Maar hij is gelukkig wel het klimaat aan het redden.quote:Duurder uit dan met die oude cv-ketel
Duurzaamheidsadviseur Freerk Mink investeerde 59.084 euro om zijn eigen woning van het gas te krijgen. Het resultaat: maandlasten die honderden euro's hoger zijn dan toen hij nog een cv-ketel had. Dat schrijft het AD.
Een warmtepomp, HR+++-glas inclusief isolerende kozijnen, inductiekoken, zonnepanelen, aanpassing van de meterkast, CO2-gestuurde ventilatie, een thuisbatterij. De lijst met groene maatregelen is lang. Drie jaar was Freerk Mink bezig om zijn 25 jaar oude woning zo aan te passen dat in 2022 de gasaansluiting en de cv-ketel eruit konden. Ondertussen was hij ook actief als duurzaamheidsadviseur in zijn dorp Goutum en wijken in Leeuwarden.
"Ik heb gedaan wat de overheid vroeg: verduurzamen", zegt de 74-jarige Fries tegen de krant. "Zorg ervoor dat je een nul-op-de-meterwoning krijgt. Want we hadden het klimaatakkoord ondertekend. De belofte was dat de energiekosten voor huishoudens niet substantieel zouden stijgen. Van het gas af dus. En nu krijgen we een hogere energierekening. Ik voel me gepakt door de overheid. De koplopers van de energietransitie worden gestraft."
Mink aarzelde of hij zijn verhaal moet doen, want hij onderschrijft de klimaatdoelen en vindt verduurzaming belangrijk. "Ik hoef niet te verdienen aan de verduurzaming, maar het moet me ook geen geld kosten. Wij hadden spaargeld, wat moeten gezinnen die alles moeten lenen? Dan lukt het niet om de netto maandlasten lager te krijgen, doordat je zo veel moet aflossen."

SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole

Waarom doet dat er toe? Hij heeft 60k geïnvesteerd. Dat bedrag krijgt hij nooit weer terug. Was beter uitgeweest met wat radiatorfolie en isoleren van de CV buizen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:00 schreef Nebelwerfer het volgende:
Staat er in het artikel ook waar het mis gaat? Doorgaans verbruik je niet meer met maatregelen tenzij er ergens een fout gemaakt wordt.

Eenzijdig verhaal, 60k voor het vernieuwen van je beglazing en isoleren van je huis, het plaatsen van een warmtepomp etc, logisch dat je dan meer gaat betalen per maand omdat je huis ook meer waard is gewordenquote:Op dinsdag 28 oktober 2025 09:56 schreef QAnonn het volgende:
https://www.ad.nl/wonen/d(...)-zo-pissig~a4e87dd7/
Maar hij is gelukkig wel het klimaat aan het redden.

quote:Diëtist Freerk Mink deed alles dat werd geadviseerd om gewicht kwijt te raken. Hij investeerde 59.084 euro. Het resultaat? Tientallen kilo's erbij in vergelijking met toen hij nog elke dag een zak chips wegwerkte. ‘Ik voel me gepakt door de overheid.’

Huh, het gaat hier over de energierekening hè. Niet over een bouwdepotje wat zwaarder drukt op de maandelijkse lasten.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:04 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Eenzijdig verhaal, 60k voor het vernieuwen van je beglazing en isoleren van je huis, het plaatsen van een warmtepomp etc, logisch dat je dan meer gaat betalen per maand omdat je huis ook meer waard is geworden

quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:10 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Huh, het gaat hier over de energierekening hè. Niet over een bouwdepotje wat zwaarder drukt op de maandelijkse lasten.
quote:Een warmtepomp, HR+++-glas inclusief isolerende kozijnen, inductiekoken, zonnepanelen, aanpassing van de meterkast, CO2-gestuurde ventilatie, een thuisbatterij.
...
Mijn nadeel wordt dan 2700 euro per jaar ten opzichte van de situatie dat er nog een cv-ketel was.” Mink komt tot dat bedrag door de afschrijving, financieringslasten, terugleverkosten en afschaffing van de salderingsregeling mee te rekenen.

Thanks. Ik kan het artikel niet lezen.quote:

Hahaha, ja zo kan ik het ook. Wat een staaltje raar goochelen met cijfers. De grootste "kostenpost" lijkt te zijn het afschaffen van de salderingsregeling, en meneer gooit daar vervolgens afschrijving en rentelasten bovenop. En het grootste deel van die 60k zit hem waarschijnlijk in de nieuwe kozijnen, die mogelijk wel/niet toch al aan vervanging toe waren.quote:
 .
 .

quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:00 schreef Nebelwerfer het volgende:
Staat er in het artikel ook waar het mis gaat? Doorgaans verbruik je niet meer met maatregelen tenzij er ergens een fout gemaakt wordt.
quote:Mink komt tot dat bedrag door de afschrijving, financieringslasten, terugleverkosten en afschaffing van de salderingsregeling mee te rekenen.

Geen idee wat hij verkeerd heeft gedaan.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 09:56 schreef QAnonn het volgende:
https://www.ad.nl/wonen/d(...)-zo-pissig~a4e87dd7/
Maar hij is gelukkig wel het klimaat aan het redden.

Ja maar in Bel Air hoef je ook lang niet zo vaak te stoken.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Geen idee wat hij verkeerd heeft gedaan.
Heb in 2018 hier panelen en een warmtepomp neer laten pleuren en betaal sindsdien niets meer.

Kun je beter TFP bellen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:39 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Raar dat je als duurzaamheidsadviseur zo in het nieuws wilt komen. Als ik een (al dan niet potentiele) afnemer was geweest van de adviezen van deze adviseur zou ik me toch wel even achter de oren krabben.

Truequote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:41 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ja maar in Bel Air hoef je ook lang niet zo vaak te stoken.

Niet?quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:34 schreef Red_85 het volgende:
Blijft vreemd. Al dat investeren en geen roi rond kunnen breien als consument.

Voor volgende woning 2 warmtepompen (12kW voor woning + 8kW bijgebouw), 25 panelen (505Wp), 40kWh aan accu's en een bak aan Jaga LTV radiatoren.quote:

60k afschrijving over ?15 jaar ?= 4000 per jaarquote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Heb in 2018 hier panelen en een warmtepomp neer laten pleuren en betaal sindsdien niets meer, krijg zelfs nog wat terug.

Ik waardeer zijn eerlijkheid en nuchterheid.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:39 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Raar dat je als duurzaamheidsadviseur zo in het nieuws wilt komen. Als ik een (al dan niet potentiele) afnemer was geweest van de adviezen van deze adviseur zou ik me toch wel even achter de oren krabben.

Ik heb er niet voor geleend maar alsnog zou je dan wel het verlies aan rendement op dat geld moeten meerekenen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:47 schreef Moonversion het volgende:
[..]
60k afschrijving over ?15 jaar ?= 4000 per jaar
60k lening met 3% rente = 1800 per jaar (wordt wel ieder jaar minder)
Als je dat mee telt en de saldering die er straks afgaat, maar niet de meer waarde van je woning gaat tellen kom je er wel aan, had deze meneer vooraf kunnnen weten

Dat is inderdaad een keuze. Maar als je geen plannen hebt om je spaargeld te beleggen dan is het (met de huidige spaarrente) nog niet zo gek om je maandlasten naar beneden te brengen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:49 schreef Terrorizer het volgende:
Als hij 6 jaar geleden 60k in een indexfonds had belegd was het geld verdubbeld.
De schade is nog groter.

Dan moet je ook de toegenomen woningwaarde meenemen. En je kan het ook zien als een spreiding van de risico's.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb er niet voor geleend maar alsnog zou je dan wel het verlies aan rendement op dat geld moeten meerekenen.

Alleen glas vervangen is nog niet zo'n dure hobby en het geeft ook direct extra comfort.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:52 schreef phpmystyle het volgende:
Het hele eieren eten is ook waar je in investeert. Investeer je in (dure) isolatie, kozijnen, of ga je hele toeren uithalen om geringe energiewinst te behalen dan heb je een negatieve roi.
Zonnepanelen waarmee je je eigen productie consumeert kunnen vaak nog wel uit.

Oh ja, ik maak me er ook niet druk om. Voor mij is het laag houden van de maandlasten alleen al een motivatie.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dan moet je ook de toegenomen woningwaarde meenemen. En je kan het ook zien als een spreiding van de risico's.
Achteraf weet je altijd precies op welk moment je waarin had moeten investeren en was iedereen miljonair geweest.

Ook een punt, een CV-ketel verdient zich ook niet terug.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:56 schreef Isdatzo het volgende:
Sowieso grappig dat een warmtepomp, isolatie, fatsoenlijk glas, ..., terugverdiend moeten worden. Dat zijn allemaal zaken die het wooncomfort behoorlijk verbeteren.
Aan de andere kant gooien mensen zo een halve ton stuk op een nieuwe keuken en/of badkamer. Of een auto. Wanneer verdient dat zich terug dan?

Mooi voor jou.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Alleen glas vervangen is nog niet zo'n dure hobby en het geeft ook direct extra comfort.
Toen ik in m'n vorige woning (2009-2018) het oude thermopane en enkel glas verving door HR++ was het gelijk veel behaaglijker en stiller in huis, nog los van de bespaarde aardgas.

Dat is de dementor die zich onder de vensterbank verstopt heeft..quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 11:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mooi voor jou.
Ik heb recent oud dubbelglas (halverwege tot eind jaren 90 glas gok ik) vervangen voor HR++ glas, en om heel eerlijk te zijn merk ik nog erg weinig. Ik durf niet te zeggen waar de kou vandaan komt, maar als ik naast het glas zit dan voel ik soms een koude deken naar beneden komen.

Ik neem aan dat ze het glas goed gemonteerd hebben? (vlammetjestest voor HR++ doen)quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 11:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mooi voor jou.
Ik heb recent oud dubbelglas (halverwege tot eind jaren 90 glas gok ik) vervangen voor HR++ glas, en om heel eerlijk te zijn merk ik nog erg weinig. Ik durf niet te zeggen waar de kou vandaan komt, maar als ik naast het glas zit dan voel ik soms een koude deken naar beneden komen.
Gelukkig kreeg ik 400 + 1800 terug van gemeente en ISDE subsidie. Klein doekje voor het bloeden.

Hoe controleer je of iets goed gemonteerd is?quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 11:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ze het glas goed gemonteerd hebben? (vlammetjestest voor HR++ doen)
Tocht langs de kozijnen?
Het scheelde in mijn 70's doorzonwoning wel.
Gasverbruik daalde met zo'n 250-300m3 per jaar. Gas was toen nog ¤0,60 - ¤0,75 per m3.
De belasting is nu al hoger.

Bekijk deze YouTube-videoquote:Op dinsdag 28 oktober 2025 12:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hoe controleer je of iets goed gemonteerd is?
Als het niet tocht langs de randen, dan zal het wel goed zijn.quote:Ik heb zijdelings gekeken hoe het gemonteerd werd, er was één oude vakman aanwezig, en twee hulpen waar ik minder fiducie in had. Zo op het oog voldoet het.

Russische wind dat door de spouwmuur heen komt.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 11:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is de dementor die zich onder de vensterbank verstopt heeft..

Zijn casus -niemand heeft het nagerekend- zal wel uniek zijn en extreem. Dikwijls kunnen alleen panelen, airco's en hybride pompen uit. Complete dak- en muurvernieuwing of vervanging kozijnen vanzelfsprekend niet.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 14:17 schreef Oud_student het volgende:
Even serieus,
als ik bijna 60.000 euro ga investeren, dan maak ik eerst een business case.
Dat zal wel een beroepsdeformatie van mij zijn, maar het behoedt je wel voor desinvesteringen.
Als je 74 bent dan leef je misschien nog 15 jaar (voor meer exacte schattingen, vraag het uw actuaris !)
60k / 15 = 4K (rente niet meegerekend)
Dus dan moet de warmtepomp + isolatie per jaar minstens 4000 euro goedkoper zijn.
Hij krijgt nu een hogere rekening, stel 1000 meer per jaar.
Dan heeft dit project dus zo"n 5000 euro per jaar gekost, totaal 75K
Maar alles voor het klimaat !!

Nee, ik denk het niet.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 14:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zijn casus -niemand heeft het nagerekend- zal wel uniek zijn en extreem. Dikwijls kunnen alleen panelen, airco's en hybride pompen uit. Complete dak- en muurvernieuwing of vervanging kozijnen vanzelfsprekend niet.

Laten we uitgaan van een niet al te best afgestelde warmtepomp met een sCOP van 3.5quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 14:18 schreef Alarmonoff het volgende:
Elektriciteit is duur en die hogere kosten komt vooral door de warmtepomp dat voornamelijk draait op stroom van een leverancier.

Ik heb niks tegen verduurzamen, voorop gesteld, ben totaal geen idealist. Maar aardwarmte geeft een tien keer prettige atmosfeer in huis dan de cv (vooral als je de luxe hebt om het te combineren met een lekkere haardkachel).quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 14:17 schreef Oud_student het volgende:
Even serieus,
Dat zal wel een beroepsdeformatie van mij zijn, maar het behoedt je wel voor desinvesteringen.
Als je 74 bent dan leef je misschien nog 15 jaar (voor meer exacte schattingen, vraag het uw actuaris !)
Dus dan moet de warmtepomp + isolatie per jaar minstens 4000 euro goedkoper zijn.
Hij krijgt nu een hogere rekening, stel 1000 meer per jaar.
Dan heeft dit project dus zo"n 5000 euro per jaar gekost, totaal 75K

Toch is hij 2700 p/j meer kwijt (zegt hij, mij lijkt het sterk) en het enige dat hij nog afneemt is elektriciteit. Wat is de oorzaak van de hogere lasten?quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 14:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Laten we uitgaan van een niet al te best afgestelde warmtepomp met een sCOP van 3.5
Elektriciteit zit op zo'n ¤0,25 per kWh en daarmee kan je 1 x 3,5 = 3,5kWh warmte opwekken.
Gas zit op zo'n ¤1,25 per m3 en daarmee kan je zo'n (9,77 x 0,9) = 8,783kWh warmte opwekken.
Warmtepomp kost je ¤0,25 / 3.5kWh = ¤0,07 per kWh warmte
CV-ketel kost je ¤1,25 / 8,783 = ¤0,14 per kWh warmte
Warmtepomp is dus 50% goedkoper aan energieverbruik.

Dit is nog het grappigstequote:Op dinsdag 28 oktober 2025 14:38 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Ik heb niks tegen verduurzamen, voorop gesteld, ben totaal geen idealist. Maar aardwarmte geeft een tien keer prettige atmosfeer in huis dan de cv (vooral als je de luxe hebt om het te combineren met een lekkere haardkachel).
Maar dit persbericht is wel erg dom.
Je bent 75 jaar, gaat met gedeelte geleeend geld (waar je vervolgens rente over moet betalen) investeren en denkt dan vervolgens goedkoper uit te zijn?
Misschien moeten sommigen mensen de boel laten aan de volgende generaties (dit geld voor heel veel meer zaken).
Dus wat is die man zijn punt?
En @:TS waar komt die 2700 euro precies vandaan?

Dat komt echt niet van de stroom, zelfs zonder zonnepanelen zou hij minimaal 50% minder kwijt zijn aan stroom nu dan aan aardgas vroeger.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 14:48 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Toch is hij 2700 p/j meer kwijt (zegt hij, mij lijkt het sterk) en het enige dat hij nog afneemt is elektriciteit. Wat is de oorzaak van de hogere lasten?
Misschien zijn we meer gaan gebruiken omdat ze dachten duurzaam bezig te zijn.
bron: https://www.ad.nl/wonen/de-cv-ketel-is-weg-en-nu-is-de-rekening-2700-euro-per-jaar-hoger-ik-ben-zo-pissig~a4e87dd7/quote:Mink komt tot dat bedrag door de afschrijving, financieringslasten, terugleverkosten en afschaffing van de salderingsregeling mee te rekenen

duidelijkquote:Op dinsdag 28 oktober 2025 14:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat komt echt niet van de stroom, zelfs zonder zonnepanelen zou hij minimaal 50% minder kwijt zijn aan stroom nu dan aan aardgas vroeger.
In de originele bron (kwam van AD maar was premium stond):
[..]
bron: https://www.ad.nl/wonen/de-cv-ketel-is-weg-en-nu-is-de-rekening-2700-euro-per-jaar-hoger-ik-ben-zo-pissig~a4e87dd7/

Appels met peren vergelijken en dan verbaasd zijn dat je geen bananen hebt:quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 14:48 schreef Alarmonoff het volgende:
Wat is de oorzaak van de hogere lasten?

In feite is het verder ook niet zo spannend.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 15:02 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Appels met peren vergelijken en dan verbaasd zijn dat je geen bananen hebt:
- Geld lenen en de rentelasten opvoeren als kosten
- Kozijnen vervangen voor tienduizenden euro's en dan gaan rekenen met de afschrijving van de nieuwe kozijnen, maar in de vergelijking niet de afschrijving van de oude kozijnen meenemen
- De misgelopen 'winst' van de salderingsregeling als kosten tellen
- ...

Wat zijn het dan? Zelfs als je wel het geld had, moet je de rendementskosten/opbrengsten rekenenquote:Op dinsdag 28 oktober 2025 15:02 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Appels met peren vergelijken en dan verbaasd zijn dat je geen bananen hebt:
- Geld lenen en de rentelasten opvoeren als kosten
De oude kozijen konden misschien nog jaren mee, dus kapitaalvernietiging.quote:- Kozijnen vervangen voor tienduizenden euro's en dan gaan rekenen met de afschrijving van de nieuwe kozijnen, maar in de vergelijking niet de afschrijving van de oude kozijnen meenemen
Wel meetellen om het overheidsbedrog aan te tonenquote:- De misgelopen 'winst' van de salderingsregeling als kosten tellen
- ...

Maar wat reken je dan als afschrijving van je cv-ketel, badkamer en keuken ieder jaar?quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 15:11 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Wat zijn het dan? Zelfs als je wel het geld had, moet je de rendementskosten/opbrengsten rekenen
[..]
De oude kozijen konden misschien nog jaren mee, dus kapitaalvernietiging.
De afschrijving van de nieuwe kozijnen rekenen lijkt mij correct
[..]
Wel meetellen om het overheidsbedrag aan te tonen

Gas is expres duur gemaakt door belasting verhogingen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 14:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Laten we uitgaan van een niet al te best afgestelde warmtepomp met een sCOP van 3.5
Elektriciteit zit op zo'n ¤0,25 per kWh en daarmee kan je 1 x 3,5 = 3,5kWh warmte opwekken.
Gas zit op zo'n ¤1,25 per m3 en daarmee kan je zo'n (9,77 x 0,9) = 8,783kWh warmte opwekken.
Warmtepomp kost je ¤0,25 / 3.5kWh = ¤0,07 per kWh warmte
CV-ketel kost je ¤1,25 / 8,783 = ¤0,14 per kWh warmte
Warmtepomp is dus 50% goedkoper aan energieverbruik.

Op dit moment kost een kWh stroom me 9 cent aan misgelopen terugleververgoeding en daar haal ik bij deze temperaturen zo'n 7 kWh aan warmte uit.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 15:26 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Gas is expres duur gemaakt door belasting verhogingen.
Normaal is dat dus niet zo duur namelijk.
Trouwens.
Vergelijking: 1 m³ gas is ongeveer 9 kWh warmte. Hierdoor kost gas ongeveer ¤0,14 per kWh, terwijl stroom gemiddeld ¤0,26 per kWh kost.

Leuk en aardig maar een investering van 60k, moet je doen voor of gemak wat eruit komt (minder onderhoudt, prettiger huis etc) of omdat het je op korte termijn direct iets oplevert (minder per maand kwijt).quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 14:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat komt echt niet van de stroom, zelfs zonder zonnepanelen zou hij minimaal 50% minder kwijt zijn aan stroom nu dan aan aardgas vroeger.
In de originele bron (kwam van AD maar was premium stond):
[..]
bron: https://www.ad.nl/wonen/de-cv-ketel-is-weg-en-nu-is-de-rekening-2700-euro-per-jaar-hoger-ik-ben-zo-pissig~a4e87dd7/

Maar goed, jij berekend ook alles tot in het uiterste en hebt je verdiept in waar je mee bezig bent; dat is waarschijnlijk het verschil.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Heb in 2018 hier panelen en een warmtepomp neer laten pleuren en betaal sindsdien niets meer, krijg zelfs nog wat terug.

Inderdaad, niet goed meer bij zijn verstand.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:39 schreef Hyaenidae het volgende:
60k investeren op je 74ste om gas besparen, dan ben je ook geen rekenwonder.

Vrij aardig. Behoeft nog wel ietsje finetuning.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 15:26 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Trouwens.
Vergelijking: 1 m³ gas is ongeveer 9 kWh warmte. Hierdoor kost gas ongeveer ¤0,14 per kWh, terwijl stroom gemiddeld ¤0,26 per kWh kost.

Ah, een latere toevoeging.quote:

Ik ken zijn casus ook niet. Maar heel vaak worden veel reguliere onderhoudskosten ook tot de kosten voor verduurzaming gerekend.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 14:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zijn casus -niemand heeft het nagerekend- zal wel uniek zijn en extreem. Dikwijls kunnen alleen panelen, airco's en hybride pompen uit. Complete dak- en muurvernieuwing of vervanging kozijnen vanzelfsprekend niet.

Belasting op stroom is hoger dan gas.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 15:26 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Gas is expres duur gemaakt door belasting verhogingen.
Normaal is dat dus niet zo duur namelijk.

Als dit artikel echt is dan is die 'adviseur' gewoon kneiter dom. Ik ben een beetje wantrouwend want ik kan mij gewoon niet voorstellen dat je als duurzaamheidsadviseur zo dom bent dat je de impact van duurzame maatregelen niet vooraf een beetje kunt inschatten.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:39 schreef Hyaenidae het volgende:
60k investeren op je 74ste om gas besparen, dan ben je ook geen rekenwonder.

Je bedoelt dat er soms ook kosten worden meegerekend die je ook zonder verduurzaming zou hebben gemaakt.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 18:25 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik ken zijn casus ook niet. Maar heel vaak worden veel reguliere onderhoudskosten ook tot de kosten voor verduurzaming gerekend.
Hier hebben we bijvoorbeeld ook grotendeels nieuwe kozijnen met triple glas laten plaatsen. Niet eens de hele woning, maar we mochten toch al 18K afrekenen. Maar dat was ter vervanging van originele kozijnen die her en der toch wel rotte hoeken hadden. En deels enkel glas. Met elke paar jaar duur schilder- en oplapwerk hadden we het vervangen misschien nog wel uit kunnen stellen, maar dat kost dan meer dan de afschrijving van nieuwe kozijnen.
De nieuwe kozijnen zijn dus gewoon regulier onderhoud van de woning. Alleen is er nu een laagje extra glas in gekomen. Daarmee zijn de kozijnen goedkoper dan met gewoon HR++ glas, want de extra subsidie voor triple glas leverde meer op dan de meerprijs voor het glas.
En binnen enkele jaren moeten onze dakpannen vernieuwd worden. Ja, natuurlijk laten we dan een paar dikke isolatieplaten onder de dakpannen leggen. Want daar zitten de kosten niet in. De kosten voor het vernieuwde geïsoleerde dak wat we straks aanschaffen zijn dus grotendeels onderhoudskosten.
Aan daadwerkelijke verduurzaming hebben we ongeveer 16k uitgegeven vóór subsidies. Na aftrek subsidies 12k.
En ons huis is volledig gasloos. Althans we gebruiken geen gas.
We hebben nog wel de gasaansluiting zitten, die al langer dan 12 maanden niet gebruikt wordt en daarmee volgens de netbeheerder levensgevaarlijk is. Ondanks herhaaldelijk melden van deze gevaarlijke situatie, neemt de netbeheerder echter niet haar verantwoordelijkheid om haar eigendommen te verwijderen danwel veilig te onderhouden.

Optisch klopt dit inderdaad.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 18:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Belasting op stroom is hoger dan gas.

Waarom gebruik je in je vergelijking 4000 kWh stroom en 2000 m3 gas (stoken voor de vogels)?quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 22:50 schreef quo_ het volgende:
[..]
Optisch klopt dit inderdaad.
Voor 1 kWh elektra betaal je 12,3 cent belasting.
Voor 1 m3 gas = 8,8 kWh betaal je 70 cent belasting, dus 7,95 cent per kWh.
Maar in de praktijk pakt het heel anders uit
In 2025 is de energiebelasting 70 cent per m³ gas en 12,3 cent per kWh stroom (inclusief 21% btw). De vermindering energiebelasting bedraagt in 2025 ¤ 631,39 (inclusief 21% btw)
Stel je hebt een verbruik van 4000 kWh elektriciteit en 2000 m3 gas.
Dan betaal je voor de elektra 4000x0,123= 492 euro aan belasting. Daar ontvang je nog een een korting van 631 euro op zodat je er dus 141 op toe krijgt.
Voor het gas betaal je 2000x0,70 euro=1400 euro

Kijk ook even naar de eerste alinea van mijn post.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 23:04 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waarom gebruik je in je vergelijking 4000 kWh stroom en 2000 m3 gas (stoken voor de vogels)?
Normaliseer naar de hoeveelheid energie die je eruit haalt (1 m3 = 8 kWh) en je ziet dat de belasting op stroom inderdaad simpelweg hoger is.

Oeps, overheen gelezen. * Isdatzo beetje moe.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 23:15 schreef quo_ het volgende:
[..]
Kijk ook even naar de eerste alinea van mijn post.
2000 kuub vind ik een vrij fors verbruik hoor. Maar goed, ik begrijp je post nu.quote:Het is geen vergelijking. Het gaat om een verbruik van 4000 kwh EN 2000 m3 in hetzelfde huis. Geen ongebruikelijke getallen voor een gezin in een ruim huis van voor de eeuwwisseling.

Gas is door de jaren extra belast .quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 18:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Belasting op stroom is hoger dan gas.

Soms?quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 18:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je bedoelt dat er soms ook kosten worden meegerekend die je ook zonder verduurzaming zou hebben gemaakt.
Ja dat vertroebelt wel het beeld als sommige die kosten alloceren als zijnde verduurzaming.

Helaas valt dat wel mee. 2000m³ gas is een doodnormaal verbruik voor een 2/1 kap woning uit de jaren 80 (of ouder) waar niets aan verduurzaming is gedaan.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 23:25 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Oeps, overheen gelezen. * Isdatzo beetje moe.
[..]
2000 kuub vind ik een vrij fors verbruik hoor. Maar goed, ik begrijp je post nu.

Dat klopt wel ongeveer voor m'n eerste woning (bouwjaar 1972) die ik momenteel nog verhuur aan m'n moeder.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 07:30 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Helaas valt dat wel mee. 2000m³ gas is een doodnormaal verbruik voor een 2/1 kap woning uit de jaren 80 (of ouder) waar niets aan verduurzaming is gedaan.
Als je kleine rijtjeshuizen of appartementen gewend bent omdat je in de randstad woont en ook nog hier en daar wat aan isolatie hebt gedaan, lijkt het heel fors.
Maar hoe verder je buiten de Randstad komt, hoe normaler zo'n gasverbruik is door het hogere aandeel vrijstaande, 2/1 kap woningen en hoekwoningen. Ook voor Jan Modaal en zelfs sociale huurders. "Rijtjeshuizen" hier in het dorp zijn typisch blokken van 3 of 4 woningen, dus veel hoekwoningen. En ook veel sociale huurwoningen hier zijn gebouwd als 2/1 kap in de jaren 50-60. Met muurtjes zonder spouwisolatie uiteraard. Aangebouwde keukentjes die aan 4 kanten vrij aan de buitenlucht grenzen (3 muren en dak). Reken maar dat daar gestookt moet worden. Dat zijn de huizen waar "energie armoede" heerst.

Exact mijn idee, dit klinkt erg ongeloofwaardig.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:00 schreef Nebelwerfer het volgende:

Dit ben ik het met je eens echter moet je dan ook de hogere verkoopwaarde van een A+++ en een C label meenemen en die is aanzienlijk.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 14:17 schreef Oud_student het volgende:
Even serieus,
Hij krijgt nu een hogere rekening, 3000 meer per jaar.
Dan heeft dit project dus zo"n 7000 euro per jaar gekost, totaal 105K

Ik zou er eens een luchtverontreinigingslijstje bij pakken als je dit met droge ogen durft te beweren.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:34 schreef Red_85 het volgende:
Blijft vreemd. Al dat investeren en geen roi rond kunnen breien als consument.
Maar bedrijven mogen werken met 3-5 jaar.
Consument mag bloeden voor de 5% besparing aan emissies, terwijl 95% van de industrie komt over overwaait vanuit andere landen.

Goh, klinkt alsof Freerk vergeten is om de afgelopen 10 jaar netjes elke maand een paar honderd euro opzij te zetten, terwijl hij dondergoed wist dat hij zijn oude kozijnen en ramen in de toekomst zou moeten vervangen. En het nu doodleuk als 'verduurzaming' rekent, terwijl dat gewoon onder 'onderhoud' dient te vallen. Zoals bij elke huiseigenaar.quote:

Precies dit dus.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:44 schreef Isdatzo het volgende:
Kijk, als je voor tienduizenden euro's geleend geld je kozijnen laat vervangen en vervolgens de rentelasten bovenop de misgelopen winst van het afschaffen van de salderingsregeling flikkert en doet alsof je oude kozijnen geen afschrijving hebben dan ga je inderdaad op een gek bedrag uitkomen.

quote:Op woensdag 29 oktober 2025 18:07 schreef Akkerdjie het volgende:
Innova gaat na stoppen saldering 6 cent per kilowatuur rekenen bij teruglevering. Het staat niet in de wet, dus het is niet verboden. Dan zal de rest vast wel volgen en verdampt het hele idee van zonnepanelen hebben. Ik lever 2200 terug van de 3500 of zo die ik opwek, dat is 132 euro bijleggen. Ka-ching! Zonnepanelen gaan dan naar 25 jaar terugverdientijd of zo. Ze zoeken het zich maar uit allemaal.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)et-je-straks-betalen

Dynamisch contract. Dan krijg je gewoon de marktprijs voor teruglevering.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 18:07 schreef Akkerdjie het volgende:
Innova gaat na stoppen saldering 6 cent per kilowatuur rekenen bij teruglevering. Het staat niet in de wet, dus het is niet verboden. Dan zal de rest vast wel volgen en verdampt het hele idee van zonnepanelen hebben. Ik lever 2200 terug van de 3500 of zo die ik opwek, dat is 132 euro bijleggen. Ka-ching! Zonnepanelen gaan dan naar 25 jaar terugverdientijd of zo. Ze zoeken het zich maar uit allemaal.

Zo had het vanaf het begin eigenlijk al moeten zijn.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 18:29 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dynamisch contract. Dan krijg je gewoon de marktprijs voor teruglevering.

Precies door mensen met een verbruik- en teruglever profiel zoals jij hebt, is het salderen en onbalans op het net zo'n groot probleem. Met eenvoudige maatregelen moet minstens 50% direct eigen verbruik toch wel mogelijk zijn....quote:Op woensdag 29 oktober 2025 18:07 schreef Akkerdjie het volgende:

En dan met zo'n geweldige financiële doorrekening niet alleen de afschrijving op de oude kozijnen (en installaties vergeten), maar ook nog even zwijgen over de waardestijging van het pand.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Kijk, als je voor tienduizenden euro's geleend geld je kozijnen laat vervangen en vervolgens de rentelasten bovenop de misgelopen winst van het afschaffen van de salderingsregeling flikkert en doet alsof je oude kozijnen geen afschrijving hebben dan ga je inderdaad op een gek bedrag uitkomen.

Ik werk niet thuis, heb alleen in het weekend de kans enigszins te sturen met deze onzin. Heb dit jaar standaard al de airco 100% laten draaien van 8:00 tot 22:00, was nog niet genoeg. In de zomer gebruik ik bijna niks verder.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 18:43 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Precies door mensen met een verbruik- en teruglever profiel zoals jij hebt, is het salderen en onbalans op het net zo'n groot probleem. Met eenvoudige maatregelen moet minstens 50% direct eigen verbruik toch wel mogelijk zijn....
Met thuisaccu kan het nog veel hoger.
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |