Ik geloof niet dat iedereen met een mini webshop een bedrijfsplan heeft en bij een curator eindigt.quote:Op dinsdag 4 november 2025 13:51 schreef Metalfrost het volgende:
Vooraf bedachte ontwerpen of niet, het is gewoon een PoD.
Al je huiswerk wat je allemaal hebt opgenoemd, dien je vooraf in een bedrijfsplan neer te pennen. Vooraf een stramien maken hoe je zaken geregeld wilt zien, zodat je gaandeweg, naar mate je winst maakt, het kan implementeren.
Dus wacht nog maar even met je inschrijving, en ga je zaken op orde stellen.
Straks als je eenmaal bezig bent en het loopt toch in de soep, kan alleen een curator je redden.
Goedequote:Op dinsdag 4 november 2025 14:28 schreef 2172619626795 het volgende:
Zorg ervoor dat het betalingssysteem zo soepel mogelijk is, met een uitgebreid pakket aan betaalmogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan Klarna en/of Riverty.
Nummer 1 reden bij mij en vele anderen om ergens anders te gaan shoppen, is vanwege een moeizaam of beperkt betalingssysteem.
Overweeg Klarna. Best vaak koop ik dingen op afbetaling. Wel vanuit het principe dat ik dan zeker weet dat ik alles in goede orde heb voordat ik moet betalen.quote:Op dinsdag 4 november 2025 14:30 schreef Solispolar het volgende:
[..]
GoedeSo far heb ik Paypal, Ideal en gewoon wat algemene creditcards.
Ga ik ook doen. Ik volg vooral wat tutorials op youtube en dan wordt je eigenlijk van A naar B en vervolgens naar C geleidt en komt je vanzelf op bovenstaande punten. Volgende week heb ik mijn gesprek bij de KvK, daar wil ik ook kort even navraag doen naar dingen als BTW en belastingaangifte.quote:Op dinsdag 4 november 2025 14:53 schreef Farenji het volgende:
Ik zou dus wel zeker wel een boekhoudprogramma gaan gebruiken. Hoeveel je verkoopt is niet zo relevant, je moet een goede administratie bijhouden en dat doe je het beste meteen van het begin. Verdiep je ook in btw regels.
Die zullen je daarvoor verwijzen naar de Belastingdienst of een boekhouder. En terecht.quote:Op dinsdag 4 november 2025 14:57 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Ga ik ook doen. Ik volg vooral wat tutorials op youtube en dan wordt je eigenlijk van A naar B en vervolgens naar C geleidt en komt je vanzelf op bovenstaande punten. Volgende week heb ik mijn gesprek bij de KvK, daar wil ik ook kort even navraag doen naar dingen als BTW en belastingaangifte.
-inschrijven KVK en BTW nummer opvragen. weet dat je bedrijfsuitgaven tot 2 jaar terug nog in je administratie mag opvoerenquote:Op dinsdag 4 november 2025 13:30 schreef Solispolar het volgende:
Gegroet![]()
Afgelopen week heb ik mijn eerste webshop ooit opgericht. Komende week ga ik mezelf inschrijven bij de KvK en dan kan het feest beginnenDe productie verloopt via een print-on-demand service; maar technisch gezien is het geen PoD (het zijn vooraf bedachte ontwerpen).
Ik ben eigenlijk, in de meest brede zin van het woord, op zoek naar tips, adviezen en ervaringen van mensen die dit hebben gedaan. Waar moet ik op letten en hebben jullie (vanuit eigen ervaring) nog adviezen voor een beginner?
Is het bijvoorbeeld nodig om een boekhoudprogramma te hanteren of is dat overkill in mijn situatie? Ik verwacht eigenlijk niet of nauwelijks wat te verkopen aan het begin; het is meer het proces wat ik heel leuk vindt.
Alvast bedankt
Dat ligt natuurlijk niet aan de consument.quote:Op vrijdag 7 november 2025 08:01 schreef freak1 het volgende:
[..]
-inschrijven KVK en BTW nummer opvragen. weet dat je bedrijfsuitgaven tot 2 jaar terug nog in je administratie mag opvoeren
-zorg voor een boekhouder bekend met startende en kleine ondernemingen. die kent de trucs, zeker als je dat in combinatie met je bestaande baan gaat doen.
-boekhoudprogramma is geen overkill. die dingen kosten tussen de 10 en 100 euro in de maand, afhankelijk van je verkopen en doelgroepen. het maakt het leven van je boekhouder veel makkelijker en de gemaakte kosten bespaar je weer in kosten van je boekhouder.
-ga je zelf printen? mag ik vragen welke DTF printer of welke methodiek je gaat gebruiken? houd er rekening mee dat consumenten kut zijn. als de kwaliteit ze niet aanstaat of het bladdert na een week af moet je garantie leveren
en zo zijn er nog 100 meer dingne..
Thxquote:Op vrijdag 7 november 2025 08:01 schreef freak1 het volgende:
[..]
-inschrijven KVK en BTW nummer opvragen. weet dat je bedrijfsuitgaven tot 2 jaar terug nog in je administratie mag opvoeren
-zorg voor een boekhouder bekend met startende en kleine ondernemingen. die kent de trucs, zeker als je dat in combinatie met je bestaande baan gaat doen.
-boekhoudprogramma is geen overkill. die dingen kosten tussen de 10 en 100 euro in de maand, afhankelijk van je verkopen en doelgroepen. het maakt het leven van je boekhouder veel makkelijker en de gemaakte kosten bespaar je weer in kosten van je boekhouder.
-ga je zelf printen? mag ik vragen welke DTF printer of welke methodiek je gaat gebruiken? houd er rekening mee dat consumenten kut zijn. als de kwaliteit ze niet aanstaat of het bladdert na een week af moet je garantie leveren
en zo zijn er nog 100 meer dingne..
-edit break want ik was even flabbergasted-quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:33 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Thx![]()
1ste 2 tips zijn in werking gezet. Punt nr 2 ben ik momenteel mee bezig.
Ik gebruik als backend printify en daar heb je verschillende suppliers. Ik heb mijn eerste ontwerp bijna klaar en dan ga ik natuurlijk een prototype bestellen. De kwaliteit schijnt (als ik de reviews mag geloven) goed te zijn. En als de kwaliteit te wensen over laat dan is het inderdaad een kwestie van mailen met de firma die de prints levert.
maar, nu ik meer en meer van je opzet begrijp, als ik het dus goed heb is je idee;quote:Op dinsdag 4 november 2025 13:30 schreef Solispolar het volgende:
Gegroet![]()
Afgelopen week heb ik mijn eerste webshop ooit opgericht. Komende week ga ik mezelf inschrijven bij de KvK en dan kan het feest beginnenDe productie verloopt via een print-on-demand service; maar technisch gezien is het geen PoD (het zijn vooraf bedachte ontwerpen).
Ik ben eigenlijk, in de meest brede zin van het woord, op zoek naar tips, adviezen en ervaringen van mensen die dit hebben gedaan. Waar moet ik op letten en hebben jullie (vanuit eigen ervaring) nog adviezen voor een beginner?
Is het bijvoorbeeld nodig om een boekhoudprogramma te hanteren of is dat overkill in mijn situatie? Ik verwacht eigenlijk niet of nauwelijks wat te verkopen aan het begin; het is meer het proces wat ik heel leuk vindt.
Alvast bedankt
Ja dat is in de basis wel het idee.. ik kende het woord dropshippen wel, maar ben verder niet zo thuis in de terminologie. In een notendop heb ik een idee om een bepaalde lijn (in een niche) te maken met prints op bepaalde producten. Voor nu zijn dat mokken, maar het is natuurlijk vrij makkelijk te vertalen naar meer/andere productenquote:Op vrijdag 7 november 2025 12:05 schreef freak1 het volgende:
[..]
maar, nu ik meer en meer van je opzet begrijp, als ik het dus goed heb is je idee;
je wilt gaan dropshippen
het zijn eigen designs maar ze worden door een derde partij geprint en verstuurd, dus dropshippen
ik wil je er serieus advies over geven, maar sta je daar voor open?
tip?quote:Op vrijdag 7 november 2025 14:53 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Ja dat is in de basis wel het idee.. ik kende het woord dropshippen wel, maar ben verder niet zo thuis in de terminologie. In een notendop heb ik een idee om een bepaalde lijn (in een niche) te maken met prints op bepaalde producten. Voor nu zijn dat mokken, maar het is natuurlijk vrij makkelijk te vertalen naar meer/andere producten![]()
En ja, ik sta zeker open voor tips/adviezen, graag zelfs
Ik snap je punten hoor (en ze zijn terecht denk ik) maar er is 1 hele grote maar: ik doe het echt puur voor de fun. De instapkosten zijn bijna 0 (KvK á 80 euro is mijn grootste kostenpost). Ik zou het al tof vinden om 10 mokken te verkopen, maar ik vind het eigenlijk vooral heel leuk om mijn eigen ideeën tot 'leven' te brengen en om bezig te zijn met een webshop.quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:31 schreef freak1 het volgende:
[..]
tip?
doe het niet. kansloos.
je hebt namelijk niets. je hebt een leuke tekst (vind je zelf). prima. daar verkoop je straks een paar mokken van. de gemaakte winst gaat 1 op 1, of realistischer, 2 op 1 richting boekhouder, administratiepakket, retouren etc. etc. en dan zijn je eigen uren nog niet eens betaald.
maar, je blijft overtuigd. dus je gaat adverteren. dat noemen we de customer acquisition cost. hoeveel is je bruto marge? en hoeveel is je acquisition cost voor een net new customer? ik kan je verzekeren, de kosten per klant gaan hoger zijn dan je winst.
maar stel. stel. hele grote stel. dat je een fantastische zin hebt op een mok. die niemand ooit eerder heeft bedacht. en het is een succes. wat houd jouw whitelabel provider tegen (of wie dan ook) om diezelfde mok te gaan verkopen tegen een bodemprijs? omdat zij wel de productie in handen hebben?
heb jij een non compete met je provider? nope. die tekenen ze namelijk niet. precies om deze reden.
maargoed. dit is mijn ervaring in dat wereldje. ik ben namelijk een whitelabel provider. en zaken zoals die CAC staan me tegen. dus dat laat ik lekker door andere partijen doen en ik maak het product wel...
Kan je die 10 mokken niet gewoon als particulier verkopen?quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:40 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Ik snap je punten hoor (en ze zijn terecht denk ik) maar er is 1 hele grote maar: ik doe het echt puur voor de fun. De instapkosten zijn bijna 0 (KvK á 80 euro is mijn grootste kostenpost). Ik zou het al tof vinden om 10 mokken te verkopen, maar ik vind het eigenlijk vooral heel leuk om mijn eigen ideeën tot 'leven' te brengen en om bezig te zijn met een webshop.
Maar nogmaals, dank voor je input
Ik vind sleutelen aan zo'n webshop gewoon leuk (dat heb ik altijd wel leuk gevonden), maar om nou een lege webshop te maken.. op deze manier zijn beide ideeën geïntegreerd, wat ik dan verkoop zie ik wel.quote:Op vrijdag 7 november 2025 16:06 schreef baskick het volgende:
[..]
Kan je die 10 mokken niet gewoon als particulier verkopen?
ik denk dat je wat dingen over het hoofd ziet.quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:40 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Ik snap je punten hoor (en ze zijn terecht denk ik) maar er is 1 hele grote maar: ik doe het echt puur voor de fun. De instapkosten zijn bijna 0 (KvK á 80 euro is mijn grootste kostenpost). Ik zou het al tof vinden om 10 mokken te verkopen, maar ik vind het eigenlijk vooral heel leuk om mijn eigen ideeën tot 'leven' te brengen en om bezig te zijn met een webshop.
Maar nogmaals, dank voor je input
laten we dan wel even eerlijk zijn hier, en mij niet meteen wegzetten als "bangmaker"quote:Op zaterdag 8 november 2025 10:04 schreef Hanca het volgende:
Er wordt hier wel overdreven moeilijk gedaan over de administratie, als je inderdaad een soort dropshipper bent heb je zeker geen boekhouder nodig en kan het zelfs in excel.
En zolang je geen 20.000 euro omzet maakt heb je helemaal niks te maken met BTW, dan beroep je je gewoon op de KOR.
https://www.belastingdien(...)ondernemersregeling/
Daar je wel even voor aanmelden.
Dus al die verhalen van @:freak1 kunnen in de prullenbak, want voor 20.000 euro omzet moet je waarschijnlijk meer dan 1000 mokken verkopen, daar ben je nog lang niet.
Laat je niet bang maken door mensen die gelijk overdreven verhalen ophangen. Als jij gewoon voor de lol wat mokken wil verkopen via een webshop, dan kan dat gewoon en is dat allemaal helemaal niet zo spannend. Wel even goed je inkomsten en uitgaven bij houden, met de facturen, zodat je kunt bewijzen dat je onder de 20.000 euro zit. En bij de inkomstenbelasting als je winst maakt het aangeven als inkomen uit overige werkzaamheden.
Dit klopt dus weer helemaal niet, er zijn veel meer voorwaarden om een ondernemer te zijn voor de inkomstenbelasting. Je kunt zeker wel een KvK ingeschreven webshop hebben en geen ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn.quote:Op zaterdag 8 november 2025 10:38 schreef freak1 het volgende:
[..]
verder klopt je laatste advies al helemaal niet; als hij zich registreert als ondernemer door o.a. een kvk inschrijving, vallen die inkomsten (of verliezen) absoluut niet uit neveninkomsten, maar uit winst uit onderneming
https://www.belastingdien(...)_inkomstenbelasting/
waarbij TS dus een gedegen administratie zal moeten voeren om niet als "hobbyist" gezien te worden...
dank voor de selectieve quote. Voor de discussie prettiger om gewoon te reageren op mensen als ze je punten weerleggen, zeker bij foutieve adviezen ipv selectief te quoten en de context achterwege te laten maar dat terzijde.quote:Op zaterdag 8 november 2025 11:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit klopt dus weer helemaal niet, er zijn veel meer voorwaarden om een ondernemer te zijn voor de inkomstenbelasting. Je kunt zeker wel een KvK ingeschreven webshop hebben en geen ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn.
En facturen moet je toch wel versturen, al is het maar de opdrachtbevestiging waar je de prijs op zet. Dat is voldoende als administratie, maar ook wel het minimum wat je klanten verwachten.
vooral interessant als TS een mok verkoopt, deze via printify de deur uit gaan en kapot aankomt, is het wettelijk zo geregeld dat het de verantwoordelijkheid van de verkoper is. echter, is printify of TS de verkoper in die casus?quote:Op zaterdag 8 november 2025 19:05 schreef phpmystyle het volgende:
Ik zou vooral kijken naar de risico´s zoals mogelijke schade die foute/defecte producten kunnen aanrichten. Bij een mok lijkt mij dat risico klein.
Bij de verkoop van producten die schade kunnen veroorzaken wel.
terechte punten, echter hier komt TS vrijwel niet mee in aanraking.quote:Op zaterdag 8 november 2025 15:09 schreef TwenteFC het volgende:
Wanneer je die mokken als voorbeeld neemt, welke kosten heb je daarvoor allemaal in meegenomen en hoeveel marge denk je te maken per mok?
Eenmalige kosten buitenbeschouwing gelaten zit je al met een aantal aspecten;
- Met welke inkoop van de mok reken je
- Je geeft aan het via Printify te doen, als dat niet bij de inkoop van die mok inzit
- Verzendkosten (pakket binnen/buitenland)
- Verpakkingsmateriaal
- Van welk retourspercentage ga jij uit (deel van wat retour komt ga je ook nooit meer verkopen, wel de onkosten gehad)
- Van welk percentage aan pakketten wat niet of beschadigd aankomt ga jij uit (net als met de retouren, alle onkosten gehad maar je moet ook nogmaals die kosten maken om het product nogmaals op te sturen)
- Transactiekosten voor de betaling
Je moet dan ook een verkoopprijs verzinnen die dit allemaal afdekt en dat je er ook nog geld aan overhoudt, en die verkoopprijs moet dan ook concurrerend zijn in de markt. Of zo gewild en uniek dat het stukken duurder mag zijn omdat een ander met een PoD handel het niet ook binnen 2 minuten kunnen kopiëren.
Dit is dan wel het meest basale en wat mij zo 1,2,3 te binnenschiet.
Daarnaast heb je natuurlijk ook onkosten aan de website, (laten) maken van unieke designs en dergelijke en voor een gezond bedrijf zou je alle uren die je er in (laat) stoppen ook meenemen maar als het hobby is.. dan mag dat wat kosten.
Zou dan alleen voor jezelf wel zorgen dat je er geen geld achteraan gooit bij elke bestelling die je binnenkrijgt want het is meer dan verkoop-inkoop=winst, en dat je daar pas na 1000 mokken achter komt.
Jouw hele verhaal klopt echt van geen kanten. Die KvK inschrijving doen veel mensen gewoon voor als hun hobby uit gaat groeien, meer niet. En die KOR verwees ik naar omdat jij met allerlei totale onzin over BTW aangiftes kwam, de kans dat hij ooit BTW plichtig gaat worden is gewoon praktisch 0. Dat vergat jij te melden (bewust?).quote:Op zondag 9 november 2025 08:44 schreef freak1 het volgende:
[..]
dank voor de selectieve quote. Voor de discussie prettiger om gewoon te reageren op mensen als ze je punten weerleggen, zeker bij foutieve adviezen ipv selectief te quoten en de context achterwege te laten maar dat terzijde.
qua selectieve quote;
ik zeg toch ook "o.a." , onder andere. als hij zich registreert als ondernemer, dus o.a. kvk inschrijving, btw nummer e.d. en dan zich als ondernemer gaat gedragen vallen de inkomsten uit winst (of verlies) uit eigen onderneming. niet onder neveninkomsten zoals jij beweerde. inkomsten uit nevenactiviteiten is exact dat, inkomsten uit losse opdrachtjes, hobby matig werk e.d.
dus je statement over "dit klopt dus weer helemaal niet" is incorrect. het klopt wel. als TS vind dat hij ondernemer is, en hij voldoet aan de voorwaarden (waar ik zelfs in je selectieve quote nog naar link) dan mag hij zich ondernemer noemen en zich dusdanig gedragen. ik maak mij meer zorgen over een eventuele nacontrole waar de belastingdienst er anders over gaat denken.
in jouw "advies" lopen meerdere trajecten door elkaar heen;
je bent ondernemer, maakt gebruik van de KOR (of niet) en hebt uiteindelijk winst uit eigen onderneming
OF
je bent hobbyist, verkoopt dingen via een webshop of hoe dan ook en geeft de inkomsten op als neveninkomsten.
dan je 2e stuk. ja je kunt best een kvk inschrijving hebben en een webshop runnen, maar wat is het voordeel van die KVK inschrijving als jij geen onderneming gaat running maar het als hobby erbij doet dus als neveninkomsten? alleen maar extra papierwerk.
facturen moet je helemaal niet versturen. als ik wat van jou koop in je webshop en ik vraag niet om een factuur omdat jij dit als hobby doet en jij verstuurd geen factuur overtreden we geen enkele regel. juist onder die KOR is er GEEN verplichting om een factuur te sturen. dus dat klopt al niet.
het staat zelfs expliciet onder de regels voor de KOR.
leuk je adviezen, maar er klopt geen hout van.
ik geef telkens onderbouwde argumenten maar je blijft onzin zetten maar mij beschuldigen van onzin? bijzonder.quote:Op zondag 9 november 2025 08:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jouw hele verhaal klopt echt van geen kanten. Die KvK inschrijving doen veel mensen gewoon voor als hun hobby uit gaat groeien, meer niet. En die KOR verwees ik naar omdat jij met allerlei totale onzin over BTW aangiftes kwam, de kans dat hij ooit BTW plichtig gaat worden is gewoon praktisch 0. Dat vergat jij te melden (bewust?).
En facturen 'moet' je misschien niet verzenden, maar je klanten verwachten het wel van je. Ik heb nog nooit iets bij een webshop besteld waar je geen factuur krijgt. Het is geen marktplaats. Dus ja, die facturen moet je toch maken. Niet van de belastingdienst, wel van je klanten. Sowieso moet je een opdrachtbevestiging mailen, dat voldoet als je de prijs er in zet ook gewoon als factuur. Dus nee, het moet niet volgens de regels van de belastingdienst, maar ja, het moet wel. Je gaat veel mail krijgen als je geen opdrachtbevestiging stuurt.
ondanks je consequent selectief quoten en aanvallende toon inclusief ongefundeerde beschuldigingen doe ik een laatste poging om de zaken recht te zetten. want je commentaar/tips tot nu toe zijn op zijn minst misleidend.quote:Op zondag 9 november 2025 08:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jouw hele verhaal klopt echt van geen kanten. Die KvK inschrijving doen veel mensen gewoon voor als hun hobby uit gaat groeien, meer niet. En die KOR verwees ik naar omdat jij met allerlei totale onzin over BTW aangiftes kwam, de kans dat hij ooit BTW plichtig gaat worden is gewoon praktisch 0. Dat vergat jij te melden (bewust?).
En facturen 'moet' je misschien niet verzenden, maar je klanten verwachten het wel van je. Ik heb nog nooit iets bij een webshop besteld waar je geen factuur krijgt. Het is geen marktplaats. Dus ja, die facturen moet je toch maken. Niet van de belastingdienst, wel van je klanten. Sowieso moet je een opdrachtbevestiging mailen, dat voldoet als je de prijs er in zet ook gewoon als factuur. Dus nee, het moet niet volgens de regels van de belastingdienst, maar ja, het moet wel. Je gaat veel mail krijgen als je geen opdrachtbevestiging stuurt.
quote:Op dinsdag 4 november 2025 13:51 schreef Metalfrost het volgende:
Vooraf bedachte ontwerpen of niet, het is gewoon een PoD.
Al je huiswerk wat je allemaal hebt opgenoemd, dien je vooraf in een bedrijfsplan neer te pennen. Vooraf een stramien maken hoe je zaken geregeld wilt zien, zodat je gaandeweg, naar mate je winst maakt, het kan implementeren.
Dus wacht nog maar even met je inschrijving, en ga je zaken op orde stellen.
Straks als je eenmaal bezig bent en het loopt toch in de soep, kan alleen een curator je redden.
Wat fijn zo'n inhoudelijk antwoord.quote:
ach; het loopt weer eens vol met mensen die de klok wel hebben horen luiden.... slechte adviezen, incorrecte adviezen. tja.quote:Op zondag 9 november 2025 23:01 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Wat fijn zo'n inhoudelijk antwoord.
Wordt echt op prijs gesteld.
Ja alsof iemand die hobbymatig wat aan het verkopen is zich bezig moet gaan houden met een bedrijfsplan en anders bang moet worden van een curator.quote:Op zondag 9 november 2025 23:01 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Wat fijn zo'n inhoudelijk antwoord.
Wordt echt op prijs gesteld.
TS heeft het over iDEAL en credit card accepteren. Dan wordt het automatisch optie 2. Als je iDEAL wil aanbieden moet je van PSP's als Mollie enz. een zakelijke rekening hebben. Een zakelijke rekening krijg je alleen als je ingeschreven bent bij de KvK.quote:Op zondag 9 november 2025 12:13 schreef freak1 het volgende:
je hebt 2 keuzes;
1)je houd het hobbymatig
2)je gaat ondernemen
vandaar ook mijn uitgebreide reactie.quote:Op maandag 10 november 2025 22:12 schreef jochem8 het volgende:
[..]
TS heeft het over iDEAL en credit card accepteren. Dan wordt het automatisch optie 2. Als je iDEAL wil aanbieden moet je van PSP's als Mollie enz. een zakelijke rekening hebben. Een zakelijke rekening krijg je alleen als je ingeschreven bent bij de KvK.
Let wel op, zakelijke klanten kan je dan wel vergeten. Die gaan geen zaken doen met iemand die geen BTW op de factuur kan en mag zetten, want daarmee ben je direct 21% duurder dan de collega's.quote:Op zaterdag 8 november 2025 10:04 schreef Hanca het volgende:
En zolang je geen 20.000 euro omzet maakt heb je helemaal niks te maken met BTW, dan beroep je je gewoon op de KOR.
Dit is zo sneu.quote:Op dinsdag 4 november 2025 14:46 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Overweeg Klarna. Best vaak koop ik dingen op afbetaling.
De belastingdienst maakt zelfs reclame voor piepkleine ondernemers om te gaan ondernemen.quote:Op dinsdag 11 november 2025 15:54 schreef freak1 het volgende:
[..]
vandaar ook mijn uitgebreide reactie.
TS heeft het namelijk over nogal wat dingen voor de aap uit de mouw komt dat hij dropshipper wil zijn.
het nare is alleen, de insteek "ik vind het allang leuk als ik er een paar verkoop" is niet de insteek die de belastingdienst wenst van een ondernemer. het bezorgt iedereen werk... dus die konden bij deze "onderneming" dan nog wel eens kunnen komen aankloppen., vandaar mijn duidelijke 2 opties.
eens met eerste punt, btw loze facturen zijn irritant omdat je die moet gaan uitleggen, maar waarom ben je dan automatisch duurder? dienst is dienst.quote:Op dinsdag 11 november 2025 17:39 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Let wel op, zakelijke klanten kan je dan wel vergeten. Die gaan geen zaken doen met iemand die geen BTW op de factuur kan en mag zetten, want daarmee ben je direct 21% duurder dan de collega's.
De KOR is leuk voor iemand die eens sporadisch wat voor een andere particulier doet en een factuurtje wil kunnen sturen, maar voor het wat meer serieuze werk is het enkel maar vervelend.
naja, heel kort door de bocht, ondernemen is ondernemen. maar in het geval van TS wil hij vooral spelen met een online webwinkel en dat door middel van wat dropshipping gaan testen. vind ik wel echt een andere casus.quote:Op dinsdag 11 november 2025 18:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De belastingdienst maakt zelfs reclame voor piepkleine ondernemers om te gaan ondernemen.
Zoals die reclame van die oudere vrouw die haar schilderijen wil verkopen.
Vind ik ook vreemd lijkt me dat ze daar niet op staan te wachten.
Voor die paar centen omzet en inkomsten belasting die ze daar weer uit kunnen persen.
https://vimeo.com/1129772144?fl=pl&fe=sh
Stel dat bij TS het product of dienst 1,21 euro kost dan betaal je dat als consument of bedrijf. Bij een ander bedrijf kost het wellicht ook 1,21 euro, maar daar gaat dan nog 0,21 euro BTW af. Per saldo kost het dan dus 1 euro. Wat minder is.quote:Op dinsdag 11 november 2025 22:04 schreef freak1 het volgende:
[..]
eens met eerste punt, btw loze facturen zijn irritant omdat je die moet gaan uitleggen, maar waarom ben je dan automatisch duurder? dienst is dienst.
je rekent dienst af. en dat is dienst met of zonder btw. maar de dienst blijft de dienst. als je geen btw hoeft te rekenen dan valt er ook niets af te trekken. dat maakt de dienst niet ineens duurder. of mis ik iets hier?
hier maak je echt een denkfoutquote:Op dinsdag 11 november 2025 22:10 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Stel dat bij TS het product of dienst 1,21 euro kost dan betaal je dat als consument of bedrijf. Bij een ander bedrijf kost het wellicht ook 1,21 euro, maar daar gaat dan nog 0,21 euro BTW af. Per saldo kost het dan dus 1 euro. Wat minder is.
En dan hebben we het nog niet gehad over de nadelen van de KOR voor TS zelf, je kan ook niet inkopen zonder BTW.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |