abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219138925
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:44 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Kijk, als je voor tienduizenden euro's geleend geld je kozijnen laat vervangen en vervolgens de rentelasten bovenop de misgelopen winst van het afschaffen van de salderingsregeling flikkert en doet alsof je oude kozijnen geen afschrijving hebben dan ga je inderdaad op een gek bedrag uitkomen.

En dan met zo'n geweldige financiële doorrekening niet alleen de afschrijving op de oude kozijnen (en installaties vergeten), maar ook nog even zwijgen over de waardestijging van het pand.

Gasloos pandje met hagelnieuwe kozijnen, zonnepanelen en warmtepomp levert bij verkoop ongetwijfeld een paar stuivers meer op dan het verder identieke huis van de buren waar niets aan is vernieuwd.
pi_219139022
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 18:43 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Precies door mensen met een verbruik- en teruglever profiel zoals jij hebt, is het salderen en onbalans op het net zo'n groot probleem. Met eenvoudige maatregelen moet minstens 50% direct eigen verbruik toch wel mogelijk zijn....
Met thuisaccu kan het nog veel hoger.
Ik werk niet thuis, heb alleen in het weekend de kans enigszins te sturen met deze onzin. Heb dit jaar standaard al de airco 100% laten draaien van 8:00 tot 22:00, was nog niet genoeg. In de zomer gebruik ik bijna niks verder.

Ik ga geen thuisaccu kopen, neemt alleen maar meer plaats in en kost weer jaren en jaren voordat ie terugverdiend is. Heb ook geen zin in nog meer gedoe met micromanagen. Kan het beter beleggen en gewoon de extra kosten aftikken. Het is wat het is, gewoon het volgende gefaalde overheidsproject.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_219162430
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 10:44 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Niet?

Mijn zonnepanelen hebben zich al jaren terugverdiend en sindsdien letterlijk duizenden euro's winst opgeleverd. Sinds enige tijd een warmtepomp en ook met afschaffen van de salderingsregeling is mijn verwachting dat ik die investering binnen 6 jaar eruit heb. Ondertussen is mijn energierekening nog steeds dik negatief en is het wooncomfort gigantisch toegenomen. Ik lach me de ballen uit de broek.

Ondertussen ben ik een accusysteem aan het bouwen om een beetje mee handelen. Een man moet een hobby hebben... ik laat het je weten wanneer de boel terugverdiend is.

Kijk, als je voor tienduizenden euro's geleend geld je kozijnen laat vervangen en vervolgens de rentelasten bovenop de misgelopen winst van het afschaffen van de salderingsregeling flikkert en doet alsof je oude kozijnen geen afschrijving hebben dan ga je inderdaad op een gek bedrag uitkomen.

Maar, daar hebben andere mensen dus voor betaald via hun belasting. Het is niet dat je die energie goedkoper hebt opgewekt, het is puur dat je de kosten via een boekhoudkundige truc hebt kunnen afwentelen op belastingbetalers zonder zonnepanelen. En claim je daarmee ook te hebben geïnvesteerd in de toekomst van de mensheid, of alleen er goed van geprofiteerd te hebben?
  zaterdag 1 november 2025 @ 09:14:51 #104
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219165193
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 21:50 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar, daar hebben andere mensen dus voor betaald via hun belasting. Het is niet dat je die energie goedkoper hebt opgewekt,
Het één sluit het ander niet uit. Sowieso probeer ik mijn verbruik optimaal af te stemmen met de productie op het dak, en elk kWh'tje dat ik niet uit het net trek is winst.

Daarnaast profiteren ook de niet-zonnepanelenbezitters van die goedkope stroom.
quote:
het is puur dat je de kosten via een boekhoudkundige truc hebt kunnen afwentelen op belastingbetalers zonder zonnepanelen.
Je hoeft mij niet te overtuigen van de noodzaak om de salderingsregeling af te schaffen hoor. Alhoewel die zeker nuttig is geweest in het stimuleren van het volleggen van daken, wat ervoor gezorgd heeft dat ook jij van goedkope stroom kan genieten.
quote:
En claim je daarmee ook te hebben geïnvesteerd in de toekomst van de mensheid, of alleen er goed van geprofiteerd te hebben?
Ja.
Huilen dan.
pi_219165987
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 21:50 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar, daar hebben andere mensen dus voor betaald via hun belasting. Het is niet dat je die energie goedkoper hebt opgewekt, het is puur dat je de kosten via een boekhoudkundige truc hebt kunnen afwentelen op belastingbetalers zonder zonnepanelen. En claim je daarmee ook te hebben geïnvesteerd in de toekomst van de mensheid, of alleen er goed van geprofiteerd te hebben?
Die subsidies (incl salderen) zijn leuke bijkomstigheden, maar geen must. Maar met oog op verduurzamen is niet alles terug te verdienen, als ik bijvoorbeeld kijk naar de balansventilatie en douche wtw verwacht ik dat het lastig is om die investeringen terug te verdienen.

De warmtepomp en zonnepanelen zijn in mijn geval zeker terug te verdienen, rendement zonnepanelen schat ik zo'n 7-10% per jaar en de warmtepomp 10-20% per jaar.

Als je wat betreft de warmtepomp een systeem aan laat smeren van 20.000 euro dan zul je het mogelijk nooit terugverdienen. Maar een airco van bijv ¤1800 verdien je binnen een paar jaar terug als je daarmee gaat verwarmen.
pi_219192934
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 10:41 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Die subsidies (incl salderen) zijn leuke bijkomstigheden, maar geen must. Maar met oog op verduurzamen is niet alles terug te verdienen, als ik bijvoorbeeld kijk naar de balansventilatie en douche wtw verwacht ik dat het lastig is om die investeringen terug te verdienen.

De warmtepomp en zonnepanelen zijn in mijn geval zeker terug te verdienen, rendement zonnepanelen schat ik zo'n 7-10% per jaar en de warmtepomp 10-20% per jaar.

Als je wat betreft de warmtepomp een systeem aan laat smeren van 20.000 euro dan zul je het mogelijk nooit terugverdienen. Maar een airco van bijv ¤1800 verdien je binnen een paar jaar terug als je daarmee gaat verwarmen.
En doe je dat nu om er zelf beter van te worden, of voor een betere wereld voor ons allemaal? Had je het ook gedaan om de kooldioxide uitstoot te verminderen als het je geld had gekost?
  dinsdag 4 november 2025 @ 18:18:45 #107
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_219193082
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 10:41 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Warmtepomp verdien je gewoon terug hoor. Ook is dat bedrag van 20k voor de eerste aansluiting. Zodra je moet vervangen is dat bedrag al lager.

Airco van 1800 is leuk voor een ruimte, maar bij een complete woning ga je het dubbele neer moeten leggen.
pi_219193133
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 17:54 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En doe je dat nu om er zelf beter van te worden, of voor een betere wereld voor ons allemaal? Had je het ook gedaan om de kooldioxide uitstoot te verminderen als het je geld had gekost?
Die balans ventilatie en douche wtw ging over mijn eigen situatie. Dus ik denk dat je daarmee al een beeld kunt krijgen dat het niet alléén om het geld gaat.

Maar het financiële aspect speelt zeker zwaar mee. Voorbeeld: Ik ben van stadswarmte (duurzaam blablabla) voor verwarming overgegaan naar een warmtepomp, warmwater blijf ik via stadswarmte houden omdat het afslutien van stadwarmte over de ¤5000 kan kosten. Maar de theoretische besparing die ik voor mijzelf bereken is tenopzichte van gas. Als ik het vergelijk met de kosten voor stadswarmte is de investering nog veel sneller terug verdient.

Vanwege problemen met mijn auto moet ik een andere auto en ik kan je vertellen dat de auto die ik donderdag op ga halen een elektrische is geworden. Reden? Bij dezelfde auto die ik had zou ik met benzine per jaar zo'n ¤3000 kwijt zijn en voor diezelfde hoeveelheid als ik alleen thuis laad ¤824. De aspecten die ik dan nog niet heb meegerekend zijn dat ik incidenteel (misschien 1x per 2 maanden) wat met een snellader zou moeten laden, dat gaat duurder zijn. In de zomermaanden en op het werk kan ik (deels) gratis laden.
pi_219193233
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 18:26 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Die balans ventilatie en douche wtw ging over mijn eigen situatie. Dus ik denk dat je daarmee al een beeld kunt krijgen dat het niet alléén om het geld gaat.

Maar het financiële aspect speelt zeker zwaar mee. Voorbeeld: Ik ben van stadswarmte (duurzaam blablabla) voor verwarming overgegaan naar een warmtepomp, warmwater blijf ik via stadswarmte houden omdat het afslutien van stadwarmte over de ¤5000 kan kosten. Maar de theoretische besparing die ik voor mijzelf bereken is tenopzichte van gas. Als ik het vergelijk met de kosten voor stadswarmte is de investering nog veel sneller terug verdient.

Vanwege problemen met mijn auto moet ik een andere auto en ik kan je vertellen dat de auto die ik donderdag op ga halen een elektrische is geworden. Reden? Bij dezelfde auto die ik had zou ik met benzine per jaar zo'n ¤3000 kwijt zijn en voor diezelfde hoeveelheid als ik alleen thuis laad ¤824. De aspecten die ik dan nog niet heb meegerekend zijn dat ik incidenteel (misschien 1x per 2 maanden) wat met een snellader zou moeten laden, dat gaat duurder zijn. In de zomermaanden en op het werk kan ik (deels) gratis laden.
Maar je vind het dus niet erg als je energiekosten na de afschaffing van de salderingsregeling flink gaan stijgen? Want zonne- en windenergie is veel duurder dan energie uit fossiele brandstoffen en bij stadswarmte is het einde zoek. Zeker als we daar helemaal op over moeten gaan en al die fossiele centrales uitgezet moeten worden. Dan zitten we al heel snel boven een Euro per KW/u. En daar blijft het dan niet bij.
pi_219193282
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 18:41 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar je vind het dus niet erg als je energiekosten na de afschaffing van de salderingsregeling flink gaan stijgen? Want zonne- en windenergie is veel duurder dan energie uit fossiele brandstoffen en bij stadswarmte is het einde zoek. Zeker als we daar helemaal op over moeten gaan en al die fossiele centrales uitgezet moeten worden. Dan zitten we al heel snel boven een Euro per KW/u. En daar blijft het dan niet bij.
Ik geloof niet dat de techniek stil staat, wat betreft opslag en verschillende vormen van energie en voor mij zijn al die zaken ook wel deels uit interesse in de techniek. Zoals ik aangaf verwacht ik nogsteeds ná afschaffen van de salderingsregeling dat ik een rendement heb van 7-10% op de zonnepanelen dus ik heb mij daar nooit druk om gemaakt omdat het subsidiëren van zonnepanelen (doormiddel van salderen) niet houdbaar is. Maar dat ze het zo radicaal afbouwen is wel jammer natuurlijk.
pi_219193377
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 18:48 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ik geloof niet dat de techniek stil staat, wat betreft opslag en verschillende vormen van energie en voor mij zijn al die zaken ook wel deels uit interesse in de techniek. Zoals ik aangaf verwacht ik nogsteeds ná afschaffen van de salderingsregeling dat ik een rendement heb van 7-10% op de zonnepanelen dus ik heb mij daar nooit druk om gemaakt omdat het subsidiëren van zonnepanelen (doormiddel van salderen) niet houdbaar is. Maar dat ze het zo radicaal afbouwen is wel jammer natuurlijk.
Voor bij jouw thuis is het nog wel enigszins te overzien (alhoewel je dan in de winter een flinke dieselgenerator of een houtkachel moet hebben). Maar voor heel Nederland is het echt een groot probleem.

Ter vergelijking: als onze hele landbouw biogas zou gaan produceren in plaats van eten en bloemen, dan was dat bijna genoeg om ons aardgasverbruik daarmee te vervangen. En zo lang we alleen onze elektriciteit gaan vervangen door zon en wind is dat wel heel duur, maar met ingebruikneming van alle overgebleven ruimte is dat net nog te doen. Als we ook alle andere energie willen vervangen door groene elektriciteit, hebben we daar niet genoeg ruimte of geld voor. Het mag duidelijk zijn dat de zorg en uitkeringen dan ook niet meer het grootste deel van onze rijksbegroting in beslag nemen.

Dus als het ook zonder uitstoot van kooldioxide moet, hebben we 1 optie: kernenergie. En dat vinden de meeste groene mensen geen optie.

[ Bericht 7% gewijzigd door SymbolicFrank op 04-11-2025 19:41:14 ]
pi_219194185
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 19:07 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Voor bij jouw thuis is het nog wel enigszins te overzien (alhoewel je dan in de winter een flinke dieselgenerator of een houtkachel moet hebben). Maar voor heel Nederland is het echt een groot probleem.

Ter vergelijking: als onze hele landbouw biogas zou gaan produceren in plaats van eten en bloemen, dan was dat bijna genoeg om ons aardgasverbruik daarmee te vervangen. En zo lang we alleen onze elektriciteit gaan vervangen door zon en wind is dat wel heel duur, maar met ingebruikneming van alle overgebleven ruimte is dat net nog te doen. Als we ook alle andere energie willen vervangen door groene elektriciteit, hebben we daar niet genoeg ruimte of geld voor. Het mag duidelijk zijn dat de zorg en uitkeringen dan ook niet meer het grootste deel van onze rijksbegroting in beslag nemen.

Dus als het ook zonder uitstoot van kooldioxide moet, hebben we 1 optie: kernenergie. En dat vinden de meeste groene mensen geen optie.

Maar ik denk dat het vooral belangrijk is dat we op een strategische manier zorgen voor een zo divers mogelijke energievoorziening. En als onderdeel daarvan kunnen kerncentrales nuttig zijn, maar ook zon en wind.

Verder, als meer mensen een warmtepomp zouden nemen dan zorgt dat voor een vermindering van de hoeveelheid energie die nodig is vanwege het rendement van een warmtepomp vs cv ketel.

Het zou mooi zijn als bijv zoutbatterijen op een gegeven moment financieël interessant worden omdat dan een (grote) groep mensen minder afhankelijk worden van het net.
pi_219195596
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 20:27 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Verder, als meer mensen een warmtepomp zouden nemen dan zorgt dat voor een vermindering van de hoeveelheid energie die nodig is vanwege het rendement van een warmtepomp vs cv ketel.
Dit is misschien nog wel het belangrijkste gevolg van de energietransitie. Door elekrtificatie van huizen/gebouwen en transport (warmtepompen, EV) vermindert de benodigde hoeveelheid primaire energie met tientallen procenten.

Vervolgens maakt het ook niet uit hoe die elektriciteit wordt geproduceerd en/of waar deze vandaan komt. Het tempo waarin de elektriciteitsvoorziening groener en onafhankelijker wordt staat volledig los van de elektrificatie zelf.
pi_219195893
Gelukkig heb ik een appartement, kan ik gewoon een nieuwe HR ketel ophangen als de noodzaak er is ^O^
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
pi_219196096
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 23:01 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dit is misschien nog wel het belangrijkste gevolg van de energietransitie. Door elekrtificatie van huizen/gebouwen en transport (warmtepompen, EV) vermindert de benodigde hoeveelheid primaire energie met tientallen procenten.

Vervolgens maakt het ook niet uit hoe die elektriciteit wordt geproduceerd en/of waar deze vandaan komt. Het tempo waarin de elektriciteitsvoorziening groener en onafhankelijker wordt staat volledig los van de elektrificatie zelf.
Het is alleen jammer dat de dikte van de elektriciteitskabels niet meegroeit met de steeds groter wordende piekstromen door al die decentrale initiatieven. Dus dan ligt het eerder voor de hand de kleine, lokale producenten los te koppelen van het netwerk. En het thuis opladen van je auto aan banden te leggen.
pi_219196274
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 23:01 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Grootste leugen wat er bestaat samen met de zogenaamde bio brandstof .

Bijde ecologische afdruk namelijk.
Zonnepanelen doen geen zak in de winter .
Zonnepanelen hebben overschot in de zomer dat ze uit staan .

Verder gas is een biologische oorsprong .
Ja ook de gas die we uit de grond pompen is namelijk biologische van verrotting van planten , bomen en dierlijk/menselijk verrotings proces.
Door jaren geperst door de aarde .
Zelfde met ruwe olie wat niks anders is van dierlijke en vlees verrotting van vetten gedrukt door de grond.

Kolen zelfde verhaal een natuurlijke roducten.

Kolen kunnen op twee manieren zijn gemaakt: fossiele kolen (zoals steenkool en bruinkool) zijn ontstaan uit plantenresten die miljoenen jaren geleden onder hoge druk en temperatuur versteenden, terwijl houtskool wordt gemaakt door hout in een zuurstofarme omgeving te verhitten, waardoor de koolstof overblijft. De meeste kolen, vooral steenkool en bruinkool, zijn dus fossiele brandstoffen, afkomstig van dode planten.

Juist ja alles is dus een natuurlijk product gemaakt door de eeuwen heen .

Wat doen we nu.
Massa boeren grond ombouwen naar producten om alcohol te maken voor benzine toevoeging.
Massa weg gekapte bomen om vervolgs snelgroeiende planten te verbouwen voor alternatieve olie .
Massa bomen gekapt en massa grond verbouwd in landen voor alleen maar geld en winst .

Allemaal onder de zogenaamde vergroening en ecologische voetafdruk dat verzonnen is door een Maatschappij dat op winst oog merk draait .

De green deal van Timmermans was niks anders om een nieuwe economische opbouw te zetten.
Zodat er economische winsten gemaakt kan worden.

Nu wil ik niet zeggen dat zonnepanelen en windmolens geen goede techniek zijn.
Integendeel het is een goed begin er voor maar ze moeten wel op plekken staan waar het maximale rendement is .
En dus in de juiste landen.
Waar Afrikaanse continent nu bezig met een deal te maken met Europa .
Dat hun een grote zonneparken gebouwt gaan worden om vervolgens die stroom te gaan exporteren.
pi_219196600
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 07:06 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het is alleen jammer dat de dikte van de elektriciteitskabels niet meegroeit met de steeds groter wordende piekstromen door al die decentrale initiatieven. Dus dan ligt het eerder voor de hand de kleine, lokale producenten los te koppelen van het netwerk. En het thuis opladen van je auto aan banden te leggen.
Het net zelf is een probleem inderdaad, maar als ik lees dat de meest gebruikelijke aansluiting 3x25A is dan kun je daar alles op doen wat er qua verduurzaming te doen is.

Warmtepomp, elektrische auto, elektrisch koken etc.

Het kan wel zo zijn dat het verstandig is om ervoor te zorgen dat een elektrische auto niet met vol vermogen gaat laden tussen 16:00-19:00 of dat de warmtepomp dan een legionella run gaat doen. Maar dat zijn vaak planbare taken.
pi_219196860
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 08:52 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Het net zelf is een probleem inderdaad, maar als ik lees dat de meest gebruikelijke aansluiting 3x25A is dan kun je daar alles op doen wat er qua verduurzaming te doen is.

Warmtepomp, elektrische auto, elektrisch koken etc.

Het kan wel zo zijn dat het verstandig is om ervoor te zorgen dat een elektrische auto niet met vol vermogen gaat laden tussen 16:00-19:00 of dat de warmtepomp dan een legionella run gaat doen. Maar dat zijn vaak planbare taken.
3x25A is de grootste betaalbare aansluiting. Bij 3x35A moet je iedere maand honderden Euro's extra gaan betalen. En als je zowel een inductiefornuis als een boiler/warmtepomp hebt en ook je auto op wilt kunnen laden, dan klinkt 3x35A als een goed idee.

Toen het huidige stroomnet is aangelegd, dus de kabels die in de grond zitten, was een 1-fase aansluiting normaal. Dan kun je de fases afwisselen. Bij 3x35A staat er dan maximaal maar 12A op 1 fase. De fases worden nu dus twee keer zo zwaar belast als oorspronkelijk begroot.

Het probleem zit hem voornamelijk in de weerstand van de kabels. Die is afhankelijk van de belasting en de spanning moet tussen de 207 en de 253 volt zitten (230 volt +-10%). Als iedereen naar het werk is dan is de spanning maximaal, als ze allemaal eten aan het koken zijn neemt de spanning bij iedere aansluiting af en kun je dus aan het einde van de straat onder de 207 volt komen. En dan krijg je klachten van mensen dat sommige apparaten niet meer werken. Je kunt dan de spanning verhogen tot die bij de eerste aansluiting ~250 volt is, daarna is de rek er uit en kun je het alleen oplossen door meer of dikkere kabels aan te leggen.

Wat ook niet meehelpt is de zonnepanelen. Als de mensen naar hun werk zijn en de spanning dus al tegen het maximum aanzit is, geeft het terugleveren van de stroom van de zonnepanelen een probleem, want daardoor gaat de spanning verder omhoog. Daarom zijn er steeds meer klachten van mensen die niet terug kunnen leveren omdat de omvormer zichzelf uitzet omdat de spanning te hoog is geworden. Ook dat kun je alleen oplossen met meer of dikkere kabels.

Ook het verhogen van de spanning en het totale vermogen is niet zo eenvoudig, want de trafo moet dat wel aankunnen. Anders moet je die ook gaan vervangen. En natuurlijk moeten we tegen 2040, als de meeste auto's elektrisch zijn, ook alle parkeerplaatsen voorzien van een flinke 3-fase aansluiting (minimaal 3x16A).

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 05-11-2025 09:30:25 ]
pi_219196973
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
quote:
3x25A is de grootste betaalbare aansluiting. Bij 3x35A moet je iedere maand honderden Euro's extra gaan betalen. En als je zowel een inductiefornuis als een boiler/warmtepomp hebt en ook je auto op wilt kunnen laden, dan klinkt 3x35A als een goed idee.
Klinkt als een mooi idee heb je weinig aan, je kunt ook zelf narekenen/onderbouwen waarom iets wel of niet nodig is. Laadpaal met loadbalancing en je voorkomt al een hoop. Mocht je uiteindelijk toch tot de conclusie komen dat 3x25A niet voldoende is, dan denk ik dat het in veel gevallen goedkoper is om een thuisbatterij (geen stopcontact model) te installeren, google maar eens op peak shaving.

quote:
Toen het huidige stroomnet is aangelegd, dus de kabels die in de grond zitten, was een 1-fase aansluiting normaal. Dan kun je de fases afwisselen. Bij 3x35A staat er dan maximaal maar 12A op 1 fase. De fases worden nu dus twee keer zo zwaar belast als oorspronkelijk begroot.
:? :?

quote:
Het probleem zit hem voornamelijk in de weerstand van de kabels. Die is afhankelijk van de belasting en de spanning moet tussen de 207 en de 253 volt zitten (230 volt +-10%). Als iedereen naar het werk is dan is de spanning maximaal, als ze allemaal eten aan het koken zijn neemt de spanning bij iedere aansluiting af en kun je dus aan het einde van de straat onder de 207 volt komen. En dan krijg je klachten van mensen dat sommige apparaten niet meer werken. Je kunt dan de spanning verhogen tot die bij de eerste aansluiting ~250 volt is, daarna is de rek er uit en kun je het alleen oplossen door meer of dikkere kabels aan te leggen.
De weerstand van de kabels is afhankelijk van de belasting? Dat is nieuw voor mij, ik dacht dat het afhankelijk was van de lengte, diameter en het materiaal.

quote:
Wat ook niet meehelpt is de zonnepanelen. Als de mensen naar hun werk zijn en de spanning dus al tegen het maximum aanzit is, geeft het terugleveren van de stroom van de zonnepanelen een probleem, want daardoor gaat de spanning verder omhoog. Daarom zijn er steeds meer klachten van mensen die niet terug kunnen leveren omdat de omvormer zichzelf uitzet omdat de spanning te hoog is geworden. Ook dat kun je alleen oplossen met meer of dikkere kabels.
Het is verplicht om te zorgen dat omvormers bij 253V uitschakelen, of terug regelen of iets in die trant. Bij mij is dat sinds ik de zonnepanelen heb nog niet gebeurd.

quote:
Ook het verhogen van de spanning en het totale vermogen is niet zo eenvoudig, want de trafo moet dat wek aankunnen. Anders moet je die ook gaan vervangen. En natuurlijk moeten we tegen 2040, als de meeste auto's elektrisch zijn, ook alle parkeerplaatsen voorzien van een flinke 3-fase aansluiting (minimaal 3x16A).
Grootste probleem zal niet zozeer de trafo zelf zijn, maar eerder de voedende en uitgaande kabels. Trafo zou relatief makkelijk vervangen kunnen worden, die kabels niet.
pi_219197076
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:34 schreef Anton91 het volgende:

[..]
[..]
Klinkt als een mooi idee heb je weinig aan, je kunt ook zelf narekenen/onderbouwen waarom iets wel of niet nodig is. Laadpaal met loadbalancing en je voorkomt al een hoop. Mocht je uiteindelijk toch tot de conclusie komen dat 3x25A niet voldoende is, dan denk ik dat het in veel gevallen goedkoper is om een thuisbatterij (geen stopcontact model) te installeren, google maar eens op peak shaving.
[..]
:? :?
[..]
De weerstand van de kabels is afhankelijk van de belasting? Dat is nieuw voor mij, ik dacht dat het afhankelijk was van de lengte, diameter en het materiaal.
[..]
Het is verplicht om te zorgen dat omvormers bij 253V uitschakelen, of terug regelen of iets in die trant. Bij mij is dat sinds ik de zonnepanelen heb nog niet gebeurd.
[..]
Grootste probleem zal niet zozeer de trafo zelf zijn, maar eerder de voedende en uitgaande kabels. Trafo zou relatief makkelijk vervangen kunnen worden, die kabels niet.
Ok, de spanningsval is afhankelijk van de weerstand van de kabels.

@ACT-F heeft daar een paar jaar geleden een mooie uitleg voor gemaakt.
  woensdag 5 november 2025 @ 10:16:44 #121
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_219197225
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ok, de spanningsval is afhankelijk van de weerstand van de kabels.

@:ACT-F heeft daar een paar jaar geleden een mooie uitleg voor gemaakt.
U = I * R, dus de spanning is afhankelijk van de stroom en weerstand. P = U * I, dus vermogen is spanning keer stroom. Als het vermogen toeneemt dan neemt de stroom toe met een beetje spanningsval. Een hogere stroom bij gelijkblijvende weerstand betekent dus meer spanningsval.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_219197354
quote:
7s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:16 schreef ACT-F het volgende:

[..]
U = I * R, dus de spanning is afhankelijk van de stroom en weerstand. P = U * I, dus vermogen is spanning keer stroom. Als het vermogen toeneemt dan neemt de stroom toe met een beetje spanningsval. Een hogere stroom bij gelijkblijvende weerstand betekent dus meer spanningsval.
Ik bedoelde, waarom een hoger vermogen een probleem is voor de bestaande kabels.
pi_219197371
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 07:06 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Gespreide decentrale productie zorgt juist voor minder lange transport afstanden. Afstand X volume wordt kleiner dan met centrale productie. Gemiddelde is er daarmee dus minder transportcapaciteit nodig dan met centrale productie en in beide situaties gelijke afname.

Dat de investeringen in het netwerk minstens 20 jaar achter lopen is een kwalijke zaak van politiek en netbeheerders. Maar doet niets af aan het feit dat een geëlektrificeerde gebouwde omgeving en transport veel efficienter is dan decentraal in cv-keteltjes en kleine verbrandingsmotortjes gas, benzine en diesel te verstoken.

Zonnepanelen zijn geen probleem voor het net. Die schakelen zichzelf al uit al het lokaal op een zonnige dag "te vol" wordt op het net.
Laadpalen zouden inderdaad verplicht afgeknepen moeten worden op piekmomenten. Je hoeft een EV niet tussen 17.00 en 20.00u met 11kW of meer op te laden als je uit je werk komt. Na 20.00u heb je daar nog een hele nacht voor en kan de lader dus prima om 02.00u beginnen met 6kW te laden.
Wanneer auto en laadpaal geschikt zijn voor V2G kun je ook nog de piek van het elektrisch koken van de avondmaaltijd grotendeels opvangen met stroom uit de auto accu.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zonder laadpaal piekt ons all-electric huis tijden het koken van het avondeten op een koude winterdag rond de 10kW. Binnen de 3x25A kan er dan dus zelfs tijdens het koken de nodige stroom naar dd laadpaal. Alleen moet je dat ivm netbelasting op dat moment niet willen.

Het maximaal dagverbruik tijdens het koudste etmaal van de afgelopen 8 jaar is hier 51kWh geweest voor al het huishoudelijk verbruik samen. Met een accu voor peak-shaving zou voor mijn all-electric woning een aansluiting van 1x10A (2300Wx24u + klein beetje opbrengst zonnepanelen in de winter) al voldoende zijn.
Met 1x16A en een accu voor peak-shaving + 1-fase laadpaal met load balancing zou ik daarnaast ook nog elke nacht mijn auto prima kunnen opladen, ook midden in de winter.
Het zijn vooral de pieken waaronder het huidige elektriciteitsnet piept en kraakt. Maak die thuisaccu voor peakshaving financieel aantrekkelijk voor 1x16A aansluitingen bijvoorbeeld, en er kan veel opgelost worden wat betreft netcongestie in woonwijken.
pi_219197389
quote:
7s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:16 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Oftwel: P = I² x R

Maargoed, voor elk elektrisch circuit moet de kabeldikte goed geselecteerd zijn.
pi_219198376
Kortom, het is gewoon schandalig dat die dikkere kabel die veel mensen nodig hebben er nog niet ligt. Zeker als je zonnepanelen hebt en daardoor niet terug kunt leveren.

Het is een beetje als met een grote en zware vrachtwagen over een klein bruggetje rijden dat daar niet op berekend is en dan klagen dat het schandalig is dat het zomaar instort, omdat je gewoon het recht hebt om van de openbare weg gebruik te maken.

En als je in een nieuwbouwwijk woont, waar wel al dikkere kabels liggen, is het natuurlijk helemaal onterecht als je extra belasting of een hogere stroomprijs moet betalen om dikkere kabels aan te leggen die je helemaal niet nodig hebt. Daar moeten de mensen die dat graag willen zelf maar voor betalen.

Maar ondertussen moet wel iedereen zo snel mogelijk het aardgas laten afsluiten en een elektrische auto kopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')