Dat er van de vier partijen eigenlijk maar één uitgesproken links is doet toch ook recht aan de uitslag, lijkt me.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 11:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Met GL/PvdA zie ik niet als het meest realistische scenario.
GL/PvdA gaat herbezinnen na deze uitslag, als je in zo'n stadium in een kabinet met een overtuigd VVD stapt dan is dat een recept voor electorale ellende.
Tenzij ze zo'n kabinet erg 'naar links' kunnen trekken maar dat is weer funest voor de VVD. En ook niet wat het CDA aangeeft te willen.
Ik hoop echt niet op Piri (te fanatiek, doet mij aan Agnes Kant denken) of Moorman (te wollig, te grachtengordel, doet mij aan Lodewijk Asscher denken).quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:00 schreef capricia het volgende:
We wachten eerst even af wie de kar bij GLPvda gaat trekken.
Hoor ook geluiden dat Piri er wel voor in is. En de nieuwe leider kan best bepalend zijn of een formatie met die partij slaagt.
Doodvermoeiend dit, inderdaad. En dan verbaasd zijn dan het vertrouwen in de politiek op de bodem ligt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:01 schreef Caland het volgende:
[..]
Maar tegenwoordig lijkt men zich zelfs bij het formeren alweer bezig te houden met de peilingen van de klusjesman.
Klopt, bovendien zei hij over 'zijn Lijst Pim Fortuyn (LPF)dat hij zijn hart vasthield omdat hij er niet veel geloof in had. Na zijn dood werd de LPF een soort altaar en heeft men nog even gevreesd voor het leven van linkse politici ook. Ik herinner me de beelden nog van de branden en Kok die in een heel sterk vergeldingsklimaat een toespraak hield.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 11:52 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Denk het niet. Pim Fortuyn stond nooit zo hoog in de peilingen. Pas na zijn dood kregen ze er ineens een sloot zetels bij ten opzichte van de peilingen destijds, en nog was de CDA - met afstand - de grootste partij toen.
Zolang het geen vrouw is kan Nederland er blijkbaar mee leven.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik lees dit met veel plezier. Het enige wat progressief gewonnen heeft (denk dat onder rechts er weinig tegen zijn) is dat het heel waarschijnlijk is dat wij de eerste premier krijgen die homo is.
Ja helaas werkt zo'n brede coalitie van links naar rechts vaak lastig. Een centrumlinkse of een centrumrechtse coalitie kan vaak veel effectiever tot beleid komen dan eentje waar alle politieke tegenstellingen intern ook samenkomen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:01 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat er van de vier partijen eigenlijk maar één uitgesproken links is doet toch ook recht aan de uitslag, lijkt me.
Het zou mooi zijn als er bij de partijen eens het besef komt dat het in het landsbelang goed zou zijn om eens een keer vier jaar te regeren met een mooie brede coalitie. Dan kan ik me uiteindelijk ook niet voorstellen dat ze daar erg hard op worden afgerekend. Maar tegenwoordig lijkt men zich zelfs bij het formeren alweer bezig te houden met de peilingen van de klusjesman.
En een beetje jong en fris heeft ook de voorkeur.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:03 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Zolang het geen vrouw is kan Nederland er blijkbaar mee leven.
Paars heeft toch jaren prima gewerkt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja helaas werkt zo'n brede coalitie van links naar rechts vaak lastig. Een centrumlinkse of een centrumrechtse coalitie kan vaak veel effectiever tot beleid komen dan eentje waar alle politieke tegenstellingen intern ook samenkomen.
Recht doen aan de uitslag zou juist betekenen dat een van de wat meer radicaal rechtse partijen mee moet doen. Die zijn tesamen de grootste en gestegen in zetels.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:01 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat er van de vier partijen eigenlijk maar één uitgesproken links is doet toch ook recht aan de uitslag, lijkt me.
Die was toch vrij duidelijk dat ze dat niet ging doen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:00 schreef capricia het volgende:
Hoor ook geluiden dat Piri er wel voor in is..
Ja omdat 'links' toen alle ideologische veren afschudde.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Paars heeft toch jaren prima gewerkt.
Dat gaat Habtamu de Hoop worden. Een Friese Afrikaanquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
En een beetje jong en fris heeft ook de voorkeur.
Dit ja. Het is wel beetje klaar met het gejank van sommigen. Hard roepen dat er samengewerkt moet worden en er water bij wijn gedaan moet worden maar dan nog lekker hard to get spelen. Dan heb je het sentiment in het land niet begrepen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:01 schreef Caland het volgende:
[..]
Het zou mooi zijn als er bij de partijen eens het besef komt dat het in het landsbelang goed zou zijn om eens een keer vier jaar te regeren met een mooie brede coalitie. Dan kan ik me uiteindelijk ook niet voorstellen dat ze daar erg hard op worden afgerekend. Maar tegenwoordig lijkt men zich zelfs bij het formeren alweer bezig te houden met de peilingen van de klusjesman.
Aan de andere kant: voor heel veel van de problemen waar Nederland voor staat hebben al deze partijen min of meer dezelfde oplossingen. Ze willen allemaal het stroomnet uitbreiden, meer huizen bouwen, een oplossing vinden voor het stikstofprobleem, etc.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja helaas werkt zo'n brede coalitie van links naar rechts vaak lastig. Een centrumlinkse of een centrumrechtse coalitie kan vaak veel effectiever tot beleid komen dan eentje waar alle politieke tegenstellingen intern ook samenkomen.
Radicaal rechts heeft de afgelopen keer de kans gehad.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Recht doen aan de uitslag zou juist betekenen dat een van de wat meer radicaal rechtse partijen mee moet doen. Die zijn tesamen de grootste en gestegen in zetels.
"De onversneden links-progressieve fracties (GroenLinks-PvdA, Volt, Partij voor de Dieren en SP) hebben per saldo acht zetels verloren en houden er slechts 27 over. Het radicaal-rechtse blok (PVV-JA21-FvD) gaat er per saldo een zetel op vooruit en heeft er nu 42."
Alleen willen veel mensen dat niet.
De meeste mensen zitten ook helemaal niet op zwaar ideologisch linkse plannen te wachten.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja omdat 'links' toen alle ideologische veren afschudde.
Een van de redenen waarom ik vind dat JA21 best in de regering thuishoort. Laat die radicalere rechtse lui maar laten zien dat ze meer kunnen dan mopperen dat we terug moeten naar de jaren '50.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Recht doen aan de uitslag zou juist betekenen dat een van de wat meer radicaal rechtse partijen mee moet doen. Die zijn tesamen de grootste en gestegen in zetels.
"De onversneden links-progressieve fracties (GroenLinks-PvdA, Volt, Partij voor de Dieren en SP) hebben per saldo acht zetels verloren en houden er slechts 27 over. Het radicaal-rechtse blok (PVV-JA21-FvD) gaat er per saldo een zetel op vooruit en heeft er nu 42."
Alleen willen veel mensen dat niet.
Ik hink een beetje op twee gedachten. Enerzijds zou GroenLinks / PvdA best een hoop dingen uit hun verkiezingsprogramma helpen mogelijk maken. Zaken zoals het oplossen van de stikstofcrisis, woningbouw en zouden ze bezuinigingen op de zorg wat kunnen verzachten.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:01 schreef Caland het volgende:
[..]
Klopt.. maar ik denk dat de achterban van GL/PvdA het als 'verraad' zal zien als hun partij in een coalitie stapt waar CDA en VVD-beleid de boventoon voeren.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De meeste mensen zitten ook helemaal niet op zwaar ideologisch linkse plannen te wachten.
We wachten wel af wie het gaat doen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die was toch vrij duidelijk dat ze dat niet ging doen.
Recht doen aan de uitslag, zei je toch?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:06 schreef Caland het volgende:
[..]
Radicaal rechts heeft de afgelopen keer de kans gehad.
Idd. En wie weet hoe JA21 zich ontpopt. Als ze het lukt om een zinnig potje mee te doen dan is dat denk ik uitstekend voor de democratie.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Recht doen aan de uitslag, zei je toch?
Zag laatste een interview met De Hoop. Hij heeft aangegeven dat hij in de toekomst best wel open zou kunnen staan voor bepaalde kansen, maar hij net komt kijken en het nu nog veel te vroeg vindt om daar überhaupt over na te denken.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 12:05 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat gaat Habtamu de Hoop worden. Een Friese Afrikaan
Even tussendoor ..quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 11:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Met GL/PvdA zie ik niet als het meest realistische scenario.
GL/PvdA gaat herbezinnen na deze uitslag, als je in zo'n stadium in een kabinet met een overtuigd VVD stapt dan is dat een recept voor electorale ellende.
Tenzij ze zo'n kabinet erg 'naar links' kunnen trekken maar dat is weer funest voor de VVD. En ook niet wat het CDA aangeeft te willen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |