abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219125682
quote:
Duurder uit dan met die oude cv-ketel

Duurzaamheidsadviseur Freerk Mink investeerde 59.084 euro om zijn eigen woning van het gas te krijgen. Het resultaat: maandlasten die honderden euro's hoger zijn dan toen hij nog een cv-ketel had. Dat schrijft het AD.

Een warmtepomp, HR+++-glas inclusief isolerende kozijnen, inductiekoken, zonnepanelen, aanpassing van de meterkast, CO2-gestuurde ventilatie, een thuisbatterij. De lijst met groene maatregelen is lang. Drie jaar was Freerk Mink bezig om zijn 25 jaar oude woning zo aan te passen dat in 2022 de gasaansluiting en de cv-ketel eruit konden. Ondertussen was hij ook actief als duurzaamheidsadviseur in zijn dorp Goutum en wijken in Leeuwarden.

"Ik heb gedaan wat de overheid vroeg: verduurzamen", zegt de 74-jarige Fries tegen de krant. "Zorg ervoor dat je een nul-op-de-meterwoning krijgt. Want we hadden het klimaatakkoord ondertekend. De belofte was dat de energiekosten voor huishoudens niet substantieel zouden stijgen. Van het gas af dus. En nu krijgen we een hogere energierekening. Ik voel me gepakt door de overheid. De koplopers van de energietransitie worden gestraft."

Mink aarzelde of hij zijn verhaal moet doen, want hij onderschrijft de klimaatdoelen en vindt verduurzaming belangrijk. "Ik hoef niet te verdienen aan de verduurzaming, maar het moet me ook geen geld kosten. Wij hadden spaargeld, wat moeten gezinnen die alles moeten lenen? Dan lukt het niet om de netto maandlasten lager te krijgen, doordat je zo veel moet aflossen."
Maar hij is gelukkig wel het klimaat aan het redden.

[ Bericht 27% gewijzigd door Frutsel op 28-10-2025 12:35:14 ]
pi_219125695
Ondertussen was hij ook actief als duurzaamheidsadviseur in zijn dorp Goutum en wijken in Leeuwarden.

Hoeveel mensen heeft hij op hoge kosten gejaagd met zijn "adviezen"?
pi_219125713
Staat er in het artikel ook waar het mis gaat? Doorgaans verbruik je niet meer met maatregelen tenzij er ergens een fout gemaakt wordt.
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:01:20 #4
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219125714
Haastige spoed is zelden goed.

Maar waarschijnlijk mocht hij zijn gasaansluiting wel gratis laten dichtdraaien.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:03:24 #5
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219125723
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:00 schreef Nebelwerfer het volgende:
Staat er in het artikel ook waar het mis gaat? Doorgaans verbruik je niet meer met maatregelen tenzij er ergens een fout gemaakt wordt.
Waarom doet dat er toe? Hij heeft 60k geïnvesteerd. Dat bedrag krijgt hij nooit weer terug. Was beter uitgeweest met wat radiatorfolie en isoleren van de CV buizen.

Dan nog had gas vele malen duurder kunnen worden. Met zijn leeftijd (aanname) had hij er geen 60k meer uitgestookt.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:04:36 #6
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_219125726
Van mijn gasrekening is 85% belasting en vaste kosten. Maar zelfs dan loont het nog niet om van het gas te gaan als kleinverbruiker.

Ik snap mensen niet die tienduizenden euro's investeren om wat tientjes te besparen.
pi_219125727
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 09:56 schreef QAnonn het volgende:

https://www.ad.nl/wonen/d(...)-zo-pissig~a4e87dd7/

Eenzijdig verhaal, 60k voor het vernieuwen van je beglazing en isoleren van je huis, het plaatsen van een warmtepomp etc, logisch dat je dan meer gaat betalen per maand omdat je huis ook meer waard is geworden

[ Bericht 29% gewijzigd door Frutsel op 28-10-2025 12:35:55 ]
pi_219125740
Geen beste reclame voor deze "duurzaamheidsadviseur".

quote:
Diëtist Freerk Mink deed alles dat werd geadviseerd om gewicht kwijt te raken. Hij investeerde 59.084 euro. Het resultaat? Tientallen kilo's erbij in vergelijking met toen hij nog elke dag een zak chips wegwerkte. ‘Ik voel me gepakt door de overheid.’
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:07:05 #9
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_219125741
Frans Timmermans is wel trots op hem. Dat is ook wat waard.
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:10:16 #10
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219125754
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:04 schreef Moonversion het volgende:

[..]
Eenzijdig verhaal, 60k voor het vernieuwen van je beglazing en isoleren van je huis, het plaatsen van een warmtepomp etc, logisch dat je dan meer gaat betalen per maand omdat je huis ook meer waard is geworden
Huh, het gaat hier over de energierekening hè. Niet over een bouwdepotje wat zwaarder drukt op de maandelijkse lasten.
pi_219125781
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:10 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Huh, het gaat hier over de energierekening hè. Niet over een bouwdepotje wat zwaarder drukt op de maandelijkse lasten.
quote:
Een warmtepomp, HR+++-glas inclusief isolerende kozijnen, inductiekoken, zonnepanelen, aanpassing van de meterkast, CO2-gestuurde ventilatie, een thuisbatterij.

...

Mijn nadeel wordt dan 2700 euro per jaar ten opzichte van de situatie dat er nog een cv-ketel was.” Mink komt tot dat bedrag door de afschrijving, financieringslasten, terugleverkosten en afschaffing van de salderingsregeling mee te rekenen.
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:19:40 #12
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219125797
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:16 schreef Moonversion het volgende:

[..]
[..]

Thanks. Ik kan het artikel niet lezen.
pi_219125798
60k kan ik met de huidige prijzen 40 jaar gas Kopen
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_219125815
Ben niet echt onder de indruk van deze duurzaamheidsadviseur.
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:25:35 #15
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219125831
quote:

[..]
[..]

Hahaha, ja zo kan ik het ook. Wat een staaltje raar goochelen met cijfers. De grootste "kostenpost" lijkt te zijn het afschaffen van de salderingsregeling, en meneer gooit daar vervolgens afschrijving en rentelasten bovenop. En het grootste deel van die 60k zit hem waarschijnlijk in de nieuwe kozijnen, die mogelijk wel/niet toch al aan vervanging toe waren.

AD clickbait propaganda :O .
Huilen dan.
pi_219125832
quote:
quote:
Mink komt tot dat bedrag door de afschrijving, financieringslasten, terugleverkosten en afschaffing van de salderingsregeling mee te rekenen.
pi_219125844
Hoeveel zonnepanelen heeft hij dan? Of is zijn huis zo gigantisch?
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
pi_219125976
Blijft vreemd. Al dat investeren en geen roi rond kunnen breien als consument.
Maar bedrijven mogen werken met 3-5 jaar.

Consument mag bloeden voor de 5% besparing aan emissies, terwijl 95% van de industrie komt over overwaait vanuit andere landen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219126009
Raar dat je als duurzaamheidsadviseur zo in het nieuws wilt komen. Als ik een (al dan niet potentiele) afnemer was geweest van de adviezen van deze adviseur zou ik me toch wel even achter de oren krabben.
pi_219126012
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 09:56 schreef QAnonn het volgende:

https://www.ad.nl/wonen/d(...)-zo-pissig~a4e87dd7/

Geen idee wat hij verkeerd heeft gedaan.

Heb in 2018 hier panelen en een warmtepomp neer laten pleuren en betaal sindsdien niets meer, krijg zelfs nog wat terug.

[ Bericht 15% gewijzigd door Frutsel op 28-10-2025 12:36:21 ]
pi_219126023
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Heb in 2018 hier panelen en een warmtepomp neer laten pleuren en betaal sindsdien niets meer.
Ja maar in Bel Air hoef je ook lang niet zo vaak te stoken.
pi_219126029
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:39 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Raar dat je als duurzaamheidsadviseur zo in het nieuws wilt komen. Als ik een (al dan niet potentiele) afnemer was geweest van de adviezen van deze adviseur zou ik me toch wel even achter de oren krabben.
Kun je beter TFP bellen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219126034
quote:
9s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:41 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ja maar in Bel Air hoef je ook lang niet zo vaak te stoken.
True :P
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:44:41 #24
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219126125
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:34 schreef Red_85 het volgende:
Niet?

Mijn zonnepanelen hebben zich al jaren terugverdiend en sindsdien letterlijk duizenden euro's winst opgeleverd. Sinds enige tijd een warmtepomp en ook met afschaffen van de salderingsregeling is mijn verwachting dat ik die investering binnen 6 jaar eruit heb. Ondertussen is mijn energierekening nog steeds dik negatief en is het wooncomfort gigantisch toegenomen. Ik lach me de ballen uit de broek.

Ondertussen ben ik een accusysteem aan het bouwen om een beetje mee handelen. Een man moet een hobby hebben... ik laat het je weten wanneer de boel terugverdiend is.

Kijk, als je voor tienduizenden euro's geleend geld je kozijnen laat vervangen en vervolgens de rentelasten bovenop de misgelopen winst van het afschaffen van de salderingsregeling flikkert en doet alsof je oude kozijnen geen afschrijving hebben dan ga je inderdaad op een gek bedrag uitkomen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Isdatzo op 28-10-2025 10:50:42 ]
Huilen dan.
pi_219126150
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Kun je beter TFP bellen.
Voor volgende woning 2 warmtepompen (12kW voor woning + 8kW bijgebouw), 25 panelen (505Wp), 40kWh aan accu's en een bak aan Jaga LTV radiatoren.
Is al deels geïnstalleerd, volgend jaar pas verhuizen.

Ga ik dat terugverdienen? Absoluut niet.
Maar daar ben ik me bewust van, het is inmiddels hobby.

Een kleinere installatie met minder accu's en panelen daar was nog wel uitzicht op terugverdienen in ongeveer 11 jaar. Het is ook wat complex omdat het 2 vrijstaande gebouwen zijn en er een hoop aanpassingen nodig zijn, zoals het ingraven van vele meters aan kabel. Normaal hoeft dat natuurlijk niet.
pi_219126214
quote:

[..]

Heb in 2018 hier panelen en een warmtepomp neer laten pleuren en betaal sindsdien niets meer, krijg zelfs nog wat terug.
60k afschrijving over ?15 jaar ?= 4000 per jaar
60k lening met 3% rente = 1800 per jaar (wordt wel ieder jaar minder)

Als je dat mee telt en de saldering die er straks afgaat, maar niet de meer waarde van je woning gaat tellen kom je er wel aan, had deze meneer vooraf kunnnen weten
pi_219126263
Als hij 6 jaar geleden 60k in een indexfonds had belegd was het geld verdubbeld.

De schade is nog groter.
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:49:59 #28
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219126291
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:39 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik waardeer zijn eerlijkheid en nuchterheid.
Vertrouwen verkopen is ook een verkoopargument.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_219126309
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:47 schreef Moonversion het volgende:

[..]
60k afschrijving over ?15 jaar ?= 4000 per jaar
60k lening met 3% rente = 1800 per jaar (wordt wel ieder jaar minder)

Als je dat mee telt en de saldering die er straks afgaat, maar niet de meer waarde van je woning gaat tellen kom je er wel aan, had deze meneer vooraf kunnnen weten
Ik heb er niet voor geleend maar alsnog zou je dan wel het verlies aan rendement op dat geld moeten meerekenen.

Het ging mij om lage maandlasten voor energie (letterlijk al 7 jaar minder dan ¤0 per maand).

De vorige bewoners verbruikten hier 1.450m3 aardgas per jaar dus dat spaar ik ongeveer uit, ook in de periode dat aardgas heel duur was.
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:52:04 #30
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219126352
Het hele eieren eten is ook waar je in investeert. Investeer je in (dure) isolatie, kozijnen, of ga je hele toeren uithalen om geringe energiewinst te behalen dan heb je een negatieve roi.
Zonnepanelen waarmee je je eigen productie consumeert kunnen vaak nog wel uit.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219126354
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:49 schreef Terrorizer het volgende:
Als hij 6 jaar geleden 60k in een indexfonds had belegd was het geld verdubbeld.

De schade is nog groter.
Dat is inderdaad een keuze. Maar als je geen plannen hebt om je spaargeld te beleggen dan is het (met de huidige spaarrente) nog niet zo gek om je maandlasten naar beneden te brengen.
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:53:44 #32
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219126395
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb er niet voor geleend maar alsnog zou je dan wel het verlies aan rendement op dat geld moeten meerekenen.
Dan moet je ook de toegenomen woningwaarde meenemen. En je kan het ook zien als een spreiding van de risico's.

Achteraf weet je altijd precies op welk moment je waarin had moeten investeren en was iedereen miljonair geweest.
Huilen dan.
pi_219126412
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:52 schreef phpmystyle het volgende:
Het hele eieren eten is ook waar je in investeert. Investeer je in (dure) isolatie, kozijnen, of ga je hele toeren uithalen om geringe energiewinst te behalen dan heb je een negatieve roi.
Zonnepanelen waarmee je je eigen productie consumeert kunnen vaak nog wel uit.
Alleen glas vervangen is nog niet zo'n dure hobby en het geeft ook direct extra comfort.
Toen ik in m'n vorige woning (2009-2018) het oude thermopane en enkel glas verving door HR++ was het gelijk veel behaaglijker en stiller in huis, nog los van de bespaarde aardgas.
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:56:04 #34
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219126439
Sowieso grappig dat een warmtepomp, isolatie, fatsoenlijk glas, ..., terugverdiend moeten worden. Dat zijn allemaal zaken die het wooncomfort behoorlijk verbeteren.

Aan de andere kant gooien mensen zo een halve ton stuk op een nieuwe keuken en/of badkamer. Of een auto. Wanneer verdient dat zich terug dan?
Huilen dan.
pi_219126477
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:53 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dan moet je ook de toegenomen woningwaarde meenemen. En je kan het ook zien als een spreiding van de risico's.

Achteraf weet je altijd precies op welk moment je waarin had moeten investeren en was iedereen miljonair geweest.
Oh ja, ik maak me er ook niet druk om. Voor mij is het laag houden van de maandlasten alleen al een motivatie.

Maar als je het terug wil verdienen zou ik altijd eerst naar isolatie kijken, dus oud glas vervangen, dak isoleren, kruipruimte, spouwmuur.

Energie die je woning niet verliest, hoef je ook niet bij te stoken.

En als je dan na het isoleren weet wat je aan gas verbruikt, dan doe je het Koevlaas2 sommetje (m3 aardgas per jaar * 8) / 1.650 en dan weet je afgerond naar boven wat voor warmtepomp je nodig hebt, als je nog van het gas wil.
pi_219126495
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:56 schreef Isdatzo het volgende:
Sowieso grappig dat een warmtepomp, isolatie, fatsoenlijk glas, ..., terugverdiend moeten worden. Dat zijn allemaal zaken die het wooncomfort behoorlijk verbeteren.

Aan de andere kant gooien mensen zo een halve ton stuk op een nieuwe keuken en/of badkamer. Of een auto. Wanneer verdient dat zich terug dan?
Ook een punt, een CV-ketel verdient zich ook niet terug.
Een keuken of badkamer sowieso niet, heeft voor volgende bewoners ook geen waarde want als het niet hun smaak is knallen ze het er zo weer uit.
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:00:15 #37
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219126508
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Alleen glas vervangen is nog niet zo'n dure hobby en het geeft ook direct extra comfort.
Toen ik in m'n vorige woning (2009-2018) het oude thermopane en enkel glas verving door HR++ was het gelijk veel behaaglijker en stiller in huis, nog los van de bespaarde aardgas.
Mooi voor jou.
Ik heb recent oud dubbelglas (halverwege tot eind jaren 90 glas gok ik) vervangen voor HR++ glas, en om heel eerlijk te zijn merk ik nog erg weinig. Ik durf niet te zeggen waar de kou vandaan komt, maar als ik naast het glas zit dan voel ik soms een koude deken naar beneden komen.

Gelukkig kreeg ik 400 + 1800 terug van gemeente en ISDE subsidie. Klein doekje voor het bloeden.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:01:38 #38
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219126524
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 11:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Mooi voor jou.
Ik heb recent oud dubbelglas (halverwege tot eind jaren 90 glas gok ik) vervangen voor HR++ glas, en om heel eerlijk te zijn merk ik nog erg weinig. Ik durf niet te zeggen waar de kou vandaan komt, maar als ik naast het glas zit dan voel ik soms een koude deken naar beneden komen.
Dat is de dementor die zich onder de vensterbank verstopt heeft..
Huilen dan.
pi_219126545
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 11:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Mooi voor jou.

Gelukkig kreeg ik 400 + 1800 terug van gemeente en ISDE subsidie. Klein doekje voor het bloeden.
Ik neem aan dat ze het glas goed gemonteerd hebben? (vlammetjestest voor HR++ doen)
Tocht langs de kozijnen?

Het scheelde in mijn 70's doorzonwoning wel.

Gasverbruik daalde met zo'n 250-300m3 per jaar. Gas was toen nog ¤0,60 - ¤0,75 per m3.
De belasting is nu al hoger.
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:54:47 #40
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219127499
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 11:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik neem aan dat ze het glas goed gemonteerd hebben? (vlammetjestest voor HR++ doen)
Tocht langs de kozijnen?

Het scheelde in mijn 70's doorzonwoning wel.

Gasverbruik daalde met zo'n 250-300m3 per jaar. Gas was toen nog ¤0,60 - ¤0,75 per m3.
De belasting is nu al hoger.
Hoe controleer je of iets goed gemonteerd is?
Ik heb zijdelings gekeken hoe het gemonteerd werd, er was één oude vakman aanwezig, en twee hulpen waar ik minder fiducie in had. Zo op het oog voldoet het.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219127858
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 12:54 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Hoe controleer je of iets goed gemonteerd is?
Bekijk deze YouTube-video

quote:
Ik heb zijdelings gekeken hoe het gemonteerd werd, er was één oude vakman aanwezig, en twee hulpen waar ik minder fiducie in had. Zo op het oog voldoet het.
Als het niet tocht langs de randen, dan zal het wel goed zijn.
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:52:25 #42
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_219128218
Dit artikel mist cijfers
pi_219128340
Blijkbaar is de belasting op gas (via CO2 heffing) nog niet hoog genoeg om iedereen van het gas af te krijgen.
Gelukkig gaan de heffingen op CO2 omhoog per 1/1 2026, maar de echte verhoging komt per 1/1 2027, dank zij de EU. *O*
Dan gaat een liter benzine een euro meer kosten ;(

Wat bereiken "wij" hiermee?
Dat hangt ervan af wie we met "wij" bedoelen, het klootjesvolk gaat verder verarmen en wordt door de de-industrialisering werkeloos. Voor de elite maakt het niets uit.

Ja maar, "het klimaat is gered" :N
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_219128472
Even serieus,
als ik bijna 60.000 euro ga investeren, dan maak ik eerst een business case.
Dat zal wel een beroepsdeformatie van mij zijn, maar het behoedt je wel voor desinvesteringen.
Als je 74 bent dan leef je misschien nog 15 jaar (voor meer exacte schattingen, vraag het uw actuaris !)
60k / 15 = 4K (rente niet meegerekend)
Dus dan moet de warmtepomp + isolatie per jaar minstens 4000 euro goedkoper zijn.
Hij krijgt nu een hogere rekening, 3000 meer per jaar.

Dan heeft dit project dus zo"n 7000 euro per jaar gekost, totaal 105K :{
Maar alles voor het klimaat !!

[ Bericht 0% gewijzigd door Oud_student op 28-10-2025 14:37:58 ]
Exaudi orationem meam
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:18:00 #45
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219128473
quote:
11s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 11:01 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat is de dementor die zich onder de vensterbank verstopt heeft..
Russische wind dat door de spouwmuur heen komt.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219128475
Elektriciteit is duur en die hogere kosten komt vooral door de warmtepomp dat voornamelijk draait op stroom van een leverancier.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:19:25 #47
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219128482
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 14:17 schreef Oud_student het volgende:
Even serieus,
Dat zal wel een beroepsdeformatie van mij zijn, maar het behoedt je wel voor desinvesteringen.
Als je 74 bent dan leef je misschien nog 15 jaar (voor meer exacte schattingen, vraag het uw actuaris !)
Dus dan moet de warmtepomp + isolatie per jaar minstens 4000 euro goedkoper zijn.
Hij krijgt nu een hogere rekening, stel 1000 meer per jaar.

Dan heeft dit project dus zo"n 5000 euro per jaar gekost, totaal 75K :{
Zijn casus -niemand heeft het nagerekend- zal wel uniek zijn en extreem. Dikwijls kunnen alleen panelen, airco's en hybride pompen uit. Complete dak- en muurvernieuwing of vervanging kozijnen vanzelfsprekend niet.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219128514
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 14:19 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Zijn casus -niemand heeft het nagerekend- zal wel uniek zijn en extreem. Dikwijls kunnen alleen panelen, airco's en hybride pompen uit. Complete dak- en muurvernieuwing of vervanging kozijnen vanzelfsprekend niet.
Nee, ik denk het niet.
Ik woon in Duitsland en hier zijn nog extremere klimaatregels (Heizungsgesetz), om hier een groot huis op het platteland volgens de Duitse normen aan te passen worden de kosten op minimaal 100.000 tot 200.000 geschat.
Exaudi orationem meam
pi_219128610
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 14:18 schreef Alarmonoff het volgende:
Elektriciteit is duur en die hogere kosten komt vooral door de warmtepomp dat voornamelijk draait op stroom van een leverancier.
Laten we uitgaan van een niet al te best afgestelde warmtepomp met een sCOP van 3.5

Elektriciteit zit op zo'n ¤0,25 per kWh en daarmee kan je 1 x 3,5 = 3,5kWh warmte opwekken.
Gas zit op zo'n ¤1,25 per m3 en daarmee kan je zo'n (9,77 x 0,9) = 8,783kWh warmte opwekken.

Warmtepomp kost je ¤0,25 / 3.5kWh = ¤0,07 per kWh warmte
CV-ketel kost je ¤1,25 / 8,783 = ¤0,14 per kWh warmte

Warmtepomp is dus 50% goedkoper aan energieverbruik.
pi_219128623
quote:
Even serieus,
Hij krijgt nu een hogere rekening, stel 1000 meer per jaar.

Dan heeft dit project dus zo"n 5000 euro per jaar gekost, totaal 75K :{
Ik heb niks tegen verduurzamen, voorop gesteld, ben totaal geen idealist. Maar aardwarmte geeft een tien keer prettige atmosfeer in huis dan de cv (vooral als je de luxe hebt om het te combineren met een lekkere haardkachel).

Maar dit persbericht is wel erg dom.

Je bent 75 jaar, gaat met gedeelte geleeend geld (waar je vervolgens rente over moet betalen) investeren en denkt dan vervolgens goedkoper uit te zijn?

Misschien moeten sommigen mensen de boel laten aan de volgende generaties (dit geld voor heel veel meer zaken).

Dus wat is die man zijn punt?

En @TS waar komt die 2700 euro precies vandaan?
pi_219128720
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 14:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Laten we uitgaan van een niet al te best afgestelde warmtepomp met een sCOP van 3.5

Elektriciteit zit op zo'n ¤0,25 per kWh en daarmee kan je 1 x 3,5 = 3,5kWh warmte opwekken.
Gas zit op zo'n ¤1,25 per m3 en daarmee kan je zo'n (9,77 x 0,9) = 8,783kWh warmte opwekken.

Toch is hij 2700 p/j meer kwijt (zegt hij, mij lijkt het sterk) en het enige dat hij nog afneemt is elektriciteit. Wat is de oorzaak van de hogere lasten?

Misschien zijn we meer gaan gebruiken omdat ze dachten duurzaam bezig te zijn.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_219128767
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 14:38 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Ik heb niks tegen verduurzamen, voorop gesteld, ben totaal geen idealist. Maar aardwarmte geeft een tien keer prettige atmosfeer in huis dan de cv (vooral als je de luxe hebt om het te combineren met een lekkere haardkachel).

Maar dit persbericht is wel erg dom.

Je bent 75 jaar, gaat met gedeelte geleeend geld (waar je vervolgens rente over moet betalen) investeren en denkt dan vervolgens goedkoper uit te zijn?

Misschien moeten sommigen mensen de boel laten aan de volgende generaties (dit geld voor heel veel meer zaken).

Dus wat is die man zijn punt?

En @:TS waar komt die 2700 euro precies vandaan?
Dit is nog het grappigste
"Ik heb gedaan wat de overheid vroeg: verduurzamen"
pi_219128790
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 14:48 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Toch is hij 2700 p/j meer kwijt (zegt hij, mij lijkt het sterk) en het enige dat hij nog afneemt is elektriciteit. Wat is de oorzaak van de hogere lasten?

Misschien zijn we meer gaan gebruiken omdat ze dachten duurzaam bezig te zijn.
Dat komt echt niet van de stroom, zelfs zonder zonnepanelen zou hij minimaal 50% minder kwijt zijn aan stroom nu dan aan aardgas vroeger.

In de originele bron (kwam van AD maar was premium stond):

quote:
Mink komt tot dat bedrag door de afschrijving, financieringslasten, terugleverkosten en afschaffing van de salderingsregeling mee te rekenen
bron: https://www.ad.nl/wonen/de-cv-ketel-is-weg-en-nu-is-de-rekening-2700-euro-per-jaar-hoger-ik-ben-zo-pissig~a4e87dd7/
pi_219128811
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 14:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat komt echt niet van de stroom, zelfs zonder zonnepanelen zou hij minimaal 50% minder kwijt zijn aan stroom nu dan aan aardgas vroeger.

[..]
bron: https://www.ad.nl/wonen/de-cv-ketel-is-weg-en-nu-is-de-rekening-2700-euro-per-jaar-hoger-ik-ben-zo-pissig~a4e87dd7/
duidelijk :)
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:02:10 #55
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219128830
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 14:48 schreef Alarmonoff het volgende:
Wat is de oorzaak van de hogere lasten?
Appels met peren vergelijken en dan verbaasd zijn dat je geen bananen hebt:
- Geld lenen en de rentelasten opvoeren als kosten
- Kozijnen vervangen voor tienduizenden euro's en dan gaan rekenen met de afschrijving van de nieuwe kozijnen, maar in de vergelijking niet de afschrijving van de oude kozijnen meenemen
- De misgelopen 'winst' van de salderingsregeling als kosten tellen
- ...
Huilen dan.
pi_219128887
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 15:02 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
- Kozijnen vervangen voor tienduizenden euro's en dan gaan rekenen met de afschrijving van de nieuwe kozijnen, maar in de vergelijking niet de afschrijving van de oude kozijnen meenemen
- ...
In feite is het verder ook niet zo spannend.
In de zomermaanden leveren panelen stroom voor je huishouden, met een kleine accu kan je dan ook de nacht door.

De wintermaanden red je uiteraard niet op panelen of thuisbatterij, maar een warmtepomp is wel ruim 50% goedkoper in energiekosten dus dat is niet zo'n ramp.

Het je een dynamisch contract, dan kan je in de herfst/winter nog goedkoop je thuisbatterij vullen als de stroom goedkoop is en die weer verbruiken als de stroom duur is. Dat kan automatisch. Daarmee kan je dure uren (meestal in de ochtend 6-8 uur en avond 5 tot 8 uur) overbruggen.

En wil je dat niet? Dan blijf je lekker op gas draaien ;)
pi_219128903
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 15:02 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Wat zijn het dan? Zelfs als je wel het geld had, moet je de rendementskosten/opbrengsten rekenen
quote:
De oude kozijen konden misschien nog jaren mee, dus kapitaalvernietiging.
De afschrijving van de nieuwe kozijnen rekenen lijkt mij correct
quote:
- ...
Wel meetellen om het overheidsbedrog aan te tonen

[ Bericht 0% gewijzigd door Oud_student op 28-10-2025 15:21:44 ]
Exaudi orationem meam
pi_219128934
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 15:11 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Wat zijn het dan? Zelfs als je wel het geld had, moet je de rendementskosten/opbrengsten rekenen
[..]
De oude kozijen konden misschien nog jaren mee, dus kapitaalvernietiging.
De afschrijving van de nieuwe kozijnen rekenen lijkt mij correct
[..]
Wel meetellen om het overheidsbedrag aan te tonen
Maar wat reken je dan als afschrijving van je cv-ketel, badkamer en keuken ieder jaar?

In oude kozijnen kan meestal ook prima HR++ glas, vaak 1 op 1 en soms met wat freeswerk.

Vervangen is vrijwel nooit nodig, tenzij je nog aluminium hebt met enkel glas ofzo. Maar dan stook je sowieso voor de mussen.
pi_219129030
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 14:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Gas is expres duur gemaakt door belasting verhogingen.
Normaal is dat dus niet zo duur namelijk.

Trouwens.

Vergelijking: 1 m³ gas is ongeveer 9 kWh warmte. Hierdoor kost gas ongeveer ¤0,14 per kWh, terwijl stroom gemiddeld ¤0,26 per kWh kost.

Eén liter diesel levert ongeveer 10 kWh aan energie op. Het precieze verbruik van een dieselkachel varieert sterk afhankelijk van het model, de instellingen en de efficiëntie, maar ligt in de praktijk vaak rond de 0,1 tot 0,24 liter per uur, wat neerkomt op een verbruik dat overeenkomt met ongeveer \(1\) tot \(2,4\) kW aan thermische energie.

Ik stook diesel en airco split unit.
Probleem met lucht pompen in de winter dat de cop afneemt en dat het kreng bevriest en dus zicht zelf moet ontdooien.
Met combo draaien kan ik de airco ontlasten en bevries niet gelijk vast .
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:44:11 #60
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219129146
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 15:26 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

Trouwens.

Vergelijking: 1 m³ gas is ongeveer 9 kWh warmte. Hierdoor kost gas ongeveer ¤0,14 per kWh, terwijl stroom gemiddeld ¤0,26 per kWh kost.

Op dit moment kost een kWh stroom me 9 cent aan misgelopen terugleververgoeding en daar haal ik bij deze temperaturen zo'n 7 kWh aan warmte uit.

Dus 1 kWh warmte voor 1.3 cent, en daarmee een factor 10 goedkoper dan 1 kWh warmte uit gas.
Huilen dan.
pi_219129152
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 14:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

[..]
Leuk en aardig maar een investering van 60k, moet je doen voor of gemak wat eruit komt (minder onderhoudt, prettiger huis etc) of omdat het je op korte termijn direct iets oplevert (minder per maand kwijt).

Of de combinatie.

De laatste groep die het doet uit prestige (idealisten) gaan nooit lopen zeiken over de bovengenoemde punten.
pi_219129548
Eigenlijk maakt het geen zak uit.
Als de overheid geld tekort komt gaan van zelf de prijzen omhoog .

Beter je geld in je zakken houden of investeren.
Heb je meer aan dan 60k uitgeven voor de volgende generatie.

Trouwens word die warmte pomp ook nog even berekend? Ding gaat maar 25 jaar max mee.
pi_219129641
60k investeren op je 74ste om gas besparen, dan ben je ook geen rekenwonder.
pindazakje
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:48:54 #64
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219129709
quote:

[..]

Maar goed, jij berekend ook alles tot in het uiterste en hebt je verdiept in waar je mee bezig bent; dat is waarschijnlijk het verschil.
Niet alle verduurzaming levert ook evenveel besparing op.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219129848
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 16:39 schreef Hyaenidae het volgende:
Inderdaad, niet goed meer bij zijn verstand.
Ga wat leuks doen met je geld op die leeftijd.
-
pi_219129920
quote:

[..]

Trouwens.

Vrij aardig. Behoeft nog wel ietsje finetuning.

Eén m3 gronings gas heeft een verbrandingswaarde van 8,8 kWh waarvan je met een goede cv ketel ca. 8 kWh aan warmte in je woning kan brengen. Bij een gasprijs van 1,20 per m3 betaal je dan 15 cent voor 1 kWh warmte.

Met een warmtepomp of airco kun je met 1 kWh elektra t.w.v. 26 cent ongeveer 3,5 kWh aan warmte genereren. Dus die warmte kWh kost je dan 7,5 cent.
-
pi_219130231
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:25 schreef zevenmijlslaars het volgende:

[..]
[..]

Ah, een latere toevoeging.

Tja zo bekeken heeft hij overdreven in de maatregelen. Glas vervangen ala, maar tripple glas is overdreven en levert nauwelijks extra rendement op. Thuisbatterijen zijn leuk als je die stroom ook gebruiken kan. Verder is die gestopte salderingsregeling lullig, maar het is ook niet verstandig ervan uit te gaan dat zulke dingen blijven.

Ik heb zelf een redelijke 2 onder 1 kap uit ‘88, zelf de kap geïsoleerd de laatste ruiten vervangen en een warmtepomp aangeschaft met gunstige groen lening. Met het aflossen meegerekend gaat het terugverdienen niet hard, maar dan moet je ook meerekenen dat we veel meer comfort hebben dan met gas waarbij we kachels omlaag draaiden.
pi_219130263
Vreemd verhaal. Heb hier een woning van bijna 125 jaar oud die geïsoleerd is maar met radiatoren verwarmd moet worden. Ipv 400 euro de maand nu maar 100 euro de maand qua rekening, haal die warmtepomp er gemakkelijk uit dus.
pi_219130269
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 14:19 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik ken zijn casus ook niet. Maar heel vaak worden veel reguliere onderhoudskosten ook tot de kosten voor verduurzaming gerekend.

Hier hebben we bijvoorbeeld ook grotendeels nieuwe kozijnen met triple glas laten plaatsen. Niet eens de hele woning, maar we mochten toch al 18K afrekenen. Maar dat was ter vervanging van originele kozijnen die her en der toch wel rotte hoeken hadden. En deels enkel glas. Met elke paar jaar duur schilder- en oplapwerk hadden we het vervangen misschien nog wel uit kunnen stellen, maar dat kost dan meer dan de afschrijving van nieuwe kozijnen.
De nieuwe kozijnen zijn dus gewoon regulier onderhoud van de woning. Alleen is er nu een laagje extra glas in gekomen. Daarmee zijn de kozijnen goedkoper dan met gewoon HR++ glas, want de extra subsidie voor triple glas leverde meer op dan de meerprijs voor het glas.

En binnen enkele jaren moeten onze dakpannen vernieuwd worden. Ja, natuurlijk laten we dan een paar dikke isolatieplaten onder de dakpannen leggen. Want daar zitten de kosten niet in. De kosten voor het vernieuwde geïsoleerde dak wat we straks aanschaffen zijn dus grotendeels onderhoudskosten.

Aan daadwerkelijke verduurzaming hebben we ongeveer 16k uitgegeven vóór subsidies. Na aftrek subsidies 12k.
En ons huis is volledig gasloos. Althans we gebruiken geen gas.
We hebben nog wel de gasaansluiting zitten, die al langer dan 12 maanden niet gebruikt wordt en daarmee volgens de netbeheerder levensgevaarlijk is. Ondanks herhaaldelijk melden van deze gevaarlijke situatie, neemt de netbeheerder echter niet haar verantwoordelijkheid om haar eigendommen te verwijderen danwel veilig te onderhouden.
pi_219130294
quote:

[..]
Belasting op stroom is hoger dan gas.
pi_219130400
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 16:39 schreef Hyaenidae het volgende:
Als dit artikel echt is dan is die 'adviseur' gewoon kneiter dom. Ik ben een beetje wantrouwend want ik kan mij gewoon niet voorstellen dat je als duurzaamheidsadviseur zo dom bent dat je de impact van duurzame maatregelen niet vooraf een beetje kunt inschatten.

Batterijen zijn in veel gevallen al niet rendabel en met een warmtepomp stook je goedkoper. Dus als je al isolerende maatregelen treft, dan word de terugverdien tijd ook langer (misschien nog wat winst als je daardoor een kleinere wp zou kunnen nemen).

Dat die man zichzelf benadeeld met domme acties is nog tot daar aan toe, maar hij brengt wel een verkeerd beeld naar buiten over duurzame maatregelen en dat vind ik veel kwalijker.
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:58:05 #72
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219130486
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 18:25 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ik ken zijn casus ook niet. Maar heel vaak worden veel reguliere onderhoudskosten ook tot de kosten voor verduurzaming gerekend.

Hier hebben we bijvoorbeeld ook grotendeels nieuwe kozijnen met triple glas laten plaatsen. Niet eens de hele woning, maar we mochten toch al 18K afrekenen. Maar dat was ter vervanging van originele kozijnen die her en der toch wel rotte hoeken hadden. En deels enkel glas. Met elke paar jaar duur schilder- en oplapwerk hadden we het vervangen misschien nog wel uit kunnen stellen, maar dat kost dan meer dan de afschrijving van nieuwe kozijnen.
De nieuwe kozijnen zijn dus gewoon regulier onderhoud van de woning. Alleen is er nu een laagje extra glas in gekomen. Daarmee zijn de kozijnen goedkoper dan met gewoon HR++ glas, want de extra subsidie voor triple glas leverde meer op dan de meerprijs voor het glas.

En binnen enkele jaren moeten onze dakpannen vernieuwd worden. Ja, natuurlijk laten we dan een paar dikke isolatieplaten onder de dakpannen leggen. Want daar zitten de kosten niet in. De kosten voor het vernieuwde geïsoleerde dak wat we straks aanschaffen zijn dus grotendeels onderhoudskosten.

Aan daadwerkelijke verduurzaming hebben we ongeveer 16k uitgegeven vóór subsidies. Na aftrek subsidies 12k.
En ons huis is volledig gasloos. Althans we gebruiken geen gas.
We hebben nog wel de gasaansluiting zitten, die al langer dan 12 maanden niet gebruikt wordt en daarmee volgens de netbeheerder levensgevaarlijk is. Ondanks herhaaldelijk melden van deze gevaarlijke situatie, neemt de netbeheerder echter niet haar verantwoordelijkheid om haar eigendommen te verwijderen danwel veilig te onderhouden.
Je bedoelt dat er soms ook kosten worden meegerekend die je ook zonder verduurzaming zou hebben gemaakt.
Ja dat vertroebelt wel het beeld als sommige die kosten alloceren als zijnde verduurzaming.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219133005
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 18:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Optisch klopt dit inderdaad.
Voor 1 kWh elektra betaal je 12,3 cent belasting.
Voor 1 m3 gas = 8,8 kWh betaal je 70 cent belasting, dus 7,95 cent per kWh.

Maar in de praktijk pakt het heel anders uit
In 2025 is de energiebelasting 70 cent per m³ gas en 12,3 cent per kWh stroom (inclusief 21% btw). De vermindering energiebelasting bedraagt in 2025 ¤ 631,39 (inclusief 21% btw)

Stel je hebt een verbruik van 4000 kWh elektriciteit en 2000 m3 gas.

Dan betaal je voor de elektra 4000x0,123= 492 euro aan belasting. Daar ontvang je nog een een korting van 631 euro op zodat je er dus 141 op toe krijgt.
Voor het gas betaal je 2000x0,70 euro=1400 euro
-
pi_219133069
IQ van 60 ook deze man.
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:04:25 #75
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219133100
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 22:50 schreef quo_ het volgende:

[..]
Optisch klopt dit inderdaad.
Voor 1 kWh elektra betaal je 12,3 cent belasting.
Voor 1 m3 gas = 8,8 kWh betaal je 70 cent belasting, dus 7,95 cent per kWh.

Maar in de praktijk pakt het heel anders uit
In 2025 is de energiebelasting 70 cent per m³ gas en 12,3 cent per kWh stroom (inclusief 21% btw). De vermindering energiebelasting bedraagt in 2025 ¤ 631,39 (inclusief 21% btw)

Stel je hebt een verbruik van 4000 kWh elektriciteit en 2000 m3 gas.

Dan betaal je voor de elektra 4000x0,123= 492 euro aan belasting. Daar ontvang je nog een een korting van 631 euro op zodat je er dus 141 op toe krijgt.
Voor het gas betaal je 2000x0,70 euro=1400 euro
Waarom gebruik je in je vergelijking 4000 kWh stroom en 2000 m3 gas (stoken voor de vogels)?

Normaliseer naar de hoeveelheid energie die je eruit haalt (1 m3 = 8 kWh) en je ziet dat de belasting op stroom inderdaad simpelweg hoger is.
Huilen dan.
pi_219133137
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 23:04 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Waarom gebruik je in je vergelijking 4000 kWh stroom en 2000 m3 gas (stoken voor de vogels)?

Normaliseer naar de hoeveelheid energie die je eruit haalt (1 m3 = 8 kWh) en je ziet dat de belasting op stroom inderdaad simpelweg hoger is.
Kijk ook even naar de eerste alinea van mijn post.

Het is geen vergelijking. Het gaat om een verbruik van 4000 kwh EN 2000 m3 in hetzelfde huis. Geen ongebruikelijke getallen voor een gezin in een ruim huis van voor de eeuwwisseling.
-
  dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:25:08 #77
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219133157
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 23:15 schreef quo_ het volgende:

[..]
Kijk ook even naar de eerste alinea van mijn post.
Oeps, overheen gelezen. * Isdatzo beetje moe.
quote:
Het is geen vergelijking. Het gaat om een verbruik van 4000 kwh EN 2000 m3 in hetzelfde huis. Geen ongebruikelijke getallen voor een gezin in een ruim huis van voor de eeuwwisseling.
2000 kuub vind ik een vrij fors verbruik hoor. Maar goed, ik begrijp je post nu.
Huilen dan.
pi_219133494
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 18:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Gas is door de jaren extra belast .
Zodat de stroom belasting omlaag ging.
Alles is dus gemanipuleerd.
Tot dat de gas weg is en iedereen dadelijk een arm en een been kost om je eclectische rekening te betalen.

Zelfde geintje dat ze nu met electrische wagens doen.
Op eens wegenbelasting betalen nu voor de massa goed koop is om een gebruikte wagen te kunnen kopen.
pi_219133635
Protip, geen adviseur nodig:

Totale kosten Maatregelen / (normale kosten-nieuwe kosten) = terugverdientijd.

Is echt geen rocket science.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_219133722
Gelukkig heeft meneer afgelopen jaren zijn zakken kunnen vullen als "duurzaamheidsadviseur" _O-
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_219133765
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 18:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je bedoelt dat er soms ook kosten worden meegerekend die je ook zonder verduurzaming zou hebben gemaakt.
Ja dat vertroebelt wel het beeld als sommige die kosten alloceren als zijnde verduurzaming.
Soms?

Bijna altijd als er met die mega bedragen 'gesmeten' wordt.

Kosten van nieuwe kozijnen zijn onderhoudskosten. Het prijsverschil tussen de verschillende soorten glas is maar een paar tientjes per m², dus een paar honderd euro voor een hele woning. Als oude kozijnen nog goed zijn, kun je ook nieuw glas in bestaande kozijnen laten zetten. Omdat de plaatsingskosten er dan bij komen wordt het een paar duizend euro voor een doorsnee woning, geen 25k ofzo.

Om gasloos te koken hoef je geen nieuwe keuken. Je kan ook een inductiekookplaat in een 40 jaar oude keuken plaatsen.

Een 40+ jaar oude groepenkast die vernieuwd moet worden omdat er geen plaats is voor extra groepen tbv warmtepomp, zonnepanelen etc, is ook gewoon onderhoud. Die 40+ jaar ouder groepenkast voldoet toch al niet meer en is over zijn technische levensduur heen.

In een klushuis is van de nieuwe vloer met vloerverwarming alleen de vloerverwarming zelf een kostenpost voor verduurzaming. Een nieuwe vloer zou je sowieso al leggen. En waarschijnlijk is zelfs die vloerverwarming maar deels toe te schrijven aan verduurzaming. Want in een klushuis zou je waarschijnlijk ook op andere wijze kosten voor de verwarmingsinstallatie maken als je niet voor duurzame vloerverwarming zou kiezen. Denk aan nieuwe radiatoren, nieuwe cv-leidingen die je in de muur laat frezen etc.

Zo kan ik nog wel even door gaan.

Natuurlijk, daadwerkelijke vloer/kruipruimte isolatie, spouw isolatie en dakisolatie indien dat allemaal ontbreekt of onvoldoende is + zonnepanelen en warmtepomp zijn echt uitgaven tbv duurzaamheid. Voor een doorsnee woning komen die uitgaven op een 20-25k. En daar houdt het wel zo'n beetje op.
pi_219133780
<dubbelpost wegens error melding>
pi_219133793
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 23:25 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Oeps, overheen gelezen. * Isdatzo beetje moe.
[..]
2000 kuub vind ik een vrij fors verbruik hoor. Maar goed, ik begrijp je post nu.
Helaas valt dat wel mee. 2000m³ gas is een doodnormaal verbruik voor een 2/1 kap woning uit de jaren 80 (of ouder) waar niets aan verduurzaming is gedaan.

Als je kleine rijtjeshuizen of appartementen gewend bent omdat je in de randstad woont en ook nog hier en daar wat aan isolatie hebt gedaan, lijkt het heel fors.
Maar hoe verder je buiten de Randstad komt, hoe normaler zo'n gasverbruik is door het hogere aandeel vrijstaande, 2/1 kap woningen en hoekwoningen. Ook voor Jan Modaal en zelfs sociale huurders. "Rijtjeshuizen" hier in het dorp zijn typisch blokken van 3 of 4 woningen, dus veel hoekwoningen. En ook veel sociale huurwoningen hier zijn gebouwd als 2/1 kap in de jaren 50-60. Met muurtjes zonder spouwisolatie uiteraard. Aangebouwde keukentjes die aan 4 kanten vrij aan de buitenlucht grenzen (3 muren en dak). Reken maar dat daar gestookt moet worden. Dat zijn de huizen waar "energie armoede" heerst.
  woensdag 29 oktober 2025 @ 07:36:03 #84
22565 asco
Los in deze tent
pi_219133813
Panelen, accu én een CV-ketel is mij genoeg. Iets anders komt er echt niet meer in.
Ik koop nog wel een appartementje in Portugal. Een prima investering voor later en niet alleen op financieel vlak. :)
pi_219133851
Ik heb mijn panelen 7 jaar geleden aangeschaft en er nèt uit nu schat ik, maar ik moet ergens in de komende 5 jaar 1000 euro extra betalen om ze erop en eraf te laten leggen voor dakvervanging vanwege hoogwerkerregels en extra arbeidskosten, en de omvormer heeft zijn leeftijd bereikt dat ie kapot zou moeten gaan (werd 7 jaar geleden op 800 euro geschat door de installateur). Eigenlijk sta ik dus nog steeds in de min, ondanks dat ik er vrij vroeg bij was. Saldering valt weg waardoor hierna alle overschot gratis weg wordt gegeven. Het zou me nu nog 300 euro per jaar opleveren aan bespaarde stroom op een installatie van 3,36 kwp. Dat is leuk om een airco op te draaien in de zomer, en nog een paar tientjes op terug te krijgen, maar terugverdientijd wordt 15+ jaar in mijn situatie mocht ik ze nu pas gekocht hebben, zonder afschrijvingen mee te rekenen. Ik zou het nooit meer doen nu.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  woensdag 29 oktober 2025 @ 07:55:38 #86
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_219133886
Je kan het geld beter op de beurs beleggen
pi_219134125
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 07:30 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Helaas valt dat wel mee. 2000m³ gas is een doodnormaal verbruik voor een 2/1 kap woning uit de jaren 80 (of ouder) waar niets aan verduurzaming is gedaan.

Als je kleine rijtjeshuizen of appartementen gewend bent omdat je in de randstad woont en ook nog hier en daar wat aan isolatie hebt gedaan, lijkt het heel fors.
Maar hoe verder je buiten de Randstad komt, hoe normaler zo'n gasverbruik is door het hogere aandeel vrijstaande, 2/1 kap woningen en hoekwoningen. Ook voor Jan Modaal en zelfs sociale huurders. "Rijtjeshuizen" hier in het dorp zijn typisch blokken van 3 of 4 woningen, dus veel hoekwoningen. En ook veel sociale huurwoningen hier zijn gebouwd als 2/1 kap in de jaren 50-60. Met muurtjes zonder spouwisolatie uiteraard. Aangebouwde keukentjes die aan 4 kanten vrij aan de buitenlucht grenzen (3 muren en dak). Reken maar dat daar gestookt moet worden. Dat zijn de huizen waar "energie armoede" heerst.
Dat klopt wel ongeveer voor m'n eerste woning (bouwjaar 1972) die ik momenteel nog verhuur aan m'n moeder.
Dat gasverbruik heb ik destijds terug weten te brengen naar 1.100m3 per jaar gemiddeld en met een warmtepomp is het nu heel goed warm te houden.
Toen ik het kocht zaten er boven nog aluminium schuiframen in met enkel glas. Ook deuren waren enkel glas en wat wel dubbel was, was nog thermopane. Die schuiframen direct laten vervangen van een klein bouwdepot.
Door de jaren heen alles aangepakt, alles vervangen door HR++ en dat heeft z'n vruchten afgeworpen.
pi_219134265
quote:
Exact mijn idee, dit klinkt erg ongeloofwaardig.
Met alleen isoleren bespaar je al 100den euro's.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_219134468
quote:
Even serieus,
Hij krijgt nu een hogere rekening, 3000 meer per jaar.

Dan heeft dit project dus zo"n 7000 euro per jaar gekost, totaal 105K :{
Dit ben ik het met je eens echter moet je dan ook de hogere verkoopwaarde van een A+++ en een C label meenemen en die is aanzienlijk.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_219134592
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:34 schreef Red_85 het volgende:
Maar bedrijven mogen werken met 3-5 jaar.

Consument mag bloeden voor de 5% besparing aan emissies, terwijl 95% van de industrie komt over overwaait vanuit andere landen.
Ik zou er eens een luchtverontreinigingslijstje bij pakken als je dit met droge ogen durft te beweren.
pi_219135063
Ik snap dat het humor is dat een duurzaamheidsadviseur hier zo de mist mee ingaat, maar bedenk wel dat het nog steeds het plan is om alle woningen van het gas te halen in Nederland.

En met MP Rob Jetten of Frans Timmermans gaat dat niet veranderen…
pi_219135450
quote:

[..]
[..]

Goh, klinkt alsof Freerk vergeten is om de afgelopen 10 jaar netjes elke maand een paar honderd euro opzij te zetten, terwijl hij dondergoed wist dat hij zijn oude kozijnen en ramen in de toekomst zou moeten vervangen. En het nu doodleuk als 'verduurzaming' rekent, terwijl dat gewoon onder 'onderhoud' dient te vallen. Zoals bij elke huiseigenaar.

Kutartikel, clickbait.

[ Bericht 1% gewijzigd door probeer op 29-10-2025 11:20:10 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_219135464
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:44 schreef Isdatzo het volgende:
Kijk, als je voor tienduizenden euro's geleend geld je kozijnen laat vervangen en vervolgens de rentelasten bovenop de misgelopen winst van het afschaffen van de salderingsregeling flikkert en doet alsof je oude kozijnen geen afschrijving hebben dan ga je inderdaad op een gek bedrag uitkomen.
Precies dit dus.
"Pools are perfect for holding water"
pi_219138569
Innova gaat na stoppen saldering 6 cent per kilowatuur rekenen bij teruglevering. Het staat niet in de wet, dus het is niet verboden. Dan zal de rest vast wel volgen en verdampt het hele idee van zonnepanelen hebben. Ik lever 2200 terug van de 3500 of zo die ik opwek, dat is 132 euro bijleggen. Ka-ching! Zonnepanelen gaan dan naar 25 jaar terugverdientijd of zo. Ze zoeken het zich maar uit allemaal.

https://www.rtl.nl/nieuws(...)et-je-straks-betalen
pi_219138636
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 18:07 schreef Akkerdjie het volgende:
Innova gaat na stoppen saldering 6 cent per kilowatuur rekenen bij teruglevering. Het staat niet in de wet, dus het is niet verboden. Dan zal de rest vast wel volgen en verdampt het hele idee van zonnepanelen hebben. Ik lever 2200 terug van de 3500 of zo die ik opwek, dat is 132 euro bijleggen. Ka-ching! Zonnepanelen gaan dan naar 25 jaar terugverdientijd of zo. Ze zoeken het zich maar uit allemaal.

_O-
pi_219138663
Woning van 25 jaar oud, daar horen de kozijnen niet zo slecht van te zijn.
pi_219138700
Als je zoveel geld in zo een investering heb gedaan heb je gewoon veel geld. Hij is dus gewoon rijk. Dus zijn probleem.
  woensdag 29 oktober 2025 @ 18:29:02 #98
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219138742
quote:

Dynamisch contract. Dan krijg je gewoon de marktprijs voor teruglevering.
Huilen dan.
pi_219138797
quote:
7s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 18:29 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dynamisch contract. Dan krijg je gewoon de marktprijs voor teruglevering.
Zo had het vanaf het begin eigenlijk al moeten zijn.

Het is immers een waanzinnige regeling om in de zomer als elektriciteit geen drol waard is je overbodige kWh's in het net te dumpen om die er in de winter weer uit te halen. Juist op het moment dat er duur gas voor verstookt moet worden.
En het verschil wordt bijgepast door mensen zonder gesubsidieerde panelen, je reinste diefstal.
-
pi_219138897
quote:

Precies door mensen met een verbruik- en teruglever profiel zoals jij hebt, is het salderen en onbalans op het net zo'n groot probleem. Met eenvoudige maatregelen moet minstens 50% direct eigen verbruik toch wel mogelijk zijn....
Met thuisaccu kan het nog veel hoger.
pi_219138925
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:44 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

En dan met zo'n geweldige financiële doorrekening niet alleen de afschrijving op de oude kozijnen (en installaties vergeten), maar ook nog even zwijgen over de waardestijging van het pand.

Gasloos pandje met hagelnieuwe kozijnen, zonnepanelen en warmtepomp levert bij verkoop ongetwijfeld een paar stuivers meer op dan het verder identieke huis van de buren waar niets aan is vernieuwd.
pi_219139022
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 18:43 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Precies door mensen met een verbruik- en teruglever profiel zoals jij hebt, is het salderen en onbalans op het net zo'n groot probleem. Met eenvoudige maatregelen moet minstens 50% direct eigen verbruik toch wel mogelijk zijn....
Met thuisaccu kan het nog veel hoger.
Ik werk niet thuis, heb alleen in het weekend de kans enigszins te sturen met deze onzin. Heb dit jaar standaard al de airco 100% laten draaien van 8:00 tot 22:00, was nog niet genoeg. In de zomer gebruik ik bijna niks verder.

Ik ga geen thuisaccu kopen, neemt alleen maar meer plaats in en kost weer jaren en jaren voordat ie terugverdiend is. Heb ook geen zin in nog meer gedoe met micromanagen. Kan het beter beleggen en gewoon de extra kosten aftikken. Het is wat het is, gewoon het volgende gefaalde overheidsproject.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')