Ah netjes!quote:Op zondag 2 november 2025 08:37 schreef Hupje het volgende:
@:Nijna J is 10 (en een half) jaar en hij is wel gedruppeld bij de meting.
Hier heeft de opticien/optometrist de doorverwijzing gedaan. Was een spoedje met hetgeen ze zagen op de scan/foto van de binnenkant van het oog. (Uiteindelijk bleek het niks ernstigs, maar iets aangeboren, maar was even schrikken). Maar denk dat de huisarts dat ook kan inderdaad.quote:Op zondag 2 november 2025 08:02 schreef Hupje het volgende:
[..]
Ik las overal dat je met een kind onder de 8 naar een oogarts moet. Kan de huisarts een verwijzing geven, of hoe werkt dat?
Bedankt voor alle input in ieder geval, iedereen!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jongens moeten ravotten, bij meisjes moet het mooi en flatteus zijn. Kuttekst.K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
quote:Op zondag 2 november 2025 12:09 schreef Tink89 het volgende:
Ik erger me overigens mateloos aan deze tekst op de website van Hans anders;Mijn jongen had een montuur van Hans Anders dat tot 3x toe stuk ging bij het minste of geringste. Ik zou ze niet aanraden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jongens moeten ravotten, bij meisjes moet het mooi en flatteus zijn. Kuttekst.
Maar tussen kinder en volwassenen maat in was het zoeken naar iets passends op een gegeven moment, het was nauwelijks te vinden dus kwamen we eenmalig bij hen uit.
Inmiddels al een aantal jaar aan de lenzen overigens, met +3,5. Hij ziet zonder ook perfect. Het kost alleen energie.
[ Bericht 0% gewijzigd door laziness op 02-11-2025 12:37:03 ]Ik heb je lief mijn hele leven
Ja gaat dat goed?quote:Op zondag 2 november 2025 12:17 schreef laziness het volgende:
Inmiddels al een aantal jaar aan de lenzen overigens, met +3,5. Hij ziet zonder ook perfect. Het kost alleen energie.
Ja. We hebben het rond 9 jaar ook al eens geprobeerd maar toen was het te eng, je oog aanraken.quote:Op zondag 2 november 2025 13:14 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ja gaat dat goed?
Wij hebben er een die zelden schone handen heeft dus nog niet naar durven kijken.
quote:Op zondag 2 november 2025 12:09 schreef Tink89 het volgende:
Ik erger me overigens mateloos aan deze tekst op de website van Hans anders;1965 belde.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jongens moeten ravotten, bij meisjes moet het mooi en flatteus zijn. Kuttekst.![]()
Dat is echt niet meer van deze tijd.
Typische AI gegenereerde teksten (op basis van een slechte prompt, dat ook). Zie zo veel teksten in deze stijl langskomen bij studenten, beetje jammer altijd.quote:Op zondag 2 november 2025 13:32 schreef Kyara het volgende:
Die teksten zijn echt SEO teksten. Geschreven door voor zoekmachines op de zoekwoorden meisjes bril en jongens bril. Geschreven door een of andere student die tig teksten per uur moet opleveren. Of nog erger, die per tekst of zelfs woord betaald krijgt. Tenenkrommend.
Ja dat kan natuurlijk ook. Mijn internetmarketing tijd dateert uit het pre-ai tijdperk (maar toen waren ze ook al zo tenenkrommend slechtquote:Op zondag 2 november 2025 16:53 schreef mousemicky het volgende:
[..]
Typische AI gegenereerde teksten (op basis van een slechte prompt, dat ook). Zie zo veel teksten in deze stijl langskomen bij studenten, beetje jammer altijd.
Je zal eens een afspraak hebben staan…zijn ze ziek.quote:Op zondag 2 november 2025 20:30 schreef Tink89 het volgende:
Al is ze nu wel ziek en gaat mn meting morgen niet door.
Ik ben de leeftijd even kwijt van jouw kinderen maar even alleen thuis blijven een optie?quote:Op maandag 3 november 2025 07:43 schreef vencodark het volgende:
[..]
Je zal eens een afspraak hebben staan…zijn ze ziek.
Nou, zelf heb ik geen afspraak staan vandaag, ik reageerde meer inhoudelijk op Tink maar mijn dochter is bijna 8 en dus ook ziek vandaag.quote:Op maandag 3 november 2025 07:53 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Ik ben de leeftijd even kwijt van jouw kinderen maar even alleen thuis blijven een optie?
Gefeliciteerd Venco. Dus dat houdt in dat je straks 2 banen hebt?quote:Op maandag 3 november 2025 12:20 schreef vencodark het volgende:
In ander nieuws:
Na wat gesprekken ben ik officieel aangenomen als huishoudelijke hulp bij ouderen thuis.![]()
![]()
Het loopt trouwens gewoon via een verzorgingscentrum in het dorp, in loondienst.
Geen zzp-gedoe.
We hebben besproken dat ik zo’n 6 á 8 uur per week ingeroosterd wil worden.
Beginnen wel met een nul-uren contract omdat ik nog geen vaste tijden kan afspreken aangezien het nieuwe rooster van mijn gewone baan nog niet ingegaan is.
Dit wordt op z’n laatst 1 december maar we houden rekening met enkele weken eerder.
Anyway: ik begin 17 november.![]()
Qua uurloon levert het geen goudmijn op maar het vult wel een groot deel aan op wat ik straks aan nachttoeslag ga missen.
Ja. Mijn vaste baan van 22 uur p/w en die nieuwe baan van 6 á 8 uur.quote:Op maandag 3 november 2025 12:58 schreef livelink het volgende:
[..]
Gefeliciteerd Venco. Dus dat houdt in dat je straks 2 banen hebt?
We zullen zien.quote:Op maandag 3 november 2025 14:51 schreef exode het volgende:
Fijn Venco! Lijkt me enorm waardevol werk
Heb je niet ook last van een cilinder? Ik kon op een gegeven moment de verkeersborden ‘ avonds niet meer lezen. Overdag nergens last van. Mn sterkte is vrijwel gelijk gebleven, maar nu met cilinders in m’n lenzen kan ik weer in de avond de weg op. Of in elk geval wat verantwoorder dan ervoorquote:Op maandag 3 november 2025 08:10 schreef Nijna het volgende:
Wij gaan altijd naar de plaatselijke opticiën, op zich wel tevreden over. Ze hadden altijd een optometrist die echt van puzzelen hield, die is helaas weg. En degene die er nu voor in de plaats is gekomen is een heel ander type, voelt meer als lopende band werk bij hem.
Dochter komt altijd bij hem, die vroeg of ze volgende keer bij iemand anders kan, dus dat gaan we maar vragen.
Ik moet zelf mijn brilsterkte nog eens laten nameten, want ik zie niet meer lekker met mijn (reserve) bril. Ik draag altijd lenzen, maar 's avonds op de bank is het knijpen om de ondertiteling te lezen.
En dan wordt het kijken wat handig is, want ik vrees dat ik niet meer ontkom aan leessterkte als ik mijn bril laat aanpassen (ik vermoed meer min sterkte en dat is met lezen dan lastiger). Over mijn lenzen zet ik zp'n drogist leesbrilletje. Maar bril op bril af voor het lezen vind ik echt niks.
Maar eens gaan kijken waar we op uitkomen.
Ben benieuwdquote:Op maandag 3 november 2025 20:17 schreef FlyingFish het volgende:
Exode, heb je al gezien dat je binnenkort naar de Mac moet?
Ik heb wel een cylinder sterkte, misschien moet die wel wat aangepast, meten is weten dus ik ga een afspraak maken.quote:Op maandag 3 november 2025 21:23 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Heb je niet ook last van een cilinder? Ik kon op een gegeven moment de verkeersborden ‘ avonds niet meer lezen. Overdag nergens last van. Mn sterkte is vrijwel gelijk gebleven, maar nu met cilinders in m’n lenzen kan ik weer in de avond de weg op. Of in elk geval wat verantwoorder dan ervoor![]()
Gefeliciteerd @:vencodark !
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.S. 2014
J. 2016
quote:Op dinsdag 4 november 2025 09:00 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Gefeliciteerd venco!
Ik heb mn jongste thuisSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.S. 2014
J. 2016
Die hebben we ook veel gehad op de basisschool inderdaadquote:Op dinsdag 4 november 2025 15:40 schreef Hupje het volgende:
Ik moet vanalles doen, maar kan me zo slecht focussen vandaag. Heel irritant.
Vanavond kan ik niet sporten omdat ik naar een ouderavond moet. Niet omdat ik denk dat het nuttig is voor mij, maar uit fatsoen voor de leerkracht
Zucht.
Dat zal dan toch wel een hele omschakeling zijn. Maar fijn dat het zo (in ieder geval voorlopig) rond is!quote:Op dinsdag 4 november 2025 19:16 schreef vencodark het volgende:
@:Phaidra
Dat blijft voorlopig wel die 4 avonddiensten. Kan me moeilijk ineens terugtrekken, dan moet een 5e persoon alsnog blijven.
Anders zou ik ook minder uren hebben.
Yup. We wachten alleen nog op de startdatum van het nieuwe rooster.quote:Op woensdag 5 november 2025 08:49 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Dat zal dan toch wel een hele omschakeling zijn. Maar fijn dat het zo (in ieder geval voorlopig) rond is!
Wij hadden gisteravond voorlichting voor groep 8 op de basisschool, over de overstap naar het VO. Ik heb helemaal niks nieuws gehoord, want hetzelfde als 2 jaar terug. Maar de jongste wilde graag dat we allebei mee gingen, en dat vind ik dan gewoon prima. Voor hem is het nieuw en spannend, logisch ook!quote:Op dinsdag 4 november 2025 18:22 schreef Hupje het volgende:
Maar als leerkracht vind ik het altijd fijn als er wel ouders komenDus ga ik zelf ook maar gewoon.
Dat helpt inderdaad allemaal niet. Wat voor doemscenario's zien zij dan?quote:Op woensdag 5 november 2025 08:56 schreef vencodark het volgende:
[..]
Yup. We wachten alleen nog op de startdatum van het nieuwe rooster.
In principe 1 december maar we moeten rekening houden met eerder.![]()
Dus ik zit echt de dagen af te tellen.
Hoofd is vol van alles en ik sta echt aan de edge van mijn sanity, om even Engels en Nederlands door elkaar te gooien.![]()
En dan stellen mijn man en ouders allerlei vragen over het nieuwe werk en doemscenario’s dat ik mezelf bijna af ga vragen waar ik in hemelsnaam aan begin.
De onzekerheid slaat toe, ik ben druk in mijn hoofd en wil vooral geen extra stress.
Geen wonder dat ik onrustig ben en stemmingswisselingen.
quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:40 schreef Hupje het volgende:
Ik moet vanalles doen, maar kan me zo slecht focussen vandaag. Heel irritant.
Vanavond kan ik niet sporten omdat ik naar een ouderavond moet. Niet omdat ik denk dat het nuttig is voor mij, maar uit fatsoen voor de leerkracht
Zucht.
Het is een functie binnen mijn gemeente, je kan dus cliënten hebben in het verschillende dorpjes.quote:Op woensdag 5 november 2025 09:00 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Dat helpt inderdaad allemaal niet. Wat voor doemscenario's zien zij dan?
Ah zo. Dat zou vanuit de organisatie gezien ook niet zo handig zijn, je medewerker voor de helft van de tijd laten reizen. Ze zullen ongetwijfeld hun best doen om het zo efficiënt mogelijk in te richten. Misschien lukt het niet altijd (ik heb diep respect voor roostermakers), maar niemand is erbij gebaat om tijd te verliezen zonder dat er geld wordt verdiend zou je denken.quote:Op woensdag 5 november 2025 09:09 schreef vencodark het volgende:
[..]
Het is een functie binnen mijn gemeente, je kan dus cliënten hebben in het verschillende dorpjes.
Dus er zou een reistijd zijn als je van de ene naar de andere moet.
“Maar stel dat je steeds van het ene uiterste puntje naar het andere uiterste puntje moet, dat is 20 minuten!
En al dat zo is, moet je er wat van zeggen! En mag je bij de ene cliënt vroeger weg als je heeeeelemaal naar het andere dorp moet voor de volgende cliënt?”
Dat zijn precies die negatieve dingen waar ik niet gelijk van uitga.
Ik mag hopen dat voor die paar uurtjes dat ik wil werken, niet de helft kwijt ben aan rijden van het ene naar het andere dorp.
Snap je.
Nou daarom, dan houden nieuwe medewerkers er ook snel mee op, zou je zeggen.quote:Op woensdag 5 november 2025 09:14 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ah zo. Dat zou vanuit de organisatie gezien ook niet zo handig zijn, je medewerker voor de helft van de tijd laten reizen. Ze zullen ongetwijfeld hun best doen om het zo efficiënt mogelijk in te richten. Misschien lukt het niet altijd (ik heb diep respect voor roostermakers), maar niemand is erbij gebaat om tijd te verliezen zonder dat er geld wordt verdiend zou je denken.
Vervelend voor Juul!quote:Op woensdag 5 november 2025 11:00 schreef exode het volgende:
Goede mindset Venco, niets van al het negatieve aantrekken.
Met Juul blijven we doorsukkelen. Ze is vaak verdrietig in de klas, heeft last van al het geluid. Kortom ons meisje zit niet lekker in haar vel. Met 1 juf nu afspraken gemaakt maar volgens Juul negeert die andere juf de afspraken. We kijken het nog een week aan en anders gaan we maar weer in gesprek, met beide dit keer.
Ahw, toch nog niet helemaal fit? Beterschapquote:Op woensdag 5 november 2025 13:25 schreef vencodark het volgende:
Het zit er trouwens dik in dat ik ook nog recht heb op een afbouwregeling mbt mijn toeslagen, die ik straks moet missen.
Daar word ik door HR nog over gebeld.
Ennnn dochter was naar school, vrolijk en blij, word ik voor 13:00 weer gebeld of ik haar kan komen ophalen.
Tot ze thuis was.quote:Op woensdag 5 november 2025 13:46 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ahw, toch nog niet helemaal fit? Beterschap
Rol behang?quote:Op woensdag 5 november 2025 14:42 schreef vencodark het volgende:
[..]
Tot ze thuis was.![]()
Stepte behoorlijk door naar huis en at als een bootwerker.
Spelen met de kat en gekke dansjes.
Zou je ze niet..!?
Dat leer ik ze hier (hopenlijk) ook. Dat ik bij eerlijk vertellen misschien boos wordt maar dat ik bij liegen zeker weten heel boos wordt...quote:Op woensdag 5 november 2025 21:04 schreef FlyingFish het volgende:
Ik vind dat persoonlijk zo’n onzin, beloven om niet boos te worden als ze iets op komen biechten wat ze liever niet willen vertellen. Dan wordt het een vrijbrief om te mogen doen wat je wil, zolang je daarna maar (doet alsof je) het moeilijk vind dat te vertellen. Hier is de regel andersom. Bij gewoon vertellen worden we waarschijnlijk (een beetje) boos, als we ontdekken dat er gelogen is worden we sowieso heel erg boos. Dat lijkt te werken nadat Lala een keer flink op haar kop heeft gekregen na liegen en haar broer een keer een beetje na iets ergers gewoon te vertellen.
Oh zeker, ik weet precies hoe het zit.quote:Op woensdag 5 november 2025 22:37 schreef vlindertje89 het volgende:
Niet vervelend bedoeld, oprecht niet, maar dat hij het niet durfde te vertellen aan z'n vader is toch een heel duidelijk antwoord op waarom hij een heel verhaal erbij verzon? Ik zou daar eerlijk gezegd wel een beetje van schrikken. En ook met hem daarover praten. Wat voor reactie was hij precies bang voor? Wat maakt dat hij daar bang voor was? Is er iets te doen om daar aan te werken? En zelf kun je natuurlijk ook een inschatting maken van hoe reëel die angst is. Soms zijn kinderen natuurlijk bang om iets te vertellen terwijl dat echt niet nodig is, maar misschien zit er wel wat reëels in zijn angst. Of helpt het om samen de intensiteit van de mogelijke reactie bv te kunnen relativeren.
Dat is dus precies waarom ik niet wil straffen voor eerlijk vertellen. Ik heb vroeger heel wat gelogen tegen mijn ouders en ook meer dan eens dat mijn broertje daardoor straf kreeg. Ik leerde dat eerlijk vertellen zorgt voor straf (of woede-uitbarsting) en liegen niet dus werd vanzelf beter in liegen.quote:Op woensdag 5 november 2025 22:37 schreef vlindertje89 het volgende:
Niet vervelend bedoeld, oprecht niet, maar dat hij het niet durfde te vertellen aan z'n vader is toch een heel duidelijk antwoord op waarom hij een heel verhaal erbij verzon? Ik zou daar eerlijk gezegd wel een beetje van schrikken. En ook met hem daarover praten. Wat voor reactie was hij precies bang voor? Wat maakt dat hij daar bang voor was? Is er iets te doen om daar aan te werken? En zelf kun je natuurlijk ook een inschatting maken van hoe reëel die angst is. Soms zijn kinderen natuurlijk bang om iets te vertellen terwijl dat echt niet nodig is, maar misschien zit er wel wat reëels in zijn angst. Of helpt het om samen de intensiteit van de mogelijke reactie bv te kunnen relativeren.
Je dochter is nog niet zo oud, toch?quote:Op woensdag 5 november 2025 18:09 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, onze dochter zojuist betrapt op een leugen. En ik snap dat ze liegt, want dat is wat kinderen doen omdat ze denken dat ze daar mee weg kunnen komen, maar dat kon in dit geval dus niet, en nu hebben we ook gezien hoe ver ze dat doorvoert.
Nogal een teleurstelling, en ik merk ook dat ik dat niet zo makkelijk naast me neer kan leggen. Ik snap uiteraard dát kinderen liegen, óók ons kind, maar nu het zo klip en klaar is heb ik daar toch moeite mee merk ik, om nu gewoon te doen alsof er niks (meer) aan de hand is.
Nou, wat er dus gisteren gebeurde is dat zij sinds een paar weken moet wennen aan dat ze d'r tablet nog maar een uurtje per dag mag gebruiken, omdat...nou, omdat dat lang genoeg is. Nou, dat is natuurlijk lastig etc. Wat wij doen is wij stellen een timer in van een uur, en als die afloopt moet het tablet weg.quote:Op donderdag 6 november 2025 10:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je dochter is nog niet zo oud, toch?
Volgens mij liegen kinderen niet zozeer omdat ze denken dat ze ermee weg kunnen komen.
Als ze nog wat jonger zijn, is dat sowieso iets wat ze niet bedenken. Het is dan eerder wensdenken, denk ik, dat de leugen ook wel zou kunnen en beter klinkt en dat ouders dat vast wel geloven.
Niet boos worden als iets eerlijk wordt verteld klinkt heel mooi, maar dat gaat natuurlijk lang niet altijd. Dus wij hebben onze dochter altijd voorgehouden dat het best kan dat we schrikken of boos worden of teleurgesteld zijn als ze de waarheid vertelt, maar dat we er ondanks dat altijd voor haar zullen zijn. En dat we haar helpen met wat het ook is.
Ik denk dat bijna alle kinderen weleens liegen, zeker als ze nog wat jonger zijn. Wij hebben ook wel wat leugentjes voorgeschoteld gekregen. Tegenwoordig is ze zoo eerlijk dat ze zelfs opbelt vanuit Maastricht dat ze iets gedaan heeft wat eigenlijk niet mag, terwijl wij daar niets van hadden geweten als ze het niet had verteld
Maar het is natuurlijk heel simpel: ze wist best wel dat er straf zou volgen en ze dus de tablet langer kwijt zou zijn en dus heeft ze gelogen om te proberen dat te voorkomen. Onder de straf uit zien te komen.quote:Op donderdag 6 november 2025 12:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, wat er dus gisteren gebeurde is dat zij sinds een paar weken moet wennen aan dat ze d'r tablet nog maar een uurtje per dag mag gebruiken, omdat...nou, omdat dat lang genoeg is. Nou, dat is natuurlijk lastig etc. Wat wij doen is wij stellen een timer in van een uur, en als die afloopt moet het tablet weg.
Inmiddels komt ze zelf met de melding van goh mag ik de tablet, en als het antwoord ja is, dan vraagt ze ook om die timer aan te zetten etc, dus dat is allemaal goed. Maar eergisteren was ze ineens boven. Toen zij terug beneden kwam vroegen wij wat ze had gedaan boven, en ze had met d'r knuffels 'schooltje' gespeeld, op haar kamer.
Nu doe ik veel met domotica, dus ik heb in alle ruimten in het huis bewegingssensoren hangen etc, en mijn vrouw keek mij aan, en ik had daar ook een raar gevoel bij, dús ik keek of er op haar kamer beweging was geregistreerd, en de laatste beweging was 5 uur geleden.
Oftewel, ze was niet op haar kamer geweest. Dat is liegen. Ze loog, omdat ze het tablet had gebruikt wat op onze slaapkamer lag, en dáár was wel beweging geregistreerd, de gehele tijd dat ze boven was geweest. Nou, ik snap dat het een kind is, ik snap dat ze pas 7 is, maar liegen is niet oké. Dus we vroegen aan haar van weet je zéker dat dat is wat je hebt gedaan? Ja dat wist ze zeker. Nou, papa en mama geloven dat niet helemaal schat, dus we vragen het nog een keer, en we worden niet boos (wat we ook niet zijn geworden) maar het is wél belangrijk dat je eerlijk bent. Het kan zijn dat we dat wél een keer worden, of schrikken of of of, maar dat hoort erbij en betekent niet dat we niet van d'r houden, etc.
Nog steeds hetzelfde verhaal. Tot ze doorkreeg dat we haar niet gingen geloven, en toen kwam er schoorvoetend uit dat ze met d'r tablet had gespeeld. Ze wist (dit is niet wat zij zei, dit is wat ík zeg) dat ze dat tablet niet mocht, want d'r uur was al verbruikt, en dat wist ze, dus ze wist ook dat ze niet kon zeggen dat ze het tablet had gehad, dus moest ze wat anders zeggen.
Nou, ik heb liever dat ze eerlijk is, maar dat was ze dus niet. Nu heeft ze dus de rest van de week geen tablet én geen laptop want liegen omdat ze tegen een afspraak in ging is niet oke, en keuzes hebben consequenties, dús geen tablet en laptop meer.
Maar omdat ik dus zo hard werd geconfronteerd met die realiteit, waarvan ik goed weet dat dat realiteit is natuurlijk, vond ik dat wel lastig. Ik voel gewoon teleurstelling.
Kan je die tablet niet gewoon na een uur blokkeren waar alleen jullie met een code nog in kunnen? Los van het liegen kan ze het dan ook niet meer stiekem doen.quote:Op donderdag 6 november 2025 12:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, wat er dus gisteren gebeurde is dat zij sinds een paar weken moet wennen aan dat ze d'r tablet nog maar een uurtje per dag mag gebruiken, omdat...nou, omdat dat lang genoeg is. Nou, dat is natuurlijk lastig etc. Wat wij doen is wij stellen een timer in van een uur, en als die afloopt moet het tablet weg.
Inmiddels komt ze zelf met de melding van goh mag ik de tablet, en als het antwoord ja is, dan vraagt ze ook om die timer aan te zetten etc, dus dat is allemaal goed. Maar eergisteren was ze ineens boven. Toen zij terug beneden kwam vroegen wij wat ze had gedaan boven, en ze had met d'r knuffels 'schooltje' gespeeld, op haar kamer.
Nu doe ik veel met domotica, dus ik heb in alle ruimten in het huis bewegingssensoren hangen etc, en mijn vrouw keek mij aan, en ik had daar ook een raar gevoel bij, dús ik keek of er op haar kamer beweging was geregistreerd, en de laatste beweging was 5 uur geleden.
Oftewel, ze was niet op haar kamer geweest. Dat is liegen. Ze loog, omdat ze het tablet had gebruikt wat op onze slaapkamer lag, en dáár was wel beweging geregistreerd, de gehele tijd dat ze boven was geweest. Nou, ik snap dat het een kind is, ik snap dat ze pas 7 is, maar liegen is niet oké. Dus we vroegen aan haar van weet je zéker dat dat is wat je hebt gedaan? Ja dat wist ze zeker. Nou, papa en mama geloven dat niet helemaal schat, dus we vragen het nog een keer, en we worden niet boos (wat we ook niet zijn geworden) maar het is wél belangrijk dat je eerlijk bent. Het kan zijn dat we dat wél een keer worden, of schrikken of of of, maar dat hoort erbij en betekent niet dat we niet van d'r houden, etc.
Nog steeds hetzelfde verhaal. Tot ze doorkreeg dat we haar niet gingen geloven, en toen kwam er schoorvoetend uit dat ze met d'r tablet had gespeeld. Ze wist (dit is niet wat zij zei, dit is wat ík zeg) dat ze dat tablet niet mocht, want d'r uur was al verbruikt, en dat wist ze, dus ze wist ook dat ze niet kon zeggen dat ze het tablet had gehad, dus moest ze wat anders zeggen.
Nou, ik heb liever dat ze eerlijk is, maar dat was ze dus niet. Nu heeft ze dus de rest van de week geen tablet én geen laptop want liegen omdat ze tegen een afspraak in ging is niet oke, en keuzes hebben consequenties, dús geen tablet en laptop meer.
Maar omdat ik dus zo hard werd geconfronteerd met die realiteit, waarvan ik goed weet dat dat realiteit is natuurlijk, vond ik dat wel lastig. Ik voel gewoon teleurstelling.
Dat zal vast kunnen, maar dat is symptoombestrijding dus dat zie ik niet echt als een oplossing.quote:Op donderdag 6 november 2025 12:43 schreef laziness het volgende:
[..]
Kan je die tablet niet gewoon na een uur blokkeren waar alleen jullie met een code nog in kunnen? Los van het liegen kan ze het dan ook niet meer stiekem doen.
Het is slechts een extra tool. Wat als je vergeet het wekkertje aan te zetten? Of als je niet weet dat ze van je vrouw vanochtend dat uur al gehad heeft. Hiermee is de tablet de wekker.quote:Op donderdag 6 november 2025 12:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat zal vast kunnen, maar dat is symptoombestrijding dus dat zie ik niet echt als een oplossing.
Ik snap je natuurlijk heel goed, en het is inderdaad een extra tool. Ik wil het liefste toe naar een situatie dat ze doet wat goed is cq wat is afgesproken, ook als er niemand is om haar te controleren. Gewoon omdat ze de waarde van afspraken maken én je daar aan houden in ziet, en ze het goede wíl doen, ook als er niemand is om haar dat te zien doen.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:02 schreef laziness het volgende:
[..]
Het is slechts een extra tool. Wat als je vergeet het wekkertje aan te zetten? Of als je niet weet dat ze van je vrouw vanochtend dat uur al gehad heeft. Hiermee is de tablet de wekker.
Mijn 14jarige heeft ook schermtijd en app limieten.
Ze worden snel groter en ben je nog altijd aanwezig terwijl ze wel access hebben tot schermen?
Het was maar een tip dat je apparaat ook zelf kan wat je nu extern doet.
Best realistisch als je bereid bent te wachten tot ze 20 isquote:Op donderdag 6 november 2025 13:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap je natuurlijk heel goed, en het is inderdaad een extra tool. Ik wil het liefste toe naar een situatie dat ze doet wat goed is cq wat is afgesproken, ook als er niemand is om haar te controleren. Gewoon omdat ze de waarde van afspraken maken én je daar aan houden in ziet, en ze het goede wíl doen, ook als er niemand is om haar dat te zien doen.
Maar dat is wellicht heel utopisch gedacht.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |