Ik snap je natuurlijk heel goed, en het is inderdaad een extra tool. Ik wil het liefste toe naar een situatie dat ze doet wat goed is cq wat is afgesproken, ook als er niemand is om haar te controleren. Gewoon omdat ze de waarde van afspraken maken én je daar aan houden in ziet, en ze het goede wíl doen, ook als er niemand is om haar dat te zien doen.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:02 schreef laziness het volgende:
[..]
Het is slechts een extra tool. Wat als je vergeet het wekkertje aan te zetten? Of als je niet weet dat ze van je vrouw vanochtend dat uur al gehad heeft. Hiermee is de tablet de wekker.
Mijn 14jarige heeft ook schermtijd en app limieten.
Ze worden snel groter en ben je nog altijd aanwezig terwijl ze wel access hebben tot schermen?
Het was maar een tip dat je apparaat ook zelf kan wat je nu extern doet.
Best realistisch als je bereid bent te wachten tot ze 20 isquote:Op donderdag 6 november 2025 13:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap je natuurlijk heel goed, en het is inderdaad een extra tool. Ik wil het liefste toe naar een situatie dat ze doet wat goed is cq wat is afgesproken, ook als er niemand is om haar te controleren. Gewoon omdat ze de waarde van afspraken maken én je daar aan houden in ziet, en ze het goede wíl doen, ook als er niemand is om haar dat te zien doen.
Maar dat is wellicht heel utopisch gedacht.
Ik heb echt het redelijkste en makkelijkste kind ter wereld durf ik te stellen maar ook hij pakt die schermtijd ruimte als hij de kans krijgt dus ik denk dat helaas in de huidige tijd echt een lastige is.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap je natuurlijk heel goed, en het is inderdaad een extra tool. Ik wil het liefste toe naar een situatie dat ze doet wat goed is cq wat is afgesproken, ook als er niemand is om haar te controleren. Gewoon omdat ze de waarde van afspraken maken én je daar aan houden in ziet, en ze het goede wíl doen, ook als er niemand is om haar dat te zien doen.
Dat is wellicht symptoombestrijding, maar je bent bezig een kind op te voeden. Soms moet je dan kiezen voor gemak, zoals inderdaad schermlimiten of codes op apparaten.quote:Op donderdag 6 november 2025 12:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat zal vast kunnen, maar dat is symptoombestrijding dus dat zie ik niet echt als een oplossing.
Natuurlijk wil je daarheen. Maar om daar te komen moet je een 7-jarige nog wel sturen. Dat is echt iets wat pas over een aantal jaren aan de orde is.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar het tablet is niet van Apple, en aangezien dit al het 3e tablet isquote:Op donderdag 6 november 2025 13:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is wellicht symptoombestrijding, maar je bent bezig een kind op te voeden. Soms moet je dan kiezen voor gemak, zoals inderdaad schermlimiten of codes op apparaten.
Uitgerekend Apple heeft heel fijne manieren om schermtijd en dergelijke te regelen.
Als je dat weet, zou ik daar toch iets in veranderen.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar het tablet is niet van Apple, en aangezien dit al het 3e tablet isgaat dat er voorlopig ook niet komen.
Ik weet het, ze is een kind, en ik ben....nou, streng. Misschien wel té streng. Of niet misschien, ik den denk ik daadwerkelijk te streng.
Vanuit goede bedoelingen, maar de manier waarop ik soms iets aanpak is niet per sé de beste manier.
Hm, dan moet ik gaan uitzoeken of dat kan bij Android. Want om de tablet te openen moet ze wel een code ingeven, maar ik weet niet of de mogelijkheid bestaat, en zo ja, hoe je kunt instellen dat na een uur schermtijd vandaag de tablet niet meer mee werkt.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als je dat weet, zou ik daar toch iets in veranderen.
Je kunt jezelf minder streng maken door wel een code op de tablet te zetten, waardoor ze er niet op kan zonder jullie hulp. Dat is goed voor haar en voor jou en voor jullie band.
Dan hoop dat ze niet te handig is in het verzetten van datum of tijd, want dan heeft ze er zo weer schermtijd bij.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hm, dan moet ik gaan uitzoeken of dat kan bij Android. Want om de tablet te openen moet ze wel een code ingeven, maar ik weet niet of de mogelijkheid bestaat, en zo ja, hoe je kunt instellen dat na een uur schermtijd vandaag de tablet niet meer mee werkt.
Maar ik merk ook dat ik weerstand heb tegen die oplossing. Ik snap dat het een oplossing is, maar, ik weet niet. Het is in ieder geval wél iets waar ik me even in ga verdiepen, want het ís inderdaad een hulpmiddel, dus waarom zou ik het niet inzetten, ook al zint het me niet helemaal.
Google family link werkt daarvoor perfect. Ook op afstand te vergrendelen vanaf je eigen telefoon als dat nodig is.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:27 schreef CoolGuy het volgende:
Hm, dan moet ik gaan uitzoeken of dat kan bij Android.
Er is echt helemaal niks mis met streng zijn over schermtijden. Maar ik vind het heel fijn dat er via de telefoon of tablets zelf instellingen aangepast kunnen worden, zodat het niet steeds gezeur is als de tijd om is. Ze kunnen alsnog extra tijd aanvragen (bijvoorbeeld een kwartiertje om iets af te maken) maar in principe geldt op=op, zonder dat ik er nog tussen hoef te komen. Het scheelt enorm veel gemopper (van beide kanten).quote:Op donderdag 6 november 2025 13:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar het tablet is niet van Apple, en aangezien dit al het 3e tablet isgaat dat er voorlopig ook niet komen.
Ik weet het, ze is een kind, en ik ben....nou, streng. Misschien wel té streng. Of niet misschien, ik den denk ik daadwerkelijk te streng.
Vanuit goede bedoelingen, maar de manier waarop ik soms iets aanpak is niet per sé de beste manier.
Geen idee wat dat is, maar dank voor de tip! werkt dat ook als je eigen toestel een iPhone is? Want android vs iOS blabla.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:31 schreef Elleska het volgende:
[..]
Google family link werkt daarvoor perfect. Ook op afstand te vergrendelen vanaf je eigen telefoon als dat nodig is.
Ik vind het juist een hele goede gewoonte om aan te leren met schermtijden te werken. Zou ook goed zijn voor volwassenen zodat je niet eindeloos blijft doorscrollen.
Ik heb zelf geen iphone maar volgens google wel. https://apps.apple.com/nl/app/google-family-link/id1150085200quote:Op donderdag 6 november 2025 13:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Geen idee wat dat is, maar dank voor de tip! werkt dat ook als je eigen toestel een iPhone is? Want android vs iOS blabla.
Dit.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:31 schreef Elleska het volgende:
[..]
Google family link werkt daarvoor perfect. Ook op afstand te vergrendelen vanaf je eigen telefoon als dat nodig is.
Ik vind het juist een hele goede gewoonte om aan te leren met schermtijden te werken. Zou ook goed zijn voor volwassenen zodat je niet eindeloos blijft doorscrollen.
Dit ook ja. Een vriendje in de buurt heeft geen restricties in schermtijd (maar moet dan wel eerst een uur buiten gespeeld hebben). Dus gaan onze kinderen daarheen in het weekend. Er is een switch, een tablet en twee telefoons. Dus kunnen ze met in ieder geval 5 kinderen tegelijk spelletjes spelenquote:Op donderdag 6 november 2025 14:16 schreef exode het volgende:
Best lastig soms omdat B zijn vrienden 0 restricties hebben qua schermen.
Hier is het dus andersom, B zijn vriendjes spelen het liefste hier. B zelf ook.quote:Op donderdag 6 november 2025 15:15 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Dit ook ja. Een vriendje in de buurt heeft geen restricties in schermtijd (maar moet dan wel eerst een uur buiten gespeeld hebben). Dus gaan onze kinderen daarheen in het weekend. Er is een switch, een tablet en twee telefoons. Dus kunnen ze met in ieder geval 5 kinderen tegelijk spelletjes spelen. Het is wel creatief. Gelukkig zijn ze er heel eerlijk over en vertellen ze het thuis in geuren en kleuren. Ik word er ook niet boos om, maar probeer wel afspraken te maken op dit vlak. We zijn er overigens nog niet uit hoe we dat gaan doen...
Ja momenteel is bijna alles nog te spannend, ook een luier voor de baby pakken terwijl die in een andere kamer ligt. We hebben elke dag al wel even knuffeltijd gehad iig waarbij mijn man de baby had, en gisteren ook even samen een filmpje gekeken. Dus inzetten op 1 op 1 momentjes doe ik idd, vind het gewoon zo lastig om die interne strijd bij haar te zien, ze vindt het echt zo intens spannend. Daar hebben we het ook wel over met haar en dan zegt ze ook dat ze het leuk en spannend vindt, en we pushen niks. Maar zou haar zo graag over die eerste grote drempel heen helpen.quote:Op donderdag 6 november 2025 16:34 schreef Tink89 het volgende:
Ja, ontdooien is niet gek. Het is ineens echt en nu moet ze je echt delen. Geef het tijd en betrek haar bij dingen met je kleintje. Doekjes aangeven, helpen badderen enzo. Maak haar de trotse grote zus. En probeer zodra het weer kan ook 1 op 1 tijd in te plannen.
Het gaat er bij streng zijn ook om of je leeftijdsadequate verwachtingen hebt. Een kind met een nauwelijks aanwezige frontale cortex vragen om iets wat héél leuk is te stoppen omdat het "het juiste is" is denk ik wat overschatten waartoe ze überhaupt in staat zijn op die leeftijd.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb ScreenZen op m'n instagram, om dom scrollen te voorkomen. Werkt als een treinquote:Op donderdag 6 november 2025 13:31 schreef Elleska het volgende:
[..]
Ik heb vaak intrusieve gedachten. Maar meestal blijft het ook wel daarbij 😀🙃quote:Op donderdag 6 november 2025 22:46 schreef Hupje het volgende:
Over liegen gesproken, mijn ouders weten nog steeds niet dat ik gecrasht ben met de fiets omdat ik testte hoe lang ik met mijn ogen dicht kon fietsenHeb het ze nóóit durven vertellen, schaamde me zo voor mijn domme actie. En de vrouw die me onderuit zag gaan, opgeraapt heeft en een icepack voor me regelde keek tegen de zon in dus zag niet dat ik mijn ogen dicht had.
Maar van de actie zelf heb ik dus wel geleerd
quote:Op vrijdag 7 november 2025 00:21 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ik heb vaak intrusieve gedachten. Maar meestal blijft het ook wel daarbij 😀🙃
Hoe oud was je toen?
Arm schaapje.quote:Op vrijdag 7 november 2025 02:35 schreef Hupje het volgende:
(waarom ik nu wakker ben? Zojuist weer een spugend kind... Zónder hoofdpijn, zegt hij)
Oh jakkes, hopenlijk hebben jullie beide nog kunnen slapen.quote:Op vrijdag 7 november 2025 02:35 schreef Hupje het volgende:
(waarom ik nu wakker ben? Zojuist weer een spugend kind... Zónder hoofdpijn, zegt hij)
Wat heb je en welke dosering?quote:Op vrijdag 7 november 2025 09:13 schreef exode het volgende:
Die HST he, ik voel me behoorlijk beroerd. Misselijk, licht in mijn hoofd, slaap slecht, gisteren werd ik in de kappersstoel helemaal niet lekker. Ik dacht even dat ik neer zou gaan.
Huisarts al gesproken, nog een week aankijken en anders gaan we verlagen. Pffff.
Nu alleen nog een pleister Estradiol Sandoz 50 mg. Zondag moet ik mijn eerste 2 progestageen capsules innemen.quote:
quote:Op vrijdag 7 november 2025 02:35 schreef Hupje het volgende:
Wat jammer dat je zoveel last hebt van bijwerkingen. Hopelijk is het een kwestie van de dosering aanpassen.quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:14 schreef exode het volgende:
Nou, de pleister is eraf. Ik heb bijna continue wegtrekkers en het gevoel dat ik flauw ga vallen.
De huisarts weer gebeld, dat zijn te heftige bijwerkingen. Dus mag weer langskomen volgende week.
Want ja, ik zit in de hart- en vaatziekten risico groep.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |