Een luxe middenklasser kost 40k. De drempel ligt voor een echtpaar volgens mij ruim boven de ton. En dan betaal je echt niet meteen de hoofdprijs aan belastingen als je daarboven komt.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 09:59 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ja, het is werkelijk bizar hoe hard mensen die wat sparen en zo los willen komen geraakt worden en dan willen ze dat nog veel harder straffen. Het gedonder begint al als je een wat luxe middenklasser van een auto bij elkaar gespaard hebt.
Tenzij je pensioenspaart of je moet het maar in stenen steken, en dan niet in stenen om uit te huren, maar in stenen van je eigen woning.
Er is op zichzelf niet mis met het ondersteunen van vrijwillige remigratie. Alleen vermoed ik dat ze wat anders bedoelen inderdaad.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 15:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
VVD gaat vermoed ik over niet al te lange tijd over op remigratie van allochtonen.
https://www.volkskrant.nl(...)k-remigratie-1869313
Voor een single ligt het op 51k. Goed haalbaar voor veel mensen na een jaar of 10 als ze wat zuinig aan doen en verstandig waren. Voor een echtpaar met partners die een vergelijkbaar inkomen hebben als zo’n single is die 102k dus al helemaal makkelijk, maar inderdaad, 102k is meer dan een luxe middenklasser… dan heb je er voor ieder eentje.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 15:44 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Een luxe middenklasser kost 40k. De drempel ligt voor een echtpaar volgens mij ruim boven de ton. En dan betaal je echt niet meteen de hoofdprijs aan belastingen als je daarboven komt.
Je kunt je ook afvragen of 21.5% BTW op eerste levensbehoeften wel zo normaal is. Ik bedoel, het geld moet toch ergens vandaan komen en itt wat velen denken is Nederland geen high tax country (tov BBP).quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 15:58 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Voor een single ligt het op 51k. Goed haalbaar voor veel mensen na een jaar of 10 als ze wat zuinig aan doen en verstandig waren. Voor een echtpaar met partners die een vergelijkbaar inkomen hebben is die 102k dus al helemaal makkelijk.
Geld waar de kleine spaarder keihard voor heeft moeten werken lijkt me een goede reden om daar als overheid niet weer in te graaienquote:Op vrijdag 24 oktober 2025 15:44 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Een luxe middenklasser kost 40k. De drempel ligt voor een echtpaar volgens mij ruim boven de ton. En dan betaal je echt niet meteen de hoofdprijs aan belastingen als je daarboven komt.
Je ziet het verschuiven van de doelpalen ook bij dat er nu wordt gedaan alsof de laatste 30-40 jaar geen centrum-rechts beleid is gevoerd. Yesilgöz heeft het over "sinds Bolkestein wil Nederland rechts beleid en ze krijgen het maar niet".quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 15:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
VVD gaat vermoed ik over niet al te lange tijd over op remigratie van allochtonen.
'Linkse' partijen willen in de regel de drempel omhoog, meer in lijn met andere landen. Dit is je al veel vaker verteld. Het vrijgestelde bedrag was in Nederland redelijk laag.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 16:05 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Geld waar de kleine spaarder keihard voor heeft moeten werken lijkt me een goede reden om daar als overheid niet weer in te graaien
Voor wat betreft belasting op vermogensrendement van “gewone” mensen is Nederland wel een high tax country (en dan wil GL/PvdA dat nog bizar veel hoger maken.) Box 3 is echt niet voor de giga rijken hoor; die hebben dat veelal in box 2.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 16:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je kunt je ook afvragen of 21.5% BTW op eerste levensbehoeften wel zo normaal is. Ik bedoel, het geld moet toch ergens vandaan komen en itt wat velen denken is Nederland geen high tax country (tov BBP).
Van wat ik voorbij heb zien komen wordt in Nederland kapitaal/vermogen/bezit relatief weinig belast. Vooral stilstaand vermogen. Zelfs het CDA is het daarmee eens (ook CU en D66, die in de EU gewoon bij rechtse fracties en partijen zijn aangesloten)quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 16:17 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Voor wat betreft belasting op vermogensrendement van “gewone” mensen is Nederland wel een high tax country (en dan wil GL/PvdA dat nog bizar veel hoger maken.) Box 3 is echt niet voor de giga rijken hoor; die hebben dat veelal in box 2.
Althans, tenzij je je vermogen in je eigen woning steekt, dan betaal je ineens niks over de vermogenstoename.
Ik vind het prima, maar het zou fair zijn om dat gelijk te trekken. Laat iedereen onafhankelijk van waar ze hun geld in steken een fatsoenlijk potje opbouwen. Alles in box 3, vrije voet van zeg een modale woning of nog iets meer en dan een vermogensbelasting, want dat is fantastisch simpel, voorspelbaar, en heeft een brede grondslag waardoor je het tarief betrekkelijk laag kunt houden.
Bedoel je met stilstaand vermogen onroerend goed? Want dan ben ik het eens met wat je zei, althans, vooral eigen woningbezit (regels zijn wat gewijzigd mbt een tweede woning / woning voor de verhuur, waardoor veel verhuurders nu van hun huis af willen.)quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 16:26 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Van wat ik voorbij heb zien komen wordt in Nederland kapitaal/vermogen/bezit relatief weinig belast. Vooral stilstaand vermogen. Zelfs het CDA is het daarmee eens (ook CU en D66, die in de EU gewoon bij rechtse fracties en partijen zijn aangesloten)
Sommige overzichten laten zien dat Nederland zelfs het enige (of één van de twee) land is dat vermogen netto subsidieert.
Wel is de grondslag behoorlijk smal en dus op bepaalde vermogensvormen weer vrij hoog (en op andere nagenoeg non-existent). De rechtse Tax Foundation plaatst Nederland in het rijtje van "wealth tax on selected assets". Wat aan sluit bij wat jij schrijft in je laatste alinea.
Dat bijvoorbeeld, maar ook trusts/stichtingen, of pensioenvermogen. Over dat laatste is mijn mening wel genuanceerd trouwens. Enerzijds zijn er - naar EU maatstaven - teveel mensen met matige/geen pensioenopbouw, anderzijds is het (deels onbelaste) stelsel voordelig voor de hogere inkomens (mede doordat ze acht jaar langer leven - alweer een relatief groot verschil). D66 stelt een limiet op de onbelaste pensioenopbouw, tegenover meer flexibiliteit (dat laatste kijk ik wat argwanend en met vraagtekens naar).quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 16:33 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Bedoel je met stilstaand vermogen onroerend goed?
Trusts en stichtingen ben ik niet op ingelezen, maar pensioensparen wordt inderdaad ook fiscaal gunstig behandeld. Wat dat betreft wil ik wel een nuance aanbrengen op wat ik net zei. Ik vermoed dat het best verstandig kan zijn die fiscaal gunstige behandeling te behouden - dus nu aftrekbaar voor box 1 en buiten box 3 gehouden. En hoewel een flinke groep klaarblijkelijk geen aanvullend pensioen opbouwt, bouwt 87% van de werknemers dat gelukkig wel op (bron is een link uit je artikel).quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 16:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat bijvoorbeeld, maar ook trusts/stichtingen, of pensioenvermogen. Over dat laatste is mijn mening wel genuanceerd trouwens. Enerzijds zijn er - naar EU maatstaven - teveel mensen met matige/geen pensioenopbouw, anderzijds is het (deels onbelaste) stelsel voordelig voor de hogere inkomens (mede doordat ze acht jaar langer leven - alweer een relatief groot verschil). D66 stelt een limiet op de onbelaste pensioenopbouw, tegenover meer flexibiliteit (dat laatste kijk ik wat argwanend en met vraagtekens naar).
edit: pensioenvermogen is vaak niet 100% stilstaand, staat niet op de bank, dat weet ik wel.
Klopt. Geen enkele partij wil ook het eigen huis naar box drie. De linkse partijen zien het als volkshuisvesting en geen beleggingsobject. Dat lijkt me een consequente gevolgtrekking.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 16:52 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Trusts en stichtingen ben ik niet op ingelezen, maar pensioensparen wordt inderdaad ook fiscaal gunstig behandeld. Wat dat betreft wil ik wel een nuance aanbrengen op wat ik net zei. Ik vermoed dat het best verstandig kan zijn die fiscaal gunstige behandeling te behouden - dus nu aftrekbaar voor box 1 en buiten box 3 gehouden. En hoewel een flinke groep klaarblijkelijk geen aanvullend pensioen opbouwt, bouwt 87% van de mensen dat gelukkig wel op (bron is een link uit je artikel).
Ik weet niet goed wat je bedoelt met limiet op onbelaste pensioenopbouw tegenover meer flexibiliteit? Er is nu ook al een limiet met wat je mag inleggen en er kan enige flexibiliteit zijn in de uitkering.
Wellicht dat je pensioenspaargeld ook voor box 3 zou kunnen laten meetellen, maar dan lijkt me dat de voet nog veel verder omhoog zou kunnen/moeten en/of het percentage omlaag van een hypothetische vermogensbelasting.
Gaat overigens wel een tikkeltje offtopic zo, want geen partij stelt zulke wijzigingen voor op het moment, bij mijn weten. Ik zou wel geinteresseerd zijn naar berekeningen als die hierover gedaan zijn.
D66 wil al een tijdje het opnemen van pensioenvermogen makkelijker maken en überhaupt de opbouw minder verplichtend maken.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 16:52 schreef SnertMetChoco het volgende:
Ik weet niet goed wat je bedoelt met limiet op onbelaste pensioenopbouw tegenover meer flexibiliteit? Er is nu ook al een limiet met wat je mag inleggen en er kan enige flexibiliteit zijn in de uitkering.
Nou ja, ik had verwacht dat het een grote PVV pijperij zou worden zoals 2 jaar terug.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 13:39 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Vond wel meevallen hoe hij werd aangepakt Ik vond het één groot rechts feestje waar ook nog een linkse politicus mocht komen en een centrum politicus (Bontenbal).
Zoals hierboven gezegd merk ik ook dat VVDers aan het retconnen geslagen zijn.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 15:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Uit de praktijk blijkt dat zeer veel mensen dat bedrag niet halen. Bij lange na niet zelfs. Dus dat makkelijk kan je achterwege laten.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 15:58 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Voor een single ligt het op 51k. Goed haalbaar voor veel mensen na een jaar of 10 als ze wat zuinig aan doen en verstandig waren. Voor een echtpaar met partners die een vergelijkbaar inkomen hebben als zo’n single is die 102k dus al helemaal makkelijk, maar inderdaad, 102k is meer dan een luxe middenklasser… dan heb je er voor ieder eentje.
Ja. Mensen overschatten enorm de mediane vermogens in Nederland (135k incl eigen huis) en ook de mediane erfenissen/nalatenschappen (39k).quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 18:04 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Uit de praktijk blijkt dat zeer veel mensen dat bedrag niet halen. Bij lange na niet zelfs. Dus dat makkelijk kan je achterwege laten.
Ik ben al blij als Nederland in de toekomst nog een sociaal-liberaal land blijft - want dat zijn we eigenlijk, net als de meeste landen in West-Europa trouwens, want als ik sommige reacties hier lees, met name op NWS, zijn er nogal wat mensen die zelfs daar al grote moeite mee hebben!quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 17:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zoals hierboven gezegd merk ik ook dat VVDers aan het retconnen geslagen zijn.
Ze maken zichzelf los van de neoliberale jaren (het neoliberalisme is dood) en doen alsof er nooit centrum-rechts beleid is gevoerd. Ze staan er niet meer voor en dus draaien ze het naar een nieuw front dat moet worden gewonnen. In plaats van de Dijkhoff-route (2019) wordt nu voor de MAGA route gekozen.
Henri Bontenbal citeert nog wel de niet-zo-rechtse Lubbers; Yesilgöz beweert dat het volk Bolkestein wil maar het nooit gekregen heeft, nooit centrum-rechts beleid is gevoerd.
Grafieken laten wat anders zien, en dat kun je moeilijk sociaal-democratie noemen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je kunt toch niet zeggen dat dit eruit ziet als sociaal-democratie. Dat een groot deel van de sociale zekerheid buiten de overheid loopt is meer christen-democratie of het Amerikaanse systeem (publiek + privaat komt in de VS ook in de 25-30% regionen, en ja dat systeem is ongunstig voor de armere mensen en sociale stijgers)
Ik ga nu niet zeggen dat dit 1982-2017 beleid voor Nederland één en al ellende was (er is een reden dat PvdA eraan mee deed, en tegelijkertijd ook grote fouten maakte/vergaloppeerde; n.b. Lubbers zei in 1995 dat de sociale samenhang en samenleving te veel is verschraald door zijn beleid), Nederland heeft m.n. enorm geprofiteerd van de Europese eenwording, maar eigenlijk is het neoliberalisme door links en rechts dood verklaard. Dat tijdperk is voorbij.
Er staat geen fundamentalist op nummer twee. Lees dit even:quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 19:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ach jee, is er weer een rechts facistische apocalyps nakende?
Zolang er een religieuze fundamentalist op nummer 2 staat van de zogenaamd 'progressieve' partij van Nederland zou ik me wat meer bezighouden met de vraag wat progessivisme in dit land nog betekent.
Hoofddoeken enkel voor vrouwen is fundamentalistisch, en daar ga je met je witte erfschuld niets aan veranderen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 20:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Er staat geen fundamentalist op nummer twee. Lees dit even:
https://www.volkskrant.nl(...)oveel-meer~beaf6742/
Niet elke hoofddoekdrager is een fundamentalist.
Niet iedereen met hoofddoek is tegen homohuwelijk en zo verder (sws kunnen velen niet meer het onderscheid maken tussen persoonlijke afkeuring en hoe de overheid ergens moet handelen).
Zeg dat, die leveren Nederland accuut in voor een kalifaat, alles om maar geen racist genoemd te worden.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 18:29 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Ik ben al blij als Nederland in de toekomst nog een sociaal-liberaal land blijft - want dat zijn we eigenlijk, net als de meeste landen in West-Europa trouwens, want als ik sommige reacties hier lees, met name op NWS, zijn er nogal wat mensen die zelfs daar al grote moeite mee hebben!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |