quote:
dank! dat heb ik gemist.. het is mij altijd anders geleerd dus een nieuwe dag, een nieuwe les.
quote:
[..]
Een webshop exploiteren met als doel regelmatig goederen te verkopen met winst valt perfect onder de definitie van ondernemerschap van kvk en belastingdienst. Geen twijfel over mogelijk, hoe groot of hoe klein de omzet ook is. Enige uitzondering is de registratiedrempel van de belastingdienst, maar die lijkt niet van toepassing te zijn als je je eenmaal hebt ingeschreven bij de kvk.
Maar over bronnen gesproken. Wat doet de belastingdienst dan, als ze "er niet aan mee werken"?
dat doel van regelmatig goederen verkopen met winst ben ik met je eens.
echter
"Ik snap je punten hoor (en ze zijn terecht denk ik) maar er is 1 hele grote maar: ik doe het echt puur voor de fun. De instapkosten zijn bijna 0 (KvK á 80 euro is mijn grootste kostenpost). Ik zou het al tof vinden om 10 mokken te verkopen, maar ik vind het eigenlijk vooral heel leuk om mijn eigen ideeën tot 'leven' te brengen en om bezig te zijn met een webshop." een regelrechte quote van TS.
sinds wanneer is
"Lang niet iedere ondernemer is ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als u met uw activiteiten deelneemt aan het economisch verkeer en winst kunt verwachten, is er sprake van een bron van inkomen. Dan bent u mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting. Deelname aan het economisch verkeer wil zeggen dat u tegen vergoeding activiteiten verricht buiten de privésfeer. Als uw activiteiten zich afspelen binnen de hobby- of familiesfeer, bent u geen ondernemer voor de inkomstenbelasting."
hetzelfde als
"er is 1 hele grote maar: ik doe het echt puur voor de fun.". dat is volgens mij juist exact in lijn met de hobby sfeer. maargoed, ook hierin laat ik mij graag verbeteren. als jij in "ik doe het puur voor de fun" en winstoogmerk ziet of dat dit "perfect onder de definitie van ondernemerschap zou vallen" dan lezen wij wellicht een verschillend topic.
bron:
https://www.belastingdien(...)_inkomstenbelasting/mbt het stukje er niet aan meewerken;
zie in dezelfde bron hierboven ook even het stukje
"Eisen aan ondernemers voor de inkomstenbelasting"
dat zijn dus eisen. niet nice to haves of, laten we daar ooit misschien eens iets mee doen, maar eisen.
op nummer 1, dus niet wegggestoken op nummertje 30027748739 staat;
"Maakt u winst? Zo ja, hoeveel?
Als u alleen een heel kleine winst maakt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming."
moet ik TS weer quoten?
en dat "er niet aan meewerken" betekend dus dat ze je niet als ondernemer gaan zien. en dan wordt iig je regellast weer anders, je mag dan specifieke aftrekposten niet meer opvoeren, maar bent nog wel BTW plichtig (mits geen KOR) etc. etc.
en dat stuk er niet aan meewerken heeft dan weer te maken met hoe jij en inkomsten of verliezen opgeeft. als TS dat als winst uit onderneming opgeeft, blijft het voor de fun doen, en maakt 1000 euro verlies dit jaar, gaat dat bij een onderneming van zijn totaalinkomen af. bij neveninkomsten niet. dus daar zal op gecontroleerd worden.
quote:
[..]
Exact dat is heel lang het enige doel van de kor geweest: een financieel extraatje voor kleine ondernemers. Met de nieuwe kor is daar de óptie tot adminstatieverlichting bij gekomen. Slechts dat deel is niet relevant voor een webshop.
Jij blijft keer op keer beweren dat de kor voor ts -en zelfs alle kleine webshops- een slecht idee is. Pertinente onzin; of je nou diensten of producten levert maakt financieel geen zak uit. Zo lang je niet of nauwelijks overheadkosten of investeringen hebt, levert dit je gewoon 20% meer marge op. Ja, kleingeld in absolute getallen, maar het heet niet voor niets kleineondernemersregeling.
nee, mijn tegengas bij KOR is omdat het door Hance als "mana uit de hemel" werd gebracht en alle administratieve rompslomp van TS automagisch zou oplossen. zoals het nodig hebben van een boekhoudpakket. ik geef je absoluut gelijk dat er in voldoende gevallen voordeel gehaald kan worden met de KOR. daar voer ik geen discussie over. alleen breng jij het nu alsof KOR altijd een gift van de goden is indien je minder dan 20K omzet, mijn punt blijft dat het op induvidueel niveau gaat verschillen en zolang TS karig is met info en eigenlijk nog niet eens zelf weet wat hij wil, zal het gissen blijven of KOR de beste oplossing is.
ik blijf vermoeden dat de KOR wel eens extra rompslomp voor TS kan opleveren dan gewoon die BTW aangifte doen en BTW afdragen of innen. maargoed, zolang wij niet in detail weten wat TS wil blijft het gissen.
er zijn absoluut genoeg scenarios waarin de KOR logisch kan zijn.
quote:
[..]
Tenzij je hier een bron voor hebt, beschouw ik dit wederom als onzin. Kvk en belastingdienst zijn er duidelijk over dat een webshop waar winst mee gemaakt wordt, onder ondernemerschap vallen. Dat het relatief gezien om een grijpstuiver gaat doet daar niets aan af.
zie bron van belastingdienst. op nummer 1. en je kunt telkens wel met gestrekt been roepen dat iets onzin is, als iets onzin of ik heb het fout zal ik dat onmiddelijk toegeven. als er hier echter iemand langskomt en zegt dat hij voor de fun een webshop wil gaan runnen, dan is dat toch de textbook definition van iemand die geen ondernemer is? zie mijn bron hierboven.
verder is een ondernemer voor de belastingdienst en ondernemer voor de KVK niet hetzelfde.
wellicht eens de casus van TS door
https://www.belastingdien(...)e-inkomstenbelasting gooien..
als ik de antwoorden van TS er doorheen gooi "U bent waarschijnlijk geen ondernemer voor de inkomstenbelasting"
quote:
De belastingdienst gaat er pas daadwerkelijk over vallen als het er schijn van heeft dat het je meer om de aftrekposten te doen is dan om het verkopen. Voor de rest interesseert het ze geen biet dat je ondernemertje wilt spelen...
Het particulier runnen van een webshop met (ideal) payment provider lijkt me zoals gezegd onmogelijk. Maar ik leer graag bij over payment providers die daar wel aan meewerken.
zie alle bronnen hierboven. het interesseert ze blijkbaar toch bijzonder veel.
die aftrekposten interesseert ze dan weer geen biet. domheid is legaal in NL. als jij als startende ondernemer je best doet, veel aftrekposten hebt maar je idee was dom en je moet de tent opdoeken, tja, geen probleem.
ga je "voor de fun" een beetje webshopje spelen, dan is dat ondernemertje spelen en zeggen de door mij gelinkte bronnen toch overduidelijk dat je dan geen ondernemer bent voor de belastingdienst.
verder ben ik het compleet met je eens over die ideal providers. maargoed jekunt ook bij de KVK ingeschreven staan en BTW plichtig (of KOR) zijn zonder ondernemer te zijn voor de belastingdienst. wederom, zie bronnen.