abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219191242
Gegroet :)

Afgelopen week heb ik mijn eerste webshop ooit opgericht. Komende week ga ik mezelf inschrijven bij de KvK en dan kan het feest beginnen :) De productie verloopt via een print-on-demand service; maar technisch gezien is het geen PoD (het zijn vooraf bedachte ontwerpen).

Ik ben eigenlijk, in de meest brede zin van het woord, op zoek naar tips, adviezen en ervaringen van mensen die dit hebben gedaan. Waar moet ik op letten en hebben jullie (vanuit eigen ervaring) nog adviezen voor een beginner?

Is het bijvoorbeeld nodig om een boekhoudprogramma te hanteren of is dat overkill in mijn situatie? Ik verwacht eigenlijk niet of nauwelijks wat te verkopen aan het begin; het is meer het proces wat ik heel leuk vindt.

Alvast bedankt :)
pi_219191405
Vooraf bedachte ontwerpen of niet, het is gewoon een PoD.
Al je huiswerk wat je allemaal hebt opgenoemd, dien je vooraf in een bedrijfsplan neer te pennen. Vooraf een stramien maken hoe je zaken geregeld wilt zien, zodat je gaandeweg, naar mate je winst maakt, het kan implementeren.

Dus wacht nog maar even met je inschrijving, en ga je zaken op orde stellen.
Straks als je eenmaal bezig bent en het loopt toch in de soep, kan alleen een curator je redden.
Google is your friend, abuse your friends
pi_219191466
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 13:51 schreef Metalfrost het volgende:
Vooraf bedachte ontwerpen of niet, het is gewoon een PoD.
Al je huiswerk wat je allemaal hebt opgenoemd, dien je vooraf in een bedrijfsplan neer te pennen. Vooraf een stramien maken hoe je zaken geregeld wilt zien, zodat je gaandeweg, naar mate je winst maakt, het kan implementeren.

Dus wacht nog maar even met je inschrijving, en ga je zaken op orde stellen.
Straks als je eenmaal bezig bent en het loopt toch in de soep, kan alleen een curator je redden.
Ik geloof niet dat iedereen met een mini webshop een bedrijfsplan heeft en bij een curator eindigt.

Ik zoek eigenlijk naar de middenweg. Ik wil wel enigszins beslagen ten ijs komen, maar heb ook geen zin om me onnodig onder te dompelen in allerlei administratieve rompslomp.
pi_219191634
Zorg ervoor dat het betalingssysteem zo soepel mogelijk is, met een uitgebreid pakket aan betaalmogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan Klarna en/of Riverty.

Nummer 1 reden bij mij en vele anderen om ergens anders te gaan shoppen, is vanwege een moeizaam of beperkt betalingssysteem.
pi_219191644
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 14:28 schreef 2172619626795 het volgende:
Zorg ervoor dat het betalingssysteem zo soepel mogelijk is, met een uitgebreid pakket aan betaalmogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan Klarna en/of Riverty.

Nummer 1 reden bij mij en vele anderen om ergens anders te gaan shoppen, is vanwege een moeizaam of beperkt betalingssysteem.
Goede :) So far heb ik Paypal, Ideal en gewoon wat algemene creditcards.
pi_219191729
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 14:30 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Goede :) So far heb ik Paypal, Ideal en gewoon wat algemene creditcards.
Overweeg Klarna. Best vaak koop ik dingen op afbetaling. Wel vanuit het principe dat ik dan zeker weet dat ik alles in goede orde heb voordat ik moet betalen.

Geen idee in hoeverre dat eventueel nadelige gevolgen heeft voor jou als webshop, en of bijvoorbeeld Klarna daar een verzekering voor heeft oid?

Maar ik wilde die bescheiden bijdrage even meegeven :)
pi_219191756
Ik zou dus wel zeker wel een boekhoudprogramma gaan gebruiken. Hoeveel je verkoopt is niet zo relevant, je moet een goede administratie bijhouden en dat doe je het beste meteen van het begin. Verdiep je ook in btw regels.
pi_219191779
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 14:53 schreef Farenji het volgende:
Ik zou dus wel zeker wel een boekhoudprogramma gaan gebruiken. Hoeveel je verkoopt is niet zo relevant, je moet een goede administratie bijhouden en dat doe je het beste meteen van het begin. Verdiep je ook in btw regels.
Ga ik ook doen. Ik volg vooral wat tutorials op youtube en dan wordt je eigenlijk van A naar B en vervolgens naar C geleidt en komt je vanzelf op bovenstaande punten. Volgende week heb ik mijn gesprek bij de KvK, daar wil ik ook kort even navraag doen naar dingen als BTW en belastingaangifte.
pi_219193814
Ik las oplichten :')
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  woensdag 5 november 2025 @ 08:09:23 #10
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_219196261
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 14:57 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Ga ik ook doen. Ik volg vooral wat tutorials op youtube en dan wordt je eigenlijk van A naar B en vervolgens naar C geleidt en komt je vanzelf op bovenstaande punten. Volgende week heb ik mijn gesprek bij de KvK, daar wil ik ook kort even navraag doen naar dingen als BTW en belastingaangifte.
Die zullen je daarvoor verwijzen naar de Belastingdienst of een boekhouder. En terecht.

Neem simpel boekhoudpakket, liefst gekoppeld aan je webshop.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_219211550
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 13:30 schreef Solispolar het volgende:

Afgelopen week heb ik mijn eerste webshop ooit opgericht. Komende week ga ik mezelf inschrijven bij de KvK en dan kan het feest beginnen :) De productie verloopt via een print-on-demand service; maar technisch gezien is het geen PoD (het zijn vooraf bedachte ontwerpen).

Ik ben eigenlijk, in de meest brede zin van het woord, op zoek naar tips, adviezen en ervaringen van mensen die dit hebben gedaan. Waar moet ik op letten en hebben jullie (vanuit eigen ervaring) nog adviezen voor een beginner?

Is het bijvoorbeeld nodig om een boekhoudprogramma te hanteren of is dat overkill in mijn situatie? Ik verwacht eigenlijk niet of nauwelijks wat te verkopen aan het begin; het is meer het proces wat ik heel leuk vindt.

-inschrijven KVK en BTW nummer opvragen. weet dat je bedrijfsuitgaven tot 2 jaar terug nog in je administratie mag opvoeren
-zorg voor een boekhouder bekend met startende en kleine ondernemingen. die kent de trucs, zeker als je dat in combinatie met je bestaande baan gaat doen.
-boekhoudprogramma is geen overkill. die dingen kosten tussen de 10 en 100 euro in de maand, afhankelijk van je verkopen en doelgroepen. het maakt het leven van je boekhouder veel makkelijker en de gemaakte kosten bespaar je weer in kosten van je boekhouder.
-ga je zelf printen? mag ik vragen welke DTF printer of welke methodiek je gaat gebruiken? houd er rekening mee dat consumenten kut zijn. als de kwaliteit ze niet aanstaat of het bladdert na een week af moet je garantie leveren

en zo zijn er nog 100 meer dingne..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_219211866
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 08:01 schreef freak1 het volgende:

[..]
-inschrijven KVK en BTW nummer opvragen. weet dat je bedrijfsuitgaven tot 2 jaar terug nog in je administratie mag opvoeren
-zorg voor een boekhouder bekend met startende en kleine ondernemingen. die kent de trucs, zeker als je dat in combinatie met je bestaande baan gaat doen.
-boekhoudprogramma is geen overkill. die dingen kosten tussen de 10 en 100 euro in de maand, afhankelijk van je verkopen en doelgroepen. het maakt het leven van je boekhouder veel makkelijker en de gemaakte kosten bespaar je weer in kosten van je boekhouder.
-ga je zelf printen? mag ik vragen welke DTF printer of welke methodiek je gaat gebruiken? houd er rekening mee dat consumenten kut zijn. als de kwaliteit ze niet aanstaat of het bladdert na een week af moet je garantie leveren

Dat ligt natuurlijk niet aan de consument.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_219212123
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 08:01 schreef freak1 het volgende:

[..]

Thx :)

1ste 2 tips zijn in werking gezet. Punt nr 2 ben ik momenteel mee bezig.

Ik gebruik als backend printify en daar heb je verschillende suppliers. Ik heb mijn eerste ontwerp bijna klaar en dan ga ik natuurlijk een prototype bestellen. De kwaliteit schijnt (als ik de reviews mag geloven) goed te zijn. En als de kwaliteit te wensen over laat dan is het inderdaad een kwestie van mailen met de firma die de prints levert.
  vrijdag 7 november 2025 @ 10:42:47 #14
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_219212653
Ik heb een kleine webshop gehad, wel een aantal jaar geleden. Boekhoudprogramma vond ik persoonlijk niet nodig omdat ik alles in mijn webwinkelsoftware kon bijhouden. Je moet wel weten wat je doet, zo veranderen de regels van tijd tot tijd dus zorg dat je up-to-date blijft.
Behalve alle standaard tips zou ik aanraden om een abonnement te nemen op Twinkle, een heel leuk en inspirerend tijdschrift over e-commerce. En bezoek de Webwinkel Vakdagen in maart in de Jaarbeurs Utrecht (gratis toegang).
KuikenGuppy
pi_219212843
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:33 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Thx :)

1ste 2 tips zijn in werking gezet. Punt nr 2 ben ik momenteel mee bezig.

Ik gebruik als backend printify en daar heb je verschillende suppliers. Ik heb mijn eerste ontwerp bijna klaar en dan ga ik natuurlijk een prototype bestellen. De kwaliteit schijnt (als ik de reviews mag geloven) goed te zijn. En als de kwaliteit te wensen over laat dan is het inderdaad een kwestie van mailen met de firma die de prints levert.
-edit break want ik was even flabbergasted-
sorry wait wut?

je webshop idee is dus
jij hebt een "uniek" idee voor een design. dat design laat je bestellen door iemand. dan laat je dat door een 3e partij printen en leveren als een whitelabel service
mag ik even zeggen dat alle alarmbellen afgaan?
dit ga je niet rendabel krijgen. de enige manier waarop dit gaat renderen is als jij een losstaand product hebt of bent (bijvoorbeeld je bent een vlogger, je maakt apparatuur of wat dan ook, maar er is een reden dat mensen je shirts willen) en anders niet.
ik zit al 10 jaar met een van de bedrijven in de whitelabel diensten. trust me, de enige mensen die er geld mee verdienen als ze alleen maar een "uniek" idee hebben en gebruik maken van whitelabel diensten zijn de whitelabel diensten, de boekhouders en de webshop leveranciers. je moet ellendig veel gaan verkopen wil je ooit uit de kosten gaan komen. en wat dacht je van klant acquisitie?
en dank u meneer Dood,
  vrijdag 7 november 2025 @ 11:27:27 #16
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_219213009
Wat een hoop moeite voor een beetje dropshippen on the side via bol.com.
pi_219213312
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 13:30 schreef Solispolar het volgende:

maar, nu ik meer en meer van je opzet begrijp, als ik het dus goed heb is je idee;
je wilt gaan dropshippen

het zijn eigen designs maar ze worden door een derde partij geprint en verstuurd, dus dropshippen

ik wil je er serieus advies over geven, maar sta je daar voor open?
en dank u meneer Dood,
pi_219214496
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 12:05 schreef freak1 het volgende:

[..]
maar, nu ik meer en meer van je opzet begrijp, als ik het dus goed heb is je idee;
je wilt gaan dropshippen

het zijn eigen designs maar ze worden door een derde partij geprint en verstuurd, dus dropshippen

ik wil je er serieus advies over geven, maar sta je daar voor open?
Ja dat is in de basis wel het idee.. ik kende het woord dropshippen wel, maar ben verder niet zo thuis in de terminologie. In een notendop heb ik een idee om een bepaalde lijn (in een niche) te maken met prints op bepaalde producten. Voor nu zijn dat mokken, maar het is natuurlijk vrij makkelijk te vertalen naar meer/andere producten :)

En ja, ik sta zeker open voor tips/adviezen, graag zelfs :)
pi_219214778
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 14:53 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Ja dat is in de basis wel het idee.. ik kende het woord dropshippen wel, maar ben verder niet zo thuis in de terminologie. In een notendop heb ik een idee om een bepaalde lijn (in een niche) te maken met prints op bepaalde producten. Voor nu zijn dat mokken, maar het is natuurlijk vrij makkelijk te vertalen naar meer/andere producten :)

En ja, ik sta zeker open voor tips/adviezen, graag zelfs :)
tip?
doe het niet. kansloos.

je hebt namelijk niets. je hebt een leuke tekst (vind je zelf). prima. daar verkoop je straks een paar mokken van. de gemaakte winst gaat 1 op 1, of realistischer, 2 op 1 richting boekhouder, administratiepakket, retouren etc. etc. en dan zijn je eigen uren nog niet eens betaald.

maar, je blijft overtuigd. dus je gaat adverteren. dat noemen we de customer acquisition cost. hoeveel is je bruto marge? en hoeveel is je acquisition cost voor een net new customer? ik kan je verzekeren, de kosten per klant gaan hoger zijn dan je winst.

maar stel. stel. hele grote stel. dat je een fantastische zin hebt op een mok. die niemand ooit eerder heeft bedacht. en het is een succes. wat houd jouw whitelabel provider tegen (of wie dan ook) om diezelfde mok te gaan verkopen tegen een bodemprijs? omdat zij wel de productie in handen hebben?

heb jij een non compete met je provider? nope. die tekenen ze namelijk niet. precies om deze reden.

maargoed. dit is mijn ervaring in dat wereldje. ik ben namelijk een whitelabel provider. en zaken zoals die CAC staan me tegen. dus dat laat ik lekker door andere partijen doen en ik maak het product wel...
en dank u meneer Dood,
pi_219214873
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 15:31 schreef freak1 het volgende:

[..]
tip?
doe het niet. kansloos.

je hebt namelijk niets. je hebt een leuke tekst (vind je zelf). prima. daar verkoop je straks een paar mokken van. de gemaakte winst gaat 1 op 1, of realistischer, 2 op 1 richting boekhouder, administratiepakket, retouren etc. etc. en dan zijn je eigen uren nog niet eens betaald.

maar, je blijft overtuigd. dus je gaat adverteren. dat noemen we de customer acquisition cost. hoeveel is je bruto marge? en hoeveel is je acquisition cost voor een net new customer? ik kan je verzekeren, de kosten per klant gaan hoger zijn dan je winst.

maar stel. stel. hele grote stel. dat je een fantastische zin hebt op een mok. die niemand ooit eerder heeft bedacht. en het is een succes. wat houd jouw whitelabel provider tegen (of wie dan ook) om diezelfde mok te gaan verkopen tegen een bodemprijs? omdat zij wel de productie in handen hebben?

heb jij een non compete met je provider? nope. die tekenen ze namelijk niet. precies om deze reden.

maargoed. dit is mijn ervaring in dat wereldje. ik ben namelijk een whitelabel provider. en zaken zoals die CAC staan me tegen. dus dat laat ik lekker door andere partijen doen en ik maak het product wel...
Ik snap je punten hoor (en ze zijn terecht denk ik) maar er is 1 hele grote maar: ik doe het echt puur voor de fun. De instapkosten zijn bijna 0 (KvK á 80 euro is mijn grootste kostenpost). Ik zou het al tof vinden om 10 mokken te verkopen, maar ik vind het eigenlijk vooral heel leuk om mijn eigen ideeën tot 'leven' te brengen en om bezig te zijn met een webshop.

Maar nogmaals, dank voor je input :)
pi_219215207
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 15:40 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Ik snap je punten hoor (en ze zijn terecht denk ik) maar er is 1 hele grote maar: ik doe het echt puur voor de fun. De instapkosten zijn bijna 0 (KvK á 80 euro is mijn grootste kostenpost). Ik zou het al tof vinden om 10 mokken te verkopen, maar ik vind het eigenlijk vooral heel leuk om mijn eigen ideeën tot 'leven' te brengen en om bezig te zijn met een webshop.

Kan je die 10 mokken niet gewoon als particulier verkopen?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_219215400
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 16:06 schreef baskick het volgende:

[..]
Kan je die 10 mokken niet gewoon als particulier verkopen?
Ik vind sleutelen aan zo'n webshop gewoon leuk (dat heb ik altijd wel leuk gevonden), maar om nou een lege webshop te maken.. op deze manier zijn beide ideeën geïntegreerd, wat ik dan verkoop zie ik wel.
pi_219215828
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 15:40 schreef Solispolar het volgende:

[..]

ik denk dat je wat dingen over het hoofd ziet.
zogauw jij je kvk hebt en een btw nummer ben je verplicht om btw aangiftes te doen ieder kwartaal en een jaaraangifte. vervolgens heb je de kans dat de belastingdienst ook nog eens terugkomt met de melding, hallo, dit is een hobby dit mag je niet bedrijfsmatig doen en vervolgens kun je alles terugdraaien.

tenzij jij erg overtuigd bent dat de btw aangiftes en jaaraangiftes goed gaan, zul je daar ook kosten aan hebben door een boekhouder of administratie kantoor. die webshop draait ook niet gratis.

en de grootste kostenpost zie je over het hoofd;
je bent verplicht bij een webshop contact gegevens te publiceren. ook komen die bij het kvk.
dankzij die openbaring van je gegevens zul je tot aan het einde der tijden energiecontracten en andere shit op je telefoonnummers en huisadressen aangeboden krijgen....
en dank u meneer Dood,
pi_219216144
Gewoon doen jonge.

Zeker als je het er bij doet, als in naast fulltime werk gewoon als bonus en je de tijd hebt doen!

Boekhouden is wat dat betreft echt geen probleem, eventueel vraag je hulp van een vakbond als je er bij aangesloten bent.

Natuurlijk is het wel handig om geen zeer grote aankopen te doen en deze af te willen schrijven als je amper inkomsten hebt... maar als je jezelf kunt helpen aan een goedkope website met een leuke koppeling naar een bedrijf wat de producten maakt en verzend... just do it..

Zal je echt geen berg met geld kosten....
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_219217413
Leuk, zoals voorganger aangeeft gewoon doen.
Welke webshop software gebruik je?
Ik heb zelf ook al een aantal jaar een webshop (inmiddels 2), ik gebruik shopify. (mocht je daar ergens op vast lopen dan laat het maar weten)
Ik ben zelf ook begonnen na het kijken van veel filmpjes op youtube. (webshop maken, facebook adverteren)

Hoe ga je je producten verkopen, maw hoe komen de potentiële kopers op je website terecht?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')