quote:
Op zaterdag 20 december 2025 15:48 schreef laziness het volgende:[..]
De grote vraag is wat je precies ontvangt en wanneer er belasting afgerekend moet worden.
Ik werk bij een S&P500 bedrijf en bij ons kies je als je incentive toegekend krijgt of je het in restricted stock units of in stock options of een mengeling wilt ontvangen.
De restricted stock units vesten na een bepaalde periode en moet je dan verplicht op dat moment afrekenen tegen de dan geldende koers. Verkoop je ze dan niet, (maar je tikt dus wel de belasting af) en verkoop je ze later tegen een hogere koers dan hoef je later geen belasting meer af te tikken. Elke koersstijging is dan dus pure winst waarover je geen belasting hoeft af te rekenen.
Bij de stock opties heb je een optie om aandelen te kopen tegen een vooraf vastgestelde prijs en is alles wat de koers dan hoger ligt als je de opties gaat uitoefenen is dus je winst. Over die winst moet je belasting betalen. Belastingmoment is wanneer jij besluit wat met de opties te doen. Bij ons heb je daar 10 jaar de tijd voor.
Zoals je ziet hebben beide varianten een ander moment van belasting betalen. Ook is het van belang als het een US bedrijf is dat je een W-8BEN formulier invult om te voorkomen dat bij verkoop je US belasting er over betaalt. Aangifte doen in de US om het terug te krijgen is niet grappig.
Kortom zonder te weten hoe jullie aandelenplan werkt is het dus lastig om iets over de belasting te zeggen.
Hoewel ik denk dat het in 1x of niet cashen in de basis niet uitmaakt. De te betalen belasting hangt af van de waarde (dus de koers) en in welke belastingschijf je valt.
Ah thanks. Dat is een goed punt waar ik eens ga uitzoeken hoe het precies zit. Het is allemaal nieuw, ik heb een summiere uitleg gehad van mijn manager tijdens mijn gesprek, maar ik zat met dat bedrag in mijn hoofd tijdens dat gesprek omdat het onverwachts was, en het bedrag behoorlijk idioot was voor mijn perspectief

Dus ik heb niet al te veel mee gekregen van de exacte details.
Ik zal na de feestdagen eens kijken wat de officiele papieren zeggen en waar het op neer komt.