Dat leer ik ze hier (hopenlijk) ook. Dat ik bij eerlijk vertellen misschien boos wordt maar dat ik bij liegen zeker weten heel boos wordt...quote:Op woensdag 5 november 2025 21:04 schreef FlyingFish het volgende:
Ik vind dat persoonlijk zo’n onzin, beloven om niet boos te worden als ze iets op komen biechten wat ze liever niet willen vertellen. Dan wordt het een vrijbrief om te mogen doen wat je wil, zolang je daarna maar (doet alsof je) het moeilijk vind dat te vertellen. Hier is de regel andersom. Bij gewoon vertellen worden we waarschijnlijk (een beetje) boos, als we ontdekken dat er gelogen is worden we sowieso heel erg boos. Dat lijkt te werken nadat Lala een keer flink op haar kop heeft gekregen na liegen en haar broer een keer een beetje na iets ergers gewoon te vertellen.
Oh zeker, ik weet precies hoe het zit.quote:Op woensdag 5 november 2025 22:37 schreef vlindertje89 het volgende:
Niet vervelend bedoeld, oprecht niet, maar dat hij het niet durfde te vertellen aan z'n vader is toch een heel duidelijk antwoord op waarom hij een heel verhaal erbij verzon? Ik zou daar eerlijk gezegd wel een beetje van schrikken. En ook met hem daarover praten. Wat voor reactie was hij precies bang voor? Wat maakt dat hij daar bang voor was? Is er iets te doen om daar aan te werken? En zelf kun je natuurlijk ook een inschatting maken van hoe reëel die angst is. Soms zijn kinderen natuurlijk bang om iets te vertellen terwijl dat echt niet nodig is, maar misschien zit er wel wat reëels in zijn angst. Of helpt het om samen de intensiteit van de mogelijke reactie bv te kunnen relativeren.
Dat is dus precies waarom ik niet wil straffen voor eerlijk vertellen. Ik heb vroeger heel wat gelogen tegen mijn ouders en ook meer dan eens dat mijn broertje daardoor straf kreeg. Ik leerde dat eerlijk vertellen zorgt voor straf (of woede-uitbarsting) en liegen niet dus werd vanzelf beter in liegen.quote:Op woensdag 5 november 2025 22:37 schreef vlindertje89 het volgende:
Niet vervelend bedoeld, oprecht niet, maar dat hij het niet durfde te vertellen aan z'n vader is toch een heel duidelijk antwoord op waarom hij een heel verhaal erbij verzon? Ik zou daar eerlijk gezegd wel een beetje van schrikken. En ook met hem daarover praten. Wat voor reactie was hij precies bang voor? Wat maakt dat hij daar bang voor was? Is er iets te doen om daar aan te werken? En zelf kun je natuurlijk ook een inschatting maken van hoe reëel die angst is. Soms zijn kinderen natuurlijk bang om iets te vertellen terwijl dat echt niet nodig is, maar misschien zit er wel wat reëels in zijn angst. Of helpt het om samen de intensiteit van de mogelijke reactie bv te kunnen relativeren.
Je dochter is nog niet zo oud, toch?quote:Op woensdag 5 november 2025 18:09 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, onze dochter zojuist betrapt op een leugen. En ik snap dat ze liegt, want dat is wat kinderen doen omdat ze denken dat ze daar mee weg kunnen komen, maar dat kon in dit geval dus niet, en nu hebben we ook gezien hoe ver ze dat doorvoert.
Nogal een teleurstelling, en ik merk ook dat ik dat niet zo makkelijk naast me neer kan leggen. Ik snap uiteraard dát kinderen liegen, óók ons kind, maar nu het zo klip en klaar is heb ik daar toch moeite mee merk ik, om nu gewoon te doen alsof er niks (meer) aan de hand is.
Nou, wat er dus gisteren gebeurde is dat zij sinds een paar weken moet wennen aan dat ze d'r tablet nog maar een uurtje per dag mag gebruiken, omdat...nou, omdat dat lang genoeg is. Nou, dat is natuurlijk lastig etc. Wat wij doen is wij stellen een timer in van een uur, en als die afloopt moet het tablet weg.quote:Op donderdag 6 november 2025 10:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je dochter is nog niet zo oud, toch?
Volgens mij liegen kinderen niet zozeer omdat ze denken dat ze ermee weg kunnen komen.
Als ze nog wat jonger zijn, is dat sowieso iets wat ze niet bedenken. Het is dan eerder wensdenken, denk ik, dat de leugen ook wel zou kunnen en beter klinkt en dat ouders dat vast wel geloven.
Niet boos worden als iets eerlijk wordt verteld klinkt heel mooi, maar dat gaat natuurlijk lang niet altijd. Dus wij hebben onze dochter altijd voorgehouden dat het best kan dat we schrikken of boos worden of teleurgesteld zijn als ze de waarheid vertelt, maar dat we er ondanks dat altijd voor haar zullen zijn. En dat we haar helpen met wat het ook is.
Ik denk dat bijna alle kinderen weleens liegen, zeker als ze nog wat jonger zijn. Wij hebben ook wel wat leugentjes voorgeschoteld gekregen. Tegenwoordig is ze zoo eerlijk dat ze zelfs opbelt vanuit Maastricht dat ze iets gedaan heeft wat eigenlijk niet mag, terwijl wij daar niets van hadden geweten als ze het niet had verteld
Maar het is natuurlijk heel simpel: ze wist best wel dat er straf zou volgen en ze dus de tablet langer kwijt zou zijn en dus heeft ze gelogen om te proberen dat te voorkomen. Onder de straf uit zien te komen.quote:Op donderdag 6 november 2025 12:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, wat er dus gisteren gebeurde is dat zij sinds een paar weken moet wennen aan dat ze d'r tablet nog maar een uurtje per dag mag gebruiken, omdat...nou, omdat dat lang genoeg is. Nou, dat is natuurlijk lastig etc. Wat wij doen is wij stellen een timer in van een uur, en als die afloopt moet het tablet weg.
Inmiddels komt ze zelf met de melding van goh mag ik de tablet, en als het antwoord ja is, dan vraagt ze ook om die timer aan te zetten etc, dus dat is allemaal goed. Maar eergisteren was ze ineens boven. Toen zij terug beneden kwam vroegen wij wat ze had gedaan boven, en ze had met d'r knuffels 'schooltje' gespeeld, op haar kamer.
Nu doe ik veel met domotica, dus ik heb in alle ruimten in het huis bewegingssensoren hangen etc, en mijn vrouw keek mij aan, en ik had daar ook een raar gevoel bij, dús ik keek of er op haar kamer beweging was geregistreerd, en de laatste beweging was 5 uur geleden.
Oftewel, ze was niet op haar kamer geweest. Dat is liegen. Ze loog, omdat ze het tablet had gebruikt wat op onze slaapkamer lag, en dáár was wel beweging geregistreerd, de gehele tijd dat ze boven was geweest. Nou, ik snap dat het een kind is, ik snap dat ze pas 7 is, maar liegen is niet oké. Dus we vroegen aan haar van weet je zéker dat dat is wat je hebt gedaan? Ja dat wist ze zeker. Nou, papa en mama geloven dat niet helemaal schat, dus we vragen het nog een keer, en we worden niet boos (wat we ook niet zijn geworden) maar het is wél belangrijk dat je eerlijk bent. Het kan zijn dat we dat wél een keer worden, of schrikken of of of, maar dat hoort erbij en betekent niet dat we niet van d'r houden, etc.
Nog steeds hetzelfde verhaal. Tot ze doorkreeg dat we haar niet gingen geloven, en toen kwam er schoorvoetend uit dat ze met d'r tablet had gespeeld. Ze wist (dit is niet wat zij zei, dit is wat ík zeg) dat ze dat tablet niet mocht, want d'r uur was al verbruikt, en dat wist ze, dus ze wist ook dat ze niet kon zeggen dat ze het tablet had gehad, dus moest ze wat anders zeggen.
Nou, ik heb liever dat ze eerlijk is, maar dat was ze dus niet. Nu heeft ze dus de rest van de week geen tablet én geen laptop want liegen omdat ze tegen een afspraak in ging is niet oke, en keuzes hebben consequenties, dús geen tablet en laptop meer.
Maar omdat ik dus zo hard werd geconfronteerd met die realiteit, waarvan ik goed weet dat dat realiteit is natuurlijk, vond ik dat wel lastig. Ik voel gewoon teleurstelling.
Kan je die tablet niet gewoon na een uur blokkeren waar alleen jullie met een code nog in kunnen? Los van het liegen kan ze het dan ook niet meer stiekem doen.quote:Op donderdag 6 november 2025 12:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, wat er dus gisteren gebeurde is dat zij sinds een paar weken moet wennen aan dat ze d'r tablet nog maar een uurtje per dag mag gebruiken, omdat...nou, omdat dat lang genoeg is. Nou, dat is natuurlijk lastig etc. Wat wij doen is wij stellen een timer in van een uur, en als die afloopt moet het tablet weg.
Inmiddels komt ze zelf met de melding van goh mag ik de tablet, en als het antwoord ja is, dan vraagt ze ook om die timer aan te zetten etc, dus dat is allemaal goed. Maar eergisteren was ze ineens boven. Toen zij terug beneden kwam vroegen wij wat ze had gedaan boven, en ze had met d'r knuffels 'schooltje' gespeeld, op haar kamer.
Nu doe ik veel met domotica, dus ik heb in alle ruimten in het huis bewegingssensoren hangen etc, en mijn vrouw keek mij aan, en ik had daar ook een raar gevoel bij, dús ik keek of er op haar kamer beweging was geregistreerd, en de laatste beweging was 5 uur geleden.
Oftewel, ze was niet op haar kamer geweest. Dat is liegen. Ze loog, omdat ze het tablet had gebruikt wat op onze slaapkamer lag, en dáár was wel beweging geregistreerd, de gehele tijd dat ze boven was geweest. Nou, ik snap dat het een kind is, ik snap dat ze pas 7 is, maar liegen is niet oké. Dus we vroegen aan haar van weet je zéker dat dat is wat je hebt gedaan? Ja dat wist ze zeker. Nou, papa en mama geloven dat niet helemaal schat, dus we vragen het nog een keer, en we worden niet boos (wat we ook niet zijn geworden) maar het is wél belangrijk dat je eerlijk bent. Het kan zijn dat we dat wél een keer worden, of schrikken of of of, maar dat hoort erbij en betekent niet dat we niet van d'r houden, etc.
Nog steeds hetzelfde verhaal. Tot ze doorkreeg dat we haar niet gingen geloven, en toen kwam er schoorvoetend uit dat ze met d'r tablet had gespeeld. Ze wist (dit is niet wat zij zei, dit is wat ík zeg) dat ze dat tablet niet mocht, want d'r uur was al verbruikt, en dat wist ze, dus ze wist ook dat ze niet kon zeggen dat ze het tablet had gehad, dus moest ze wat anders zeggen.
Nou, ik heb liever dat ze eerlijk is, maar dat was ze dus niet. Nu heeft ze dus de rest van de week geen tablet én geen laptop want liegen omdat ze tegen een afspraak in ging is niet oke, en keuzes hebben consequenties, dús geen tablet en laptop meer.
Maar omdat ik dus zo hard werd geconfronteerd met die realiteit, waarvan ik goed weet dat dat realiteit is natuurlijk, vond ik dat wel lastig. Ik voel gewoon teleurstelling.
Dat zal vast kunnen, maar dat is symptoombestrijding dus dat zie ik niet echt als een oplossing.quote:Op donderdag 6 november 2025 12:43 schreef laziness het volgende:
[..]
Kan je die tablet niet gewoon na een uur blokkeren waar alleen jullie met een code nog in kunnen? Los van het liegen kan ze het dan ook niet meer stiekem doen.
Het is slechts een extra tool. Wat als je vergeet het wekkertje aan te zetten? Of als je niet weet dat ze van je vrouw vanochtend dat uur al gehad heeft. Hiermee is de tablet de wekker.quote:Op donderdag 6 november 2025 12:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat zal vast kunnen, maar dat is symptoombestrijding dus dat zie ik niet echt als een oplossing.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |