quote:Discussing the Moldovan national selection on Moldova 1, Andrei Zapșa, the deputy general director of Teleradio Moldova, has outlined the broadcaster’s goals for Eurovision. This weekend, Moldova will hold Selecția Națională, which has been completely revamped, as the broadcaster hopes to rejuvenate Eurovision in the country. Mr Zapșa explained:
Our goal was to inject new energy into the competition, bring more fans into the venue, and attract young artists who are just beginning their careers
In addition, Teleradio Moldova will be fully supporting the winning act as they prepare for the Eurovision Song Contest 2026. As part of the broadcasters plan, the winning act will go on a promotional tour across the participating countries. At the same time, the winning acts staging concept will be completely reviewed with additional graphics and choreography supported by a new team. Mr Zapșa added:
We have the resources and the right team to achieve a good result. Participation is already a win for us, but we want more
The final of Selecţia Naţională 2026 will take place on January 17 at the Chișinău Arena.
Bekijk deze YouTube-videoquote:
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 16 januari 2026 17:53 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
(het zal wel geen 10 miljoen zijn maar het is leuk om even te delen)
Ik ga wel kijken, maar niet veel meeposten denk ik.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 17:50 schreef Momo het volgende:
De nationale finale begint morgen al 18:00 onze tijd. Ik ben wel benieuwd naar het nieuwe format.
[ afbeelding ]
Oh leuk, die intervals heb ik wel zin inquote:Op zaterdag 17 januari 2026 15:33 schreef Fred_B het volgende:
Naast de internationale sterren, worden er vanavond ook intervalacts verwacht met Zdob și Zdub, SunStroke Project en DoReDos. De internationale vakjury bestaat uit Jamala, Efendi, Paula Seling, Eric Lehmann (ex-HoD in Luxemburg) en Deban (Wiwi). Daarnaast is er een Moldavische vakjury met 15 leden. En de overige 1/3 zijn publieksstemmen. Het geheel wordt vastgelegd met 19 camera’s, aangevuld met ontelbaar veel LED-schermen en met 5000 enthousiastelingen in de zaal. Naast de trofee ontvangt de winnaar ook een geldprijs van 50.000 euro voor promotie. Hiermee is het de grootste TV-productie in de geschiedenis van Moldavië.
[ afbeelding ]
Gemiddelde salaris in Moldavië is 400 euro, laagste van Europa dus dit is wel echt veel geld ook.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 15:33 schreef Fred_B het volgende:
Naast de internationale sterren, worden er vanavond ook intervalacts verwacht met Zdob și Zdub, SunStroke Project en DoReDos. De internationale vakjury bestaat uit Jamala, Efendi, Paula Seling, Eric Lehmann (ex-HoD in Luxemburg) en Deban (Wiwi). Daarnaast is er een Moldavische vakjury met 15 leden. En de overige 1/3 zijn publieksstemmen. Het geheel wordt vastgelegd met 19 camera’s, aangevuld met ontelbaar veel LED-schermen en met 5000 enthousiastelingen in de zaal. Naast de trofee ontvangt de winnaar ook een geldprijs van 50.000 euro voor promotie. Hiermee is het de grootste TV-productie in de geschiedenis van Moldavië.
[ afbeelding ]
Die ¤ 50.000 is ongeveer 0.5% van het totale budget van de omroep.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 17:31 schreef Momo het volgende:
[..]
Gemiddelde salaris in Moldavië is 400 euro, laagste van Europa dus dit is wel echt veel geld ook.
quote:There are a few headlines about this incredible effort worth sharing. Firstly the broadcaster has confirmed that the budget for producing this show has only risen a small percentage compared to previous years, with sponsorship and ticket sales helping to balance the economic burden of the increase in scale.
quote:In a move that signals Moldova’s absolute intent to perform in Vienna with the best, the champion will receive a ¤50,000 prize dedicated solely to their promotion and staging in Vienna. This represents roughly 0.5% of TRM’s annual budget, a massive financial commitment that underscores how vital Eurovision is to Moldova’s national identity.
Je zou niet verwachten dat het om een van de armste landen in europa gaatquote:Op zaterdag 17 januari 2026 15:33 schreef Fred_B het volgende:
[ afbeelding ]
Leuk dat het op papier gecoverd is, maar voor vele tonnen sponsoring hierin steken is in een economie als de Moldavische natuurlijk gewoon weggegooid geld. De halve ESF-wereld aan fanmedia is ook uitgenodigd bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 17:36 schreef usagi414 het volgende:
[..]
Die ¤ 50.000 is ongeveer 0.5% van het totale budget van de omroep.
De kosten voor de show van straks zijn grotendeels gecoverd door sponsers en de ticket verkoop.
Welcome to Moldova’s Biggest Ever Television Production
[..]
[..]
Ja, het is bijzonder dat het nu wel kan.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 17:54 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Leuk dat het op papier gecoverd is, maar voor vele tonnen sponsoring hierin steken is in een economie als de Moldavische natuurlijk gewoon weggegooid geld. De halve ESF-wereld aan fanmedia is ook uitgenodigd bijvoorbeeld.
Maar dan nog een vreemde keuze om om 19.00 al te beginnen met de uitzending.quote:
De rest van haar lichaam is best aardig geslaagdquote:Op zaterdag 17 januari 2026 18:15 schreef NailQueen het volgende:
De zangeres moet afblijven van de lipfilters
Al terug van boodschappen doen ?quote:Op zaterdag 17 januari 2026 17:48 schreef Meridiaan het volgende:
Nog even snel boodschappen doen en als ik het daarna niet vergeten ben meekijken
DIe uit de 20's komen ook nog welquote:Op zaterdag 17 januari 2026 18:31 schreef NailQueen het volgende:
Het zijn vooral de acts uit de 10's en 00's.
Als dit in Nederland was hadden we nu OG3NE, Trijntje, Sieneke en Hind gehadquote:Op zaterdag 17 januari 2026 18:32 schreef usagi414 het volgende:
[..]
DIe uit de 20's komen ook nog wel
Yes, terug!quote:Op zaterdag 17 januari 2026 18:20 schreef usagi414 het volgende:
[..]
Al terug van boodschappen doen ?
Als je dit allemaal zo terug hoort dan heeft Moldavië voor zo`n klein land wel heel goed gepresteerdquote:Op zaterdag 17 januari 2026 18:33 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Als dit in Nederland was hadden we nu OG3NE, Trijntje, Sieneke en Hind gehad
Satoshi had het meeste applaus bij het noemen van de namen..quote:Op zaterdag 17 januari 2026 18:36 schreef Fred_B het volgende:
Startvolgorde:
Artiom Topal – “Money“
Valleria – “Valerian Steel (Rai di ri di dam)“
Adelisha – “Alegria“
Maxim Zavidia – “Allo“
Evghenii Avramov & ALenin Ivan – “Foc la ghete“
Cătălina Solomac – “Pink Margarita“
Dayana – “Doina“
Satoshi – “Viva, Moldova“
Sasha Flowers – “We Fight Till the End“
Cristy Rouge – “Bliss“
Ilinca Siviroveanu – “Running Through the Rain“
Bacho – “Tata“
Curly – “Respir liber“
Emforia – “Tipare“
Katy Rain – “Dance & Cry“
Pavel Orlov – “Can’t Say Goodbye“
De titel lijkt me iets wat in de zaal ook wel goed gaat landen.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 18:41 schreef usagi414 het volgende:
[..]
Satoshi had het meeste applaus bij het noemen van de namen..
Daar zal die ook wel gaan scoren inderdaadquote:Op zaterdag 17 januari 2026 18:47 schreef Meridiaan het volgende:
Zang is zeer matig van deze man, helemaal in de lagere regionen
Het begin was nog een beetje zoals Paul Oscar (IJsland 1997)quote:Op zaterdag 17 januari 2026 18:48 schreef Meridiaan het volgende:
Qua act had zo veel meer in kunnen zitten
Ik denk het wel, we zijn nu bij nummer tweequote:Op zaterdag 17 januari 2026 18:49 schreef Sableheart het volgende:
Ik kan over ongeveer een half uurtje aansluiten. Krijg ik dan nog iets mee?
Ze zijn nu bij het tweede nummer van de 16quote:Op zaterdag 17 januari 2026 18:49 schreef Sableheart het volgende:
Ik kan over ongeveer een half uurtje aansluiten. Krijg ik dan nog iets mee?
Dat is iemand met de dezelfde voornaamquote:Op zaterdag 17 januari 2026 18:50 schreef NailQueen het volgende:
Had zij de vorige keer niet gerommeld met sim kaarten?
Ja! Dat was een stuk beter gedaanquote:Op zaterdag 17 januari 2026 18:50 schreef usagi414 het volgende:
[..]
Het begin was nog een beetje zoals Paul Oscar (IJsland 1997)
Die zijn echt goed.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 18:49 schreef Meridiaan het volgende:
Oh ik ben echt fan van de postcards
Allo? salut? te quiero?quote:Op zaterdag 17 januari 2026 18:59 schreef NailQueen het volgende:
Wie heb ik aan de lijn? Allo? Allo?
En Malta en Moldavië hadden het nog zo goed afgesteld dat bijna in elkaar overgaan.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:07 schreef Fred_B het volgende:
In dit tempo zijn we niet voor middernacht klaar.
grote woordenquote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:12 schreef Fred_B het volgende:
Dit is leuker dan de inzending van Zweden van dit jaar.
Ja, dit is vrij matig allemaal. Maar er komt vast iets beters.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:13 schreef usagi414 het volgende:
Dit is toch een beetje Zdob și Zdub van den Aldi.
Dit is inderdaad een nummer dat prima in hun straatje past.quote:
Water is natquote:
quote:
En dan Benidorm Fest dat niet mee doet voor de winst,quote:
Nee, de versie van dit liedje die regelmatig het ESF haalt is beter.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:19 schreef Meridiaan het volgende:
Ik wil dit heel graag leuk vinden, maar het is niet zo goed ofzo
Eens. Ergens mist er het stukje om dit heel leuk te vinden.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:19 schreef Meridiaan het volgende:
Ik wil dit heel graag leuk vinden, maar het is niet zo goed ofzo. Net niet.
Het is beter wakker te worden in Grunn dan in Moldavië.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:22 schreef Fred_B het volgende:
Wakker In Grunn in de Moldavische variant
Naar de finale en dan 17e ofzo. Maar inderdaad, de echte toppers ontbreken voorlopig.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:24 schreef Sableheart het volgende:
...
uptempo, en niet slecht. Maar tegelijkertijd zie ik dit buiten Moldavie niet echt iemand aanspreken. Daar is het te voorspelbaar voor.
Hé niet Groningen beledigen jaquote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:22 schreef Fred_B het volgende:
Wakker In Grunn in de Moldavische variant
Misschien heb ik wel pasta met eierbalquote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:26 schreef Fred_B het volgende:
[..]
[..]
Waarom eet je dan geen eierbal?
Ik ben geloof ik niet overtuigdquote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:28 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Misschien heb ik wel pasta met eierbal
Ik hoop echt dat Moldavië hem dit jaar de punten laat geven.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:34 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Ik weet er eentje die er met een landslide had gewonnen
Bekijk deze YouTube-video
Ik vind dat er bijzonder veel mensen in deze show zich aan kunstmatige ingrepen hebben gewaagd. Veel danseressen ook, en in de reclame van de artsen zit er ook eentjequote:
Je hoeft nooit te stoppen met zingen. Op een gegeven moment is optreden misschien niet meer verstandig, maar zover is het voor haar nog niet, wmb.quote:
Zoals mijn moeder gezegd zou hebben. Waarom doet je dat jezelf aan.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:38 schreef Meridiaan het volgende:
[..]
Ik vind dat er bijzonder veel mensen in deze show zich aan kunstmatige ingrepen hebben gewaagd. Veel danseressen ook, en in de reclame van de artsen zit er ook eentje
Mijn vader is wat directer. Hij verbied het mij om op Katrien Duck te lijkenquote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:41 schreef usagi414 het volgende:
[..]
Zoals mijn moeder gezegd zou hebben. Waarom doet je dat jezelf aan.
Ik zie het ook niet zo neequote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:41 schreef usagi414 het volgende:
[..]
Zoals mijn moeder gezegd zou hebben. Waarom doet je dat jezelf aan.
Dus je mag niet eens in je blote kont de straat op?quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:42 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Mijn vader is wat directer. Hij verbied het mij om op Katrien Duck te lijken
Het is meer dat ik mooi de tijd had dat even op te zoekenquote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:45 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ja, die betalen dit allemaal, wordt gezegd.
Ze heeft wel haar eigen snoepwinkel. Maar geen updates over de relatie status.quote:
quote:Efendi has been rumored to have been dating Norwegian russ music artist Andreas Haukeland, otherwise known by his artist name, Tix. While speaking to Sputnik Azerbaijan, she talked about potentially marrying Haukeland, and saying that she would move to Norway to be with him, saying (translated to English) "If I get married, I’ll probably move to Norway. Where the husband is, there I am."[8]
Efendi has practiced pole dancing for a number of years.[4] In her spare time, she runs her own sweets boutique, called Efendi Sweet. The online Instagram store sells a variety of sweets, including cakes and éclairs.[4]
https://en.wikipedia.org/wiki/Samira_Efendi
Schijnt dat die tomaten net symbool waren voor Transnistrië, de spanningen zullen daar ook wel zijn.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:54 schreef Sableheart het volgende:
Dat de publieke omroep van Moldavie hier nu Jamala met 1944 op het podium zet, is een politiek statement. Daar gaat Rusland niet blij mee zijn.
Ik geloof dat ze nooit een setje zijn geweest. Ik denk dat Tix haar echt leuk vond maar dat Efendi hem gebruikte voor de publiciteit.quote:
Ja, dit begon nog wel Arcade-achtig, maar verzandde in gemompel.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:00 schreef Sableheart het volgende:
Die intro was veel opbouw naar niets. Als het daar helemaal los was gegaan, was dit misschien interessant geweest, maar dit is veel te mellow.
Ik denk dat er zeker nog plaats is voor ballads, maar die worden tegenwoordig nauwelijks meer gebracht, dus zou ik niet weten hoe een "moderne" ballad zou moeten klinken.quote:
Portugal en Griekenland 2023 zijn wel goede voorbeelden van een goede moderne ballad of bijvoorbeeld Birds of a Feather van Billie Eilish.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:11 schreef Sableheart het volgende:
[..]
Ik denk dat er zeker nog plaats is voor ballads, maar die worden tegenwoordig nauwelijks meer gebracht, dus zou ik niet weten hoe een "moderne" ballad zou moeten klinken.
Veel duidelijker gaat het niet worden. En voor mij klinkt zijn stem niet heel aangenaam.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:11 schreef Meridiaan het volgende:
Ik kan nog niet bedenken wat hij nu vertelt met zijn lied
quote:Met zijn nieuwe plaat Tata, een lied over een vader die zijn familie heeft verlaten, wil Bacho Moldavië vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival van 2026 in Wenen. Voor het Songfestival van 2025 deed hij ook een poging tot het vertegenwoordigen van Moldavië door met zijn inzending Semafaore mee te doen aan de Moldavische nationale finale voor het Eurovisie Songfestival, Etapa Națională. Hij kwalificeerde zich hiermee voor de finale en was een grote favoriet onder de fans. Vier dagen na de live audities deelde de Moldavische omroep mede dat ze zich terugtrokken uit het Eurovisie Songfestival door economische, administratieve en artistieke problemen, evenals een afname van de interesse van het publiek en de algemene kwaliteit van de nummers en artistieke uitvoeringen. De Moldavische omroep heeft vooralsnog niet laten weten zich terug te trekken uit het Eurovisie Songfestival van 2026 sinds het besluit van de EBU om Israël mee te laten doen aan de komende editie. Dit jaar keert Moldavië dus terug, en doet Bacho weer een poging.
https://www.nieuweplaat.nl/pop/bacho-tata/
Kwam alsnog niet heel goed uit de verfquote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:13 schreef usagi414 het volgende:
[..]
Veel duidelijker gaat het niet worden. En voor mij klinkt zijn stem niet heel aangenaam.
[..]
"Respir liber" translates to "Breathe freely" or "To breathe freely".quote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:25 schreef Sableheart het volgende:
[..]
Het doet inderdaad heel weinig als je de taal niet verstaat.
Google translate vertaalt Respir Liber als ik adem vrij, dus ik vermoed anti-Russischquote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:26 schreef Momo het volgende:
Ook geen idee welke politieke boodschap hier achter zit
Nog 2 nummers dan een interval met Zdob și Zdub en daana de uitslag.quote:
Het was een beetje matig, maar ze zagen er ook jong uit, misschien over 2/3 jaar...quote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:31 schreef Sableheart het volgende:
Als ik @:Momo hier niet over hoor, dan is hij toch wat minder dan ik dacht.
En dan direct door naar Malta.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:31 schreef usagi414 het volgende:
[..]
Nog 2 nummer dan een interval met Zdob și Zdub en daana de uitslag.
zo'n 3 minuten geleden, wmb.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:36 schreef Momo het volgende:
Ik heb het gevoel dat ik dit nummer eerder heb gehoord
Schijnbaar dus wel pro Rusland en vandaar ook de naam ALeninquote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:38 schreef Sableheart het volgende:
Heel erg goed
Erg goed
5. Evghenii Avramov & ALenin Ivan - "Foc la ghete"
Het was wel het enige nummer dat een beetje in de buurt van de vrolijkheid van een Zdob și Zdub kwam.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:39 schreef Momo het volgende:
[..]
Schijnbaar dus wel pro Rusland en vandaar ook de naam ALenin
Als ik de reacties van het publiek zag zou he tme niet verrassen als die eerste ook zou winnen.quote:
Ik wilde wel naar Malta gaan, ja.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:54 schreef NailQueen het volgende:
Gaan we straks nog naar Malta of geloven we die wel?
Malta is nog niet begonnen, ook al was het 20:45 gepland. Baby Lasagna treed ook op daar.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:54 schreef NailQueen het volgende:
Ik geloof het welquote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:54 schreef NailQueen het volgende:
De topfavoriet is een van de laatsten. Geheel toevallig hoor.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:54 schreef Sableheart het volgende:
[..]
Ik wilde wel naar Malta gaan, ja.
Nouja Aidan verdiend dat wel nadat hij genaaid was in 2023 toen miljardairs dochter Emma ineens alle jurypunten kreeg.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:56 schreef NailQueen het volgende:
[..]
De topfavoriet is een van de laatsten. Geheel toevallig hoor.
Klopt hoor maar ik gun hem een beter lied dan wat hij nu heeft.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:57 schreef Momo het volgende:
[..]
Nouja Aidan verdiend dat wel nadat hij genaaid was in 2023 toen miljardairs dochter Emma ineens alle jurypunten kreeg.
Nog meer Sanremo taferelenquote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:59 schreef Momo het volgende:
Ohja gooi nog een heel orkest op het podium
Blijkbaar heeft Moldavie nog een televisieorkest?quote:Op zaterdag 17 januari 2026 20:59 schreef Momo het volgende:
Ohja gooi nog een heel orkest op het podium
Het metropole orkest is dat helaas niet meer in Nederlandquote:Op zaterdag 17 januari 2026 21:00 schreef Sableheart het volgende:
[..]
Blijkbaar heeft Moldavie nog een televisieorkest?
Nu ze bij de NPO zijn wegbezuinigd moet het Zondagochtend orkest ergens anders aan de bakquote:Op zaterdag 17 januari 2026 21:00 schreef Sableheart het volgende:
[..]
Blijkbaar heeft Moldavie nog een televisieorkest?
Hier is het nog altijd beter dan bij Malta. Die zijn 25 minuten na de starttijd nog niet begonnen.quote:
Bijna goed Trenulețulquote:Op zaterdag 17 januari 2026 21:04 schreef H_T het volgende:
@:Greys stukje Trenuletlul (of hoe je het ook schrijft) door een heel orkest net
Wat zijn dat voor Belgische praktijken. Die beginnen ook bijna nooit op tijd.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 21:09 schreef Sableheart het volgende:
[..]
Hier is het nog altijd beter dan bij Malta. Die zijn 25 minuten na de starttijd nog niet begonnen.
Malta heeft technische problemen blijkbaar.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 21:09 schreef Sableheart het volgende:
[..]
Hier is het nog altijd beter dan bij Malta. Die zijn 25 minuten na de starttijd nog niet begonnen.
Via escplus zijn ze live. Dat meisje van junior treed nu opquote:Op zaterdag 17 januari 2026 21:13 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Malta heeft technische problemen blijkbaar.
volgens mij was dat nog reclame?quote:Op zaterdag 17 januari 2026 21:14 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Via escplus zijn ze live. Dat meisje van junior treed nu op
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |