Sinds 1982 heeft de VVD alleen niet geregeerd in: 1990, 1991, 1992, 1993, 2008, 2009. Dat was het. Vooral Lubbers-III dus (het regeerakkoord was na twee dagen compleet achterhaald want de Berlijnse Muur viel).quote:Op maandag 27 oktober 2025 19:33 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Volgens mij 26 van de afgelopen 30 jaar.
Daarom snap ik ook geen bal van het opveren van de VVD. Het meest zinnige wat uit de regerende partijen uit dit kabinet kwam, was de tekst aan het begin dat men over schaduwen moest stappen om de grote problemen op te lossen.quote:Op maandag 27 oktober 2025 15:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
VVD sluit GL/PvdA ook uit.
Als er dan geen midden-rechts kabinet komt met VVD, CDA, JA21 en D66 (waarbij het maar de vraag is of dat genoeg zetels oplevert en of D66 en JA21 dat willen), dan kiest de VVD dus (als ze hun beloftes serieus nemen) voor de oppositie. En krijgen we weer verkiezingen, waarbij de VVD de kaart dat ze het landsbelang voorop stellen ook kwijt is.
Heeft dit niet te maken met jeugd die zonder geld en veel bezittingen anders stemt dan dat dat ze doen als ze zijn opgegroeid en beide wel hebben opgelopen?quote:Op maandag 27 oktober 2025 20:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Sinds 1982 heeft de VVD alleen niet geregeerd in: 1990, 1991, 1992, 1993, 2008, 2009. Dat was het. Vooral Lubbers-III dus (het regeerakkoord was na twee dagen compleet achterhaald want de Berlijnse Muur viel).
Op de langere termijn zie je nu dat Nederland andere landen gaat volgen. Namelijk dat centrum-rechts krimpt en leunt op oudere kiezers. Wel ietwat opvallend is hoe generatie X de meest extreem-rechtse generatie is geworden. Deze was altijd al behoorlijk rechts in Nederland en is nu opgeschoven.
[ afbeelding ]
Op zich wel eng dat centrum-rechts gewoon weg smelt.
Onderzoek wijst uit dat dit vooral een generationeel effect is en veel minder een levensloop effect.quote:Op maandag 27 oktober 2025 23:12 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Heeft dit niet te maken met jeugd die zonder geld en veel bezittingen anders stemt dan dat dat ze doen als ze zijn opgegroeid en beide wel hebben opgelopen?
Ah ok.quote:Op maandag 27 oktober 2025 23:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Onderzoek wijst uit dat dit vooral een generationeel effect is en veel minder een levensloop effect.
In weerwil van alle praat over 'PvdAers stemmen nu PVV' is het overal in het Westen zo dat vooral centrum-rechts krimpt en juist die naar extreem-rechts gaan.
Daarom des te ergerlijker voor mij dat de media zo een Eerdmans helemaal wit wast.
Dit is allemaal helemaal niet opvallend, als je jong bent ben je minder genuanceerd en stem je op de flanken, naar mate je ouder wordt ga je meer midden stemmen. Dit zegt dan ook niks over de toekomst.quote:Op maandag 27 oktober 2025 20:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Sinds 1982 heeft de VVD alleen niet geregeerd in: 1990, 1991, 1992, 1993, 2008, 2009. Dat was het. Vooral Lubbers-III dus (het regeerakkoord was na twee dagen compleet achterhaald want de Berlijnse Muur viel).
Op de langere termijn zie je nu dat Nederland andere landen gaat volgen. Namelijk dat centrum-rechts krimpt en leunt op oudere kiezers. Wel ietwat opvallend is hoe generatie X de meest extreem-rechtse generatie is geworden. Deze was altijd al behoorlijk rechts in Nederland en is nu opgeschoven.
[ afbeelding ]
Op zich wel eng dat centrum-rechts gewoon weg smelt.
Zoals ik zeg is levenscyclus niet totaal onbelangrijk maar is er echt heel veel literatuur en bewijs voorhanden dat generationele vervanging voor het krimpen van Arbeiderspartijen en centrum-rechts zorgt.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 07:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is allemaal helemaal niet opvallend, als je jong bent ben je minder genuanceerd en stem je op de flanken, naar mate je ouder wordt ga je meer midden stemmen. Dit zegt dan ook niks over de toekomst.
Probeer hier maar een kabinet mee te makenquote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:01 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[ afbeelding ]
https://eenvandaag.avrotr(...)tijen-er-voor-160080
D66-GL/PvdA-CDA-VVD kan prima. Ruim voldoende zetels.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:04 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Probeer hier maar een kabinet mee te maken
Met GroenLinks / PvdA - D66 - CDA zit je al op 68.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:04 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Probeer hier maar een kabinet mee te maken
CDA-ers die overstappen naar D66?quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:01 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[ afbeelding ]
Ja, maar dat gaat niet gebeuren met de VVD. Die vinden het echt prima om een keertje aan de zijlijn te gaan staan.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
D66-GL/PvdA-CDA-VVD kan prima. Ruim voldoende zetels.
maar welke 8 verzin je daar dan nog bij waarbij je niet CDA zou kwijtraken?quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:06 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Met GroenLinks / PvdA - D66 - CDA zit je al op 68.
We gaan het zien.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:06 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ja, maar dat gaat niet gebeuren met de VVD. Die vinden het echt prima om een keertje aan de zijlijn te gaan staan.
Zonder VVD wordt het wel heel lastig een kabinet te maken, want die andere grotere partijen willen ook PVV er niet bij (behalve JA21).quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:06 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ja, maar dat gaat niet gebeuren met de VVD. Die vinden het echt prima om een keertje aan de zijlijn te gaan staan.
SP, CU, VOLT, PvdD? Al zijn die ook wel lastig.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:06 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
[..]
maar welke 8 verzin je daar dan nog bij waarbij je niet CDA zou kwijtraken?
Ja ik zie ook niet helemaal in hoe een +8 stijging van D66 zonder negatief effect voor GL/PVDA zou kunnen. Volgens deze peiling zou er de afgelopen week opeens een grote ruk naar links(ig) zijn gekomen in Nederland.quote:
Wie zijn die mensen die van JA21 naar D66 gaan?quote:D66 haalt kiezers weg bij het CDA, Volt en JA21.
Mensen die de rechtse praatjes van Rob Jetten gelovenquote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:18 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Wie zijn die mensen die van JA21 naar D66 gaan?
Bij het CDA zijn potentiële kiezers gaan lopen na de artikel 23 uitspraken van Bontenbal. Oftewel; zwevende kiezers die niet wisten wat voor partij het CDA is maar waarschijnlijk Bontenbal wel een goede redelijke lijsttrekker vonden.quote:
Jeetje, PVV en JA21 verliezen toch best wat. Daar profiteert dan VVD wel erg weinig van. FVD wel +2... 50PLUS 2 zetels is ook opvallend voor een onzichtbare campagne.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:01 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[ afbeelding ]
Desondanks heb ik het idee dat de PVV meer dan 30 zetels gaat scoren morgen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:22 schreef Frozen-assassin het volgende:
Jeetje, PVV en JA21 verliezen toch best wat.
Maar als er een bias zit in dit soort polls omdat mensen niet durven te zeggen dat ze PVV stemmen, waar zeggen ze dan dat ze op stemmen?quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:23 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Desondanks heb ik het idee dat de PVV meer dan 30 zetels gaat scoren morgen.
Max magazine, 1 miljoen zeer potentiële kiezers wekelijks, beetje hetzelfde als DENK, onzichtbare campagnes voor ons maar niet voor hun potentiële stemmers.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:22 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
50PLUS 2 zetels is ook opvallend voor een onzichtbare campagne.
Dat is een goede vraag: ik zou zelf geneigd te zeggen dat ze dan het veilige VVD zeggen?quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:23 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar als er een bias zit in dit soort polls omdat mensen niet durven te zeggen dat ze PVV stemmen, waar zeggen ze dan dat ze op stemmen?
JA21, misschien CDA als heel non offensive keuze?quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:25 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat is een goede vraag: ik zou zelf geneigd te zeggen dat ze dan het veilige VVD zeggen?
D66quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:23 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar als er een bias zit in dit soort polls omdat mensen niet durven te zeggen dat ze PVV stemmen, waar zeggen ze dan dat ze op stemmen?
Degene met de meeste stemmen krijgt dan het voortouw en levert in principe de premier (maar goed we hebben natuurlijk de vorige keer gezien dat dat niet hoeft).quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:31 schreef Momo het volgende:
Wie zou uberhaupt premier worden als twee of drie partijen evenveel zetels krijgen?
Na vorige keer hou ik met alles rekening...quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:23 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Hij is tot nu toe sowieso de enige die “out of nowhere” ineens een VVD effect ziet in zijn peilingen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:33 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Benieuwd waar Maurice mee komt en of die nog steeds een VVD-effect ziet die Ipsos en Varian niet zien.
Ook beide weer in de lift, rechts is zich net zo aan het verdelen als links.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:34 schreef Jor_Dii het volgende:
Hoe FVD en BBB nog zo hoog scoren is me echt een raadsel; heb je het bij elkaar over potentieel 600-800k stemmen.
quote:
Stroken niet echt met elkaar dus zit best wel wat marge in lijkt hetquote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:01 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zie op de PVV en JA21 na niet zoveel verschil, de rest zit allemaal in die marge van 2 zetels voor grote partijen en 1 zetel voor kleine. Laat wel weer zien dat de PVV zich moeilijk lijkt te peilen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:36 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
[..]
Stroken niet echt met elkaar dus zit best wel wat marge in lijkt het
PVV 29 - 23quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:38 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ik zie op de PVV en JA21 na niet zoveel verschil
Ik ook. PVV-stemmers worden altijd onderpeild in dit soort raadplegingenquote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:23 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Hier ook dat vermoeden, hoe lager de PVV in de peiling staat hoe meer PVV-stemmers naar het stembureau gaan.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:40 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Ik ook. PVV-stemmers worden altijd onderpeild in dit soort raadplegingen
Tja, als je dan twijfelt tussen CDA en D66, wat moet dan de doorslag geven...? Zaken als homorechten en abortus?quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:22 schreef Tomatenboer het volgende:
Daarnaast verschillen de verkiezingsprogramma’s op de belangrijkste thema’s ook weer niet enorm. Dan doel ik op asiel, klimaat, woningbouw, NAVO, zorg.
Hebben al die Pim Fortuyn adepten toch nog hun zin.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:48 schreef Scorpion_17 het volgende:
T zou wel ironisch zijn dat de homo-opmerking van Bontebal 'm nekt en we daardoor een homoseksuele premier krijgen
Hij lijkt inderdaad het momentum te hebben en hij is gematigder dan Wilders en Timmermans, en kan dus bijvoorbeeld nog mensen van het CDA of VVD over de streep trekken.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:43 schreef TheVulture het volgende:
Crosspost: Ik denk dat D66 morgen de winnaar wordt, aangezien sommige rechtse stemmers nu nog wel voor Jetten zullen gaan om Timmermans uit het torentje te houden en Jetten voor links niet de rode lap op de stier is die de VVD en PVV wel zijn
quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:48 schreef Scorpion_17 het volgende:
T zou wel ironisch zijn dat de homo-opmerking van Bontebal 'm nekt en we daardoor een homoseksuele premier krijgen
Als ik commentaar van mensen hoor van EenVandaag debat vonden best wat mensen beide Wilders en Timmermans kinderachtig bezig.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:51 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Hij lijkt inderdaad het momentum te hebben en hij is gematigder dan Wilders en Timmermans, en kan dus bijvoorbeeld nog mensen van het CDA of VVD over de streep trekken.
Mwa vind ik niet, je vertegenwoordigt gewoon het aantal stemmen dat je haalt. Maakt niet uit welke beweging is gemaakt vind ik.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:56 schreef Zorro het volgende:
Als dir drie gelijk eindigen verdient D66 het wat mij betreft.
Een partij die veel zetels wint heeft in mijn ogen meer te vertellen dan partijen die veel verliezen, ook al komen ze op hetzelfde uit.
(En meer is gewoon meer he. Veel verliezen maar 24 zetels halen heeft meer te betekenen dan veel winnen en 23 halen. Wellicht ten overvloede maar voor je het weet gaan mensen roepen dat ik winst balangrijker vind dan aantal. Nee, maar wel als ze gelijk staan)
Met name Wilders vond ik niet scherp overkomen hoor, met name ook door die misplaatste opmerking over honger in Afrika en zijn lachje daarna.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:55 schreef Momo het volgende:
[..]
Als ik commentaar van mensen hoor van EenVandaag debat vonden best wat mensen beide Wilders en Timmermans kinderachtig bezig.
Nog steeds redelijk veel zwevers, kan morgen nog echt gesmeten worden met zetels t.o.v. de peilingenquote:Een derde zweeft nog
De VVD blijft stabiel op 16 zetels. Wel maakt Dilan Yeşilgöz, na een moeizame start van de campagne, volgens kiezers een betere indruk in de debatten. Waar vorige week nog maar 8 procent Yeşilgöz sterk vond overkomen in debatten, is dat nu 21 procent.
Een dag voor de verkiezingen zweeft 35 procent nog. Zij willen (waarschijnlijk) wel stemmen, maar zijn nog niet zeker waarop. Dat zijn er een stuk minder dan een week geleden, toen bijna de helft (47 procent) nog geen keuze had gemaakt. Zwevende kiezers overwegen nu vooral CDA, VVD, JA21 en D66.
Ooooohhhh wat spannend! Dat debat van straks is wel belangrijk!quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:40 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
PVV 29 - 23
GL/PvdA 25 - 23
D66 24 - 23
JA21 8 - 11
BBB 3 - 5
1 a 2 zetels verschil zou je nog in foutmarge kunnen plaatsen maar het verschil van PVV en JA21 is inderdaad opvallend.
Jetten heeft alles voor 100% te danken aan dat eerst debat waar hij mocht komen omdat Wilders niet kwam. Daardoor is ie in beeld geraakt.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 17:02 schreef TheVulture het volgende:
Als de slotpeiling 2023 waarbij de PVV een soortgelijke winstcurve had een graadmeter is dan gaat D66 wellicht morgen zelfs richting de 30. PvdA is al maanden stabiel en het lijkt me niet dat die nog heel nieuwe bronnen kunnen aanboren, het potentieel van D66 daarentegen is veel groter.
Hoe het ook afloopt, Jetten heeft wel een droomcampagne gedraaid.
Ook wel de 'gordijnbonus' genoemd. Mensen die zeggen op een andere partij te stemmen maar achter het gordijn van het stemhokje (die er tegenwoordig niet meer is) toch stiekem PVV aankruisen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 16:40 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Ik ook. PVV-stemmers worden altijd onderpeild in dit soort raadplegingen
Kutgeertquote:Op dinsdag 28 oktober 2025 17:04 schreef Zorro het volgende:
[..]
Jetten heeft alles voor 100% te danken aan dat eerst debat waar hij mocht komen omdat Wilders niet kwam. Daardoor is ie in beeld geraakt.
Met het verschil dat een stem op de PVV dit keer wel echt een verloren stem is. Dus ik denk dat je dan nog eerder een dikke stijging zal zien bij de VVD of JA21 wellicht. Als die zwevers inderdaad twijfelen tussen CDA/VVD/D66 en JA21 lijkt me dat slecht nieuwe voor Timmermans en zal Jetten wel doorstomen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 17:05 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ook wel de 'gordijnbonus' genoemd. Mensen die zeggen op een andere partij te stemmen maar achter het gordijn van het stemhokje (die er tegenwoordig niet meer is) toch PVV aankruisen.
quote:Links-progressief
Ten eerste is er veel twijfel onder links-progressieve kiezers. Ongeveer de helft (46%) van de kiezers van GL-PvdA overweegt nog altijd een stem op D66, terwijl D66 andersom in theorie nog 37 procent van de kiezers kan verliezen aan GL-PvdA. Als een van deze partijen erin slaagt de strategische progressieve stem naar zich toe te trekken is de kans groot dat deze partij extra zetels zal winnen.
Voor nu zit deze strategische stem voornamelijk bij GL-PvdA; 36 procent noemt het als reden om op de partij te stemmen. En als we GL-PvdA-kiezers die ook D66 overwegen vragen wat hen tegenhoudt om D66 te stemmen, wordt regelmatig genoemd dat men strategisch stemt om 'links te versterken' en een 'harder links geluid te laten horen'. De inhoud speelt ook een rol, GL-PvdA-kiezers zeggen ook vaak dat zij D66 te rechts vinden. Andersom maken D66-kiezers de overstap (nog) niet omdat zij GL-PvdA te links en Timmermans niet aansprekend genoeg vinden.
Midden
D66 concurreert niet alleen in het links-progressieve cluster, maar ook in het midden. De partij kan ook nog winnen en verliezen aan CDA (29% van de D66-kiezers overweegt CDA, 37% van de CDA-kiezers overweegt D66) en VVD (14% van de D66-kiezers overweegt VVD, 15% van de VVD-kiezers overweegt D66). CDA-kiezers die een overstap naar D66 overwegen, maar (nog) niet maken, zeggen vaak dat de partij vooral hen toch 'te groen en te links' is om op te stemmen. Anderen zeggen meer vertrouwen te hebben in Bontenbal dan in Jetten.
Ook tussen CDA en VVD is nog veel verkeer mogelijk (27% van de CDA'ers overweegt VVD, 35% VVD'ers overweegt CDA). CDA-kiezers die VVD overwegen, zeggen bij de VVD vooral nog te twijfelen over het leiderschap van Yesilgöz.
Rechts
Tot slot het rechtse cluster waar VVD, JA21 en PVV concurreren om twijfelende kiezers. VVD kan in sterkere mate verliezen aan JA21 (23%) dan aan de PVV (14%). JA21-kiezers kijken naar beide partijen in sterke mate (50% overweegt PVV, 34% overweegt VVD).
PVV'ers zijn relatief zeker van hun stem. Een vijfde (20%) denkt nog na over JA21 en dertien procent over de VVD. Kiezers die afgelopen weekend overstapten van PVV naar JA21, hebben daar vaak strategische redenen voor omdat de PVV waarschijnlijk niet mee mag regeren. Tegelijkertijd weerhoudt de strategische stem PVV-kiezers nu ook nog van een overstap naar JA21 - PVV-kiezers die ook JA21-overwegen, maar deze overstap (nog) niet maken, zeggen dat JA21 'te klein' is en de PVV een betere kans heeft om te voorkomen dat Timmermans er met de verkiezingswinst vandoor gaat.
Als er iets een gamechanger genoemd kon worden was dat het uiteindelijk wel jaquote:Op dinsdag 28 oktober 2025 17:04 schreef Zorro het volgende:
[..]
Jetten heeft alles voor 100% te danken aan dat eerst debat waar hij mocht komen omdat Wilders niet kwam. Daardoor is ie in beeld geraakt.
Met een Jetten met de wind in de zeilen heeft Timmermans dus wel een probleem (of juist veel te winnen).quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 17:11 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Interessant Ipsos grafiekje over de mogelijke veranderingen morgen t.o.v. de peilingen
[ afbeelding ]
[..]
1 zetel aan beide kanten die twijfelt tussen D66 en PVVquote:Op dinsdag 28 oktober 2025 17:11 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Interessant Ipsos grafiekje over de mogelijke veranderingen morgen t.o.v. de peilingen
[ afbeelding ]
[..]
Ik verwacht vanavond wel een opgefokte Frans Timmermans. Jetten moet vooral rustig blijven en geen Amalia-uitglijders meer maken en niet te eager willen zijn.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 17:16 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Met een Jetten met de wind in de zeilen heeft Timmermans dus wel een probleem (of juist veel te winnen).
Zaak is dat Timmermans vanavond in het slotdebat goed uit de verf komt (wat hem tot nu toe nauwelijks lukt) en heel erg benadrukt dat D66 - bijvoorbeeld - fors meer wil bezuinigen op zorg, dat D66 eigenlijk altijd over rechts gaat als ze de keuze hebben, dus dat een grote GroenLinks / PvdA meer zekerheid geeft op een centrumlinks of midden kabinet (in plaats van een centrumrechts kabinet).
quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 17:17 schreef Momo het volgende:
[..]
1 zetel aan beide kanten die twijfelt tussen D66 en PVV
Vooralsnog is centrum-rechts nog steeds geen rëele optie, dus dat kan Yesilgoz allemaal wel blijven roepen maar die komen nog steeds een zetel of 5 tekort.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 17:16 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Met een Jetten met de wind in de zeilen heeft Timmermans dus wel een probleem (of juist veel te winnen).
Zaak is dat Timmermans vanavond in het slotdebat goed uit de verf komt (wat hem tot nu toe nauwelijks lukt) en heel erg benadrukt dat D66 - bijvoorbeeld - fors meer wil bezuinigen op zorg, dat D66 eigenlijk altijd over rechts gaat als ze de keuze hebben, dus dat een grote GroenLinks / PvdA meer zekerheid geeft op een centrumlinks of midden kabinet (in plaats van een centrumrechts kabinet).
Maar alles komt zetels te kort met de huidige uitsluitingen. Daarnaast is 5 zetels binnen de marge van onzekerheid in de peilingen met 4 partijen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 17:19 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Vooralsnog is centrum-rechts nog steeds geen rëele optie, dus dat kan Yesilgoz allemaal wel blijven roepen maar die komen nog steeds een zetel of 5 tekort.
Wat het op zich ook wel makkelijk voor Jetten maakt om te pareren, die kan vanavond gewoon nog een keer roepen vooral door het midden te willen. Feitelijk zijn de verschillen tussen PvdA en D66 op het gebied van bijv. asiel en wonen veel kleiner dan die met de VVD.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 17:20 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Maar alles komt zetels te kort met de huidige uitsluitingen.
quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 17:43 schreef Jojoke het volgende:
Het debat vanavond gaat nog wel uitmaken op deze manier. Als Bontenbal bijvoorbeeld geen sterke indruk maakt, dan kan er best nog een last minute leegloop komen naar D66. Kan er ook voor zorgen dat Eddy nog net een zeteltje krijgt en de CDA/CU-twijfelaar toch maar op Bikker een stem uitbrengt.
Ik weet niet of dit in Nederland wel een groot ding is. De PVV is net zo vaak overschat als onderschat.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 17:05 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ook wel de 'gordijnbonus' genoemd. Mensen die zeggen op een andere partij te stemmen maar achter het gordijn van het stemhokje (die er tegenwoordig niet meer is) toch stiekem PVV aankruisen.
De PVV-ers die ik ken worden in ieder geval steeds schaamtelozer in het uitspreken van hun PVV stem maar ook steeds schaamtelozer in hun racistische drek die eruit komt.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 18:11 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ik weet niet of dit in Nederland wel een groot ding is. De PVV is net zo vaak overschat als onderschat.
Oh daar zal dan wel de VVD-boost verder gestalte krijgen... de hele setting is er voorquote:Op dinsdag 28 oktober 2025 18:16 schreef Wienerschnitzels het volgende:
De peiling van Maurice de Hond is vanavond bij VI als eerst.
Zo onmogelijk is dat niet. Ipsos heeft NSC op 1 zetel staan. Hun reikwijdte zit tussen 0 en 4 zetels.quote:
quote:
Ik denk dat die reikwijdte een 'typo' is omdat ze van 20 zetels komen, ze zouden namelijk zo'n kleinere reikwijdte moeten zijn zoals bij de rest van de kleine partijen, want de foutmarge is 1 bij die kleinere partijen en niet 2 zoals in dit plaatje bij NSC staat.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 18:45 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Zo onmogelijk is dat niet. Ipsos heeft NSC op 1 zetel staan. Hun reikwijdte zit tussen 0 en 4 zetels.
[ afbeelding ]
Is dat nog steeds zo? De tijd dat men er niet voor uit durfde te komen om op de PVV te stemmen lijkt mij toch wel voorbij.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 17:05 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ook wel de 'gordijnbonus' genoemd. Mensen die zeggen op een andere partij te stemmen maar achter het gordijn van het stemhokje (die er tegenwoordig niet meer is) toch stiekem PVV aankruisen.
quote:Op maandag 27 oktober 2025 08:58 schreef raptorix het volgende:
Dit is veel betrouwbaarder dan peilingen: https://polymarket.com/ev(...)on?tid=1761551853558
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |