Wat doen wij hiermee, als Nederland, is dan mijn vraag. Gaan we gewoon door zoals nu met het op papier steunen van klimaatmaatregelen maar in werkelijkheid iedere keer te weinig doen of gaan we nu wel serieus aan de slag?quote:New IPCC climate report is the clearest guidebook for selecting a future
We now know some new things, and we still know some old things.
It has been eight years since the last major report from the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), though it has produced smaller reports since then. But today, the first piece of the 6th Assessment Report is out. Most of it should not surprise you—the basics of climate science have been known for decades. And the general outlines were already obvious: almost all of the warming is due to human activities, and, without immediate action, we're poised to blow past 1.5º C of warming.
Still, each report is a little more useful than the last, and we're going to go over what has changed in terms of the science and what has changed in how that information is being shared with the public.
The IPCC is the product of a United Nations organization that coordinates—but does not write—these reports. The writing is done by scientists from around the world who volunteer their time to create these daunting tomes that seek to summarize the entire state of scientific knowledge for all kinds of decision-makers. Each major report is split into three working groups. The first focuses on the physical science of the climate system, the second on the impacts of climate change on humans and other species, and the third on methods for mitigating climate change.
Today’s release is the Working Group I section of the report. It’s massive—a product of 751 scientists that references over 14,000 studies and data sources. The scientists addressed tens of thousands of comments submitted by reviewers, and its Summary for Policymakers underwent a line-by-line approval process. National delegates can ask for clarification of any sentence, with scientists either obliging them or explaining why a requested change would be inaccurate.
https://arstechnica.com/s(...)-selecting-a-future/

Ik snap je argument nog steeds niet. Maar ik denk wel dat het broeikaseffect ietwat verwarrend kan worden overgebracht. Die pijlen in de gebruikelijke figuren in het energiebudget van de aarde kunnen wat misleidend zijn, zoals ook hier aan het einde wordt betoogd:quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 18:40 schreef Lyrebird het volgende:
De fout die je maakt is dat je warme ster met T = 400 K naar T = 0 K uitstraalt. q = constante (TH^4 - 0). Zodra deze ster richting een ster met een temperatuur van 300 K straalt, verandert SB in q = constante (TH^4 -TL^4), waardoor q afneemt en de sterren warmer worden.
In het geval van luchtlagen straal je nooit naar T = 0 K uit, of je moet een meetapparaat gebruiken dat gekoeld is met vloeibaar helium (0 K). Of vloeibaar stikstof (70 K, tot de 4e macht valt dat in t niet vergeleken met kamertemperatuur). De temperatuur van lucht blijft na het invangen van een foton grofweg gelijk en fluctueert niet veel. Er vindt geen toename van uitwisseling plaats dmv IR licht volgens SB, en er is geen uitstraling van stretch/vibration infrarood licht.

Dat doe ik ook. Ik spreek me erover uit dat volgens mij jouw argumenten niet kloppen.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 13:21 schreef Lyrebird het volgende:
Als je kijkt naar metingen van de afgelopen honderd jaar, dan is een correlatie tussen meer CO2 en hogere temperaturen. Doe je dit over miljoenen jaren, dan is de correlatie minder dan 5%.
Als je naar de fysica kijkt, dan is er geen enkele reden om aan te nemen dat extra CO2 voor opwarming zorgt, omdat alle energie die CO2 kan invangen, al wordt ingevangen (50% wordt binnen een meter van het aardoppervlak ingevangen, 75% binnen twee meter, etc.).
Als je wat dieper gaat graven en wat verder kijkt dan je neus lang is, dan kun je tot de conclusie komen dat we voor het lapje gehouden zijn. Dat is mijn conclusie en ik kan het eigenlijk niet geloven. Men heeft eenvoudige formules verkeerd geïnterpreteerd en metingen gedaan aan “back radiation”, maar die straling bestaat helemaal niet.
Het zou goed zijn als theoretici zoals Haushofer zich hier over uit zouden spreken.

Als jij mijn conclusie onderschrijft, dan wordt het gemakkelijker om te publiceren.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 14:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat doe ik ook. Ik spreek me erover uit dat volgens mij jouw argumenten niet kloppen.
Erover publiceren wil je blijkbaar ook niet, omdat je bang bent je baan te verliezen. Dan houdt het wel op, natuurlijk.

Ja, omdat ik bijvoorbeeld jouw opmerkingquote:Op woensdag 22 oktober 2025 14:39 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als jij mijn conclusie onderschrijft, dan wordt het gemakkelijker om te publiceren.
Je hebt trouwens niet uitgelegd waarom mijn argumenten niet kloppen. Je geeft een andere uitleg.
niet begrijp. Ik snap niet waarom dit er ook maar iets toedoet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 18:40 schreef Lyrebird het volgende:
In het geval van luchtlagen straal je nooit naar T = 0 K uit.

Het idee dat een foton met een lage energie, uitgezonden door een molecuul met een lage temperatuur, z'n weg terug kan vinden richting een warmer aardoppervlak, tegen de temperatuurgradiënt in, gaat tegen de tweede wet van de thermodynamica in.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 14:53 schreef Haushofer het volgende:
Dit foton wordt vervolgens weer naar boven uitgezonden. In zijn toch naar boven zal het ziljarden keren geabsorbeerd worden, moleculen harder laten trillen, en weer worden uitgezonden in allerlei richtingen. Uiteindelijk kan dit foton zo weer terug naar het aardoppervlak worden gestuurd, waar andere fotonen uiteindelijk de aarde zullen verlaten. Dit foton neemt dan deel aan wat wij "back radiation" noemen.

Dit zie ik dus niet in, en ik heb je uitgelegd waarom. De netto energiestroom gaat nog steeds van oppervlak naar atmosfeer. Die atmosfeer heeft een bepaalde temperatuur, en zal dus straling in alle richtingen uitzenden; ook naar beneden. Daardoor wordt de atmosfeer warmer, en die warmte zal uiteindelijk het oppervlak extra opwarmen.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 15:17 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het idee dat een foton met een lage energie, uitgezonden door een molecuul met een lage temperatuur, z'n weg terug kan vinden richting een warmer aardoppervlak, tegen de temperatuurgradiënt in, gaat tegen de tweede wet van de thermodynamica in.

Tot zover helemaal eensquote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dit zie ik dus niet in, en ik heb je uitgelegd waarom. De netto energiestroom gaat nog steeds van oppervlak naar atmosfeer. Die atmosfeer heeft een bepaalde temperatuur, en zal dus straling in alle richtingen uitzenden; ook naar beneden.
Ik zou eerder willen zeggen dat daardoor het oppervlak minder snel afkoelt.quote:Daardoor wordt de atmosfeer warmer, en die warmte zal uiteindelijk het oppervlak extra opwarmen.

Denk alsjeblieft aan de welvaart, gdp, per capita yaddahyaddah, groei en vooral winst.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 15:45 schreef Perrin het volgende:
We laten onze kinderen opgroeien in een brandend huis maar zijn te druk bezig met shoppen voor de inrichting.
[ x ]

Te weinig vertrouwen in wetenschap.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 21:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Denk alsjeblieft aan de welvaart, gdp, per capita yaddahyaddah, groei en vooral winst.
We vinden wel een oplossing als het moment daar is

Wat bedoel je met te weinig doen en serieus aan de slag ?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 14:17 schreef Haushofer het volgende:
Wat doen wij hiermee, als Nederland, is dan mijn vraag. Gaan we gewoon door zoals nu met het op papier steunen van klimaatmaatregelen maar in werkelijkheid iedere keer te weinig doen of gaan we nu wel serieus aan de slag?
Kunnen we iets verwachten van een nieuw kabinet op dit gebied? De realisatie dat het een serieus probleem is lijkt nu wel aanwezig maar de bereidheid om echte maatregelen te nemen loopt nog wel, mijns inziens, achter.

Als er geen economische groei is, dan houdt alles op, dan kunnen ook geen klimaat mitigerende maatregelen genomen worden, Als ze nodig blijken te zijn.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 21:58 schreef Lospedrosa het volgende:
Te weinig vertrouwen in wetenschap.
Als je alles zet op groei, geen vertragende klimaatdoelen opzet die de economie vertragen dan komen die ontwikkelingen er idd wel.
Niet vanzelf maar ook gewoon omdat je als je energie duurzaam opwekt de winnaar bent in de moderne wereld.
Kijk wat voor een vaart China en de VS maken in de ontwikkelingen van (nucleaire) energieopwekking.
In Europa gebeurt er te weinig omdat we alleen bezig zijn met beperkende, remmende regels.
Helaas

Klopt.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 19:54 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Wat bedoel je met te weinig doen en serieus aan de slag ?
Er worden al miljarden aan klimaatregels uitgegeven en CO2 belasting geheven.
Moeten we een 2e Duitsland worden, waar de klimaatregels zo extreem zijn dat huishoudens en industrieen er onder lijden. Denk alleen al aan het Heizungsgesetz
Wil je nog meer van die maatregelen, waardoor de industrie uit Europa vertrekt en massa wekeloosheid ontstaat?
[..]
Als er geen economische groei is, dan houdt alles op, dan kunnen ook geen klimaat mitigerende maatregelen genomen worden, Als ze nodig blijken te zijn.
Ook het vertrouwen in de politiek of de verwachtingen zijn misplaatst, want;
- het gaat om evenzuele problemen die zich pas over tientallen jaren manifesteren. Politici kijken hooguit een paar jaar vooruit (verkiezingen=
- De expertise ontbreekt volledig. Laat de markt uitzoeken hoe we energie opwekken en wat de beste oplossingen zijn. Door concurrentie komen de beste alternatieven vanzelf naar boven.
- De overheid moet voorwaarden scheppen, dat is zo min mogelijk regels en vooral geen subsidies

De zogenaamde vrije markt waarbij economen stelselmatig de externaliteiten niet meerekenen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 19:54 schreef Oud_student het volgende:
- De expertise ontbreekt volledig. Laat de markt uitzoeken hoe we energie opwekken en wat de beste oplossingen zijn. Door concurrentie komen de beste alternatieven vanzelf naar boven.

Inderdaad. Europa is het levende bewijs van hoe een ideologie die vrijheid beloofde ons afhankelijk en kwetsbaar heeft gemaakt. We hebben onszelf wijsgemaakt dat de 'vrije markt' vanzelf tot welvaart, stabiliteit en innovatie zou leiden. In werkelijkheid heeft het neoliberale geloof dat de markt alles beter weet dan de staat, ons strategisch ontwapend. We zijn gaan denken in kwartaalwinsten, niet in strategische onafhankelijkheid.quote:Op zondag 26 oktober 2025 09:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De zogenaamde vrije markt waarbij economen stelselmatig de externaliteiten niet meerekenen.
Als simplisitsch voorbeeld leuk dat onze rare earth materialen nu in china gewonnen worden, wij deze goedkoop kunnen kopen en de vervuiling daar nu plaats vind en men daar nu de nieuwste kennis bezit op het gebeid van raffinage hiervan. Nu opeens blijkt dat door dit kortzichtige vrije markt winst beleid china de westerse wereld bij de ballen heeft.

Als ik je stuk zo leuk zie ik dat vrije markt juist wel uitstekend heeft gewerkt. Defensie en andere strategische zaken afbouwen zijn keuzes geweest van overheden, links en rechts, die dat geld hebben uitgedeeld aan de welvaartstaat. Zeldzameaardmetalen (in ieder geval een flink aantal) heeft Europa ook, maar men vindt milieu belangrijker, dus mogen anderen de rommel maken en ons verkopen. Dat is ook overheidsbeleid geweest, de vrije markt kan hier niet eens induiken als zou men het willen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 10:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Inderdaad. Europa is het levende bewijs van hoe een ideologie die vrijheid beloofde ons afhankelijk en kwetsbaar heeft gemaakt. We hebben onszelf wijsgemaakt dat de 'vrije markt' vanzelf tot welvaart, stabiliteit en innovatie zou leiden. In werkelijkheid heeft het neoliberale geloof dat de markt alles beter weet dan de staat, ons strategisch ontwapend. We zijn gaan denken in kwartaalwinsten, niet in strategische onafhankelijkheid.
Terwijl wij onze industrie afbraken omdat productie 'te duur' was, bouwde China rustig zijn machtspositie op. Zeldzame aardmetalen, zonnepanelen, batterijen, halfgeleiders.. allemaal ketens waarin Europa ooit pionier was, maar die we nu massaal uit handen hebben gegeven. We juichten toen we goedkope producten konden kopen, zonder te beseffen dat we de reële kosten (vervuiling, kennisverlies, afhankelijkheid) simpelweg tijdelijk wegmoffelden.
En de Verenigde Staten? Die hebben ons decennialang gerustgesteld. Ze predikten globalisering, vrijhandel, 'the end of history'. Wij slikten het als zoete koek, overtuigd dat militaire en technologische macht altijd wel bij het Westen zou blijven.
Nu wordt langzaam zelfs de meest kortzichtigen de prijs duidelijk: Europa kan zijn eigen defensie nauwelijks organiseren zonder Amerikaanse wapens, zijn energie niet garanderen zonder import en is voor zijn digitale infrastructuur geheel afhankelijk van Silicon Valley.
Het tragische is dat dit niet door kwaadwillendheid gebeurde, maar door zelfgenoegzaamheid. We geloofden in een wereld die nooit meer echt vijandig zou worden. En dat naïeve geloof, die myopische ideologische verblindheid, is precies waar onze tegenstanders keihard gebruik van maken.
De les is hard maar helder: wie zijn strategische autonomie verkoopt aan de laagste bieder, koopt uiteindelijk zijn eigen zwakte terug.
Tegen een prijs die geen markt ooit eerlijk kan bepalen.

Het is een tijdelijk probleem, zo gaan de VS bijv investeren in Australie waar ook veel zeldzame aarden voorkomen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 09:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De zogenaamde vrije markt waarbij economen stelselmatig de externaliteiten niet meerekenen.
Als simplisitsch voorbeeld leuk dat onze rare earth materialen nu in china gewonnen worden, wij deze goedkoop kunnen kopen en de vervuiling daar nu plaats vind en men daar nu de nieuwste kennis bezit op het gebeid van raffinage hiervan. Nu opeens blijkt dat door dit kortzichtige vrije markt winst beleid china de westerse wereld bij de ballen heeft.

Ter info: mijn naam staat bij deze post, maar ik heb dit niet gepost. Geen idee wie wel. Vreemd.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 19:54 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Wat bedoel je met te weinig doen en serieus aan de slag ?
Er worden al miljarden aan klimaatregels uitgegeven en CO2 belasting geheven.
Moeten we een 2e Duitsland worden, waar de klimaatregels zo extreem zijn dat huishoudens en industrieen er onder lijden. Denk alleen al aan het Heizungsgesetz
Wil je nog meer van die maatregelen, waardoor de industrie uit Europa vertrekt en massa wekeloosheid ontstaat?

Is de OP die automatisch wordt gekopieerd bij het maken van een nieuw deel.quote:Op zondag 26 oktober 2025 19:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ter info: mijn naam staat bij deze post, maar ik heb dit niet gepost. Geen idee wie wel. Vreemd.

Ah ja, zie het nu pas, thnxquote:Op zondag 26 oktober 2025 20:00 schreef Perrin het volgende:
[..]
Is de OP die automatisch wordt gekopieerd bij het maken van een nieuw deel.

links was toch niet de aanjager van de neoliberale golf van vrije markt predikers die onze kennis en faciliteiten door China hebben laten stelen. Door de goedkopere chinese producten zijn we veel meer dan het voorbeeld van aardmetalen kwijtgeraakt.quote:Op zondag 26 oktober 2025 13:14 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Het is een tijdelijk probleem, zo gaan de VS bijv investeren in Australie waar ook veel zeldzame aarden voorkomen.
Jouw voorbeeld geeft duidelijk aan hoe huichelachtig het linkse klimaatbeleid is: vervuilen en CO2 uitstoten mag hier niet maar als het ons goed uitkomt en goedkoper is dan wel elders.
Door al die verboden en belastingen moest er idd wel uitgeweken worden naar landen waar die bepalingen niet gelden

Dit saturation argument ('verzadigingsargument', dat overigens al door Angstrom werd gepropageerd) snap ik ook niet. CO2 is geen handdoek en IR-straling is geen water, zodat 'de handdoek op een gegeven moment geen vocht meer kan opnemen'. Natuurlijk neemt extra CO2 die IR-straling wel op, alleen op lagere hoogten in de zijkanten van de absorptieband en deels vanaf grotere hoogte. Daardoor komt het gedeelte wat de IR-straling uitzendt naar de exosfeer en daar voorbij (TOA, 'Top Of Atmosphere', nu op ca 5/6 km hoogte) hoger te liggen. Reken je dan weer met de lapse rate terug, dan resulteert dit in een hogere oppervlaktetemperatuur. Daarbij spelen nog andere effecten, zoals de manier waarop de straling wordt geabsorbeerd en dat de absorptiebanden breder kunnen worden. Zie b.v.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 13:41 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee. Het filmpje bewijst dat CO2 warmte kan invangen. Ik stel dat CO2 dit op een golflengte van 15 micrometer uitstekend doet. Zo goed zelfs, dat alle energie die wordt uitgestraald op die golflengte wordt ingevangen over 12 meter. Extra CO2 verkort die afstand. Dit betekent dat extra CO2 geen invloed heeft op de totale energie die wordt opgenomen, omdat alles al is opgenomen.

Waarom niet? Optical absorptive neutral density filters doen dat wel. Waarom zou Lambert-Beer niet op een CO2 gas losgelaten mogen worden?quote:CO2 is geen handdoek en IR-straling is geen water, zodat 'de handdoek op een gegeven moment geen vocht meer kan opnemen'.

Dat mag het wel, alleen je conclusie dat daarmee CO2 "verzadigd raakt" en het broeikaseffect daarom nauwelijks toeneemt door meer CO2 klopt niet.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:12 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Waarom niet? Optical absorptive neutral density filters doen dat wel. Waarom zou Lambert-Beer niet op een CO2 gas losgelaten mogen worden?

Is dit een grap? Waar wordt beweerd dat "het verband lineair is"? Zie b.v.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 10:54 schreef Oud_student het volgende:
Even wat cijfers
Volgens het IPCC was het pre-industrieele ppm van CO2 ongeveer 280 (1850)
Nu is het ppm ongeveer 430, Dus ongeveer 150 ppm meer.
Volgens de klimaatmodellen zou de temp. verhoging 2,5 a 4 graden bedragen, Ik neem 3.
Dus 150 ppm veroorzaakt 3 graden temp stijging.
Verder wordt beweerd dat het verband lineair is, dus 50 ppm veroorzaakt 1 graad temp stijging,
Stel de atmosfeer zou voor 100% uit CO2 bestaan, dan hebben we een temp verhoging van
(1.000.000-400) /50 = ongeveer 20.000 graden.
Dus dan is de aarde meer dan 20.000K warm
(Venus, dichter bij de zon en met een atmosfeer van 100 bar en vol met broeikasgassen komt slechts op 800K)
Dus het verband tussen CO2 en temp stijging is niet lineair en zal heel snel afvlakken, dat is natuurlijk ook logisch omdat de uitstraling evenredig is met de temp tot de 4e macht.
Die "afvlakking" oftewel logaritmische relatie tussen CO2-concentratie en radiative forcing wordt bovendien verklaard vanuit het absorptiespectrum, en niet zozeer vanuit de wet van Stefan-Boltzmann. Zie b.v. ook blz 176/177 vanquote:It is well known that the radiative forcing from carbon dioxide is approximately logarithmic in its concentration, producing about 4 W m22 of additional global-mean forcing for
every doubling.

Je praat in raadsels. Alle energie die door de aarde op 15 micrometer wordt uitgestraald, wordt binnen 12 meter ingevangen (abs coëfficiënt = 0.5; de helft wordt binnen een meter ingevangen). Idd, op de randjes van de absorptiepiek zal die afstand (veel) langer zijn, maar het gaat dan om nm aan bandbreedte.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 12:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat mag het wel, alleen je conclusie dat daarmee CO2 "verzadigd raakt" en het broeikaseffect daarom nauwelijks toeneemt door meer CO2 klopt niet.

Het zijn geen raadsels, maar gewoon basisfysica. Wat jij doet is het aloude argument van Angstrom herhalen (https://www.realclimate.o(...)sy-argument-part-ii/).quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 13:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je praat in raadsels. Alle energie die door de aarde op 15 micrometer wordt uitgestraald, wordt binnen 12 meter ingevangen (abs coëfficiënt = 0.5; de helft wordt binnen een meter ingevangen). Idd, op de randjes van de absorptiepiek zal die afstand (veel) langer zijn, maar het gaat dan om nm aan bandbreedte.
Met meer CO2 zullen deze afstanden korter worden.
Kortgezegd: meer CO2 betekent een grotere hoogte (TOA) waar het stralingsevenwicht wordt bereikt, waardoor de temperatuur op aarde (via de lapse rate) groter wordt. Jouw denkfout wordt daar ook aangestipt:quote:What happens to infrared radiation emitted by the Earth’s surface? As it moves up layer by layer through the atmosphere, some is stopped in each layer. To be specific: a molecule of carbon dioxide, water vapor or some other greenhouse gas absorbs a bit of energy from the radiation. The molecule may radiate the energy back out again in a random direction. Or it may transfer the energy into velocity in collisions with other air molecules, so that the layer of air where it sits gets warmer. The layer of air radiates some of the energy it has absorbed back toward the ground, and some upwards to higher layers. As you go higher, the atmosphere gets thinner and colder. Eventually the energy reaches a layer so thin that radiation can escape into space.
What happens if we add more carbon dioxide? In the layers so high and thin that much of the heat radiation from lower down slips through, adding more greenhouse gas molecules means the layer will absorb more of the rays. So the place from which most of the heat energy finally leaves the Earth will shift to higher layers. Those are colder layers, so they do not radiate heat as well. The planet as a whole is now taking in more energy than it radiates (which is in fact our current situation). As the higher levels radiate some of the excess downwards, all the lower levels down to the surface warm up. The imbalance must continue until the high levels get hot enough to radiate as much energy back out as the planet is receiving.
Een analogie helpt misschien: als je een wasbak laat volstromen met water en vervolgens een afvoer opent, dan zal het debiet afhangen van de hoogte van het water. Hoe hoger het waterniveau, hoe hoger de druk op de bodem, en des te hoger het debiet door de afvoer. Hier is "de afvoer" de top van de atmosfeer waar de IR-straling kan ontsnappen.quote:Any saturation at lower levels would not change this, since it is the layers from which radiation does escape that determine the planet’s heat balance. The basic logic was neatly explained by John Tyndall back in 1862: "As a dam built across a river causes a local deepening of the stream, so our atmosphere, thrown as a barrier across the terrestrial [infrared] rays, produces a local heightening of the temperature at the Earth’s surface."
Als je dit allemaal raadsels vindt, dan vraag ik me af hoeveel tekstboeken je hebt gelezen, want ik kan je een hele rits literatuur geven waarin dit argument wordt beschreven. Ik snap ook niet waarom je een argument weer afstoft dat bijna een eeuw geleden al is weerlegd.quote:Saturation fallacies
The path to the present understanding of the effect of carbon
dioxide on climate was not without its missteps. Notably, in
1900 Knut Ångström (son of Anders Ångström, whose name
graces a unit of length widely used among spectroscopists)
argued in opposition to his fellow Swedish scientist Svante
Arrhenius that increasing CO2 could not affect Earth’s climate.
Ångström claimed that IR absorption by CO2 was saturated in
the sense that, for those wavelengths CO2 could absorb at all,
the CO2 already present in Earth’s atmosphere was absorbing
essentially all of the IR. With regard to Earthlike atmospheres,
Ångström was doubly wrong. First, modern spectroscopy
shows that CO2 is nowhere near being saturated. Ångström’s
laboratory experiments were simply too inaccurate to show the
additional absorption in the wings of the 667-cm−1 CO2 feature
that follows upon increasing CO2. But even if CO2 were saturated
in Ångström’s sense—as indeed it is on Venus—his argument
would nonetheless be fallacious. The Venusian atmosphere as a
whole may be saturated with regard to IR absorption, but the
radiation only escapes from the thin upper portions of the
atmosphere that are not saturated. Hot as Venus is, it would
become still hotter if one added CO2 to its atmosphere.
A related saturation fallacy, also popularized by Ångström, is
that CO2 could have no influence on radiation balance because
water vapor already absorbs all the IR that CO2 would absorb.
Earth’s very moist, near-surface tropical atmosphere is nearly
saturated in that sense, but the flaw in Ångström’s argument is
that radiation in the portion of the spectrum affected by CO2
escapes to space from the cold, dry upper portions of the
atmosphere, not from the warm, moist lower portions. Also, as
displayed in the inset to figure 2, the individual water-vapor
and CO2 spectral lines interleave but do not totally overlap. That
structure limits the competition between CO2 and water vapor.

Ja, binnen 12 meter van het oppervlak.quote:As it moves up layer by layer through the atmosphere, some is stopped in each layer.
Daar is geen sprake van. Ook dat heb ik al uitgelegd.quote:To be specific: a molecule of carbon dioxide, water vapor or some other greenhouse gas absorbs a bit of energy from the radiation. The molecule may radiate the energy back out again in a random direction.
Ja, inderdaad! Binnen 12 meter. Kijk, ze kunnen het wel snappen.quote:Or it may transfer the energy into velocity in collisions with other air molecules, so that the layer of air where it sits gets warmer.
Nee, een kouder gas kan geen warme grond verwarmen. Daar kom ik morgen op terug. Dat gas kan wel hogere lagen verwarmen, maar omdat het gas koud is en een belabberde emissiviteit en absorptie heeft, valt dit te verwaarlozen t.o.v. convectie en geleiding.quote:The layer of air radiates some of the energy it has absorbed back toward the ground, and some upwards to higher layers.
Hier kan ik me in vinden.quote:As you go higher, the atmosphere gets thinner and colder. Eventually the energy reaches a layer so thin that radiation can escape into space.
Nee, binnen 12 meter is alles al geabsorbeerd.quote:What happens if we add more carbon dioxide? In the layers so high and thin that much of the heat radiation from lower down slips through, adding more greenhouse gas molecules means the layer will absorb more of the rays.
Als je alles op stralingsuitwisseling zet. In werkelijkheid bestaat stralingsuitwisseling alleen op papier bij mensen die de sommetjes niet gemaakt hebben. Convectie en latent heat zijn veel belangrijker.quote:So the place from which most of the heat energy finally leaves the Earth will shift to higher layers.

Ik heb helemaal niet de intentie om jou te "kleineren"; ik verbaas me gewoon dat jij meent dat ik "in raadsels spreek" terwijl ik gewoon de standaard tekstboek uitleg over het broeikaseffect hier neerzet. Die lange tenen kun je dus weer intrekken.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 17:55 schreef Lyrebird het volgende:
Jij praat in raadsels is goed Nederlands en wat anders dan dat ik het een raadsel vind.
Maar dat weet je zelf ook wel. Beetje flauw dat je me zo probeert te kleineren.
Dan moet je misschien ook mijn tekst en toelichting daarbij lezen. Als je meent dat ik alleen maar koppiepeest en linkdump, dan lees je mijn posts domweg niet goed.quote:Het enige wat ik jou zie doen is stukjes copy/pasten, YouTube video’s plaatsen en mij verwijzen naar literatuur waar men elkaar napraat.

Hier trouwens ook nog een reactie op, want dit is vergelijkbaar met de kritiek die klimaatsceptici geven als het om de consensus gaat onder klimaatwetenschappers over AGW. De waarheid is geen gemiddelde van meningen, maar consensus is, uiteindelijk, veel meer dan "een groepje wetenschappers die het met elkaar eens zijn". Of, zoals jij het stelt (en dat vind ik uitermate kort door de bocht): "elkaar napraat". Consensus is in de meeste gevallen het resultaat van verschillende onafhankelijke onderzoeken over een langere tijd die naar eenzelfde conclusie wijzen. Ik pak het voorbeeld van roken er maar weer bij: we denken niet dat roken de kans op kanker vergroot "omdat wetenschappers dat allemaal vinden" en "elkaar napraten", maar omdat talloze onafhankelijke studies over meerdere decennia deze conclusie sterk onderbouwen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 17:55 schreef Lyrebird het volgende:
Het enige wat ik jou zie doen is stukjes copy/pasten, YouTube video’s plaatsen en mij verwijzen naar literatuur waar men elkaar napraat.

Laat ik @Oud_student zijn eerdere opmerking meenemen: het gaat hier strikt genomen niet om opwarming, maar om een verminderde/afgeremde afkoeling.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 17:55 schreef Lyrebird het volgende:
Nee, een kouder gas kan geen warme grond verwarmen.

Mooi voorbeeld. Als je dan naar binnen gaat, dan zul je merken dat je het warmer hebt dan buiten, vanwege de argumenten die je geeft. Maar echt warm zul je het niet hebben, vooral vanwege verdamping, geleiding en convectie. Stel dat jouw lichaam droog is, met een temperatuur aan de buitenkant van zo'n 30 graden, en het is binnen 20 graden, dan hebben we het over q = C*(3034 - 2934). Let wel, dat is de uitwisseling met de wanden van je lichaam met een huis van 20 graden, niet de lucht, want de emissiviteit van de lucht is praktisch gezien 0. Als we dit probleem behandelen als twee platen (muren en lichaam) die naar elkaar kijken en met emissiviteiten/absorbtie van 0.7 dan kom je uit op 34 W/m2, als mijn berekeningen kloppen. Beter een trui aantrekken.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 09:26 schreef Haushofer het volgende:
1) Stel, ik sta in mijn blote jodokus buiten in de winter, waar het 10 graden Celsius vriest. Dan krijg ik het ondanks mijn Wim Hof-training snel koud. Dus stap ik naar binnen in een kamer met kamertemperatuur van +20oC. De fysisch juiste uitleg is nu dat die kamer mij natuurlijk niet netto "opwarmt", want de kamertemperatuur is lager dan mijn lichaamstemperatuur: mijn lichaamstemperatuur is immers 37oC (of, als ik enigszins onderkoeld ben geraakt, één a twee graden kouder) terwijl de kamertemperatuur 20oC is. De kamer zorgt er daarentegen "slechts" voor dat ik niet zo snel afkoel als wanneer ik buiten in de vrieskou sta; de netto warmtestroom kan ik uitrekenen met Stefan-Boltzmann. De nettowarmtestroom is daardoor nog steeds van mijn lichaam naar de kamer.
Ja, je straalt netto uit naar de muren/dak/vloer. Maar dat de lucht (het gas) je aan het verwarmen is, klopt niet. De lucht isoleert je beter van je omgeving dan als je in een zwembad met water zou staan, want water geleidt beter dan lucht. Maar stralen doet het nauwelijks.quote:Hoe zie jij dit voor je? Dat al die fotonen in de kamer kunnen ruiken dat mijn lichaamstemperatuur hoger is dan de kamertemperatuur die voor de straling in de kamer zorgt, en me daarom gaan ontwijken? Waarom stap ik dan überhaupt die warmere kamer in om de vrieskou te vermijden? De opwarming gebeurt toch grotendeels via radiatie i.p.v. convectie (en al helemaal niet conductie, tenzij je je voeten meetelt)?

Ik denk dat @Haushofer hier een ongelukkige analogie gebruikt heeft, want het menselijke lichaan is een actief element: transpiratie, haren/kippevel, bloed stroomt niet meer zoveel onder de huid, etc. Kortom allemaal maatregelen om koude c.q. warmte te handelen op een (pro)actieve manier.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 14:16 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Mooi voorbeeld. Als je dan naar binnen gaat, dan zul je merken dat je het warmer hebt dan buiten, vanwege de argumenten die je geeft. Maar echt warm zul je het niet hebben, vooral vanwege verdamping, geleiding en convectie. Stel dat jouw lichaam droog is, met een temperatuur aan de buitenkant van zo'n 30 graden, en het is binnen 20 graden, dan hebben we het over q = C*(3034 - 2934). Let wel, dat is de uitwisseling met de wanden van je lichaam met een huis van 20 graden, niet de lucht, want de emissiviteit van de lucht is praktisch gezien 0. Als we dit probleem behandelen als twee platen (muren en lichaam) die naar elkaar kijken en met emissiviteiten/absorbtie van 0.7 dan kom je uit op 34 W/m2, als mijn berekeningen kloppen. Beter een trui aantrekken.
Dat denk ik ook, maar gassen als CO2, H2O,CH4, NH3 etc zullen wrs wel opwarmen vrnl. door straling.quote:Ja, je straalt netto uit naar de muren/dak/vloer. Maar dat de lucht (het gas) je aan het verwarmen is, klopt niet. De lucht isoleert je beter van je omgeving dan als je in een zwembad met water zou staan, want water geleidt beter dan lucht. Maar stralen doet het nauwelijks.

quote:De allerrijksten op aarde zijn óók de grootste uitstoters van CO2. Bovendien groeit hun ecologische voetafdruk steeds verder, becijfert Oxfam Novib.
De rijkste 0,1 procent van de wereldbevolking zorgt voor een steeds groter deel van de wereldwijde CO2-uitstoot. Het relatieve aandeel van de allerrijksten is sinds 1990 met 32 procent gestegen. Bij de armste helft van de mensen op aarde nam het aandeel in de uitstoot juist met 3 procent af. Anders gezegd: de klimaatongelijkheid is verder toegenomen. Dat blijkt uit een nieuw klimaatrapport van Oxfam Novib, met cijfers van het Stockholm Environment Institute.
Bij die rijkste 0,1 procent horen mensen die grofweg een half miljoen euro of meer verdienen. Zij stoten per dag gemiddeld 800 kilo CO2 uit. Dat is meer dan wat een gemiddeld persoon bij de armste 50 procent van de wereldbevolking in een jaar aan CO2 in de lucht brengt. Bij die armste helft horen mensen met een jaarinkomen van minder dan 3250 euro per jaar.
De gemiddelde Nederlander heeft een uitstoot van bijna 9000 kilo CO2 per jaar. Ruim tien keer meer dan de armste helft van de wereld dus, maar wel weer zo’n dertig keer minder dan de allerrijksten. Binnen Nederland is de ongelijkheid in uitstoot overigens ook weer groot. De rijkste 0,1 procent van Nederland stoot twaalf keer zo veel uit als de gemiddelde Nederlander.
Investeringen tellen mee
Bovendien, stelt Oxfam Novib, zijn die verschillen in consumptie het topje van de ijsberg. De organisatie nam ook de investeringen van een groep van ruim 300 superrijken onder de loep. “Juist de allerrijksten investeren in extreem vervuilende industrieën”, benadrukt Jacqueline Persson, klimaatexpert bij Oxfam Novib. Zo ging bijna 60 procent van het geld naar olie- en mijnbouwbedrijven. Als die investeringen meetellen, staat de CO2-uitstoot van de 300 superrijken gelijk aan vier keer de uitstoot van Nederland.
Het onderwerp klimaatongelijkheid krijgt intussen regelmatig aandacht. “Maar maatregelen richten zich daarbij - ook in Nederland - vooral op lage inkomens”, concludeert Persson. “Als die onvoldoende geld hebben om bijvoorbeeld een huis te verduurzamen, zijn er regelingen om hen te ondersteunen.”
Dat is niet onterecht, maar óók niet genoeg, zegt Persson. “Je zult ook naar de bovenkant moeten kijken. Naar veel hogere belastingen voor grote uitstoters en vervuilende bedrijven.” Tegelijkertijd zijn het juist de machtige grootverdieners die zo’n omslag tegenhouden. “Die discussie proberen we aan te blijven zwengelen, zeker in de aanloop naar de klimaattop in Belém.”
Waar zit de hoop?
In die Braziliaanse stad komt de internationale gemeenschap vanaf 10 november bijeen. In de wetenschap dat de doelstellingen van tien jaar eerder in Parijs - de opwarming van de aarde beperken tot 1,5 graad - steeds verder uit beeld raken. Om zicht te houden op dat doel zou de rijkste 0,1 procent zijn uitstoot voor 2030 met 99 procent moeten zien te beperken, becijfert Oxfam Novib.
Dat lijkt uitgesloten, en zelfs dat is nog een understatement. Het zou dus betekenen dat elke miljardair zijn investeringsportefeuille moet omgooien én zijn consumptie moet terugbrengen tot een niveau dat ver onder dat van de gemiddelde Nederlander ligt. Het is moeilijk voorstelbaar dat pakweg Elon Musk of Cristiano Ronaldo zo snel zo sober gaat leven.
Is er dan nog hoop dat er in Brazilië wezenlijke vooruitgang wordt geboekt? “We blijven klimaatongelijkheid en de invloed van de allerrijksten en multinationals onder de aandacht brengen”, zegt Persson. “Bij de vorige klimaattop waren nog 1800 fossiele lobbyisten aanwezig, maar de Europese Commissie besloot in elk geval om hen niet meer uit te nodigen. Het gaat ons lang niet hard genoeg, maar het onderwerp komt in elk geval meer op de radar.”

In de tropen koelt het 's nachts maar heel langzaam af, en dat komt vanwege de hoge relatieve vochtigheid (waterdamp), dat eerst moet condenseren voordat het verder af kan koelen. Alhoewel het bij ons niet tropisch is, is het wel relatief vochtig, en daarom is het bij ons 's nachts al snel mistig. Bij het omzetten van waterdamp in water komt een gigantische hoeveelheid warmte vrij.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 07:19 schreef Basp1 het volgende:
Maar lyrebird als jou theorie zou kloppen hoe wordt dan toch in onze atmosfeer tijdens de nacht toch veel warmte vastgehouden waarom koelt het dan niet elke nacht af naar veel lagere temperaturen?

Waarom maakt dat mijn "analogie" (dat is het niet; ik vraag me gewoon af hoe Lyrebird de 2e hoofdwet interpreteert) nou weer "ongelukkig"?quote:Op woensdag 29 oktober 2025 15:31 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik denk dat @:Haushofer hier een ongelukkige analogie gebruikt heeft, want het menselijke lichaan is een actief element: transpiratie, haren/kippevel, bloed stroomt niet meer zoveel onder de huid, etc. Kortom allemaal maatregelen om koude c.q. warmte te handelen op een (pro)actieve manier.
Ik had gehoopt dat we dit soort slap gezever uit dit topic kunnen houden.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 19:00 schreef Oud_student het volgende:
Conclusie:
We moeten de armen arm houden om het klimaat te redden.
(Bekende grap van vroeger om een ander geloof te beschermen;
Zittten een pastoor en een grootindustrieel aan de bar, vraagt de Pastoor
wat doe jij zo de hele dag? Industrieel: Ik houd ze arm.
Pastoor; Ha ha, dan houd ik ze dom )

Dat was ook niet mijn punt. Mijn punt is dat jouw bezwaar dat "back radiation" de 2e hoofdwet schendt, niet klopt. Ik zie niet hoe jij kunt volhouden dat dit wel het geval is bij het broeikaseffect, maar niet in dit geval.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 14:16 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Mooi voorbeeld. Als je dan naar binnen gaat, dan zul je merken dat je het warmer hebt dan buiten, vanwege de argumenten die je geeft. Maar echt warm zul je het niet hebben, vooral vanwege verdamping, geleiding en convectie. Stel dat jouw lichaam droog is, met een temperatuur aan de buitenkant van zo'n 30 graden, en het is binnen 20 graden, dan hebben we het over q = C*(3034 - 2934). Let wel, dat is de uitwisseling met de wanden van je lichaam met een huis van 20 graden, niet de lucht, want de emissiviteit van de lucht is praktisch gezien 0. Als we dit probleem behandelen als twee platen (muren en lichaam) die naar elkaar kijken en met emissiviteiten/absorbtie van 0.7 dan kom je uit op 34 W/m2, als mijn berekeningen kloppen. Beter een trui aantrekken.
[..]
Ja, je straalt netto uit naar de muren/dak/vloer. Maar dat de lucht (het gas) je aan het verwarmen is, klopt niet.

Hoe bedoel je, "direct het heelal kan bereiken"? Niemand claimt toch dat die straling rechtstreeks, zonder ook maar door één enkel molecuul te worden geabsorbeerd, weer onze atmosfeer verlaat?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 06:14 schreef Lyrebird het volgende:
[ afbeelding ]
Dit plaatje berust op een aantal aannames die niet realistisch zijn. Zonnestraling wordt door de grond geabsorbeerd en omgezet in warmte (... 70% van het aardoppervlak bestaat uit water, wat gebeurt er daar?). Die straling wordt als een grijze straler uitgestraald, waarbij 100% van de energie wordt uitgestraald met een golflengte rond de 15 micrometer wordt ingevangen door CO2 binnen 12 meter van het aardoppervlak ("broeikaseffect"). Tot zo ver klopt het plaatje. Er is geen 15 micrometer straling die direct het heelal kan bereiken en meer CO2 kan er dus niet voor zorgen dat die straling dan wel wordt ingevangen en wordt omgezet in warmte.
Heb je hier bronnen voor? Dit zou ik wel eens expliciet doorgerekend willen zien.quote:Het plaatje suggereert dat warmtestraling wordt uitgestraald van broeikasgasmoleculen naar andere broeikasgasmoleculen die hoger en lager aanwezig zijn, en als er meer van die moleculen zijn dan wordt dit effect versterkt.
Maar het duurt te lang voordat een ingevangen foton weer kan worden uitgestraald (meerdere milliseconden), en in de tussentijd verliest het CO2 molecuul energie aan omliggende gasmoleculen. Die ingevangen energie wordt dan ook omgezet in uitzetting van het gas en convectie. Dit leidt niet tot opwarming, maar tot verkoeling.

Dat zou toch betekenen dat als CO-2 als een tierelier IR-straling absorbeert, dat het ook als een tierelier IR-straling uitzendt? Ik snap trouwens niet waarom je die emissivity/absorption coëfficiënten erbij sleept; nogmaals, gassen zijn slechte zwarte lichamen, dat is nogal wiedes. Het gaat hier om een specifieke bandbreedte aan straling die juist wel goed wordt geabsorbeerd.quote:Daarnaast zijn de emissivity/absorption coëfficiënten van gassen minder dan 0.01. Kirchhoff stelt: Great absorbers are good emitters; bad absorbers are bad emitters".
Ik laat dit even liggen, als je het niet erg vindt. Ik kan nog steeds weinig chocola van jouw argumenten maken. Dus wat wetenschappelijke literatuur waar dit allemaal wordt onderschreven zou wel fijn zijnquote:Als mijn berekeningen kloppen, dan straalt de zon 208 keer meer straling op 15 micrometer golflengte uit dan de aarde. Desondanks is het nog steeds stervenskoud hoog in de atmosfeer, omdat die zonne-energie maar mondjesmaat wordt geabsorbeerd door transparante gassen en in warmte wordt omgezet. Ja, CO2 moleculen zullen zonnestraling met een golflengte van 15 micrometer invangen, maar uitwisselen met hun buur gasmoleculen, wat weer tot expansie en convectie leidt. Als zelfs de zon die lucht niet noemenswaardig kan opwarmen, waarom zou een erg slechte grijze straler (lucht laag bij de grond) dan andere erg slechte stralers (lucht in een hogere luchtlaag) wel op kunnen warmen? Emissie en absorptie zijn slecht. De getallen zijn er niet om dit plaatje te ondersteunen. Houdt er ook rekening mee dat CO2 alleen in een window van 15 micrometer speciale eigenschappen heeft, en dit is maar een fractie van de bandbreedte waarover energie wordt uitgestraald.

|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |