Dan zou een PVVer dus weer wel logisch zijn.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:20 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee, meestal de iemand van de grootste niet-regeringsfractie, eigenlijk nooit iemand van een regeringsfractie, zeker niet van de grootste partij daarin om tegenmacht te houden.
In principe wel.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan zou een PVVer dus weer wel logisch zijn.
De PvdA bestaat niet meer.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
PvdA zou weer wat meer naar het midden toe moeten. Ze moeten op zoek naar een nieuwe Bos, Dijsselbloem of Plasterk.
Subtopquote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:54 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Deed het best goed meen ik me te herinneren?
Met een gunfactor ver beneden het vriespunt zal dat waarschijnlijk niet gebeuren.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan zou een PVVer dus weer wel logisch zijn.
Andersom, GL is over het algemeen wat beter voor de minderbedeelden.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:25 schreef Toby56 het volgende:
De PvdA bestaat niet meer.
Feitelijk is de fusiepartij vooral GroenLinks.
En dan is 20 zetels helemaal zo slecht nog niet.
Ooit was de PvdA een partij waar je terecht kon als je tot de wat minder bedeelde groepen behoorde.
Deed het goed in het begin.quote:
Vroeger niet.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:29 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Andersom, GL is over het algemeen wat beter voor de minderbedeelden.
Het milieuactivisme en antiracisme was minder prominent aanwezig in die tijd, maar ook toen waren de sociaaldemocraten van de drie grote hoofdstromingen (conservatisme, liberalisme en sociaaldemocratie) voor die thema's veel ontvankelijker dan de andere 2.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:33 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Vroeger niet.
De PvdA was er voor de gewone arbeider, en voor de sociaal-democratie, voor koopkrachtkoppeling tussen lonen en uitkeringen.
Pacificisme, bestrijding van discriminatie, antifeminisme en racisme, daarvoor kon je bij PSP en PPR terecht. Daar zaten ook vaak de hoger opgeleiden en milieu-activisten. Van dat laatste moest de PvdA ("iedere arbeider zijn eigen auto" en "iedere rokende schoorsteen betekent weer een arbeidersgezin met een maandsalaris en elke dag een fatsoenlijk warme maaltijd") in aanvang helemaal niets hebben.
Onder Wim Kok werd het anders. De Derde Weg. Dat is de PvdA van Oudkerk en Verbeet. Marijnissen en de SP sprongen in het sociaal-democratische gat.
Deze geschiedenis is totaal herschreven.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:33 schreef Toby56 het volgende:
Onder Wim Kok werd het anders. De Derde Weg. Dat is de PvdA van Oudkerk en Verbeet. Marijnissen en de SP sprongen in het sociaal-democratische gat.
Het uithangbord van de Pvda is weggegaan, nu komt het ware gezicht van Groen Links naar voren een GL gaat een echte leider kiezen en een nieuwe naam makenquote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:33 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Vroeger niet.
De PvdA was er voor de gewone arbeider, en voor de sociaal-democratie, voor koopkrachtkoppeling tussen lonen en uitkeringen.
Pacificisme, bestrijding van discriminatie en racisme, daarvoor kon je bij PSP en PPR terecht. Daar zaten ook vaak de hoger opgeleiden en milieu-activisten. Van dat laatste moest de PvdA ("iedere arbeider zijn eigen auto" en "iedere rokende schoorsteen betekent weer een arbeidersgezin met een maandsalaris en elke dag een fatsoenlijk warme maaltijd") in aanvang helemaal niets hebben.
quote:Links heeft dramatisch verloren: de SP lijdt voor de tiende keer op rij verlies, en is met 3 zetels een splinterpartij geworden, en de fusie PvdA en GL blijkt heel veel kleiner dan de som der delen, met maar 20 zetels.
Niet zo heel lang geleden, in 2012, haalde in de nek-aan-nekrace tussen PvdA en VVD de PvdA 38 zetels.
Onder Joop den Uyl, toen de PvdA nog nadrukkelijk de ambitie had een volkspartij te zijn die zich bekommerde om de bestaanszekerheid van gewone mensen in plaats van klimaat, stikstof en genderneutrale toiletten, en toen de PvdA nog achter Israël en de Joden stond, had de PvdA 52 zetels.
Den Uyl was in Nederland misschien wel de allereerste milieuactivist, die vond ook al dat men koopkracht moest inleveren om aan het verdrag van Rome te voldoen. Leer je geschiedenis kennen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:33 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Vroeger niet.
Milieuactivisme zonder meer niet.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:39 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het milieuactivisme en antiracisme was minder prominent aanwezig in die tijd, maar ook toen was waren de sociaaldemocraten van de drie grote hoofdstromingen (conservatisme, liberalisme en sociaaldemocratie) voor die thema's veel ontvankelijker dan de andere 2.
Wat is er mis met volvo rijders?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:38 schreef Klopkoek het volgende: [..] Dat doen ze toch gewoon? Het programma, stemgedrag, commissiewerk. Maar nee, in plaats van daadwerkelijke inhoud (PVV en FvD komen niet eens naar hun werk) voeren stereotypen als "bakfietsen" de boventoon. Helemaal gekopieerd vanuit de VS, om stereotypen over Volvo rijders en quinoa eters erin te rammen. Hopeloos. https://www.ipsos-publiek(...)groenlinks-stemmers/
Nog hieraan toevoegend: er waren gesprekken in die tijd om na 2002 een kabinet tussen PvdA, GL en CDA te vormen. CDA ging de verkiezingen van 2002 in met een relatief links programma (itt 2003).quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Deze geschiedenis is totaal herschreven.
In werkelijkheid was Rosenmoller de grote oppositieleider tegen Paars, en vooral Paars-II. Hij stond op winst met een ouderwets links verhaal en herinnerde eraan hoe milieubewust de PvdA onder Den Uyl was. Rosenmoller ging elke dag met de trein naar zijn werk.
Jan Marijnissen werd minder serieus genomen, zijn gloriemoment kwam pas onder Balkenende-II.
Toen kwam 9/11 en Fortuyn en was het feest voorbij. Het debat ging naar culturele thema's en framing, en daar is Nederland nooit meer van genezen. Rosenmoller werd weggezet als moordenaar, burgers stonden bij hem in de keuken, en zo droop hij af.
Bekijk deze YouTube-video
Hij en zijn gezin werden zwaar bedreigdquote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:41 schreef Klopkoek het volgende:
Rosenmoller werd weggezet als moordenaar, burgers stonden bij hem in de keuken, en zo droop hij af.
https://www.nu.nl/algemee(...)werden-bedreigd.htmlquote:De vrouw en kinderen van GroenLinks-leider Paul Rosenmöller waren de enige gezinsleden van politici die na de moord op Pim Fortuyn bewaking kregen omdat ze werden bedreigd. Dat heeft Rosenmöller woensdagavond gezegd in een vraaggesprek met Netwerk.
De lijsttrekker van GroenLinks noemde dit het ergste van de periode na de moord op Pim Fortuyn. Hij kreeg dreigbrieven waarin stond dat hij weduwnaar zou worden als hij voor 1 juni de politiek niet had verlaten. "Dan weten we uw vrouw en kinderen te vinden en bent u voor de kerst weduwnaar stond erin", zei Rosenmöller. Na 1 juni kreeg hij nog meer van dergelijke dreigbrieven.
O ja, Rosenmöller was, wat mij betreft, heel goed. Ik was een fan.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Deze geschiedenis is totaal herschreven.
In werkelijkheid was Rosenmoller de grote oppositieleider tegen Paars, en vooral Paars-II. Hij stond op winst met een ouderwets links verhaal en herinnerde eraan hoe milieubewust de PvdA onder Den Uyl was. Rosenmoller ging elke dag met de trein naar zijn werk.
Jan Marijnissen werd minder serieus genomen, zijn gloriemoment kwam pas onder Balkenende-II.
Toen kwam 9/11 en Fortuyn en was het feest voorbij. Het debat ging naar culturele thema's en framing, en daar is Nederland nooit meer van genezen. Rosenmoller werd weggezet als moordenaar, burgers stonden bij hem in de keuken, en zo droop hij af.
Bekijk deze YouTube-video
Niks! Dat is het hem nu juist!quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:46 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Wat is er mis met volvo rijders?
Tegenwoordig is dit meer regel dan uitzondering. Al die bedreigingen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:47 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hij en zijn gezin werden zwaar bedreigd
[..]
https://www.nu.nl/algemee(...)werden-bedreigd.html
Uit groffe rechtse hoek van 'bezorgde burgers'... daar komt nog steeds de meeste politieke agressie vandaan .
En wat was de woede ook al weer... oja...buitenlanderhaat
Ook hier wint de rechtse propaganda.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Tegenwoordig is dit meer regel dan uitzondering. Al die bedreigingen.
En vergeet ook het lot van Wil Schuurman niet.
Ik ken iemand uit de beveiliging (nu gepensioneerd) die zelf nogal rechts was angehaucht, maar die van alle (politieke) figuren die hij moest bewaken Paul Rosenmöller de sympathiekste vond. Die zette 's nachts zelfs koffie voor de mensen die rondom zijn huis op wacht stonden en liepen. Kwam-ie persoonlijk brengen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:47 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hij en zijn gezin werden zwaar bedreigd
[..]
https://www.nu.nl/algemee(...)werden-bedreigd.html
Uit groffe rechtse hoek van 'bezorgde burgers'... daar komt nog steeds de meeste politieke agressie vandaan .
En wat was de woede ook al weer... oja...buitenlanderhaat
Het enige dat ik zeg is dat inhoudelijk het huidige GroenLinks niet zoveel anders is (in de jaren rond 2010 wel).quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:48 schreef Toby56 het volgende:
[..]
O ja, Rosenmöller was, wat mij betreft, heel goed. Ik was een fan.
Toen stemde ik nog GroenLinks. Hij bleef ook, veel meer dan Wim Kok, zijn oude vakbondsidealen trouw.
Je zou ook kunnen zeggen dat links niet meer de kans krijgt om zijn (populaire) sociaaleconomische thema's te pluggen omdat het debat volledig gekaapt is door migratie.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:25 schreef Toby56 het volgende:
[..]
De PvdA bestaat niet meer.
Feitelijk is de fusiepartij vooral GroenLinks.
En dan is 20 zetels helemaal zo slecht nog niet.
Ooit was de PvdA een partij waar je terecht kon als je tot de wat minder bedeelde groepen behoorde.
Hetzelfde gold voor de SP.
Maar ik heb om me heen alweer vaak genoeg het geklaag gehoord dat deze partijen de laatste jaren vooral van zich laten horen over de wantoestanden in het Midden-Oosten. Zelfs gemeenteraden werden zo'n beetje gedwongen om zich erover uit te spreken.
Qua inhoud en qua timing (vlak voor het partijcongres) was de motie-Piri een afschuwelijk wangedrocht. D'66 deed er niet aan mee. Best wel verstandig.
Het is bijna ironisch dat Piri nu even (?) de woordvoerder van de partij is geworden, nadat Timmermans is opgestapt.
Zelf heb ik ruim 20 jaar geleden besloten om helemaal geen enkele shitzooi uit het Midden-Oosten nog van invloed te laten zijn op mijn stemgedrag in/voor Nederland. Dat is, wat mijn stemgedrag betreft, mooi mazzel voor politiek linkse partijen. Op basis van andere standpunten blijf ik toch op ze stemmen. Dat betekent echter wel dat ik af en toe hoofdschuddend de boel aanzie of aanhoor.
Anderen zijn daar echter minder toe in staat.
De PvdA is R.I.P.
De SP bijna.
(En dat terwijl de SP in de lokale politiekjes nog steeds heel aardige resultaten weet te boeken... qua ideeën en uitvoering e.d.)
Ik ben er erg treurig over, vooral ten aanzien van de SP, maar ik laat het m'n levenslust - voor zover aanwezig- niet ontnemen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |