingdien(...)_inkomstenbelasting/

waarbij TS dus een gedegen administratie zal moeten voeren om niet als "hobbyist" gezien te worden...
Dit klopt dus weer helemaal niet, er zijn veel meer voorwaarden om een ondernemer te zijn voor de inkomstenbelasting. Je kunt zeker wel een KvK ingeschreven webshop hebben en geen ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn.

En facturen moet je toch wel versturen, al is het maar de opdrachtbevestiging waar je de prijs op zet. Dat is voldoende als administratie, maar ook wel het minimum wat je klanten verwachten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219221657
Wanneer je die mokken als voorbeeld neemt, welke kosten heb je daarvoor allemaal in meegenomen en hoeveel marge denk je te maken per mok?

Eenmalige kosten buitenbeschouwing gelaten zit je al met een aantal aspecten;

- Met welke inkoop van de mok reken je
- Je geeft aan het via Printify te doen, als dat niet bij de inkoop van die mok inzit
- Verzendkosten (pakket binnen/buitenland)
- Verpakkingsmateriaal
- Van welk retourspercentage ga jij uit (deel van wat retour komt ga je ook nooit meer verkopen, wel de onkosten gehad)
- Van welk percentage aan pakketten wat niet of beschadigd aankomt ga jij uit (net als met de retouren, alle onkosten gehad maar je moet ook nogmaals die kosten maken om het product nogmaals op te sturen)
- Transactiekosten voor de betaling

Je moet dan ook een verkoopprijs verzinnen die dit allemaal afdekt en dat je er ook nog geld aan overhoudt, en die verkoopprijs moet dan ook concurrerend zijn in de markt. Of zo gewild en uniek dat het stukken duurder mag zijn omdat een ander met een PoD handel het niet ook binnen 2 minuten kunnen kopiëren.

Dit is dan wel het meest basale en wat mij zo 1,2,3 te binnenschiet.

Daarnaast heb je natuurlijk ook onkosten aan de website, (laten) maken van unieke designs en dergelijke en voor een gezond bedrijf zou je alle uren die je er in (laat) stoppen ook meenemen maar als het hobby is.. dan mag dat wat kosten.

Zou dan alleen voor jezelf wel zorgen dat je er geen geld achteraan gooit bij elke bestelling die je binnenkrijgt want het is meer dan verkoop-inkoop=winst, en dat je daar pas na 1000 mokken achter komt.
  zaterdag 8 november 2025 @ 19:05:22 #30
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219223818
Ik zou vooral kijken naar de risico´s zoals mogelijke schade die foute/defecte producten kunnen aanrichten. Bij een mok lijkt mij dat risico klein.
Bij de verkoop van producten die schade kunnen veroorzaken wel.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_219227988
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 11:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit klopt dus weer helemaal niet, er zijn veel meer voorwaarden om een ondernemer te zijn voor de inkomstenbelasting. Je kunt zeker wel een KvK ingeschreven webshop hebben en geen ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn.

En facturen moet je toch wel versturen, al is het maar de opdrachtbevestiging waar je de prijs op zet. Dat is voldoende als administratie, maar ook wel het minimum wat je klanten verwachten.
dank voor de selectieve quote. Voor de discussie prettiger om gewoon te reageren op mensen als ze je punten weerleggen, zeker bij foutieve adviezen ipv selectief te quoten en de context achterwege te laten maar dat terzijde.

qua selectieve quote;
ik zeg toch ook "o.a." , onder andere. als hij zich registreert als ondernemer, dus o.a. kvk inschrijving, btw nummer e.d. en dan zich als ondernemer gaat gedragen vallen de inkomsten uit winst (of verlies) uit eigen onderneming. niet onder neveninkomsten zoals jij beweerde. inkomsten uit nevenactiviteiten is exact dat, inkomsten uit losse opdrachtjes, hobby matig werk e.d.

dus je statement over "dit klopt dus weer helemaal niet" is incorrect. het klopt wel. als TS vind dat hij ondernemer is, en hij voldoet aan de voorwaarden (waar ik zelfs in je selectieve quote nog naar link) dan mag hij zich ondernemer noemen en zich dusdanig gedragen. ik maak mij meer zorgen over een eventuele nacontrole waar de belastingdienst er anders over gaat denken.

in jouw "advies" lopen meerdere trajecten door elkaar heen;
je bent ondernemer, maakt gebruik van de KOR (of niet) en hebt uiteindelijk winst uit eigen onderneming
OF
je bent hobbyist, verkoopt dingen via een webshop of hoe dan ook en geeft de inkomsten op als neveninkomsten.

dan je 2e stuk. ja je kunt best een kvk inschrijving hebben en een webshop runnen, maar wat is het voordeel van die KVK inschrijving als jij geen onderneming gaat running maar het als hobby erbij doet dus als neveninkomsten? alleen maar extra papierwerk.

facturen moet je helemaal niet versturen. als ik wat van jou koop in je webshop en ik vraag niet om een factuur omdat jij dit als hobby doet en jij verstuurd geen factuur overtreden we geen enkele regel. juist onder die KOR is er GEEN verplichting om een factuur te sturen. dus dat klopt al niet.
het staat zelfs expliciet onder de regels voor de KOR.

leuk je adviezen, maar er klopt geen hout van.
en dank u meneer Dood,
pi_219227990
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 november 2025 19:05 schreef phpmystyle het volgende:
Ik zou vooral kijken naar de risico´s zoals mogelijke schade die foute/defecte producten kunnen aanrichten. Bij een mok lijkt mij dat risico klein.
Bij de verkoop van producten die schade kunnen veroorzaken wel.
vooral interessant als TS een mok verkoopt, deze via printify de deur uit gaan en kapot aankomt, is het wettelijk zo geregeld dat het de verantwoordelijkheid van de verkoper is. echter, is printify of TS de verkoper in die casus?

quote:
19s.gif Op zaterdag 8 november 2025 15:09 schreef TwenteFC het volgende:
Wanneer je die mokken als voorbeeld neemt, welke kosten heb je daarvoor allemaal in meegenomen en hoeveel marge denk je te maken per mok?

Eenmalige kosten buitenbeschouwing gelaten zit je al met een aantal aspecten;

- Met welke inkoop van de mok reken je
- Je geeft aan het via Printify te doen, als dat niet bij de inkoop van die mok inzit
- Verzendkosten (pakket binnen/buitenland)
- Verpakkingsmateriaal
- Van welk retourspercentage ga jij uit (deel van wat retour komt ga je ook nooit meer verkopen, wel de onkosten gehad)
- Van welk percentage aan pakketten wat niet of beschadigd aankomt ga jij uit (net als met de retouren, alle onkosten gehad maar je moet ook nogmaals die kosten maken om het product nogmaals op te sturen)
- Transactiekosten voor de betaling

Je moet dan ook een verkoopprijs verzinnen die dit allemaal afdekt en dat je er ook nog geld aan overhoudt, en die verkoopprijs moet dan ook concurrerend zijn in de markt. Of zo gewild en uniek dat het stukken duurder mag zijn omdat een ander met een PoD handel het niet ook binnen 2 minuten kunnen kopiëren.

Dit is dan wel het meest basale en wat mij zo 1,2,3 te binnenschiet.

Daarnaast heb je natuurlijk ook onkosten aan de website, (laten) maken van unieke designs en dergelijke en voor een gezond bedrijf zou je alle uren die je er in (laat) stoppen ook meenemen maar als het hobby is.. dan mag dat wat kosten.

Zou dan alleen voor jezelf wel zorgen dat je er geen geld achteraan gooit bij elke bestelling die je binnenkrijgt want het is meer dan verkoop-inkoop=winst, en dat je daar pas na 1000 mokken achter komt.
terechte punten, echter hier komt TS vrijwel niet mee in aanraking.
als je printify gebruikt dan zet je simpelweg je order door, zij doen de rest. dus inpakken, shippen alles. retouren worden behoorlijk ondervangen door on demand non-retourneerbaar te werken en TS hoeft dus enkel te dealen met defecte producten.

de marges, tja, die gaan niet feestelijk zijn en het zal een kwestie van minuten zijn voor de ideeen worden geript. maarja, iedereen moet een hobby hebben :)
en dank u meneer Dood,
pi_219228018
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 08:44 schreef freak1 het volgende:

[..]
dank voor de selectieve quote. Voor de discussie prettiger om gewoon te reageren op mensen als ze je punten weerleggen, zeker bij foutieve adviezen ipv selectief te quoten en de context achterwege te laten maar dat terzijde.

qua selectieve quote;
ik zeg toch ook "o.a." , onder andere. als hij zich registreert als ondernemer, dus o.a. kvk inschrijving, btw nummer e.d. en dan zich als ondernemer gaat gedragen vallen de inkomsten uit winst (of verlies) uit eigen onderneming. niet onder neveninkomsten zoals jij beweerde. inkomsten uit nevenactiviteiten is exact dat, inkomsten uit losse opdrachtjes, hobby matig werk e.d.

dus je statement over "dit klopt dus weer helemaal niet" is incorrect. het klopt wel. als TS vind dat hij ondernemer is, en hij voldoet aan de voorwaarden (waar ik zelfs in je selectieve quote nog naar link) dan mag hij zich ondernemer noemen en zich dusdanig gedragen. ik maak mij meer zorgen over een eventuele nacontrole waar de belastingdienst er anders over gaat denken.

in jouw "advies" lopen meerdere trajecten door elkaar heen;
je bent ondernemer, maakt gebruik van de KOR (of niet) en hebt uiteindelijk winst uit eigen onderneming
OF
je bent hobbyist, verkoopt dingen via een webshop of hoe dan ook en geeft de inkomsten op als neveninkomsten.

dan je 2e stuk. ja je kunt best een kvk inschrijving hebben en een webshop runnen, maar wat is het voordeel van die KVK inschrijving als jij geen onderneming gaat running maar het als hobby erbij doet dus als neveninkomsten? alleen maar extra papierwerk.

facturen moet je helemaal niet versturen. als ik wat van jou koop in je webshop en ik vraag niet om een factuur omdat jij dit als hobby doet en jij verstuurd geen factuur overtreden we geen enkele regel. juist onder die KOR is er GEEN verplichting om een factuur te sturen. dus dat klopt al niet.
het staat zelfs expliciet onder de regels voor de KOR.

leuk je adviezen, maar er klopt geen hout van.
Jouw hele verhaal klopt echt van geen kanten. Die KvK inschrijving doen veel mensen gewoon voor als hun hobby uit gaat groeien, meer niet. En die KOR verwees ik naar omdat jij met allerlei totale onzin over BTW aangiftes kwam, de kans dat hij ooit BTW plichtig gaat worden is gewoon praktisch 0. Dat vergat jij te melden (bewust?).

En facturen 'moet' je misschien niet verzenden, maar je klanten verwachten het wel van je. Ik heb nog nooit iets bij een webshop besteld waar je geen factuur krijgt. Het is geen marktplaats. Dus ja, die facturen moet je toch maken. Niet van de belastingdienst, wel van je klanten. Sowieso moet je een opdrachtbevestiging mailen, dat voldoet als je de prijs er in zet ook gewoon als factuur. Dus nee, het moet niet volgens de regels van de belastingdienst, maar ja, het moet wel. Je gaat veel mail krijgen als je geen opdrachtbevestiging stuurt.
pi_219228779
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 08:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jouw hele verhaal klopt echt van geen kanten. Die KvK inschrijving doen veel mensen gewoon voor als hun hobby uit gaat groeien, meer niet. En die KOR verwees ik naar omdat jij met allerlei totale onzin over BTW aangiftes kwam, de kans dat hij ooit BTW plichtig gaat worden is gewoon praktisch 0. Dat vergat jij te melden (bewust?).

En facturen 'moet' je misschien niet verzenden, maar je klanten verwachten het wel van je. Ik heb nog nooit iets bij een webshop besteld waar je geen factuur krijgt. Het is geen marktplaats. Dus ja, die facturen moet je toch maken. Niet van de belastingdienst, wel van je klanten. Sowieso moet je een opdrachtbevestiging mailen, dat voldoet als je de prijs er in zet ook gewoon als factuur. Dus nee, het moet niet volgens de regels van de belastingdienst, maar ja, het moet wel. Je gaat veel mail krijgen als je geen opdrachtbevestiging stuurt.
ik geef telkens onderbouwde argumenten maar je blijft onzin zetten maar mij beschuldigen van onzin? bijzonder.

-leuk dat je een kvk inschrijving doet. een kvk inschrijving maakt je geen ondernemer voor de belastingdienst maar brengt wel extra rompslomp met zich mee. ik heb een aantal keer gerefereerd dat je als ondernemer o.a. een kvk inschrijving moet doen, that's it. niets meer niets meer jij legt me woorden in de mond dat een inschrijving je automatisch een ondernemer zou maken. onzin. kun je me het nut uitleggen van een kvk inschrijving voor je hobby? zit geen enkel voordeel aan. als je een kvk inschrijving voor je hobby doet, is gewoon dom.

-wat is er onzin? jij hebt die 20K in je hoofd dat je daarmee BTW plichtig wordt. je hebt de optie om onder de 20k in specifieke gevallen via de KOR niet BTW plichtig te hoeven zijn. daar heb je helemaal gelijk in. maar je vergat daarbij alle nadelen te vermelden. dat heb ik voor je gedaan. inclusief referenties. als hij een keer een BTW factuur moet leveren omdat anders iemand niet bij hem wil kopen, en hij gaat dat doen wordt hij ineens BTW plichtig. dus geen idee waarom je mij van onzin beticht, ik heb de voor en nadelen duidelijk aangegeven. jij hebt de KOR als een wondermiddel om nooit meer administratie te hoeven doen aangedragen. pertinente onzin want het ontslaat je absoluut niet van administratie en je zult nog altijd je jaaromzet moeten aandragen bij je aangifte.

-heb je zelf uberhaupt de KOR gelezen? weet je wat het is? je bent nu zelf dingen aan het verzinnen. eerst moet je facturen maken, dan 'moet' het niet maar moet het van je klanten. als ik op bol wat bestel zal het me in de meeste gevallen roesten of ik een factuur krijg. ook in de meeste winkels mogen ze lekker hun bon houden. een mok van 12 euro, wat moet ik met een factuur? je spreekt jezelf tegen. en hoe kom je erbij dat je een opdrachtbevestiging moet mailen? heb je voor mij het stukje wettekst waarin staat dat dat moet?

en wederom lekker selectief quoten. het stukje waarin ik corrigeer hoe het zit met neveninkomst en winst uit onderneming sla je voor het gemak even over en alle andere zaken waar je fout zat ook.

die hele KOR is leuk, maar verlicht slechts een minimaal stuk van je administratie. een van de grote voordelen is juist dat je geen facturen hoeft te maken en daarmee jezelf het een stuk makkelijker maakt. als je dan toch facturen gaat maken kun je net zo goed de BTW afdragen, wat boeit dat dan .
en dank u meneer Dood,
pi_219229369
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 08:55 schreef Hanca het volgende:

[..]

ondanks je consequent selectief quoten en aanvallende toon inclusief ongefundeerde beschuldigingen doe ik een laatste poging om de zaken recht te zetten. want je commentaar/tips tot nu toe zijn op zijn minst misleidend.

mijn advies veranderd ook door het topic heen aangezien het topic begon als een startende ondernemer maar gedurende het topic blijkt het meer een dropship avontuur te worden.

dus (en @Hanca laat me vooral, inclusief bronvermelding en niet een "ik vind of dat is nu eenmaal zo" zien waar ik dan onzin uitkraam) een samenvatting voor @TS

je hebt 2 keuzes;
1)je houd het hobbymatig
2)je gaat ondernemen

optie1
schrijf je dan vooral niet in bij de KVK. zogauw je je inschrijft bij de KVK ben je namelijk ondernemer voor de wet. zie o.a. https://ondernemersplein.(...)r-bent-u-ondernemer/ en https://www.belastingdien(...)f-uw-onderneming-in/ . ondernemer voor de wet betekend overigens niet automatisch ondernemer bij de belastingdienst maar ik wil het niet nog verwarrender maken.
je mag dan gewoon vanuit je webshop spullen verkopen, daar mag je gewoon een leverings en betalingsbewijs voor genereren echter zullen deze zonder BTW zijn.
je verkopen schrijf je dan lekker in een excel sheetje op en aan het eind van het jaar geef je je winst op als inkomen uit neveninkomsten bij de belastingdienst. ideaal voor als je een paar mokken wil verkopen en blijft hobbyen. er niet een echte onderneming van wil maken.
nadelen ; geen BTW facturen, groei is lastig, je wordt niet als "echt" bedrijf gezien en je hebt geen voordelen van btw aftrek.
voordelen; het maakt je leven wel lekker simpel. zeker als je eigenlijk al weet, dit wordt nooit meer iets als hobby

optie 2
je schijft je in bij de kvk en bij de belastingdienst als ondernemer., je verkoopt dingen (of niet) en je gaat een nette administratie voeren.
voordelen : je kunt investering in je bedrijf afschrijven, je kunt BTW aftrekken, je kunt BTW facturen maken, je wordt als "Echt" bedrijf gezien en daarmee ook aan andere bedrijven leveren voor bijv. relatiegeschenken. ook kun je investeringen tot 2 jaar terug opvoeren voor je bedrijf en, aangezien je dit naast je baan doet, als je bedrijf verlies draait door de investeringen kun je die verliezen opvoeren bij de winst uit onderneming en dat gaat dan bij je totale inkomen er vanaf. je betaald dus minder belasting over je salaris (immers je nieuwe salaris = salaris minus verlies uit de onderneming).
nadelen : extra administratie, je moet factureren, je moet ook je winst en verlies rekening gaan maken en je kunt een controle krijgen. extra nadeel, mocht de belastingdienst het toch echt als hobby van je zien (befaamd voorbeeld, de hobby treintjes fanaat begon een modeltreintjes winkel, kocht daar vooral voor zichzelf in, draaide consequent verlies en voerde het verlies ook op en kreeg daarmee inkomsten belasting terug zonder ook maar 1 model treintje te hebben verkocht) dan komen ook die zich melden en kun je dat allemaal terugbetalen.
daarbij is een gedegene administratie dus belangrijk. aangezien je een boekhoud pakket onder de 10 euro in de maand hebt en die veel rompslomp uit handen neemt zou ik je dat adviseren. en waar je niet uitkomt kan een boekhouder naar kijken.

dan is er door @Hanca terecht optie 2b aangemerkt. dat is optie 2, maar dan gebruik maken van de KOR. die is er vooral voor beroepen waar facturen niet zo interessant zijn, de btw aftrek ook niet zo en de jaaromzet onder de 20K. dan mag (niet moet!) je daar gebruik van maken. voorbeeld: de thuiskapster die 2 dagen in de week bij mensen thuis knipt. in plaats van een hele administratie met facturatie te voeren (wie vraagt er nu een factuur van de kapper?) mag die dan gewoon in een excel sheet bij houden, datum - tijd - 20 euro geknipt . datum -tijd -30 euro scharen gekocht. aan het eind van het jaar plussen e minnen en dat is je winst uit onderneming. geen btw aangifte maar nog altijd die jaar aangifte. en niet zoals onterecht werd opgemerkt, als neveninkomsten. echter, de KOR werkt per kwartaal. mocht die kapster besluiten te gaan investeren, en een bedrijfsbus kopen met inrichting, moet ze wachten tot het kwartaal voorbij is, afmelden voor de KOR, dan pas de bedrijfsbus kopen en dan pas mag die BTW afgetrokken worden. dat moet je dus ook maar willen.
de KOR is specifiek bedoeld voor ondernemers die in gebieden werken waar facturen niet zo belangrijk zijn en de jaar omzet laag maar het ontslaat je pertinent niet van een gedegen administratie voeren en een jaaraangifte te doen.
graag hoor ik waar hier een druppel onzin tussen staat.
en dank u meneer Dood,
pi_219230294
Heb ooit op een zondagmiddag een website “gebouwd” wat tegenwoordig kan met een betaalde website bouwer die eigenlijk al half klaar is.
Je richt je design en foto’s in en koppelt producten en prijzen. Je maakt een vernzendkosten beleid en hanteert regels voor de betaling, iDEAL, Paypal enz zitten er al in en koppel je eenvoudigweg door met je account in te loggen.

Paypal zakelijk is trouwens verschrikkelijk duur, de eerste betalingen houden ze wel 30% in.

Zorg direct voor zakelijke accounts op: Google, Paypal, je bank (zakelijke rekening) enz. Houdt dat compleet gescheiden.

Die productwebsites kunnen ook automatisch facturen, verzendbonnen, mailingen enz doen.

Voor je boekhouding zou je een eenvoudig boekhoudprogramma kunnen nemen, hoeft alleen facturen en bonnen in te lezen. Moet voor ¤15-30 per maand te doen zijn.

Vergeet niet BTW aangiftes te doen en een jaarrekening op te maken voor de belastingdienst.

Dan kom je nog in de wondere wereld van Google SEO en marketing. De KVK verkoopt je gegevens dus je wordt platgelegd en gemaild. Ga nergens op in!

Ben geen marketing expert maar dat weten jullie beter. Een drukbezochte pagina krijgen kost je in ieder geval geld.
Bespaar niet op (goede) investeringen! Ondernemen is juist investeren en groeien.

Ik had destijds geluk met de markt waarin ik zat en productpromotie ging bijna vanzelf door mond op mond en tweakers, eerste 8 maanden was de omzat al boven een half miljoen met een hele mooie marge.

Heb je nou echt iets moois met potentie dan moet je denken aan alles zo te bouwen dat een ander het kan overnemen. Na een tijdje kun je naar een bv en na een paar jaar stabiele omzet en winst kun je de webwinkel en handel (misschien) verkopen voor goed geld. Daarin zit de eigenlijke winst.

Nou succes!
Vakman pur sang
pi_219235950
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 13:51 schreef Metalfrost het volgende:

:`)
pi_219235965
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 22:58 schreef 111210 het volgende:

[..]
:`)
Wat fijn zo'n inhoudelijk antwoord.
Wordt echt op prijs gesteld.
Google is your friend, abuse your friends
pi_219237213
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 23:01 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
ach; het loopt weer eens vol met mensen die de klok wel hebben horen luiden.... slechte adviezen, incorrecte adviezen. tja.

ik moet wel zeggen dat je wel een erg negatieve insteek had met het advies voor het bedrijfsplan, maar TS was ook wel wat vaag. het blijkt uiteindelijk gewoon om dropshipping te gaan, daar zit niet zoveel risico in...
en dank u meneer Dood,
pi_219241482
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 23:01 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Ja alsof iemand die hobbymatig wat aan het verkopen is zich bezig moet gaan houden met een bedrijfsplan en anders bang moet worden van een curator.
pi_219241664
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 12:13 schreef freak1 het volgende:
je hebt 2 keuzes;
1)je houd het hobbymatig
2)je gaat ondernemen
TS heeft het over iDEAL en credit card accepteren. Dan wordt het automatisch optie 2. Als je iDEAL wil aanbieden moet je van PSP's als Mollie enz. een zakelijke rekening hebben. Een zakelijke rekening krijg je alleen als je ingeschreven bent bij de KvK.
pi_219245187
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2025 22:12 schreef jochem8 het volgende:

[..]
TS heeft het over iDEAL en credit card accepteren. Dan wordt het automatisch optie 2. Als je iDEAL wil aanbieden moet je van PSP's als Mollie enz. een zakelijke rekening hebben. Een zakelijke rekening krijg je alleen als je ingeschreven bent bij de KvK.
vandaar ook mijn uitgebreide reactie.
TS heeft het namelijk over nogal wat dingen voor de aap uit de mouw komt dat hij dropshipper wil zijn.

het nare is alleen, de insteek "ik vind het allang leuk als ik er een paar verkoop" is niet de insteek die de belastingdienst wenst van een ondernemer. het bezorgt iedereen werk... dus die konden bij deze "onderneming" dan nog wel eens kunnen komen aankloppen., vandaar mijn duidelijke 2 opties.
en dank u meneer Dood,
pi_219245751
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:04 schreef Hanca het volgende:
Let wel op, zakelijke klanten kan je dan wel vergeten. Die gaan geen zaken doen met iemand die geen BTW op de factuur kan en mag zetten, want daarmee ben je direct 21% duurder dan de collega's.

De KOR is leuk voor iemand die eens sporadisch wat voor een andere particulier doet en een factuurtje wil kunnen sturen, maar voor het wat meer serieuze werk is het enkel maar vervelend.
pi_219245793
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 14:46 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Overweeg Klarna. Best vaak koop ik dingen op afbetaling.
Dit is zo sneu.
pi_219245979
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:54 schreef freak1 het volgende:

[..]
vandaar ook mijn uitgebreide reactie.
TS heeft het namelijk over nogal wat dingen voor de aap uit de mouw komt dat hij dropshipper wil zijn.

het nare is alleen, de insteek "ik vind het allang leuk als ik er een paar verkoop" is niet de insteek die de belastingdienst wenst van een ondernemer. het bezorgt iedereen werk... dus die konden bij deze "onderneming" dan nog wel eens kunnen komen aankloppen., vandaar mijn duidelijke 2 opties.
De belastingdienst maakt zelfs reclame voor piepkleine ondernemers om te gaan ondernemen.
Zoals die reclame van die oudere vrouw die haar schilderijen wil verkopen.
Vind ik ook vreemd lijkt me dat ze daar niet op staan te wachten.
Voor die paar centen omzet en inkomsten belasting die ze daar weer uit kunnen persen.

https://vimeo.com/1129772144?fl=pl&fe=sh
Vakman pur sang
pi_219246093
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 17:45 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Dit is zo sneu.
Ah, een buitengewoon helder licht hebben we hier.

Vertel ons eens, waarom is dat sneu?
pi_219247795
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 17:39 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Let wel op, zakelijke klanten kan je dan wel vergeten. Die gaan geen zaken doen met iemand die geen BTW op de factuur kan en mag zetten, want daarmee ben je direct 21% duurder dan de collega's.

De KOR is leuk voor iemand die eens sporadisch wat voor een andere particulier doet en een factuurtje wil kunnen sturen, maar voor het wat meer serieuze werk is het enkel maar vervelend.
eens met eerste punt, btw loze facturen zijn irritant omdat je die moet gaan uitleggen, maar waarom ben je dan automatisch duurder? dienst is dienst.
je rekent dienst af. en dat is dienst met of zonder btw. maar de dienst blijft de dienst. als je geen btw hoeft te rekenen dan valt er ook niets af te trekken. dat maakt de dienst niet ineens duurder. of mis ik iets hier?
en dank u meneer Dood,
pi_219247807
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2025 18:15 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
De belastingdienst maakt zelfs reclame voor piepkleine ondernemers om te gaan ondernemen.
Zoals die reclame van die oudere vrouw die haar schilderijen wil verkopen.
Vind ik ook vreemd lijkt me dat ze daar niet op staan te wachten.
Voor die paar centen omzet en inkomsten belasting die ze daar weer uit kunnen persen.

https://vimeo.com/1129772144?fl=pl&fe=sh
naja, heel kort door de bocht, ondernemen is ondernemen. maar in het geval van TS wil hij vooral spelen met een online webwinkel en dat door middel van wat dropshipping gaan testen. vind ik wel echt een andere casus.
en dank u meneer Dood,
pi_219247838
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 22:04 schreef freak1 het volgende:

[..]
eens met eerste punt, btw loze facturen zijn irritant omdat je die moet gaan uitleggen, maar waarom ben je dan automatisch duurder? dienst is dienst.
je rekent dienst af. en dat is dienst met of zonder btw. maar de dienst blijft de dienst. als je geen btw hoeft te rekenen dan valt er ook niets af te trekken. dat maakt de dienst niet ineens duurder. of mis ik iets hier?
Stel dat bij TS het product of dienst 1,21 euro kost dan betaal je dat als consument of bedrijf. Bij een ander bedrijf kost het wellicht ook 1,21 euro, maar daar gaat dan nog 0,21 euro BTW af. Per saldo kost het dan dus 1 euro. Wat minder is.

En dan hebben we het nog niet gehad over de nadelen van de KOR voor TS zelf, je kan ook niet inkopen zonder BTW.
pi_219249023
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 22:10 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Stel dat bij TS het product of dienst 1,21 euro kost dan betaal je dat als consument of bedrijf. Bij een ander bedrijf kost het wellicht ook 1,21 euro, maar daar gaat dan nog 0,21 euro BTW af. Per saldo kost het dan dus 1 euro. Wat minder is.

En dan hebben we het nog niet gehad over de nadelen van de KOR voor TS zelf, je kan ook niet inkopen zonder BTW.
hier maak je echt een denkfout

mijn verkoopprijs is 1 euro.

scenario 1
ik ben btw plichtig en val onder de KOR
ik reken 1 euro en reken daar geen BTW over. ik vraag 1 euro aan mijn eindafnemer en stuur een factuur zonder btw voor 1 euro

scenario 2
ik ben BTW plichtig en val niet onder de KOR
ik reken 1 euro en reken daar BTW over. ik vraag 1,21 euro aan mijn eindafnemer en stuur een factuur met btw voor 1,21 euro

voor een bedrijf met BTW aftrek maakt het dus niets uit, voor de consument is in theorie de ondernemer met KOR dus goedkoper!
echter, en dat is waar o.a. de adviezen van @Hanca de mist in gaan, TS gaat dropshippen. dus gaat inkopen en dat doorverkopen. en die inkoop is, u raad het al, inclusief BTW waar je wel een terecht punt aantikt.

stel mijn inkoopprijs is 8 euro ex btw en verkoopprijs is 10 euro ex btw, is in het geval van de KOR mijn inkoopprijs 9,60 euro. bij een verkoopprijs van 10 euro is mijn marge dus maar 40 cent. en moet ik wel met mijn ex BTW prijs omhoog. met de KOR blijft die inkoopprijs 8 euro.

hoop dat dit voor jou en voor TS wel iets duidelijker is.

en die stel het kost bij TS 1,21 en bij een ander 1 euro, dat houd je altijd. stel dat TS overal duurder mee is of overal goedkoper mee is maakt die KOR geen fluit uit.
en dank u meneer Dood,
pi_219249522
Dat is wel appels met peren vergelijken, freak.

Even realistischer: stel inkoop 5 euro inclusief 21% btw, marge TS 5 euro.

Met kor wordt dan de eindprijs 10 euro voor de consument, en 10 euro zonder btw voor een ondernemer.

Zonder kor wordt de eindprijs 11.05 voor de consument, en 9.13 ex btw voor een ondernemer. immers, de consument betaalt de Belasting over ts' Toegevoegde Waarde, en de ondernemer profiteert van TS reguliere aftrek voorbelasting.

Ergo, bij gelijke marge voor ts heeft hij met hoofdzakelijk particuliere klanten (en nauwelijks andere kosten dan COGS) wel degelijk een betere concurrentiepositie. Keerzijde is dat hij slechter kan concurreren op de zakelijke markt.

Overigens kunnen facturen zonder btw toch prima verwerkt worden in een bedrijfsadministratie? De uitleg staat immers al op de factuur vermeld dus een incidentele zakelijk klant zou ts prima kunnen bedienen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Wiedanwel op 12-11-2025 09:36:03 ]
pi_219249759
Jeetje, behoorlijke discussie hierboven :D Ik ga ondertussen gewoon lekker verder en zie wel wat ik tegenkom op mijn pad. Ik lees best veel contrasterende verhalen, maar ik geloof inderdaad dat het op kleine schaal te doen moet zijn.

Over die kleine schaal gesproken. Ik kies nu (bewust) voor een Nederlandstalige website, heb de markt op Nederland gezet en ga dus ook alleen in Nederland verkopen. Maar hoe handig is dat? Het hele PoD principe is natuurlijk redelijk geautomatiseerd: snijd ik mezelf in de vingers door dit op deze manier te doen of voorkom ik veel administratieve rompslomp door het juist wél gewoon in Nederland te houden? Wat zouden jullie doen?
pi_219251306
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2025 09:09 schreef Wiedanwel het volgende:
Dat is wel appels met peren vergelijken, freak.

Even realistischer: stel inkoop 5 euro inclusief 21% btw, marge TS 5 euro.

Met kor wordt dan de eindprijs 10 euro voor de consument, en 10 euro zonder btw voor een ondernemer.

Zonder kor wordt de eindprijs 11.05 voor de consument, en 9.13 ex btw voor een ondernemer. immers, de consument betaalt de Belasting over ts' Toegevoegde Waarde, en de ondernemer profiteert van TS reguliere aftrek voorbelasting.

Ergo, bij gelijke marge voor ts heeft hij met hoofdzakelijk particuliere klanten (en nauwelijks andere kosten dan COGS) wel degelijk een betere concurrentiepositie. Keerzijde is dat hij slechter kan concurreren op de zakelijke markt.

Overigens kunnen facturen zonder btw toch prima verwerkt worden in een bedrijfsadministratie? De uitleg staat immers al op de factuur vermeld dus een incidentele zakelijk klant zou ts prima kunnen bedienen.
ik vind dat niet appels met peren vergelijken.
allereerst ga je er vanuit dat die marge al zo hoog is op producten als mokken, ik ga daar niet vanuit. verder moet TS nog altijd gewoon belasting op de winst uit onderneming betalen en is hij alle aftrek van investering kwijt. als we het sommetje verder door rekenen ga je met de KOR zeker niet beter uitkomen. de KOR is echt bedoeld voor dienstverlening, niet voor producten leveren met inkoop en verkoop.
als TS nou kapster wilde worden, eens. maar TS gaat producten verkopen. dus moeten er facturen voor de producten, gaat hij gezeik krijgen als bedrijven een product kopen en ineens geen btw factuur krijgen en moet TS een sluitende administratie voeren. dus moet er een simpel boekhoudpakketje komen. en raad eens wat er automagisch gaat in die pakketjes?

in je voorbeeld, eens. dan kan TS een beter concurrentiepositie pakken als dat de enige, en echt de enige kosten waren. maar geen enkele investering kan dan afgetrokken worden zoals de laptop waarachter hij werkt, de telefoon waarmee hij zijn klanten helpt etc. etc. etc.
onderaan de streep een slechte keuze.

eens qua factuur waarop die uitleg staat. maar dan moet je dus een factuur pakket hebben of zelf een goede template maken. waarvan TS al heeft aangegeven dat het allemaal nog nieuw is.. en dan kom je toch weer bij dat boekhoudpakket. KOR is hier een slechte keus.
en dank u meneer Dood,
pi_219253780
.

[ Bericht 96% gewijzigd door Wiedanwel op 12-11-2025 21:31:15 ]
pi_219253827
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 14:32 schreef freak1 het volgende:
...is hij alle aftrek van investering kwijt.
Interessant. Leg eens uit hoe dat werkt? Waarom is een ondernemer die vrijgesteld is van btw, ineens álle aftrek investering kwijt?

quote:
gaat hij gezeik krijgen als bedrijven een product kopen en ineens geen btw factuur krijgen
Leg eens uit waarom? Wat is voor een bedrijf precies de moeilijkheid van een factuur zonder btw?

quote:
raad eens wat er automagisch gaat in die pakketjes?
Het juist uitvoeren van de kor als je dat aanzet ;)

[ Bericht 6% gewijzigd door Wiedanwel op 13-11-2025 06:44:43 ]
pi_219255103
Even voor de nuance: ik verkoop prints op bepaalde producten aan consumenten. That's it. Dus hele verhalen over bedrijven die dingen van mij kopen (en daar wel of geen BTW van kunnen aftrekken), inkoop van goederen en/of aanschaf van dure apparatuur is allemaal simpelweg niet aan de orde.
pi_219255670
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2025 21:31 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Interessant. Leg eens uit hoe dat werkt? Waarom is een ondernemer die vrijgesteld is van btw, ineens álle aftrek investering kwijt?
ik was niet duidelijk genoeg. ik heb het over de BTW aftrek van alle investeringen, we hebben het immers over de KOR
stel ik koop een laptop van 1210 euro in Q1. 1000 euro ex btw
in Q1 is mijn KOR actief. ik kan dan wel de investering uiteraard afschrijven van 1000 euro van de laptop, maar de 210 euro BTW die kan ik niet aftrekken.
quote:
[..]
Leg eens uit waarom? Wat is voor een bedrijf precies de moeilijkheid van een factuur zonder btw?
onbekend maakt onbemind. ik heb zeer kortstondig de KOR toegepast, 1 kwartaal, en had niks dan gezeik met bedrijven die geen zin hadden om BTW loze facturen in te boeken, die rare vragen gingen stellen, boekhouders die zeurden. blij dat ik er vanaf was.
quote:
[..]
Het juist uitvoeren van de kor als je dat aanzet ;)
100 procent mee eens!
echter;
in de discussie werd de KOR voorgesteld om de facturatie te vergemakkelijken. immers, met de KOR zou je geen facturen meer hoeven te sturen. en dus geen boekhoud pakket nodig had. en dat is technisch wel correct, maar niet voor de manier waarop TS zijn business wil runnen. daar heeft de KOR simpelweg geen voordeel want er moeten wel gewoon facturen gemaakt worden en alle inkopen en verkopen goed bijgehouden worden.

nogmaals, die KOR is prachtig voor dienstverlenende beroepen, in eht geval van TS zie ik geen enkel voordeel.

quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 07:53 schreef Solispolar het volgende:
Even voor de nuance: ik verkoop prints op bepaalde producten aan consumenten. That's it. Dus hele verhalen over bedrijven die dingen van mij kopen (en daar wel of geen BTW van kunnen aftrekken), inkoop van goederen en/of aanschaf van dure apparatuur is allemaal simpelweg niet aan de orde.
onzin.
jij bepaalt niet vooraf wie er in jouw webshop wel of geen dingen kopen.
en als je de pracht van de BTW aftrek als zelfstandig ondernemer en mooie zaken als de KIA en investeringen tot 2 jaar terug aftrekken nog niet ontdekt hebt dan kan ik je ernstig aanbevelen daar wat mee te gaan doen.

of ga je een grote banner voeren, verboden te kopen als bedrijf?
ik garandeer je dat als een bedrijf inkoopt en er niet superduidelijk aangegeven wordt dat er geen BTW geheven wordt , je vragen gaat krijgen over BTW bonnen. en de daarbij horende retouren.
je zult die KOR dus wel moeten aanzetten in je webshop. heb je dat akl gedaan? zeker als je BTW berekend ziet in je webshop maar achteraf een btw vrije factuur krijgt zou ik over de stekker gaan als bedrijf. maargoed.

je koopt geen goederen in? die mokken komen gratis naar de consument? of krijg je gewoon een factuurtje van printify. ik denk het laatste. en die laptop waarop je werkt, dat bureau waar je achter zit, die stoel waar je op zit. dat zijn geen investeringen?
en dank u meneer Dood,
pi_219261572
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 09:35 schreef freak1 het volgende:

[..]
ik was niet duidelijk genoeg.
Nee, je verstrekt gewoon als een soort ai heel stellig eenzijdig en onjuist advies aan ts, zonder daadwerkelijk naar zijn vragen en antwoorden te luisteren.

Allereerst mag hij met kor de investering afschrijven incl btw dus wordt het verschil met btw aftrek alweer fors kleiner. Daar staat dan tegenover dat TS' marge met 21% toeneemt.

Gegeven het feit dat ts aangeeft niet of nauwelijks te gaan investeren én zijn business richt op particulieren, is de kor voor hem prima. Niét om administratieve last te verlichten, maar gewoon om geen BTW te hoeven betalen over zijn marge.

Advies om de kor goed en consequent door te voeren in webshop, boekhouding en communicatie is natuurlijk goed. Maar bangmakerij dat alles mis gaat als er een keer een zakelijke klant een aanschaf doet is onnodig.

Advies om de halve prive inboedel als investeringen te gaan aftrekken terwijl dat hooguit marginaal gebruikt zal worden voor dit hobbybedrijfje lijkt me evenmin een goed advies. Daar wordt in het zeldzame geval van controle natuurlijk zo doorheen geprikt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Wiedanwel op 14-11-2025 07:00:29 ]
pi_219261579
Nog wel een vraagje aan ts: je geeft aan je webshop met payment provider al klaar hebt? Maar nog geen kvk inschrijving en ik neem aan dus geen zakelijke bankrekening?

Welke payment provider is dat?

[ Bericht 68% gewijzigd door Wiedanwel op 14-11-2025 06:42:27 ]
pi_219261604
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2025 06:12 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Nee, je verstrekt gewoon als een soort ai heel stellig eenzijdig en onjuist advies aan ts, zonder daadwerkelijk naar zijn vragen en antwoorden te luisteren.

Allereerst mag hij met kor de investering afschrijven incl btw dus wordt het verschil met btw aftrek alweer fors kleiner. Daar staat dan tegenover dat TS' marge met 21% toeneemt.

Gegeven het feit dat ts aangeeft niet of nauwelijks te gaan investeren én zijn business richt op particulieren, is de kor voor hem prima. Niét om administratieve last te verlichten, maar gewoon om geen BTW te hoeven betalen over zijn marge.

Advies om de kor goed en consequent door te voeren in webshop, boekhouding en communicatie is natuurlijk goed. Maar bangmakerij dat alles mis gaat als er een keer een zakelijke klant een aanschaf doet is onnodig.

Advies om de halve prive inboedel te gaan vernieuwen en aftrekken terwijl dat hooguit marginaal gebruikt zal worden voor dit hobbybedrijfje lijkt me ook geen goed advies. Daar wordt in het zeldzame geval van controle zo doorheen geprikt.
heb jij een linkje naar de afschrijving van apparatuur e.d. inclusief de BTW? want dat is niet wat ik terugvind noch wat mij ooit geleerd is..

verder ben ik redelijk stellig ja. dit omdat TS steeds kleine vlagen informatie verstrekt en wanneer iemand een vraag stelt over het oprichten van een webshop, hij dan daar antwoord op krijgt.

ondertussen krijgen we steeds meer info en blijkt het een beetje een hobby projectje te zijn.

TS wil advies over oprichten webshop, dan krijgt hij dat. dat hij nu denkt ik ga niks investeren is een leuk idee, en in combinatie met ik zie wel waar het schip strand en als ik er een keer 3 verkoop is het leuk dan ben je wat mij betreft geen ondernemer.
de mening van de belastingdienst over hobbybedrijfjes is wat dat betreft, ongeacht investeringen die je doet, vrij duidelijk; daar werken ze niet aan mee.

dus dan kunnen we het wel over een KOR gaan hebben, maar je gaat of ondernemen, of niet.
je gaat ondernemen? dan ga je dus je aanmelden bij KVK, belastingdienst de hele rattaplan. en dan mag je zaken afschrijven. marginaal gebruikt of niet, bedrijfsmatige aanschaf zoals een laptop mag gewoon. evenals een bureau. bij een eventuele controle gaat die aanschaf niet het probleem zijn, wel dat je een heel bedrijf hebt opgetuigd zonder enigzins aan klant aquisitie te willen doen en allang blij zijn dat je een paar mokken per jaar verkoopt. daar gaat de belastingdienst veel meer een mening over hebben dan aftrek van de kosten van een laptop bureau en stoel bij een webshop.

en dat mag ook best gezegd worden. die KOR is simpelweg nooit bedoeld voor webshops. wil je dat doen om je marge te verhogen? prima. gefeliciteerd met die paar cent. er werd echter gesuggereerd dat je administratieve last omlaag ging en dat je dankzij de KOR geen administratiepakket nodig had en dat is gewoon pertinent onwaar in de situatie van TS.

in het geval van TS denk ik dat bij een eventuele controle van de belastingdienst, met of zonder KOR, met of zonder investeringen, men gewoon gaat zeggen, doek die tent op, die paar mokken per jaar is geen bedrijf. klip en klaar.

en dan moet TS gewoone en webshop runnen als particulier. dat mag en kan en dat zijn neveninkomsten. verder zie ik geen onjuisteheden in mijn advies maar ik laat mij graag verbeteren vooral met bronvermelding.

quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2025 06:23 schreef Wiedanwel het volgende:
Nog wel een vraagje aan ts: je geeft aan je webshop met payment provider al klaar hebt? Maar nog geen kvk inschrijving en ik neem aan dus geen zakelijke bankrekening?

Welke payment provider is dat?

dit vind ik ook een interessante vraag.

[ Bericht 49% gewijzigd door freak1 op 14-11-2025 07:12:55 ]
en dank u meneer Dood,
pi_219268488
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 06:50 schreef freak1 het volgende:

[..]
heb jij een linkje naar de afschrijving van apparatuur e.d. inclusief de BTW? want dat is niet wat ik terugvind noch wat mij ooit geleerd is..
https://www.belastingdien(...)en%20inclusief%20btw
quote:
de mening van de belastingdienst over hobbybedrijfjes is wat dat betreft, ongeacht investeringen die je doet, vrij duidelijk; daar werken ze niet aan mee.
Een webshop exploiteren met als doel regelmatig goederen te verkopen met winst valt perfect onder de definitie van ondernemerschap van kvk en belastingdienst. Geen twijfel over mogelijk, hoe groot of hoe klein de omzet ook is. Enige uitzondering is de registratiedrempel van de belastingdienst, maar die lijkt niet van toepassing te zijn als je je eenmaal hebt ingeschreven bij de kvk.

Maar over bronnen gesproken. Wat doet de belastingdienst dan, als ze "er niet aan mee werken"?

quote:
die KOR is simpelweg nooit bedoeld voor webshops. wil je dat doen om je marge te verhogen? prima. gefeliciteerd met die paar cent.
Exact dat is heel lang het enige doel van de kor geweest: een financieel extraatje voor kleine ondernemers. Met de nieuwe kor is daar de óptie tot adminstatieverlichting bij gekomen. Slechts dat deel is niet relevant voor een webshop.

Jij blijft keer op keer beweren dat de kor voor ts -en zelfs alle kleine webshops- een slecht idee is. Pertinente onzin; of je nou diensten of producten levert maakt financieel geen zak uit. Zo lang je niet of nauwelijks overheadkosten of investeringen hebt, levert dit je gewoon 20% meer marge op. Ja, kleingeld in absolute getallen, maar het heet niet voor niets kleineondernemersregeling.

quote:
in het geval van TS denk ik dat bij een eventuele controle van de belastingdienst, met of zonder KOR, met of zonder investeringen, men gewoon gaat zeggen, doek die tent op, die paar mokken per jaar is geen bedrijf. klip en klaar.
en dan moet TS gewoone en webshop runnen als particulier. dat mag en kan en dat zijn neveninkomsten.
Tenzij je hier een bron voor hebt, beschouw ik dit wederom als onzin. Kvk en belastingdienst zijn er duidelijk over dat een webshop waar winst mee gemaakt wordt, onder ondernemerschap vallen. Dat het relatief gezien om een grijpstuiver gaat doet daar niets aan af.

De belastingdienst gaat er pas daadwerkelijk over vallen als het er schijn van heeft dat het je meer om de aftrekposten te doen is dan om het verkopen. Voor de rest interesseert het ze geen biet dat je ondernemertje wilt spelen...

Het particulier runnen van een webshop met (ideal) payment provider lijkt me zoals gezegd onmogelijk. Maar ik leer graag bij over payment providers die daar wel aan meewerken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Wiedanwel op 14-11-2025 22:14:46 ]
pi_219270864
quote:
dank! dat heb ik gemist.. het is mij altijd anders geleerd dus een nieuwe dag, een nieuwe les.
quote:
[..]
Een webshop exploiteren met als doel regelmatig goederen te verkopen met winst valt perfect onder de definitie van ondernemerschap van kvk en belastingdienst. Geen twijfel over mogelijk, hoe groot of hoe klein de omzet ook is. Enige uitzondering is de registratiedrempel van de belastingdienst, maar die lijkt niet van toepassing te zijn als je je eenmaal hebt ingeschreven bij de kvk.

Maar over bronnen gesproken. Wat doet de belastingdienst dan, als ze "er niet aan mee werken"?
dat doel van regelmatig goederen verkopen met winst ben ik met je eens.
echter
"Ik snap je punten hoor (en ze zijn terecht denk ik) maar er is 1 hele grote maar: ik doe het echt puur voor de fun. De instapkosten zijn bijna 0 (KvK á 80 euro is mijn grootste kostenpost). Ik zou het al tof vinden om 10 mokken te verkopen, maar ik vind het eigenlijk vooral heel leuk om mijn eigen ideeën tot 'leven' te brengen en om bezig te zijn met een webshop."
een regelrechte quote van TS.
sinds wanneer is
"Lang niet iedere ondernemer is ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als u met uw activiteiten deelneemt aan het economisch verkeer en winst kunt verwachten, is er sprake van een bron van inkomen. Dan bent u mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting. Deelname aan het economisch verkeer wil zeggen dat u tegen vergoeding activiteiten verricht buiten de privésfeer. Als uw activiteiten zich afspelen binnen de hobby- of familiesfeer, bent u geen ondernemer voor de inkomstenbelasting."
hetzelfde als
"er is 1 hele grote maar: ik doe het echt puur voor de fun.". dat is volgens mij juist exact in lijn met de hobby sfeer. maargoed, ook hierin laat ik mij graag verbeteren. als jij in "ik doe het puur voor de fun" en winstoogmerk ziet of dat dit "perfect onder de definitie van ondernemerschap zou vallen" dan lezen wij wellicht een verschillend topic.
bron: https://www.belastingdien(...)_inkomstenbelasting/

mbt het stukje er niet aan meewerken;
zie in dezelfde bron hierboven ook even het stukje
"Eisen aan ondernemers voor de inkomstenbelasting"
dat zijn dus eisen. niet nice to haves of, laten we daar ooit misschien eens iets mee doen, maar eisen.
op nummer 1, dus niet wegggestoken op nummertje 30027748739 staat;
"Maakt u winst? Zo ja, hoeveel?
Als u alleen een heel kleine winst maakt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming."

moet ik TS weer quoten?

en dat "er niet aan meewerken" betekend dus dat ze je niet als ondernemer gaan zien. en dan wordt iig je regellast weer anders, je mag dan specifieke aftrekposten niet meer opvoeren, maar bent nog wel BTW plichtig (mits geen KOR) etc. etc.
en dat stuk er niet aan meewerken heeft dan weer te maken met hoe jij en inkomsten of verliezen opgeeft. als TS dat als winst uit onderneming opgeeft, blijft het voor de fun doen, en maakt 1000 euro verlies dit jaar, gaat dat bij een onderneming van zijn totaalinkomen af. bij neveninkomsten niet. dus daar zal op gecontroleerd worden.

quote:
[..]
Exact dat is heel lang het enige doel van de kor geweest: een financieel extraatje voor kleine ondernemers. Met de nieuwe kor is daar de óptie tot adminstatieverlichting bij gekomen. Slechts dat deel is niet relevant voor een webshop.

Jij blijft keer op keer beweren dat de kor voor ts -en zelfs alle kleine webshops- een slecht idee is. Pertinente onzin; of je nou diensten of producten levert maakt financieel geen zak uit. Zo lang je niet of nauwelijks overheadkosten of investeringen hebt, levert dit je gewoon 20% meer marge op. Ja, kleingeld in absolute getallen, maar het heet niet voor niets kleineondernemersregeling.
nee, mijn tegengas bij KOR is omdat het door Hance als "mana uit de hemel" werd gebracht en alle administratieve rompslomp van TS automagisch zou oplossen. zoals het nodig hebben van een boekhoudpakket. ik geef je absoluut gelijk dat er in voldoende gevallen voordeel gehaald kan worden met de KOR. daar voer ik geen discussie over. alleen breng jij het nu alsof KOR altijd een gift van de goden is indien je minder dan 20K omzet, mijn punt blijft dat het op induvidueel niveau gaat verschillen en zolang TS karig is met info en eigenlijk nog niet eens zelf weet wat hij wil, zal het gissen blijven of KOR de beste oplossing is.
ik blijf vermoeden dat de KOR wel eens extra rompslomp voor TS kan opleveren dan gewoon die BTW aangifte doen en BTW afdragen of innen. maargoed, zolang wij niet in detail weten wat TS wil blijft het gissen.
er zijn absoluut genoeg scenarios waarin de KOR logisch kan zijn.
quote:
[..]
Tenzij je hier een bron voor hebt, beschouw ik dit wederom als onzin. Kvk en belastingdienst zijn er duidelijk over dat een webshop waar winst mee gemaakt wordt, onder ondernemerschap vallen. Dat het relatief gezien om een grijpstuiver gaat doet daar niets aan af.
zie bron van belastingdienst. op nummer 1. en je kunt telkens wel met gestrekt been roepen dat iets onzin is, als iets onzin of ik heb het fout zal ik dat onmiddelijk toegeven. als er hier echter iemand langskomt en zegt dat hij voor de fun een webshop wil gaan runnen, dan is dat toch de textbook definition van iemand die geen ondernemer is? zie mijn bron hierboven.
verder is een ondernemer voor de belastingdienst en ondernemer voor de KVK niet hetzelfde.
wellicht eens de casus van TS door https://www.belastingdien(...)e-inkomstenbelasting gooien..
als ik de antwoorden van TS er doorheen gooi "U bent waarschijnlijk geen ondernemer voor de inkomstenbelasting"
quote:
De belastingdienst gaat er pas daadwerkelijk over vallen als het er schijn van heeft dat het je meer om de aftrekposten te doen is dan om het verkopen. Voor de rest interesseert het ze geen biet dat je ondernemertje wilt spelen...

Het particulier runnen van een webshop met (ideal) payment provider lijkt me zoals gezegd onmogelijk. Maar ik leer graag bij over payment providers die daar wel aan meewerken.
zie alle bronnen hierboven. het interesseert ze blijkbaar toch bijzonder veel.
die aftrekposten interesseert ze dan weer geen biet. domheid is legaal in NL. als jij als startende ondernemer je best doet, veel aftrekposten hebt maar je idee was dom en je moet de tent opdoeken, tja, geen probleem.

ga je "voor de fun" een beetje webshopje spelen, dan is dat ondernemertje spelen en zeggen de door mij gelinkte bronnen toch overduidelijk dat je dan geen ondernemer bent voor de belastingdienst.

verder ben ik het compleet met je eens over die ideal providers. maargoed jekunt ook bij de KVK ingeschreven staan en BTW plichtig (of KOR) zijn zonder ondernemer te zijn voor de belastingdienst. wederom, zie bronnen.
en dank u meneer Dood,
pi_219276814
Tja nu wordt het ineens een semantische discussie waarbij de definitie van bedrijf en ondernemer helemaal opgehangen wordt aan 'ondernemer voor inkomstenbelasting'. Daar zijn we snel over uit, dat is ts niet.

Wel is ie met een publieke webshop met marge en betaalprovider ondernemer voor de kvk én voor de btw. Dat maakt het een bedrijfje en dat maakt ts ondernemer. Daar mag iedereen op fok wat van vinden, maar de belastingdienst zal daar niet over vallen.

https://www.kvk.nl/starte(...)inschrijven-bij-kvk/
https://www.belastingdien(...)dt_de_btw/ondernemer

quote:
zie alle bronnen hierboven. het interesseert ze blijkbaar toch bijzonder veel.
die aftrekposten interesseert ze dan weer geen biet. domheid is legaal in NL. als jij als startende ondernemer je best doet, veel aftrekposten hebt maar je idee was dom en je moet de tent opdoeken, tja, geen probleem.

ga je "voor de fun" een beetje webshopje spelen, dan is dat ondernemertje spelen en zeggen de door mij gelinkte bronnen toch overduidelijk dat je dan geen ondernemer bent voor de belastingdienst.
Het interesseert ze pas wat bij de definitie ondernemer voor de inkomstenbelasting. Die grens ligt bewust hoger dan ondernemerschap voor de btw. En dat is juist (mede) omdat je als ondernemer-IB eventueel verlies kunt aftrekken.

Hobbybedrijfje voor de BTW: helemaal prima en wordt zelfs gestimuleerd. Nederland registratieland; dan hebben ze je neveninkomsten alvast mooi op papier staan en hebben ze je mooi in de smiezen voor als je hobby wel uit de hand loopt.

Hobbybedrijfje voor de IB: no-go, want dan heeft straks iedereen in loondienst een lumineus idee dat tot een verliesgevend bedrijf en dito aftrekposten leidt.

[ Bericht 21% gewijzigd door Wiedanwel op 16-11-2025 07:32:02 ]
pi_219276855
De juridische kant is handig om je in te verdiepen.
Het is te kort door de bocht om te stellen dat omdat al jouw producten gepersonaliseerd zijn, je geen (verdere) verplichtingen hebt ten aanzien van retouren. De klant vandaag de dag is brutaal,zeker als het gaat om online aankopen.
Wat is jouw beleid, cq voorwaarden en is dat gecheckt? Voorwaarden opstellen is leuk, maar wat zegt de wet.

[ Bericht 0% gewijzigd door spectrumanalyser op 16-11-2025 08:21:33 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_219276911
En hoe ga je om met auteursrechtelijk materiaal?
pi_219298064
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2025 08:03 schreef spectrumanalyser het volgende:
De juridische kant is handig om je in te verdiepen.
Het is te kort door de bocht om te stellen dat omdat al jouw producten gepersonaliseerd zijn, je geen (verdere) verplichtingen hebt ten aanzien van retouren. De klant vandaag de dag is brutaal,zeker als het gaat om online aankopen.
Wat is jouw beleid, cq voorwaarden en is dat gecheckt? Voorwaarden opstellen is leuk, maar wat zegt de wet.
Vrij simpel. 14 dagen recht van retour zonder opgave van reden. Technisch gezien is het geen PoD omdat het vooraf bedachte designs zijn. Kosten van verzending en eigenlijke product worden dan vergoed, kosten voor retour zijn voor de klant.

quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 08:32 schreef spectrumanalyser het volgende:
En hoe ga je om met auteursrechtelijk materiaal?
Niet. Want daar is geen sprake van.
pi_219298708
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 15:59 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Vrij simpel. 14 dagen recht van retour zonder opgave van reden. Technisch gezien is het geen PoD omdat het vooraf bedachte designs zijn. Kosten van verzending en eigenlijke product worden dan vergoed, kosten voor retour zijn voor de klant.
[..]
Niet. Want daar is geen sprake van.
Dit is iets waar beginnende webshops zich in verkijken. Gemiddeld ontvangt een webshop tussen de 20% en 30% retour. Bij kleding is dat zelfs 40%.

Bedenk jij de designs? Want als klanten zelf mogen aanleveren dan is auteursrecht alsnog een ding. Je kan dan namelijk aanvragen krijgen om iets te produceren waar auteursrecht op rust.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')