abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 6 november 2025 @ 13:11:27 #201
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219205738
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:02 schreef laziness het volgende:

[..]
Het is slechts een extra tool. Wat als je vergeet het wekkertje aan te zetten? Of als je niet weet dat ze van je vrouw vanochtend dat uur al gehad heeft. Hiermee is de tablet de wekker.
Mijn 14jarige heeft ook schermtijd en app limieten.
Ze worden snel groter en ben je nog altijd aanwezig terwijl ze wel access hebben tot schermen?
Het was maar een tip dat je apparaat ook zelf kan wat je nu extern doet.
Ik snap je natuurlijk heel goed, en het is inderdaad een extra tool. Ik wil het liefste toe naar een situatie dat ze doet wat goed is cq wat is afgesproken, ook als er niemand is om haar te controleren. Gewoon omdat ze de waarde van afspraken maken én je daar aan houden in ziet, en ze het goede wíl doen, ook als er niemand is om haar dat te zien doen.

Maar dat is wellicht heel utopisch gedacht. :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219205750
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:11 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik snap je natuurlijk heel goed, en het is inderdaad een extra tool. Ik wil het liefste toe naar een situatie dat ze doet wat goed is cq wat is afgesproken, ook als er niemand is om haar te controleren. Gewoon omdat ze de waarde van afspraken maken én je daar aan houden in ziet, en ze het goede wíl doen, ook als er niemand is om haar dat te zien doen.

Best realistisch als je bereid bent te wachten tot ze 20 is O-)

Als ik naar mijn eigen geschiedenis kijk, is dat wel een beetje waar ik voor de mijne rekening mee hou.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  donderdag 6 november 2025 @ 13:15:09 #203
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_219205760
quote:

[..]

Ik heb echt het redelijkste en makkelijkste kind ter wereld durf ik te stellen maar ook hij pakt die schermtijd ruimte als hij de kans krijgt dus ik denk dat helaas in de huidige tijd echt een lastige is.
Desalniettemin ben ik het er mee eens dat het in de ideale wereld wel zo zou moeten zijn ja :Y
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_219205767
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 12:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat zal vast kunnen, maar dat is symptoombestrijding dus dat zie ik niet echt als een oplossing.
Dat is wellicht symptoombestrijding, maar je bent bezig een kind op te voeden. Soms moet je dan kiezen voor gemak, zoals inderdaad schermlimiten of codes op apparaten.

Uitgerekend Apple heeft heel fijne manieren om schermtijd en dergelijke te regelen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219205771
quote:

[..]

Natuurlijk wil je daarheen. Maar om daar te komen moet je een 7-jarige nog wel sturen. Dat is echt iets wat pas over een aantal jaren aan de orde is.
  Moderator donderdag 6 november 2025 @ 13:17:58 #206
16180 crew  CoolGuy
pi_219205778
quote:
7s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:15 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat is wellicht symptoombestrijding, maar je bent bezig een kind op te voeden. Soms moet je dan kiezen voor gemak, zoals inderdaad schermlimiten of codes op apparaten.

Uitgerekend Apple heeft heel fijne manieren om schermtijd en dergelijke te regelen.
Ja, maar het tablet is niet van Apple, en aangezien dit al het 3e tablet is :') gaat dat er voorlopig ook niet komen. :P Ik weet het, ze is een kind, en ik ben....nou, streng. Misschien wel té streng. Of niet misschien, ik den denk ik daadwerkelijk te streng.

Vanuit goede bedoelingen, maar de manier waarop ik soms iets aanpak is niet per sé de beste manier.
pi_219205786
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar het tablet is niet van Apple, en aangezien dit al het 3e tablet is :') gaat dat er voorlopig ook niet komen. :P Ik weet het, ze is een kind, en ik ben....nou, streng. Misschien wel té streng. Of niet misschien, ik den denk ik daadwerkelijk te streng.

Vanuit goede bedoelingen, maar de manier waarop ik soms iets aanpak is niet per sé de beste manier.
Als je dat weet, zou ik daar toch iets in veranderen.
Je kunt jezelf minder streng maken door wel een code op de tablet te zetten, waardoor ze er niet op kan zonder jullie hulp. Dat is goed voor haar en voor jou en voor jullie band.
  Moderator donderdag 6 november 2025 @ 13:27:26 #208
16180 crew  CoolGuy
pi_219205820
quote:
7s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Als je dat weet, zou ik daar toch iets in veranderen.
Je kunt jezelf minder streng maken door wel een code op de tablet te zetten, waardoor ze er niet op kan zonder jullie hulp. Dat is goed voor haar en voor jou en voor jullie band.
Hm, dan moet ik gaan uitzoeken of dat kan bij Android. Want om de tablet te openen moet ze wel een code ingeven, maar ik weet niet of de mogelijkheid bestaat, en zo ja, hoe je kunt instellen dat na een uur schermtijd vandaag de tablet niet meer mee werkt.

Maar ik merk ook dat ik weerstand heb tegen die oplossing. Ik snap dat het een oplossing is, maar, ik weet niet. Het is in ieder geval wél iets waar ik me even in ga verdiepen, want het ís inderdaad een hulpmiddel, dus waarom zou ik het niet inzetten, ook al zint het me niet helemaal.
pi_219205838
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hm, dan moet ik gaan uitzoeken of dat kan bij Android. Want om de tablet te openen moet ze wel een code ingeven, maar ik weet niet of de mogelijkheid bestaat, en zo ja, hoe je kunt instellen dat na een uur schermtijd vandaag de tablet niet meer mee werkt.

Maar ik merk ook dat ik weerstand heb tegen die oplossing. Ik snap dat het een oplossing is, maar, ik weet niet. Het is in ieder geval wél iets waar ik me even in ga verdiepen, want het ís inderdaad een hulpmiddel, dus waarom zou ik het niet inzetten, ook al zint het me niet helemaal.
Dan hoop dat ze niet te handig is in het verzetten van datum of tijd, want dan heeft ze er zo weer schermtijd bij. _O-
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219205845
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:27 schreef CoolGuy het volgende:
Hm, dan moet ik gaan uitzoeken of dat kan bij Android.
Google family link werkt daarvoor perfect. Ook op afstand te vergrendelen vanaf je eigen telefoon als dat nodig is.

Ik vind het juist een hele goede gewoonte om aan te leren met schermtijden te werken. Zou ook goed zijn voor volwassenen zodat je niet eindeloos blijft doorscrollen.
pi_219205863
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Er is echt helemaal niks mis met streng zijn over schermtijden. Maar ik vind het heel fijn dat er via de telefoon of tablets zelf instellingen aangepast kunnen worden, zodat het niet steeds gezeur is als de tijd om is. Ze kunnen alsnog extra tijd aanvragen (bijvoorbeeld een kwartiertje om iets af te maken) maar in principe geldt op=op, zonder dat ik er nog tussen hoef te komen. Het scheelt enorm veel gemopper (van beide kanten).
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator donderdag 6 november 2025 @ 13:36:21 #212
16180 crew  CoolGuy
pi_219205864
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:31 schreef Elleska het volgende:

[..]
Google family link werkt daarvoor perfect. Ook op afstand te vergrendelen vanaf je eigen telefoon als dat nodig is.

Ik vind het juist een hele goede gewoonte om aan te leren met schermtijden te werken. Zou ook goed zijn voor volwassenen zodat je niet eindeloos blijft doorscrollen.
Geen idee wat dat is, maar dank voor de tip! werkt dat ook als je eigen toestel een iPhone is? Want android vs iOS blabla.
pi_219205896
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Geen idee wat dat is, maar dank voor de tip! werkt dat ook als je eigen toestel een iPhone is? Want android vs iOS blabla.
Ik heb zelf geen iphone maar volgens google wel. https://apps.apple.com/nl/app/google-family-link/id1150085200
pi_219205950
Hier wel een iphone, en tablets met android, en family link werkt ideaal! Scheelt veel discussie en je kunt per app goedkeuren of ze die mogen downloaden. Maar hier liggen de tablets altijd buiten bereik, die zijn voornamelijk voor tijdens lange reizen bedoeld. Thuis mogen ze youtube op tv kijken en hebben ze spelcomputers met goede spellen ipv roblox meuk.
pi_219206050
Ik zou beide kinderen niet op een scherm laten zonder beperkingen. Niet alleen qua schermtijd maar ook wat ze te zien krijgen en wat ze kunnen. Mijn neefje heeft een paar jaar geleden voor 100en Euro's aan extra's gekocht in een game op zijn telefoon. Geld wat hij niet had, maar de telefoon was gelinkt aan de creditcard van zwager....

Maar goed, ik ben behoorlijk streng in schermgedoe, door mijn collega's en werkgever ben ik me iets te bewust van de gevaren van kinderen die online mogen ronddwalen.
Juul is zo'n beetje de enige in haar klas (groep 4) die niet op Roblox mag. En B van bijna 12 mag veel games op Roblox niet spelen, niet chatten en nog wat restricties.
Daar hebben we het over samen, we discussieren, we leggen uit en ik zet waar mogelijk digitale grenzen in de tablets en pc.

Best lastig soms omdat B zijn vrienden 0 restricties hebben qua schermen. Zijn telefoon krijgt doordeweeks na 11 nog Appjes binnen van vrienden. Juul haar beste vriendin van net 7 heeft een tv op haar kamer die non stop aanstaat en ze heeft een telefoon waar ze op TikTokt, nog iets wat er bij ons niet inkomt; TikTok.

En liegen, over dingen zoals een scherm kunnen ze dat beide goed, maar ik kan alles controleren dus B is ermee gestopt. Die weet dat ik er makkelijk achter kan komen. Juul van 7 gaat ook gewoon door in haar verhaal. Ik laat haar meestal gewoon volledig uitpraten, ze komt altijd wel ergens in de knoop met het verhaal.

Afspraak is afspraak is zeker met schermpjes enorm lastig voor die kleintjes, het is nou eenmaal enorm verslavend.
pi_219206075
En ach, hoe vaak ik niet een verhaal vertelde thuis om iets goed te praten.

'Mam, de lantaarnpalen waren echt nog niet aan in de straat waar ik speelde!'
'Nee, ik heb de Lego van H (mijn grote broer) niet in de wc gegooid'
'Ja, ik weet dat ik om 2 uur 's nachts thuis moest zijn, maar de rest mocht om 3 uur thuis zijn en ik mag van jullie niet alleen naar huis fietsen'
Want dat zei de rest van de groep ook he, gelukkig konden ouders elkaar toen niet Appen om dit soort dingen te verifieren.
pi_219206156
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 13:31 schreef Elleska het volgende:

[..]

Dit.
Ook fijn dat niet het hele apparaat daarmee op slot hoeft. Mijn kind kan bijvoorbeeld wel onbeperkt Google mappen, de online bibliotheek in een dat soort dingen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_219206324
Bij L gaat nog wel de hele tablet op slot maar het is inderdaad fijn dat je het ouderlijk toezicht kan laten meegroeien met het kind.
pi_219206351
Ik weet niet wat ik erger vind eigenlijk, dat zij liegt of dat jij met een bewegingssensor controleert in welke kamer ze precies is geweest.
pi_219206390
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 14:16 schreef exode het volgende:
Best lastig soms omdat B zijn vrienden 0 restricties hebben qua schermen.
Dit ook ja. Een vriendje in de buurt heeft geen restricties in schermtijd (maar moet dan wel eerst een uur buiten gespeeld hebben). Dus gaan onze kinderen daarheen in het weekend. Er is een switch, een tablet en twee telefoons. Dus kunnen ze met in ieder geval 5 kinderen tegelijk spelletjes spelen :'). Het is wel creatief. Gelukkig zijn ze er heel eerlijk over en vertellen ze het thuis in geuren en kleuren. Ik word er ook niet boos om, maar probeer wel afspraken te maken op dit vlak. We zijn er overigens nog niet uit hoe we dat gaan doen...
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_219206443
Mijn kinderen hebben ook geen restricties qua beeldschermen, maar zijn ook gelukkig vaak genoeg andere dingen aan t doen, en bepaalde dingen mogen gewoon niet, dat weten ze allebei.
S. 2014
J. 2016
pi_219206637
Mijn kinderen hebben geen digitale restricties. Een kwestie van de tijd in de gaten houden. En de jongste legt zijn telefoon beneden in de avond want anders zit hij in de nacht er nog op.
Ik heb er met andere ouders ook wel discussies over gehad. Dat hun kinderen zo stiekem iets deden als de tijd verzetten of het wachtwoord van een ouder hadden afgekeken. Ze leren genoeg truucjes van elkaar. Als die digitale grenzen er niet zijn, hoeven ze dat ook niet stiekem te doen. Ik weet dat je jongste(13) jokt over zijn scherm gebruik en dat weet hij ook. En als het me echt te erg wordt dan volgen er wel consequenties. En het is echt niet grappig als je moeder naast je zit op haar laptop als je met je vrienden in een call wil, omdat ze op je moet letten als bij een kleuter :P

In de weekenden en vakanties mag hij 2x2 uur gamen/schermpjestijd. Dan weet hij ook dat hij iets moet verzinnen voor de andere tijd.

Ik probeer vooral gezond verstand te kweken, ooit moeten die restricties er weer af en moet dat brein er dan aan wennen. Als dat eind pubertijd is, is die discussie misschoen ook niet te voeren. Dan dat maar vanaf jonger er over praten en grenzen stellen.
pi_219206734
Wij hebben lange tijd schermtijd gehad. Toen ze daartegen in opstand kwam, hebben we het een tijdje geprobeerd zonder. Dat ging dan best een tijdje goed en werd dan toch weer minder. Dat merkten we ook aan haar humeur bijvoorbeeld. Als ons dat te erg werd, hadden we een gesprek, wezen op wat wij niet prettig vinden aan haar schermgedrag en stelden weer schermtijd in. Hoewel boos, kwam ze al snel melden dat we wel gelijk hadden. Dan hadden we weer een tijdje schermtijd tot ze het weer zonder wilde proberen. Dat hebben we zo een aantal jaar gedaan en het ging wel steeds langer goed. Vorig jaar hebben we het er definitief af gehaald; ze was toen ruim 15.

Beste manier om dat scherm minder interessant te maken was naar Maastricht gaan. Ze heeft het druk met alles: school, leren, socializen, clubjes. De tijd op de telefoon is in jaren niet zo weinig geweest. Het is dus denk ik ook echt wel een kwestie van andere dingen te doen hebben die leuker zijn. En dat is best lastig.
pi_219206900
Ohai. Ik breek even in met een vraag aan de ouders van meer dan 1 kind. Onze oudste is net 3, en de jongste 4 dagen oud.
Mijn oudste dochter is een hooggevoelig meisje, met wat vermoedens van ons richting hoogbegaafdheid. Ze heeft het best heel moeilijk met de komst van haar zusje. Vooraf was ze mega enthousiast, praten tegen de buik en kusjes geven enzo. Nu zie je het interne dilemma steeds bij haar dat ze het aan de ene kant interessant vindt en speeltjes aan haar zusje wil geven enzo, en aan de andere kant is het duidelijk mega spannend voor haar en durft ze niet echt in de buurt te komen.
Voor mij als moeder sowieso emotioneel, omdat ik haar zie strugglen en er niet zoveel voor haar kan zijn als normaal gesproken doordat ik net bevallen ben.

Maar ik was vooral even benieuwd; zijn er hier mensen die herkennen dat het oudste kind echt een tijdje moet ontdooien en die misschien nog tips hebben om het proces iets te versnellen?
  donderdag 6 november 2025 @ 16:34:23 #225
319308 Tink89
To live is to dance
pi_219206983
Ja, ontdooien is niet gek. Het is ineens echt en nu moet ze je echt delen. Geef het tijd en betrek haar bij dingen met je kleintje. Doekjes aangeven, helpen badderen enzo. Maak haar de trotse grote zus. En probeer zodra het weer kan ook 1 op 1 tijd in te plannen.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')